برداشتهای متفاوت مجلس و دولت به استفساریه انجامید؛

گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: ساکنان ساختمان هرمي‌شکل بهارستان ديروز سرانجام پس از کش‌وقوس‌هاي زياد حقوق حداقل‌بگيران کارکنان دولت را 20 درصد افزايش داد و آن را براي اجرا به تصويب رساند. اين اقدام بهارستان‌نشينان که در قالب استفساريه درصحن علني مجلس به تصويب رسيد؛ مخالفت ساکنان ساختمان مجاور خود را به همراه داشت. مديران سازمان برنامه و بودجه از تحميل 1600 ميليارد تومان بار مالي با اين مصوبه بر بودجه خبر دادند.

معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر مجلس در قالب استفساريه جزء يک بند الف تبصره ۱۲، قانون بودجه را اصلاح کند به حداقل ۱۶۰۰ ميليارد تومان بار مالي اضافي نيازمند مي‌شويم که تامين آن سخت است.

سيدحميد پورمحمدي در جلسه علني ديروز مجلس در جريان بررسي جزئيات طرح استفساريه افزايش حقوق ۲۰ درصدي کارکنان دولت، در دفاع از عملکرد دولت براي افزايش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۳۹۷ گفت: آنچه مجلس در قالب بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۹۷ تصويب کرد حداکثر افزايش حقوق را ۲۰ درصد تعيين کرديد. دولت در سال ۱۳۹۶، ۱۲۰ هزار ميليارد تومان حقوق پرداخت که در سال ۹۷ با ۱۰ درصد افزايش ۱۳۲ هزار ميليارد تومان پرداخت خواهيم کرد. آن چيزي که در جدول افزايش حقوق‌ها مشاهده مي‌کنيد بعد از ده‌ها جلسه و صدها محاسبه توسط دولت انجام شد تا نظر نمايندگان تامين شود.

معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه با اشاره به طرح استفساريه مجلس، گفت: چطور مي‌توان حداکثر مندرج در قانون را ۲۰ درصد تعيين کرد و حداقل را يک درصد تعيين کرد. از نظر دولت، مجلس با اين استفساريه قانون بودجه سال‌جاري را اصلاح کرده است.

اغلب کارشناسان اقتصادي معتقدند سياست افزايش حقوق کارگران يا کارکنان دولت بايد متناسب با شرايط اقتصادي کشور صورت بگيرد؛ چرا که هر رشدي در اين زمينه نه تنها بار مالي براي کشور به همراه خواهد داشت، بلکه تورم را در سبد کالايي خانوارها مثل يک بيماري خاموش افزايش مي‌دهد. به عبارتي اين نسخه‌اي که هر ساله توسط دولت و مجلس پيچيده مي‌شود تنها مسکني بر يک زخم کهنه بوده است و هيچ عايدي براي کارگران و کارکنان دولت ندارد.

  • پيامد افزايش حقوق

حالا با افزايش اين ميزان توسط مجلس و الزامي‌بودن اجراي آن از سوي دولت، اين سوال مطرح مي‌شود که آيا تصميم مجلس در اين شرايط درست بوده است؟

شرايط اقتصادي کشور دراين دو سه ماه اخير باعث افزايش تورم در سبد هزينه‌هاي خانوار شده؛ به گونه‌اي که خانوارهاي حقوق بگيردر شرايط پرفشاري قرار گرفته‌اند. از اين‌رو تصميم ديروز مجلس مي‌تواند در سبد هزينه‌هاي خانوارها و بازار تعادل ايجاد کند.

اين درحالي است که اغلب کارشناسان اقتصادي اين شرايط را پايدار نمي‌دانند. آنها مي‌گويند: به دليل افزايش قيمت تمام شده محصولات داخلي و گران شدن نرخ ارز در طول مدت زماني، تورم از درآمد تعيين شده سبقت گرفته و قصه دستمزد و حقوق افزايش سبد هزينه‌هاي خانوارها تکرار مي‌شود؛ يک دور باطل مستآصل.

اين کارشناسان معتقدند: مجلس مي‌بايست دراين زمينه تصميم‌هايي را بگيرد که به پايداري اقتصاد بي‌انجامد. اقتصادي توليدمحور که همه موانع پيش روي آن مثل نوسان نرخ ارز و تورم با تميهدات اتخاذ شده کنترل شود.

محمد‌هاشم پسران، اقتصاددان برجسته بين‌المللي پيشتر گفته بود: با افزايش حقوق‌ها به دليل تورم داخلي، هزينه‌هاي توليدکنندگان داخلي رشد يافته و ميزان سود حاصل از توليداتشان با کاهش مواجه مي‌شود. از اين‌رو توليدکننده داخلي به ناچار کالاي توليدي خود را گران‌تر به بازار عرضه مي‌کند. اين امر با تشديد نوسان‌هاي نرخ ارز و تاثيرگذاري‌اش بر واردات، تورم را به شدت با رشد روبه رو مي‌کند.

پسران، اين موضوع را سيکل درون‌زا توصيف کرده که مدام در حال تکرار شدن است.

وي گفته است: براي اجراي يک سياست ارزي موفق اين سيکل را بايد شکست. البته فقط قسمتي از توليد داخلي که وابسته به واردات مواد اوليه است ممکن است از اين وضعيت بهره ببرد چون مواد وارداتي قيمتش بالا نمي‌رود، اما اگر دستمزد کارگر بالا برود اين مشکل هميشه خواهد بود.

  • عيالواري دولت

بودجه سال 1397 در اواخر زمستان پارسال با هم‌انديشي مجلس و دولت بسته شد؛ همان زمان نيز کارشناسان به اين بودجه انتقاد داشتند و بر اين باور بودند که بودجه با کسري و عدم شفافيت روبه‌رو است. همان موقع آنها به افزايش هزينه‌هاي جاري دولت و ميزان بودجه عمراني و اشتغالزايي در بودجه 97 انتقاد داشتند.

تصميم ديروز نمايندگان مجلس و تحميل بار مالي بر بودجه، به عيالوار بودن بيشتر دولت خواهد انجاميد. در جريان بررسي و تصويب بودجه 97، علي لاريجاني نسبت به افزايش هزينه‌هاي جاري دولت انتقاد کرده بود و براي آن واژه عيالوار بودن دولت را به کار برد. حالا با اين تصميم دولت فربه‌تر و مشکلات آن دو چندان مي‌شود؛ به طوري که با توجه به وضع جديدي که براي کشور به وجود آمده است، بي‌شک تحقق بخش‌هايي از درآمدهاي لايحه بودجه 97 نيز با ترديد مواجه خواهد شد. از اين رو کارشناسان معتقدند که تصميم اخير مجلس آثار تورمي‌بر جاي خواهد گذاشت. معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه گفته است: { با تصميم اخير}دولت در ميانه سال مالي پولي براي پرداخت نخواهد داشت و مجبور مي‌شود براي اجراي مصوبه مجلس به بودجه عمراني دست درازي کند.از طرفي کارشناسان اقتصادي نوک پيکان انتقادات را به سمت دولت نشانه گرفته و مي‌گويند: اگر دولت تمهيدات را براي ايجاد يک اقتصاد مولد به کار بگيرد؛ ديگر نيازي به اين نسخه‌هاي مقطعي و تورم‌ساز نخواهد بود. به گفته محمد‌هاشم پسران؛ کارشناس اقتصادي، بدون کنترل تورم به زير ۵درصد و حتي کمتر، اين نوع سياست اثرگذار نخواهد بود. افزايش حقوق حداقل بگيران تصويب شد؛ اما اين تنها نقاب اميدواري است که مجلس بر چهره حقوق‌بيگران گذاشت در غير اين صورت اين تنها نشانه‌هاي علائم بيماري مزمن تورم است.



جلوي ورود بي‌رويه اتباع بيگانه را بگيريد

رئيس اتحاديه کارگران قراردادي مي‌گويد در شرايطي که کشور با نيروهاي جوان بيکار زيادي مواجه است، آمار بالاي اتباع بيگانه و ورود بي‌رويه آن‌ها به کشور به هيچ وجه قابل توجيه نيست. فتح‌اله بيات، اظهار کرد: دولت بايد ابتدا به دنبال بازار اشتغال نيروهاي کار داخلي باشد و هر زمان که اين حجم از بيکاران کشور را ساماندهي کرد، براي مهاجرين مجوز کار صادر کند. وي ادامه داد: اگر کشور به لحاظ نيروي کار داخلي تامين بود و نيروي کار مازاد هم نداشتيم و بازار کار کشش جذب نيروي کار خارجي را داشت، منعي براي ورود اتباع بيگانه نبود، ولي در شرايطي که با ميليون‌ها فارغ التحصيل جوياي کار مواجهيم.

مبناي نابرابري‌ها عدم التزام به تعهدات پيشين است

رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: مبناي بسياري از نابرابري‌هاي نظام بين‌الملل بي‌اخلاقي و رفتارهاي خارج از هنجارهاي مقبول بين‌المللي و عدم التزام به تعهدات پيشين است.

به گزارش سازمان برنامه و بودجه، محمدباقر نوبخت در سخنراني خود در هفتاد و چهارمين اجلاس اسکاپ که با حضور نمايندگان ۶۶ کشور برگزار شد تاکيد کرد: فکر مي‌کنم ما نمايندگان کشورهاي منطقه‌ در اين کميسيون براهميت منطقه‌اي به خوبي آگاهي داريم که براي مثال مسؤوليت خدشه به يک پيمان مهم بين‌المللي همانند «برجام» که پايبندي جمهوري اسلامي‌ايران به آن، ۱۰ بار مورد تأييد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌قرار گرفته، برعهده کيست؟


تامين ارز صرافي‌ها بر دوش بانک مرکزي نباشد

سخنگوي کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکيد کرد: در شرايط عادي اقتصادي تامين ارز صرافي‌ها بر دوش بانک مرکزي نباشد. محمدمهدي مفتح، با اشاره به وضعيت فعاليت صرافي‌ها، اظهار داشت: مسائل صرافي ‌ها موضوع مهم و خاص است، قطعا دولت براي کنترل بازار ارز بايد صرافي‌ها را کنترل کند. عضو هيات رئيسه کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: چرا دولت بايد خود را در زمينه تامين ارز صرافي‌ها متعهد بداند، در شرايط عادي چه دليلي وجود دارد که دولت ارز مورد نياز براي مبادلات صرافي‌ها را تامين کند؟ وي گفت: مگر کسي که با مجوز دولت و وزارت صنعت، سوپر مارکت ايجاد مي‌کند، دولت بايد به آن ماست و شير برساند؟


بررسي طرح کارآمدسازي صندوق‌هاي بازنشستگي

رئيس کارگروه ويژه بررسي طرح کارآمدسازي صندوق‌هاي بازنشستگي کشور با تشريح آخرين وضعيت بررسي اين طرح در مجلس گفت: در صندوق بازنشستگي کشوري و صندوق بازنشستگي تامين اجتماعي با ابرچالش‌هايي مواجه هستيم.

به گزارش فارس، رسول خضري، درباره آخرين وضعيت بررسي اين طرح در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: هفته گذشته با مديران صندوق‌هاي بازنشستگي کشوري و صندوق تامين اجتماعي جلساتي داشتيم، نظرات آنها را شنيديم، آنها معتقد بودند که اين کارآمدسازي و اصلاح به صورت لايحه و الحاق به قوانين موجود باشد، نه قانونگذاري جديد، اما از آنجا که دولت قدمي‌برنمي‌دارد، تنها راه ممکن تدوين اين طرح در مجلس و پيگيري از اين طريق بود. وي افزود:‌ ما در صندوق بازنشستگي کشوري و صندوق بازنشستگي تامين اجتماعي با ابرچالش‌هايي مواجه هستيم و با وجود مشکلاتي که همه به آن اذعان دارند، اما دولت هيچ لايحه‌اي براي اصلاح نياورده است. رئيس کارگروه ويژه بررسي طرح کارآمدسازي صندوق‌هاي بازنشستگي کشور درباره بدهي دولت به تامين اجتماعي و سهم سه درصدي حق بيمه کارگر که از 40 سال پيش بايد پرداخت مي‌شد، اما معوق شده است، گفت:‌ امسال در بودجه 97 مقرر شد مبلغ 50 هزار ميليارد تومان از اين بدهي به صورت تهاتر تسويه شود.

اروپا تسويه حساب با ايران به جاي دلار به يورو را مشروط پذيرفت

عضو شوراي ملي فرانسه گفت: اتحاديه اروپا تسويه حساب با ايران را مشروط به عدم وضع تحريم‌هاي ثانويه به جاي دلار به يورو با ايران را انجام مي‌دهد.

«دلفاين اُو»،افزود: اتحاديه اروپا در حال بررسي چگونگي حفاظت از شرکت‌هاي خود در ايران و اقدامات مقابله‌اي در ارتباط با خروج ترامپ و ايالات متحده از برجام است.

وي تصريح کرد: گزينه‌هاي مختلفي را در حال رصد هستيم و فکر مي‌کنم که اين گزينه‌ها در ۲ مقوله قرار مي‌گيرند. اولين مقوله به اين موضوع بر مي‌گردد که چگونه به سادگي از منافع خود حفاظت کنيم؟ چگونه به شرکت‌هاي خود اجازه دهيم که به انجام تجارت در ايران يا سرمايه گذاري در اين کشور ادامه دهند؟ چگونه شرکت‌هاي خود را از تحريم‌هاي ثانويه حفاظت کنيم؟

«دلفاين اُو» خاطر نشان کرد: مقوله دوم آن است که چگونه در ارتباط با اقدامات آمريکا که مي‌تواند بر روي شرکت‌هاي اروپايي تاثير بگذارد مقابله کنيم و اينکه آيا اتحاديه اروپا بايد اقدامات فرامنطقه‌اي اعمال کند يا خير.

تدوين ۵ لايحه براي حمايت از کسب‌وکارهاي نوپا

مدير رسته فناوري اطلاعات طرح تکاپو با اشاره به تدوين ۵لايحه پشتيباني از کسب وکارهاي نوپا،گفت:صاحبان ايده‌هاي اين کسب وکارها در مرحله پياده سازي با موانع زيادي براي دريافت مجوز مواجه مي‌شوند.

به گزارش مهر، محمد ابطحي اظهار داشت: اصلاح و تدوين قوانين، ارتقاي مهارت متقاضيان ورود به کسب و کارهاي نوپا، توسعه نهادهاي پشتيبان از صاحبان ايده و مشوق‌هاي بيمه‌اي و مالياتي از جمله مهمترين اقداماتي است که براي حمايت از مشاغل جديد مبتني بر فناوري اطاعات که رو به گسترش هستند، بايد در دستور کار قرار بگيرد.


رشد و توسعه جوامع با حضور بانوان در حوزه‌هاي شغلي واجتماعي

حضور بانوان در عرصه‌هاي گوناگون به خصوص حوزه‌هاي شغلي و اجتماعي همواره موجب رشد و توسعه جوامع مختلف به خصوص جامعه ايراني شده است.

به گزارش پايگاه خبري تجارت آنلاين، يکي از همايش‌هايي که درآن به تجليل از بانوان نمونه در مشاغل مختلف پرداخته شده است همايش((چهره‌هاي نامي)) است.

در همايش ((چهره‌هاي نامي)) که با حضور بانوان فرهيخته، نمونه و فعال در مشاغل مختلف برگزار شده است از خانم(( هديه وطني)) به عنوان بانوي فعال و نمونه در زمينه طراحي و دوخت انواع لباس قدرداني شده است.

خانم هديه وطني 12 سال است که مشغول به کار طراحي لباس مي‌باشد. البته رشته تحصيلي وي روانشناسي ودانشجوي مقطع دکتراي روانشناسي عمومي‌است.

وي در مورد انتخابش مي‌گويد: 12 سال است که در حوزه طراحي لباس فعاليت دارم. ولي واقعيت اين است که لطف داوران بوده که من را انتخاب کرده‌اند ونمي‌توانم از خودم تعريفي داشته باشم. احساس مي‌کنم نگاه داوران نسبت به کارهاي من نگاه مثبتي بوده و شايد کارهاي من را دوست داشتند.

هديه وطني در مورد مهمترين چالش و معضل اين حوزه گفت: بزرگترين مشکلي که در کشور ما وجود دارد حق کپي رايت است که اصلا در ايران اجرا نمي‌شود. وطبيعتا آن اثر هنري که از طرف هنرمند خلق مي‌شود هرکسي مي‌تواند از روي آن کپي کند بدون اينکه محدوديت ومانعي داشته باشد.

و ديگر اينکه نمي‌شود مانع آدمهايي که در خارج از ايران خريد مي‌کنند شد و حق انتخاب هر آدمي‌هست که چه لباسي با چه برندي و طراحي را بپوشد. ولي اينکه واردات بر کار طراحان لباس و مد تاثير مي‌گذارد بايد به اين نکته اشاره کرد که بدون تاثير نيست ولي من فکر مي‌کنم ما مخاطبان خاص خودمان را در کار طراحي و دوخت لباس داشته باشيم اين مخاطبان خاص براي فعالان اين حوزه هميشه ارزشمند و ماندگار هستند. شايد هم از من خريد کنند و هم از يک برند خارجي خريد کنند ولي نمي‌تواند به کار من لطمه‌اي بزند هر چند حمايت دولت از طراحان مد ولباس ايراني موثر است که در ايران شاهد وقوع چنين اتفاقي نيستيم.

وي در مرد صدور مجوز ادامه داد: به نظر من اعطاي تعدادي از مجوزها به کساني که در حوزه مدولباس فعاليت دارند در شرايط کنوني بسيار سخت شده است ودست وپاي ما را بسته است.

اين بانوي فعال طراح دوخت لباس در مورد طراحي اضافه کرد: به نظر من هنوز براي اينکه طراحان مد و لباس در کشور به جايگاه واقعي خود برسند بايد تلاش‌ها و کوشش‌ها ويژه‌اي شود، بسياري از آدمها اهميت مي‌دهند که چه چيزي بپوشند تا بهتر ديده شوند و احساس بهتري داشته باشند .آن آدمها دنبال اين موضوع هستند که لباس مورد نظري که مي‌پوشند برايشان طراحي شده باشد نه اينکه با اجبار بروند تعدادي کار آماده را انتخاب کنند و بپوشند.

وي در پايان گفت: اميدوارم هر ايراني در هر شغلي که فعاليت مي‌کند موفق باشد به خصوص طراحان لباس در ايران دوست دارم کارهاي من و کساني که زحمت مي‌کشند همه ديده شود و به مرتبه شغلي بالا در کارشان برسند.



شرکت گاز استان گيلان ميزبان نشست کارگروه بررسي و انتخاب سامانه مديريت پروژه

تجارت-استان گيلان_فرحي؛ به گزارش روابط عمومي‌گاز گيلان – نشست کارگروه بررسي و انتخاب سامانه مديريت پروژه با حضور حسين اکبر مديرعامل شرکت گاز استان گيلان، بهروز مسعودي نيا معاون مهندسي و اجراي طرح‌هاي گاز گيلان، آذر ملک محمدي رييس دفتر هماهنگي و برنامه‌ريزي گازرساني به روستاهاي شرکت ملي گاز ايران و جمعي از رؤسا و کارشناسان برنامه‌ريزي و مالي شرکت‌هاي گاز استاني در هتل معين فومن برگزار شد.اين جلسه پيرو دو نشست کارگروه کنترل پروژه در يزد و تهران جهت تصميم گيري سامانه مبنا جهت مديريت پروژه در شرکتها تشکيل شد.در اين نشست مهندس اکبر ضمن خوشامدگويي به همکاران ستاد و شرکت‌هاي گاز استاني، ابراز اميدواري نمود اين جلسه و هم انديشي نتيجه مثبتي به همراه داشته باشد.مديرعامل گاز گيلان اظهار داشت: سامانه مديريت پروژه در گاز گيلان از سال‌هاي دور با مشکلات و مقاومت‌هاي موجود اجرايي شد و اين برنامه به مرور و متناسب با پيشرفت تکنولوژي و نرم افزاري، بروزرساني شده و در حال حضر به کمک اين سامانه، عمليات اجرايي شرکت تحت مديريت مي‌باشد.در اين نشست، سامانه‌هاي نرم افزاري کنترل پروژه در گاز اصفهان و گيلان و همچنين استراتژي ستاد در اين خصوص ارايه گرديد و مسئولين برنامه‌ريزي و کنترل و مالي شرکت‌ها در اين خصوص به بحث و تبادل نظر پرداختند.در ادامه خانم ملک محمدي ضمن تشکر از مديرعامل و همکاران گاز گيلان بجهت اجراي شايسته پروژه‌هاي بند «ق» در گيلان اظهار داشت: با توجه به تدوين برنامه استراتژيک در شرکت ملي گاز و لزوم پايش شاخص‌هاي استراتژيک مديريت گازرساني، مديريت سامانه‌ها و آمارهاي عملکردي به منظور ارائه گزارش‌هاي مديريتي به سطوح مختلف شرکت و خارج از شرکت امري ضروريست.وي بر وجود يک سامانه هماهنگ براي کليه شرکت‌هاي گاز استاني در راستاي جلوگيري از دوباره کاري‌ها تاکيد کرد و گفت: در اين زمينه هماهنگي موثري با مديريت فاواي شرکت ملي گاز وجود دارد.رييس دفتر هماهنگي و برنامه‌ريزي گازرساني به روستاهاي شرکت ملي گاز ايران در پايان همدلي واحدهاي مختلف شرکت گاز استان گيلان درجهت استفاده بهينه از نرم افزار مديريت پروژه و اجراي پروژه‌هاي بهبود را بسيار خوب توصيف و از مديريت و کارکنان اين شرکت تشکر نمود.


شرکت فولاد هرمزگان گام اول را در سال 97 محکم برداشت

تجارت-استان هرمزگان:با تلاش و کوشش کارکنان سخت کوش فولاد هرمزگان رکوردهاي افتخار آميزي در فروردين ماه ۹۷ بدست آمد .معاون بهره برداري شرکت فولاد هرمزگان گفت: کارکنان سختکوش اين شرکت در ادامه موفقيت‌هاي توليدي خود با افزايش بهره وري و استفاده بهينه از تجهيزات، با شکستن رکوردهاي توليد تختال و آهن اسفنجي در فروردين ماه، شروع خوبي را در سال جديد رقم زدند.مهندس محمد جعفر پارسي افزود: توليد تختال در فروردين ماه امسال به 135هزار و 132 تن رسيد که رکورد قبلي آن 130 هزار و 475 تن در دي ماه سال پيش بود.وي همچنين از ثبت رکورد تعداد ذوب تخليه شده از کوره‌ها به ميزان 1 هزار و 156 خبر داد و گفت: آخرين رکورد مربوط به دي ماه سال96 و به ميزان 1 هزار و 105 ذوب بوده است.مهندس پارسي در ادامه به ثبت رکوردي ديگر در فروردين سال جديد توسط کارکنان تلاشگر واحد احيا مستقيم اشاره کرد و گفت: در واحد احيا مستقيم رکورد توليد آهن اسفنجي در مدول B به ميزان 77 هزار و 860 تن رقم خورد که رکورد قبلي به ميزان 76 هزار و 961 تن درخرداد ماه 92 بدست آمده بود.وي بيان داشت: کسب اين موفقيت‌ها با تلاش همه جانبه کارکنان شرکت در بخش‌هاي مختلف حاصل شده است و بار ديگر موفقيت بي سابقه‌اي درکسب رکورد ماهانه توليد تختال و آهن اسفنجي به دست آمده است .پارسي خاطرنشان کرد: فولاد هرمزگان در حالي روزهاي آغازين سال 97 را با رکوردشکني‌هاي تازه خود پشت سر مي‌گذارد که کارنامه موفقيت‌هاي اين شرکت در توليد حاوي ارقام و رکوردهاي افتخار آفريني بوده است..

شاخص‌ترين طرح‌هاي اجرايي و مطالعاتي تامين آب در استان هرمزگان

تجارت-استان هرمزگان: استان هرمزگان با وسعتي بالغ برحدود 70 هزار کيلومتر مربع بعنوان يکي از بزرگترين و حساس‌ترين استانها در جنوب کشور قرار دارد . اين استان با متوسط بارندگي ساليانه 185 ميليمتر ، در سطح کشور در زمره مناطق خشک محسوب مي‌شود . کاهش نزولات جوي ، تداوم خشکسالي ، رشد جمعيت و افزايش سطح زير کشت باعث گرديده حجم ذخيره سفره‌هاي آب زيرزميني کاهش يافته و تداوم اين روند موجب افت کمي‌و کيفي منابع آب و بحراني شدن بسياري از دشت‌ها شده است . عدم امکان تأمين آب شرب مطمئن ، برداشت بي رويه از منابع آب زيرزميني ، نشست زمين و ... از جمله اثرات ناشي از اين بحران مي‌باشد به همين دليل شرکت آب منطقه‌اي هرمزگان با توجه به سياستهاي راهبردي بلند مدت توسعه منابع آب و در راستاي حفظ سفره‌هاي آب زيرزميني طرح‌هايي در دست مطالعه و اقدام دارد. به گزارش روابط عمومي‌شرکت آب منطقه‌اي هرمزگان ، هوشنگ ملايي با اشاره به شاخص‌ترين طرحهاي اين شرکت اظهار داشت : در راستاي برنامه‌ريزي جهت افزايش ميزان ورودي آبخون‌ها و شارژ منابع آبي مطالعه طرح تغذيه مصنوعي ميناب ، لاورميستان ، دهنگ فتوئيه ،گزير،کرمون ، دهستان بالا و شهدادي با هدف مقابله با بحران کمبود آب را در دست اقدام داريم.وي افزود : مطالعه شبکه ( شبکه ميناب – شبکه شميل –کانال سبزپوشان –کانال لايگزال ) ، مطالعه خط انتقال ( مطالعه خط انتقال مکران ( از جگين تا شرق ميناب ) از ديگر طرح‌هاي در دست مطالعه مي‌باشد.

يک هزار و 473 دهلراني آموزش‌هاي مهارتي را فرا گرفتند

تجارت-استان ايلام - رئيس مرکز آموزش فني و حرفه‌اي دهلران گفت: سال گذشته يک هزار و 473 نفر در اين شهرستان با شرکت در دوره‌هاي آموزشي مهارت‌هاي فني و حرفه‌اي را فرا گرفتند.مجتبي عنبري اظهار کرد: يک هزار و 76 نفر از اين تعداد را مردان و 397 نفر را زنان تشکيل مي‌دهند که در 52 حرفه آموزشي متنوع آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي را کسب کردند.وي افزود: امسال اين مرکز با 11 حرفه، آموزش‌هاي مهارتي خود را آغاز کرده که هفت حرفه ويژه برادران و چهار حرفه ويژه خواهران است.رئيس مرکز آموزش فني و حرفه‌اي دهلران تاکيد کرد: اين حرفه‌ها شامل جوشکاري، برق صنعتي، تعمير لوازم سردکننده، تعمير کولر گازي، مکانيک و سرويس خودرو، آرماتور بندي، طراحي دوخت، گوهرتراشي و کيف دوزي هستند.عنبري يادآور شد: طبق برنامه‌ريزي و نيازسنجي بعمل آمده امسال بطور ميانگين يک هزار و 200 نفر آموزش‌هاي مهارتي را در مرکز فني و حرفه‌اي دهلران کسب مي‌کنند.وي اضافه کرد: سه دستگاه خودرو شامل 2 دستگاه خودروي سواري مدل چري و يک دستگاه خودروي پژو دوگانه سوز براي آموزش به کارگاه مکانيک خودروي مرکز آموزش فني و حرفه‌اي دهلران اختصاص يافته است.رئيس مرکز آموزش فني و حرفه‌اي شهرستان دهلران گفت: جامعه هدف اين سازمان گسترده بوده و امسال علاوه بر کارجويان، روستاييان، عشاير، صنايع و صنوف، دانشجويان و دانش آموزان، کارگران صنعت ساختمان و ... سربازان وظيفه نيز در قالب تفاهم نامه سازمان فني و حرفه‌اي با ستاد کل نيروهاي مسلح کشور در اين دوره شرکت مي‌کنند.عنبري گفت: پارسال 124 نفر از سربازان وظيفه هنگ مرزي، نيروي انتظامي، سپاه و ارتش آموزش‌هاي مهارتي را در اين مرکز کسب کردند.