تجارت بخشنامه جديد بانک مرکزي را بررسي کرد؛

گروه اقتصاد کلان: خروج آمريکا از برجام، رايزني‌هاي بانک مرکزي و مجموعه اقتصادي دولت براي محدود کردن دلار در مبادلات تجاري کشور افزايش يافته است. اقداماتي که همگام با تلاش‌هاي ديپلماسي اقتصادي در حال انجام است. هر چند که کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که بانک مرکزي خيلي ديرهنگام مبادرت به انجام اين کار نموده است. اما به هر شکل اين نوع اقدامات مي‌تواند گشايشي براي اقتصادي باشد که کاملا به دلار وابسته است. دراين باره بانک مرکزي، در اولين گام، ترتيبات اجرايي سوآپ ارزي ريال ايران و لير ترکيه بين بانک مرکزي دو کشور را به بانک‌ها ابلاغ کرد. بر اين اساس، بانک‌ها مي‌توانند طبق ضوابط ابلاغي بانک مرکزي نسبت به تأمين مالي واردات و تسويه عوايد حاصل از صادرات به ترکيه اقدام کنند. قرارداد سه‌ساله سوآپ ارزي ريال ايران و لير ترکيه در 17 مهرماه سال گذشته بين بانک‌هاي مرکزي ايران و ترکيه به امضا رسيد و در 27 فروردين‌ماه سال جاري نيز با گشايش اولين اعتبار اسنادي توسط بانک ملي ايران، رسماً اجرايي شد؛ حالا طبق اعلام بانک مرکزي همه بانک‌هاي مي‌توانند طبق ضوابط و قواعد ابلاغي نسبت به سوآپ ارزي ريال ايران و لير ترکيه بين دو کشور اقدام کنند.

  • ريسک بالاي سوآپ ارزي در اقتصاد ايران

تحليلگران اقتصادي و سياسي بر اين باورند که اينگونه اقدامات در سايه تلاش‌هاي ديپلماسي اقتصادي فرصتي را براي شرکت‌هاي کوچک و متوسط فراهم مي‌کند تا روابط تجاري خود با ايران همچنان بدون مشکل مالي ادامه دهند.

آنطورکه سيدعلي خرم- استاد دانشگاه حقوق بين‌الملل مي‌گويد: به هر حال اين يک فرصت براي ايران محسوب مي‌شود که فشار تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا بر خود را تعديل کند.

البته سياست محدود کردن دلار در مبادلات تجاري زماني معنا پيدا خواهد کرد که ايران بتواند با کشورهاي اروپايي بر سر ادامه برجام به توافق نهايي دست يابد.

به گفته کارشناسان اقتصادي اين امر به سياست‌هاي وزارت خارجه مربوط مي‌شود که در اين راستا اقدامات لازم را به عمل آورند.

به گفته خرم، عدم انعطاف ايران در مورد ملاحظات اروپا باعث مي‌شود اروپا به سوي ترامپ گرايش پيدا کند و اجماع موجود پشت سر ايران شکسته شود.

اين مسئله يعني بي‌معنا شدن سوآپ ارزي؛ طوري که محمدقلي يوسفي کارشناس اقتصادي در اين‌باره به تجارت مي‌گويد: سوآپ ارزي در شرايط تحريمي‌معنا نخواهد داشت؛ زيرا تجارت بين‌المللي نمي‌خواهد تاوان تحريم را بپردازد و اجرايي شدن سواپ ارزي در اقتصاد پرنوسان ايران داراي ريسک بالايي است.

يوسفي به مسئله سوآپ ارزي بين ايران و ترکيه اشاره و مي‌گويد: ترکيه کشوري صنعتي نيست. داراي تکنولوژي هم نيست و اقتصادش مثل کشورمان از پايداري برخوردار نبوده و اقتصادي وابسته به ديگر اقتصادهاي جهان دارد؛ لذا اينکه ترکيه در شرايط تحريم بخواهد سوآپ ارزي با ايران داشته باشد، امري دشوار به نظر می‌رسد.

اين کارشناس اقتصادي معتقد است: اقداماتي مثل کاهش دلار در مبادلات تجاري کشور و پيمان‌هاي دوجانبه پولي يا سوآپ مالي همگي در شرايط اقتصادي تقريبا پايدار مي‌توانند مثمرثمر باشند اما هنگامي‌که کشوري با تحريم اقتصادي مواجه شد عملا اين موافقت‌نامه‌ها به مشکل برمی‌خورد.

وي با بيان اينکه ديپلماسي اقتصادي بايد زمينه‌هاي لازم براي ادامه روابط تجاري با اروپا را فراهم کند مي‌گويد: اقتصاد کشور راهي جز ادامه برجام ندارد و در اين راه بايد با کشورهاي اروپايي به تعامل مثبت برسد.

  • سايه روشن سواپ ارزي ايران با ترکيه

نايب رئيس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران، هر چند معتقد است سوآپ ارزي بين ايران و ترکيه به تسهيل تجارت بين دو کشور کمک مي‌کند، اما نسبت به فرآيند عدم توازن بين مبادلات تجاري دو کشور هشدار مي‌دهد.

آنگونه که سيدحسين سليمي‌به تجارت نيوز گفته است: تراز مساوي مهم‌ترين عامل در استفاده حداکثري از فرصت سوآپ ارزي بين ايران و ترکيه است و در غير اينصورت به شرايطي مشابه با هندوستان مي‌رسيم. اين کشور از ايران نفت خريداري کرده بود اما به دلايل محدوديت‌هاي ارزي، تصميم داشت ۱۵ ميليارد دلار بدهي نفتي‌اش به ايران را به روپيه پرداخت کند يا اينکه ايران به اندازه اين بدهي از اين کشور کالا تامين کند که لزوما کيفيت مورد نظر ايران را هم نداشت. سليمي‌همچنين درباره نواقص ديگر سواپ ارزي ايران با ترکيه گفته است: لير ترکيه هم مثل روبل روسيه در يک سال اخير با کاهش ارزش روبرو شده و نگهداري لير و مصرف آن در سال‌هاي آينده به نفع اقتصاد ايران نيست.

  • کاهش جذابيت ريال براي انعقاد قراردادهاي سواپ ارزي

از طرفي اجراي قراردادهاي سواپ ارزي در صورتي ممکن است که رگولاتورهاي پولي دو کشور بتوانند ريسک نوسانات ارزي را در اقتصاد کلان خود به حداقل برسانند. در حال حاضر، به دليل نرخ بالاي نوسانات ارزي در ايران، بانک مرکزي قادر به تسهيل فرآيند مبادلات ارزي بين المللي به شکلي موثر نيست. از سوي ديگر، اين به اثبات رسيده که سياست بانک مرکزي ايران در کنترل بازار ارز، ذخاير ارزي ملي کشور را در معرض ريسک قرار مي‌دهد. در حالي که اخيرا ارزش ريال به پايين‌ترين رقم خود در برابر دلار رسيده، جذابيت ريال به عنوان يک واحد پولي واسطه براي انعقاد قراردادهاي سواپ ارزي نيز کاهش يافته است. در واقع نه ايران و نه همتايانش (آز جمله ترکيه) در موقعيتي قرار ندارند که بتوانند ميزان نوسانات ارزهاي ملي شان را تضمين کنند.

به گزارش تسنيم، به علاوه، قراردادهاي سواپ ارزي در وهله نخست تجارت را براي کشورهايي تسهيل مي‌کند که داراي صنايعي با ارزش افزوده بالاتر باشند، نه کشورهايي که عمدتا مواد خام صادر مي‌کنند. در واقع، به نظر مي‌رسد که اگر قراردادهاي سواپ ارزي با کشورهاي قدرتمند صورت پذيرد، تاثير درازمدت آن مي‌تواند تبديل اقتصاد ايران به يک اقتصاد صرفا خام فروش باشد. واردات کالاهاي داراي ارزش افزوده توسط ايران از اقتصادهاي بزرگ و در عين حال صدور محصولات خام داراي ارزش افزوده پايين مي‌تواند چرخه‌هايي منفي براي اقتصاد ايران ايجاد کند. حقيقت اين است که فعالان تجاري ايراني تنها در صورتي مي‌توانند از قراردادهاي سواپ ارزي بهره‌مند شوند که اقتصاد ايران سهم بيشتري از بازارهاي جهاني را تصرف کند.



عدم چاپ ريال بدون پشتوانه، نقطه قوت دولت

نماينده مردم سنقر در مجلس مهمترين نقطه قوت دولت دوازدهم را چاپ نکردن ريال بدون پشتوانه با وجود بحران کم پولي دانست. حجت‌الاسلام و المسلمين سيدجواد حسيني‌کيا گفت: مهمترين دستاورد دولت دوازدهم تثبيت امنيت داخلي و سروسامان دادن به موسسات مالي و اعتباري است. اين دولت در حوزه پولي و بانکي دو اقدام خوب انجام داد که چاپ نکردن ريال بدون پشتوانه و جلوگيري از رويش موسسات مالي و اعتباري جديد از مهمترين آنها است؛ اين در حالي است که اين دو موضوع در دولت قبل باعث به وجود آمدن مشکلات عديده براي کشور شده بود. به گفته اين عضو هيئت رئيسه کميسيون صنايع و معادن مجلس مهمترين نقطه ضعف دولت دوازدهم اعتماد بيش از حد به خارجي‌ها بود.

لايحه دوفوريتي براي افزايش حقوق کارگران

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌برلزوم ارائه لايحه دوفوريتي براي افزايش حقوق و دستمزد کارگران،کارمندان و بازنشستگان از محل افزايش درآمد فروش نفت و رشد نرخ دلار تاکيد کرد.

به گزارش خانه ملت، نادر قاضي‌پور، با بيان اينکه بايد بودجه سال 97 اصلاح شود، گفت:در بودجه سال 97 قيمت هر بشکه نفت 55 دلار تعيين شده اين در حالي است که قيمت نفت در روزهاي اخير افزايش يافته است.

نماينده مردم اروميه در مجلس ادامه داد: علاوه بر افزايش قيمت قابل توجه نفت در مدت اخير، قيمت هر دلار نيز با تغييراتي روبرو بوده است که اين موضوعات بايد بررسي شود.

راهکار تسريع درروند وصول معوقات بانکي

عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، منفعت طلبي و راحت طلبي بانک‌ها را در روند کُند وصول معوقات بانکي موثر دانست.

به گزارش خانه ملت، محمد حسن‌نژاد با اشاره به رقم بالاي معوقات بانکي گفت:يکي از مشکلات نظام بانکي کشور در سال‌هاي گذشت وجود ميزان بالاي معوقات بانکي است بايد پذيرفت عزم جدي براي وصول معوقات بانکي وجود ندارد. عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در تشريح دلايل افزايش ميزان معوقات بانکي ادامه داد:در زماني که تسهيلات بانکي ارائه شد يا به اندازه کافي وثيقه اخذ نشده يا اگر وثيقه‌اي اخذ شده بانک‌ها قصد ندارنددر اين زمينه دارايي‌هاي مذکور را تملک کنند.



دولت بيش از ۲ ميليون کارمند دارد

مرکز آمار ايران با اعلام اينکه شمار کارمندان دولت در ۱۵ سال گذشته تغييري نداشته است، تعداد آنها را طبق سرشماري سال ۹۵ ، ۲ ميليون و ۳۴۱ هزار نفر اعلام کرد.

مرکز آمار ايران اعلام کرد: براساس سالنامه آماري سال ١٣٩٥، کارمندان دولت تابع قانون خدمات کشوري و قانون کار، در مجموع ٢ ميليون و ۳۴۱ هزار و ۷۲۶ نفر در سال ١٣٩٥ بوده‌اند، که نسبت به سال ١٣٨٠، ٦ در هزار رشد داشته که مي‌توان گفت تغيير محسوسي نسبت به تعداد کارکنان سال ١٣٨٠ (۲ميليون و ۳۲۸هزار و ۶۳۵ نفر) نداشته است.

در سال ١٣٨٠، ٦٩ درصد کارمندان دولت مرد و ٣١ درصد زن بوده‌اند که اين نسبت در سال ١٣٩٥ به ٥٩ درصد مرد و ٤١ درصد زن تغيير يافته است.

در سال ١٣٩٥، ٤٣ درصد از کارمندان دولت در آموزش و پرورش، ١٨ درصد در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، فعاليت مي‌کردند، يعني ٦١ درصد کارمندان دولت دراين دو وزارتخانه و ٣٩ درصد در مابقي دستگاه‌هاي دولتي مشغول فعاليت بوده اند.

در سال ١٣٨٠، کارکنان تابع قانون خدمات کشوري و ساير مقررات استخدامي، از نظر تحصيلات ٢٠درصد پايين‌تر از ديپلم، ٢٩ درصد ديپلم، ٢١ درصد فوق ديپلم، ٢٧ درصد ليسانس، ٢ درصد فوق ليسانس و ١.٦ درصد دکترا بوده‌اند که در سال ١٣٩٥، به ٥درصد زير ديپلم، ١٧ درصد ديپلم، ١٥ درصد فوق ديپلم، ٥٠ درصد ليسانس، حدود ١٠ درصد فوق ليسانس و ٤درصد دکترا، تغيير يافته است.

در سال ١٣٩٥، تحصيلات کارمندان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، ٢٦ درصد ليسانس، ١٩ درصد فوق ليسانس، ٢٦ درصد دکترا و وزارت بهداشت ٤٤ درصد ليسانس، ٣٨ درصد فوق ليسانس و ١٢ درصد دکترا و تحصيلات کارمندان وزارت خارجه ٣٣ درصد ليسانس، ٣٦ درصد فوق ليسانس و ٣.٦ درصد دکترا و تحصيلات کارمندان وزارت صنعت، معدن و تجارت ٣٠ درصد ليسانس، ٦درصد فوق ليسانس، ٧در هزار دکترا و تحصيلات کارمندان وزارت دادگستري ٥٥ درصد ليسانس، ١٠ درصد فوق ليسانس، ١.٦ درصد دکترا و تحصيلات کارمندان وزارت اقتصاد، ٤٨ درصد ليسانس، ٨درصد فوق ليسانس و ٣ درهزار دکترا بوده است.

آغاز توزيع سود سهام عدالت متاخران

مشاور سازمان خصوصي‌سازي از توزيع سود سهام عدالت افرادي که با تاخير شماره شباي خود را به سامانه اعلام کرده‌اند، در آينده نزديک خبر داد و گفت:واريز سود کارمندان به عنوان آخرين گروه پايان يافت.

به گزارش مهر، جعفر سبحاني، از پايان توزيع سود سهام عدالت کارمندان دولت به عنوان آخرين گروه از مشمولان سود سهام خبر داد و گفت: سود سهام عدالت با کارمندان دولت تسويه شده است و بين اول تا پانزدهم ارديبهشت ماه تمام مبالغ به حساب آنها واريز گرديده است؛ البته ممکن است برخي بانکها با چند روز تاخير، اين سود را به حساب مشتريان واريز کرده باشند؛ اما کار واريز سود اين گروه هم به پايان رسيده است. مشاور سازمان خصوصي‌سازي تاکيد کرد: به طور قطع و يقين، سود سهام عدالت آن دسته از افرادي که تا قبل از بهمن ماه سال ۹۶، شماره شباي خود را در سامانه سهام عدالت به ثبت رسانده‌اند، واريز شده است و همه افراد مي‌توانند پرينت حساب خود را چک کرده و اگر مشکلي در اين زمينه دارند، با سازمان خصوصي سازي در ميان بگذارند تا پرونده آنها بررسي شود.