موگرینی پس از نشست ظریف با وزرای اروپایی تاکید کرد؛

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سازنده توصیف کردن رایزنی‌ها در نشست بروکسل تاکید کرد: ما متعهد به یافتن راه‌حال‌های محکم، عملیاتی و فوری برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستیم. به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی در کنفرانس خبری پس از نشست وزیران امورخارجه ایران و سه کشور اروپایی بعلاوه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: ما پایبندی خود به تعهداتمان و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیز تصویب شد را به عنوان یک عنصر کلیدی در معماری منع اشاعه هسته‌ای جهان و یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک بار دیگر مورد تاکید قرار می‌دهیم. موگرینی با ابراز تاسف نسبت به خروج آمریکا از برجام افزود: ما اذعان داریم که رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران بخش‌های ضروری در این توافق هستند. ما بر ادامه تعهد مشترکمان مبنی بر تضمین ادامه حصول تمامی اینها تاکید داریم و توافق کردیم که گفت‌وگوهایمان را در تمامی سطوح برای رسیدن به این هدف افزایش دهیم. وی گفت: پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و در حالی که این توافق هنوز با ایران برقرار است، با شرایط دشوار و پیچیده‌ای مواجه هستیم. اکنون بحث پایبندی جدی ایران و کشورهای اروپایی برای عمل به تعهدات تعیین شده در توافق بر اساس حسن نیت دوجانبه مطرح است. نماینده بلند پایه اتحادیه اروپا ادامه داد: ما اجرای اصلاحات را در توافق هسته‌ای بررسی نمی‌کنیم و امیدوارم هر چه سریع‌تر به راه حل‌های اجرایی دست یابیم. باید هر چه فوری برای ادامه توافق هسته‌ای اقداماتی انجام دهیم. در حال حاضر هدف ما حفظ توافق با ایران و اجرای کامل مفاد آن است. این توافق کاملا مستقل است و ارتباطی با سایر موضوعات مطرح شده درباره ایران ندارد. موگرینی خاطر نشان کرد: همان‌طور که می‌دانید من با وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس و جمهوری اسلامی ایران در دو نشست جداگانه دیدار کردم تا درباره مواضع مشترک و کارهای پیش روی ما پس از اعلام آمریکا برای خروج از برجام، گفت‌وگو کنم. ما با یکدیگر بر عزم خود برای ادامه اجرای تمام بخش‌های توافق هسته‌ای در فضای توام با حسن نیت و سازنده تاکید کردیم. وی در ادامه گفت: مسئله نخست حفظ و تقویت روابط اقتصادی با اروپا است و دومین مسئله ادامه جریان نفت و گاز و مشتقات آن و تولیدات پتروشیمی و مواد مرتبط با آن است. سومین مسئله معاملات بانکی موثر با ایران است. چهارمین موضوع ادامه روابط در زمینه حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی با ایران است. پنجمین موضوع اعتبارات صادرات و بیمه مالی در زمینه تجاری برای تسهیل همکاری اقتصادی و مالی است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: اجرای تفاهمنامه‌های مشترک و قراردادهای شرکت‌های اروپایی و شرکت‌های مشابه ایرانی ادامه می‌یابد. ما با یکدیگر برتعهد مشترک خود برای ادامه اجرای تمامی بخش‌های توافق هسته‌ای با ایران همراه با حسن نیت و به‌طور سازنده تاکید کردیم. ما هفته آینده نشست مشترک در وین در سطح معاونان وزرای خارجه یا روسای سیاسی خواهیم داشت. ما در روزهای آینده به همکاری در این مسیر ادامه خواهیم داد.



آذري جهرمي توصیه کرد؛

وزير ارتباطات در خصوص فيلترينگ فيلترشکن‌ها گفت: اقدام جديدي در خصوص انسداد فيلترشکن‌ها آغاز نشده، بلکه آنچه انجام مي‌شود همان مجموعه اقداماتي است که از دي ماه سال قبل و بنابر ايجاد شرايط جديد آغاز شده بود.

به گزارش ايلنا، محمدجواد آذري جهرمي‌در جمع خبرنگاران درباره انتقادات مديرعامل پيام رسان بومي‌سروش مبني بر اين که عدم حمايت مجموعه وزارت ارتباطات باعث ايجاد اختلال در اين پيام‌رسان شده است، گفت: فروردين ماه سال جاري يک جلسه با مديران پيام‌رسانان داخلي داشتيم و طبق گزارشات داده شده اين افراد و ارزيابي ما مشخص شد که در مجموع پيام‌رسان‌هاي داخلي ظرفيت حدود ۱۵ ميليون کاربر فعال را خواهند داشت و امروز در مجموع ۱۰ ميليون کاربر فعال در پيام‌رسان‌هاي داخلي فعاليت مي‌کنند.

وزير ارتباطات و فن آوري تاکيد کرد: ما نگراني زيادي از ظرفيت پيام‌رسان‌هاي داخلي نداريم.

وي در خصوص اظهارات مدير پيام رسان سروش مبني بر اين که آمادگي داريم تا با هماهنگي مرکز ملي فضاي مجازي کليه مستندات و امکاناتي که به پيام رسان سروش واگذار شده است را منتشر نماييم، گفت: احساس مي‌کنم که مديران راه صلاحي را در پيش نگرفتند،‌ بر اساس مکتوباتي که آنها طي گزارش فروردين ماه ۹۷ به وزارت ارتباطات ارائه دادند، اين نرم‌افزار مي‌تواند از ۲۰ ميليون کاربر پشتيباني کند و اسناد اين ادعا هم موجود است اما به نظر مي‌رسد که الان بايد دنبال علل ديگري در اين خصوص باشيم.

آذري جهرمي‌ادامه داد: ‌طرح اينگونه مسائل تاثيري بر تلاش ما براي اجراي قانون که کمک به پيام رسان‌هاي داخلي است نخواهد گذاشت اما اعلام مي‌کنم که در اين خصوص مسائل ديگري مطرح است.

وزير ارتباطات تاکيد کرد: متاسفانه آنچه که بر اساس شواهد مشاهده مي‌کنيم کاربران شبکه‌هاي اجتماعي در حال مقاومت در برابر دستور قضايي هستند و اين موضوع باعث شده که متاسفانه تهديد بسياري در فيلترشکن‌ها داشته باشيم.امنيت فضاي مجازي امروز با چالش مواجه شده است، مقابله با فيلترشکن‌ها کار ساده‌اي نيست؛ چرا که هم تنوع زيادي در اين فيلترشکن‌ها وجود دارد و هم تعداد آنها بسيار است و مکانيزم‌هايي که به کار مي‌برند نيز به شدت پيچيده است.

وي خاطر نشان کرد: روز گذشته صحبتي از قول معاون من در خصوص الزام دستگاه‌هاي دولتي به استفاده از موتور جستجوي بومي‌منتشر شد که انعکاس صحيحي نداشت. موضوعي که در اين زمينه مطرح است اين است که ما توصيه کرديم در زيست بوم کودکان به دليل کمتر بودن آفت‌هاي موتورهاي جستجوي داخلي از اين موتورهاي جستجو استفاده شود.

وزير ارتباطات ادامه داد: با اين وجود ما چالش‌هاي ايجاد شده در زمينه امنيت فضاي مجازي را حدود يک ماه پيش به صورت مکتوب به مسئولان مربوطه از جمله قوه قضاييه ارائه کرديم. همچنين به طور منظم گزارش وضعيت و شرايط چالش‌هاي امنيتي به مرکز ملي فضاي مجازي ارائه مي‌شود.



عبدا... حاتميان

نماينده درگز در مجلس شوراي اسلامي‌

يکي از جدي‌ترين مشکلاتي که اشتغال را تهديد مي‌کند، هجوم کارگران مهاجر است، به نوعي که متاسفانه حدود 5 ميليون کارگر مهاجر در کشور وجود دارد. اين کارگران از رده‌هاي پايين شروع به کار کردند و به درجه‌هاي بالاي متخصص رسيدند واکنون جاي کارگران ايراني را گرفته اند. اين کارگران مهاجر رعايت اخلاق را نمي‌کنند و براي آنکه کار را از دست کارگران ايراني بگيرند، قيمتي پايين براي دستمزدشان مي‌دهند تا کارگر و استادکار ايراني را حذف کنند و به محض آنکه کار را گرفتند، به بهانه‌هاي گوناگون قيمت رابالا مي‌برند تا تخفيفي که ابتدا داده بودند را جبران کنند. بنا بر اين بايد خطر و تبعات حضور کارگران مهاجر را از ياد نبريم. اين عملکرد کارگران مهاجر باعث مي‌شود به روش استاد شاگردي لطمه‌هاي سنگيني وارد شود و در آينده نه چندان دور، کارگران ماهر ايراني را نداشته باشيم. بدتر اينکه در آينده به شان کارگر ايراني لطمه خواهد خورد به همين دليل است که دولت بايد در اين قضيه ورود کند و به صورت قانوني از کارگر ايراني حمايت کند. بحث ديگر اينکه کارگر مهاجر از آب و برق ارزان استفاده مي‌کند در نتيجه دولت بايد هزينه زندگي را براي کارگران مهاجر به اندازه‌اي بالا ببرد که کار در ايران براي کارگر خارجي صرفه اقتصادي نداشته باشد. نکته ديگر اينکه کارگران مهاجر ماليات بردرآمد نمي‌دهند بنابر اين مشاهده مي‌کنيم که هيچ جاي دنيا به اندازه ايران به کارگر مهاجر لطف نمي‌شود و کار کردن کارگران خارجي بدين اندازه ساده گرفته نمي‌شود.



قرار مذاکره روز گذشته سئول و پیونگ یانگ لغو شد

پس لرزه خروج آمريکا از برجام به همين زودي و در قالب هشدار کيم جون اونگ به واشنگتن اتفاق افتاد. رهبر کره شمالي هشدار داد چنانچه واشنگتن نسبت به خلع سلاح به صورت يکجانبه پافشاري کند ديدار وي با ترامپ را مورد تجديد نظر قرار خواهد داد. از همان زمان که دونالد ترامپ در جريان مبارزات انتخاباتي اعلام کرد که قصد دارد توافق نامه هسته‌اي را پاره کند تا زماني که خروج آمريکا را از اين توافقنامه اعلام کرد و تا به امروز همه آگاههان و کارشناسان از جمله مسئولان کشورمان به ترامپ هشدار داده بودند که اين اقدام يعني خروج آمريکا از برجام مي‌تواند سيگنال‌هاي بدي براي پيونگ يانگ بفرستد و رهبر جوان اين کشور را بيش از پيش به واشنگتن بي اعتماد کند. روابط تازه بهبود يافته دو کره و توافق خلع سلاح هسته‌اي اين دو کشور که تازه شکل گرفته بود حالا و در پي خروج آمريکا از توافق موسوم به 1+5 بهترين بهانه را براي کيم جونگ‌اون فراهم آورد و او را عاصي تر از پيش نمود. آخرين هشدار در اين مورد را بان کي مون مطرح کرد. به گزارش شبکه سي.ان.بي.سي ، بان کي مون، دبير کل سابق سازمان ملل طي اظهاراتي گفته است که خروج از توافق هسته‌اي پيام بدي درباره اعتبار آمريکا به کره شمالي فرستاد.وي درباره پيامدهاي خروج آمريکا از برجام و تأثيرات منفي آن بر مذاکرات پيش روي آمريکا با کره شمالي ابراز نگراني کرده است.مون در مصاحبه با شبکه سي.ان.بي.سي ضمن بيان اين مطلب که خروج از برجام پيش‌شرط قابل اطميناني براي رئيس کره شمالي نيست گفت: نخستين سؤالي که ممکن است از سوي کره شمالي مطرح شود اين باشد که آيا مي‌توان به رئيس جمهور آمريکا اعتماد کرد.

بان کي مون گفت: بر اين باور هستم که خروج آمريکا از توافق هسته‌اي حامل پيام گيج کننده و مشکل سازي است که اعتبار و اطمينان به واشنگتن را زير سوال مي‌برد.دبير کل سابق سازمان ملل گفته که تصميم ترامپ درباره توافق هسته‌اي مذاکراه آينده با کره شمالي را تحت تأثير قرار داده است.

  • تعويق مذاکرات سطح بالاي دو کره

به گزارش خبرگزاري ميزان، کره شمالي هشدار داده که اگر آمريکا به خلع سلاح هسته‌اي يکجانبه پافشاري کند اين کشور نيز ديدار کيم جونگ‌اون با ترامپ را مورد تجديد نظر قرار خواهد داد.در همين حال رسانه رسمي‌کره شمالي بامداد ديروز چهارشنبه اعلام کرد که مذاکرات سطح بالا با کره جنوبي را که قرار بود در روستاي مرزي پانمونجوم برگزار شود به تعويق انداخته است.کره شمالي در اعتراض به رزمايش مشترک آمريکا و کره جنوبي اين مذاکرات سطح بالا با سئول را به تعويق انداخته است.رسانه رسمي‌کره شمالي همچنين اعلام کرده که اگر واشنگتن بر خلع سلاح هسته‌اي يکجانبه پافشاري کند پيونگ‌يانگ نيز ديدار سران دو کشور که قرار است روز دوازدهم ژوئن سال جاري در سنگاپور برگزار شود را مورد تجديد نظر قرار مي‌دهد.در همين حال آمريکا در پاسخ به اعتراض کره شمالي به برگزاري رزمايش مشترک، اين اقدام را امري معمول توصيف کرده است.پيونگ‌يانگ گفتگوهاي دوجانبه با سئول را به دليل رزمايش نظامي‌«مکس تاندر» لغو کرده و مي‌گويد که اين رزمايش نظامي‌تمريني براي تهاجم به خاک اين کشور و اقدامي‌آتش افروزانه در آستانه بهبود روابط دو کره است.



فرج‌ا... رجبي

عضو کميسيون عمران مجلس

بيش از دو سال از تصويب و ابلاغ قانون اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي در مجلس شوراي اسلامي‌مي‌گذرد، اما هنوز به دليل پيچيده بودن فرآيندهاي آن و آماده نشدن سامانه ملي املاک و اسکان کشور از سوي وزارت راه و شهرسازي که بايد به‌عنوان فراهم‌کننده زيرساخت اطلاعاتي از سوي دستگاه متولي اخذ ماليات ـ سازمان امور مالياتي ـ مورداستفاده قرار گيرد، اين قانون اجرايي نشده است. علت اين موضوع را مي‌توان در بخش مسکن وزارت راه و شهرسازي جستجو کرد. اين بخش در وزارت راه و شهرسازي تعطيل و منفعل است. عملا موقعي مي‌توان براي يک موضوع و چالش راه‌کار مناسب و قابل‌اجرا پيدا کرد که روي آن موضوع تمرکز داشته باشيم و در درجه دوم اين موضوع را به‌عنوان يک مشکل تلقي کنيم. بحث‌هاي که در مورد راه‌اندازي اين سامانه مطرح مي‌شود، بيشتر، گفتار درماني است و دليل اصلي تعلل در اجراي اين سامانه، نبود عزم جدي براي حل مشکل است. چراکه اگر مشکل قانون است، مي‌توان از طريق مجلس در قالب طرح و لايحه حل شود. در يک برنامه روشن و مدون مي‌شود به دولت و وزارت راه کمک کرد تا سريع‌تر سامانه ملي املاک و اسکان کشور راه‌اندازي شود. اگرچه سامانه املاک و اسکان طراحي‌شده، اما هنوز اطلاعات مرتبط در آن وارد نشده است. بنابراين همچنان امکان واگذاري کاربري سامانه مذکور، به سازمان امور مالياتي وجود ندارد و از طرف ديگر، شناسايي اينکه کدام واحد مسکوني خالي و کداميک در حال استفاده است، بسيار مشکل است. اساس حل اين موضوع، نيازمند يک انگيزه تشکيلاتي و وحدت ساختاري است که در آن بتوان با کمک گرفتن از بخش خصوص و غيردولتي مانند اتحاديه مشاورين املاک کشور، اتحاديه انبوه‌سازان کشور و ديگر بخش‌هاي خصوصي فعال در بخش مسکن استفاده کرد.ولي حقيقت اين است که در بخش مسکن انسجامي‌براي حل مشکلات وجود ندارد.


رئيس جمهور خطاب به کسبه و توليدکنندگان؛

رئيس جمهور به مردم اطمينان داد که نگران اداره کشور نباشند و گفت: از همه اصناف، کسبه و توليدگران خواهش مي‌کنم مردم را در فشار نگذارند و مطمئن باشند که ارز لازم را تأمين مي‌کنيم و هيچ کس اينکه در پس‌کوچه‌ها چند ده هزار دلار معامله مي‌شود، را مبناي قيمت ارز و کالاها قرار ندهد. دولت همه ارزهاي مورد نياز را تأمين مي‌کند و ارزي که در اين دو ماه پرداخت شده، بيشتر از پارسال است و مي‌توانيم تا آخر سال هم آن را پرداخت کنيم و هيچ مشکلي نداريم.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه هيأت دولت با اشاره به اينکه امسال ماه مبارک رمضان با دو حادثه مهم مواجه شده است، گفت: از يک طرف در منطقه با بي‌تدبيري مقامات آمريکا شرايطي پيش آمده و سفارتخانه خود را به بيت‌المقدس منتقل کرد که برخلاف معاهدات گذشته و حتي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و مجمع عمومي‌سازمان ملل است ضمن اينکه چنين اقدامي‌ وي افزود: بدون ترديد امسال روز قدس باشکوه‌تري در ايران و ساير کشورها رقم خواهد خورد و جهانيان به رژيم صهيونيستي و سردمداران کاخ سفيد نشان خواهند داد که راه غلط و اشتباهي انتخاب کرده‌اند و به فضل الهي اين کار موجب وحدت و انسجام بيشتر دنياي اسلام و مقاومت بيشتر فلسطيني‌ها و ترجيح در گشايش در امور مردم فلسطين خواهد شد.

رئيس جمهور به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: ملت ايران همواره در برابر توطئه‌هاي ديگران و بويژه رژيم آمريکا استقامت، مقاومت و ايستادگي کرده و نشان دادند که در برابر فشار آنها تسليم نمي‌شوند و اين ملت بزرگ را کسي نمي‌تواند به زانو درآورد. روحاني با بيان اينکه امروز مسأله برجام و هسته‌اي باز هم زمينه و فرصت‌هايي دارد که مورد بحث و بررسي قرار بگيرد، خاطر نشان کرد: در مسأله هسته‌اي عده‌اي که آن طرف هستند، تصور مي‌کنند با فشار، تحريم، تهديد و حتي نشان دادن علائم جنگ مي‌توانند ملت ايران را تسليم کنند، اما ايستادگي و مقاومت ملت ايران به خوبي نشان داد که اين تفکر و راه، نادرست و غلط است.

وي افزود: بعد از اينکه برجام اجرايي شد، آمريکا به طور يکطرفه از آن خارج شد. حالا چه کسي اينجا متخلف است. دولت ايران يا دولت آمريکا؟ و چه کسي نقض عهد کرده است ما يا آمريکايي‌ها؟ ما متعهد به اقدام خودمان هستيم يا به اقدامات ديگران هم متعهد مي‌باشيم؟ چه کسي بود که مصوبات سازمان ملل و قطعنامه 2231 را زير پا گذاشت ما يا آنها؟ ما برخلاف حقوق بين‌الملل حرکت کرديم يا آنها؟ معاهدات بين‌المللي را آمريکا تضعيف کرده يا ايران؟

وي خاطر نشان کرد: اين روزها با موضوعاتي که مطرح مي‌شود بيشتر به ياد جمله معروف حضرت امام خميني(ره) در آبان 65 که به «اين تذهبون؟» معروف است، ‌مي‌افتم. در آن روز بين ايران و آمريکا اختلافي وجود داشت که آمريکا در آن شکست خورده بود اما يک عده به دنبال آن بودند که مسئولين ايراني را مورد سوال قرار دهند و امام راحل برخورد حکمت‌آميز با آنها داشت و آن درس خوبي براي ما بود و هست.

رئيس جمهور افزود: امروز روزي نيست که همديگر را پاي ميز سوال ببريم، البته ممکن است چنين فرصتي بعداً پيش بيايد که بسيار از آن استقبال مي‌کنيم، اما در زمان کنوني همه بايد در برابر فشارهاي آمريکا، متحد باشيم.

وي با اشاره به اينکه شرايط کنوني با سال‌هاي 86، 90 و 91 کاملاً متفاوت است، گفت: در آن روزها در جريان فشاري که آمريکا بر ايران وارد مي‌کرد، بسياري از کشورهاي دنيا را همراه و در کنار خود داشت و اجماعي در حد بزرگ عليه ايران ايجاد کرده بود و همه کنار آمريکا بودند و افکار عمومي‌و کشورهاي دنيا نيز با ما نبودند اما امروز به جز يکي دو کشور کوچک مرتجع منطقه و رژيم غاصب صهيونيستي، کسي با آمريکا نيست و تمام دنيا با ايران هستند و اين امتياز بزرگي است و نبايد از دست بدهيم.

روحاني تأکيد کرد: امروز در جايگاهي قرار گرفتيم که جايگاه اتهام نيست و آمريکا است که در جايگاه و ميز اتهام قرار دارد و همه دنيا آمريکا را متهم مي‌کنند. همه مجامع بين‌المللي از جمله آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌و سازمان ملل صراحتاً اعلام مي‌کنند که ايران به تعهدات خود پايبند بوده است و در مقابل همه تأکيد دارند که اقدام آمريکا خلاف مقررات بين‌المللي، بي‌دليل و بي‌منطق بوده است و هيچ‌گاه در مقابل آمريکا در چنين موضعي قرار نداشتيم که همه قبول دارند که کار آمريکا پشتوانه سياسي، اخلاقي ندارد و در مقابل، کار ايران کاملاً از پشتوانه سياسي و اخلاقي برخوردار است و امروز افکار عمومي‌جهان با ما است.

رئيس جمهور افزود: حتي اگر داخل آمريکا نظرسنجي شود باز هم افکار عمومي‌با ماست و اين به معناي انزواي واقعي دولت آمريکا مي‌باشد و همين امروز هم ما پيروز هستيم.

روحاني گفت: ايران‌هراسي که انجام مي‌دادند و با تبليغات دروغين همه دنيا را قانع کرده بودند که ايران خطر است، امروز به جاي آن ترامپ‌هراسي شروع شده است و امروز ايران از جايگاهي برخوردار شده که همه به آن احترام مي‌گذارند؛ چرا که مي‌بينند ايران کشوري است که با ديپلماسي در مسير صلح و در کنار مقررات بين المللي قرار دارد.

رئيس جمهور خاطر نشان کرد: پس از آنکه آمريکا بي‌دليل و بي‌منطق از توافق بسيار مهم چندجانبه و بين‌المللي خارج شد در شرايط کنوني فرصتي را براي 5 کشور که در اين توافق بودند قرار داديم، اگر با همکاري اين 5 کشور و ديگران به اين نتيجه رسيديم که اگر در برجام بمانيم، منافع ما تأمين خواهد شد، آن را ادامه دهيم. روحاني خاطر نشان کرد: طرح ترامپ اين بود که شب اعلام کند که از توافق برجام خارج شود و پيش‌بيني کرده بود که بعد از آن يا صبح روز بعد ايران اعلام مي‌کند که از اين توافق خارج مي‌شود و ظهر نيز آژانس بين‌المللي گزارش مي‌دهد که ايران از برجام خارج شده است و فرداي آن روز قطعنامه‌هاي سازمان ملل برمي‌گردد و ايران دو مرتبه در سطح جهاني مورد تحريم قرار مي‌گيرد. رئيس جمهور اضافه کرد: ترامپ کارت اول خود را روي ميز آورد، اما در کارت دوم اشتباه محاسباتي داشت. بعد از اعلام نظام جمهوري اسلامي‌ايران، اينها ماندند که دستگاه‌هاي اطلاعاتي‌شان چرا نتوانستند اطلاعات درست را ارايه کند چرا که براساس گزارش دستگاه‌هاي اطلاعاتي‌شان جمهوري اسلامي‌ايران پس از خارج شدن آمريکا از توافق برجام يا همان ساعت و يا صبح فردا از اين توافق خارج مي‌شود لذا امروز همه نقشه‌هاي آمريکا بهم ريخته است.

روحاني گفت: امروز مردم اعتماد بيشتري به مسئولين خود دارند چرا که اگر با احساسات برخورد مي‌کرديم واز توافق خارج مي‌شديم، مردم سوال مي‌کردند که چه عجله‌اي داشتيد و چرا فرصت نداديد، چه بسا اگر خارج نمي‌شديد، اتحاديه اروپا هم اعلام مي‌کرد که اگر ايران فرصت مي‌داد و در برجام مي‌ماند آنها در برابر آمريکا مي‌ايستادند و منافع ايران را تأمين مي‌کردند. حتي شايد روسيه، چين و ساير کشورهاي بزرگ دنيا هم به ما مي‌گفتند که چرا عجله کرديد. لذا امروز با تصميم خود در برابر تمام کشورهاي دنيا اتمام حجت کرديم و مردم هم آشکارا مي‌بينند که کار نظام ما دقيق و منطقي است.



برداشتهای متفاوت مجلس و دولت به استفساریه انجامید؛

گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: ساکنان ساختمان هرمي‌شکل بهارستان ديروز سرانجام پس از کش‌وقوس‌هاي زياد حقوق حداقل‌بگيران کارکنان دولت را 20 درصد افزايش داد و آن را براي اجرا به تصويب رساند. اين اقدام بهارستان‌نشينان که در قالب استفساريه درصحن علني مجلس به تصويب رسيد؛ مخالفت ساکنان ساختمان مجاور خود را به همراه داشت. مديران سازمان برنامه و بودجه از تحميل 1600 ميليارد تومان بار مالي با اين مصوبه بر بودجه خبر دادند.

معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر مجلس در قالب استفساريه جزء يک بند الف تبصره ۱۲، قانون بودجه را اصلاح کند به حداقل ۱۶۰۰ ميليارد تومان بار مالي اضافي نيازمند مي‌شويم که تامين آن سخت است.

سيدحميد پورمحمدي در جلسه علني ديروز مجلس در جريان بررسي جزئيات طرح استفساريه افزايش حقوق ۲۰ درصدي کارکنان دولت، در دفاع از عملکرد دولت براي افزايش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۳۹۷ گفت: آنچه مجلس در قالب بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۹۷ تصويب کرد حداکثر افزايش حقوق را ۲۰ درصد تعيين کرديد. دولت در سال ۱۳۹۶، ۱۲۰ هزار ميليارد تومان حقوق پرداخت که در سال ۹۷ با ۱۰ درصد افزايش ۱۳۲ هزار ميليارد تومان پرداخت خواهيم کرد. آن چيزي که در جدول افزايش حقوق‌ها مشاهده مي‌کنيد بعد از ده‌ها جلسه و صدها محاسبه توسط دولت انجام شد تا نظر نمايندگان تامين شود.

معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه با اشاره به طرح استفساريه مجلس، گفت: چطور مي‌توان حداکثر مندرج در قانون را ۲۰ درصد تعيين کرد و حداقل را يک درصد تعيين کرد. از نظر دولت، مجلس با اين استفساريه قانون بودجه سال‌جاري را اصلاح کرده است.

اغلب کارشناسان اقتصادي معتقدند سياست افزايش حقوق کارگران يا کارکنان دولت بايد متناسب با شرايط اقتصادي کشور صورت بگيرد؛ چرا که هر رشدي در اين زمينه نه تنها بار مالي براي کشور به همراه خواهد داشت، بلکه تورم را در سبد کالايي خانوارها مثل يک بيماري خاموش افزايش مي‌دهد. به عبارتي اين نسخه‌اي که هر ساله توسط دولت و مجلس پيچيده مي‌شود تنها مسکني بر يک زخم کهنه بوده است و هيچ عايدي براي کارگران و کارکنان دولت ندارد.

  • پيامد افزايش حقوق

حالا با افزايش اين ميزان توسط مجلس و الزامي‌بودن اجراي آن از سوي دولت، اين سوال مطرح مي‌شود که آيا تصميم مجلس در اين شرايط درست بوده است؟

شرايط اقتصادي کشور دراين دو سه ماه اخير باعث افزايش تورم در سبد هزينه‌هاي خانوار شده؛ به گونه‌اي که خانوارهاي حقوق بگيردر شرايط پرفشاري قرار گرفته‌اند. از اين‌رو تصميم ديروز مجلس مي‌تواند در سبد هزينه‌هاي خانوارها و بازار تعادل ايجاد کند.

اين درحالي است که اغلب کارشناسان اقتصادي اين شرايط را پايدار نمي‌دانند. آنها مي‌گويند: به دليل افزايش قيمت تمام شده محصولات داخلي و گران شدن نرخ ارز در طول مدت زماني، تورم از درآمد تعيين شده سبقت گرفته و قصه دستمزد و حقوق افزايش سبد هزينه‌هاي خانوارها تکرار مي‌شود؛ يک دور باطل مستآصل.

اين کارشناسان معتقدند: مجلس مي‌بايست دراين زمينه تصميم‌هايي را بگيرد که به پايداري اقتصاد بي‌انجامد. اقتصادي توليدمحور که همه موانع پيش روي آن مثل نوسان نرخ ارز و تورم با تميهدات اتخاذ شده کنترل شود.

محمد‌هاشم پسران، اقتصاددان برجسته بين‌المللي پيشتر گفته بود: با افزايش حقوق‌ها به دليل تورم داخلي، هزينه‌هاي توليدکنندگان داخلي رشد يافته و ميزان سود حاصل از توليداتشان با کاهش مواجه مي‌شود. از اين‌رو توليدکننده داخلي به ناچار کالاي توليدي خود را گران‌تر به بازار عرضه مي‌کند. اين امر با تشديد نوسان‌هاي نرخ ارز و تاثيرگذاري‌اش بر واردات، تورم را به شدت با رشد روبه رو مي‌کند.

پسران، اين موضوع را سيکل درون‌زا توصيف کرده که مدام در حال تکرار شدن است.

وي گفته است: براي اجراي يک سياست ارزي موفق اين سيکل را بايد شکست. البته فقط قسمتي از توليد داخلي که وابسته به واردات مواد اوليه است ممکن است از اين وضعيت بهره ببرد چون مواد وارداتي قيمتش بالا نمي‌رود، اما اگر دستمزد کارگر بالا برود اين مشکل هميشه خواهد بود.

  • عيالواري دولت

بودجه سال 1397 در اواخر زمستان پارسال با هم‌انديشي مجلس و دولت بسته شد؛ همان زمان نيز کارشناسان به اين بودجه انتقاد داشتند و بر اين باور بودند که بودجه با کسري و عدم شفافيت روبه‌رو است. همان موقع آنها به افزايش هزينه‌هاي جاري دولت و ميزان بودجه عمراني و اشتغالزايي در بودجه 97 انتقاد داشتند.

تصميم ديروز نمايندگان مجلس و تحميل بار مالي بر بودجه، به عيالوار بودن بيشتر دولت خواهد انجاميد. در جريان بررسي و تصويب بودجه 97، علي لاريجاني نسبت به افزايش هزينه‌هاي جاري دولت انتقاد کرده بود و براي آن واژه عيالوار بودن دولت را به کار برد. حالا با اين تصميم دولت فربه‌تر و مشکلات آن دو چندان مي‌شود؛ به طوري که با توجه به وضع جديدي که براي کشور به وجود آمده است، بي‌شک تحقق بخش‌هايي از درآمدهاي لايحه بودجه 97 نيز با ترديد مواجه خواهد شد. از اين رو کارشناسان معتقدند که تصميم اخير مجلس آثار تورمي‌بر جاي خواهد گذاشت. معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه گفته است: { با تصميم اخير}دولت در ميانه سال مالي پولي براي پرداخت نخواهد داشت و مجبور مي‌شود براي اجراي مصوبه مجلس به بودجه عمراني دست درازي کند.از طرفي کارشناسان اقتصادي نوک پيکان انتقادات را به سمت دولت نشانه گرفته و مي‌گويند: اگر دولت تمهيدات را براي ايجاد يک اقتصاد مولد به کار بگيرد؛ ديگر نيازي به اين نسخه‌هاي مقطعي و تورم‌ساز نخواهد بود. به گفته محمد‌هاشم پسران؛ کارشناس اقتصادي، بدون کنترل تورم به زير ۵درصد و حتي کمتر، اين نوع سياست اثرگذار نخواهد بود. افزايش حقوق حداقل بگيران تصويب شد؛ اما اين تنها نقاب اميدواري است که مجلس بر چهره حقوق‌بيگران گذاشت در غير اين صورت اين تنها نشانه‌هاي علائم بيماري مزمن تورم است.



در نشست اتاق‌هاي مشترک بازرگاني با معاون اقتصادي وزير امور خارجه مطرح شد

گروه صنعت، معدن و تجارت: روساي اتاق‌هاي مشترک در نشستي با معاون اقتصادي وزارت امور خارجه مهم‌ترين چالش‌ها و موانع پيش روي روابط بين‌المللي ايران را بررسي کردند. به باور آنها احياي معاونت اقتصادي وزارت امور خارجه مي‌تواند نقش به‌سزايي در رشد ديپلماسي اقتصادي کشور داشته باشد. همچنين موجب مي‌شود تا اين وزارتخانه رنگ و بوي اقتصادي پيدا کند. بعد از يک وقفه طولاني، سرانجام وزارت امور خارجه تصميم گرفت تا معاونت اقتصادي خود را مجدد فعال کند. از آنجا که اين روزها اقتصاد کشور تحت تأثير عوامل خارجي و داخلي متعددي قرار دارد، نيازمند نگاه ويژه‌تري در اين بخش‌هاست، وزارت امور خارجه بر آن شد تا مجدد معاونت اقتصادي خود را احيا و با تأکيد بر مسائل اقتصادي روابط بين‌المللي کشور را اداره کند. در اين راستا غلامرضا انصاري، مسئوليت اين معاونت را برعهده گرفت و از آنجا که دولت تأکيد زيادي بر حضور پررنگ‌تر بخش خصوصي دارد با روساي اتاق‌هاي مشترک ديدار کرد. در اين جلسه اعضاي هيات رئيسه اتاق ايران نيز حضور داشتند.

  • رويکردهاي نو در وزارت امور خارجه

غلامحسين شافعي، رئيس اتاق ايران با تقدير از رويکردهاي نو در وزارت امور خارجه نسبت به اتخاذ ديدگاه‌هاي اقتصادي در روابط بين‌المللي و توجه ويژه به ديپلماسي اقتصادي، گفت: موضع‌گيري‌هاي دولت آمريکا در واقع پشت کردن به تعامل، گفتمان جهاني و به بازي گرفتن سازمان‌هاي بين‌المللي مانند شوراي امنيت است. اميدواريم جامعه جهاني نسبت به اين موضوع واکنش لازم را نشان دهد. وي در ادامه به موضوع‌گيري دولت ايران در مورد خروج آمريکا از برجام اشاره و با اعلام حمايت پارلمان بخش خصوصي از آن تصريح کرد: در اين مسير تعامل با جامعه جهاني را در اولويت کاري خود قرار داديم و از آن مهم‌تر باور داريم که گسترش روابط و مناسبات اقتصادي با کشورهاي همسايه بايد در برنامه کاري دولت و بخش خصوصي قرار گيرد.

شافعي در بخش ديگري از سخنان خود، حضور هيات‌هاي اقتصادي به همراه تيم رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه طي سفرهايي که به اقصي نقاط جهان دارند را اقدامي‌شايسته ارزيابي و از آن به عنوان يک حسرت ديرينه ياد کرد. وي گفت: روزهايي بود که با حسرت خواستار حضور فعالان اقتصادي در هيات‌هاي اعزامي‌از ايران به ديگر کشورها بوديم. مي‌خواستيم مانند بسياري از کشورها به همراه رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه سفر کنيم. خوشبختانه اين مهم در دولت يازدهم و دوازدهم محقق شد. رئيس پارلمان بخش خصوصي کشور در ادامه به تأثيرگذاري فعالان اقتصادي در تنش‌زدايي‌هاي سياسي اشاره کرد و گفت: گاهي لازم است براي رهايي از تنش‌ها و چالش‌هاي سياسي از راهکارهاي اقتصادي بهره ببريم و اين نيز از عهده فعالان قتصادي و بخش خصوصي برمي‌آيد. فقط دولت بايد در اين مورد چراغ سبز نشان دهد.

  • اهميت توجه واقع‌بينانه به موضوعات اقتصادي

در ادامه غلامرضا انصاري، معاون اقتصادي وزارت امور خارجه کشور با اظهار خرسندي از احياي اين معاونت و توجه ويژه به مسائل اقتصادي در کشور گفت: اين ميزان اهميت به اقتصاد بيانگر آن است که واقع‌بيني در کشور جاي خود را پيدا کرده است. متأسفانه در طولاني‌مدت ساختار وزارت امور خارجه کشور سياسي بود و مدتي است که رويکرد اقتصادي به تدريج وارد ادبيات اين وزارتخانه شده است. اين تغيير مي‌تواند به حل بحران‌هاي موجود کمک کند. وي با نگاه به نقش ديپلماسي اقتصادي که منعکس‌کننده توانمندي‌هاي اقتصادي به بيرون از مرزها و تشريح تحولات بيروني براي داخل است، تأکيد کرد: آنچه براي تأثير هرچه بيشتر ديپلماسي اقتصادي لازم است، اصلاح هم‌زمان ساختار اقتصادي است تا به مدد آن بتوانيم تصويري بهتر از کشور در اذهان جامعه جهاني ترسيم کنيم.

انصاري واکنش ايران به موضوع خروج آمريکا از برجام را اقدامي‌منطقي و اصولي برشمرد و تشريح کرد: رفتار ايران پس از موضع‌گيري‌هاي آمريکا منطقي و اصولي بود. در واقع موقعيت استثنايي را براي ايران خلق کرد که بايد از آن بهترين بهره را ببريم. وي بر اين باور است که تجربه دوران تحريم، ما را مجهزتر کرده و شناخت بهتري از موضوعات پيدا کرده‌ايم و هر آنچه بتواند منافع کشور را حفظ کند بايد در نظر گرفته شود. انصاري گفت: برجام جداي از برخوردهايي که در داخل با آن شد، دستاورد مهم و بزرگي جهاني محسوب مي‌شود؛ اينکه تعامل و گفتمان بر جنگ پيروز شد، يک موفقيت چشمگير براي جامعه جهاني است و متأسفانه تصميم دولت آمريکا پشت کردن به اين موفقيت و دستاورد بود.

معاون اقتصادي وزارت امور خارجه با تأکيد بر اين نکته که در حال حاضر فشارهاي اصلي بر اقتصاد ايران وارد مي‌آيد، تأکيد کرد: اگر نتوانيم اقتصاد را مجهز کنيم با مشکلات بسيار جدي روبه‌رو خواهيم شد. در اينجاست که سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بيش‌ازپيش خود را نشان مي‌دهد. اين سياست‌ها به‌هيچ‌وجه بر انزواي اقتصادي تأکيد نمي‌کند چراکه اقتصاد تنها، محکوم به شکست است. اين مقام مسئول تغيير در سياست‌ها را اقدامي‌زمان‌بر و طولاني‌مدت دانست و ادامه داد: در ايران به دليل نگاه‌هاي سنتي قالب، تغيير و تحول با سرعت کندتري اتفاق مي‌افتد. بنابراين نبايد انتظار داشت که سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بتواند به سرعت در کشور نهادينه شود.

  • بخش خصوصي از ديپلماسي اقتصادي چه مي‌خواهد؟

محمدرضا کرباسي، معاون بين‌الملل اتاق ايران نيز در تأييد اظهارات انصاري گفت: حرکت‌هاي همسو در داخل و اقدامات هماهنگ و منسجم در کشورهاي ديگر دو موضوعي هستند که وجود آنها براي موفقيت ديپلماسي اقتصادي ضرورت دارد.

در همين رابطه علينقي خاموشي، رئيس اتاق مشترک ايران و انگليس يادآور شد: مشکل ما در مورد مناسبات اقتصادي فقط منوط به وزارت امور خارجه نيست. در مسير تجارت و فعاليت‌هاي بين‌المللي وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي متعددي نقش‌آفرين هستند که هر کدام از آنها مانند سدي در برابر اقتصاد ايستادگي مي‌کنند. وي پيشنهاد داد: برقراري و توسعه روابط سياسي از طريق اقتصاد صورت گيرد و با برگزاري همايش‌ها و نمايشگاه‌ها در کشورهاي مختلف علاوه بر نفع اقتصادي، منفعت سياسي نيز کسب کنيم.

اسدا... عسگراولادي، رئيس اتاق ايران و چين نيز از حضور وابسته‌هاي اقتصادي وزارت امور خارجه در سفارتخانه‌هاي ايران سخن گفت و تأکيد کرد: اين افراد بايد با علاوه بر زبان انگليسي با زبان کشور هدف نيز آشنايي کامل داشته باشند. از طرفي بايد افرادي باتجربه بوده و از ظرفيت‌هاي مختلفي که در اختيار دارند مانند اتاق‌هاي مشترک، بهره کافي ببرند.

احمد پورفلاح، رئيس اتاق ايران و ايتاليا، پيشنهاد داد که وزارتخانه، اتاق‌هاي مشترک را به سفرا و رايزنان بازرگاني کشور، معرفي کنند. وي گفت: در حال حاضر نگاهي نادرستي نسبت به اين اتاق‌ها از سوي سفارتخانه‌ها وجود دارد. به اعتقاد اين فعال اقتصادي، اتاق‌هاي مشترک مي‌توانند وظيفه ارائه آموزش‌هاي لازم به رايزنان بازرگاني را در مواردي مشخص برعهده بگيرند. پورفلاح گفت: به طور حتم اطلاعات و نگاه اين اتاق‌ها نسبت به جامعه و کشور هدف وسيع‌تر و کامل‌تر بوده و مي‌توان اين دانش را به راحتي در اختيار سفارتخانه‌ها قرار داد. دست اقتصاد را نبنديد و بدون ترس و نگراني حرکت کنيد.

حسين سليمي، عضو هيات مديره اتاق ايران و سوئيس تنها راه نجات اقتصاد ايران را جذب سرمايه‌هاي خارجي دانست و گفت: زماني که کشورهاي مختلف در ايران سرمايه‌گذاري کنند، براي حفظ منافع اقتصادي خود مانع خشونت و برخوردهاي مخرب مي‌شوند. وي ادامه داد: بخش خصوصي مي‌تواند حافظ منافع کشور باشد، پس از او بخواهيد تا وارد ميدان شود.

محمد طاهري، رئيس اتاق ايران و اسپانيا تدوين نقشه راهي مجزا براي ارتباط با هر کدام از کشورها به کمک سفارتخانه همان کشور و اتاق مشترک آن به منظور توسعه روابط اقتصادي با آن کشور را راهکاري مناسب خواند و گفت: اين کار موجب مي‌شود تا هماهنگ و منسجم قدم برداريم.

حسين سلاح ورزي، نايب‌رئيس اتاق ايران نيز از تأسيس دفتر مشاوره سرمايه‌گذاري و تأمين مالي توسط اتاق ايران خبر داد و گفت: اين دفتر نگاه ويژه‌اي به بنگاه‌هاي کوچک و متوسط دارد. کاهش رتبه ايران در شاخص ريسک اعتباري هدفي است که با تأسيس اين دفتر دنبال مي‌شود. از سوي ديگر به دنبال حل مسئله تضامين بخش خصوصي براي استفاده از خطوط اعتباري و شناسايي و حل مشکلات مقررات در سرمايه‌گذاري و تعامل با شرکاي اقتصادي هستيم.

در پايان اين نشست معاون اقتصادي وزير خارجه گفت که از سفراي کشور خواهد خواست با اتاق‌هاي مشترک کشور هدف خود، نشست‌هايي براي هماهنگي بيشتر ترتيب داده تا بتوان از ظرفيت‌هاي موجود بيشترين استفاده را برد. انصاري افزود: معاونت اقتصادي آماده است تا در اين نشست‌ها حضور داشته باشد. بدنه وزارتخانه مي‌داند که توان بخش خصوصي بالا و غيرقابل انکار است.



با تولید و ارز آوری مطلوب رقم خورد؛

توليد مجتمع‌هاي پتروشيمي‌در فروردين ماه ۹۷ در مجموع به بيش از ۴ ميليون و ۷۰۰ هزار تن و ارزش صادرات اين بخش به بيش از يک ميليارد و ۱۶۷ ميليون دلار رسيد.

به نقل از وزارت نفت، ظرفيت اسمي‌۵۷ مجتمع پتروشيمي‌حدود ۶۲ ميليون تن است که از اين ميزان حدود ۶۰ ميليون تن در برنامه توليد واقعي قرار دارد.

عملکرد ۲۰ مجتمع پتروشيمي‌مستقر در منطقه ماهشهر در فروردين ماه امسال ۱ ميليون و ۷۳۳ هزار تن بوده است. همچنين، عملکرد ۱۶ مجتمع پتروشيمي‌مستقر در منطقه عسلويه نشان مي‌دهد، توليد واقعي اين منطقه در مدت زمان ياد شده بيش از ۲ ميليون و ۳۸ هزارتن بوده است.

توليد واقعي ۲۱ مجتمع پتروشيمي‌مستقر در مناطق داخلي کشور در دوره مورد بررسي بيش از ۹۳۵ هزار تن بوده است. در همين مدت مجموع کل توليد صنعت پتروشيمي‌در فروردين ماه امسال حدود ۴.۷ ميليون تن بوده و ميزان فروش داخلي صنعت پتروشيمي‌تا پايان فروردين ماه نيز بيش از يک ميليون و ۳۲۵ هزار تن به ارزش بيش از ۳۴ ميليارد و ۵۹۰ ميليون ريال بوده است.

فروش بين مجتمعي شرکت‌ها نيز بيش از ۸۴۹ هزار تن و به ارزش بيش از ۱۹ ميليارد و ۷۱۴ ميليون ريال رسيده است.

بر اساس اين گزارش، مجتمع‌هاي پتروشيمي‌در نخستين ماه سال ۱۳۹۷ بيش از ۱ ميليون و ۹۹۰ هزار تن محصول به ارزش بيش از يک ميليارد و ۱۶۷ ميليون دلار را صادر کرده‌اند.

  • صادرات يک ميليون تن محصول در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس

در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس بيش از ۹۹۹ هزار تن محصول به ارزش ۵۷۴ ميليون و ۷۳۸ هزار دلار صادر شد و در منطقه ماهشهر نيز بيش از ۶۳۸ هزار تن محصول به ارزش بيش از ۳۳۴ ميليون دلار روانه بازارهاي بين‌المللي شد. همچنين تا پايان فروردين ماه، در ديگر مناطق، بيش از ۳۴۱ هزار تن محصول به ارزش ۲۵۸ ميليون دلار صادر شد.

در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي، مجتمع پتروشيمي‌بندرامام با بيش از ۲۰۶ هزار تن صادرات توانست حدود ۱۰۶ ميليون دلار صادرات را رقم بزند. در ديگر مناطق نيز پتروشيمي‌خارک بيش از ۱۰۲هزار تن محصول را به ارزش بيش از ۴۱ ميليون دلار روانه بازارهاي خارجي کرد و رتبه نخست را در زمينه صادرات به خود اختصاص داد.

  • نوروززاده: نبايد ارتباط ديپلماسي خود با دنيا و غرب را قطع کنيم

همچنين سيدرضا نوروززاده مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌به موضوع خروج آمريکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و گفت: کشورهاي استکباري هميشه با کشورهاي در حال توسعه در ستيز هستند و هزينه‌هاي‌شان با ايجاد بحران تامين مي‌شود.

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌افزود: ايران به عنوان ابرقدرت منطقه توانست در مذاکرات هسته‌اي حضور يابد و دستاورد بزرگي به نام برجام را کسب کند. توافق هسته‌اي ايران يک معاهده بين‌المللي است و اگر امروز کشوري مثل آمريکا به صورت يکجانبه از آن خارج مي‌شود بيانگر آن است که آنها به توافق‌هاي بين‌المللي پايبند نيستند، کما اين‌که قبل از آن نيز از کنفرانس محيط زيست اروپا خارج شدند و با صادرات و يا توليد اتيلن، بازار شرق دنيا همچون چين و هند را تهديد مي‌کنند.

وي با بيان اين‌که تهديدهاي فردي همچون ترامپ در مورد برجام نشان مي‌دهد که توافق هسته‌اي توافق خوبي بوده و حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد، تصريح کرد: ما نبايد ارتباط ديپلماسي خود با دنيا و غرب را قطع کنيم.



قاسم افشار گوینده پیشکسوت درگذشت

قاسم افشار ـ گوينده توانمند و با سابقه صداوسيما ـ دار فاني را وداع گفت.به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي‌صداوسيما، قاسم افشار که از سال‌هاي اول انقلاب، گويندگي در بخش‌هاي خبري راديو و تلويزيون را بر عهده داشت و در بحبوحه سال‌هاي دفاع مقدس با صدايي حماسي بارها اخبار مربوط به پيروزي‌هاي رزمندگان اسلام را به اطلاع هموطنان رسانده بود، بامداد امروز بر اثر ايست قلبي دار فاني را وداع گفت.قاسم افشار از استادان گويندگي و فن بيان بود و صداي ماندگار او هرگز از ذهن مخاطبان راديو و تلويزيون حذف نخواهد شد.افشار دوشنبه ۱۳ آبان ماه ۱۳۳۰ در تهران به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در تهران و قصرشيرين طي کرد. سپس براي ادامه تحصيل به مدرسه عالي پارس رفت و در رشته روانشناسي ادامه تحصيل داد. با وقوع انقلاب فرهنگي تحصيلات دانشگاهي او نيمه‌تمام ماند؛ ولي بعد از بازگشايي دانشگاه‌ها کارشناسي روانشناسي را از دانشگاه علامه طباطبايي دريافت کرد. او سپس کارشناسي ارشد خود را در همين رشته از دانشگاه آزاد اسلامي‌اخذ کرد.