کسادی شدید تورهای خارجی
روزنامه شهروند نوشت: «درست در وضعیتی که درمانده ارز مسافرتی هستید، متوجه بازار سیاهی می‌شوید که در حوالی فرودگاه‌ها شکل گرفته است. دلال‌هایی که تنها با یک بلیتِ لحظه آخریِ ارزان‌قیمت و پاسپورت، یوروهای ٥‌هزار و ٣٠٠ تومانی بانک مرکزی را می‌گیرند و نزدیک به ٧‌هزار و ٥٠٠ تا ٨‌هزار تومان به مسافران درمانده ارز می‌فروشند. کافی است نگاهی به قیمت بلیت‌های لحظه آخری سایت‌های معتبر فروش اینترنتی بیندازید: پرواز تهران - گرجستان ٥٠‌هزار تومان، پرواز تهران - استانبول ٩٠‌هزار تومان، تهران - دوبی .... اگر بتوانید ٥٠٠ یورو از بانک مرکزی بگیرید حداقل یک‌ میلیون و ١٠٠‌هزار تومان سود می‌برید و اگر موفق به دریافت ١٠٠٠ یورو شوید اختلاف قیمت ارز مسافرتی بانک مرکزی و بازار آزاد، دست‌ کم دو‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان نصیب‌تان می‌کند و این سود آن‌ قدرها هست که قید یک بلیت ٥٠ یا حتی ٢٠٠‌هزار تومانی را بزنید.حالا گرفتاری‌های دلار و ارز نه‌ تنها کاسبی‌های عجیب و غریبی رقم زده است که بساط سفرهای خارجی را به هم ریخته است. محمدحسن کرمانی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به «شهروند» می‌گوید: مقررات جدید بازار ارز گرفتاری‌های پیچیده‌ای برای مسافران خارج از کشور ایجاد کرده است. به‌ عنوان مثال مسافری داشتم که تنها توانسته است ١٠٠٠ یورو تهیه کند و قیمت یک اتاق دوتخته در هتل‌های پاریس شبی ٢٥٠ یورو است. این مسافر با ١٠٠٠ یورو تنها می‌تواند ٤ شب در هتل بماند و هیچ ارز دیگری برای تهیه غذا و کرایه حمل‌ونقل و ... ندارد. آخر این چه بساطی است؟
از آن‌سو، با تنش‌های بازار ارز، قیمت تورهای خارجی سر به فلک گذاشته و آژانس‌های مسافرتی تهران می‌گویند ریزش تقاضای سفرهای خارجی آن‌ قدر شدید بوده است که آنها در یک ماه گذشته نتوانسته‌اند حقوق پرسنل خود را بدهند.
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم به «شهروند» می‌گوید: وضع دلار برای اولین‌ بار در حدود ١٠ تا ١١‌سال گذشته توانسته میزان سفرهای هوایی را ریزشی و منفی کند.

توریست‌های خارجی گرفتار کلاهبرداری دلالان ارز
ولی‌اله سیف، رئیس بانک مرکزی معتقد است ارزهای مسافران خارج از کشور وضع بازار دلار را به هم ریخته است. هر چند ادعای او تأیید نشد و گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که مردم ایران در مقایسه با مردم جهان چندان هم اهل سفر خارجی نیستند اما حالا محدودیت‌هایی که برای معامله دلار و ارزهای خارجی وجود دارد، بساط سفرهای خارجی در ایران را بدجور به هم ریخته است. این ماجرا حتی گریبان توریست‌هایی را که به ایران سفر می‌کنند، گرفته است. هادی شیرازی، دبیر جامعه تورگردانان ایران به «شهروند» می‌گوید: توریست‌های خارجی برای تأمین پول مورد نیازشان دچار مشکلات فراوانی هستند. آنها تنها می‌توانند از دو بانک معرفی‌شده، تبدیل ارز انجام دهند اما مشکل اینجاست که توریست‌هایی داشته‌ایم که در روز تعطیل یا در نقاط دور از دسترس به شعب دو بانک معرفی‌شده، نیازمند پول شده‌اند و برای تأمین پول گرفتاری‌های فراوان پیدا کرده‌اند.

کشف ۲۰ میلیارد داروی قاچاق در کرج 

فرمانده انتظامی استان  البرز از کشف ۲۰ میلیارد ریال داروی قاچاق و خارج از شبکه توزیع در کرج خبر داد. به گزارش خبرگزاری میزان ، فرمانده انتظامی استان  البرز از کشف ۲۰ میلیارد ریال داروی قاچاق و خارج از شبکه توزیع در کرج خبر داد.سردار عباسعلی محمدیان گفت: درپی دریافت گزارش‌هایی مبنی بر نگهداری مقادیر زیادی دارو در یک منزل مسکونی در منطقه کمالشهر کرج، پیگیری موضوع در دستور کار ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان البرز قرار گرفت. وی افزود: ماموران پس از بررسی موضوع و اطمینان از صحت خبر، به مکان مورد نظر اعزام و در بازرسی از آنجا مقادیر زیادی داروی ایرانی و خارجی کشف کردند و در این زمینه یک نفر دستگیر شد. سردار محمدیان عنوان داشت: در بررسی‌های تکمیلی ماموران، محرز شد که انبار اصلی دارو‌ها در یک سوله در محدوده کمالشهر است که به صورت غیرقانونی در آنجا نگهداری شده و سپس به بازار فروش عرضه می‌شود که بلافاصله ماموران اداره مبارزه با کالای قاچاق، به همراه عوامل اداره اصناف، معاونت غذا و داروی استان البرز، به محل انبار مراجعه کردند که موضوع تحت بررسی است.
دهک های ضعیف ، جا مانده  از تسهیلات
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، بر ضرورت تشکیل مثلثی از شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی برای سازگار کردن تسهیلات مسکن با قیمت منطقه تاکید کرد.  حسام عقبایی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اقدامات دولت در راستای خانه دار کردن مردم، گفت: یکی از اقدامات دولت ارایه تسهیلات بانکی بوده که اگر بگوییم وام کارا و موثر نبوده بی انصافی است زیرا مطمئنا در افزایش قدرت خرید مردم تاثیر به سزایی داشته است.نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، با تاکید بر ضرورت ایجاد تغییراتی در حوزه تسهیلات بانکی، افزود: افزایش رقم تسهیلات یکی از مهم ترین گام های دولت در راستای خانه دار کردن مردم است البته میزان و مبلغ تسهیلات نه به صورت یک فرمول برای تمام کشور بلکه متناسب با قیمت مسکن در کلانشهرها و شهرهای کوچک و روستاها باید متفاوت باشد. وی افزود: ارایه تسهیلات مسکن نباید به این شکل باشد که طبقات ضعیف از دریافت تسهیلات جا مانده و چند طبقه بالاتر امکان بهره برداری از این تسهیلات برایشان فراهم شود که این خود موجب هدایت افراد به سمت خانه دوم و سوم می شود.
بازار جهانی زغفران را حفظ کنیم

رئیس شورای ملی زعفران، گفت: تعلل سازمان تعاون به نفع کشاورز نیست و اگر بازارهای خود را در جهان از دست بدهیم کشاورز متضرر می‌شود. باید تلاش کنیم تا بازار خود را در دنیا حفظ کنیم. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محسن احتشام درخصوص افزایش قیمت زعفران و اختلال در بازار این محصول، اظهار داشت: طبیعت محصول کشاورزی این است که هرقدری از فصل برداشت محصولاتی که یک‌بار در سال برداشت می‌شوند، دور می‌شویم قطعا عرضه کم و تقاضا افزایش پیدا می‌کند و موجبات افزایش قیمت محصول فراهم می‌شود.رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه در حال حاضر 7 ماه از فصل برداشت محصول زعفران دور شده و 5 ماه دیگر تا فصل برداشت جدید فاصله وجود دارد، گفت: عامل دیگر گرانی قیمت زعفران نوسانات ارزی در بازار است که در روزهای اخیر شاهد آن هستیم. وی عنوان کرد: سازمان تعاون روستایی محصولات خریداری شده خود را در بورس عرضه کرده است و باید گفت که باتوجه به بروکراسی اداری در بورس تا کنون کسی اقدام به خرید نکرده است.
راهبرد بخش خصوصی برای صنایع دستی

بخشی از فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی کنار هم جمع شدند تا طی دو روز، پیش‌نویس برنامه راهبردی برای توسعه بهره‌وری صنایع دستی را آماده کنند.به گزارش ایسنا، اکبر رضوانیان- مدیر مجموعه گردشگری بومی خونه نقلی کاشان گفت: سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بوم گردی قابل مشاهده است.  همه بوم گردیها در کنار احیای یک بنای تاریخی به ررونق صنعت گردشگری و صنایع دستی هم می پردازند. او با بیان اینکه اقامتگاه های بوم گردی خانواده محور هستند، افزود: در واقع بوم گردی ها در عرصه جهانی به عنوان اقتصاد خرد نامیده می شود.  حبیب احسانی - کارشناس صنایع دستی - نیز درباره تعریف صنایع دستی توضیح داد: هر چیزی که با دست ساخته می شود صنایع دستی نیست. حدود ٣٠٠ رشته صنایع دستی وجود دارد که این تعداد ١٧٠ رشته بوده. بعد از اینکه خلاقیت به کار اضافه شد، تعداد رشته های صنایع دستی نیز افزایش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، در این برنامه قرار است پیش نویس برنامه راهبردی برای توسعه بهره وری صنایع دستی آماده شود. 
معاش صیادان اسیر طوفان مشکلات

مدیرعامل اتحادیه ماهی‌گیران استان گلستان می‌گوید: مشکل امسال صیادان در زمینه کم بودن صید ماهی‌‌ها یک طرف قرار می‌گیرد، پرداخت نشدن مطالبات صیادان توسط مدیریت امور ماهی‌های خاویاری پس از گذشت 2 ماه از پایان صید هم مسئله و دغدغه دیگر صیادان استان شده است. 
به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم کلته با بیان اینکه امسال وضعیت از این نظر خیلی بدتر شده است، تصریح می‌کند: صیادان مجاز نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری در میزان صید ماهی داشته‌اند و در تورهایشان ماهی‌های چندانی نبوده است چون صیادان غیرمجاز آنقدر در منطقه صیدگاهی حضور دارند که دیگر چیزی به صیادان مجاز نمی‌رسد.وی با بیان اینکه صیادان مجاز فقط می‌توانند در محدوده تعریف شده کار کنند، اذعان می‌کند: صیادان در جایگاه تعریف شده خود نمی‌توانند درست کار کنند زیرا صیادان غیرمجاز راحت به حریم آنها تجاوز کرده و دام‌گذاری می‌کنند و هرچه می‌گوییم اینجا جایگاه تعیین شده جامعه صیادی و جایگاه پَره است، گوش نمی‌دهند و زور می‌گویند.کلته با بیان اینکه پرداخت نشدن مطالبات صیادان مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده است، تصریح می‌کند: صیادان معترض و طلبکاران به در خانه‌های مدیران تعاونی‌ها می‌روند و  آنها را خیلی تحت فشار قرار داده‌اند به طوری که یکی از مدیران تعاونی صیادی به خاطر پرداخت نشدن مطالبات صیادان و فشارهای وارده از طلبکاران، سکته کرد.مدیرعامل اتحادیه ماهیگیران استان گلستان مسئله بیمه را یکی دیگر از مشکلات صیادان عنوان می کند:‌ حدود هزار و 400 صیاد در استان گلستان داریم که مشکل بیمه یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های همه آنهاست به گونه‌ای که فکر نمی‌کنم که حتی 100 نفر آنها توانسته باشند حق بیمه خود را پرداخت کنند.