عدم انتقال آب وان به درياچه اروميه

معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست از تمايل غيرمستقيم کشور ترکيه براي انتقال آب وان به درياچه اروميه خبر داد و تاکيد کرد که ما تمايلي به انجام اين کار نداريم. مسعود تجريشي در گفت‌وگو با ايلنا درباره احتمال انتقال آب از درياچه وان در ترکيه به درياچه اروميه گفت: در حال حاضر برنامه عملياتي براي اين کار وجود ندارد و صرفا در حد يک ايده است. معاون سازمان حفاظت محيط‌زيست ادامه داد: مطالعات مختلفي در خصوص انتقال آب به درياچه اروميه چه در داخل حوضه و چه در خارج از حوضه انجام شده، اما هيچ‌کدام عملياتي نشده است و برنامه ما براي احياي درياچه اروميه در حال حاضر صرفه‌جويي آب در داخل حوضه آبريز درياچه اروميه است.

راه‌اندازي «سامگ» در شرکت ملي گاز

مدير فناوري اطلاعات شرکت ملي گاز، از راه‌اندازي پورتال سامگ (سامانه امور مشترکان شرکت ملي گاز) تا سه ماه آينده با هدف کاهش مراجعات حضوري مشترکان خبر داد. روح‌ا... نوريان با بيان اين‌که در برنامه ششم توسعه به بحث دولت الکترونيک تاکيد ويژه‌اي شده و يکي از سياست‌هاي کلي برنامه ششم، کسب رتبه برتر دولت الکترونيک در منطقه است، گفت: از جمله وظايف فناوري اطلاعات در برنامه ششم توسعه، بحث زيرساخت‌ها و شبکه ملي اطلاعات است و تمامي‌دستگاه‌هاي اجرايي بايد شرايطي را فراهم کنند تا وب سرويس‌ها در بستر شبکه ملي اطلاعات بدون حضور مراجعان، به آحاد جامعه ارائه شود. در برنامه ششم توسعه پيش‌بيني شده تا مراجعات حضوري مردم به دستگاه‌هاي دولتي ۱۲,۵ درصد کاهش يابد.

ارزيابي توازن بازار نفت به زمان نياز دارد

وزير انرژي روسيه اعلام کرد ارزيابي توازن در بازار نفت به زمان بيشتري نياز دارد. به گزارش خبرگزاري رويترز از سوچي، الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه اعلام کرد ارزيابي اين‎که قيمت نفت پرنوسان باقي مي‌ماند يا نه، به زمان نياز دارد. وزير انرژي روسيه اين سخنان را در واکنش به ادعاي مسئولان عربستان سعودي مطرح کرد که گفته بودند وضع بازار نفت همچنان نامتوازن است. اوپک و توليدکنندگان غير عضو اوپک به رهبري روسيه، در سال ۲۰۱۶ ميلادي توافق کردند که براي کمک به بازگشت توازن به بازار نفت، توليد خود را کاهش دهند. قرار است اين کشورها در ماه ژوئن امسال درباره آينده اين توافق تصميم بگيرند که قطعا بازار نفت را تحت تاثير قرار خواهد داد.



باران‌هاي اخير ارتباطي به باروري ابرها ندارند

مدير مرکز تحقيقات و مطالعات باروري ابرها گفت: زمان انجام فعاليت باروري ابرها از اوايل پاييز تا نيمه دوم بهار است. در اين مدت هيچ اقدامي‌مبني بر بارورسازي ابرها صورت نگرفته است.

گلکار در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه به هيچ عنوان باران‌هاي اخير ارتباطي با باروري ابرها ندارد، گفت: از فروردين ماه شرايط ابرها به گونه‌اي بود که نمي‌توانستيم عمليات باروري ابرها داشته باشيم چرا که خطراتي را به دنبال داشت. لذا در اين مدت هيچ عملياتي صورت نگرفته است.

وي با اشاره به رويکرد وزارت نيرو به مسئله بارورسازي ابرها عنوان کرد: در ماه‌هاي اخير جلسات متعددي با وزارت نيرو داشته‌ايم تا بتوانيم با همکاري اين وزارتخانه و سازمان‌هاي ديگر همچون سپاه، سازمان هواشناسي و ديگر سازمان‌هاي مرتبط فعاليت‌هاي خود را پيش ببريم.

اروپايي‌ها به همکاري در ساخت تجهيزات نفتي ادامه مي‌دهند

رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با بيان اينکه شرکت‌هاي بزرگ در تعامل با ايران، محتاط اند، گفت: شرکت‌هاي کوچک، بدون نگراني در زمينه ساخت تجهيزات با ايران همکاري و حتي در روزهاي اخير قراردادهايي را نيز امضا کرده اند. رضا خياميان در گفتگو با ايرنا درباره تاثير اجراي قانون انسداد توسط اتحاديه اروپا در مقابله تحريم‌هاي اعمالي آمريکا، اظهار داشت: آن دسته از شرکت‌هاي اروپايي که منافعي در آمريکا دارند، پس از تصميم دونالد ترامپ براي خروج از برجام، اعلام کرده‌اند که قصد خروج از ايران را دارند، اما همه شرکت‌ها اينگونه نيستند. وي با بيان اينکه داشتن تعامل خارجي، اهميت بسياري دارد، اضافه کرد: شرکت‌هاي خارجي از کار کردن با ايراني‌ها در زمينه تجهيزات صنت نفت، استقبال مي‌کنند؛ مساله فقط اينکه شرکت‌هاي بزرگي که در آمريکا منافعي دارند، با احتياط عمل مي‌کنند. رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت افزود: شرکت‌هاي کوچک، بدون نگراني با ايران همکاري مي‌کنند حتي در روزهاي اخير مذاکراتي را با شرکت‌هاي ايراني داشته و قراردادهايي را نيز امضا کرده اند.

افزايش بهاي نفت در هفته گذشته

بهاي معاملات نفت روز جمعه به دليل نگراني سرمايه‌گذاران نسبت به روند رشد بي‌رويه توليد امريکا با وجود انتظار براي اختلال در عرضه نفت در خاورميانه در قيمت پايين‌تري بسته شد، اما براي کل هفته افزايش ثبت کرد. به نقل از ايسنا، بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت آمريکا براي تحويل در ژوئن در بازار نيويورک ۲۱ سنت يا ۰.۳ درصد کاهش يافت و در ۷۱.۲۸ دلار در هر بشکه بسته شد. در حالي که طي دو روز پيش از آن به بالاترين قيمت در سه سال و نيم گذشته صعود کرده بود. قيمت نفت آمريکا براي کل هفته ۰.۸ درصد افزايش يافت که سومين افزايش هفتگي متوالي بود.

بهاي معاملات نفت برنت براي تحويل در ژوييه در بازار لندن ۷۹ سنت يا يک درصد سقوط کرد و در ۷۸.۵۱ دلار در هر بشکه بسته شد.



نماینده اتحادیه اروپا با پیام ویژه به ایران آمد؛

گروه انرژی: بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران روز گذشته ديداري با ميگل آرياس کانيته کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا داشت. زنگنه پس از ديدار با ميگل آرياس کانيته اظهار کرد: ايشان پيام مشخص اتحاديه اروپا در حفاظت از برجام و اراده سياسي که سران اتحاديه در صوفيه بلغارستان ابراز کردند، به ما رساندند. وي در مورد محور اصلي مذاکرات توضيح داد: صحبت از اين بود که براي تحقق اراده سياسي اتحاديه اروپا و آنچه که پيش از اين ايران و اروپا در اجلاسي که در بروکسل بين ظريف و همتايانش از سه کشور برگزار شده بود، صحبت کرده بودند، چه بايد کرد زيرا در اين اجلاس ذکر شده بود که بايد همکاران دو طرف وارد بحث‌هاي ريز و عملياتي کردن نکات بشوند. وزير نفت با تاکيد بر اينکه قرار شد بحث‌ها توسط همکاران در دو طرف ادامه پيدا کند، افزود: کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا به نکته‌اي جالب اشاره کرد و آن هم اينکه مذاکره‌اي نيست که دو طرف داشته باشد. بلکه يک تلاش دو جانبه و مشترک براي يافتن راه‌حل‌هايي براي مسائلي است که با آن روبرو هستيم. اين مسائل هم همان گاز، نفت، فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌است. بيژن زنگنه و ميگل آرياس کانيته ظهر ديروز در وزارت نفت با يکديگر ديدار کرده و شروع به مذاکره با يکديگر کردند. زنگنه در ابتداي اين ديدار با اشاره به ملاقات سال گذشته‌اي که با کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا داشت، اظهار کرد: سال گذشته در همين روزها باهم ملاقات داشتيم. شرايط درحال حاضر ويژه است که با مذاکرات ما مي‌تواند حساس تر باشد. محور اصلي اين مذاکرات بررسي روابط اتحاديه اروپا با ايران در حوزه انرژي خواهد بود.

اين جلسه با حضور معاونان وزارت نفت و هيات همراه کميسيونر انرژي اروپا بدون حضور خبرنگاران درحال برگزار شد.

  • مذاکرات ويژه با آمريکا براي دور زدن تحريم

همچنين کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا از تشکيل کارگروه مشترک ايران و اتحاديه اروپا براي حل مشکلات تجارت نفت ايران خبر داد و گفت: در اين کارگروه سعي مي‌کنيم راهکارهايي بيابيم که ايران بتواند سطح تجارت جهاني نفت خود را بدون تغيير حفظ کند.

به نقل از ايسنا، ميگل آرياس کانتيه بعد از ديداري که با بيژن زنگنه وزير نفت کشورمان داشت با تاکيد بر اين‌که جلسه بسيار سازنده بود، گفت: اتحاديه اروپا پيام ويژه خود را به ايران منتقل کرده که کاملا به اجرا شدن توافق برجام پايبند هستيم. اين موضوع نيازمند اين است که توافقات اقتصادي اين تفاهم مشترک به گونه‌اي باشد که جريان نفت و گاز ايران در سطحي باقي بماند که پيش از خروج ايالت متحده از اين توافق بود.

وي ادامه داد: براي اين منظور قصد داريم مذاکراتي با آمريکا در زمينه‌ قائل شدن استثنائاتي درباره تحريم مخصوصا براي قراردادهايي که در زماني امضا شدند که آمريکا نيز بخشي از توافق برجام بود، داشته باشيم.

  • به دنبال فراهم کردن زيرساخت‌هاي مالي براي اجرايي شدن توافقات هستيم

کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا با بيان اين‌که اين اتحاديه دنبال راه‌هاي قانوني است که از شرکت‌ها در برابر تحريم‌هاي آمريکا محافظت کند، تصريح کرد: ما به دنبال اين هستيم که زيرساخت‌هاي مالي و تامين اعتبار لازم براي اجرايي شدن اين توافقات را فراهم کنيم؛ مخصوصا براي پروژه ال‌ان‌جي ايران که قرار بود توسط بانک سرمايه‌گذار اروپا تامين اعتبار شود.

کانيته ادامه داد: همچنين قصد داريم همه مشکلاتي که در حال حاضر تجارت عادي نفت را تحت تاثير قرار مي‌دهد بررسي کنيم. وزير نفت ايران با جزييات درباره همه مشکلاتي که بايد به حل آن بپردازيم، صحبت کرد که اين تنها شامل مشکلات تامين اعتبار نمي‌شود، بلکه موانعي مانند بيمه، ذخيره‌سازي نفت و غيره را نيز در بر مي‌گيرد.

  • کارگروه مشترک ايران و اروپا براي حل مشکلات نفتي ايران

وي از ايجاد کارگروه مشترک ايران و اتحاديه اروپا براي حل مشکلات بازرگاني نفت خبر داد و گفت: اين کارگروه در راستاي حل مشکلات مذکور برگزار مي‌شود تا راهکارهايي بيابيم که ايران بتواند سطح تجارت جهاني نفت خود را بدون تغيير حفظ کند. اولين جلسه اين کارگروه برگزار شد تا دستور کار، موضوعات و چارچوب زماني حل مشکلات را تعيين کنيم و ما به تلاش‌هايمان براي کمک به ايران براي حفظ سطح تجارت نفتي خود پايبنديم.

کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا تصريح کرد: اروپا به دنبال اين است که تضمين‌هاي لازم را به ايران بدهد که سطح تجارت نفتي بدون تغيير حفظ شود و از سوي ديگر، مردم ايران مطمئن شوند از مزاياي يک توافق اصولي بين‌المللي بهره‌مند خواهند شد. اين توافق نه‌تنها براي حفظ صلح و امنيت منطقه اصولي است، بلکه براي اقتصاد ايران نيز ضروري است.

کانيته درباره تضامين مورد نياز توتال براي باقي‌ماندن در قرارداد پارس جنوبي گفت: اين شرايطي که گفتيم براي همه شرکت‌هاي اروپايي صدق مي‌کند. اين يکي از همه ابزارهايي است که قرار است مورد استفاده قرار دهيم و قرار است مجموعه‌اي از راهکارها را روي ميز قرار دهيم که بتواند طيف مشکلات متعدد شرکت‌هاي مختلف را در بربگيرد.

  • رويترز: کميسونر انرژي اروپا به ايران تضمين مي‌دهد

همچنين خبرگزاري انگليسي رويترز در همين زمينه در گزارشي اعلام کرد، کانيته در دو روز اقامت خود در ايران با پنج مقام ارشد ايراني از جمله رئيس سازمان انرژي اتمي، وزيران نفت و امور خارجه اين کشور، ديدار خواهد کرد.

کميسونر انرژي اروپا با همکاري ايران احتمال دور زدن نظام مالي آمريکا براي دولت‌هاي اتحاديه اروپا را از طريق پرداخت مستقيم درآمدهاي نفتي، افزايش مي‌دهد.

  • حمايت از روحاني در برابر تندروها

به گفته مقام‌هاي اروپايي، اين ماموريت که با رهبري کانيته انجام مي‌شود حرکتي نمادين است که ايران را به پايبند ماندن به توافق هسته‌اي فرامي‌خواند و از حسن روحاني رئيس جمهوري اعتدالگراي ايران در برابر تندروهايي که به دنبال محدود کردن توان وي براي مذاکره با غرب هستند، حمايت مي‌کند.

رويترز به نقل از يکي از مقام‌هاي ارشد ايران نوشت «اين ماموريت براي ما اهميت زيادي دارد زيرا عزم اروپا را براي پايبندي به تعهدات خود نشان مي‌دهد». اين خبرگزاري ادامه داد: اروپا حفظ توافق هسته‌اي را لازمه امنيت بين الملل مي‌داند. رهبران اروپايي در حمايت از توافق 2015 متحد شده اند. بروکسل ممنوعيت تبعيت شرکت‌هاي اروپايي از تحريم‌هاي آمريکا را عليه ايران در دست بررسي دارد و از دولت‌هاي اروپايي خواسته است تا براي پرهيز از جريمه‌هاي آمريکا، نقل و انتقالات مالي خود بدون واسطه با بانک مرکزي ايران انجام دهند. اتحاديه اروپا همچنين به دنبال آن است تا به بانک سرمايه گذاري اروپا امکان تجارت را در ايران فراهم کند.

اين در حاليست که ترامپ بارها از برجام با عنوان «بدترين توافق تاريخ» نام برده که برنامه موشکي ايران و نفوذ اين کشور را در سوريه، يمن، عراق و لبنان مهار نمي‌کند.

وي هشتم مه (18 اردبيبهشت ماه) از اين توافق خارج شد و تهران را به بازگشت تحريم‌ها تهديد کرد.