پيش بيني ادامه افزايش پروازهاي عبوري از آسمان ايران

گروه راه و مسکن: بررسي گزارش‌هاي مرتبط با فرودگاه‌هاي فعال در کشور نشان مي‌دهد که ۹۰ درصد فرودگاه‌هاي تحت نظر شرکت فرودگاه‌ها زيان‌ده محسوب مي‌شوند. با اين حال کارشناسان مي‌گويند وجود اين فرودگاه‌ها براي فعاليت اقتصادي مناطق کشور و افزايش GDP مؤثر است. طبق آخرين گزارش‌ها از مجموع ۵۴ فرودگاه کشور تنها شش واحد داراي توجيه اقتصادي هستند؛ اين تعداد در سال ۱۳۹۱ سه واحد بود. توجه به ظرفيت‌هاي گردشگري شهرهاي داراي فرودگاه و ايجاد فضاهاي خدماتي و رفاهي از راهکارهاي بالا بردن بازدهي فرودگاه‌ها عنوان مي‌شود.

هم اکنون فقط شش فرودگاه مهرآباد، امام (ره)، مشهد، شيراز، اصفهان و تبريز قادر به تأمين هزينه‌هاي خود هستند. به همين جهت از زمان روي کار آمدن عباس آخوندي در وزارت راه و شهرسازي، همواره بحث افزايش سوددهي فرودگاه‌هاي کشور مطرح شده و تلاش‌هايي نيز در اين خصوص انجام شد که آزادسازي نرخ بليت از جمله اين تمهيدات بود. با اينکه در برخي فرودگاه‌ها تعداد مسافران بسيار بيش از تعداد هواپيماها و ظرفيت فرودگاه‌هاي کشور است، در بسياري از شهرها به دليل پايين بودن حجم مسافران، فرودگاه‌ها ضرر مي‌دهند و بار اين هزينه بر دوش شرکت فرودگاه‌هاي کشور قرار دارد؛ زيرا بنا به گفته‌ مديرعامل سازمان هواپيمايي، کليه فرودگاه‌ها براي منافع ملي تأسيس شده‌اند. با اين حال تصميم روزهاي گذشته ترامپ براي خروج يک جانبه آمريکا از برجام تبديل به يکي از عواملي شده که مي‌تواند در وضعيت فرودگاهي کشور تاثيرگذار باشد. نخستين واکنش به تصميم ترامپ درباره خروج آمريکا از برجام به فاصله چند ساعت توسط بوئينگ و ايرباس، بزرگ‌ترين کمپاني‌هاي هواپيماسازي جهان صورت گرفت. از طرف ديگر طي روزهاي گذشته زمزمه‌هايي درباره ابهام در آينده فاينانس‌هاي خارجي در حوزه‌هاي مختلف به ويژه در حوزه صنايع هوايي شنيده مي‌شد. با اين حال رحمت ا... مه آبادي، مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با بيان اينکه قراردادهاي فاينانس دو منظوره منعقد شدند تا هيچ آسيبي به پروژه‌هاي فرودگاهي در شرايط برگشت تحريم‌ها وارد نشود، گفت: هميشه با فشار قدرت‌هاي محلي براي ساخت فرودگاه‌ها در شهرهاي مختلف مواجه هستيم.

  • پيش بيني مسئولان فرودگاه‌ها براي تصميم ترامپ

بررسي‌هاي نشان مي‌دهد که طي 2 سال گذشته 10 هزار ميليارد ريال تجهيزات براي پروژه‌هاي فرودگاهي کشور خريداري شده و البته در کنار آن طبق برنامه‌ريزي و هدف گذاري صورت گرفته از توانمندي شرکت‌هاي دانش بنيان داخلي نيز استفاده شده است. در همين حال از هفته‌ها قبل کارشناسان مرتبط با حوزه فرودگاهي کشور گفته‌اند که موضوع خروج آمريکا از برجام تاثيري بر صنعت هوانوردي و فرودگاهي کشور نخواهد داشت از طرف ديگر طي دو سال گذشته بدون محدوديت نيازهاي آتي خود را خريداري شده است. رحمت ا... مه آبادي، مديرعامل شرکت فرودگاهي کشور يک هفته قبل از اعلام خروج آمريکا از برجام اعلام کرده بود که براي هر تصميم ترامپ درخصوص برجام برنامه داريم و با عزم راسخ به صورت هدفمند اجازه نخواهيم داد صنعت هوانوردي و فرودگاهي در اين زمينه مشکلي داشته باشد.

  • افزايش پروازهاي عبوري از آسمان ايران

براساس اين گزارش هرچند که طرح‌هاي بزرگي در فرودگاه‌ها به مورد اجرا گذاشته شده اما تعرفه‌هاي فرودگاهي در سه سال گذشته ثابت مانده که باعث تنگاهاي مالي مي‌شود. از طرف ديگر بايد مد نظر داشته باشيم که طي سال‌هاي گذشته شاهد افزايش پروازهاي‌هاي عبوري از آسمان ايران هم بوده‌ايم. براساس آخرين صحبت‌هاي مسئولان فرودگاهي کشور طول راه‌هاي هوايي کشور به ۳۰ هزار کيلومتر افزايش يافته و روزانه حدود ۱۱۰۰ پرواز از آسمان ايران گذر مي‌کند هرچند تا سقف ۱۴۳۱ عبور هم گزارش شده است.

در پي افزايش پروازهاي عبوري از آسمان ايران آمريکايي‌ها تحرکاتي در کشورهاي همسايه انجام دادند تا پروازها به نقاط ديگري منتقل شود اما با تلاش و توانمندي‌هاي داخلي و افزايش طول راه‌هاي دو طرفه بين المللي و نوسازي تجهيزات مورد نياز اجازه عقب افتادن را نداديم. در کشور ما فرودگاهي که فعاليت آن کاملاً توجيه اقتصادي داشته باشد وجود ندارد و تمام هزينه‌هاي فرودگاهي از منابع داخلي هزينه مي‌شود هر چند ممکن است استفاده از فاينانس نيز براي انجام برخي از پروژه‌هاي فرودگاهي در دستور کار قرار گيرد.

  • آينده فاينانس‌هاي فرودگاهي در روزهاي آينده

رحمت ا... مه آبادي، مديرعامل شرکت فرودگاهي کشور در گفتگويي با ايلنا درباره ميزان جذب فاينانس در دوره برجام اظهار داشت: از سوي برخي از شرکت‌هاي اروپايي پيشنهادهايي براي فاينانس پروژه‌ها وجود داشت اما محدوديت‌هاي فينانس هزينه‌ها را افزايش مي‌داد. وي افزود: نکته‌اي که در جذب فاينانس‌ها وجود دارد اين است که فاينانس ما را محدود مي‌کند به خريد تجهيزات از آن کشور. اين در حالي است که ما در فرودگاه‌ها بايد از بهترين سامانه‌ها استفاده کنيم و اين محدوديت خريد تجهيزات در قالب فاينانس مشکلاتي را ايجاد مي‌کند.

مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران ادامه داد: بحث انعقاد قرارداد فاينانس براي خريد تجهيزات ناوبري و کمک ناوبري از يکي از کشورهاي اروپايي به ارزش 70 ميليون يورو مطرح بود که اين قرارداد هم به صورت دو منظوره تنظيم شد. مه آبادي افزود: دو منظوره به اين معنا که اگر فاينانس به اجرا رسيد، قرارداد پروژه‌هايمان را بر اين اساس منعقد و منابع خود را به سمت پروژه‌هاي ديگر گسيل کنيم و اگر فاينانس نهايي نشد طرح‌هاي اصلي ما آسيب نبينند.

اين مقام مسئول همچنين درباره مشکلات پيش رو در صنعت فرودگاهي از جمله خواسته مقامات مبني بر ساخت فرودگاه اظهار داشت: هميشه با فشار قدرت‌هاي محلي براي ساخت فرودگاه‌ها در شهرهاي مختلف مواجه هستيم البته علاقه مقامات محلي به ساخت فرودگاه‌ها مي‌تواند يک فرصت باشد. وي گفت: زماني که در کميته تشخيص مصلحت نظام حضور داشتم، بررسي‌هايي انجام شد که ريشه ايجاد بسياري از فرودگاه وجود نگراني‌هايي در شرايط بروز حوادث غيرمترقبه بودند مانند فرودگاه بم که توانست در امداد رساني بسيار مؤثر باشد. اما براي اين موضوع هم نيازي به ايجاد فرودگاه نيست و مي‌توانستيم نسبت به ايجاد «استريپ‌ها» اقدام کنيم.

مه آبادي ادامه داد: با اين رويه مي‌توانستيم 350 استريپ داشته باشيم. معتقدم يک طرح ملي منسجم که مبتني بر نيازسنجي اقتصادي کشور باشد مبناي ايجاد فرودگاه‌ها نبوده است. مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها با تاکيد بر اينکه در عين حال بسياري از فرودگاه‌هايي هم که ايجاد شده توانسته به توسعه آن منطقه و شهر کمک کند، گفت: يکي از اهداف کشور سرعت بخشي به توسعه است و شايد يکي از انديشه‌هايي که منجر به ساخت فرودگاه‌ها شده اين بوده که رشد اقتصاد را سرعت دهد که با اين رويکرد، تحقق اهداف اجتماعي هم در نظر گرفته شده است. البته اين فرودگاه‌ها، فرودگاه‌هاي سوددهي نخواهد بود. مه آبادي ادامه داد: در حال حاضر هم تقاضاهاي بسيار زيادي براي ساخت فرودگاه‌ها در شهرهاي مختلف وجود دارد که بايد مديريت شوند.



وام ۳۲۰ ميليون توماني براي نوسازي کاميون‌ها

مشاور معاون وزير راه از پرداخت وام ۳۲۰ ميليون توماني با سود ۹ درصدي براي نوسازي کاميون‌هاي فرسوده خبر داد. صدرا... بمانا گفت: طرح نوسازي ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومي‌جاده‌اي از سال 94 با امضاي قرارداد وزارتخانه‌هاي نفت و راه آغاز شد که بر اساس آن 65 هزار دستگاه کاميون‌ فرسوده با عمر بالاي 35 سال نوسازي مي‌شود. وي با بيان اينکه منابع مالي مورد نياز براي اين برنامه از محل صرفه‌جويي سوخت حاصل از نوسازي و جايگزيني يک کاميون نو با نمونه فرسوده تأمين مي‌شود، افزود:‌ براي نوسازي کشنده‌ها 320 ميليون تومان وام با سود 9 درصد پرداخت مي‌شود. وي گفت: تا پايان سال گذشته 2100 دستگاه کاميون به متقاضيان تحويل شد.

ضرب الاجل مجلس براي طرح مسکن اجتماعي

عضو کميسيون عمران مجلس، از ضرب الاجل مجلس به دولت براي تسريع در ارائه طرح مسکن اجتماعي خبر داد و گفت: انباشت تقاضا و در پي آن حبابي شدن نرخ‌ها نتيجه بي برنامگي دولت در بخش مسکن است. اقبال محمديان با انتقاد از تعلل بيش از 5 ساله دولت در ارائه طرح مسکن اجتماعي به مجلس، گفت: بي برنامگي در حوزه مسکن علت اصلي نابه ساماني‌هاي اخير در اين بازار است. اين نماينده مجلس با بيان اينکه کشور ما نياز به توليد سالي 800 تا يک ميليون واحد مسکوني دارد، افزود: بي برنامگي دولت در اين حوزه به انباشت تقاضا و در نتيجه بر هم خوردن توازن قيمتي منجر شده است.

آزادراه تهران-شمال يک سرمايه ملي است

عضو کميسيون شوراها مجلس، گفت : از ۳۲ کيلومتر مسير قطعه اول آزادراه تهران - شمال حدود ۲۴ کيلومتر آن پل يا تونل است که عظمت و سختي کار را نشان مي‌دهد. محمد محمودي شاه‌نشين اظهار داشت: حدودا هر پيمانکاري در اجراي منطقه يک پروژه آزادراه تهران- شمال يک مشاور در کنار خود دارد و 11 پيمانکار حاضر 10 مشاور داشتند. اين نماينده مجلس با اشاره به اينکه علي رغم تمامي‌سختي‌ها اجراي قطعه اول پروژه آزادراه روزهاي پاياني خود را طي مي‌کند، خاطرنشان کرد: در صورتي که ساير پازل‌هاي اين آزادراه به اتمام برسد و اين قطعات به يکديگر متصل شوند مي‌توانيم از آن به عنوان يک سرمايه ملي ياد کنيم.



تامين منابع ارزي شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي داخلي

عضو کميسيون عمران مجلس از رايزني کميسيون متبوعش با بانک مرکزي براي تامين منابع ارزي شرکت‌هاي حمل و نقل بين المللي داخلي خبر داد. سيدحسين افضلي در گفتگو با خانه ملت، با تاکيد بر ضرورت رفع مشکلات رخ داده براي شرکت‌هاي حمل و نقل بين المللي در پي نوسانات ارزي، گفت: در حال حاضر ضوابط تامين و انتقال ارز شرکت‌هاي حمل و نقل بين المللي مصوب شده؛ اما براي شرکت‌هاي داخلي در اين حوزه تدبيري اتخاذ نشده است. اين نماينده مجلس با بيان اينکه بسياري از شرکت‌هاي حمل و نقل بين المللي نياز معقول به ارز دارند، افزود: براي تامين نيازهاي ارزي شرکت‌هايي که به گونه‌اي نياز به ارز دارند بايد راهکاري در نظر گرفته شود زيرا تعلل در اين بخش قاعدتا بحث بازار سياه و پيدا شدن بازاري غير بازار متعارف را به دنبال خواهد داشت. افضلي افزود: دولت بايد با در نظر گرفتن راهکاري بخشي از نيازهاي ارزي اين شرکت‌ها که معقول و شناخته شده است را تامين کند.

تامين ۸۰ درصد درآمد شهرداري‌ها از ساخت و ساز

کارشناس مسکن با بيان اين‌که تقاضا براي املاک تجاري نيز رو به کاهش است، مدعي شد: ۸۰ درصد از درامد شهرداري‌ها از محل ساخت و ساز تامين مي‌شود. به گزارش تسنيم، ملکي با با يادآوري اين‌که طي بيش از يک دهه اخير شهرداري‌ها به دليل نداشتن درآمد پايدار با مشکلات بودجه‌اي زيادي مواجه بودند، مدعي شد: به دليل اينکه شهرداري‌ها از درآمد پايدار محروم هستند، بنابراين 80 درصد درآمد اين نهادهاي عمومي‌غيردولتي از محل ساخت و ساز تامين مي‌شود. عدم درآمد پايدار منجر شده تا شهرداري‌ها به صورت غيرعلني از تجاري سازي‌ها حتي ساخت و سازهاي تجاري غيرمجاز حمايت کنند و به صورت ضمني موافق تجاري سازي باشند. همين موضوع باعث رشد و توسعه املاک تجاري در کشور به ويژه کلان شهرها شد که اين املاک در کلان شهرهاي تهران، اصفهان، تبريز و مشهد با حجم گسترده‌اي قابل مشاهده است. وي با اشاره به اين‌که بسياري از فعالان اقتصادي در املاک با کاربري مسکوني فعاليت اداري انجام مي‌دهند گفت: يکي از پيشنهادات براي درآمد پايدار شهرداري، شناسايي اين واحدها و صدور مجوز تغيير کاربري براي مالکان اين واحدهاست تا ضمن قانونمند کردن محل فعاليت اين کسب و کارها، يک درآمد پايدار براي شهرداري ايجاد شود.

تعيين تکليف ايرباس و بوئينگ در جريان مذاکرات با اروپايي‌ها

عضو کميسيون امنيت ملي مجلس تاکيد کرد: وزراي امور خارجه ايران، فرانسه، آلمان و انگليسي در بروکسل ديدار کردند، اين ديدارها تکليف تحريم‌ها و قراردادهايي چون ايرباس و بوئينگ را بايد روشن کند. حشمت ا... فلاحت پيشه در گفتگو با خانه ملت در توضيح قرارداد شرکت‌هاي هواپيمايي بوئينگ و ايرباس با ايران بعد از خروج آمريکا از برجام، گفت: نوع قرارداد جمهوري اسلامي‌ايران با شرکت بوئينگ و ايرباس و مفادي که در قرارداد لحاظ شده تکليف ايران پس از لغو قراردادها را مشخص خواهد کرد، در صورتي که موارد فني و حقوقي در قراردا لحاظ شده باشد امکان پيگيري در صورت لغو يک طرفه شرکت‌هاي بوئينگ و ايرباس وجود دارد. وي تصريح کرد: در جريان مذاکره ايران با اروپايي‌ها اميدواريم در خصوص قراردادها به خصوص قراردادهاي هواپيمايي پيگيري‌ها مجدانه دنبال شود تا اين موضوعات با شکست مواجه نشود. فلاحت‌پيشه معتقد است: شرکت ايرباس از لغو قرارداد فروش با ايران خبر داده و بوئينگ نيز اعلام کرده به زودي موضوع را تعيين تکليف مي‌کند.

قيمت مسکن در تهران ۳۳درصد گران شد

مرکز آمار ايران از افزايش ۳۳.۲ درصدي قيمت مسکن طي زمستان ۹۶ در مقايسه با زمستان سال ۹۵ در شهر تهران خبر داد. به گزارش تسنيم، براساس آمار منتشر شده مرکز آمار ايران از قيمت مسکن در تهران، قيمت فروش يک مترمربع زيربناي مسکوني و متوسط مبلغ اجاره به‌علاوه سه درصد وديعه پرداختي براي اجاره يک مترمربع زيربناي مسکوني در زمستان 96 نسبت به زمستان 95 به‌ترتيب 33.2 درصد و 26.6 درصد در شهر تهران افزايش يافته است. متوسط قيمت فروش هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان مسکوني کلنگي معامله‌شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي در شهر تهران 59922 هزار ريال با ميانگين مساحت 276 مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل 13.6 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 33.5 درصد افزايش داشته ‌است. متوسط قيمت فروش هر مترمربع زيربناي مسکوني معامله‌شده از طريق بنگا‌ه‌هاي معاملات ملکي در شهر تهران 58715 هزار ريال با ميانگين مساحت 94 مترمربع و متوسط عمر بناي 11 سال بوده است که نسبت به فصل قبل 14.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 33.2 درصد افزايش داشته است.

توسعه‌ حمل و نقل ريلي کاهش تصادفات را به‌دنبال دارد

فرمانده پليس راه‌‌‌آهن کشور تاکيد کرد: در صورت گسترش حمل و نقل ريلي، قطعا شاهد کاهش ميزان تصادفات و تلفات ناشي از حوادث جاده‌اي خواهيم بود. ‌به گزارش ايلنا، سردار عليرضا اکبرشاهي گفت: در نيروي انتظامي‌جمهوري اسلامي‌ايران به عنوان يک سازمان چند وجهي، هيچ وجه افتراقي بين پليس و کارکنان راه آهن وجود ندارد. وي اظهار داشت: سال گذشته بالغ بر ۲۵ ميليون نفر مسافر و ۴۵ ميليون تن بار از طريق شيکه ريلي در کشور جابه‌‌‌‌‌جا شده است. فرمانده پليس راه‌‌‌آهن کشور با بيان اينکه روزانه قريب به ۷۰ هزار نفر مسافر از طريق شبکه ريلي جابه‌‌‌‌‌‌‌جا مي‌شوند، تصريح کرد: راه‌‌‌آهن بستر خوبي براي حمل و نقل بار و مسافر محسوب مي‌شود و تامين امنيت مسافران از اهداف اصلي پليس راه‌آهن کشور است. اکبرشاهي با تاکيد بر اينکه از نظر امنيت ريلي در نقطه خوبي قرار داريم، خاطرنشان کرد: پليس راه‌‌‌آهن بايد علاوه بر حفظ اقتدار و رفتار توام با مهرباني، در ماموريت‌‌‌هاي خود، ترسيم يک يار مهربان در ذهن مردم ترسيم کند چراکه رويکرد پليس راه‌‌آهن يک رويکرد اجتماع‌‌محور است.

کشتيراني مرسک همکاري با ايران را متوقف مي‌کند

شرکت مولر-مرسک، بزرگترين شرکت کشتيراني کانتينري جهان اعلام کرد فعاليت‌هاي تجاري با ايران را راستاي پايبندي به اعمال مجدد تحريم‌هاي ايران و به دنبال خروج آمريکا از برجام متوقف خواهد کرد. به گزارش فارس به نقل از رويترز، سورن سکو، مدير ارشد اجرايي اين شرکت گفت: با توجه به اعمال تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، در صورتي که شما مبادلات تجاري در آمريکا داشته باشيد، نمي‌توانيد با ايران تجارت کنيد و ما حجم وسيعي مبادلات تجاري با آمريکا داريم. او گفت: من جزئيات زمان‌بندي دقيق را نمي‌دانم، اما مطمئن هستم که ما فعاليت‌ها در ايران را متوقف خواهيم کرد.



وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي‌پنجشنبه در رأس هياتي براي تبادل همکاري‌هاي اقتصادي بين ايران و سوريه وارد دمشق شد و مورد استقبال سامر الخليل وزير اقتصاد اين کشور قرار گرفت. موضوع محوري اين نشست مقدمه‌اي براي برگزاري کميسيون عالي در بخش اقتصادي است که در روزهاي آينده با حضور مسئولان عالي رتبه دو کشور ايران و سوريه براي قراردادهاي نهايي انجام خواهد شد.

وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي‌ايران گفت: سوريه پس از هفت سال دست و پنجه نرم کردن در بحران و جنگ هم اکنون در مرحله جديدي قرار گرفته و ايران در دوره سازندگي اين کشور نقش مهم و تأثير گذاري خواهد داشت. به گزارش ايرنا، عباس آخوندي گفت: سوريه درحال بازگشت به وضعيت امنيتي مطلوبي است و مي‌تواند سازندگي و بازسازي کشورش را آغاز کند. وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي‌ايران در بحران سوريه در کنار ملت و دولت اين کشور ايستاده و مسئولان سوري خواهان حضور گسترده ايران در امر بازسازي اين کشور هستند، گفت: سوريه و ايران به همين منظور در حال تشکيل مقدمات نشست عالي کميسيون مشترک در سطح نخست وزير اين کشور و معاون اول رئيس جمهوري اسلامي‌ايران هستند تا بتوانند سندي را براي همکاري‌هاي راهبردي و دراز مدت تنظيم و امضا کنند.

آخوندي با اشاره به اينکه سند راهبردي بين ايران و سوريه در زمينه‌هاي اقتصادي و فرهنگي در حال تنظيم است، افزود: جمهوري اسلامي‌ايران براي تنظيم اين سند راهبردي اقتصادي، متني را قبلاً براي طرف سوري ارسال کرده که پاسخ‌هاي اوليه آن نيز دريافت شده و مذاکراتي براي اجرايي شدن اين سند انجام گرفته و اميدواريم با توجه به روابطي که بين دو کشور حاکم است، متن آن در اين سفر آماده و بعد از ماه رمضان نشست عالي کميسيون دو کشور با حضور مقامات ايران و سوريه برگزار و اين سند به امضاي دو طرف برسد. وي ادامه داد: اصلي‌ترين موضوعات در اين سند راهبردي اقتصادي و فرهنگي، مقوله تجارت و همچنين موضوعات تخصصي در قالب حمل و نقل، صنعت، بازسازي خانه‌ها و مراکزي که دچار آسيب جنگ شده است.

همچنين وزير اقتصاد سوريه بر لزوم تقويت همکاري‌هاي دوجانبه ميان دو کشور در تمامي‌زمينه‌ها تاکيد کرد. سامر الخليل ضمن اعلام اين مطلب، افزود: سفر وزير راه و مسکن و شهرسازي ايران به سوريه بيانگر تاکيد دو دولت و رهبران ايران و سوريه در زمينه تحکيم و گسترش مناسبات مشترک در تمامي‌زمينه‌هاي اقتصادي، تجاري، مالي و بانکي است. وي با اشاره به امضاي توافقنامه اقتصادي راهبردي طولاني مدت ميان تهران و دمشق، از اين ديدار به عنوان يک فرصت مهم براي فراهم آوردن زمينه نشست‌هاي کميته مشترک اقتصادي و کميسيون عالي مشترک ميان دو کشور نام برد.

وزير اقتصاد سوريه افزود: ما هم اکنون پس از فائق آمدن بر مشکلات و سختي‌ها در آستانه بازسازي سوريه قرار داريم؛ ما توانستيم با همکاري کشورهاي شرافتمند و در رأس آنها جمهوري اسلامي‌ايران بخش عمده تروريسم را از بين ببريم و بخش مهمي‌از جغرافياي سوريه را باز پس بگيريم. اين مقام سوري از مرحله پيش رو کشورش به عنوان مرحله بازسازي سوريه نام برده و بيان داشت: ما هم اکنون به دنبال آن هستيم تا ايران شريک واقعي ما در اين مرحله باشد.



مديرعامل شرکت بازآفريني شهري ايران در سخناني يادآور شد: طرح اجراي احياء بافت‌هاي فرسوده شهري تکليف دولت و وزارت راه و شهرسازي است و ما بايد در اين راستا 2 هزار و 700 محله فرسوده را در کشور احياء و بازسازي کنيم. به گزارش ايرنا، هوشنگ عشايري افزود: محله به عنوان يک سازمان اجتماعي داراي يک فرهنگ خاص خود است و ما بايد تلاش کنيم در برنامه احياي بافت‌هاي فرسوده شهري ارزش‌هاي ذاتي هر محله را مورد توجه جدي قرار دهيم. معاون وزير راه و شهرسازي افزود: بزرگ‌ترين هدف ما در برنامه بازآفريني شهري ارتقاء کيفيت زندگي ساکنان آن است و در اين راستا بايد هويت گذشته محله نيز مورد توجه جدي قرار گيرد تا همچنان شاهد جريان مناسب زندگي شهروندان در اين محلات باشيم. عشايري تاکيد کرد: بدون شک جريان بازآفريني شهري يکي از دغدغه‌هاي اصلي دولت است و در اين راستا اين طرح با اجرايي شدن 9 بند دنبال مي‌شود که سه بند آن مربوط به کالبد محله و شش بند آن به مسائل غير کالبدي محلات و ساکنان آن تعلق دارد. وي اظهار داشت: هم اکنون در يک هزار و 334 محله در 543 شهر و در 66 هزار هکتار اراضي شهري 10 ميليون نفر جمعيت دچار بد مسکني هستند و زندگي آنها از سطح بسيار نازلي برخوردار است. وي در پايان تاکيد کرد: دولت در نظر دارد در تأمين خدمات روبنايي و زيربنايي اين محله‌ها نقش آفريني کند تا با استفاده از سرمايه‌هاي مردمي‌و بخش خصوصي بتوانيم اين محلات را با هويت گذشته خود نوسازي کنيم.



عضو کميسيون عمران مجلس، با انتقاد از ايجاد رقابت تنگاتنگ ميان رقم تسهيلات و قيمت مسکن، گفت: با ارقام تسهيلات مسکن خانه دار شدن دهک‌هاي پايين جامعه ممکن نبوده و تنها مقروض شدن آن‌ها به شبکه بانکي افزايش يافته است. حسين‌هاشمي‌تختي نژاد در گفتگو با خانه ملت، با انتقاد از وضعيت فعلي مسکن در کشور، گفت: سياست‌هاي دولت در حوزه تسهيلات دهي در بخش مسکن کارآمد نبوده و نتوانسته به خانه دار شدن اقشار ضعيف جامعه منجر شود. اين نماينده مجلس با بيان اينکه کميسيون عمران مجلس بارها درخصوص بهبود شرايط بازار با مسئولان به ويژه وزير راه و شهرسازي جلسه داشته است، اضافه کرد: تهيه طرحي با موضوع خانه دار کردن اقشار آسيب پذير و کم درآمد جامعه نمونه‌اي از اقدامات کميسيون عمران مجلس در اين راستا بوده است. وي با تاکيد بر اينکه ارائه تسهيلات با نرخ سود پايين يکي از مؤلفه‌هاي مهم خانه دار شدن اقشار آسيبب پذير جامعه است، تصريح کرد: متاسفانه با رقابت تنگاتنگي که ميان رقم تسهيلات و قيمت مسکن ايجاد شده اثرگذاري وام مسکن کاهش يافته است. اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه رقم تسهيلات مسکن در حال حاضر همخواني با قيمت آن ندارد، گفت: در حال حاضر تسهيلات اعطايي در بخش مسکن در مراکز استان‌ها و کلانشهرها از کارايي کافي خارج شده است.‌هاشمي‌تختي نژاد همچنين در پايان ادامه داد: در حال حاضر با ارقام تسهيلات مسکن خانه دار شدن دهک‌هاي پايين جامعه ممکن نبوده و تنها مقروض شدن آن‌ها به شبکه بانکي افزايش يافته است.



مرکز آمار متوسط قيمت خريد و فروش هر متر مربع واحد مسکوني ميزان تغييرات اجاره با در زمستان سال گذشته را نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد. به گزارش خبرآنلاين، در اين گزارش تاکيد شده است در زمستان سال گذشته قيمت خريد و فروش واحد مسکوني 33.2 درصد نسبت به زمستان سال 1395 افزايش نشان مي‌دهد . در عين حال متوسط مبلغ اجاره به‌علاوه‎ سه درصد وديعه پرداختي براي اجاره‎ يک مترمربع زيربناي مسکوني رشدي برابر با 26 درصد را تجربه کرده است. براساس آمارهاي ارائه شده از سوي مرکز آمار ايران ارزان‌ترين واحد مسکوني فروخته شده در تهران 515 هزار تومان در هر متر مربع قيمت داشت . در عين حال گران‌ترين واحد فروخته شده در تهران نيز در هر متر مربع 37 ميليون و 853 هزار تومان قيمت داشته است. متوسط قيمت هر متر مربع واحد مسکوني در اين کلان شهر به اين ترتيب برابر با 5 ميليون و 871 هزار تومان گزارش شده است.

متوسط قيمت فروش هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان مسکوني کلنگي معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي در شهر تهران 5 ميليون و 992 هزار تومان با ميانگين مساحت 276 مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل 13.6 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٣.٥ درصد افزايش داشته است. براساس سامانه اطلاعات مديريت معاملات املاک و مستغلات کشور بنگاه‌هاي معاملات ملکي موظف هستند مشخصات کليه معاملات خريد و فروشي که سند آن‌ها از طريق دفتر ثبت اسناد انتقال پيدا مي‌کند را در اين سامانه ثبت نمايند. با توجه به اين‌که کاهش يا افزايش حجم (تعداد) معاملات در مناطق شهر تهران باعث کاهش يا افزايش شديد متوسط (حسابي) قيمت در سطح کل شهر مي‌شود، از متوسط تعديل شده (وزني) که در آن، وزن با استفاده از سهم واحد‌هاي مسکوني داراي سکنه محاسبه مي‌شود، استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغييرات واقعي قيمت را مشخص کرد.