چيني‌ها آماده همکاري با ايران در فاز 11 پارس جنوبي هستند؛

گروه انرژي: بدون شک پس از برجام يکي از بخش‌هايي که توانست از ظرفيت‌هاي به وجود آمده دوران پسابرجام بهره ببرد، حوزه نفت و گاز بود که گسترش روابط در اين زمينه باعث امضاي تفاهم‌نامه و قراردادهايي با طرف‌هاي اروپايي شد و مهم‌ترين آن قرارداد با شرکت توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس جنوبي بود. از طرف ديگر توليد و صادرات نفت ايران افزايش چشمگيري پيدا کرد و به بيش از 2 ميليون بشکه در روز رسيد. اما اين روزها تحليل‌ها و صحبت‌هايي شنيده مي‌شود که برخي از اين قرادادها را در‌هاله‌اي از ابهام قرارداده است.

اما در پي اين اقدامات توتال، روز پنجشنبه بود که کنسرسيون انگليسي پرگاس موافقتنامه‌اي با ايران براي براي توسعه ميدان نفتي کرنج به امضا رساند و به وضوح اعلام کرد که بدون توجه به اتفاقات برجامي، در ايران خواهد ماند.

در همين زمينه مهدی میر عامری رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و فرانسه به تسنيم گفته است، شرکت توتال در اين ارتباط اعلام کرده است که فعاليت‌هاي برون‌مرزي خود را در ايران ادامه مي‌دهد و به تعهدات خود پايبند است. فعاليت توتال در ايران به در قالب آف شور است و بر اساس صحبت‌هاي انجام‌شده اين شرکت با خروج آمريکا از برجام همچنان به کار خود در ايران ادامه مي‌دهد.

وی افزود: من مستقيم از مسئولان اين شرکت سؤال کردم و اينطور پاسخ دادند که قرار داد آفشور با ايران امضا نکرديم، بنابراين مي‌توانيم به همکاري‌هاي خود ادامه دهيم. اين شرکت‌(توتال) به دنبال راه حلي است و در صورتي‌که راه‌حل يادشده فوق جواب ندهد آنها شريک چيني با خود آورده‌اند و 30 درصد قرارداد را به آنها مي‌دهند و شريک چيني نيز بعد از اين پيشنهاد اعلام کرده که 50 درصد (اين قرارداد) را قبول مي‌کند.

بايد توجه داشت که اين شرکت‌هاي چيني به شرکت توتال وصل هستند و فرقي ندارد که توتال در ايران فعاليت کند يا شرکت چيني و احتمالاً کار ادامه مي‌يابد. حالا توتال اسمش چيني مي‌شود اين‌ها بازي‌هاي تجاري است خودشان بلند هستند و کار معمولي هست و آن را انجم مي‌دهند.

  • زنگنه: توتال با خروج از ايران جريمه نمي‎شود

همچنين وزير نفت از امکان جايگزيني توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس جنوبي با شرکت چيني CNPC خبر داد و گفت: براي خروج توتال از قرارداد جريمه‌اي وجود ندارد اما مبلغي که توتال تاکنون در اين قرارداد هزينه کرده است تا زمان اجراي کار، بازپرداخت نمي‌شود.

بيژن زنگنه وزير نفت در حاشيه امضاي موافقتنامه بين المللي توسعه ميدان نفتي کرنج با کنسرسيوم بين المللي پرگس اظهار داشت: توتال اعلام کرده است اگر آمريکا مجوز معافيت توتال از تحريم‌ها را صادر نکند بر اساس قرارداد، فرآيند خروج از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي را آغاز مي‌کند.

وي افزود: طبق قرارداد، در صورتي که توتال فرانسه از فعاليت در توسعه فاز 11 پارس جنوبي کنار برود شرکت سي.ان.پي.سي. چين جايگزين آن مي‌شود.

زنگنه با بيان اينکه "سي.ان.پي.سي. چين در صورت جايگزيني، سهام توتال را در اختيار مي‌گيرد"، گفت: در صورت خروج طرف چيني از قرارداد نيز شرکت پتروپارس ايران باقي مي‌ماند.

وي ادامه داد: براي خروج توتال از قرارداد جريمه‌اي وجود ندارد اما مبلغي که توتال تاکنون در اين قرارداد هزينه کرده است تا زمان اجراي کار، بازپرداخت نمي‌شود.

زنگنه در خصوص قرارداد با کنسرسيوم پرگس ابراز کرد: با مسئوولان پرگس درباره اجراي اين قرارداد و تأمين فاينانس مذاکره کرديم که آنها اعلام کردند از چه محل‌هايي مي‌توانند پول را تأمين کنند.

زنگنه در پاسخ به سؤالي در خصوص آخرين وضعيت توسعه لايه نفتي پارس جنوبي گفت: بهتر است در اين زمينه کمتر صحبت کنم؛ زيرا هر حرفي بزنم، به‌سراغ گزينه‌هاي ما مي‌روند و آن را مي‌سوزانند.

وزير نفت در پاسخ به سؤالي مبني بر اعلام اسامي‌مشتريان جديد نفتي ايران اذعان داشت: از آنها نام نمي‌برم؛ زيرا آمريکا و همسايگان نامرد به‌سراغ آنان مي‌روند.

زنگنه در واکنش به سخنان برخي اعضاي اوپک درباره نبود نگراني از کمبود نفت ناشي از تحريم نفتي ايران گفت: نامردي هم حدي دارد.

وي افزود: سختي براي همه کشورها رخ مي‌دهد اما نبايد از شرايط سخت همسايه پايکوبي کرد.

وزير نفت با تصريح به اينکه "افزايش بهاي نفت به‌سود آمريکاست و از پشت‌پرده با آمريکا همدستي مي‌کنند"، گفت: افزايش قيمت نفت به‌سود شيل نفت، اشتغالزايي و افزايش درآمدهاي نفتي آمريکاست.

  • خطيبي: همان امتيازاتي که به توتال داديد به ايراني‌ها بدهيد تا تحريم نفتي بي‎اثر شود

همچنين نماينده سابق ايران در اوپک با اشاره به اين که استفاده از شرکت‌هاي داخلي راهکاري براي کاهش اثرگذاري تحريم‌ها در صنعت نفت است گفت: اميدوارم دولت همان امتيازاتي که حاضر بود به شرکت‌هاي خارجي بدهد به شرکت‌هاي ايراني هم بدهد.

محمدعلي خطيبي به پروژه‌هاي جديد نفتي اشاره کرد و گفت: صنعت نفت ما صنعت بزرگي است و بايد به صورت مرتب پروژه‌هايي براي توسعه و نگهداري آن انجام شود تا بتواند به مسير توسعه و پيشرفت خودش ادامه دهد و به همين خاطر دشمنان هميشه صنعت نفت را هدف گرفتند و سرمايه گذاري در صنعت نفت را شامل تحريم‌ها کردند.

نماينده سابق ايران در اوپک در رابطه با توان نيروها و شرکت‌هاي داخلي براي توسعه صنعت نفت، خاطرنشان کرد: در پروژه‌هاي مهمي‌که در سال‌هاي اخير انجام شده، نقش شرکت‌هاي ايراني در انجام اين پروژه‌ها بسيار پررنگ بوده است. بخش اعظم فازهاي پارس جنوبي را شرکت‌هاي ايراني توسعه دادند، پالايشگاه ستاره خليج فارس را شرکت‌هاي ايراني توانستند به بهره برداري برسانند و در بخش‌هاي بالادستي و پايين دستي، شرکت‌هاي ايراني توانمندي لازم را دارند و در بعضي از شرايط هم متاسفانه مورد بي مهري قرار مي‌گرفتند به ويژه بعد از برجام رويکرد به خارجي‌ها بيشتر شد و فکر مي‌کردند خارجي‌ها سرمايه و تکنولوژي به همراه مي‌آورند اما متاسفانه آن‌ها با احتياط عمل کردند و آن نگاه، نگاه موفقي نبود.

نماينده سابق ايران در اوپک در رابطه با قرادادها نيز گفت: قرادادهاي ما به اندازه کافي جذاب است منتها ريسک سياسي ما بالا است و اميدوارم دولت همان امتيازاتي که حاضر بود به شرکت‌هاي خارجي مانند توتال بدهد به شرکت‌هاي ايراني نيز بدهد و از آن‌ها حمايت کند، به ويژه اينکه سرمايه مشکل بزرگي است و بايد صندوق توسعه از شرکت‌هاي داخلي ما حمايت کند.

  • توتال براي ماندن در ايران دست و پا مي‌زند

همچنين اميري خامکاني نماينده مردم زرند و کوهبنان در مجلس با بيان اينکه در حال حاضر فشار آمريکايي‌ها بر قراردادهاي IPC است تا شرکت‌هاي بزرگ را قانع کنند که اين قراردادها را امضاء نکنند، ادامه داد: هم‌اکنون توتال تلاش مي‌کند تا آمريکايي‌ها را قانع کند که قراردادي را که امضاء کرده ادامه دهد و همچنين بسياري از شرکت‌هاي نفتي يعني مصرف کنندگان و شرکت‌هاي خدماتي صنعت نفت تلاش مي‌کنند که بر کشورهاي خود فشار وارد کنند که برجام باقي بماند، چراکه علاقه مند با همکاري ايران هستند.



از حضور زيمنس در ايران مطمئن شديم

وزير نيرو گفت: اطمينان از پايبندي شرکت‌هاي بزرگ آلماني از جمله زيمنس به ايفاي تعهدات قراردادي موجود خود با کشورمان حاصل گرديد. به نقل از وزارت نيرو، وزير نيرو که به دعوت وزير محيط زيست و وزير اقتصاد و انرژي جمهوري فدرال آلمان به اين کشور سفر کرده است ديشب با پيتر اولتماير، وزير اقتصاد و انرژي آلمان ديدار و در خصوص راه‌هاي ارتقاي روابط دو جانبه گفت‌وگو کرد. رضا اردکانيان، وزير نيرو گفت: در خلال اين سفر اطمينان از پايبندي شرکت‌هاي بزرگ آلماني از جمله زيمنس به ايفاي تعهدات قراردادي موجود خود با کشورمان حاصل گرديد. در اين نشست دو طرف نسبت به برگزاري نشست آتي کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و آلمان در سال جاري توافق کردند.

عدم تاثير خروج‌از برجام بر صادرات پتروشيمي

مديرعامل شرکت بازرگاني پتروشيمي‌گفت: ساختارهايي که براي صادرات پتروشيمي‌در دوران تحريم ايجاد شد، همچنان حفظ شده است و بنابراين خروج آمريکا از برجام و بازگشت احتمالي برخي تحريم‌ها، مشکلي را براي اين صنعت ايجاد نخواهد کرد. مهدي شريفي نيک نفس در گفتگو با ايرنا، درباره تاثير خروج آمريکا از برجام بر صادرات محصولات پتروشيمي‌ايران، اظهار داشت: تصور نمي‌کنم با ساختارهايي که در بيش از 20 سال گذشته در بخش پتروشيمي‌ايجاد کرده ايم، دچار مشکل شويم. مديرعامل شرکت بازرگاني پتروشيمي‌يادآور شد: پس از اجراي برجام نيز مشکلاتي مانند مسايل بانکي به طور کامل رفع نشده بود، بنابراين خروج آمريکا از برجام، چندان تاثير گذار نيست. همچنين بايد به تقويت ناوگان کشتيراني داخلي کمک شود.

بدون برجام هم در ايران مي‎مانيم

مديرعامل کنسرسيوم چندمليتي پرگس گفت: ما در زمان تحريم‌ها نيز در ايران بوده‌ايم و بعد از آن هم اينجا حضور داشته‌ايم زيراکه همکاري با ايران براي ما اهميت دارد. به نقل از تسنيم، کالين رولي در حاشيه مراسم امضاي موافقت نامه همکاري براي توسعه ميدان نفتي کرنج گفت: براي موفقيت اين کنسرسيوم براي رسيدن به موقعيت کنوني، عوامل زيادي دخيل بوده‌اند، اما همه اين عوامل بدون عزم جدي دو طرف به نتيجه مطلوبي نمي‌رسيد. وي در پاسخ به سوالي درباره ادامه همکاري با ايران پس از خروج آمريکا از برجام گفت: ما در زمان تحريم‌ها نيز در ايران بوده‌ايم و بعد از آن هم اينجا حضور داشته‌ايم زيرا که همکاري با ايران براي ما اهميت دارد.



ايران در سريلانکا پالايشگاه مي‌سازد

سخنگوي کابينه سريلانکا اعلام کرد، ايران موافقت کرده که به منظور نوسازي پالايشگاه قديمي‌۵۰ هزار بشکه‌اي اين کشور، يک پالايشگاه نفت جديد در سريلانکا احداث نمايد. به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، راجيتها سناراتنه، سخنگوي کابينه سريلانکا اعلام کرد، ايران موافقت کرده که به منظور نوسازي پالايشگاه قديمي‌50 هزار بشکه‌اي اين کشور، يک پالايشگاه نفت جديد در سريلانکا احداث نمايد. مقامات ايراني در جريان سفر مايتريپالا سيريسنا، رئيس جمهوري سريلانکا به تهران در هفته گذشته اين وعده را داده اند. سناراتنه در پاسخ به اين سوال که آيا سريلانکا براي نوسازي پالايشگاه فعلي خود به دنبال کمک بوده است گفت: «آنها (ايراني‌ها) حتي موافقت کردند که به سريلانکا در ساخت يک پالايشگاه جديد کمک کنند.»

کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا به ايران مي‌آيد

کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا با هدف "تقويت همکاري انرژي با ايران"، امروز به تهران سفر مي‌کند تا با وزراي نفت و نيروي ايران ديدار و گفت‌وگو کند.

به نقل از تسنيم، «ميگل آرياس کانيته» کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا، امروز (شنبه 29 ارديبهشت ماه) به تهران سفر مي‌کند تا با وزراي نفت و نيروي ايران ديدار کند.

علت اين سفر "تقويت همکاري انرژي با ايران" اعلام شده و قرار است کانيته، عصر امروز با رضا اردکانيان وزير نيروي کشورمان ديدار و پيرامون همکاري‌هاي ايران و اتحاديه اروپا در زمينه آب و برق گفتوگو کند. هنوز زمان دقيقي براي ديدار وي با بيژن زنگنه وزير نفت اعلام نشده است.

اين سومين سفر کانيته به تهران است. اين مقام اروپايي پيش از اين در فروردين 95 و ارديبهشت 96 دو سفر به ايران داشته است. وي در سال 95 به همراه 6 کميسيونر ديگر اتحاديه اروپا در هيأت همراه «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي‌ اتحاديه اروپا و در ارديبهشت سال 96 در راس هيأتي در راستاي تقويت همکاري‌هاي ايران به تهران سفر کرد.

انتقال آب از خزر در اماواگر سازمان حفاظت محيط زيست

معاون وزير نيرو گفت: سازمان حفاظت محيط زيست اگر جزئيات را ببيند و تاييد کند، پروژه انتقال آب اجرايي مي‌شود و اگر اجازه داده نشود پروژه از اين جلوتر نمي‌رود.

عباس سروش در گفتگو با ايلنا، درباره انتقال آب از خزر و برخي انتقادات نسبت به آن اظهار داشت: در حال حاضر مطالعات انتقال آب از خزر به دشت مرکزي در حال انجام است و منتظريم که بخش خصوصي در اين زمينه سرمايه گذاري کند. وي تصريح کرد: مطالعات انتقال آب از خزر فعلا در حد اوليه است و به مرحله اجرا نرسيده است. معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا درباره برخي مقاومت‌ها از سوي استان‌هاي مبدا و حاشيه خزر تصريح کرد: مرجع ما سازمان حفاظت محيط زيست است اگر جزئيات را ببينند و تاييد کنند، پروژه انتقال آب اجرايي مي‌شود و اگر اجازه داده نشود پروژه از اين جلوتر نمي‌رود.

۲۵ درصد مشترکان کشور نگران خاموشي نباشند

مديرعامل شرکت برق منطقه‌اي تهران گفت: با اقداماتي که براي جلوگيري از خاموشي صورت گرفته مي‌توان اعلام کرد که در حوزه تهران، قم و البرز که ۲۵ درصد کل مشترکان کشور نيز در اين حوزه هستند نگراني براي خاموشي وجود ندارد، چرا که هيچ‌گونه خاموشي برنامه‌ريزي‌ نشده‌اي در اين سه حوزه پيش بيني نمي‌شود.

غلامرضا خوش خلق در گفتگو با ايسنا، با بيان اين‌که با همکاري توزيع برق تهران اقدامات متعددي براي مديريت مصرف و دور زدن خاموشي صورت گرفته است، اظهار کرد: پيش‌بيني مي‌شود مصرف برق در حوزه برق منطقه‌اي تهران به ۱۰ هزار و ۶۰۰ مگاوات برسد که اين عدد بيانگر رشد ۵.۵ درصدي مصرف نسبت به سال گذشته است. وي ادامه داد: به منظور جلوگيري از خاموشي برنامه‌هاي متعددي تعريف شده که ۹۰ درصد آنها تاکنون اجرايي و ۱۰ درصد مابقي نيز تا زمان پيک عملياتي خواهد شد، لذا پيش بيني مي‌شود که مشکل خاصي در اين حوزه به وجود نيايد.

کاهش توليد روس‌نفت به دليل توافق اوپک

توليد نفت و ميعانات گازي شرکت روس‌نفت در سه ماهه نخست امسال به دليل پيمان کاهش توليد روسيه با اوپک، ۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش يافت. به نقل از ايسنا، روس‌نفت که بزرگترين توليدکننده نفت روسيه است، اعلام کرد توليد هيدروکربنات مايع يا نفت و ميعانات گازي در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به ۴.۵۷ ميليون بشکه در روز رسيد. اوپک و ساير توليدکنندگان نفت بزرگ که در راس آنها روسيه قرار دارد، با هدف کاهش مازاد ذخاير نفت و تقويت قيمتها، موافقت کردند توليد نفت را ۱.۸ ميليون بشکه در روز کاهش دهند. روسيه متعهد شده توليد خود را ۳۰۰ هزار بشکه در روز از سطح توليد ۱۱.۲۴۷ ميليون بشکه در روز در اکتبر سال ۲۰۱۶ کاهش دهد.

خريد نفت هند از ايران ۴۹ درصد افزايش يافت

بر اساس اطلاعات به دست آمده از رهگيري کشتي‌ها و اطلاعات گردآوري شده، واردات نفت هند از ايران در ماه آوريل به 640 هزار بشکه نفت خام در روز افزايش يافت که بالاترين ميزان از ماه اکتبر سال 2016 تاکنون بوده است.

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه اکونوميک تايمز چاپ هند در روز جمعه، داده‌هاي کشتيراني نشان مي‌دهد که هند در مجموع در ماه آوريل 3.51 ميليون بشکه نفت خام در روز وارد کرده است که اين مقدار 2.5 درصد از سطح واردات نفت سال گذشته اين کشور بيشتر محسوب مي‌شود.

واردات نفت هند از ايران در آوريل 49 درصد نسبت به ماه مارس و 20 درصد نسبت به آوريل سال گذشته افزايش داشت. هند دومين خريدار بزرگ نفت ايران پس از چين است.

پس از آنکه ايران پيشنهاد تخفيف در محموله‌هاي نفتي را مطرح کرد، شرکت‌هاي نفتي هند تصميم گرفتند تا واردات نفت خود را از اين کشور افزايش دهند.



خبرگزاري اسپوتنيک روسيه به نقل از يک منبع ديپلماتيک گزارش داد اتحاديه اروپا سرگرم بررسي استفاده از يورو به جاي دلار در تجارت نفت با ايران است. به نقل از ايسنا، اروپا که پس از چين و هند، بزرگترين مشتري نفت ايران است، تلاش مي‌کند پس از اينکه دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا خروج از برجام را اعلام و زمينه را براي تجديد تحريمهاي اقتصادي عليه تهران هموار کرد، توافق هسته‌اي را حفظ کند. ايران نيز به نوبه خود در اواسط آوريل اعلام کرد در اعلام ميزان ذخاير ارزي خارجي از دلار آمريکا به يورو سوئيچ خواهد کرد تا وابستگي به دلار را کاهش دهد. اتحاديه اروپا سه شنبه هفته جاري وعده داد به دنبال راه‌هايي براي همکاري و تجارت با ايران خواهد بود. فدريکا موگريني، نماينده عالي امور خارجه و سياست امنيتي اتحاديه اروپا روز سه شنبه پس از ديدار با وزراي خارجه انگليس، فرانسه و آلمان و همچنين ديدار جداگانه با وزير امورخارجه ايران گفت: ما به اتفاق، از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران متاسف هستيم و تصديق مي‌کنيم که رفع تحريمهاي مربوط به فعاليت هسته‌اي و عادي سازي روابط تجاري و اقتصادي با ايران، بخشهاي اساسي از اين توافق را تشکيل مي‌دهند.

  • موگريني: اتحاديه اروپا مذاکرات کارشناسي با ايران را آغاز کرده است

موگريني گفت: اتحاديه اروپا مذاکرات کارشناسي با ايران را با هدف رسيدن به راه‌کارهاي کاربردي در ظرف چند هفته آينده آغاز کرده است. مسائلي که اين مذاکرات به آنها خواهند پرداخت شامل حفظ و عميق کردن روابط اقتصادي با ايران، تداوم فروش نفت و ميعانات گازي و پتروشيمي‌و انتقالهاي مربوطه، مبادلات بانکي کارآمد با ايران، تداوم روابط حمل و نقل زميني، دريايي و ريلي با ايران، تمهيد اعتبار صادرات و توسعه نهادهاي قانوني در زمينه‌هاي بانکداري مالي، بيمه و تجارت با هدف تسهيل همکاري اقتصادي و مالي با ايران از جمله حمايت از تجارت و سرمايه گذاري است. وعده اروپا براي ادامه تجارت با ايران در حالي مطرح مي‌شود که اروپا همچنان به خريد نفت از ايران ادامه مي‌دهد اما برخي از پالايشگاه‌ها و معامله گران عنوان کرده‌اند مشکلات فاينانس ممکن است باعث شود تجارت نفت با ايران متوقف شود. کارشناسان هشدار داده‌اند مانع بزرگ ديگر براي صادرات نفت ايران ممکن است مشکل بيمه نفتکشهاي حامل نفت ايران باشد.



رويترز مدعي شد يک مقام ارشد شرکت ملي نفت ايران اين هفته با خريداران چيني ديدار کرده و از آنها خواسته است تا پس از آغاز تحريم‌هاي آمريکا خريد نفت خود از تهران را ادامه دهند،؛ اما وي نتوانسته تضمين‌هاي لازم را در اين باره از چيني‌ها بگيرد.

به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، 3 منبع آگاه گفتند، يک مقام ارشد شرکت ملي نفت ايران اين هفته با خريداران چيني ديدار کرده و از آنها خواسته است تا پس از آغاز تحريم‌هاي آمريکا خريد نفت خود از تهران را ادامه دهند،؛ اما وي نتوانسته تضمين‌هاي لازم را در اين باره از چيني‌ها اخذ نمايد.

اين منابع گفتند، سعيد خوشرو، مدير امور بين المللي شرکت ملي نفت ايران ديدارهاي جداگانه‌اي در پکن با مديران ارشد واحد تجاري شرکت سينوپک و شرکت ژوهاي ژنرونگ داشته است ضمن بحث در مورد مسائل مربوط به عرضه نفت، از خريداران چيني بابت تداوم خريد خود تضمين بگيرد.

خوشرو به همراه محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران به پکن سفر کرده بود. يک منبع آگاه از محتواي اين جلسات گفت «در اين نشست، آقاي خوشرو پيام آقاي ظريف مبني بر اينکه تهران اميدوار است چين سطح واردات نفت خود را حفظ کند را ابلاغ کرد.»

چين، بزرگترين خريدار نفت جهان، در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي به طور متوسط حدود 655 هزار بشکه نفت از ايران خريداري کرد که معادل بيش از يک چهارم کل صادرات نفت ايران بوده است.

مديران شرکت‌هاي چيني در اين ديدارها به صورت قاطع به تداوم خريد نفت از ايران در سطح فعلي متعهد نشده اند، اما گفته‌اند که آنها به عنوان شرکت‌هاي نفتي دولتي، از خواست‌هاي دولت چين تبعيت خواهند کرد. اين دومين سفر مسئول امور بازاريابي شرکت ملي نفت ايران به پکن در سال جاري ميلادي است. وي حدود يک ماه پيش هم به چين سفر کرده بود.

يک منبع ديگر گفت، شرکت‌هاي چيني «به صورت مشترک ابراز اميدواري کرده‌اند که سطح خريد خود را حفظ کنند» اما شرکت‌ها همچنان در حال ارزيابي تاثيرات احتمالي تحريم‌هاي جديد آمريکا هستند.

چين نسبت به ديگر خريداران بين المللي، مسائل بانکي کمتري در زمينه تجارت با ايران دارد. در طي دور قبلي تحريم‌ها، پکن از يک بانک داخلي به نام بانک کنلون براي تسويه ميلياردها دلار خريد نفت از ايران استفاده کرد. بخش اعظم اين پول‌ها به يورو و رنمينبي چين پرداخت شد.



دنيا در حال حاضر به نظاره تنشهاي رو به رشد در خاورميانه نشسته و تحليلگران بازار نفت درباره ميزان کاهش صادرات نفت ايران پس از اعمال مجدد تحريمهاي آمريکا گمانه زني مي‌کنند. به نقل از ايسنا، با اين حال مهم‌ترين اتفاق امسال بازارهاي نفت، خيلي دورتر از خاورميانه در حال وقوع بوده و اتفاق مذکور رشد تقاضاي چين براي نفت به شمار مي‌رود. در حالي که همه چشمها به ايران و خاورميانه دوخته شده است، شايد مهمترين اتفاقي که بازار نفت چندان اهميتي به آن نداده، روند رشد تقاضاي چين براي نفت است. تقاضاي چين براي نفت امسال فراتر از حد انتظارات رشد کرده و به عنوان نمونه، گلدمن ساکس اعلام کرده که رشد تقاضاي اين کشور براي نفت ممکن است بالاتر از برآوردهاي فعلي باشد. طبق گزارش اين بانک آمريکايي، رشد تقاضاي جهاني براي نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ احتمالا قويترين رشد سالانه از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۰ به اين سو خواهد بود. برآوردهاي اخير بانکهاي سرمايه گذاري نشان مي‌دهد رشد تقاضاي جهان و بالاخص چين براي نفت همچنان قوي خواهد بود. چين در سال ۲۰۱۷ که توليد داخلي با کاهش مواجه شد، از آمريکا به عنوان بزرگترين واردکننده نفت جهان پيش افتاد و عنوان بزرگترين مصرف کننده نفت جهان را براي نهمين سال پياپي حفظ کرد. اين کشور همزمان ظرفيت پالايش خود را توسعه داد و محدوديتها براي واردات نفت و صادرات محصولات پالايشي را کمتر کرد. روند واردات نفت بالاي چين امسال نيز ادامه يافته و در مارس به دومين رکورد بالاي خود رسيد در حالي که صادرات سوخت پالايش شده نيز به بالاترين رکورد رسيد و ۴۳ درصد در مقايسه با مارس سال ۲۰۱۷ افزايش يافت. بر پايه محاسبات رويترز، واردات نفت خام چين در سه ماهه نخست، ۷ درصد بر مبناي سالانه رشد کرد و به حدود ۹.۰۹ ميليون بشکه در روز رسيد که حدود ۵۹۵ هزار بشکه در روز در مقايسه با سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ افزايش داشت. فعاليت پالايشگاهي در مارس به رکورد بالايي صعود کرد زيرا سهميه واردات پالايشگاه‌هاي مستقل کوچک افزايش يافت و حاشيه سود پالايش مطلوب ماند. پالايشگاه‌هاي چيني ۱۲.۱۳ ميليون بشکه در روز در مارس پالايش کردند و رکورد قبلي ۱۲.۰۳ ميليون بشکه در روز را که مربوط به نوامبر سال ۲۰۱۷ بود، شکستند. فعاليت پالايشگاهي در آوريل و مه به دليل پيک فصل تعميرات، انتظار مي‌رود کمتر از رکورد مارس باشد.



پنج‌شنبه شب، با نگراني از تحريم‌هاي ايران، براي اولين بار از نوامبر ۲۰۱۴ تا کنون، قيمت نفت از ۸۰ دلار براي هر بشکه فراتر رفت و به رکورد جديدي ظرف چند سال گذشته دست يافت. به گزارش مهر به نقل از رويترز، پنج‌شنبه شب، با نگراني از اين که تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران تجديد شود، براي اولين بار از نوامبر ۲۰۱۴ تا کنون، قيمت نفت از ۸۰ دلار براي هر بشکه فراتر رفت و به رکورد جديدي طي سالهاي گذشته دست يافت. در عين حال، نگراني‌هاي ژئوپوليتيکي افزايش يافته و بازارها همچنان بالاتر رفتند. جين مک گيليان، معاون تحقيقات تريدينگ انرژي، گفت: ما شاهد افت عرضه نفت ايران ظرف ۶ ماه آينده خواهيم بود و ونزوئلا هم نشان نداده است که توانايي جلوگيري از سقوط توليد خود را دارد. روز پنج‌شنبه، قيمت بنچ‌مارک بين‌المللي نفت خام، برنت، ۱.۱۰ دلار جهش کرد و به رکورد ۸۰.۵۰ دلار براي هر بشکه رسيد، که بالاترين قيمت آن از اواخر ۲۰۱۴ تا کنون است. قيمت نفت نيمه‌سنگين تگزاس غرب آمريکا، دابليوتي‌آي، به رکورد ۷۲.۳۰ دلار براي هر بشکه رسيد. با بسته شدن بازار، قيمت نفت برنت براي تحويل در ماه جولاي در ۷۹.۳۰ دلار تثبيت شد، در حالي‌که قيمت نفت دابليوتي‌آي هم در خاتمه کار بازارها، بر روي نرخ ۷۱.۴۹ دلار بسته شد. در حالي‌ که نرخ سود اوراق قرضه آمريکا به بالاترين نرخ ۷ ساله خود رسيده است، نرخ دلار در برابر ين تقويت شد و به بالاترين ميزان ۴ ماهه خود دست يافت. دلار قوي‌تر باعث مي‌شود که قيمت نفت براي کشورهاي واردکننده به ويژه در آسيا، گران‌تر تمام شود. در حالي‌ که تقاضا در قاره آسيا به بالاترين سطح خود رسيده است، هزينه واردات نفت کشورهاي آسيايي امسال از يک تريليون دلار عبور مي‌کند.

در ماه‌هاي اخير، سطح ذخاير انبارهاي نفت خام و سوخت، با تقاضاي بالا و کاهش توليدات اوپک، به شدت افت کردند.