معاون وزير راه و شهرسازي دلايل افزايش عوارض آزادراه‌ها را تشريح کرد

گروه راه و مسکن: مسئولان وزارت راه مي‌گويند که از سال 95 به اين سو افزايشي در نرخ عوارض آزادراه‌هاي کشور صورت نگرفته و افزايش‌هاي اخير مبالغي است که براي سال گذشته ابلاغ شده بود. اواخر سال گذشته نيز برخي از نمايندگان مجلس اعلام کرده بودند که براي سال 97 شاهد افزايش نرخ عوارض آزادراه‌هاي کشور خواهيم بود. شهرام کوسه غراوي، عضو کميسيون عمران مجلس در اين ارتباط گفته بود که مجلس با افزايش نرخ عوارض آزادراه‌ها در سال 1397 مخالفتي ندارد و با رفع مشکلات آزادراه‌ها اين افزايش قابل توجيه است. حقيقت اين است که بسياري از آزادراه‌ها با مشکلات عديده مواجه هستند و رفع نقاط حادثه‌خيز، نصب علايم لازم و بهبود وضعيت مسيرها از ملزوماتي است که افزايش مطابق قانون نرخ عوارض را توجيه مي‌کند.

با تمام اين احوال هفته گذشته صحبت‌هاي مطرح شده درباره افزايش نرخ عوارض آزادراه‌ها با حاشيه‌هايي همراه بود تا جايي که چهارشنبه گذشته امير اميني، معاون وزير راه از افزايش ۲۰ درصدي نرخ عوارض آزادراه‌ها پس از ۱۸ ماه خبر داد و گفت: البته در برخي آزادراه‌ها اين افزايش به ۳۲ درصد هم مي‌رسد. او گفته بود که پس از 18 ماه ميانگين 20 درصد نرخ عوارض آزاد‌راه‌ها افزايش يافت البته در برخي آزادراه‌ها اين افزايش به 32 درصد هم مي‌رسد که اين موضوع با توجه به نرخ تردد، ميزان سرمايه‌گذاري، زمان استهلاک سرمايه و حتي صرفه‌جويي در مصرف سوخت و وقت کاربر تعيين مي‌شود. در همين حال روز گذشته نيز بار ديگر موضوع نرخ پيش‌بيني شده براي عوارضي‌هاي موجود در آزادراه‌هاي کشور مورد توجه اميني، معاون وزير راه و شهرسازي قرار گرفت و او اعلام کرد که براي بهبود وضعيت و گسترش شبکه آزادراهي در کشور شرايط به نحوي است که بايد زمينه را براي حضور جدي بخش خصوصي آماده کرد. معاون برنامه‌ريزي و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازي گفت: از سال ۱۳۹۵ افزايش نرخ در عوارض نداشتيم که در سال ۱۳۹۶ نيز به دليل شرايط خاصي که حاکم بود قيمت را افزايش نداديم و نرخ ابلاغي سال ۱۳۹۷ نيز همان ارقامي‌است که قرار بود در سال ۹۶ ابلاغ شود. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، امير اميني درخصوص عوارض آزادراه‌ها با بيان اينکه پرداخت اين عوارض قطعاً فرآيندي است که اگر قانوني نباشد امکان اعمال آن وجود ندارد، اظهار کرد: در اين راستا طبق قانون احداث پروژه‌هاي عمراني، وزارت راه و ترابري مي‌تواند قراردادهايي را با بخش خصوصي براي توسعه آزادراه‌ها يا ساير زيربناهاي حمل‌ونقلي امضا کند. وي بيان کرد: اين عوارض تا سال ۹۲ تنها مختص آزادراه‌ها بود که اکنون به ساير سيستم‌هاي حمل‌ونقلي مانند ريل و فرودگاه تعميم داده‌شده و آن‌ها نيز مي‌توانند از اين سيستم بهره‌مند شوند.

معاون برنامه‌ريزي و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازي با تأکيد بر اينکه با استفاده از اين سيستم بخش‌هايي که دولت توانايي در سرمايه‌گذاري ندارد مي‌تواند از ظرفيت بخش خصوصي استفاده کند گفت: بايد به يک نکته توجه کنيم که در کنار زيرساخت‌هاي آزادراهي حتماً يک زيرساختي وجود دارد که مردم بدون پرداخت عوارض بتوانند از آن استفاده کنند و اين‌گونه نيست که عوارض را پرداخت نکنند بلکه دولت بر اساس وظيفه اجتماعي خود متقبل است و اين کار را انجام مي‌دهد. اميني افزود: بنابراين يک زيرساخت داريم که مردم بدون عوارض از آن استفاده مي‌کنند و يک سرمايه‌گذار داريم که به نيت ارائه خدمت و باز پس گرفتن سرمايه خود و سود موردنظر آن، سرمايه‌گذاري کرده که در اينجا مجبوريم براي اين سرمايه‌گذاري نرخ تعيين کنيم و قانون‌گذار اجازه داده که به پيشنهاد سرمايه‌گذار و با تصويب وزير راه و شهرسازي خدماتي که ارائه مي‌شود نرخ‌گذاري شود. وي با بيان اينکه بعد از مدتي که سرمايه‌گذار بهره‌برداري را انجام داد و اصل و سود سرمايه را مستهلک کرد سرمايه به دولت بازمي‌گردد، تصريح کرد: منافع سرمايه‌گذاري براي تمام جمعيت ايران است که طبيعتا استفاده‌کنندگان از اين زيرساخت تمام مردم ايران نيستند و براساس تخمين ۵ تا ۷ درصد ترددها از آزادراه صورت مي‌گيرد که ۹۵ درصد ترددها از ساير زيرساخت‌ها است و زماني که زيرساخت به دولت بازگشت به‌عنوان يک سرمايه ملي محسوب مي‌شود. معاون برنامه‌ريزي و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازي اظهار کرد: هر چه نرخ‌گذاري ديرتر انجام بگيرد سرمايه‌گذار ديرتر مستهلک مي‌شود و سرمايه در دست سرمايه‌گذار با تعداد کاربري که به‌طور مشخص حدود ۵ درصد جامعه را تشکيل مي‌دهند که با نرخ‌گذاري از منافع کل ملت دفاع مي‌شود تا اين سرمايه به دولت برگردد و براي ملت استفاده شود. وي ادامه داد: مشکل خاصي که در اين ميان وجود دارد، اين است که شريان‌هاي حمل‌ونقلي ما دچار افزايش تقاضا براي تردد هستند که ايمني را زير سؤال مي‌برد و حجم توقف و ترافيک ما را افزايش مي‌دهد که در اين ميان يک روش نرخ‌گذاري مديريت تقاضاي سفر است که هنوز از آن استفاده نشده است. اميني با بيان اينکه ۱۹ آزادراه داريم که سه آزادراه دولتي و ۲ آزادراه نيز به‌زودي سرمايه آن مستهلک مي‌شود و به دولت بازمي‌گردد، افزود: حکم بر اين است که شبکه آزادراهي را تحت هيچ شرايطي توسط دولت اداره نکنيم و نظام تصدي‌گري را تسري ندهيم و باز به سمت بخش خصوصي و توان آن برويم تا بخش خصوصي مجدداً به سراغ سرمايه‌گذاري براي ارتقاي سطح سرويس اين آزادراه‌ها رود. وي بيان کرد: به‌عنوان‌مثال براي آزادراه ۱۵۰ کيلومتري سالانه به حدود ۵۰ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري نياز است و اگر با ترافيک متوسطي در حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تردد در هر سمت براي يک آزادراه ۶ خطه محاسبه کنيم بايد از هر خودرويي در حدود ۳ هزار تا ۳۵۰۰ تومان عوارض بگيريم تا آن عدد را مستهلک کنيم که دولت توان اين کار را ندارد. معاون برنامه‌ريزي و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازي تصريح کرد: اگر قرار باشد شريان‌ها به آزادراه تبديل شوند و حدود ۱۰ هزار کيلومتر آزادراه در پايان برنامه ششم يا اواسط برنامه هفتم توسعه داشته باشيم، نيازمند استفاده از توان‌بخش خصوصي براي گسترش شبکه آزادراهي هستيم. وي با بيان اينکه از سال ۱۳۹۵ افزايش نرخ در عوارض باوجود اينکه قرار است در ابتداي هر سال قيمت‌ها افزايش پيدا کند، نداشتيم افزود: با توجه به اينکه صورت‌هاي مالي شرکت‌هاي آزادراهي در پايان سال رسيدگي نمي‌شود و نمي‌توان آنها را تحليل کرد تصميم گرفتيم در تيرماه نرخ آزادراه‌ها را تعيين و تصويب کنيم که در سال ۹۵ نيز با تأخير ۶ ماهه افزايش آزادراه‌ها را ابلاغ کرديم که در ۱۳۹۶ نيز به دليل شرايط خاصي که حاکم بود افزايش نرخ نداشتيم و در سال ۱۳۹۷ همان ارقامي‌که قرار بود در سال ۹۶ ابلاغ شود را ابلاغ کرديم.



آزادراه تهران - شمال بايد 10 سال قبل افتتاح می‌شد

عضو کميسيون شوراهاي مجلس، گفت: عظم و اراده‌اي براي اتمام اين پروژه در ۲۲ سال گذشته وجود نداشته است و اگر اراده‌اي وجود داشت اين پروژه ۱۰ سال قبل به بهره‌برداري مي‌رسيد. ناصر شريفي درخصوص روند اجراي پروژه آزادراه تهران - شمال با بيان اينکه تمامي‌اتفاقي که در کشور رخ مي‌دهد به نوعي به کميسيون شوراها مربوط مي‌شود و اين پروژه نيز يکي از پروژه‌هايي است که به دغدغه کل مردم ايران تبديل شده، گفت: پروژه آزادراه تهران – شما در اواخر سال 74 آغاز به کار کرد و بعد از گذشت نزديک به 22 سال اين پروژه به نتيجه نرسيده است. اين پروژه بايد 10 سال قبل افتتاح مي‌شد.

افزايش نرخ اجاره در حد تورم باشد

مديرکل دفتربرنامه‌ريزي و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي گفت: به نظر مي‌رسد امسال در بخش اجاره بها کمي‌با افزايش قيمت‌ها مواجه باشيم و اين افزايش در حد نرخ تورم است. علي چگيني گفت: بازار مسکن روند ملايمي‌را طي مي‌کند؛ با اين حال رشد معاملات مسکن که در سال گذشته روند پرشتابي داشت در سال جاري ملايم‌تر خواهد شد. وي تصريح کرد: مجموعه شرايط سبب مي‌شود که خود بازار مسکن همچنان در روند مثبت باقي بماند. چگيني درباره بازار اجاره بهاي مسکن گفت: به نظر مي‌رسد در بخش اجاره بها در سال‌جاري نسبت به سال گذشته شاهد رشد قيمت‌ها باشيم که اين افزايش در حاشيه نرخ تورم خواهد بود.

مترو پرند در انتظار حمايت دولت

مديرعامل مترو تهران از تکميل مترو پرند در صورت حمايت دولت خبر داد. مهندس علي امام با اشاره به وضعيت مترو پرند با بيان اينکه در سنوات گذشته براساس مصوبات بالادستي، مجري دو خط مترو پرند و اسلامشهر، شهرداري تهران انتخاب شده، گفت: در بودجه سنواتي کشور نيز براي اين دو خط مترو رديف بودجه در نظر گرفته شده است. وي با بيان اينکه رديف بودجه اعتبارات دولتي خطوط متروي تهران در سال‌هاي اخير کاهش يافته و امسال نيز اين رقم ناچيز تقريبا نصف شده است، گفت: بودجه ساخت متروي اسلامشهر در سال‌جاري حدود ۲۰ميليارد تومان است که اين مبلغ آنقدر نسبت به هزينه‌هاي اجراي خطوط مترو اندک است.



رشد نرخ اجاره بها قابل پيش‌بيني بود

رئيس کميسيون عمران مجلس، بر ضرورت ارايه لايحه‌اي از سوي دولت درخصوص تعيين سقف و کف براي نرخ اجاره بها تاکيد کرد و گفت: رشد نرخ اجاره بها با توجه به رکود عميق مسکن و نبود ساخت و ساز در ماه‌هاي اخير قابل پيش‌بيني بود. محمدرضا رضايي در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به دلايل رشد 9.9 درصدي نرخ اجاره بها در ماه‌هاي اخير، گفت: بارها در خصوص گراني مسکن و اجاره بها با ادامه شرايط فعلي به دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازي هشدار داده شده بود. رئيس کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه رکود عميق مسکن بر گراني اجاره بها تاثير داشته است، افزود: توقف ساخت و ساز در حوزه مسکن علاوه بر تاثير بر افزايش حباب نرخ مسکن بر بازار اجاره بها نيز اثر منفي داشته است.

خطوط کشتيراني اروپايي وارد بنادر ايران نمي‌شوند

مديرعامل شرکت تايدواتر خاورميانه با بيان اينکه فعلا تحريم اپراتورهاي بندري کشورمان را تهديد نمي‌کند، گفت: با برگشت تحريم‌ها خطوط اصلي کشتيراني اروپايي وارد بنادر ايران نمي‌شوند. مهدي اعتصام در گفتگو با ايلنا با بيان اينکه تهديد برگشت تحريم‌ها پيش روي فعالان صنعت دريايي و بندري وجود دارد اما به طور قطع به شرايط تحريم دوره‌هاي قبل برنمي‌گرديم، گفت: در حال حاضر مواضع اروپا مبني بر ماندن در برجام است و بايد ببينيم چه توافقي با اروپايي‌ها صورت مي‌گيرد. وي ادامه داد: اغلب خطوط کشتيراني که در فرصت پسابرجام به بنادر ايران بازگشته بودند، از شرکت‌هاي اروپايي و آسيايي هستند که مدعي‌اند متعهد به تعهدات‌شان خواهند بود بنابراين تمام اين موضوعات به نحوه تعامل با اين کشورهاي اروپايي براي ادامه ،حفظ يا در نهايت خروج از برجام برمي‌گردد.

جابه‌جايي در دستگاه اجرايي راه‌آهن رشت

براساس مصوبه‌اي که هيات دولت در جلسه اخير خود تصويب کرده دستگاه اجرايي پروژه راه‌آهن قزوين – رشت – انزلي – آستارا تغيير مي‌کند. به گزارش ايسنا، بر اين اساس از اين پس کار پيگيري اجرايي پروژه ريلي قزوين – رشت – آستارا به جاي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور از سوي شرکت راه‌آهن پيگيري‌ خواهد شد. علي اکبر مردي، مديرکل ساخت راه‌آهن منطقه ۲ کشور ساخت در گفتگو با ايسنا، ضمن تاييد اين خبر اعلام کرد: جزئيات بيشتر اين تصميم پس از جلساتي که امروز برگزار خواهد شد منتشر مي‌شود. به گفته وي بحث تغيير و جابه‌جايي در اجراي اين پروژه از پيش از عيد مطرح بوده است. مديرکل منطقه ۲ راه‌آهن شرکت ساخت همچنين درباره آخرين وضعيت ساخت اين پروژه نيز توضيح داد که بحث زيرسازي کار به گام پاياني خود رسيده و تنها ۱۰۰ متر از آن باقي مانده است و از اين‌رو مي‌توان انتظار داشت که به پايان رسيدن اين عمليات ظرف امروز و فردا رسما اعلام شود. به گفته مردي بارندگي‌هاي اخير باعث شده بود متراژ باقي‌مانده از زيرسازي قدري با تاخير انجام شود که با پيگيري‌هاي صورت گرفته اين مرحله از کار رسما به پايان خواهد رسيد.



عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي روز گذشته در گردهمايي با عنوان «مهندسي و بازمهندسي آن» در دانشکده فني دانشگاه تهران اظهار کرد: مشکل اول مهندسي در ايران تعارض منافع است و کسي به جنگ اين قضيه نرفته است. وي افزود: مفهوم تعارض منافع در ايران يک مفهوم پذيرفته شده است و براي آن قبحي قائل نيستند. کار با نيت خير انجام مي‌شود ولي کاملا غيراخلاقي است. آخوندي با بيان اينکه از دل تعارض منافع بنگاه بزرگ بيرون نمي‌آيد، گفت: در حال حاضر دو بازار در بحث مهندسي داريم؛ يکي نظام فني و اجرايي کشور و ديگري سازمان نظام‌مهندسي ساختمان. اولا اين موضوع که در يک کشور دو بازار وجود دارد يک گرفتاري است. ما تنها کشوري هستيم که در بحث مهندسي دو بازار داريم که اين يک مبناي بسيار انحرافي است. وي تاکيد کرد: نظام مهندسي تبديل به محل توزيع کوپن شده است بدون اينکه بدانيم نظام تعهدات چگونه است و چه کسي به چه کسي بايد پاسخگو باشد. وزير راه و شهرسازي ادامه داد: بعضاً در يک نظارت اسم 300 مهندس قرار دارد. معلوم است که در اين فرآيند امضافروشي دارد فرياد مي‌کشد. آخوندي تاکيد کرد: نظام‌مهندسي به توزيع کوپن تبديل شده و نظام فني اجرايي نسبت به تخلفاتش پاسخگو نيست و تعهدي ارائه نمي‌دهد. نظام فني اجرايي مبتني بر يکسري تجويزهاي مختلف است. وقتي به اجزا نگاه مي‌کنيم مي‌بينيم تمام اجزا در هر مرحله کار خود را به خوبي انجام مي‌دهند. اما هيچ کس مسئول عملکرد نهايي نيست. وزير راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: همان مدل فني اجرايي را در نظام مهندسي اجرا کردند. گفتند اگر ناظر از طرف مالک باشد حافظ منافع عمومي‌نيست. اگر از طرف شهرداري باشد ناظر ضرر مي‌کند بنابراين تضاد را به بدترين شکل ممکن اجرا کردند که آن هم قطع کردن رابطه مالک و ناظر بود. مالک بايد پول را بدهد و کاري نداشته باشد. انتخاب با سازمان نظام مهندسي است که مسئول توزيع کوپن است لذا هيچ کس به هيچ کس پاسخگو نيست. آخوندي با بيان اينکه اين معادله ساده بايد حل شود، توضيح داد: ما در ايران فرق بين بازرس و ناظر را هنوز نمي‌دانيم. قطعا شهرداري بايد بازرس قرص و محکمي‌داشته باشد و ناظر و بازرس دو فرد جداگانه باشند که با هم منافع مشترک نداشته باشند. وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال که لايحه جامع نظام‌مهندسي در چه شرايطي قرار دارد، گفت: اين لايحه را آماده کرده‌ايم و به دولت داديم که در حال بررسي است. البته لايحه جامع نظام‌مهندسي را من در سال 1384 به سازمان برنامه و بودجه دولت وقت دادم سپس دولت بعدي لايحه را پس گرفت تا اينکه اخيراً مجدداً آن را به دولت فرستاديم. آخوندي درباره اصلاحاتي که اخيراً در نظام‌مهندسي صورت داده، گفت: هيچ مماشاتي نداريم و حتما مقررات را اجرا مي‌کنيم. با قاطعيت هم اجرا مي‌کنيم. البته معناي اين صحبت اين نيست که فردا عمليات انقلابي صورت دهيم بلکه به تدريج موارد بازنگري‌شده را پيش مي‌بريم.



معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي در واکنش به گفته مدير اجرايي شرکت مرسک مبني بر توقف همکاري با ايران، گفت: مرسک از گذشته تاکنون چندان در ايران فعال نبود و بودن يا نبودن لاينر مرسک، تأثير چنداني در عملکرد بنادر ايران ندارد.‌هادي حق‌شناس در گفتگو با فارس، در پاسخ به اين سؤال که آيا توقف همکاري لاينر حمال مرسک با ايران تأثيري بر عملکرد بنادر ايران دارد يا خير؟ اظهار داشت: پس از برجام، 21 خط کشتيراني به بنادر ايران بازگشتند که اين علاوه بر خطوط کشتيراني قبلي بود که در بنادر ما فعال بودند.‌ وي ادامه داد: مرسک تقريباً کمترين فعاليت را در بنادر ايران داشت و بخش عمده فعاليت بنادر ايران و جابه‌جايي کالاها توسط کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران انجام مي‌شود.

معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي تأکيد کرد: بودن يا نبودن مرسک تأثير چنداني بر بنادر ايران ندارد. حق‌شناس افزود: در همين چند ماه گذشته فعاليت مرسک در بنادر ايران در حداقل ممکن بود، بنابراين آمدن يا نيامدن مرسک تأثير معناداري بر بنادر ايران نخواهد داشت. وي ادامه داد: در دوران تحريم‌هاي ظالمانه قبلي هم که مرسک بلافاصله بنادر ايران را ترک کرد و در ايران حضور نداشت، هيچ مشکلي براي ما رخ نداد. معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: برخي خطوط کشتيراني در جهان «لاينر» هستند،يعني طبق جدول برنامه‌ريزي وارد بنادر مختلف دنيا مي‌شوند که از جمله آنها‌ مرسک است،‌ اگر مرسک نباشد، بقيه خطوط کشتيراني هستند که بار ايران را حمل کنند ضمن اينکه بخش عمده بار ايران چه قبل از تحريم‌هاي ظالمانه چه در دوران تحريم و چه در زمان فعلي، همواره توسط شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران حمل مي‌شود.

حق‌شناس پيش از اين نيز درباره بازنگري دو شرکت بزرگ حمل و نقل کانتينري «مرسک لاين» و «ام اس سي» در همکاري با ايران پس از خروج آمريکا از برجام، گفته بود: اين دو خط از جمله خطوط کشتيراني هستند که در بين 21 خط کشتيراني جهان به بنادر ايران تردد مي‌کنند، آن زمان که تحريم‌هاي ظالمانه بر اقتصاد ايران تحميل شد دو خط کشتيراني ‌مرسک «ام اس سي» از ايران خارج شدند و پس از برجام اين دو خط کشتيراني مجددا به بنادر ايران بازگشتند. به گفته حق‌شناس کشورهاي اروپايي مايل به ادامه برجام هستند، طبيعي است شرکت‌هاي آنها نيز بايد از کشورهاي خود و نه کشور آمريکا تبعيت کنند.



نايب رئيس کميسيون عمران مجلس، همراهي سازمان‌هاي تعزيرات حکومتي، ثبت اسناد، امور مالياتي و همچنين مشاوران املاک را در راستاي توفيق وزارت راه در مسير شناسايي خانه‌هاي خالي لازم دانست. مجيد کيان پور در گفتگو با خانه ملت، از تعلل دولت در اجراي قانون اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي انتقاد کرد و گفت: متاسفانه نداشتن بانک اطلاعاتي کامل از خانه‌هاي خالي و تعلل در اجراي سامانه ملي املاک از سوي دولت دو عامل مهم تاخير در اجراي اين مصوبه قانوني بوده است.

نايب رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه اجراي قانون مصوب مجلس لازم است، افزود: بايد بدانيم که در خصوص اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي و حتي عرضه آن‌ها به بازار مسکن تحول چنداني در بازار رخ نخواهد داد. اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه اکثر قريب به اتفاق خانه‌هاي خالي موجود در کشور با زيربناي بالا و به صورت لوکس هستند، تصريح کرد: با توجه به اينکه بيشتر تقاضاها در بازار مسکن مربوط به قشر آسيب پذير جامعه بوده از اين رو با تزريق اين واحدها به بازار تقاضايي از جامعه هدف کم نخواهد شد. کيان پور با بيان اينکه اثرپذيري کم بازار مسکن از قانون اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي از ضرورت اجراي آن نمي‌کاهد، گفت: بايد دستگاه‌هاي مختلف با هماهنگي کامل تحت محوريت وزارت راه و شهرسازي نسبت به تهيه بانک اطلاعاتي دقيق تعداد واحدهاي خالي از سکنه در کشور را به تفکيک استان‌ها مشخص کنند.

اين نماينده مجلس دهم، تاکيد کرد: سازمان تعزيرات حکومتي، مشاوران املاک، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همچنين سازمان امور مالياتي بايد وزارت راه و شهرسازي را در شناسايي خانه‌هاي خالي و همچنين اجراي قانون در خصوص آن‌ها همراهي کنند. نايب رئيس کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه دولت بايد با در نظر گرفتن برنامه زمان بندي شده بازار مسکن را ساماندهي کند، گفت: مجلس نيز بارها در خصوص کمک به دولت در حوزه ساماندهي بازار مسکن اعلام آمادگي کرده اکنون نيز با هر برنامه کارشناسي شده دولت در اين مسير همسو خواهيم بود.