با افزايش 3/1درصدي شاخص صورت گرفت؛

عضو کميسيون اقتصادي مجلس در گفتگو با «تجارت»: چشم انداز بازار سهام مثبت است

گروه بورس- مجتبی آزادیان: لقب چهارمين بازار پربازده در ميان بزرگترين و مهم‌ترين بورس‌هاي مهم جهان به بورس تهران با افزايش 1.3 درصدي شاخص TEDPIX تعلق گرفت. بورس تهران در آخرين هفته کاري منتهي به ارديبهشت ماه سال جاري توانست با رشد 1.3 درصدي شاخص کل، در رتبه چهارم پربازده‌ترين بورس‌هاي مهم دنيا قرار بگيرد. به نقل از سنا، در بررسي معاملات هفت روز کاري گذشته منتهي به 26 ارديبهشت ماه 97 مصادف با 16 ماه مي‌2018، در ميان بزرگ‌ترين بورس‌هاي دنيا، بورس هنگ کنگ با رشد 1.9 درصدي شاخص هنگ سنگ توانست لقب پربازده‌ترين بازار را در مدت مزبور به خود اختصاص دهد.

توافق احتمالي کره شمالي، آمريکا و کره جنوبي در ابتداي هفته گذشته توانست بازارهاي منطقه آسياي جنوب شرقي را با آرامش نسبي همراه کند. در اين بين، شاخص هنگ سنگ با رشد 1.9 درصدي همراه شد و نخستين بازار پربازده معرفي شد. پس از هنگ کنگ، بازار توکيو با رشد 1.4 درصدي شاخص تاپيکس توانست لقب دومين بازار پربازده را به خود اختصاص دهد. لقب سوم به طور مشترک به بورس‌هاي دوبي، استانبول و شاخص نيکي توکيو اختصاص يافت که با رشد 1.4 درصدي همراه بودند. لقب چهارمين بازار پربازده در ميان بزرگترين و مهم‌ترين بورس‌هاي جهان به بورس تهران با افزايش 1.3 درصدي شاخص TEDPIX تعلق گرفت. لقب پنجم نيز به بازار عربستان سعودي با رشد يک درصدي شاخص اصلي تعلق گرفت.

  • بورس تهران 59 درصد از 34 روز معاملاتي در سال 97 را در مدار مثبت شاخص قرار داشته است

اما بررسي عملکرد بورس‌هاي اوراق بهادار تا تاريخ 26 ارديبهشت ماه 97، نشان داد که بورس تهران در ميان بازارهاي منطقه خاورميانه با پشت سرگذاشتن 34 روز معاملاتي، 59 درصد از اين روزها را در مدار مثبت شاخص قرار داشته است.

بورس دوبي با داشتن 42 روز معاملاتي از ابتداي سال 97 تا کنون، توانسته 33 درصد از اين روزها را در مدار مثبت قرار بگيرد. بورس عربستان سعودي با پشت سرگذاشتن 42 روز معاملاتي، 60 درصد از اين روزها را در مدار مثبت بوده است. شاخص داوجونز بورس نيويورک آمريکا، با داشتن 42 روز معاملاتي، 52 درصد از اين روزها را در مدار مثبت قرار داشته است. در آلمان شاخص داکس با پشت سرگذاشتن 40روز معاملاتي 53 درصد در فاز مثبت بود و شاخص فوتسي بورس لندن با پشت سرگذاشتن 40 روز معاملاتي 68 درصد در کانال مثبت بوده است. در منطقه جنوب شرق آسيا، شاخص نيکي توکيو با پشت سرگذاشتن 39 روز معاملاتي 62 درصد از اين روزها را با افزايش همراه بوده است.

  • رشد همراه با احتياط قيمت‌ها در بورس تهران

قيمت‌ سهام در بورس تهران روز گذشته نيز با رشد مواجه شد؛ هر چند که اين رشد، بسيار آرام و با احتياط بود و نمي‌توانست براي سرمايه‌گذاران موقعيت سرمايه‌گذاري ويژه‌اي را فراهم کند.

به هر حال چند روزي است که قيمت سهم‌ها در بورس تهران روند افزايشي را تجربه مي‌کند؛ به طوري که بعد از دو هفته شاخص کل توانسته کانال ۹۵ هزار واحدي را بازپس گيرد ولي اين روند تا يک سقف خاصي مي‌تواند ادامه داشته باشد؛ چرا که بسياري معتقدند اين افزايش قيمت‌ها دلايل اقتصادي ندارد؛ همچنان که ريزش قيمت سهم‌ها در طي ماه‌هاي گذشته بيشتر دلايل غير اقتصادي داشت.

  • افزايش نرخ ارزها؛ عامل اصلي رشد شاخص؟

در روزهاي گذشته تعدادي از گروه‌ها از جمله پالايشي‌ها توانستند از رشد نسبتا پايداري بهره مند شود. عده‌اي معتقدند افزايش قيمت ارز‌هاي خارجي مي‌تواند دليل بنيادي براي افزايش شاخص‌هاي بازار سرمايه باشد؛ چرا که قيمت دلار هنوز در قيمت سهم‌ها و روند افزايشي شاخص تاثير نداشته است و شرکت‌هاي صادرات محور با فروش محصولات خود مي‌توانند با رشد بيشتري در سود خود مواجه شوند.

اما در هر حال در کنار افزايش نرخ ارزهاي خارجي که مي‌تواند براي اغلب شرکت‌هاي بورسي سودآور باشد، ريسک‌هاي موجود در بازار سهام براي سرمايه گذاران نمي‌تواند خوشايند باشد؛ چرا که اين سرمايه گذاران مي‌توانند در ديگر بازارها با بازدهي بيشتر، ريسک کمتري را تحمل کنند.

روز گذشته شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۳۳ واحد رشد کرد و به رقم ۹۵ هزار و ۱۳۶ رسيد. شاخص کل هم وزن نيز با ۶۱ واحد رشد تا رقم ۱۷ هزار و ۲۹۸ بالا رفت. شاخص آزاد شناور با رشد ۹۲ واحد تا رقم ۱۰۱ هزار و ۶۹۵ افزايش يافت و شاخص بازار اول و بازار دوم نيز

هر يک به ترتيب ۲۰ و ۸۷ واحد رشد کردند.

  • محمدي انارکي : دليل بازدهي مناسب بورس؛ چشم انداز بازار سهام مثبت است

احمد محمدي انارکي نماينده مردم رفسنجان در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون اقتصادي در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص بازدهيمناسب بورس تهران که موجب شد تا در رده چهارم پربازده‌ترين بورس‌هاي دنيا قرار بگيرد، اظهار داشت: همانطور که اطلاع داريد در مدت چند روز بورس قيمت‌هاي کاهشي داشت، اما در هفته گذشته و چس از اعلام خروج آمريکا از برجام بورس بر خلاف گمانه زني‌ها روند مثبت داشت و بازدهي مناسبي پيدا کرد بنابراين به نظر مي‌‌‌رسد که رشد شاخص بورس تهران بيشتر به دليل تغييرات قيمت ارز بوده و در کنار آن بحث رواني نيز در اين امر بي‌تاثير نبوده است. وي افزود: با توجه به اينکه درآمد ارزي ما بر اساس نفت است، پس بدون شک وقتي قيمت نفت نيز بالا مي‌رود، روي بازارهاي ما به ويژه بازار سرمايه و به خصوص شرکت‌هاي بورسي که متاثر از نفت هستند، تاثير خواهد گذاشت چراکه غالب ارزمان، ارز نفتي است. محمدي انارکي در پايان اظهار داشت: بورس بازار شفافي است که همه دنيا به دليل شفافيت بالا به سمت اين بازار مي‌روند. اين يک مزيت بزرگ است، البته وقتي بحث برجام نيز پيش آمد، بورس هم تحت تاثير قرار گرفت چراکه بورس مانند آينه‌اي است که نماي کلي اقتصاد را به خوبي نشان مي‌دهد. به همين دليل وقتي اروپايي‌ها جديت خود را در حمايت و پايبندي از برجام نشان دادند، پس بايد گفت اگر آنها روي عهد خود بمانند، اثر مثبتي روي بازار سرمايه خواهد گذاشت. البته موضوع FATF را نيز نبايد از نظر دور داشت و اين موضوع حتي از برجام نيز مهم‌تر است، اگر موضوع پولشويي حل شود، بدون ترديد اروپايي‌ها بسيار راحت تر با ايران مراودات خود را ادامه خواهند داد و اين امر چشم اتنداز بورس را مثبت خواهد کرد.



هشدار به شرکت‌هاي غيراستاندارد بورسي

اداره نظارت بر ناشران بورسي نسبت به شرکت‌هايي که استانداردها و دستورالعمل جديد صورت‌هاي مالي را زير پا بگذارند، هشدار داد و اعلام کرد: چنانچه شرکتي مطابق با نظر حسابرس استانداردها را رعايت نکرده باشد، اقدام وي جرم تلقي مي‌شود. اداره نظارت بر ناشران بورسي سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: شرکت‌هاي حاضر در بازار سهام بايد همه چارچوب‌ها و استانداردهاي گزارش‌گري را در صورت‌هاي مالي رعايت و پياده سازي کنند. اين اداره با هشدار به ناشران براي رعايت استانداردهاي حسابداري و حسابرسي و همچنين دستورالعمل‌هاي جديد، اظهار داشته است، چنانچه شرکتي مطابق با نظر حسابرس استانداردها را رعايت نکرده باشد، اقدام وي جرم تلقي شده و مطابق با قوانين تخلفات ناشران به آن رسيدگي خواهد شد.

145 ريال؛ سود سهم بيمه البرز

شرکت بيمه البرز اطلاعات و صورت‌هاي مالي 12 ماهه منتهي به 29 اسفند 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه معادل 4000 ميليارد ريال منتشر کرد. "البرز" با انتشار عملکرد 12 ماهه سال مالي گذشته خود اعلام کرد در سال مالي 96 مبلغ 578 ميليارد و 195 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 145ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 4 درصد افزايش داشت. "البرز" در سال مالي 95 مبلغ 140 ريال سود به ازاي هر سهم خود اختصاص داده بود. به سود خالص دوره سود انباشته ابتداي سال افزوده شد و در نهايت مبلغ 888 ميليارد و 691 ميليون ريال سود انباشته منظور شد.

اولين عرضه بنزول خام ذوب‌آهن اصفهان

يکشنبه 30 ارديبهشت ماه 97، بازار فيزيکي بورس انرژي ايران شاهد اولين عرضه بنزول خام شرکت ذوب آهن اصفهان در رينگ داخلي بازار فيزيکي بود و 400 تن بنزول خام از سوي اين شرکت در رينگ داخلي عرضه شد.

به نقل از سنا، در اين روز (يکشنبه 30 ارديبهشت) 400 تن بنزول خام به قيمت هر کيلوگرم 14980 ريال از سوي شرکت ذوب آهن اصفهان در رينگ داخلي عرضه شد. در رينگ بين الملل نيز کالاهاي نفت گاز شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از مبادي ساري و تبريز به مقاصد عراق و افغانستان، نفت سفيد شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از انبار نفت ساري به مقصد عراق و گاز مايع پالايش نفت آبادان به مقصد افغانستان عرضه شد.



بازدهي ۱۹ درصدي گروه استخراج ساير معادن در بورس

گروه استخراج ساير معادن در يک ماه گذشته بازدهي ۱۹ درصدي را در بورس اوراق بهادار به ثبت رسانده است.

به نقل از تسنيم، صنعت فلزات اساسي با 619.5 درصد بيشترين ارزش و با 47.1 درصد بيشترين حجم معاملات هفتگي را به خود اختصاص داده است.

بر اين اساس در 30 روز گذشته نيز گروه استخراج ساير معادن با بازدهي 19 درصد، در صدر صنايع بورسي قرار گرفت و در اين مدت صنعت ساخت دستگاه‌ها و وسايل ارتباطي با افت با 6 درصدي بيشترين افت را تجربه کرد.

سرنوشت نامشخص نمادهاي در حالت تعليق بورسي

فعالان بورس تهران در اين روزها شاهد تعليق ۱۱ نماد معاملاتي هستند که زمان بازگشايي آن‌ها مشخص نيست.

به نقل از ايسنا، در حال حاضر در بورس تهران ۱۱ نماد در حالت تعليق قرار دارند که از علت‌هاي آن مواردي مانند عدم ارائه آخرين اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره‌اي، عدم ارائه اطلاعات و صورتهاي مالي حسابرسي شده، ابهام در خصوص نحوه انجام معاملات و عدم ارائه گزارش تفسيري مديريت مياندوره‌اي است.

اين نماد‌ها عبارتند از داروسازي زهراوي، فنرسازي خاور، گروه مپنا، گروه صنعتي ملي، سرمايه‌گذاري ملت، بانک پاسارگاد،‌هاي وب، صنايع آذرآب، پتروشيمي‌فناوران، بين‌المللي محصولات پارس و کنتور سازي ايران.

از ميان اين نمادها، نماد کنتورسازي ايران از ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ متوقف است که از بعد از اجرايي شدن دستور العمل جديد توقف و بازگشايي نمادها اين نماد از حالت متوقف به حالت تعليق درآمد.

همچنين صنايع آذرآب از ۱۸ تير ماه سال ۱۳۹۶،‌هاي وب از ۲۵ آذر سال ۱۳۹۶ و بانک پاسارگاد از ۲۳ اسفند سال ۱۳۹۶ متوقف هستند و با توجه به، به کارگيري دستورالعمل جديد توقف و بازگشايي نماد‌ها به حالت تعليق درآمده اند. تعدادي از اين نماد‌ها نيز به تازگي و در سال ۱۳۹۷ به حالت تعليق در آمدند.

افزايش حجم معامله جوجه يک‌روزه در بورس کالا

بر اساس آمار سال ۹۶ بورس کالا؛ ۷ ميليون ۶۵۷ هزار عدد جوجه يک روزه گوشتي در گروه کشاورزي اين بورس مورد معامله قرار گرفت.

دي سال ۱۳۹۵ بود که جوجه يکروزه براي نخستين بار به تالار نقرهاي قدم گذاشت. در اين روز ۲۰ هزار قطعه جوجه يکروزه در تالار فرعي بورس کالاي ايران عرضه شد و از آن زمان تاکنون روند عرضه و معاملات اين کالاي زنده سير صعودي را طي کرده است.

به نقل از ايلنا، بر اساس آمار سال ۹۶ بورس کالا نيز ۷ ميليون ۶۵۷ هزار عدد جوجه يک روزه گوشتي در گروه کشاورزي اين بورس مورد معامله قرار گرفت.

پذيرش سومين توليدکننده آهن اسفنجي

مدير پذيرش و بازاريابي بورس کالاي ايران طي اطلاعيه‌اي از پذيرش کالاي آهن اسفنجي به توليدکنندگي شرکت «پارس فولاد سبزوار» خبر داد و گفت: کالاي آهن اسفنجي توليدي شرکت پارس فولاد سبزوار پس از بررسي مدارک و مستندات و طرح موضوع در دويست و دومين جلسه کميته عرضه در تاريخ 19 ارديبهشت در بازار اصلي مورد پذيرش قرار گرفت.

مدير پذيرش و بازاريابي بورس کالا از پذيرش آهن اسفنجي توليدي شرکت «پارس فولاد سبزوار» در بورس کالا خبر داد.

به گزارش سنا، مدير پذيرش و بازاريابي بورس کالاي ايران طي اطلاعيه‌اي از پذيرش کالاي آهن اسفنجي به توليدکنندگي شرکت «پارس فولاد سبزوار» خبر داد و گفت: کالاي آهن اسفنجي توليدي شرکت پارس فولاد سبزوار پس از بررسي مدارک و مستندات و طرح موضوع در دويست و دومين جلسه کميته عرضه در تاريخ ۱۳۹۷.۰۲.۱۹ در بازار اصلي مورد پذيرش قرار گرفت.

شرکت فولاد سيرجان ايرانيان در شهريورماه ۱۳۹۶ در راستاي تسهيل معاملات و کشف قيمت منطقي و واقعي زنجيره فولاد، موفق به پذيرش آهن اسفنجي توليدي خود در بورس کالاي ايران شد و اولين معامله آهن اسفنجي در بورس کالا نيز طي آبان‌ماه سال گذشته به مقدار۲۵۰۰ تني در تالار داخلي انجام پذيرفت. پس از اين شرکت نيز جهان فولاد سيرجان به عنوان دومين شرکت و چهارشنبه گذشته نيزمحصول شرکت پارس فولاد سبزوار در بورس کالا مورد پذيرش قرار گرفت.

فين‌استارز، محل کشف استارت‌آپ‌هايي با آينده درخشان است

مشاور وزير اقتصاد با تاکيد بر مزاياي بي‌شمار برگزاري رويداد فين‌استارز در محيط بازار سرمايه و بازارهاي مالي کشور گفت: حضور استارت‌آپ‌هاي فعال در حوزه فين‌تک و سرمايه‌گذاران در اين رويداد بزرگ و تلاشي که فرابورس در جهت تسهيل تامين مالي استارت‌آپ‌ها مي‌کند به طور قطع زمينه را براي ارتقاي بازارهاي مالي کشور متناسب با نوآوري‌هايي که در اين عرصه در سطح جهاني رخ مي‌دهد مهيا کرده است.

به نقل از سنا، مجتبي لشکر بلوکي اظهار کرد: زماني که آمازون کار خود را شروع کرد جف بزوس گفت «وقتي يک کره زمين داريم، بيش از يک کتاب فروشي هم براي آن لازم نداريم» و کسب و کار خود را شروع کرد؛ بزوس در آن زمان حتي دفتر کار رسمي‌هم نداشت و جلسات خود با سرمايه‌گذاران را در يکي از کتاب فروشي‌هاي سنتي برگزار مي‌کرد.

وي ادامه داد: در آن هنگام وقتي اين موضوع را با مديرعامل بارنز اند نوبل که يک کتاب فروشي زنجيره‌اي بسيار معروف در آمريکا بود، مطرح کردند، او گفت که «آرزو بر جوانان عيب نيست». آمازون سال به سال رشد کرد و اکنون جزو يکي از معروف‌ترين و معتبرترين شرکت‌هاست و چند روز پيش هم در خبرها آمد که صاحب آن ثروتمندترين فرد دنيا شده است.



مديرعامل بورس کالاي ايران گفت: طي ماه‌هاي اخير در بررسي فعاليت تعاوني‌ها مشاهده شد که برخي از آنها در دو حوزه «قيمت» و «نحوه توزيع» محصولات به اعضاي خود، تخلفاتي داشتند که براي اين تعاوني‌هاي متخلف، محدوديت‌هايي در روند خريد محصول از بورس کالا اعمال شده است.

حامد سلطاني نژاد با بيان مطلب فوق به ايسنا گفت: مشاهده تخلف‌هايي از سوي برخي تعاوني‌ها در روند خريد و توزيع محصولات به اعضاي خود باعث شد تا با هماهنگي وزارت صمت و شرکت ملي صنايع پتروشيمي، ميزان سهميه دو برابري که براي تعاوني‌ها در نظر گرفته شده بود، براي متخلفان به سطحي معادل خريداران عادي تقليل يابد که در صورت مشاهده ادامه تخلف از سوي اين تعاوني‌ها، در ميزان و ارائه سهميه براي آنها تجديد نظر خواهد شد. سلطاني نژاد به اهداف حضور تعاوني‌ها در معاملات بورس کالاي ايران اشاره کرد و افزود: تعاوني‌ها براي اين ايجاد شده‌اند که با خريد محصولات از بورس کالا، فعاليت توزيع محصول بين اعضاي خود را به شيوه‌اي مطلوب انجام دهند که اين رويداد در حال انجام است. وي عنوان کرد: موضع بورس کالاي ايران، شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌و همچنين وزارت تعاون و وزارت صمت، توسعه فعاليت تعاوني‌ها و توزيع هر چه بهتر محصولات ميان اعضاي آنهاست چراکه گسترش تعاوني‌ها به عنوان مظهر اقتصاد مردمي، اثر مستقيمي‌در توسعه کسب و کار و اقتصاد کشور دارد. مديرعامل بورس کالاي ايران اظهار داشت: هم اکنون تعاوني‌هاي زيادي در بورس کالاي ايران حضور دارند که به صورت کارا، اقدام به تخصيص و توزيع مناسب محصولات براساس سهميه اعضاي خود مي‌کنند و هيچ مشکلي نيز در روند و توسعه فعاليت اين تعاوني‌ها در بورس کالا وجود ندارد. سلطاني نژاد با تاکيد بر اينکه اين محدوديت‌ها تنها براي متخلفان بوده و ساير تعاوني‌هاي قانونمند به فعاليت خود در بورس ادامه مي‌دهند، افزود: تعاوني‌ها بايد به مانند يک انجمن صنفي، حافظ منافع اعضاي خود باشند نه آنکه با استفاده از امتيازهاي تعاوني در جهت منفعت شخصي اقدام کنند؛ با همه اين تفاسير تاکيد مي‌کنم که بورس کالاي ايران مدافع فعاليت تعاوني‌ها در روند معاملات است.



يک فعال بازار زعفران به بهبود قيمت زعفران از ابتداي سال تاکنون اشاره کرد و گفت: عرضه زعفران از طريق بورس کالا اقدام بسيار خوبي بود و باعث شفافيت قيمت شد لذا بايد بخش خصوصي و صادر کنندگان را تشويق کرد تا محصول خود را از طريق بورس کالا خريداري و صادر کنند تا بتوانيم با برنامه‌ريزي دقيق نبض بازار و قيمت زعفران دنيا را در دست بگيريم.

به نقل از ايانا،مسعود صباغ زاده به روند قيمتي زعفران در ماه‌هاي اخير اشاره کرد و گفت: قيمت زعفران در يکماه اخير به دليل انجام خريد توافقي از سوي سازمان تعاوني روستايي بهبود يافت و اقدام سازمان تعاوني روستايي در خريد توافقي باعث شد تا به تدريج قيمت اين محصول نسبت به زمان برداشت رشد خوبي داشته باشد.

مدير عامل شرکت زعفران کيان توس افزود: به طور مثال در حال حاضر قيمت زعفران نگين از ابتداي سال به تدريج از ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ ميليون تومان در هر کيلو به حدود ۶ تا ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيده است که اين افزايش قيمت به سود کشاورزان و به دليل انجام خريد توافقي زعفران از سوي سازمان تعاوني روستايي بوده است.

وي خاطرنشان کرد: در اين ميان فروش زعفران‌هاي خريداري شده بسيار مهم است و سازمان تعاوني روستايي بايد نقش مهمي‌در اين ميان ايفا کند به طوري که اگر خريد توافقي با مديريت صادر نشود و به درستي به فروش نرود، افزايش قيمت محصول با تهديد مواجه شده و بازار با افت قيمت روبه رو مي‌شود.

صباغ زاده تاکيد کرد: براي جلوگيري از افت قيمت بايد مديريت صادرات به بخش خصوصي سپرده شود زيرا بخش خصوصي بهتر مي‌تواند اين بخش را مديريت کند؛ در همين راستا عرضه زعفران از طريق بورس کالا اقدام بسيار خوبي بود و باعث شفافيت قيمت اين محصول شد بنابراين بايد بخش خصوصي و صادر کنندگان را تشويق کرد تا از طريق بورس کالا محصول خود را خريداري کرده و صادر کنند.

وي ادامه داد: کشف قيمت اين محصول از طريق عرضه و تقاضا باعث مي‌شود که قيمت در بورس مشخص شده و شفاف سازي خوبي در قيمت گذاري آن ايجاد شود.



با معامله ۱۰۰۰ ميليارد ريالي اوراق سلف پلي‌استايرن رقم خورد؛

مرحله نخست عرضه اوليه اوراق سلف موازي استاندارد پلي استايرن انبساطي پتروشيمي‌انتخاب به ارزش ۱۰۰۰ ميليارد ريال ديروز در بورس کالاي ايران با موفقيت به پايان رسيد.

به نقل از کالا خبر، ديروز عرضه اوليه اوراق سلف موازي استاندارد پلي استايرن انبساطي نسوز شرکت توسعه صنايع پتروشيمي‌پلي استايرن انتخاب، به تعداد ۱۴ ميليون و ۶۸۷ هزار و ۵۰۰ قرارداد و با قيمت پايه ۶۸ هزار و ۸۵ ريال در هر قرارداد يک کيلوگرمي، به ارزش حدود ۱۰۰۰ ميليارد ريال انجام شد که با توجه به وجود تقاضاي خريد بالاتر از ميزان عرضه، مرحله نخست انتشار اين اوراق با موفقيت پايان يافت.

معاملات ثانويه اين اوراق نيز از تاريخ ۳۱ ارديبهشت ماه ۹۷ آغاز شده و تا تاريخ ۳۰ ارديبهشت ماه ۹۸ ادامه خواهد داشت.

براساس اطلاعيه عرضه، قيمت خريد بازارگردان در معاملات ثانويه برابر است با قيمت پايه در زمان عرضه اوليه به علاوه ۱۷ درصد ساليانه به صورت روز شمار؛ همچنين بازدهي اين اوراق در سررسيد در دو حالت قابل تبيين است. درصورتيکه دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختيار فروش خود به قيمت « ۱۱۷.۵ درصد ضربدر قيمت پايه در عرضه اوليه» اقدام کنند، اين اوراق در سررسيد براي سرمايه گذاران بازدهي يکساله حداقل ۱۷.۵ درصدي خواهد داشت. اما درصورتيکه شرکت توسعه صنايع پتروشيمي‌پلي استايرن انتخاب نسبت به اعمال اختيار خريد خود به قيمت «۱۱۸ درصد قيمت پايه در عرضه اوليه » اقدام کند، بازدهي سالانه اوراق سلف در سررسيد حداکثر ۱۸ درصد خواهد بود.

اين گزارش مي‌افزايد؛ تامين مالي ۱۰۰۰ ميليارد ريالي پتروشيمي‌انتخاب از بورس کالا در حالي در مرحله اول پايان يافت که ميزان تقاضا نزديک به سه هزار قرارداد بيشتر از ميزان عرضه بود.

در پايان گفتني است، سررسيد اين اوراق يک سال پس از تاريخ عرضه اوليه و دوره تحويل حداکثر يکماه پس از سررسيد قرارداد است؛ ضمن اينکه دوره تحويل فيزيکي پس از زمان سررسيد اوراق شروع و به مدت يکماه ادامه خواهد داشت، عدم ارائه درخواست جهت تحويل فيزيکي کالا، ۱۰ روز تقويمي‌پيش از تاريخ سررسيد اوراق به منزله انصراف از تحويل دارايي پايه و انجام تسويه نقدي خواهد بود. اين در حالي است که حداقل اوراق جهت تسويه فيزيکي ۲۰ هزار قرارداد معادل ۲۰ تن است.

  • *حمايت از توليد ايراني با تامين مالي صنايع از بورس کالا

همچنين محمود رضا خواجه نصيري درباره اين اوراق گفت: در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي، حمايت از کالاي ايراني و به منظور تامين مالي شرکت توسعه صنايع پتروشيمي‌پلي استايرن انتخاب، سلف موازي استاندارد پلي استايرن در بورس کالاي ايران عرضه شد.

وي با اشاره به محصول پلي استايرن انبساطي نسوز به عنوان يکي از محصولات مهم صنعت پتروشيمي‌که به عنوان دارايي پايه اوراق سلف موازي استاندارد در نظر گرفته شده است، گفت: قيمت اعمال در اختيار خريد تبعي قيمت دارايي پايه اوراق در عرضه اوليه به علاوه سود معادل ۱۸ درصد ساليانه و قيمت اعمال در اختيار فروش تبعي به قيمت دارايي پايه اوراق در عرضه اوليه به علاوه سود معادل ۱۷.۵ درصد ساليانه است و همچنين قيمت خريد بازارگردان در معاملات ثانويه نيز قيمت دارايي پايه اوراق در عرضه اوليه به علاوه سود معادل ۱۷ درصد ساليانه به صورت روزشمار است.

خواجه نصيري در زمينه بازده اين اوراق تصريح کرد: در صورتي که قيمت دارايي پايه در سررسيد بيشتر از ۱.۱۸ ضربدر قيمت دارايي پايه در عرضه اوليه باشد ناشر مي‌تواند از اختيار خريد استفاده کرده و نسبت به خريد قرارداد پلياستايرن به قيمت ۱.۱۸ ضربدر قيمت دارايي پايه در عرضه اوليه از دارندگان اوراق اقدام کنند که دراين صورت بازدهي سالانه اوراق سلف حداکثر ۱۸ درصد خواهد بود اما در صورتي که قيمت دارايي پايه در سررسيد کمتر از ۱.۱۷۵ ضربدر قيمت دارايي پايه در عرضه اوليه باشد سرمايه گذاران مي‌توانند از اختيار فروش استفاده کرده و نسبت به فروش قرارداد به قيمت ۱.۱۷۵ ضربدر قيمت دارايي پايه در عرضه اوليه به ناشر اقدام کنند و در نتيجه بازدهي سالانه اوراق سلف حداقل ۱۷.۵ درصد خواهد بود.

مديرعامل تامين سرمايه درباره چگونگي پرداخت سود اين اوراق گفت: اوراق سلف موازي استاندارد سود بين دوره‌اي ندارد و خريدار مي‌تواند در پايان دوره نسبت به تحويل فيزيکي يا تسويه نقدي با توجه به قيمت پلي استايرن در سررسيد و بر اساس قيمت اعمال اختيار فروش تبعي يا اختيار خريد تبعي اقدام کند. مدت قرارداد يک سال از تاريخ شروع عرضه اوليه خواهد بود.