اجرای قوانین ضد تحریمی علیه آمریکا نشان داد؛

رييس کميسيون اتحاديه اروپا اعلام کرد: اين اتحاديه براي محافظت از شرکت‌هاي اروپايي در برابر تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران قرار است مقررات مسدودکننده‌اي را به اجرا درآورد. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه گاردين، تصميم دونالد ترامپ، رييس‌جمهور آمريکا براي خروج از توافق هسته‌اي با ايران نگراني‌هاي زيادي را در ميان متحدان اروپايي واشنگتن سبب شده است. ژان کلاد يانکر رييس کميسيون اتحاديه اروپا در يک پاسخ شفاف به اين اقدام آمريکا، اعلام کرد که اين اتحاديه قصد دارد مقرراتي مشابه قانون 1996 را اجرايي کند که مانع از همکاري شرکت‌هاي اروپايي با تحريم‌هايي که آمريکا قرار است عليه ايران وضع کند، مي‌شود. يانکر گفت: ما به عنوان کميسيون اروپا وظيفه داريم از شرکت‌هاي اروپايي محافظت کنيم. اکنون لازم است که دست به اقدام بزنيم و به همين دليل است که فرآيند فعال‌سازي "مقررات مسدودکننده 1996" را آغاز مي‌کنيم. وي که در جريان نشست وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در صوفيه پايتخت بلغارستان سخن مي‌گفت، در ادامه خاطرنشان کرد که اين قانون از جمعه اجرا خواهد شد.يانکر تصريح کرد: ما فرآيند مقررات مسدودکننده را آغاز مي‌کنيم که هدف آن خنثي کردن تاثير تحريم‌هاي فرامرزي آمريکا در اتحاديه اروپاست. ما بايد اين کار را انجام دهيم و روز جمعه راس ساعت 10:30 صبح آن را آغاز خواهيم کرد. به نوشته گاردين، اتحاديه اروپا با اين اقدام تلاش مي‌کند تا توافق هسته‌اي با ايران را از طريق تضمين منافع اقتصادي مورد انتظار تهران حفظ کند. بر اساس اين توافق که در سال 2015 ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني حاصل شد ايران پذيرفت در ازاي رفع تحريم‌هاي بين‌المللي عليه اين کشور، برنامه هسته‌اي‌اش را محدود کند. بانک سرمايه‌گذاري اروپا نيز قرار است يک مسير تامين مالي براي انجام تجارت با ايران فراهم کند. رييس کميسيون اتحاديه اروپا افزود: تاثيرات تحريم‌هاي آمريکا خنثي خواهد شد، اين وظيفه اتحاديه اروپاست تا از تجارت اروپايي‌ها محافظت کند که به ويژه براي تجارت‌هاي کوچک‌تر و متوسط اعمال خواهد شد. همچنين دونالد تاسک رييس شوراي اروپا در نشست رهبران اتحاديه اروپا، گفت: ما به طور يکپارچه توافق کرديم که اتحاديه اروپا تا زماني که ايران به تعهداتش ذيل توافق هسته‌اي عمل کند، ما نيز در اين توافق باقي خواهيم ماند. علاوه بر اين اين کميسيون اعلام آمادگي کرده است که هر زمان پاي منافع اروپايي به ميان بيايد وارد عمل شود. بنابراين گزارش، مقررات مسدودکننده قانوني است که در يک حوزه قضايي داخلي به اجرا در آمد که هدف آن ايجاد مانع در برابر قانوني است که توسط يک نهاد خارجي اعمال شده است و به ميزان زيادي به عنوان يک تلاش براي اعمال فشار بر واشنگتن محسوب مي‌شود تا شرکت‌هاي اروپايي که با ايران تجارت مي‌کنند را مجازات نکند.اين اقدام اتحاديه اروپا پس از آن صورت گرفته است که رييس‌جمهور آمريکا سرانجام پس از بارها انتقاد از توافق هسته‌اي، خروج کشورش از آن را اعلام کرد و گفت که تحريم‌هاي تهران را باز مي‌گرداند. اين اقدام در حالي انجام گرفت که کشورهاي اروپايي به ويژه انگليس، فرانسه و آلمان که از امضاکنندگان توافق هسته‌اي محسوب مي‌شوند به شدت براي متقاعد کردن ترامپ به ماندن در توافق تلاش کردند.



مشاور ويژه وليعهد عربستان با انتشار تصاويري از او در مصر، تلاش کرد به شايعات درباره زخمي‌شدن و يا حتي کشته شدن بن سلمان پايان دهد.به گزارش ايسنا، در توييتي که بدر العساکر، مشاور ويژه محمد بن سلمان، وليعهد عربستان منتشر کرده، عکسي از او به همراه محمد بن زايد، وليعهد امارات و حمد بن عيسي آل خليفه، پادشاه بحرين ديده مي‌شود که لباس غير رسمي‌به تن دارند و به نظر مي‌رسد مهمان عبدالفتاح سيسي، رئيس جمهور مصر باشند.العساکر در توييت خود درباره عکس نوشته است: ديداري دوستانه ميان برادران ادامه دارد... چند روز پيش در ميهماني عبدالفتاح سيسي، رئيس جمهور مصر.انتشار اين تصوير از سوي العساکر به نظر مي‌رسد تلاشي از سوي مسئولان سعودي باشد تا به شايعات پيرامون زخمي‌شدن و يا کشته شدن محمد بن سلمان در حادثه تيراندازي اخير در کاخ پادشاهي عربستان پايان دهند.



نايب‌رئيس کميته تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي‌از مديران دوتابعيتي از ارسال نام ۱۰۰ مدير دوتابعيتي تصميم‌ساز در مسائل کشور به دادستاني خبر داد.حسينعلي حاجي‌دليگاني در گفتگو با تسنيم از ارسال اسامي‌100 مدير دوتابعيتي به دادستاني‌کل کشور خبر داد و گفت: اسامي‌100 مدير دوتابعيتي که در ذيل گزارش تحقيق و تفحص از مديران دوتابعيتي نيز ذکر شده، جهت بررسي‌ها و تصميم‌گيري‌هاي لازم در قالب گزارشي به دادستان‌کل کشور تقديم شده است.وي اسامي‌100 مدير دوتابعيتي را که اسامي‌شان تقديم دادستان‌کل کشور شده است شامل مديران در حوزه تصميم‌‌گيري و تصميم‌‌سازي دانست و اظهار داشت: گزارش تحقيق و تفحص از مديران دوتابعيتي تقديم هيئت‌رئيسه مجلس شده و در نوبت رسيدگي و قرائت در صحن پارلمان قرار دارد.نايب‌رئيس کميته تحقيق و تفحص از مديران دوتابعيتي همچنين تصريح کرد: از هيئت‌ رئيسه مجلس نيز درخواست داريم که با توجه به اهميت موضوع مديران دوتابعيتي و نقش آنها در ارکان تصميم‌‌سازي و تصميم‌‌گيري کشور، قرائت اين گزارش را در خارج از نوبت در اولويت قرار دهد.



رئيس جمهور آمريکا در راستاي تشويق به برگزاري نشستش با رهبر کره شمالي وعده داد کيم جونگ اون مي‌تواند روي "حمايت‌هاي بسيار قدرتمند" در صورت کنار گذاشتن سلاح‌هاي هسته‌اي، حساب باز کند اما در حين حال ترامپ تلويحا تهديد تغيير حکومت در صورت سرپيچي کره شمالي را نيز مطرح کرده است.

به گزارش ايسنا، از آسوشيتدپرس، بر اساس اين اظهارنظرهاي ترامپ وي ظاهرا از يک وعده آمريکا براي عدم حمله به کره شمالي و يا تلاش براي سرنگون کردن حکومت کيم جونگ اون مشابه اتفاقاتي که در دهه‌هاي گذشته در ليبي و عراق افتاد، صحبت کرده است. بر اساس اين گزارش، ترامپ در اين اظهاراتش در ديدار با ينس استولتنبرگ، دبيرکل ناتو مطرح کرده درباره امکان ادامه کار حکومت کره شمالي گفته است: "او (کيم جونگ اون) " همان جا خواهد بود و در کشورش روي کار خواهد ماند و کشورش را اداره خواهد کرد. " اين صحبت ترامپ ظاهرا نشان دهنده موافقت او با حکومت مادام العمر کيم جونگ اون در کره شمالي در صورت کنار گذاشتن سلاح‌هاي هسته‌اي است. با اين حال رئيس جمهور آمريکا در تهديدي تلويحي گفته است الگوي ليبي در صورتي که ما به توافقي دست پيدا نکنيم، به احتمال خيلي زياد اتفاق خواهد افتاد. ترامپ همچنين به خبرنگاران گفت که مقام‌هاي کره شمالي رسما کاخ سفيد را درباره اينکه مسائلي ممکن است نشست رهبران دو کشور را لغو کند، مطلع نکرده‌اند. اين در حالي است که در روزهاي اخير کره شمالي دو بار تهديد به لغو اين رخداد به دليل تشديد فشارها عليه خود کرده است.

ترامپ در صحبت‌هايش در زماني که با استولتنبرگ براي عکاسي حاضر شده بود، گفت: هيچ چيز تا آنجا که ما مي‌دانيم در ارتباط با کره شمالي تغيير نکرده است. به ما هيچ چيزي اعلام نشده است. اگر اين نشست قرار است برگزار شود، پس برگزار مي‌شود. اگر قرار نيست که برگزار شود، ما سراغ قدم بعدي خواهيم رفت. با اين حال ترامپ تصريح نکرد که اين قدم بعدي چه چيزي خواهد بود.

اين در حالي است که سارا سندرز سخنگوي کاخ سفيد گفت: رئيس جمهور آمريکا آماده اين ديدار را رهبر کره شمالي است و اگر مقام‌هاي کره شمالي مي‌خواهند اين ديدار رخ دهد، ما آنجا حاضر خواهيم بود.

در عين حال ترامپ در خصوص اين تهديدهاي کره شمالي به لغو مذاکرات گفت که بعد از آنکه رهبر کره شمالي با شي جين پينگ، رئيس‌جمهور چين ديدار کرد، اين اعتراض‌ها اتفاق افتاده و به نظر مي‌رسد که کيم جونگ اون توصيه‌هايي را ازجانب شي جين پينگ دريافت کرده است.

ترامپ گفت بنابراين ديدگاه من اين است که هر چه که اتفاق مي‌افتد خب اتفاق بيفتد. در هر صورت ما قرار است در وضعيتي عالي قرار داشته باشيم.



علي اکبر عيوضي

عضو هيات مديره کانون کارگران بازنشسته تهران

بر اساس آنچه مسوولان اعلام کرده اند، 60 درصد بازنشستگان حداقل بگير هستند و حدود يک ميليون تومان در ماه مستمري دريافت مي‌کنند. اين عدد نشان مي‌دهد که بازنشستگان در تورم امروزي با شرايط سختي دست به گريبان هستند. از سوي ديگر مسوولان هنگام افزايش حقوق بازنشستگان تنها به آمار و ارقامي‌اکتفا مي‌کنند که با واقعيتها فاصله دارد. در شرايطي که تنها ارزش دلار در کمتر از يک ماه دو هزار تومان گران شده و بيش از 40 درصد افزايش داشته، اعلام تورم تک رقمي‌شعاري بيش نيست زيرا هر گاه که براي خريد کالايي مراجعه مي‌کنيم، تنها پاسخي که براي توجيه گراني ميشنويم، افزايش قيمت دلار است. در اين شرايط حتي افزايش صد درصدي مستمري‌ها هم جوابگوي هزينه‌هاي زندگي نيست. بازنشستگان در هزار خمِ «کوچه نان» درمانده‌اند و زندگي روزمره و مشکلات اقتصادي، آنها را «ضربه فني» کرده و زمين‌ زده است. امسال حداقل مزد پس از بالا و پايين‌هاي بسيار، ۱۹.۸ درصد افزايش يافت اما آن طور که هزينه‌ها را محاسبه کرده بودند توقع اين بود که افزايش حداقل مزد از 25در صد کمتر نباشد. اين درحالي است که با توجه به بي‌ثباتي فضاي اقتصاد و تورم جاري، حتي افزايش 50 درصدي هم پاسخگوي هزينه‌هاي زندگي نيست. در کلانشهري مثل تهران، زندگي کردن با حقوق يک ميليون توماني، يک مصيبت تمام عيار و فاجعه‌بار است، آن هم براي بازنشسته‌اي که هزينه زندگي‌‌اش از شاغلان به خاطر خانواده گسترده‌اي که دارد، بيشتر است و درآمدش به علت قطع مزاياي نقدي و غيرنقدي، کمتر شده است. بايد بپذيريم که دولت و مجلس (منظورم در دوره فعلي نيست، بلکه در همه زمان‌ها و ادوار) مقصرند و بدون شک در به وجود آمدن اوضاع فعلي نقش دارند. مسولان هيچ گاه زندگي مردم را از نزديک و با زير و بم‌هايي که دارد، بررسي نکردند؛ هرگز کارشناسي نکردند که چرا اينگونه شد؛ همواره فقط به «اختلافات سياسي» پرداخته و از مردم غافل شده‌اند؛ همين است که کارمان به اينجا کشيده است.



وحيد تعقيبي

کارشناس اقتصادي

اگر ايجاد درآمد براي افراد، که اولين اثر قابل مشاهده اشتغال است، به اشتباه معادل با اشتغال دانسته شود و با اين ديدگاه که هدف از اشتغال تن‌ها ايجاد درآمد براي افراد است، اقدام به سياست‌گذاري‌هاي اشتباه شود، ممکن است در برنامه‌هاي ايجاد اشتغال انحرافاتي رخ دهد. در واقع اگر اشتغال را معادل با توزيع درآمد بگيريم، مي‌توان پرداخت يارانه و کمک‌هاي بلاعوض دولتي را جايگزين ايجاد ظرفيت‌هاي شغلي و افزايش اشتغال کرد اين در حالي است که در اکثر مواقع، اهميت وجوه غيراقتصادي اشتغال، بيشتر از وجوه اقتصادي آن است. چنانکه در بررسي‌هاي دقيق‌تر، مي‌توان ميان اشتغال با مهم‌ترين مسائل کلان اقتصادي، ارتباط تنگاتنگي يافت، ضمن اينکه مي‌توان بين اشتغال با ثبات سياسي، اقتصادي و اجتماعي نيز ارتباط معناداري پيدا کرد.

بنابراين اگر مسئله اشتغال درست و با دقت کافي بررسي شود، اهميت و چندبُعدي بودن مسئله مشخص خواهد شد، يعني ارائه راهکار و سياست‌هاي مناسب که هم باعث رفع مشکلات و موانع شود و هم در بلندمدت کارايي قابل قبولي داشته باشد. در واقع به نظر مي‌رسد دولت براي حل مشکلات اشتغال کشور، عملاً بايد توجه خود را از سياست‌هاي کوتاه‌مدت به سمت برنامه‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت‌تر معطوف نمايد تا اشتغال ايجادشده، پايدار و برنامه‌هاي اتخاذشده، اثربخش باشد. اشتغال حلقه آخر توليد است؛ يعني اگر سرمايه‌اي نباشد، توليد صورت نمي‌گيرد و اگر توليد نباشد، اشتغال ايجاد نمي‌شود؛ لذا فراهم کردن شرايط مطلوب مانند ايجاد امنيت و اصلاح قوانين براي افزايش سرمايه‌گذاري، باعث افزايش توليد و اشتغال خواهد شد.

از طرف ديگر ويژگي بارز کالاهاي قاچاق، مصرفي بودن و قابل توليد بودن آنها در داخل است. حال آنکه قاچاق کالا در ايران، در سال‌هاي اخير، رشد قابل توجهي داشته است. براساس مطالعات، هر يک ميليارد دلار واردات باعث از بين رفتن صد هزار فرصت شغلي مي‌شود، لذا با توجه به ميزان شغلي که با واردات از بين مي‌رود و اهميتي که وجود اشتغال براي حفظ امنيت کشور در بحران‌هاي سياسي دارد، لازم است کشور از تمام توان خود، حتي از سازمان‌هايي مانند سازمان اطلاعات، براي مقابله با قاچاق استفاده کند.

در حال حاضر بسياري از بنگاه‌هاي کوچک و متوسط کشور قادر به افزايش ظرفيت توليدي خود هستند و در صورتي که به اين مسئله توجه شود، مي‌توان ظرفيت شغلي بنگاه را افزايش داد، اين در حالي است که بخشي از بنگاه‌هاي کشور عملاً در زير ظرفيت توليد خود مشغول به کار هستند و استفاده از ظرفيت خالي آن‌ها کم‌هزينه‌تر از ايجاد يک بنگاه جديد خواهد بود. تعداد طرح‌هايي که به علت تسهيلات ناکافي يا مديريت نامناسب به صورت نيمه‌تمام باقي مانده زياد است که با توجه و اعتبار لازم مي‌توان اين طرح‌ها را به نتيجه رساند. ضمن اين که اتمام اين طرح‌ها، هم باعث اشتغال‌زايي مي‌شود و هم از هدر رفتن منابع صرف‌شده براي آن جلوگيري مي‌شود. در اين شرايط توجه به واردات کالاهاي سرمايه‌اي به جاي کالاهاي مصرفي مي‌تواند از اصول مهم در اقتصاد باشد. واردات نهاده‌هاي توليد و کالاهاي سرمايه‌اي عاملي براي رشد توليد در داخل و افزايش اشتغال است، در صورتي که ورود کالاهاي مصرفي قابل توليد در داخل، به معناي از بين بردن فرصت‌هاي شغلي است؛ لذا بايد قوانين مربوط به واردات به گونه‌اي اصلاح شود که زمينه ورود کالاهاي سرمايه‌اي را فراهم کند و مانعي براي ورود کالاهاي مصرفي باشد.


رهبر انقلاب جنايات رژيم صهيونيستي را تشريح کردند:

تغيير مکان سفارت آمريکا به قدس باعث خشم مردم فلسطين و بسياري از مردم جهان شد. اين اعتراض‌ها با واکنش‌هاي وحشيانه صهيونيستها رو به رو شد که شهادت و مجروح شدن بسياري از فلسطينان را به دنبال داشت. مسوولان کشورمان نيز در اين رابطه واکنشهايي را نشان دادند که برجسته‌ترين آنها، فرمايشات مقام معظم رهبري بود.

در اولين روز از بهار قرآن ماه مبارک رمضان، حسينيه امام خميني(ره) يکپارچه منور به نور کلام خدا بود و قاريان، مناجات‌خوانان و مديحه‌سرايان قرآني به مدت سه ساعت در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي‌محفل انس با قرآن کريم برپا کردند.به گزارش ايسنا، رهبر انقلاب اسلامي‌در اين ديدار يکي از نيازهاي ضروري امروز امت اسلامي‌را لزوم «نزديکي به قرآن و عمل به دستورات آن» دانستند و با تأکيد بر اينکه مشکلات کنوني دنياي اسلام از جمله شرايط تأسف بار فلسطين و جنايات رژيم صهيونيستي بويژه در روزهاي اخير، نتيجه دوري امت اسلامي‌از قرآن است، گفتند: بيت المقدس پايتخت فلسطين است و به توفيق الهي، فلسطين از دست دشمنان خلاص خواهد شد و آمريکا و اذناب آن در قبال حقيقت و سنت الهي هيچ غلطي نمي‌توانند بکنند.حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي لزوم توجه بيشتر به قرآن در همه ابعاد زندگي را خاطر نشان کردند و با اشاره به مصائب و بلاياي دنياي اسلام بويژه شرايط مردم فلسطين، گفتند: در اين چند روز جنايات رژيم خبيث و جعلي صهيونيستي در به شهادت رساندن ده‌ها نفر و زخمي‌کردن هزاران فلسطيني را ديديد. در چنين شرايطي برخي گله مي‌کنند که چرا آمريکا موضع نمي‌گيرد در حالي‌که آمريکا و بسياري از دولتهاي غربي شريک جرم اين جنايات هستند.رهبر انقلاب اسلامي‌با تأکيد بر اينکه بايد امت اسلامي، دولت‌هاي اسلامي‌و حکومت‌هاي اسلامي‌در قبال اين جنايات موضع بگيرند، خاطر نشان کردند: قرآن به ما مي‌گويد بايد در مقابل دشمنان دين و کفار سرسخت باشيد و در ميان خودتان با مهرباني رفتار کنيد، اما اکنون به‌دليل دوري از قرآن، در دنياي اسلام شاهد جنگ و اختلاف ميان مسلمانان و تسليم بودن در مقابل کفار هستيم.حضرت آيت ا... خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه دشمني‌ها با اسلام تمامي‌ندارد، افزودند: اگر امت اسلامي‌به قرآن نزديک شود، همانگونه که قرآن فرموده، بلاشک بر دشمن غلبه خواهند کرد زيرا اين، وعده الهي است.ايشان، تلاوت و جلسات قرآني را مقدمه تدبر در قرآن و فهم و عمل به آن برشمردند و خطاب به جوانان ايراني و انقلابي گفتند: انس و آشنايي خود را با قرآن روزبه‌روز افزايش دهيد زيرا فهم قرآن و عمل به آن، مايه قوت و اقتدار و عزت شما خواهد شد.رهبر انقلاب اسلامي‌در پايان با طلب مغفرت از خداوند متعال براي شهداي روزهاي اخير فلسطين و همچنين با طلب استقامت بيشتر براي مبارزان راه حق، تأکيد کردند: آمريکا و همدستان او در قابل سنت تخلف ناپذير الهي مجبور به شکست و تسليم خواهند بود.

  • نبود وحدت باعث جسارت صهيونيست

در همين رابطه نشست فوق العاده وزيران امور خارجه سازمان همکاري اسلامي‌در استانبول برگزار شد که وزير امور خارجه کشورمان در اين نشست نبود وحدت کشورهاي اسلامي‌را باعث جسارت بخشيدن بيشتر به دشمن صهيونيستي برشمرد.محمد جواد ظريف در اين نشست فوق العاده خطاب به شرکت کنندگان گفت:لازم است ابتدا سخنان خود را با تقدير از دولت ترکيه براي اقدام عاجل در گردهم آوردن ما به منظور رايزني در خصوص وضعيت اسفبار کنوني در فلسطين اشغالي آغاز نمايم. وزير خارجه افزود: کشتار فجيع معترضان صلح طلب فلسطيني در غزه که جنايت جنگي و جنايت عليه بشريت به شمار مي‌آيد، نقطه اوج دور جديدي از اقدامات مخربي است که در طول شش ماه گذشته با هدف سرکوب فلسطينياني که با جسارت خواستار حقوق بنيادين خود بودند، صورت گرفته است. اعلام غيرقانوني رئيس جمهور آمريکا در دسامبر گذشته در خصوص بيت المقدس و اقدام خطرناک وي در اجراي آن تصميم در روز نکبت سرآغاز تراژدي و جسارت بخشيدن به اشغالگران براي مجموعه‌اي از کشتارهايي از روي خونسردي بود که آخرين مورد آن شامل شليک تک تيراندازها به کودکان از پشت سر بود. ظريف در ادامه تاکيد کرد: در سايه کشتار در غزه، جامعه بين المللي در مطالبه براي پايان بخشيدن به معافيت و بخشودگي اين رژيم آپارتايد، وحشي و ياغي محق است. براي سازمان ما امري ضروري است که نداها براي به دست عدالت سپردن عاملان آن را تقويت و تحکيم بخشيم. ما بايد اقدامات مشخصي از جمله مطالبه براي انجام تحقيقات بين المللي شفاف و مستقل و نيز حفاظت بين المللي از فلسطينيان مطابق با حقوق بين المللي بشردوستانه در سطح نظام ملل متحد انجام دهيم. ما همچنين بايد بر شوراي امنيت به منظور پايبندي به مسئوليت اوليه و اصلي خود اعمال فشار نماييم. ما همچنين از تلاش‌هاي فلسطين براي طرح اين موضوع در دادگاه بين المللي کيفري حمايت مي‌کنيم. وزير خارجه گفت: ما بايد با ديگر سازمان‌ها، اکثريت قاطع دولت‌ها، جنبش‌هاي مردمي‌در سرتاسر جهان که مخالف يکجانبه گرايي، روش‌هاي قلدرمابانه و تحقير حقوق بين الملل از سوي آمريکا بوده و نيز اشغالگري و وحشي گري صهيونيست‌ها را محکوم مي‌نمايند، متحد شويم. اگرچه ما از قطعنامه حمايت مي‌کنيم، اما نبايد به مثابه شناسايي موجوديت غيرمشروع صهيونيستي تفسير شود.ظريف در پايان گفت: به رغم گذشته و سرنوشت مشترک و با وجود تمامي‌چالش‌ها و فرصت‌هايي که ما را به هم پيوند زده است، آنچه باعث جسارت بخشيدن بيشتر به دشمن صهيونيست مي‌شود، عدم وحدت و اتحاد ماست. دفاع از قدس شريف از هر زمان ديگري بايد به عنوان نقطه تمرکز ما با هدف اتحاد در راستاي ايجاد امتي قوي به جاي درگير شدن در کشمکش‌هاي بي پايان به شمار آيد.

  • راهپيمايي نمازگزاران

از سوي ديگر نمازگران تهراني بعد از اقامه نماز جمعه با حضور پرشور در راهپيمايي اقدام آمريکا در انتقال سفارت خود به قدس را محکوم کرده و عليه جنايات رژيم صهيونيستي در قدس شعار دادند.به گزارش ايسنا در اولين هفته ماه رمضان پس از اقامه نماز جمعه تظاهرات مردمي‌عليه اقدام آمريکا در انتقال سفارت خود به قدس و در محکوميت جنايات رژيم صهيونيستي برگزار شد. مردم با سر دادن شعارهايي نظير «شعار روزه‌داران نابودي اسرائيل»، «مرگ بر آمريکا»، «مرگ بر اسرائيل»، «مرگ بر آل‌سعود»، «نه سازش نه تسليم نبرد با اسرائيل» اقدام آمريکا و جنايات رژيم صهيونيستي را محکوم کردند.در ادامه تظاهرکنندگان ضمن محکوميت اقدام آمريکا و جنايات رژيم صهيونيستي در بيانيه‌اي اعلام کردند: 70 سال است که ملت فلسطين با دست خالي مي‌جنگد و از سرزمين و مردم خود دفاع مي‌کند. امام بزرگوار ما از همان آغاز نهضت فرياد حمايت از فلسطين را سر داد، آري امروز فلسطين همانند کوه مقاوم ايستاده است و خم به ابرو نمي‌آورد. در برابر اين همه ظلم و جنايت و ناجوانمردي تسليم نمي‌شود. قدرت‌هاي استکباري و سازمان‌هاي وابسته بين‌المللي از يک سو و خائنان داخلي از سوي ديگر حقوق اين ملت شريف را ناديده گرفتند اما وعده قرآن اين است که فلسطين پيروز خواهد شد و اسرائيل نابود مي‌شود.



رئيس‌جمهور تبعات انتقال سفارت واشنگتن به قدس را تشريح کرد؛

رئيس جمهور، اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي‌در استانبول ترکيه را فرصتي براي جهان اسلام در اعلام حمايت از ملت مظلوم فلسطين و محکوميت جنايات صهيونيست‌ها و انتقال غيرقانوني سفارت آمريکا به قدس شريف دانست و تاکيد کرد: دفاع از ملت فلسطين و قدس شريف، دفاع از ارزشهاي اسلامي‌و شرايط اندوهبار ملت بزرگ و متمدن فلسطين است.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني پيش از ترک تهران براي شرکت در اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاري اسلامي‌در استانبول، به خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفت: انتقال سفارت آمريکا به قدس شريف بر خلاف قوانين و مقررات بين المللي است و آمريکا از هر زمان ديگر در جهان اسلام منفورتر است.

رئيس جمهور با بيان اينکه سفر به استانبول به دعوت آقاي اردوغان رئيس جمهور ترکيه و رئيس دوره‌اي سازمان همکاري اسلامي‌براي شرکت در اجلاس فوق العاده سران اين سازمان انجام مي‌گيرد، گفت: اين اجلاس با هدف بررسي دو حادثه فاجعه بار انجام مي‌گيرد که نخستين مورد به انتقال غيرقانوني و فاجعه‌آميز سفارت آمريکا به بيت‌المقدس باز مي‌گردد و حادثه دوم نيز موضوع کشتار بي‌رحمانه مردم فلسطين توسط رژيم صهيونيستي است. روحاني انتقال سفارت آمريکا به قدس شريف را برخلاف مقررات و قواعد بين‌المللي و مصوبات شوراي امنيت برشمرد و تاکيد کرد: بي‌ترديد اين کار خشم کشورهاي مسلمان جهان را برانگيخته و از هر زمان ديگر امروز آمريکا در دنياي اسلام و در افکار عمومي‌جهان اسلام ، منفورتر شده است. رئيس جمهور گفت: موضوع ديگر کشتار وسيع مسلمانان فلسطين است که براي دفاع از سرزمين خود و بازگشت به خانه‌هايشان تلاش مي‌کنند. صهيونيست‌ها مردم فلسطين را که در يک راهپيمايي مسالمت آميز و غيرمسلحانه شرکت کرده بودند به خاک و خون کشيدند و ده‌ها فلسطيني را شهيد و ‌هزاران نفر آنان را مجروح کردند.

روحاني گفت: اين جنايت اول صهيونيست‌ها نيست چرا که در طول 70 سال گذشته پيوسته اين جنايات را تکرار کرده‌اند و در حقيقت کشتار و مجروح کردن فلسطيني‌ها در روز نکبت ، تازه‌ترين جنايت رژيم صهيونيستي از سلسله جنايات 70 ساله صهيونيست‌ها عليه مردم مظلوم فلسطين است.

رئيس جمهور تاکيد کرد: به نمايندگي از ملت بزرگ ايران، مي‌خواهم به ملت بزرگ فلسطين تسليت عرض کنم و بگويم که جمهوري اسلامي‌ايران همواره مدافع مظلومين بوده و يکي از آرمان‌هاي مهم اين انقلاب، آزادي قدس شريف و فلسطين اشغالي است و ملت ما اين آرمان را همچنان مد نظر دارد و اين راه را ادامه مي‌دهد.

دکتر روحاني اظهارداشت: در شرايط امروز، يک بار سنگين مسئوليتي بردوش همه مسلمانان به ويژه دولتمردان جهان اسلام قرار گرفته و آن موضوع دفاع از ملت فلسطين و قدس شريف است که هم دفاع از ارزش‌هاي اسلامي‌و هم دفاع از شرايط اندوهبار ملت بزرگ و متمدن فلسطين است.

رئيس جمهور اجلاس استانبول را فرصتي براي سران کشورهاي اسلامي‌جهت اعلام نفرت خود از اين اقدام صهونيست‌ها و بهره گيري از همه ساز و کارها جهت مقابله با آن از جمله در مجمع عمومي‌سازمان ملل و ساير نهادهاي بين‌المللي دانست و تاکيد کرد: بي‌ترديد صهيونيست‌ها و آمريکايي‌ها دنبال اين هستند که توجه دنياي اسلام را از فلسطين به مسايل ديگر منحرف کنند و با اين هدف ، هر روز مشکلاتي را در دنياي اسلام به وجود مي‌آورند.

روحاني اظهارداشت: آنان تروريست‌ها را تشويق و حمايت مي‌کنند و مسلمان‌ها بايد متوجه باشند موضوع فلسطين و قدس همواره مسأله اول دنياي اسلام است و نبايد بگذاريم صهيونيست‌ها کاري کنند که جنايت آنها عادي و حضور نامشروع آنها به تدريج مشروع جلوه کند.

رئيس جمهور با بيان اينکه مردم فلسطين صاحبان واقعي اين سرزمين هستند و قدس حرم شريف و اولين قبله‌گاه مسلمان‌هاست و مورد احترام همه آنها است، گفت: بي‌ترديد اين اقدامات نابخردانه‌اي که در اين روزها توسط رژيم صهيونيستي و آمريکايي‌ها انجام گرفته تأثيري در اين مسير و در اين راه نخواهد داشت و مسلمان‌ها را مصمم‌تر و مردم فلسطين را براي آزادي سرزمينشان از دست اشغالگران ، از هر زمان ديگر آماده‌تر مي‌کند .


اقدام ترامپ زمينه ساز خودکفايي ايران

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ترامپ جنسي مانند صدام دارد و همانطور که صدام با جنگ تحميلي کشور را از نظر نظامي‌به خودکفايي رساند، ترامپ نيز کشور را از لحاظ اقتصادي به خودکفايي مي‌رساند و به مرحله‌اي خواهيم رسيد که کشوري نتواند به سادگي ما را تحريم کند.به گزارش ايسنا، علي آقامحمدي گفت: فرزندان دهه ۶۰ و ۷۰ اکنون تحصيل‌کرده‌ هستند و اين ثروت کمي‌نيست. الان وظيفه ما اين است که اين ثروت را به کار بگيريم، به کارگرفتن به معناي استخدام نيست.وي اضافه کرد: با کارمند درست کردن اين نسل و نسل‌هاي قبلي خروجي مناسبي بدست نمي‌آيد، با سيستم کارمندگزيني حال حاضر مجبور به دريافت ماليات حتي در دوران رکود هستيم.

گول «اولاد کمتر، زندگي بهتر» را نخورديد

خطيب نمازجمعه تهران به مناسبت روز ملي جمعيت گفت: گول بعضي حرف‌‌‌ها که مي‌گويد «اولاد کمتر، زندگي بهتر» را نخورديد. تا جايي که ما ديديم کساني که اولاد بيشتر دارند، زندگي بهتري دارند. به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام کاظم صديقي در خطبه‌هاي نمازجمعه اين هفته تهران ما بايد به خودمان بباليم که پيامبر به ما مباهات مي‌کند. با هشدارهاي رهبري رشد جمعيت بهتر شده است. در سال ۵۸ امام گفت ايران ظرفيت تامين و تدبير اداره ۱۵۰ تا ‌۲۰۰ ميليون جمعيت را دارد.وي گفت: تنها راه مصرف کالاي داخلي است. بايد کارآفرينان و توليدکنندگان کيفيت کار را بالا ببرند. مسئله تامين چيزي است که کارآفرينان بتوانند مواد را به گونه‌‌‌اي که کيفيت کالا را تامين کند داشته باشند.

آماده براي غني سازي بالاي ۲۰ درصد

عضو کميسيون انرژي گفت: تضامين کافي براي ادامه برجام از سوي اروپايي‌ها بايد اعلام و اين تضامين بايد قابل اعتماد باشد در غير اين صورت از برجام خارج مي‌شويم.علي بختيار در گفتگو با خانه‌ملت گفت: به موجب برجام قرار بود منافعي به ويژه در حوزه اقتصادي متوجه جمهوري اسلامي‌شود و سرمايه گذاري و فروش نفت و تجارت ما تسهيل و مشکلات رفع شود. در برخي از موارد چون فروش نفت با تسهيلاتي روبه رو شديم اما در حوزه سرمايه گذاري خارجي به دليل مشکلات بانکي و سنگ اندازي آمريکايي‌ها پيش از خروج هم نتوانستيم منافعي را به دست آوريم.نماينده گلپايگان گفت: در شرايط خروج آمريکا از برجام و مذاکرات با اروپايي تمام سناريوها در نظر گرفته شود.



پيش بيني ادامه افزايش پروازهاي عبوري از آسمان ايران

گروه راه و مسکن: بررسي گزارش‌هاي مرتبط با فرودگاه‌هاي فعال در کشور نشان مي‌دهد که ۹۰ درصد فرودگاه‌هاي تحت نظر شرکت فرودگاه‌ها زيان‌ده محسوب مي‌شوند. با اين حال کارشناسان مي‌گويند وجود اين فرودگاه‌ها براي فعاليت اقتصادي مناطق کشور و افزايش GDP مؤثر است. طبق آخرين گزارش‌ها از مجموع ۵۴ فرودگاه کشور تنها شش واحد داراي توجيه اقتصادي هستند؛ اين تعداد در سال ۱۳۹۱ سه واحد بود. توجه به ظرفيت‌هاي گردشگري شهرهاي داراي فرودگاه و ايجاد فضاهاي خدماتي و رفاهي از راهکارهاي بالا بردن بازدهي فرودگاه‌ها عنوان مي‌شود.

هم اکنون فقط شش فرودگاه مهرآباد، امام (ره)، مشهد، شيراز، اصفهان و تبريز قادر به تأمين هزينه‌هاي خود هستند. به همين جهت از زمان روي کار آمدن عباس آخوندي در وزارت راه و شهرسازي، همواره بحث افزايش سوددهي فرودگاه‌هاي کشور مطرح شده و تلاش‌هايي نيز در اين خصوص انجام شد که آزادسازي نرخ بليت از جمله اين تمهيدات بود. با اينکه در برخي فرودگاه‌ها تعداد مسافران بسيار بيش از تعداد هواپيماها و ظرفيت فرودگاه‌هاي کشور است، در بسياري از شهرها به دليل پايين بودن حجم مسافران، فرودگاه‌ها ضرر مي‌دهند و بار اين هزينه بر دوش شرکت فرودگاه‌هاي کشور قرار دارد؛ زيرا بنا به گفته‌ مديرعامل سازمان هواپيمايي، کليه فرودگاه‌ها براي منافع ملي تأسيس شده‌اند. با اين حال تصميم روزهاي گذشته ترامپ براي خروج يک جانبه آمريکا از برجام تبديل به يکي از عواملي شده که مي‌تواند در وضعيت فرودگاهي کشور تاثيرگذار باشد. نخستين واکنش به تصميم ترامپ درباره خروج آمريکا از برجام به فاصله چند ساعت توسط بوئينگ و ايرباس، بزرگ‌ترين کمپاني‌هاي هواپيماسازي جهان صورت گرفت. از طرف ديگر طي روزهاي گذشته زمزمه‌هايي درباره ابهام در آينده فاينانس‌هاي خارجي در حوزه‌هاي مختلف به ويژه در حوزه صنايع هوايي شنيده مي‌شد. با اين حال رحمت ا... مه آبادي، مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با بيان اينکه قراردادهاي فاينانس دو منظوره منعقد شدند تا هيچ آسيبي به پروژه‌هاي فرودگاهي در شرايط برگشت تحريم‌ها وارد نشود، گفت: هميشه با فشار قدرت‌هاي محلي براي ساخت فرودگاه‌ها در شهرهاي مختلف مواجه هستيم.

  • پيش بيني مسئولان فرودگاه‌ها براي تصميم ترامپ

بررسي‌هاي نشان مي‌دهد که طي 2 سال گذشته 10 هزار ميليارد ريال تجهيزات براي پروژه‌هاي فرودگاهي کشور خريداري شده و البته در کنار آن طبق برنامه‌ريزي و هدف گذاري صورت گرفته از توانمندي شرکت‌هاي دانش بنيان داخلي نيز استفاده شده است. در همين حال از هفته‌ها قبل کارشناسان مرتبط با حوزه فرودگاهي کشور گفته‌اند که موضوع خروج آمريکا از برجام تاثيري بر صنعت هوانوردي و فرودگاهي کشور نخواهد داشت از طرف ديگر طي دو سال گذشته بدون محدوديت نيازهاي آتي خود را خريداري شده است. رحمت ا... مه آبادي، مديرعامل شرکت فرودگاهي کشور يک هفته قبل از اعلام خروج آمريکا از برجام اعلام کرده بود که براي هر تصميم ترامپ درخصوص برجام برنامه داريم و با عزم راسخ به صورت هدفمند اجازه نخواهيم داد صنعت هوانوردي و فرودگاهي در اين زمينه مشکلي داشته باشد.

  • افزايش پروازهاي عبوري از آسمان ايران

براساس اين گزارش هرچند که طرح‌هاي بزرگي در فرودگاه‌ها به مورد اجرا گذاشته شده اما تعرفه‌هاي فرودگاهي در سه سال گذشته ثابت مانده که باعث تنگاهاي مالي مي‌شود. از طرف ديگر بايد مد نظر داشته باشيم که طي سال‌هاي گذشته شاهد افزايش پروازهاي‌هاي عبوري از آسمان ايران هم بوده‌ايم. براساس آخرين صحبت‌هاي مسئولان فرودگاهي کشور طول راه‌هاي هوايي کشور به ۳۰ هزار کيلومتر افزايش يافته و روزانه حدود ۱۱۰۰ پرواز از آسمان ايران گذر مي‌کند هرچند تا سقف ۱۴۳۱ عبور هم گزارش شده است.

در پي افزايش پروازهاي عبوري از آسمان ايران آمريکايي‌ها تحرکاتي در کشورهاي همسايه انجام دادند تا پروازها به نقاط ديگري منتقل شود اما با تلاش و توانمندي‌هاي داخلي و افزايش طول راه‌هاي دو طرفه بين المللي و نوسازي تجهيزات مورد نياز اجازه عقب افتادن را نداديم. در کشور ما فرودگاهي که فعاليت آن کاملاً توجيه اقتصادي داشته باشد وجود ندارد و تمام هزينه‌هاي فرودگاهي از منابع داخلي هزينه مي‌شود هر چند ممکن است استفاده از فاينانس نيز براي انجام برخي از پروژه‌هاي فرودگاهي در دستور کار قرار گيرد.

  • آينده فاينانس‌هاي فرودگاهي در روزهاي آينده

رحمت ا... مه آبادي، مديرعامل شرکت فرودگاهي کشور در گفتگويي با ايلنا درباره ميزان جذب فاينانس در دوره برجام اظهار داشت: از سوي برخي از شرکت‌هاي اروپايي پيشنهادهايي براي فاينانس پروژه‌ها وجود داشت اما محدوديت‌هاي فينانس هزينه‌ها را افزايش مي‌داد. وي افزود: نکته‌اي که در جذب فاينانس‌ها وجود دارد اين است که فاينانس ما را محدود مي‌کند به خريد تجهيزات از آن کشور. اين در حالي است که ما در فرودگاه‌ها بايد از بهترين سامانه‌ها استفاده کنيم و اين محدوديت خريد تجهيزات در قالب فاينانس مشکلاتي را ايجاد مي‌کند.

مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران ادامه داد: بحث انعقاد قرارداد فاينانس براي خريد تجهيزات ناوبري و کمک ناوبري از يکي از کشورهاي اروپايي به ارزش 70 ميليون يورو مطرح بود که اين قرارداد هم به صورت دو منظوره تنظيم شد. مه آبادي افزود: دو منظوره به اين معنا که اگر فاينانس به اجرا رسيد، قرارداد پروژه‌هايمان را بر اين اساس منعقد و منابع خود را به سمت پروژه‌هاي ديگر گسيل کنيم و اگر فاينانس نهايي نشد طرح‌هاي اصلي ما آسيب نبينند.

اين مقام مسئول همچنين درباره مشکلات پيش رو در صنعت فرودگاهي از جمله خواسته مقامات مبني بر ساخت فرودگاه اظهار داشت: هميشه با فشار قدرت‌هاي محلي براي ساخت فرودگاه‌ها در شهرهاي مختلف مواجه هستيم البته علاقه مقامات محلي به ساخت فرودگاه‌ها مي‌تواند يک فرصت باشد. وي گفت: زماني که در کميته تشخيص مصلحت نظام حضور داشتم، بررسي‌هايي انجام شد که ريشه ايجاد بسياري از فرودگاه وجود نگراني‌هايي در شرايط بروز حوادث غيرمترقبه بودند مانند فرودگاه بم که توانست در امداد رساني بسيار مؤثر باشد. اما براي اين موضوع هم نيازي به ايجاد فرودگاه نيست و مي‌توانستيم نسبت به ايجاد «استريپ‌ها» اقدام کنيم.

مه آبادي ادامه داد: با اين رويه مي‌توانستيم 350 استريپ داشته باشيم. معتقدم يک طرح ملي منسجم که مبتني بر نيازسنجي اقتصادي کشور باشد مبناي ايجاد فرودگاه‌ها نبوده است. مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها با تاکيد بر اينکه در عين حال بسياري از فرودگاه‌هايي هم که ايجاد شده توانسته به توسعه آن منطقه و شهر کمک کند، گفت: يکي از اهداف کشور سرعت بخشي به توسعه است و شايد يکي از انديشه‌هايي که منجر به ساخت فرودگاه‌ها شده اين بوده که رشد اقتصاد را سرعت دهد که با اين رويکرد، تحقق اهداف اجتماعي هم در نظر گرفته شده است. البته اين فرودگاه‌ها، فرودگاه‌هاي سوددهي نخواهد بود. مه آبادي ادامه داد: در حال حاضر هم تقاضاهاي بسيار زيادي براي ساخت فرودگاه‌ها در شهرهاي مختلف وجود دارد که بايد مديريت شوند.



چيني‌ها آماده همکاري با ايران در فاز 11 پارس جنوبي هستند؛

گروه انرژي: بدون شک پس از برجام يکي از بخش‌هايي که توانست از ظرفيت‌هاي به وجود آمده دوران پسابرجام بهره ببرد، حوزه نفت و گاز بود که گسترش روابط در اين زمينه باعث امضاي تفاهم‌نامه و قراردادهايي با طرف‌هاي اروپايي شد و مهم‌ترين آن قرارداد با شرکت توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس جنوبي بود. از طرف ديگر توليد و صادرات نفت ايران افزايش چشمگيري پيدا کرد و به بيش از 2 ميليون بشکه در روز رسيد. اما اين روزها تحليل‌ها و صحبت‌هايي شنيده مي‌شود که برخي از اين قرادادها را در‌هاله‌اي از ابهام قرارداده است.

اما در پي اين اقدامات توتال، روز پنجشنبه بود که کنسرسيون انگليسي پرگاس موافقتنامه‌اي با ايران براي براي توسعه ميدان نفتي کرنج به امضا رساند و به وضوح اعلام کرد که بدون توجه به اتفاقات برجامي، در ايران خواهد ماند.

در همين زمينه مهدی میر عامری رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و فرانسه به تسنيم گفته است، شرکت توتال در اين ارتباط اعلام کرده است که فعاليت‌هاي برون‌مرزي خود را در ايران ادامه مي‌دهد و به تعهدات خود پايبند است. فعاليت توتال در ايران به در قالب آف شور است و بر اساس صحبت‌هاي انجام‌شده اين شرکت با خروج آمريکا از برجام همچنان به کار خود در ايران ادامه مي‌دهد.

وی افزود: من مستقيم از مسئولان اين شرکت سؤال کردم و اينطور پاسخ دادند که قرار داد آفشور با ايران امضا نکرديم، بنابراين مي‌توانيم به همکاري‌هاي خود ادامه دهيم. اين شرکت‌(توتال) به دنبال راه حلي است و در صورتي‌که راه‌حل يادشده فوق جواب ندهد آنها شريک چيني با خود آورده‌اند و 30 درصد قرارداد را به آنها مي‌دهند و شريک چيني نيز بعد از اين پيشنهاد اعلام کرده که 50 درصد (اين قرارداد) را قبول مي‌کند.

بايد توجه داشت که اين شرکت‌هاي چيني به شرکت توتال وصل هستند و فرقي ندارد که توتال در ايران فعاليت کند يا شرکت چيني و احتمالاً کار ادامه مي‌يابد. حالا توتال اسمش چيني مي‌شود اين‌ها بازي‌هاي تجاري است خودشان بلند هستند و کار معمولي هست و آن را انجم مي‌دهند.

  • زنگنه: توتال با خروج از ايران جريمه نمي‎شود

همچنين وزير نفت از امکان جايگزيني توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس جنوبي با شرکت چيني CNPC خبر داد و گفت: براي خروج توتال از قرارداد جريمه‌اي وجود ندارد اما مبلغي که توتال تاکنون در اين قرارداد هزينه کرده است تا زمان اجراي کار، بازپرداخت نمي‌شود.

بيژن زنگنه وزير نفت در حاشيه امضاي موافقتنامه بين المللي توسعه ميدان نفتي کرنج با کنسرسيوم بين المللي پرگس اظهار داشت: توتال اعلام کرده است اگر آمريکا مجوز معافيت توتال از تحريم‌ها را صادر نکند بر اساس قرارداد، فرآيند خروج از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي را آغاز مي‌کند.

وي افزود: طبق قرارداد، در صورتي که توتال فرانسه از فعاليت در توسعه فاز 11 پارس جنوبي کنار برود شرکت سي.ان.پي.سي. چين جايگزين آن مي‌شود.

زنگنه با بيان اينکه "سي.ان.پي.سي. چين در صورت جايگزيني، سهام توتال را در اختيار مي‌گيرد"، گفت: در صورت خروج طرف چيني از قرارداد نيز شرکت پتروپارس ايران باقي مي‌ماند.

وي ادامه داد: براي خروج توتال از قرارداد جريمه‌اي وجود ندارد اما مبلغي که توتال تاکنون در اين قرارداد هزينه کرده است تا زمان اجراي کار، بازپرداخت نمي‌شود.

زنگنه در خصوص قرارداد با کنسرسيوم پرگس ابراز کرد: با مسئوولان پرگس درباره اجراي اين قرارداد و تأمين فاينانس مذاکره کرديم که آنها اعلام کردند از چه محل‌هايي مي‌توانند پول را تأمين کنند.

زنگنه در پاسخ به سؤالي در خصوص آخرين وضعيت توسعه لايه نفتي پارس جنوبي گفت: بهتر است در اين زمينه کمتر صحبت کنم؛ زيرا هر حرفي بزنم، به‌سراغ گزينه‌هاي ما مي‌روند و آن را مي‌سوزانند.

وزير نفت در پاسخ به سؤالي مبني بر اعلام اسامي‌مشتريان جديد نفتي ايران اذعان داشت: از آنها نام نمي‌برم؛ زيرا آمريکا و همسايگان نامرد به‌سراغ آنان مي‌روند.

زنگنه در واکنش به سخنان برخي اعضاي اوپک درباره نبود نگراني از کمبود نفت ناشي از تحريم نفتي ايران گفت: نامردي هم حدي دارد.

وي افزود: سختي براي همه کشورها رخ مي‌دهد اما نبايد از شرايط سخت همسايه پايکوبي کرد.

وزير نفت با تصريح به اينکه "افزايش بهاي نفت به‌سود آمريکاست و از پشت‌پرده با آمريکا همدستي مي‌کنند"، گفت: افزايش قيمت نفت به‌سود شيل نفت، اشتغالزايي و افزايش درآمدهاي نفتي آمريکاست.

  • خطيبي: همان امتيازاتي که به توتال داديد به ايراني‌ها بدهيد تا تحريم نفتي بي‎اثر شود

همچنين نماينده سابق ايران در اوپک با اشاره به اين که استفاده از شرکت‌هاي داخلي راهکاري براي کاهش اثرگذاري تحريم‌ها در صنعت نفت است گفت: اميدوارم دولت همان امتيازاتي که حاضر بود به شرکت‌هاي خارجي بدهد به شرکت‌هاي ايراني هم بدهد.

محمدعلي خطيبي به پروژه‌هاي جديد نفتي اشاره کرد و گفت: صنعت نفت ما صنعت بزرگي است و بايد به صورت مرتب پروژه‌هايي براي توسعه و نگهداري آن انجام شود تا بتواند به مسير توسعه و پيشرفت خودش ادامه دهد و به همين خاطر دشمنان هميشه صنعت نفت را هدف گرفتند و سرمايه گذاري در صنعت نفت را شامل تحريم‌ها کردند.

نماينده سابق ايران در اوپک در رابطه با توان نيروها و شرکت‌هاي داخلي براي توسعه صنعت نفت، خاطرنشان کرد: در پروژه‌هاي مهمي‌که در سال‌هاي اخير انجام شده، نقش شرکت‌هاي ايراني در انجام اين پروژه‌ها بسيار پررنگ بوده است. بخش اعظم فازهاي پارس جنوبي را شرکت‌هاي ايراني توسعه دادند، پالايشگاه ستاره خليج فارس را شرکت‌هاي ايراني توانستند به بهره برداري برسانند و در بخش‌هاي بالادستي و پايين دستي، شرکت‌هاي ايراني توانمندي لازم را دارند و در بعضي از شرايط هم متاسفانه مورد بي مهري قرار مي‌گرفتند به ويژه بعد از برجام رويکرد به خارجي‌ها بيشتر شد و فکر مي‌کردند خارجي‌ها سرمايه و تکنولوژي به همراه مي‌آورند اما متاسفانه آن‌ها با احتياط عمل کردند و آن نگاه، نگاه موفقي نبود.

نماينده سابق ايران در اوپک در رابطه با قرادادها نيز گفت: قرادادهاي ما به اندازه کافي جذاب است منتها ريسک سياسي ما بالا است و اميدوارم دولت همان امتيازاتي که حاضر بود به شرکت‌هاي خارجي مانند توتال بدهد به شرکت‌هاي ايراني نيز بدهد و از آن‌ها حمايت کند، به ويژه اينکه سرمايه مشکل بزرگي است و بايد صندوق توسعه از شرکت‌هاي داخلي ما حمايت کند.

  • توتال براي ماندن در ايران دست و پا مي‌زند

همچنين اميري خامکاني نماينده مردم زرند و کوهبنان در مجلس با بيان اينکه در حال حاضر فشار آمريکايي‌ها بر قراردادهاي IPC است تا شرکت‌هاي بزرگ را قانع کنند که اين قراردادها را امضاء نکنند، ادامه داد: هم‌اکنون توتال تلاش مي‌کند تا آمريکايي‌ها را قانع کند که قراردادي را که امضاء کرده ادامه دهد و همچنين بسياري از شرکت‌هاي نفتي يعني مصرف کنندگان و شرکت‌هاي خدماتي صنعت نفت تلاش مي‌کنند که بر کشورهاي خود فشار وارد کنند که برجام باقي بماند، چراکه علاقه مند با همکاري ايران هستند.