افزايش 195 درصدي عملکرد «خاهن»

شرکت آهنگري تراکتور سازي ايران اطلاعات و صورت‌هاي مالي 12 ماهه منتهي به 29 اسفند ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه يک هزار و 461 ميليارد و 298 ميليون ريال منتشر کرد.

به گزارش سنا، شرکت آهنگري تراکتور سازي ايران با انتشار عملکرد 12 ماهه سال مالي گذشته خود اعلام کرد در سال مالي 96 مبلغ 295 ميليارد و 155 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 245 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 195 درصد افزايش داشت. "خاهن" در سال مالي 95 مبلغ 83 ريال سود به ازاي هر سهم خود اختصاص داده بود. به سود خالص دوره سود انباشته ابتداي سال افزوده شد.

نگاهي بر عملکرد سال 96 «وتوکا»

شرکت سرمايه گذاري توکا فولاد اطلاعات و صورت‌هاي مالي 12 ماهه منتهي به 29 اسفند ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه دو هزار و 600 ميليارد ريال منتشر کرد.

به نقل از سنا، شرکت سرمايه گذاري توکا فولاد با انتشار عملکرد 12 ماهه سال مالي گذشته خود اعلام کرد در سال مالي 96 مبلغ 283 ميليارد و 690 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 109 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 31 درصد کاهش داشت. "وتوکا" در سال مالي 95 مبلغ 157 ريال سود به ازاي هر سهم خود اختصاص داده بود. به سود خالص دوره سود انباشته ابتداي سال افزوده شد.

«فايرا» تعديل مثبت ۷۷ درصدي اعلام کرد

شرکت آلومينيوم ايران براي سال مالي منتهي به پايان اسفند ۹۷، تعديل مثبت ۷۷درصدي اعلام کرد.

به نقل از سنا، «فايرا» با سرمايه ثبت شده ۵ هزار و ۱۹۷ ميليارد و ۸۳۱ ميليون ريال براي سال مالي منتهي به پايان اسفند ۹۷، تعديل مثبت اعلام کرد. فايرا، در اطلاعيه‌اي با عنوان تغيير با اهميت پيش بيني درآمد هر سهم اعلام کرده است سود خالص پيش بيني شده قبلي شرکت ۳۵۳ هزار و ۵۳۷ ميليون ريال پيش بيني شده است که در گزارش جديد به ۶۲۶ هزار و ۴۹۲ ميليون ريال افزايش يافت. اين شرکت علت تغيير با اهميت پيش بيني درآمد هر سهم به ميزان ۷۷ درصد را ناشي از افزايش نرخ فلزات بورس لندن (lme) اعلام کرده است.



انتشار نخستين اوراق بدهي بدون ضامن در بازار سرمايه کشور؛

صکوک اجاره 8 هزار ميليارد ريالي شرکت مخابرات ايران (سهامي‌عام) با نماد "صخابر102" از امروز 30 ارديبهشت 1397 تا سه شنبه اول خرداد 1397 به مدت 3 روز کاري از طريق شرکت بورس اوراق بهادار تهران مورد پذيره‌نويسي قرار مي‌گيرد.

مديرعامل شرکت مديريت دارايي مرکزي بازار سرمايه در گفتگو با سنا با اعلام خبر فوق افزود: با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت مخابرات ايران (سهامي‌عام) به منظور تامين سرمايه در گردش خود جهت بازپرداخت بدهي اقدام به انتشار صکوک اجاره مبتني بر سهام از طريق شرکت واسط مالي مرداد (با مسئوليت محدود) در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌کند.

غلامرضا ابوترابي توضيح داد: دارايي مبناي انتشار اين اوراق تعداد 567,818,866 سهم شرکت ارتباطات سيار ايران به قيمت هر سهم 14,089 ريال است که به مدت 4 سال به صورت اجاره به شرط تمليک با نرخ اجاره بهاي 16 درصد به باني(شرکت مخابرات ايران) واگذار مي‌شود و اين اجاره بها هر سه ماه يک بار توسط شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه به حساب دارندگان اوراق واريز مي‌شود.

وي در خصوص ديگر ارکان انتشار اين اوراق اظهار داشت: اين اوراق فاقد ضامن است و براي ضمانت پرداخت اجاره بها و اصل اوراق در سررسيد، سهام شرکت ارتباطات سيار ايران(همراه اول) و شرکت مخابرات ايران به ترتيب تعداد 701,713,350 و 5,681,313,804 توثيق شده است. عامل فروش اين اوراق شرکت کارگزاري پارسيان(سهامي‌خاص) است و مسئوليت بازارگرداني و تعهد پذيره نويسي اوراق را شرکت تامين سرمايه لوتوس پارسيان(سهامي‌خاص) بر عهده دارد.

ابوترابي با بيان اينکه اين دومين تامين مالي شرکت مخابرات ايران از طريق انتشار صکوک در بازار سرمايه است، افزود: اولين صکوک اجاره شرکت مخابرات ايران در تيرماه 1394 به مبلغ 4500 ميليارد ريال با نماد صخابر از طريق شرکت فرابورس ايران منتشر شد که همچنان در حال معامله است.

همچنين ابوالفضل شهرآبادي، معاون تامين مالي لوتوس پارسيان درخصوص جزئيات انتشار اوراق اجاره مخابرات گفت: اوراق اجاره مبتني بر سهام شرکت مخابرات ايران اولين اوراق بدهي است که بدون وجود رکن ضامن،‌ در بازار سرمايه کشور عرضه مي‌شود و در واقع قرار است سهام شرکت مخابرات ايران و نيز سهام شرکت ارتباطات سيار به عنوان وثيقه‌ انتشار اين اوراق قرار گيرد.

شهرآبادي درباره ساير جزئيات اين اوراق گفت: اوراق اجاره مخابرات ايران به منظور خريد تجهيزات اين شرکت، با سررسيد 4 ساله منتشر مي‌شود و مواعد پرداخت سود اوراق سه ماه يکبار خواهد بود. وي افزود: اين اوراق با نماد «صخابر102» به روش حراج و حداقل قيمت 910 هزار ريال به ازاي هر ورقه عرضه خواهد شد و کارگزاري پارسيان عامل فروش اوراق است. معاون تامين مالي لوتوس پارسيان همچنين بيان کرد: متقاضيان خريد اين اوراق مي‌توانند با داشتن کد معاملاتي، از طريق همه کارگزاري‌هاي عضو بورس اوراق بهادار تهران اين اوراق را خريداري نمايند.

همچنين، مجتبي جهانگيري مدير عمليات بازار تامين سرمايه لوتوس پارسيان- درباره نرخ سود اوراق اينچنين گفت: نرخ اسمي‌سود اين اوراق 16 درصد سالانه روزشمار است که در مواعد سه ماه يک بار پرداخت مي‌شود؛ اما تامين سرمايه لوتوس پارسيان به عنوان بازارگردان اين اوراق به منظور افزايش جذابيت نرخ سرمايه‌گذاري،‌ مدل جديدي براي بازارگرداني اوراق درنظر گرفته است.

وي افزود: بر اساس اين مدل، نرخ بازده مؤثر اوراق (YTM) براي خريداراني که در زمان پذيره‌نويسي اقدام به خريد کنند و در سررسيد يک ساله اوراق را بفروشند، 23 درصد سالانه معادل 21 درصد سالانه روزشمار خواهد بود و در صورت فروش اوراق قبل از سررسيد يک ساله نيز مطابق مظنه بازارگرداني اعلام شده،‌ نرخ بازدهي که نصيب سرمايه‌گذاران مي‌شود، معادل 20 درصد سالانه روزشمار است.

جهانگيري ادامه داد: به اين ترتيب و با توجه به شرايط موجود در بازار، مدلي در نظر گرفته‌ايم که جذابيت خريد اوراق براي سرمايه‌گذاران حفظ شود و پيش‌بيني مي‌کنيم استقبال چشمگيري از اين اوراق شود.

لازم به ذکر است، اوراق اجاره مبتني بر سهام شرکت مخابرات ايران، دومين اوراق از اين نوع است که در بازار سرمايه کشور عرضه مي‌شود؛ اولين اوراق از اين نوع در اسفند سال گذشته براي شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي در فرابورس ايران منتشر شد. با اين تفاوت که اوراق ياد شده با وجود رکن ضامن عرضه شد ولي اوراق مخابرات ايران بدون حضور اين رکن عرضه مي‌شود.



بر اساس شنيده‌ها مراحل بررسي و تصويب لايحه سهام عدالت در نيمه نخست سال به پايان مي‌رسد. به نقل از تسنيم، طرح توزيع سهام عدالت در حالي از سال 1385 تا کنون در کشور در حال اجرا است که طبق قانون قرار شد پس از گذشت مدت 10 سال و پايان پرداخت اقساط اين سهام از محل سود ساليانه مجامع شرکت‌هاي سرمايه‌پذير، علاوه بر پرداخت نقدي سود سهام عدالت به مشولان، از سال 1396 اين سهام قابليت خريد و فروش پيدا کند. اما همانند واگذاري‌هاي دولت که قرار بود در سال 1393 پايان پيدا کند و به دليل نبود عزم و اراده‌اي محکم براي پايان خصوصي‌سازي، واگذاري‌هاي دولت کماکان ادامه‌دار، داستان آزادسازي سهام عدالت نيز فعلا با تاخير در حال پيگيري است. بر اين اساس در سال 93 بود که لايحه آزادسازي سهام عدالت از سوي وزارت امور اقتصاد و دارايي براي تاييد و ارسال به مجلس، روانه ميز هيات دولت شد. البته پس از تاخيري چند ساله سرانجام اين لايحه در زمستان سال گذشته به تاييد هيات وزيران رسيد و توسط رئيس جمهور به مجلس ارسال شد تا پس از بحث و بررسي توسط نمايندگان تاييد و براي اجرايي شدن به دولت ابلاغ شود. در اين راستا شنيده‌ها حکايت از اين دارد که مراحل بررسي و تصويب لايحه سهام عدالت در نيمه نخست سال به پايان مي‌رسد. در اين بين نيز گفته مي‌شود که هم‌اکنون به غير از مجلس، لايحه آزادسازي سهام عدالت در کميته تدوين مقررات سازمان بورس و نيز بورس تهران در دست بررسي است. از قرار معلوم و بر اساس اطلاعات دريافتي، کميته تدوين مقررات سازمان بورس در حال بررسي ابعاد و جزئيات عرضه صندوق سهام عدالت در بورس است و به‌طور همزمان بورس تهران هم کميته‌اي را براي بررسي اين لايحه تشکيل داده و در حال فراهم‌آوردن مقدمات معامله واحدهاي صندوق سهام عدالت است. گفتني است در اين لايحه پيشنهاد شده است تا سهام عدالت در قالب صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله مورد دادوستد قرار گيرد. بر اين اساس بايد منتظر ماند و ديد آزادسازي سهام عدالت هم به سرنوشت واگذاري‌هاي دولت گرفتار مي‌شود؟ يا اين که به دليل جذابيت‌هاي پوپوليستي اين طرح براي دولت‌ها، سهام عدالت بزودي در دولت دوازدهم قابليت خريد و فروش پيدا مي‌کند؟!



رشد قيمت سهام در بورس با دلايل غير اقتصادي

بورس تهران در ماه‌هاي گذشته به دلايل غير اقتصادي با افت مواجه بود و در حال حاضر نيز بسياري معتقدند بعد از بر طرف شدن دلايل غير اقتصادي، قيمت‌ها به سطح گذشته نزديک شده و رشد را تجربه خواهد کرد. اين نگرش سبب شده قيمت سهم‌ها در چند روز گذشته از جمله امروز با رشد همراه باشد.

به نقل از ايسنا، چند روزي است که شاخص بورس اوراق بهادار تهران در حال رشد است. ديروز نيز بازار شاهد رشد قيمت سهم‌ها در تعدادي از گروه‌ها از جمله خودرو، نفت و فلزات اساسي بود.

اين در حالي است که قيمت سهم‌ها در بورس تهران در ماه‌هاي گذشته شاهد افت پي در پي بود. عده‌اي به مباحث تکنيکالي اشاره مي‌کنند و معتقدند که بورس تهران در حال اصلاح سهم‌ها به سمت بالاست.

ديروز نيز بيشتر سهم‌ها و در نتيجه شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۱۶۲ واحد رشد کرد و به رقم ۹۵ هزار و ۱۰۳ رسيد.

روند کاهشي معاملات هفتگي در بورس وال‌استريت

بورس وال استريت معاملات هفته را با عملکردي بي زرق و برق به پايان رساند و عدم قطعيت نتيجه مذاکرات تجاري بين آمريکا و چين بر روي نمادهاي مختلف سنگيني کرد.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، نمادهاي نفت و مالي زيان ده‌ترين نمادهاي معاملات شاخص " داو جونز اينداستريال اوريج" بودند و اين شاخص با ۰.۷ درصد کاهش به ۲۴۷۱۵.۰۹ واحد رسيد. شاخص " اس اند پي ۵۰۰" نيز ۰.۳ درصد کاهش داشت و به ۲۷۱۲.۹۷ واحد رسيد، شاخص " نزدک" نيز که بيشتر در بردارنده نمادهاي تکنولوژي است ۰.۴ درصد کاهش داشت تا بدين ترتيب هر ۲ شاخص فوق عملکرد منفي يک درصدي در معاملات هفتگي داشته باشند.

عرضه ۵۲ هزار تن فرآورده‌ نفتي و پتروشيمي‌در بورس کالا

تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌بورس کالاي ايران ديروز ميزبان عرضه 52 هزار و 527 تن انواع قير، گوگرد، لوب کات، وکيوم باتوم، سلاپس واکس، مواد پليمري و مواد شيميايي بود. به نقل از روابط عمومي‌بورس کالاي ايران، 11 هزار و 485 تن قير در تالار صادراتي بوس کالاي ايران عرضه شد.

تالار محصولات کشاورزي بورس کالاي ايران نيز در اين روز شاهد عرضه 115 هزار قطعه جوجه يک روزه، يک هزار تن خرماي مضافتي، 500 تن روغن خام، 2 هزار و 750 تن شکر، 12 هزار و 400 تن گندم خوراکي و يک تن و 600 کيلوگرم زعفران رشته‌اي بود.