مجوز بورس در گمرک الکترونيکي شد

به گزارش ايلنا؛ ارائه مجوز بورس صادراتي براي کالاهاي زير در لحظه تنظيم اظهارنامه صادراتي الزامي‌است: آرد گندم يا آرد مخلوط گندم و چاودار(مثل meslin)|١١٠١٠٠٠٠؛ قير نفت(از رديف ٨ لغايت ٢٤ نامه آن سازمان) |٢٧١٣٢٠٠٠؛ ساير تفاله‌هاي نفت يا روغن حاصل از مواد معدني قيري(وکيوم باتوم) |٢٧١٣٩٠٠٠؛ گندم دامي‌دروم |١٠٠٠١١٩١٠؛ ساير(گندم خوراکي دروم) |١٠٠٠١١٩٩٠؛ ساير(گندم خوراکي) |١٠٠٠١٩٩٠٠؛ عايق‌هاي رطوبتي(از رديف ٥ لغايت ٧ نامه آن سازمان) بصورت رول،مورد مصرف در پوشش سقف، نما، بام، کف، ديوار و پي|٦٨٠٧١٠١٠. با استفاده از اين امکان سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي به صورت خودکار نسبت به کنترل و کسر گواهي‌هاي بورس صادراتي براي کالاهاي مشمول اقدام خواهد کرد.

تقسيم سود ۵۰ريالي هر سهم «دسانکو»

مجمع سالانه شرکت سبحان انکولوژي ديروز با حضور بيش از 86 درصد سهامداران برگزار شد. همچنين در اين مجمع تقسيم 90 درصدي سود به ميزان 50ريال براي هر سهم تصويب شد. پنجشنبه 27 ارديبهشت مجمع عمومي‌ساليانه شرکت دارويي سبحان انکولوژي ساعت 10 صبح برگزار شد. بعد از استماع گزارش هيات مديره و تصويب صورت‌هاي مالي سال مالي منتهي به 29 اسفند 96، در نهايت تقسيم سود 50ريالي براي هر سهم به تصويب حاضرين رسيد. همچنين اعضاي هيات مديره به ترتيب مسعود ايرواني نماينده شرکت گروه سرمايه گذاري البرز، پيام آزاده نماينده شرکت ايران دارو، علي رستميان نماينده شرکت البرز دارو، حميد مصطفوي نماينده شرکت کي بي سي و عليرضا پرچکاني نماينده شرکت گروه دارويي سبحان اعلام شدند.

رشد 3/1 درصدي شاخص در هفته گذشته

شاخص بورس در هفته‌اي که گذشت با ۱۲۴۹ واحد افزايش، معادل ۱.۳ درصد رشد کرد. به نقل از تسنيم، در هفته‌اي که گذشت تعداد 7544 ميليون انواع اوراق بهادار به ارزش 17 هزار و 994 ميليارد ريال در بيش از 273 هزار دفعه در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت که به ترتيب 34، 23 و 16 درصد افزايش را تجربه کردند. اين درحالي است که تعداد 80 ميليون واحد از صندوق‌هاي سرمايه گذاري قابل معامله نيز در اين مدت در بورس تهران به ارزش کل بيش از 819 ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت. شاخص کل بورس هم در پايان معاملات هفته منتهي 28 ارديبهشت امسال با 1249 واحد افزايش، معادل 1.3 درصد رشد کرد.



حجم مبادلات هفتگي فرابورس ۶۸ درصد افزايش يافت

در هفته منتهي به ۲۸ ارديبهشت‌ماه شاخص کل فرابورس با ۲.۶ درصد رشد نسبت به هفته گذشته در رقم۱۰۹۷ واحدي قرار گرفت و بدين ترتيب بازدهي آن از آغاز اين ماه به ۳.۲ درصد رسيد. به نقل از فرابورس ايران، در هفته منتهي به ۲۸ ارديبهشت‌ماه شاخص کل فرابورس با ۲.۶ درصد رشد نسبت به هفته گذشته در رقم ۱۰۹۷ واحدي قرار گرفت و بدين ترتيب بازدهي آن از آغاز اين ماه به ۳.۲ درصد رسيد. در ميان بازارهاي فرابورس ايران هم حجم و هم ارزش بازارهاي اول و دوم در مقايسه با هفته گذشته افزايش يافت و در بازار پايه نيز در حالي حجم دادوستدها ۱۰۲ درصد رشد کرد که ارزش مبادلات در اين بازار با رشد ناچيز ۲ درصدي مواجه شد. بدين ترتيب طي هفته جاري بازارهاي اول و دوم در مجموع ميزبان نقل‌وانتقال ۷۷۹ ميليون سهم به ارزش بيش از يک هزار و پانصد ميليارد ريال بودند. در تابلوهاي مبادلاتي بازار پايه نيز شاهد دست به دست شدن يک هزار و ۳۴۳ ميليون سهم بوديم که اين حجم از دادوستدها ارزش ۷۷۵ ميليارد ريالي رارقم زد.

کتاب بورسي براي کودکان منتشر شد

کتاب "هديه پرماجرا" نوشته آلن کانفورد و ترجمه علي اسماعيل پور در انتشارات بورس به چاپ رسيد.

به گزارش تسنيم، کتاب "هديه پرماجرا " از سري کتاب‌هاي کندو است که با ترجمه علي اسماعيل پور در انتشارات بورس به مرحله چاپ رسيده است. اين کتاب که براي مخاطبان در محدوده سني "ج" نوشته شده است داستان يک دختر هشت ساله به نام "جني" را روايت مي‌کند که مي‌خواهد براي کادوي تولد مادرش پالتويي گران قيمت بخرد. "جني" به همين خاطر سراغ راه‌هاي عجيب و غريب مي‌رود و حتي تصميم مي‌گيرد خانه شان را بفروشد. بالاخره به طور شگفت انگيزي موفق مي‌شود هديه مناسبي براي مادرش بخرد آنهم از جايي که حتي فکرش را هم نمي‌کرد. اين کتاب با استفاده از تکنيک‌هاي داستاني و با زباني طنز، بسياري از مطالب آموزشي در زمينه‌هاي پول و فعاليت‌هاي پول ساز و مفاهيمي‌مانند پيدا کردن شغل، روش‌هاي کسب درآمد، نقش تبليغات در کار، تفاوت بين شغل کاذب و شغل واقعي، القاي حس استقلال مالي به کودکان، تقويت مهارت مديريت در هنگام خريد و مفهوم کلي وام به قرض و تعهد به اداي دين را به مخاطب منتقل مي‌کند.

زعفران نگين بورسي در مرز ۶ ميليون تومان

قائم مقام شرکت زرين زعفران مشرق زمين ضمن بيان اين مطلب گفت: از ابتداي سال جاري تاکنون قيمت زعفران حدود ۵۰۰ هزار تومان در هر کيلو رشد داشته و در بالاترين قيمت به ۶ميليون و ۴۰۰ هزار تومان رسيده است. زعفران نگين که به عنوان دارايي پايه معاملات آتي بورس کالا تعيين شده است، طي روزهاي گذشته در بازار تربت حيدريه به مرز ۶ ميليون و با قيمت ۵ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان در هر کيلو معامله مي‌شود اين در حالي است که طي يک ماه اخير قيمت اين محصول ارزشمند حدود ۵ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان بود. به نقل از کالا خبر، قائم مقام شرکت زرين زعفران مشرق زمين ضمن بيان اين مطلب گفت: از ابتداي سال جاري تاکنون قيمت زعفران حدود ۵۰۰ هزار تومان در هر کيلو رشد داشته و در بالاترين قيمت به ۶ميليون و ۴۰۰ هزار تومان رسيده است.

چشم‌انداز بازار سرمايه در گرو مذاکرات با ساير طرف‌هاي برجام

به نقل از سنا، به گفته علي اسلامي‌بيدگلي، رييس هيات مديره شرکت مشاور سرمايه گذاري آرمان آتي در جمع بندي کلي به نظر مي‌رسد بخش عمده آنچه اثرات اقتصادي خروج امريکا از برجام بوده، در بازار منعکس شده و حتي ممکن است از اين پس برخي سرمايه گذاران با پذيرش اندکي ريسک نسبت به خريد دارايي‌هايي که هنوز خود را با مفروضات جديد تطبيق نداده اند، اقدام کنند. وي افزود: تا حدودي رشد ماه‌هاي گذشته بخش مسکن ناشي از اين اتفاق است و اين موضوع مي‌تواند براي خريد ساير دارايي‌ها، از جمله دارايي‌هاي مالي و سهام شرکت‌ها نيز صادق باشد. مذاکرات آينده با ساير طرف‌هاي برجام مي‌تواند چشم انداز تصميم گيري سرمايه گذاري در بازار سرمايه را با دقت بيشتري ترسيم کند.



در شوراي عالي بورس؛

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، طي توضيحاتي، ضمن اشاره به مهمترين مفاد دستورالعمل تأمين مالي جمعي در شوراي عالي بورس، تصويب آن در شوراي عالي بورس را اعلام کرد.

به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، شاپور محمدي گفت: در راستاي اجراي تفاهم‌نامه سه جانبه ميان وزيران امور اقتصادي و دارايي، ارتباطات و فناوري اطلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعي، دستورالعمل تأمين مالي جمعي روز سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۹۷ در شوراي عالي بورس به تصويب رسيد.

وي با بيان اينکه اين دستورالعمل پس از تدوين ابتدايي با همکاري اغلب ذينفعان، براي تصويب نهايي به سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع شد، اظهار داشت: جهت نهايي سازي اين دستورالعمل، کميتۀ تدوين مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار طي بيش از ۱۰ جلسۀ کارشناسي، اين دستورالعمل را نهايي کرد و پس از طرح در هيئت مديرۀ سازمان، در شوراي عالي بورس مطرح و تصويب شد.

دبير شوراي عالي بورس افزود: تأمين مالي جمعي، يکي از جديدترين روش‌هاي تأمين مالي در سطح جهان محسوب مي‌شود که بر بستر اينترنت و از طريق سکو يا پلتفرم‌هاي طراحي شده جهت تأمين مالي صورت مي‌پذيرد؛ به‌طوري که هر متقاضي تأمين مالي جمعي مي‌تواند از طريق سکو يا پلتفرم طرح، ايده يا موضوع فعاليت خود را در چارچوب قوانين و مقررات تنظيم شده، اعلام کرده و با پذيرش معيارهاي مشخص براي افشاي اطلاعات مربوط به طرح يا ايدۀ خود، در بازۀ زماني معين، اقدام به تأمين مالي عمومي‌کند.

محمدي توضيح داد: در اغلب کشورهايي که تأمين مالي جمعي امکانپذير است، اوراقي در اختيار تأمين‌کنندگان قرار مي‌گيرد که در آينده تبديل به ماهيت جديدي مي‌شود؛ به‌عنوان مثال در صورتي که شرکت پس از طي مدت معين در بورس عرضۀ عمومي‌شود، اوراق در اختيار تأمين کننده‌گان، تبديـل به سهـام مي‌شود (در اصل، يک راهبرد خروج از سرمايه‌گذاري در اين روش تدبير شده است).

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: از کارکردهاي اصلي روش تأمين مالي جمعي مي‌توان به تأمين مالي انواع طرح‌هاي خرد، نوآورانه و زودبازده اشاره کرد؛ مواردي مانند ساخت يک اپليکيشن موبايل، يک نرم افزار رايانه‌اي، مرمت و بازسازي بناها، ساخت ساختمان، توليد فيلم و سريال و هر آنچه که در قالب مشارکت بتوان ايجاد کرد، از جمله کارکردهاي تأمين مالي جمعي محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: به‌عنوان مثال، تهيه کنندۀ يک فيلم به‌عنوان متقاضي تأمين مالي، مي‌تواند با مراجعۀ به عامل (سکوي تأمين مالي جمعي) و عقد قرارداد تأمين مالي جمعي، اقدام به تأمين منابع مالي از طريق تأمين مالي جمعي کند و پس از فروش فيلم تهيه شده، بازده حاصل از فروش فيلم را ميان تأمين کنندگان (سرمايه‌گذاران) به اندازۀ سهم آنها از مشارکت، توزيع کند. محمدي اظهار داشت: براساس دستورالعمل تأمين مالي جمعي مصوب شوراي عالي بورس، متقاضي از طريق انتشار گواهي شراکت که به صورت الکترونيکي منتشر مي‌شود و از ثبت نزد سازمان معاف است، قادر است تا سقف ۲۰ ميليارد ريال از طريق سکوهاي تأمين مالي جمعي، تأمين مالي عمومي‌انجا م دهد.وي ادامه داد: همچنين سقف تأمين مالي طرح‌هاي باز در هر سکو ۲۰۰ ميليارد ريال تعيين شده است و تأمين مالي از اين طريق براي شرکت‌هاي بزرگ به‌خصوص شرکت‌هايي که در بورس و فرابورس پذيرش شده‌اند (به‌غير از بازار شرکت‌هاي کوچک و متوسط) منع شده است تا رقابت صرفاً براي تأمين مالي شرکت‌هاي کوچک و داراي طرح و ايده صورت پذيرد. سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به اين ترتيب مي‌توان اذعان داشت که بستر مناسب و گسترده‌اي براي تأمين مالي جمعي فراهم شده است. در اين دستورالعمل، تلاش شده با تعيين برخي الزامات، به مقولۀ ريسک و کاهش آن نيز توجه شود. به گفته دبير شوراي عالي بورس، اخذ موافقت اصولي و همچنين مجوز فعاليت از طريق کارگروه ارزيابي شرکت فرابورس ايران صورت مي‌گيرد و از مهمترين الزامات اعطاي موافقت اصولي، نهاد مالي بودن يا عقد قرارداد با نهاد مالي از سوي شرکت‌هاي بيروني (عاملين تأمين مالي جمعي) است. اينکه کدام يک از نهادهاي مالي قادرند اقدام به تأمين مالي جمعي کنند متعاقباً توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام خواهد شد.

محمدي در پايان ابراز اميدواري کرد: اقدامات سازمان بورس و بازار سرمايه در راستاي ايجاد بستر لازم و مناسب براي تأمين مالي جمعي، منجر به تأمين نيازهاي مالي شرکت‌هايي شود که ايده‌هاي نوآورانه داشته و با تأمين مالي از طريق بازار سرمايه امکان حرکت رو به جلو براي ايشان فراهم آيد.



يک کارشناس مسائل اقتصادي با بيان اينکه مافياي فولاد به بورس کالا مي‌تازد، گفت: برخي جريان‌ها از زمان شروع به کار اين بورس منافعشان به خطر افتاده است. بهمن آرمان در گفتگو با ايرنا افزود: اين حملات به بورس کالا، صنايع پتروشيمي‌و فولادي مبناي علمي‌ندارند و طرح موضوع گران فروشي و انحصار در بورس، مربوط به همين جريان‌هاي ضد توسعه‌اي است که گاهي ناآگاهانه انجام مي‌شود. اين کارشناس اقتصادي با بيان اينکه منافع جريانات سياسي از طريق توليد داخل و کاهش واردات به خطر افتاده، اظهار داشت: طبيعي است که شاهد بيان برخي اعتراض‌ها و طرح اتهامات عليه روند معاملات و عرضه‌ها در بورس کالا و به طور خاص مجتمع فولاد مبارکه باشيم. آرمان با تاکيد بر اينکه بورس در هرجاي دنيا، بر پايه عرضه و تقاضا عمل مي‌کند و در ايران نيز خارج از اين منطق نيست، افزود: البته ممکن است ايرادها و کاستي‌هايي نيز مطرح باشد که محدود به بورس کالاي ايران نيست و در ساير بورس‌ها نيز قابل مشاهده و البته قابل رفع است. اين استاد دانشگاه، درباره چالش بازار فولاد و اتهام‌هاي مطرح شده عليه بورس کالا و زيرسئوال بردن زيرساخت‌هاي آن، از سوي برخي صنايع پايين دستي گفت: بورس کالا مهمترين نهادي است که مي‌تواند تعيين کننده قيمت فولاد باشد. وي با بيان اينکه بخشي از توليدات فولادي کشور نيز در بورس عرضه مي‌شود، افزود: سه کارخانه بزرگ فولادسازي ايران يعني فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان داراي قراردادهاي مدت دار با برخي مشتريان خود هستند که بخشي از محصول توليدي آنها در بورس عرضه شده و بخش‌هاي ديگر يا صادر مي‌شود و يا در قالب قراردادهاي مشخص به مشتريان عمده آنها اختصاص مي‌يابد. آرمان افزود: به همين دليل، برخي جريان‌هاي مبتني بر رانت خواري و مافيايي مرتب به بورس کالا اعتراض مي‌کنند که چرا اين قيمت را تعيين کرديد؛ در حاليکه در هيچ جاي دنيا، مديريت بورس نقشي در تعيين قيمت سهام يا کالا ندارد اما نوک پيکان حمله اين جريان‌هاي فاسد، بر صنعت فولادسازي از جمله فولاد مبارکه و پتروشيمي‌متمرکز شده است. اين کارشناس اقتصادي گفت: از اين رو، حملاتي که به بخش فولاد مي‌شود، بيشتر ناشي از جريان‌هاي ضد توسعه‌اي در کشور است و با طرح اين اتهامات، سعي در تضعيف و تخريب وجهه فولادسازان را دارند. وي خاطرنشان ساخت: به جز فولاد مبارکه، هيچ بنگاه اقتصادي در کشور ارزش توليدات آن به حدود 3.5 ميليارد دلار نمي‌رسد.