با حضور ظريف، شمخاني، کرباسيان و عراقچي در بهارستان صورت گرفت؛

کورش شرفشاهي:برجام همچنان خبر يک رسانه‌هاي ايران وجهان است. در همين رابطه محمدجواد ظريف وزير خارجه، کرباسيان وزير اقتصاد و شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي به مجلس رفتند تا پشت درهاي بسته به نمايندگان ملت بگوييد که وضعيت چگونه است. اما سخنگوي هيات رئيسه مجلس به ميان خبرنگاران آمد و گزارشي از اين جلسه غيرعلني ارايه کرد.

  • گزارش جلسه غيرعلني

به گزارش ايلنا، بهروز نعمتي با حضور در جمع خبرنگاران در تشريح نشست غيرعلني گفت: اين نشست با حضور آقايان ظريف، کرباسيان، شمخاني و عراقچي برگزار شد؛ در اين نشست مباحثي در خصوص مذاکرات با ۵ کشور در زمينه ادامه برجام مطرح شد.وي ادامه داد: در اين جلسه ظريف و عراقچي از چند و چون مذاکره با اروپايي‌ها صحبت کردند و تضاميني که بايد بعد از خروج آمريکا از برجام گرفته شود را بيان کردند البته اين موارد هم اکنون در حال مذاکره است و هيچ چيز قطعي و نهايي نشده است.سخنگوي هيات رئيسه مجلس گفت: آن چيزي که خواست نمايندگان مجلس است حفظ منافع ملي و ايستادگي براي مواضع مردم و توصيه‌هاي مقام معظم رهبري است که در اين زمينه ۱۱ نفر از نمايندگان اظهارنظر کرده‌اند.نماينده تهران با اشاره به بررسي لوايح چهارگانه مرتبط با FATF توضيح داد: بحث بعدي که در نشست غيرعلني مطرح شد لايحه مبارزه با پولشويي و مبارزه با تأمين مالي تروريسم بود. موضوعي که در اين زمينه مطرح شد اين بود که آيا اين لوايح ما را به FATF مي‌رساند يا خير که آقاي شمخاني؛ دبير شوراي عالي امنيت ملي تأکيد داشت اين لوايح ارتباطي با FATF ندارد و بيان داشت که اين لوايح چهارگانه جدا از FATF است.وي ادامه داد: مجلس محل تضارب افکار است؛ نمايندگان موافق و مخالف در اين زمينه صحبت کردند، همه از روي دلسوزي اظهارنظرهايي داشتند اما آن چيزي که مسلم است اين بود که نمايندگان بر تأمين منافع ملي تأکيد داشتند که خارج از مأموريت مقام معظم رهبري گامي‌برداشته نشود.نعمتي تأکيد کرد: اين لوايح جزو دستور مجلس است اما با توجه به اينکه يکسري نگراني‌هايي وجود داشت اميدواريم با ارائه توضيحات مسئولان، نگراني نمايندگان برطرف شده باشد.سخنگوي هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه لوايح به صورت مستقل در دستور صحن علني قرار مي‌گيرد، اظهار داشت: هر کدام از اين لوايح به صورت مستقل بررسي مي‌شود،دبير شوراي عالي امنيت ملي چندين بار به صراحت در صحن علني اعلام کرده است که لوايح چهارگانه ارتباطي به FATF ندارد اما بنده اعتقاد دارم ممکن است به نوعي اين موارد مرتبط با FATF باشد.

  • نشست بدون حضور آمريکا

در اين رابطه «دويچه وله» گزارش داد که اين هفته نمايندگاني از کشورهاي فرانسه، آلمان، بريتانيا، چين و روسيه قرار است در ادامه تلاش‌هايشان براي حفظ برجام در وين ديدار داشته باشند. اين درحالي است که يکي از مهمترين بازيگران برجام در اين نشست حضور نخواهد داشت. بر اساس اين گزارش آلمان و چهار کشور ديگر به زودي براي بحث درباره چگونگي ادامه توافق هسته‌اي در وين ديدار خواهند کرد. جامعه بين‌المللي بعد از خروج آمريکا از برجام خواستار حفظ توافقي است که مدعي هستند مانع از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي شده است . رياست اين نشست بر عهده هلگا اشميت ديپلمات ارشد اتحاديه اروپاست. آمريکا در اين نشست حضور ندارد و معلوم نيست آيا ايران هم حضور خواهد داشت يا خير. در اين ديدار قرار است درباره توافق جديدي مشابه توافق ۲۰۱۵ با اين تفاوت که اين توافق برنامه موشکي و نقش ايران در منطقه را هم در بربگيرد مذاکره کنند.اين رسانه به کمک‌هاي مالي که قرار است در توافق جديد براي ايران در نظر گرفته شود هم اشاره کرد و نوشت: «ديپلمات‌ها قرار است در مورد اقدامات اتحاديه اروپا براي دفاع از خود در برابر تحريم‌هاي امريکا بحث کنند. اين اقدامات در بهترين حالت بايد آثار مثبت محدودي بر اقتصاد ايران داشته باشد.»يک ديپلمات ارشد اتحاديه اروپا درباره اين نشست گفت: ما بايد نام «توافق هسته‌اي وين» را کنار بگذاريم و شاخص‌هاي جديدي را که در آن صورت ترامپ موافقت کرده و تحريم‌ها را لغو مي‌کند به آن اضافه کنيم.بر اساس اين گزارش نشست برنامه‌ريزي شده در وين نشان مي‌دهد اروپا براي اينکه از ادامه توافق هسته‌اي مطمئن باشد به تعهداتش پايبند است حتي اگر به معناي کنار گذاشتن آمريکا و همکاري با مسکو و پکن و تهران باشد. اتحاديه اروپا گفته فروپاشي توافق هسته‌اي يک فاجعه خواهد بود.به گزارش دويچه وله، کميسيون اروپايي روز جمعه کار براي اقدامات دفاعي جدي از کمپاني‌هاي اروپايي که در ايران سرمايه‌گذاري کرده‌اند را آغاز کرد. اين اتحاديه اميدوار است که بتواند با پمپاژ پول به تهران تا جايي که در توافق هسته‌اي ذکر شده و به جلوگيري از دسترسي ايران به سلاح هسته‌اي کمک کرده اين توافق را حفظ کند. رييس بخش انرژي اتحاديه اروپا در نشست ۲۸ عضو اتحاديه اروپا در سوفيا بلغارستان اعلام کرد اين اتحاديه به حفظ برجام پايبند است و روابط تجاري را با تهران تقويت خواهد کرد.

  • ادعاهاي واهي عليه ايران

از سوي ديگر نخست‌وزير رژيم صهيونيستي درباره خروج آمريکا از توافق هسته‌اي بار ديگر ادعاهاي واهي خود را تکرار کرد و مدعي شد: توافق هسته‌اي براساس اين فرضيه بنا شده که اگر شما به ايران امتيازات زيادي بدهيد، آنها رفتار خوبي خواهند داشت. اما برعکس آن اتفاق افتاد. توافق هسته‌اي موجب سرازير شدن ميلياردها دلار به ايران شد که آنها آن را براي تسلط بر منطقه هزينه کردند. به گزارش ايسنا، بنيامين نتانياهو در گفتگو با فاکس نيوز افزود: کاري که ترامپ انجام داد ماشين پول ايران براي روياي امپراطوري را از بين برد. همه در خاورميانه از اين اقدام تقدير کردند. منظور من کشورهاي اروپايي نيست. من از آنهايي حرف مي‌زنم که در تيررس موشک‌هاي ايران قرار دارند. همچون اورشليم، رياض و نقاط ديگر.نتانياهو ادعا کرد: رئيس‌جمهور ترامپ به ايران گفت که قرار نيست براي اين توافق ناقص پولي دريافت کنيد. وي سپس به آنها گفت که نمي‌توانيد به سلاح هسته‌اي دست يابيد چراکه اگر توافق هسته‌اي حفظ شود تضمين مسير چندگانه دستيابي ايران به زرادخانه هسته‌اي است.

بنابراين رئيس‌جمهور آمريکا کار درستي انجام داد.وي درباره روابط رژيم صهيونيستي با کشورهاي عربي گفت: اعراب به اسرائيل ديگر به عنوان يک دشمن نمي‌نگرند بلکه آن را يک متحد مي‌بينند. روابط ما شاهد تحولات زيادي بوده است. ما براي مقابله با ايران متحد هستيم. ما همچنين به طور متحد اقدام ترامپ براي محدود کردن ايران را تقدير مي‌کنيم.نتانياهو با تاکيد بر اينکه ايران در تعارض با رژيم صهيونيستي قرار دارد، مدعي شد: ايران در تعارض با آمريکا و به علاوه تمامي‌کشورهاي عربي در خاورميانه قرار دارد. من فکر مي‌کنم که ما بايد تحت رهبري رئيس‌جمهور آمريکا براي بيرون راندن ايران از سوريه با يکديگر متحد شويم.



برخي‌ها دنبال انتقام‌گيري از راي مردم

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در پاسخ به اينکه بعد از خروج آمريکا از برجام جريان‌هاي تندرو مخالف دولت با جوسازي بحث عدم کفايت دولت را مطرح مي‌کنند گفت: تندروها به خاطر ناکامي‌که در انتخابات گذشته داشتند همواره به دنبال انتقام‌گيري از دولت و راي مردم هستند. جواد امام در گفتگو با ايلنا تاکيد کرد: در اين شرايط مطرح کردن عدم کفايت دولت در مجلس کاملا يک هماهنگ‌سازي با ترامپ است و نتيجه ديگري ندارد.وي يادآور شد: تصميمي‌که براي برجام گرفته شد تصميم نظام بود و دولت به تنهايي دست به اين کار نزد امروز هم اگر قرار باشد به دولت به خاطر چنين مساله‌اي لطمه وارد شود در واقع اين نظام است که لطمه خورده و نه دولت.

برجام همچنان مهمترين دستاورد دولت

يک عضو حزب اسلامي‌کار گفت: برجام همچنان مهمترين دستاورد دولت اعتدال است.محسن سرخو در گفت‌وگو با ايسنا افزود: يکي از اقدامات خوب در ديپلماسي دولت آقاي روحاني که از سطح داخلي خارج شد و بازتاب جهاني به خود گرفت، انعقاد قراردادي تحت عنوان برجام بود که مورد توافق کشورها و جامعه جهاني بود. نکته مهم در اين قرارداد اين است که در نهايت اين توافقنامه مورد قبول سازمان ملل هم قرار گرفت.وي ادامه داد: خروج يک طرفه ‌آمريکا از برجام بدون آنکه هيچ گونه عهدشکني از طرف ايران صورت گرفته باشد، مورد حمايت هيچ يک از طرفهاي ديگر برجام واقع نشد و دنيا مي‌داند که عهدشکني يک طرفه صرفا از سوي آمريکا صورت گرفته است.

تعجب زيباکلام از بازنشستگي‌

استاد علوم سياسي دانشگاه تهران با اشاره به اينکه در بهمن ماه سال گذشته قراردادم با دانشگاه آزاد کنسل شد و در اسفند نيز از دانشگاه تهران بازنشسته شده‌ام، گفت: احتمال مي‌دهم به خاطر ديدگاهم در مورد علوم انساني اسلامي‌اين اتفاق رخ داده است.صادق زيباکلام در گفت‌وگو با ايسنا، زيبا کلام درباره همزماني لغو قراردادش با دانشگاه آزاد و بازنشستگي از دانشگاه تهران و ارتباط آن با مسائل غيرعلمي‌گفت: من در کلاسهايم به دانشجويانم سعي کردم آموزش دهم که از تئوري توطئه پرهيز کنند ولي خب اين همزماني را نمي‌دانم چگونه تحليل کنم. تنها احتمالي که مي‌دهم اين است که پاي ديدگاه من در مورد علوم انساني اسلامي‌در ميان باشد.



مسدودسازي فيلترشکن‌ها در گرو اراده نظام

تلگرام با وجود آنکه فيلتر شده اما همچنان بحث روز است. در اين رابطه معاون دادستان کل کشور در امور فضاي مجازي در کانال شخصي خود در پيام رسان سروش نوشت: فيلتر و مسدود سازي قسمتي از تلگرام در ايران باعث سقوط فاحش رتبه اين پيام رسان در ايران و جهان شده است. به گزارش ميزان، عبدالصمد خرم آبادي در کانال شخصي خود در پيام رسان سروش نوشت: آنچه در نمودار فوق مشاهده مي‌کنيد منحني سقوط ناگهاني و آبشاري رتبه تلگرام است که سايت الکسا آن را ترسيم کرده است.وي گفت:فيلتر و مسدود سازي قسمتي از تلگرام در ايران باعث سقوط فاحش رتبه اين پيام رسان در ايران و جهان شده است.ظرف چند روز رتبه telegram.me يکصد پله در ايران و ده‌ها پله در جهان سقوط کرده است.معاون دادستان کل کشور افزوده است: با وجودي که براي انتقال تدريجي و آرام مردم به پيام رسان‌هاي داخلي هنوز برخي از نسخه‌هاي فارسي تلگرام مسدود نشده‌اند و عليرغم اينکه هنوز مبارزه جدي با فيلتر شکن‌ها انجام نشده است، در مرحله اول مسدود سازي کاهش بازديد کاربران از تلگرام موجبات سقوط فاحش رتبه اين پيام رسان را در ايران و جهان رقم زده است.خرم آبادي تاکيد کرد:نظام جمهوري اسلامي‌هر زمان اراده کند فيلتر شکن‌ها را بطور کامل مسدود خواهد کرد.وي گفت: توانايي فني نخبگان سايبري نيرو‌هاي امنيتي و انتظامي‌جمهوري اسلامي‌ايران فوق تصور است. هنوز از توانايي اين نيرو‌ها براي مبارزه با فيلتر شکن‌ها استفاده نشده است.

  • هم مجري فيلترينگ هم منتقد

از سوي ديگر نماينده قزوين گفت: حجم استفاده از فيلترشکن‌ها نشان دهنده اين است که سياست به کارگرفته شده در مديريت فضاي مجازي ناموفق بوده است. دولت بايد تکليف خود را روشن کند. نمي‌شود هم مجري فيلترينگ بود و هم منتقد آن.به گزارش ايسنا، سيد حميده زرآبادي در نطق مياندستور گفت: درخصوص کاربراني که نه فيلترشکن استفاده مي‌کنند و نه عضو شبکه‌هاي پيام‌رسان داخلي هستند اما اين روزها از سرعت سرويس‌هاي اينترنت رنج مي‌برند، چه تدبيري انديشيده شده است؟ مهار بازار ارز و طلا چه زماني محقق مي‌شود؟ واقعيت قيمت‌هاي بازار ارز با آن چيزي که دولت اعلام کرده، متفاوت است. تورم افسار گسيخته قيمت خودرو، مسکن و حتي کالاهاي اساسي وضعيت معيشت مردم را با بحران روبرو خواهد کرد.وي

آنچه از سوي برخي مسئولان در جامعه بازتاب مي‌يابد فرسنگ‌ها از مفاهيم اسلامي‌و آرمان‌هاي انقلاب فاصله دارد. اين مسئله جامعه را ملتهب مي‌سازد.وي ادامه داد: امروز يک سال از سالگرد انتخابات رياست جمهوري و خلق حماسه‌اي ماندگار از سوي مردم مي‌گذرد. حالا بايد از آقاي روحاني پرسيد که پس از گذشت يک سال از شعارهاي انتخاباتي در خصوص زنان، جوانان، قوميت‌ها و اقليت‌هاي مذهبي همچنين رفع حصر و بهبود وضعيت معيشتي و رونق اقتصادي چقدر محقق شده است؟مهار بازار ارز و طلا چه زماني محقق مي‌شود؟ واقعيت قيمت‌هاي بازار ارز با آن چيزي که دولت اعلام کرده، متفاوت است.

نماينده قزوين در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ناکارآمدي مديران را نمي‌توان با امنيتي کردن فضاي عمومي‌شهر کنترل کرد. حوزه فعالان سياسي کارگران، معلمان، دانشجويان، خبرنگاران همگي ملتهب، آزرده و بحراني است.

پس لرزه‌هاي انتخابات همچنان ادامه دارد



رييس دفتر رييس‌جمهوري با تاکيد بر اينکه دولت به دنبال تحقق وعده‌هاي خود است و از هيچ چيزي نيز عقب‌نشيني نکرده است، اظهار کرد: آنچه که رييس‌جمهوري به مردم اعلام کرد براي چهار سال است و تحقق آن‌ها نيازمند برنامه‌ريزي، زمان، پول و امکانات است. محمود واعظي در گفت‌وگو با ايسنا گفت: تبليغات و راي‌گيري انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم در روز 29 ارديبهشت 96 تمام شد، اما پيامدهاي آن همچنان ادامه پيدا کرد؛ اين برخلاف آن چيزي است که در بسياري از کشورهاي دنيا مطرح است. در ساير کشورها زماني که انتخابات تمام مي‌شود موافق و مخالف ديگر رويکرد خود را کنار مي‌گذارند و براي حل مشکلات و ساختن کشور با يکديگر تلاش مي‌کنند. رييس‌ دفتر رييس‌جمهوري با تاکيد بر اينکه اين سخن به معناي آن نيست که کسي تفکر و انديشه‌اش را تغيير مي‌دهد، خاطرنشان کرد: آنچه که در اين کشورها تغيير مي‌کند رويکرد موقتي است که براي تحقق امنيت و منافع ملي آنها که براي همه گروه‌هايشان به عنوان يک اصل مطرح است، اتخاذ مي‌شود. واعظي با بيان اينکه متاسفانه در انتخابات رياست‌جمهوري ايران شاهد چنين تغيير رويکرد موقتي نبوديم، اظهار کرد: متاسفانه ما نه در تبليغات انتخاباتي و نه در کارشکني‌ها و تخريب‌هايي که بعد از انتخابات آغاز شد؛ شاهد وجود چنين رويکردي در گروه‌هاي مخالف نبوديم. وي در ادامه با تاکيد بر اينکه اين موضوع نبايد بهانه‌اي براي دولت شود تا کار خود را انجام ندهد و وعده‌هايي که به مردم داده را عملي نکند، گفت: قطعا دولت به دنبال تحقق وعده‌هاي خود است و از هيچ چيزي هم عقب‌نشيني نکرده است، ما بايد به سمت جلو پيش برويم. رييس دفتر رييس‌جمهوري افزود: البته آنچه که آقاي رييس‌جمهوري به مردم اعلام کرده‌اند، براي چهار سال است؛ برخي از فعاليت‌ها هستند که نياز به برنامه‌ريزي، زمان، پول و امکانات دارند و تحقق آنها طول مي‌کشد، بنابراين ما فرصت داريم تا آنچه که آقاي رييس‌جمهوري به مردم اعلام کرده‌اند، محقق شود. واعظي درباره طرح برخي اظهارات مبني بر اينکه رييس‌جمهوري به وعده‌هاي خود عمل نکرده است و ابراز پشيماني گروه‌هايي از راي به روحاني با تاکيد بر اينکه برخي از اين اظهارنظرها سياسي است، گفت: برخي از اين اظهارنظرها توليد مخالفان است؛ آنها کساني هستند که در انتخابات رقيب دکتر روحاني بودند، آنها روزنامه، سايت، امکانات و بلندگوهايي در اختيار دارند و يکسري از تبليغات‌شان همچنان ادامه دارد.



وزير دارايي فرانسه؛
وزير دارايي فرانسه با اعلام اينکه اتحاديه اروپا مي‌تواند خسارت شرکت‌هاي اروپايي را که ممکن است به دليل تجارت با ايران هدف تحريم‌هاي آمريکا قرار گيرند، جبران کند گفت: آيا ما مي‌خواهيم به آمريکا اجازه دهيم تا پليس اقتصادي جهان باشد؟ پاسخ منفي است. به گزارش ايسنا از رويترز، برونو لومير، در گفتگو با يک شبکه راديويي بيان کرد: پاريس در حال بررسي اين است که آيا اتحاديه اروپا مي‌تواند خسارت شرکت‌هاي اروپايي که ممکن است به دليل تجارت با ايران با تحريم‌هاي آمريکا مواجه شوند را جبران کند يا نه. لومير با اشاره به مقررات مسدود کننده اتحاديه اروپا تصريح کرد: اين قانون به اتحاديه اروپا اجازه مي‌دهد تا با مداخله در اين مسئله از شرکت‌هاي اروپايي در برابر هرگونه تحريم آمريکا محافظت کند. ما از اتحاديه اروپا مي‌خواهيم تا موضع خود در اين زمينه را تقويت کند. مقررات مسدود کننده يکسري اقدامات تعيين شده از سوي اتحاديه اروپا است که به سال ۱۹۹۶ باز مي‌گردد. در آن زمان امريکا تلاش کرد تا شرکت‌هاي خارجي را به دليل تعامل با کوبا تحريم کند. از اين رو اتحاديه اروپا با تهديد واشنگتن به تحريم‌هاي تلافي جويانه آمريکا را ملزم به عقب نشيني کرد. به گزارش رويترز اکنون با خروج رئيس‌ جمهور آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران و بازگرداندن تحريم‌هاي ثانويه عليه تهران شرکت‌هاي اروپايي که با ايران تجارت مي‌کنند با خطر تحريم‌هاي آمريکا مواجه هستند. اتحاديه اروپا در تلاش است تا با يکسري اقدامات مانع از تحريم شرکت‌هاي خود شود. مقررات مسدود کننده که فرآيند اجرايي آن از ظهر روز جمعه ۱۸ مه آغاز شده است، مانع از همکاري شرکت‌هاي اروپايي با تحريم‌هاي واشنگتن مي‌شود.

کمک به آزادي زندانيان نيازمند

همزمان با برگزاري سي‌ويکمين همايش گلريزان، ويژه کمک به آزادي زندانيان نيازمند، حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي، مبلغ «۴ ميليارد ريال» به اين امر خداپسندانه اختصاص دادند.جشن گلريزان هر سال در ماه مبارک رمضان، به همت ستاد مردمي‌رسيدگي به امور ديه و کمک به زندانيان نيازمند با حضور جمعي از مسئولان و خيرين نيکوکار در تهران و شهر‌هاي مختلف کشور برگزار مي‌شود.

انتقاد به رسانه‌هاي مخالف برجام

عضو تيم مذاکره‌کننده ايران با گروه 1+5 گفت: رسانه‌هاي مخالف برجام که با آب و تاب زيادي اخبار مربوط به مشکلات شرکت‌هاي چند مليتي براي ادامه کار در شرايط تحريم را تحليل مي‌کنند، فراموش کرده‌اند که تا به حال اصرار مي‌ورزيدند که برجام هيچ دستاوردي نداشته است چون بنگاههاي اقتصادي به دليل محدوديت‌ها نتوانسته‌اند به ايران بيايند.به گزارش ايسنا، حميد بعيدي‌نژاد، سفير ايران در لندن در صفحه اينستاگرامش در ادامه نوشت: همين رسانه‌ها حالا پيشاپيش اين خط سياسي را دنبال مي‌کنند که اروپايي‌ها، چين و روسيه با آنکه چهار عضو دائم شوراي امنيت هستند و بلوکهاي اقتصادي قدرتمندي هم را تشکيل مي‌دهند، حتي اگر هم اراده تداوم کار با ايران را داشته باشند، مسلوب الاراده و مقهور قدر قدرتي آمريکا هستند و کاري از آنها بر نمي‌آيد.

هلاکت شرور مسلح در دلگان

فرماندار شهرستان دلگان سيستان و بلوچستان گفت: سربازان گمنام امام زمان (عج) در عملياتي موفقيت آميز، شرور مسلح و قاتل چندين نفر از جمله سرباز وظيفه شهيد رضا چهره را به هلاکت رساندند. به گزارش ايسنا مجتبي شجاعي افزود: اين شرور مسلح معروف به «ساربان شه دوستي» که سالها اقدام به ناامني منطقه کرده بود توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در منطقه هوديان شهرستان دلگان دردرگيري مسلحانه به هلاکت رسيد.وي افزود: گروگانگيري و راهبندي مسلحانه، قتل چندين نفر از اهالي منطقه، شهادت سرباز وظيفه رضا چهره در سال 92، فعاليت گسترده در قاچاق و انتقال موادمخدر به استان‌هاي عمقي کشور و ايجاد ناامني و رعب و وحشت از جمله سوابق شرور مسلح معدوم "ساربان شه دوستي" است‌.

يک زن و اهل تسنن در هيات رييسه

سخنگوي فراکسيون اميد مجلس با تاکيد بر لزوم حضور يک نماينده زن و يک اهل تسنن در هيات رييسه مجلس براي اجلاسيه سوم، نسبت به عهدشکني ديگر فراکسيون‌ها همچون سال گذشته هشدار داد و گفت که همه گزينه‌ها ازجمله ارائه ليست اجماعي با ديگر فراکسيون‌ها و فهرست مستقل روي ميز اين فراکسيون است.بهرام پارسايي در گفتگو با ايلنا، در خصوص جلسه فراکسيون اميد افزود: در اين جلسه بحث و تبادل‌نظري بسياري در اين رابطه انجام شد اما تصميم‌گيري نهايي درمورد هيات رييسه مجلس در مجمع عمومي‌و پس از ارائه گزارش کميته‌ها و رابط‌هاي فراکسيون با ديگر فراکسيون‌ها صورت مي‌گيرد.سخنگوي فراکسيون اميد همچنين تصريح کرد: هم‌اکنون همه گزينه‌ها روي ميز است و فراکسيون اميد هم براي اين‌که ليستي مشترک و ائتلافي با فراکسيون‌هاي ديگر ارائه کند و هم براي ارائه فهرست مستقل آمادگي کامل دارد که تصميم‌گيري در اين خصوص به جلسه مجمع عمومي‌پيش از انتخابات هيات رييسه اجلاسيه سوم موکول خواهد شد.