رهبرانقلاب درگذشت حجت ‌الاسلام طباطبائي را تسليت گفتند

رهبر معظم انقلاب در پيامي‌درگذشت خطيب و معلّم اخلاقي حجت ‌الاسلام حاج سيدمهدي طباطبائي را تسليت گفتند.در پيام رهبر انقلاب آمده است: درگذشت خطيب و معلّم اخلاقي جناب حجت ‌الاسلام آقاي حاج سيدمهدي طباطبائي رحمة‌ا...‌عليه را به خاندان گرامي‌و اخوان مکرّم و همه بازماندگان و دوستان و ارادتمندان ايشان تسليت عرض ميکنم. آن سيد بزرگوار در دهها سال از زندگي خويش تلاش ديني مغتنمي‌در ارشاد معنوي و اخلاقي مؤمنين با بهره‌گيري از جايگاه منبر و محراب برعهده گرفته بودند و در عرصه‌هاي انقلاب نيز با حضور در مجلس شوراي اسلامي‌در برهه‌ئي از زمان، به اين وظيفه خطير اشتغال داشتند. از خداوند متعال شمول رحمت و مغفرتش را براي آن مرحوم و صبر و تسلّا براي بازماندگان مسألت ميکنم.

راهي شروع کرديم که بايد ادامه دهيم

رئيس‌جمهور در سالگرد انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري در 29 ارديبهشت سال 96 با انتشار عکسي در استوري صفحه ايسنتاگرام خود نوشت: راهي که با هم شروع کرده‌ايم را بايد با هم ادامه دهيم.به گزارش ايسنا، صفحه اينستاگرام رئيس‌جمهور عکسي از پيرمرد و پيرزن روستايي که عکس روحاني را در دست داشتند، را منتشر کرد و در کپشن عکس نوشت: ما راهي را با هم شروع کرده‌ايم و تا پايان بايد باهم ادامه دهيم.

توضيح درباره يک سرقت

روابط عمومي‌مرکز امور حقوقي بين المللي نهاد رياست جمهوري با صدور اطلاعيه‌اي به ارائه توضيحاتي درباره ورود سارقان به دفتر حقوقي رياست‌جمهوري کشورمان در لاهه پرداخت.در اين اطلاعيه آمده است: در بامداد چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ بخشي از ساختمان اجاري محل استقرار شعبه لاهه، مورد سرقت قرار گرفت و مقداري وجوه نقد (کمي‌بيش از صد هزار يورو) که براي امور جاري شعبه مورد استفاده بوده، به سرقت رفت اما سارق يا سارقين کار را ناتمام رها کرده و با به‌جا گذاشتن مقداري از وسايل خود و مقداري از وجوه سرقتي، محل را ترک کردند. مسئولين شعبه بلافاصله پس از اطلاع مراتب را به پليس گزارش کردند و مأموران پليس هم در محل حضور يافتند و با بررسي تخصصي و فني محل و آثار به‌جامانده از سارقين، گزارش‌هاي لازم را تهيه و نتيجه را اعلام خواهند نمود. ضمناً همزمان سفارت جمهوري اسلامي‌ايران در لاهه نيز در جريان قرار گرفته و اقدامات لازم را انجام دادند و اوضاع تحت کنترل است.اين اطلاعيه با اشاره به انتشار برخي اخبار درباره اين اتفاق، خاطر نشان کرد: به موجب بررسي‌هاي انجام شده، بخش بايگاني و اسناد و مدارک شعبه و نيز رايانه‌هاي آن مورد سرقت و دستبرد قرار نگرفته و اخباري که در بعضي سايت‌ها در اين زمينه منتشر شده، مطابق با واقع نيست.

ادعاي امارات عليه ايران

نماينده دائم امارات در سازمان ملل مدعي بي‌توجهي جمهوري اسلامي‌ايران به قوانين بين‌المللي شد.به گزارش ايسنا از عکاظ، لانازکي نسيبه گفت: ما در نواحي مختلف منطقه خاورميانه شاهد بي‌توجهي ايران به قوانين بين‌المللي و شوراي امنيت هستيم.وي مدعي شد: ايران به دنبال اجرا کردن برنامه‌هاي خود براي گسترش نفوذ در منطقه است و اين رفتار ايران در تضاد با قانون بين‌المللي عدم دخالت در امور ديگران است.نماينده دائم امارات در سازمان ملل در ادامه مدعي شد که ايران از گروهک‌هاي تروريستي در منطقه حمايت مي‌کند و اين رفتارها در تضاد با برخي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت است.نماينده دائم امارت در سازمان ملل در حالي ايران را به حمايت از تروريسم متهم مي‌کند که جمهوري اسلامي‌ايران همواره تلاش‌هاي فراواني براي ريشه کن کردن تروريسم کرده است و اين کشورهاي عربي بودند که مرزهاي خود را به روي تروريست‌ها باز کردند و از آنها حمايت کردند تا وارد عراق و سوريه شوند.

نامه زنان ايران به زنان مسئول در برجام

جمعي از زنان فعال در احزاب اصلاح‌طلب در نامه‌اي به فدريکا موگريني، آنگلا مرکل و ترزا مي‌به‌عنوان بانوان مسئول در برجام، بدعهدي آمريکا را محکوم و خواستار سياست‌ورزي آنان براي حفظ توافق سته‌اي شدند. به گزارش ايسنا، در اين نامه که به امضاي فاطمه راکعي دبيرکل جمعيت زنان مسلمان نوانديش، زهرا شجاعي دبيرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب، ژاله فرامرزيان دبيرکل انجمن روزنامه‌نگاران زن و شهيندخت مولاوردي دبير کل جمعيت دفاع از حقوق بشر زنان رسيده، آمده است:ما ضمن محکوم کردن اقدام دولت آمريکا در پشت پا زدن به توافقي که در چارچوب اصول و مقاصد منشور ملل متحد منعقدشده ‌است، از شما انتظار داريم به‌عنوان اعضاي مؤثر اتحاديه اروپا (گروه 5) باسياست ورزي زنانه، از همه توان خود براي حفظ برجام و تحقق دستاوردهاي آن استفاده کنيد، چرا که تحقق جامعه امن جهاني توأم با صلح و عدالت و عبور از بحران‌هاي کنوني که توسط برخي قدرتمندان جنگ‌طلب ايجادشده‌ است، بدون ايفاي نقش مؤثر شخصيت‌هاي مخالف جنگ و مدافع صلح، به‌خصوص زنان صلح‌طلب در همه کشورها امکان‌پذير نيست.

انتقال پول اروپا به بانک مرکزي

يک مقام اتحاديه اروپا گفته که اين اتحاديه بر اين باور است که تحريم رييس بانک مرکزي ايران به معناي تحريم خود بانک مرکزي نيست و از تلاش اين اتحاديه براي ايجاد مسير مستقيم انتقال پول به بانک مرکزي ايران خبر داده است.به گزارش ايلنا از سي ان بي سي، يکي از مقام‌هاي اتحاديه اروپا گفته کميسيون اتحاديه اروپا به دولت‌هاي عضو اتحاديه پيشنهاد ايجاد يک مسير مستقيم انتقال پول به بانک مرکزي ايران براي جلوگيري از جريمه‌هاي آمريکا را داده است . بر اساس گفته‌هاي اين مقام ارشد اتحاديه اروپا، اين اقدام به دنبال دور زدن سيستم مالي آمريکا صورت مي‌گيرد و به کمپاني‌هاي اروپايي اجازه مي‌دهد که هزينه واردات نفت از ايران را بپردازند و سرمايه‌هاي ايران در اروپا به اين کشور برگردد.



لزوم ترميم تيم اقتصادي دولت

دبيرکل حزب اراده ملت گفت: دولت اگر مي‌خواهد تيم اقتصادي خود را ترميم کند، خوب است که اين کار را به زودي انجام بدهد چرا که تاکنون تيم اقتصادي دولت دوازدهم نتوانسته نمره خوبي دريافت کند.دولت اگر به چنين کاري اهتمام دارد بايد اولويت خود را در اين زمينه تيم اقتصادي‌اش قرار دهد.احمد حکيمي‌پور در گفت‌وگو با ايسنا افزود: دولت تلاش مي‌کند وعده‌هايي که به مردم داده است مخصوصا در بخش اقتصادي و وضعيتي که براي طبقات فرودست وجود داشته عملي کند اما با توجه به شرايط پيش آمده و بعد از خروج آمريکا از برجام و وضعيت دلار در بازار هر چند دولت تلاش کرده که اوضاع را کنترل کند اما هنوز از وضعيت مطلوب عقب است.

شکل گيري مقابله جدي اروپا با آمريکا

يک نماينده سابق مجلس گفت:‌ اکنون يک مقابله جدي ميان اروپا و آمريکا در حال شکل‌گيري است و اينکه آيا در اين تقابل اروپا مي‌تواند حريف آمريکا شود يا نه را بايد منتظر باشيم و ببينيم که چه اتفاقي مي‌افتد.ابراهيم نکو در گفت‌وگو با ايسنا گفت: برخي اقدامات آمريکا و حرکت‌هاي اخير رييس‌جمهوري آن کشور بيانگر اين است که آمريکايي‌ها و شخص ترامپ به اروپا و اتحاديه اروپايي احترام نمي‌گذارند و به آنان به عنوان فرودست نگاه مي‌کنند و خود را برتر و بزرگتر از سايرين مي‌دانند.وي افزود: با خروج آمريکا از برجام، سياستي که جهان و اروپا دارد اين است که براي آمريکا هيچ قراردادي مهم نيست و هر کشوري جز خود را دست چندم مي‌بيند.

آشتي و وفاق ملي، نياز دولت است

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به دستاوردها و چالش‌هاي دولت دوازدهم گفت: دولت اگر بتواند زمينه گفت‌وگو و آشتي ملي را فراهم کند، مي‌تواند از بحران‌هاي پيش‌رو به خوبي عبور کند.عبدا... ناصري در گفت‌وگو با ايسنا افزود: دولت در اين مدت بي‌دستاورد نبود، هر چند بهتر از اين مي‌توانست کار کند. روحاني اشتباه تاريخي مرتکب شد که بعضي نيروهاي تجربه شده در دولت اول خود را دوباره به کار گرفت. با اين وجود با توجه به شرايط حساس و خطير دولت در منطقه و عرصه بين‌الملل، دولت توانسته تا حدودي از بحران‌ها خارج شود و اين بحران‌ها را با تيم ديپلماسي خوبي که دارد کنترل کند.وي افزود: البته دستاوردهاي دولت همانند برجام خيلي شاخص نيست.



مذاکرات و ديدارهاي اروپا با ايران و آمريکا ادامه دارد؛

کورش شرفشاهي: خروج آمريکا از برجام به ميدان يارکشي تبديل شده است. ترامپ وارد بازي کودکانه‌اي شده که جهان را مقابل خود مي‌بيند. به همين دليل و براي آنکه آمريکا درجهان ضايع نشود، اقدام به رايزني کرده تا بتواند براي اين تصميم خود يار جمع کند. دراين رابطه کاخ سفيد با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد: دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا و آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل عصر جمعه در کاخ سفيد با يکديگر ديدار کردند. دو طرف در اين ديدار درباره ايران، کره شمالي، وضعيت سوريه و اصلاح سازمان ملل رايزني کردند.به گزارش ايسنا، اين ديدار در حالي انجام گرفته که رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد اين کشور از توافق هسته‌اي با ايران خارج مي‌شود و تحريم‌ها عليه اين کشور را بازمي‌گرداند. از روز جمعه نيز مقام‌هاي دولت آمريکا اعلام کرده‌اند که براي مقابله با جمهوري اسلامي‌ايران در منطقه، در حال تشکيل ائتلافي جهاني هستند.اما تصميم ترامپ براي خروج از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) با مخالفت و انتقاد بسياري از کشورها به ويژه طرف‌هاي ديگر توافق مواجه شد. انگليس، فرانسه و آلمان با ابراز تاسف نسبت به اين اقدام آمريکا بر ادامه پايبندي خود به برجام تاکيد کرده‌اند.رهبران اروپايي که به تازگي در صوفيه بلغارستان ديدار کرده‌اند، اين موضع خود را مورد تاکيد قرار داده‌اند که مي‌خواهند به توافق هسته‌اي با ايران پايبند بمانند، اما با ايران در باره مسائل ديگر نيز گفت‌وگو کنند.امانوئل مکرون ، رئيس جمهور فرانسه به طور مشخص گفته است: هدف ما حفظ توافق با ايران است که در سال ۲۰۱۵ امضا شد. همچنين مي‌خواهيم از منافع شرکت‌هايمان محافظت کنيم.وي گفت: گزينه اروپايي‌ها به روشني اين است که مي‌خواهيم در توافق بمانيم و همان‌گونه که فرانسه در مجمع عمومي‌سال گذشته سازمان ملل گفت، مي‌خواهيم باب گفت‌وگو با ايران را درباره آينده برنامه هسته‌اي، برنامه موشک بالستيک و رفتار اين کشور در منطقه باز کنيم.رئيس جمهور فرانسه افزود: خروج آمريکا از برجام و توقف فعاليت‌هاي تجاري شرکت‌هاي اروپايي با ايران از ترس بازگشت تحريم‌هاي ثانويه آمريکا موجب جنگ تجاري با آمريکا نخواهد شد. ما بر سر ايران، يک جنگ تجاري استراتژيک با آمريکا را آغاز نخواهيم کرد.

  • تلاش براي حفظ برجام

از سوي ديگر مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از آغاز روند مقررات مسدودکننده اروپا براي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا عليه تهران تاکيد کرد: اتحاديه اروپا به‌طور متحد و سريع براي حفظ برجام تلاش مي‌کند. فدريکا موگريني بيانيه‌اي منتشر و اعلام کرد که اين اتحاديه گام‌هايي را براي حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دستور کار خود قرار داده است. در اين بيانيه آمده است: اتحاديه اروپا به‌طور متحد و سريع براي حفظ برجام دست به اقدام زده و گام‌هايي که امروز کميسيون اروپا برداشت تاييدي محکم بر اين تعهد است. اين تدبير در پي اقدام بسيارسريعي روي مي‌دهد که روزهاي گذشته پس از اعلام خروج آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران در روز هشتم ماه مه و وضع مجدد تحريم‌هاي آمريکا انجام داديم.موگريني افزود: در راستاي گام‌هايي که از آن پس تاکنون برداشته شده، بيانيه‌اي به نيابت از اتحاديه اروپايي صادر کردم که در آن بر تعهد ما به اجراي کامل و کارآمد توافق هسته‌اي و عزم و اراده‌ ما به همکاري با جامعه بين‌الملل براي حفظ توافق تاکيد شده است، مشروط به اينکه ايران به پايبندي خود به تعهداتش ادامه دهد. خواستار برگزاري نشست وزراي امور خارجه فرانسه، آلمان، انگليس و ايران شدم تا درباره پيامدهاي خروج آمريکا از برجام گفت‌وگو کنيم و بر سر تمهيدات و اقدام‌هايي که بايد انجام شود به توافق برسيم.

  • نگراني روسيه از رفتار ترامپ

وزيرامورخارجه روسيه گفت: اميدواريم خروج آمريکا از توافق هسته‌اي ارتباطي با برنامه اين کشور براي حمله به ايران نداشته باشد.به گزارش ايسنا از اسپوتنيک، سرگئي لاوروف گفت: سخت است بتوان ارزيابي کرد که حوادث چگونه پيش خواهند رفت اما من اميدوارم که خروج آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران ارتباطي با برنامه‌هاي واشنگتن براي حمله به تهران با هدف تغيير نظام در اين کشور نداشته باشد.لاوروف گفت: ما براي ادامه همکاري در راستاي منافع برجام آمده‌ايم و هدف‌مان توسعه همکاري با تهران براي سودمندي مشترک است.وي ابراز اميدواري کرد که برجام پس از خروج آمريکا از اين توافق حفظ شود.رئيس دستگاه ديپلماسي روسيه افزود: ما بر اين باوريم که ايران تنش را انتخاب نکرده است و به طور کامل به پايبندي به تعهداتش ذيل اين توافق ادامه مي‌دهد. اين مسئله يک بار ديگر از سوي آژانس انرژي بين‌المللي اتمي‌مورد تاييد قرار گرفت. ديگر طرفها از جمله روسيه نيز کماکان متعهد به اين توافق است.لاوروف با بيان اينکه اميدواري نسبت به حفظ توافق هسته‌اي وجود دارد، گفت: پس از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران لازم است که يک سازوکار بي‌سابقه براي ضمانت‌هاي امنيتي مشترک به منظور حل‌وفصل مسئله پيرامون کره شمالي ايجاد شود. واضح است که مسئله هسته‌اي شبه جزيره کره در انزوا و فارغ از چالش‌هاي امنيتي ديگر منطقه يا از بين رفتن منافع طرفها حل‌وفصل شود.وي خاطر نشان کرد: تجربه سالهاي گذشته و سابقه اشتباهات در اين سالها به روشني اين مسئله را ثابت مي‌کند.لاوروف بيان کرد: با توجه به وضعيت کنوني پيرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ايجاد يک سازوکار بي‌سابقه براي ضمانت‌هاي مشترک تنها از طريق تلاش‌هاي مشترک تمامي‌کشورهاي منطقه ايجاد خواهد شد.

  • پايبندي به تداوم برجام

اين در حالي است که کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا گفت: تا وقتي ايران به اجراي تعهدات هسته‌اي خود ادامه دهد اتحاديه اروپا به سهم خود به پايبندي به تداوم کامل و موثر تعهداتش ادامه خواهد داد.به گزارش ايسنا، ميگل آرياس کانيته بعد از مذاکره با علي‌اکبر صالحي در محل سازمان انرژي اتمي‌گفت: امروز تداوم تعهدات کميسيون اروپا و سازمان انرژي اتمي‌ايران نسبت به اجراي برجام و به طور اخص زمينه سه توافق که به همکاري‌هاي هسته‌اي صلح آميز مرتبط مي‌شود را تاييد کرديم.وي گفت: ما معتقديم تداوم اجراي برجام که با اجماع مورد تاييد قطعنامه 2231 قرار گرفت، براي توسعه و پيشرفت منطقه و صلح و امنيت جهاني بسيار حياتي است.



صالحي در واکنش به تصميمات ترامپ:

رييس سازمان انرژي اتمي‌با اشاره به خروج آمريکا از برجام، گفت: اين اقدام آمريکا حاکي از برداشت صحيح مسئولان ارشد نظام بود که نمي‌توان به آمريکا اعتماد کرد. به گزارش ايسنا، علي‌اکبر صالحي پس از مذاکرات با هياتي از اتحاديه اروپا به سرپرستي کميسيونر انرژي آن در جمع خبرنگاران، گفت: آن موقع اگر به کسي مسموع نبود امروز براي کل جهان مسموع شده که آمريکا کشور قابل اتکا و اعتماد در توافق‌هاي بين‌المللي نيست. وي گفت: ايران همچنان که در 40 سال گذشته روي پاي خود ايستاده و با وجود محدوديت‌ها پيشرفت کرده از اين به بعد هم با هر مانعي مي‌تواند با سهولت روبرو شود و يقينا آينده پيش‌ رو روشن و تابناک است.

رييس سازمان انرژي اتمي‌با اشاره به ديدارش با کميسيونر انرژي اروپا، گفت: آقاي کانيته به طور کامل براي ما اقداماتي که اروپا درصدد انجام آن بعد از خروج آمريکا از برجام است را تشريح کردند. به ويژه در رابطه با مقررات مسدودسازي که قرار است توسط اتحاديه اروپا احيا شود.

وي ادامه داد: هيات اروپايي به طور جد پيگير هستند تا درباره مسائل و اقداماتي که مي‌توان در آينده انجام داد، با ايران همکاري کند. همچنين در رابطه با به‌کارگيري يورو در تعاملات ميان ايران و اروپا قول مساعد دادند و گفتند که پيشنهاداتي شده و گام‌هاي اوليه‌اي نيز در اين زمينه برداشته شده است.

صالحي تاکيد کرد: البته تا زماني که قول و قرارها محقق و عملياتي نشود ما به طور قوي نمي‌توانيم صحبت کنيم. اميدواريم در آينده نزديک هر چه پيش مي‌رويم شاهد عملياتي شدن اين قول و قرارها باشيم.

وي ادامه داد: اقتدار و جايگاه ايران به گونه‌اي است که نمي‌توانند به سهولت به ايران فشار وارد آورند. امروز ايران در وضعيتي مقتدرانه‌تر از گذشته قرار دارد و ملت ايران يقين بداند که با قوت و قدرت بدون هيچ نگراني راه پيشرفت را طي خوهيم کرد و مشکل جدي وجود ندارد؛ شايد گاهي اين اختلال‌ها کندي در روند ايجاد کند اما نمي‌توانند ما را متوقف کنند.

رييس سازمان انرژي اتمي‌خاطرنشان کرد: اتحاديه اروپا با توجه به اهميت برجام تمام تلاشش را مي‌کند تا به آنچه براي حفظ اين توافق نياز است دست يابيم و ان‌شاءا... در عمل نيز بتوانيم قول و قرارها را پياده کنيم. صالحي تاکيد کرد: برجام موافقتنامه بسيار مهم بين‌المللي است که هم در جهت منافع ملي ايران و هم منافع جامعه بين‌الملل است. با رفتن يک کشور ممکن است مشکلاتي به خاطر اخلال اقتصادي و بانکي ايجاد شود اما اينها مانع جدي نيستند.



يک عضو شوراي شهر کازرون با تاکيد بر اينکه نوع تحرکاتي که در حال انجام است متاسفانه در جهت تخريب نظام است که ما مردم کازرون را از اين موضوع مبرا مي‌دانيم گفت: متاسفانه کساني که اين کارها را مي‌کنند کازروني نيستند و به نظر مي‌آيد حتي از بيرون از ايران هدايت مي‌شوند. راحله نامداري در گفت‌وگو با ايلنا، درباره علل ناآرامي‌هاي چند روز گذشته در اين شهرستان گفت: علت اصلي اين ناآرامي‌ها تقسيم شدن کازرون بود. به وجود آمدن يک شهرستان جديد که هيچ کدام از آيتم‌هاي تشکيل يک شهرستان را ندارد، عامل اين اعتراضات بود. نامداري با ابراز تاسف از اينکه اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: اعتراض‌ها به بحث تخريب اموال کشيده شده که از جمله بانک را آتش زده‌اند و اموال عمومي‌ديگري هم تخريب شده است. اين عضو شوراي شهر کازرون درباره تعداد کشته‌ها و مجروحان گفت: ما هم همين تعداد يک يا دو نفر را از تعداد کشته‌ها شنيده‌ايم و اطلاع داريم. وي تصريح کرد: شروع اين اعتراض‌ها از تقسيمات کشوري بود که ۵ روز مردم تجمع کردند بدون اينکه برگ گلي چيده شود اما الان متاسفانه روند امنيتي و سياسي شده است. نامداري با اشاره به طرح تقسيمات کشوري گفت: دوستان گفته‌اند اين طرح علي‌الحساب منتفي شده است که وزارت کشور هم بيانيه داده است. وي با اشاره به ديدار با مجموعه استانداري و معاون فني استاندار فارس گفت: ما خواسته‌هايمان را گفتيم که وزارت کشور بايد طي بيانيه‌اي اعلام کند که اين طرح منتفي شده است. مردم خواستار اين هستند که کساني که اموال عمومي‌را تخريب کرده‌اند مجازات شوند. مردم کازرون در اين کار نقشي نداشته‌اند. نامداري افزود: شوراي شهر و شوراي تامين و ساير معتمدين، اصناف و روحانيون در تلاش هستند که بحث خاتمه پيدا کند.

وي تاکيد کرد: اگر وزارت کشور خيلي زودتر، اين بيانيه را صادر مي‌کرد و مردم را مطمئن مي‌کرد که اين اتفاق نمي‌افتد ما هيچ وقت در اين مسير نمي‌رفتيم.



رييس فراکسيون جوانان مجلس شوراي اسلامي‌در نامه‌اي به رييس جمهور خواستار ارايه گزارش عملکردي از سوي ارگان‌هاي مختلف دولت در استفاده از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي جوانان در سطوح مختلف مديريتي شد.به گزارش ايلنا، در نامه سيدفريد موسوي به روحاني آمده است: يکي از مطالبات هميشگي نسل جوان جامعه، مطالبه مشارکت جويانه در سازوکار اجرايي و مديريتي کشور است. بدنه اصلي حامي‌دولت تدبير و اميد نيز همين جواناني بوده و هستند که با حضور پرشور و شعور خود در انتخابات ۲۹ ارديبهشت ماه سال گذشته، با خلق حماسه‌اي ماندگار بار ديگر بر تداوم خدمت دولت تدبير و اميد تاکيد کردند. البته اين حضور حماسه آفرين جوانان، سابقه‌اي به قدمت تاريخ ۴۰ ساله انقلاب مردمي‌ايران دارد و دوست و دشمن معترفند که اگر مشارکت جوانان اين سرزمين نبود، دستاوردهاي کنوني هرگز قابل تصور نبود. در ادامه آمده است: انتظار آن بود که جناب‌عالي با هدف تحقق شعارهاي انتخاباتي و افزايش اميد اجتماعي و در جهت تدبير بهينه امور، دولتي چابک، پرانرژي و با ميانگين سني جوان‌تر را به مجلس معرفي فرماييد؛ اما آنچه مشاهده شد، ميانگين سني بالاي کابينه معرفي شده به مجلس بود که به هر روي مجلس به تصميم جنابعالي در معرفي کابينه احترام گذاشت و بدنه جوان جامعه باز هم به اميد حضور جوانان در سطوح مياني مديريت دولت، به انتظار نشست و اکنون اين انتظار يک ساله و بلکه ۵ ساله شده است! در ادامه آمده است:اکنون که يک سال از پيروزي مجدد جنابعالي در رقابت‌هاي انتخاباتي مي‌گذرد وقت آن است که ميزان تحقق وعده‌هاي انتخاباتي در زمينه به کارگيري توان و انديشه جوانان به صورت شفاف بيان شود. از جنابعالي درخواست دارم تا به وزارتخانه‌ها، معاونت‌ها و سازمان‌هاي اجرايي دستور فرماييد گزارش عملکرد خود را در زمينه جوان‌گرايي سطوح مديريتي به استحضار مردم شريف ايران برسانند.



عضو کميسيون امنيت ملي مجلس، با اشاره به طراحي خروج ارز توسط دوتابعيتي‌‌ها گفت: اينها عمدتاً خارج از کشور جايگاه شغلي، مسکن و يا حساب بانکي دارند و خروج دلار از کشور براي آنها راحت بوده است. ابوالفضل حسن‌بيگي در گفتگو با مهر، با اشاره به اين که آمريکايي‌ها براي خروج پول از ايران، تلاش کرده‌اند تا يک جنگ رواني در کشور به وجود بياورند گفت: در نتيجه اين جنگ رواني، عده‌اي تصميم گرفتند هر چه پول نقد دارند، به دلار تبديل کنند و به همين دليل قيمت دلار به سرعت بالا رفت. وي به اقدام برخي نفوذي‌هاي داخلي براي خريد دلار همزمان با اين اقدام آمريکايي‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: اين عده تلاش کردند تا ارز از کشور خارج شود که رقم آن هم بسيار بالا بوده و در طي ۴۰ سال جمهوري اسلامي، مشابه اين ميزان خروج ارز که در سال ۹۶ اتفاق افتاد، سابقه نداشته است. اين افراد عمدتاً افراد دوتابعيتي بوده‌اند که خارج از کشور جايگاه شغلي، مسکن و يا حساب بانکي دارند و خروج دلار از کشور براي آنها راحت بوده است. عضو کميسيون امنيت ملي در پاسخ به اين که آيا اين افراد مسئوليت دولتي هم دارند، تصريح کرد: اين افراد در همه سطوح اعم از بخش دولتي و خصوصي حضور دارند. حسن‌بيگي ادامه داد: پس از آنکه رهبر معظم انقلاب چندي قبل در جلسه‌اي به سران قوا تأکيد کردند که اسکناس را از چرخه اقتصادي کشور خارج کنيد و جلوي اين وضعيت را بگيريد و بر فعال شدن وزارت بازرگاني و سيستم ثبت سفارش در شرايط جنگ اقتصادي مانند دوران دفاع‌مقدس تأکيد کردند، دولت با تأخير تصميم مي‌گيرد که اين کار را انجام دهد که البته بخشي از ثروت ملي توسط همان جريان‌ها از کشور خارج شده بود و اتفاقاً يکي از مأموريت‌هاي عربستان سعودي هم اين بود که هر چقدر دلار در سطح بازار توزيع مي‌شود، آن را مازاد بر خريد عمومي‌جمع کنند که اين مسئله مورد اعتراف برخي صرافي‌هايي هم که اخيراً دستگير شده‌اند، بوده است.

وي اظهار داشت: تصميماتي که اخيراً در خصوص وضعيت اقتصادي و موضوع ارز گرفته شده، تصميمات معقولي است و در جلسه غيرعلني که هفته گذشته با معاون اول رئيس‌جمهور داشتيم، آقاي جهانگيري اعلام کرد که ما براي تأمين ارزاق و اقلام ضروري، ثبت سفارش مي‌کنيم و الان موجودي ما در وضعيت خوبي است و صادرات هم در وضعيت نسبتاً خوبي قرار دارد.