«تجارت» از ضرورت‌هاي اصلاح ساختار فرسوده توليد گزارش مي‌دهد

گروه صنعت، معدن و تجارت: سرمايه‌گذاري كلان خارجي كه طي سال‌هاي اخير يکي از مهمترين برنامه‌ريزي‌ها و راه‌هاي پيش‌بيني شده از سوي دولت براي خروج از وضعيت موجود و تامين سرمايه‌هاي مورد نياز در بخش‌هاي مختلف اقتصادي بود. به نتيجه رسيدن برجام مسير را براي حضور سرمايه‌گذاران خارجي در اقتصاد و بخش‌هاي توليدي اقتصاد ايران تا حدودي هموار کرده بود. بررسي گزارش‌ها نشان مي‌دهد که دولت در زمينه جذب سرمايه خارجي براي بخش‌هاي توليدي تا اندازه‌اي موفق نيز بوده است. اما حالا شرايط متفاوت از ماه‌هاي گذشته شده است. در حال حاضر با اعلام خروج يک جانبه آمريکا از برجام و بازگشت برخي از تحريم‌ها عليه اقتصاد ايران، قراردادهاي خارجي در زمينه سرمايه‌گذاري با مشکلاتي مواجه شده و به نظر مي‌رسد که ممکن است بخش‌هايي از اقتصاد كشور زيان روزهاي سختي را در پيش داشته باشند.

از جمله مهم‌ترين اين بخش‌ها از ديد کارشناسان، بخش توليد کشور است، به ويژه آن بخش از توليد که فعاليت آن وابسته به واردات مواد اوليه و واسطه‌اي از کشورهاي ديگر است. جذب ۱۱ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي از جمله مواردي بود که دولت پس از برجام به تصويب رساند و البته در راستاي آن تحقق برنامه ششم نيز وابسته به حداقل جذب ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي شد که با خروج يک جانبه آمريکا از برجام پيش‌بيني‌هاي انجام شده براي عملياتي شدن با مشکلات متعددي مواجه خواهند شد. اينکه چه جايگزيني براي اين سرمايه‌ها وجود دارد، هنوز مبهم است. از طرف ديگر طي روزهاي گذشته و با شنيده شدن زمزمه‌هايي درباره احتمال لغو قراردادهاي سرمايه‌گذاران خارجي و شرکت‌هاي اروپايي طرح‌هاي بسياري بلاتکليف خواهد ماند که موضوع تامين مالي آن يا ادامه فعاليت آن بلاتکليف مي‌ماند.

با اين حال طبق آنچه کارشناسان اعلام کرده بودند، دولت براي تحقق رشد اقتصادي ۸ درصدي به سالانه ۳۰ تا ۵۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي نياز داشت و البته به دنبال آن پروژه‌ها و طرح‌هاي بزرگي از اين طريق شروع به کار کردند. به گفته مسئولان صنعت، معدن و تجارت، دولت در دوران پسابرجام کمتر از ۳٫۹ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي جذب کرده و اگرچه اهداف اوليه از جذب سرمايه‌گذاري خارجي محقق نشد، اما زمينه رشد آن فراهم شده بود. در حال حاضر که صحبت از رفتن شرکت‌هاي بزرگ اروپايي است، موضوع سرمايه و تامين مالي که مهم‌ترين دغدغه توليد در اين چند سال اخير بوده، جدي‌تر مي‌شود.

  • ضرورت اصلاح ساختار فرسوده توليد

در اين ميان هرچند به نظر مي‌رسد که طي سال‌هاي گذشته دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم نيز تلاش‌هاي زيادي را در راستاي اعمال اهداف اقتصاد مقاومتي و اصلاح ساختار اقتصادي کشور اجرايي کرده و برنامه‌ريزي‌هاي زيادي براي ادامه آن نيز داشته‌اند، اما برخي کارشناسان مي‌گويند که قرار بوده تا خروجي برنامه‌هاي دولت منجر به کاهش رکود و رفع بسياري از مشکلات واحدهاي توليدي و صنعتي شود اما بررسي‌ها نتايج ديگري را نشان مي‌دهد و در حقيقت آنچه مسلم است عدم خروج کامل بخش اقتصادي کشور از رکود است.

اين يک واقعيت است که براي رهايي از رکود حاکم در بخش‌هاي مختلف توليد و صنعت کشور بايد همان ساختاري که در برنامه‌هاي اعلام شده از سوي دولت دنبال شد و برنامه‌هايي که براي کاهش نرخ تورم در اولويت اقدامات دولت قرار بگيرد. از طرف ديگر بايد اين نکته را نيز مد نظر قرار داد که توجه به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته و تلاش براي اجراي دقيق آن برنامه‌ها براي به نتيجه رسيدن، بايد بيش از گذشته مورد توجه مسئولان و مديران بخش‌هاي مختلف اقتصادي واقع شود؛ چراکه بهبود وضعيت اقتصادي جامعه خواه ناخواه در ساير بخش‌هاي کشور نيز اثرگذار خواهد بود و تأثير مستقيم اين حوزه مي‌تواند بسياري از حوزه‌هاي ديگر را از شرايط رکود و بلاتکليفي خارج کند. البته که اين قاعده در واحدهاي توليدي اثرگذار در اقتصاد کشور بيشتر حاکم است. به همين جهت خواسته بسياري از فعالان اقتصادي کشور به خصوص فعالان حوزه توليد در کشور در حال حاضر از دولت دوازدهم، ادامه روند پيگيري رو به بهبود ساختار اقتصادي کشور است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد که هرچند موضوع اصلاح ساختار فرسوده توليد به‌عنوان يکي از برنامه‌هاي مهم دولت در دستور کار قرار دارد و به نظر مي‌رسد که دولتي‌ها بسيار مصرانه پيگيري‌هاي خود را انجام داده و در بسياري از بخش‌ها خروجي مثبتي به همراه داشته اما هنوز هم گروه‌ها و کانال‌هايي هستند که در عمل نمي‌گذارند دولت آنطور که بايد در بخش توليد و حمايت از توليدکنندگان عمل کند. با اين اوصاف برخي از فعالان بخش توليد معتقدند که درست است که مشکلات وجود دارد و در بسياري از بخش‌ها کاستي‌ها همچنان به چشم مي‌خورد اما نبايد تلاش‌هاي دولت را ناديده گرفت. از طرف ديگر افزايش و رشد توليد ملي که در عمل مي‌تواند تضمين کننده اقتصادي پويا براي کشور باشد، يکي از مهمترين خواسته‌هاي صنعتگران و فعالان اقتصادي از دولت است که با در اولويت قرار گرفتن اين موضوع برنامه‌هاي دولت مي‌تواند کشور را در رسيدن به رشد اقتصادي مثبت همراهي کند.

  • تعليق پروژه‌هاي صنعتي و توليدي

در همين رابطه ابوالحسن خليلي، عضو اتاق بازرگاني تهران با پيش‌بيني اينکه ممکن است که شرايط سختي براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي در بخش‌هاي مختلف داشته باشيم، در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» گفت: از اين پس بايد خود را براي بهره‌گيري بهينه از ظرفيت‌هاي داخلي مهيا کنيم وگرنه با تداوم اين شرايط و با خروج سرمايه‌گذاران خارجي، بسياري از شرکت‌ها از جمله شرکت‌هاي بخش خصوصي نيز متحمل زيان مي‌شوند که البته سهم بخش‌هاي مولد از اين زيان بسيار زياد خواهد بود.

اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني در ادامه توضيح داد که توليد داخلي و بخش‌هاي مولد مهم‌ترين سرمايه‌هاي کشور است که هم و غم دولت در اين شرايط بايد حفظ آن باشد. قاعدتا همه بخش‌هاي اقتصادي از اين شرايط زيان مي‌بينند، اما از آنجايي که بخش مولد به واردات مواد اوليه و واسطه‌اي بيش از همه نيازمند است، خسارت بيشتري خواهد ديد و البته بايد دانست که معلق ماندن برخي از پروژه‌هاي صنعتي و توليدي نيز نتيجه خروج سرمايه‌گذاري خارجي است.

خليلي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اينکه مصرف‌کنندگان هم از اين وضعيت ممکن است که دچار مشکلاتي شوند، ادامه داد: در اين شرايط برنامه‌ريزي دولت بايد به نحوي باشد که همه از آثار منفي آن يا حداقل از فشار زياد اين آثار منفي در امان بمانند. با توجه به تجربه‌اي که از شرايط تحريم در سال‌هاي گذشته کسب کرده‌ايم، اين مرتبه بايد آماده‌تر عمل کنيم و اين نيز به اقدامات دولت و ميزان سعي و تلاش مسئولان برمي‌گردد در غير اين صورت آنطور که پيش‌بيني شده با موجي از مشکلات به ويژه براي بخش توليد کشور روبه‌رو خواهيم بود.



بازار خودروهاي وارداتي همچنان در رکود است

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با بيان اينکه حذف خودرو از ليست سامانه نيما به معناي ممنوعيت واردات و افزايش قيمت آن است، اظهار کرد: به خبرهاي فعلي خيلي نمي‌توان اطمينان داشت و شايد تنها يک مشکل سيستمي‌باعث بروز اختلال شده است. آنچه اعلام شده اين است که خودرو در ليست سامانه نيما قرار دارد. زاوه با تاکيد بر اينکه در صورت صحت اين موضوع قيمت خودروهاي وارداتي تا حدودي افزايش و عرضه کاهش مي‌يابد، گفت: جدا از قيمت دلار و ممنوعيت واردات، افزايش تعرفه در سال گذشته به اندازه کافي فضا را براي گران شدن قيمت خودروهاي وارداتي و مونتاژي باز کرد. وي گفت: بازار خودروهاي وارداتي همچنان در رکود است.

تناقض در تصميم‌هاي ارزي دولت براي واردات

مهدي پورقاضي، عضو اتاق بازرگاني با بيان‎ اينکه تعدادي از اقلام از سامانه نيما خارج شده و شايد خودرو نيز جزو اين اقلام باشد اظهار کرد: دولت در حال حاضر يک نوع بلاتکليفي درمورد اين تصميم دارد چراکه ابتدا اعلام کرد که به هر نوع واردات قانوني دلار 4200 توماني داده مي‌شود اما در عمل به محصولات ساخته شده از جمله لوازم خانگي، خودرو و برخي اقلام ديگر دلار با اين نرخ نمي‌دهند. او تصريح کرد: تناقض شديدي بين تصميم‌گيري‌هاي دولت وجود دارد که از لحاظ اقتصادي مشکلات بسياري براي فعالان اين حوزه ايجاد کرده است. پورقاضي گفت: اميدواريم دولت تصميم منطقي درباره تخصيص ارز به صادرکنندگان و واردکنندگان اتخاذ کند.

گشت بازرسي لوازم خانگي با دستور شريعتمداري

با دستور وزير صنعت مبني بر رصد و پايش وضعيت عرضه و نوسانات قيمت لوازم خانگي، با هماهنگي سازمان تعزيرات حکومتي و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مبادي عرضه در سطح شهر تهران بازرسي شد. شهرام ميرآخورلو، معاون بازرسي سازمان حمايت گفت: با توجه به بار رواني ناشي از تلاطمات ارزي در هفته‌هاي گذشته و به دليل کاهش تقاضاي خريد و رکود حاکم بر بازار، عدم عرضه از سوي مراکز فروش و واحدهاي صنفي مشاهده نشد. وي افزود: همچنين با توجه به اينکه امسال هيچ‌گونه مجوزي براي افزايش قيمت ابلاغ نشده است لذا برخورد تعزيري با واحدهاي صنفي و نمايندگي‌هاي فروش متخلف وفق قانون معمول شد.



هزينه 5 درصد از بودجه صنايع در بخش پژوهش

عضو هيات رئيسه کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: در حال حاضر تقريبا مجموع ماليات، سود تسهيلات و عوارض ۴۰ درصد قيمت تمام شده محصولات را به خود اختصاص مي‌دهند و با کسر اين ۴۰ سودي از توليد براي توليدکننده باقي نمي‌ماند. سيدجواد حسيني‌کيا در گفتگو با خانه ملت، درخصوص لزوم حمايت از صنايع فعال کشور، اظهار داشت: در شرايط فعلي کشور هر توليدي که نتواند قدرت رقابت‌پذيري داشته باشد محکوم به شکست است و اگر نتوانيم صنعت را نوسازي کنيم صنايع فعلي نيز از چرخه توليد خارج مي‌شوند و حاصل آن بيکاري است. اين نماينده مجلس با اشاره اينکه اگر نتوانيم صنعت را به روزرساني کنيم قطعا در آينده نه چندان دور دچار مشکلات مي‌شوند، ادامه داد: به روزرساني و داشتن واحد تحقيق و توسعه مناسب مي‌تواند بسيار کمک کننده باشد؛ 5 درصد بودجه صنايع بايد در بخش پژوهش هزينه شود به دليل عدم تحقق اين موضوع واحدهاي توليدي دچار چالش مي‌شوند. وي اضافه کرد: ماليات بر ارزش افزوده تبديل به يک معضل شده و از يک کالا چند بار ماليات دريافت مي‌کنند که همين موضوع باعث افزايش قيمت تمام شده مي‌گردد.

توسعه همکاري زامياد با قطعه‌سازان داخلي

مديرعامل شرکت زامياد در بازديد از شرکت فرمان خودرو سپاهان از گسترش همکاري با قطعه‌سازان داخلي در سال حمايت از کالاي ايراني خبر داد. به گزارش سايپا نيوز، به منظور بررسي توانمندي‌ها و آمادگي جهت افزايش ظرفيت‌هاي توليدي و گسترش همکاري‌هاي دوجانبه با قطعه‌سازان، محمد زارع‌پور اشکذري، مديرعامل شرکت زامياد به همراه جمعي از مديران ارشد اين شرکت از دستاوردها، امکانات و ظرفيت‌هاي توليد يکي از شرکت‌هاي قطعه‌سازي داخلي بازديد کردند. بنابراين گزارش، در اين بازديد که با هدف ارتقاء داخلي‌سازي محصولات جديد توليدي زامياد از جمله وانت ريچ و پادرا در سال حمايت از کالاي ايراني صورت گرفت، مديرعامل شرکت زامياد بر گسترش همکاري با قعطه‌سازان داخلي تاکيد و خاطرنشان کرد: با ايجاد زمينه‌هاي همکاري با قطعه‌سازان با کيفيت داخلي مي‌توانيم علاوه بر افزايش ظرفيت‌هاي توليدي، در جهت تحقق شعارحمايت از کالاي ايراني گام برداريم. وي يادآور شد: با گسترش و حمايت از قطعه‌سازان باکيفيت داخلي بدون نياز به ورود قطعات خارجي و خروج ارز از کشور، رضايت‌مندي مشتريان را با ارائه محصولاتي با قيمت منطقي و مطمئن ارتقاء دهيم.

پژو بازار اروپايي خود را از دست داده است

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس، گفت: بايد ايران‌خودرو و سايپا محصولات احتکاري خود را که با دلار ۳ هزار و ۲۰۰ توماني خريداري کرده‌اند، سريعا به بازار عرضه کنند. نادر قاضي‌پور در گفتگو با خانه ملت، درخصوص وضعيت قراردادهاي خودرويي بين ايران و شرکت‌هاي اروپايي بعد از خروج آمريکا از برجام، اظهار داشت: در زمان انعقاد قرارداد جديد بين خودروسازان داخلي با پژو سيتروئن طي مصاحبه‌اي اعلام کردم که ابتدا شرکت پژو بايد از ملت ايران عذرخواهي و زيان قرارداد گذشته خود را پرداخت کند. وي گفت: در آن زمان اعلام کردم که شرکت پژو بايد در داخل کشور محصولاتي را توليد کند سپس اين محصولات توليدي را صادر کند، توليدکنندگان فرانسوي بازار خود را از دست داده و خودروسازان ديگر اين بازار را تصاحب کرده‌اند. اين نماينده مجلس با اشاره به اينکه شرکت پژو براي تصاحب بازار ناب ايران با ظرفيت يک ميليون خودرو مجددا با توليدکنندگان داخلي قرارداد همکاري امضاء کرده، ادامه داد: صادرات 30درصد محصولات توليدي با توجه به نرخ دلار و ارز آوري آن به نفع توليدکنندگان داخلي است.

مجلس پيگير کاهش تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي

جبار کوچکي‌نژاد، نايب رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس در گفتگو با ايرنا گفت: از کاهش تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي که در طرح ساماندهي بازار خودرو نيز گنجاده شده، حمايت مي‌کنيم تا به تصويب نمايندگان مجلس برسد. وي با اشاره به تصويب قانون هواي پاک در مجلس، افزود: در اين قانون تکاليفي براي سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداري تعيين شده که از جمله آنها مي‌توان به حمايت از توليد و واردات خودروهاي برقي و هيبريدي اشاره کرد. اين نماينده مجلس ادامه داد: در مورد خودروهاي هيبريدي، قرار بود تخفيف‌هاي نقدي در عوارض و ارائه طرح ترافيک رايگان در کلانشهرها در نظر گرفته شود و نه اينکه براي اين خودروها عوارض و تعرفه سنگين لحاظ کنيم. کوچکي‌نژاد اظهار داشت: ارائه تسهيلات براي خودروهاي برقي و الکترويکي فقط در ايران انجام نمي‌شود، اما در ساير نقاط جهان براي تشويق به استفاده از اين خودروها از ابزارهايي همچون کاهش عوارض و تعرفه‌هاي وارداتي نيز استفاده مي‌شود. نايب رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس با تاکيد بر اينکه معضل آلودگي تهران و کلانشهرها بسيار جدي است، گفت: مجلس و دولت بايد براي رفع معضل آلودگي هوا تلاش کرده و در کنار تسهيل در واردات خودروهاي هيبريدي، توليد اين خودروها را در کشور آغاز کنند.

کارنامه توليد خودرو در فروردين 97

فروردين ماه امسال نيز تيراژ توليد خودرو همچون ماه‌هاي پيش از آن با افزايش همراه بوده است. به گزارش ايسنا، در اين مدت توليد انواع خودرو در خودروسازان داخلي با رشد ۱۷.۵ درصدي همراه بوده و از ۶۸ هزار و ۱۸۰ دستگاه در فروردين ماه ۱۳۹۶ به ۸۰ هزار و ۱۴۰ دستگاه رسيد. فروردين ماه امسال توليد انواع سواري ۱۸ درصد افزايش داشته و از ۶۴ هزار و ۶۲۲ دستگاه در فروردين ماه سال گذشته به ۷۶ هزار و ۲۳۹ دستگاه افزايش يافت. توليد انواع ون نيز صعودي بوده و با رشد ۳۱۱.۱ درصدي از ۱۸ دستگاه در فروردين ماه ۱۳۹۶ به ۷۴ دستگاه رسيد. در اين مدت توليد انواع وانت نيز ۶.۳ درصد افزايش يافته و از ۲۹۰۷ دستگاه در فروردين ماه ۱۳۹۶ به ۳۰۹۰ دستگاه افزايش يافت. برخلاف اين محصولات اما توليد ميني‌بوس و ميدل‌باس با کاهش همراه بوده و با افت ۴.۳ درصدي از ۴۷ دستگاه در فروردين ماه سال گذشته به ۴۵ دستگاه رسيد. توليد اتوبوس نيز ۲۲.۵ درصد کاهش يافته و از ۷۱ دستگاه در فروردين ماه ۱۳۹۶ به ۵۵ دستگاه کاهش يافت. فروردين ماه امسال توليد انواع کاميونت، کاميون و کشنده ۲۳.۷ درصد افزايش يافته و از ۵۱۵ دستگاه در فروردين ماه سال گذشته به ۶۳۷ دستگاه رسيد.



مديرکل سازمان جهاني مالکيت معنوي در بازديد از دستبافته‌هاي ايراني از آمادگي براي حمايت از نام و نشان فرش ايراني در مجامع بين المللي خبر داد. به گزارش مرکز ملي فرش ايران، فرانسيس گري با ابراز خرسندي از شناخت دقيق‌تر فرش ايراني و تنوع و ويژگي‌هاي آن گفت: آماده‌ايم تا از همه ظرفيت‌هاي WIPO (سازمان جهاني مالکيت معنوي) و معاهدات بين‌المللي براي پاسداشت دستبافته‌هاي ايراني استفاده کنيم. مديرکل سازمان جهاني مالکيت معنوي که با هيأتي از کارشناسان آن سازمان به ايران سفر کرده، به همراه معاون قوه قضائيه و رييس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رييس مرکز ملي فرش ايران، رييس مرکز مالکيت معنوي سازمان ثبت و برخي از کارشناسان فرش ايران از موزه فرش ايران بازديد کرد. در اين بازديد و گفتگوها محورهاي قابل توجهي براي پشتيباني وايپو از فرش ايراني مطرح و مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

رييس مرکز ملي فرش ايران با اشاره به ثبت کنوني 29 منطقه جغرافيايي فرش ايران در سازمان جهاني مالکيت معنوي، برخي ويژگي‌هاي قابل احصا و مرزگذاري فرش ايران از ديگر کشورهاي توليدکننده فرش دستباف را برشمرد و افزود: نيازمند آن هستيم که وايپو در رويارويي با رقبايي که به گنجينه طرح و نقشه دستبافته‌هاي ايراني دست اندازي کرده و يا از اين نام و نشان بهره مي‌گيرند ياري‌گر فعالان فرش ايران باشد. حميد کارگر، همچنين با توجه به خرسندي فرانسيس گري از آشنايي بيشتر با تنوع فرش ايران براي برگزاري نمايشگاهي در مقر وايپو در ژنو به منظور معرفي هرچه بيشتر فرش ايران به هيأت‌هاي ديپلماتيک و حقوقي ديگر کشورها در ژنو اعلام آمادگي کرد که با استقبال مديران وايپو رو به رو شد.

در حاشيه اين بازديد همچنين درباره استفاده وايپو از تيم کارشناسي و خبره فرش دستباف براي داوري‌هاي بين المللي در اين حوزه بحث و رايزني شد. استفاده هرچه بيشتر از ظرفيت‌هاي معاهده ليسبون، چگونگي تجاري سازي نام و نشان‌هاي ثبت شده مناطق جغرافيايي فرش ايران، برپايي نمايشگاه فرش ايراني در حاشيه نشست جهاني سالانه وايپو در 2019 و بررسي چگونگي غلبه بر دست اندازي کشورهايي که عضو معاهدات حقوقي بين المللي نيستند از مباحث مورد کنکاش در اين نشست بود. شايان ذکر است در حاشيه اين بازديد و نشست تخصصي مقرر شد همزمان با بيست و هفتمين نمايشگاه فرش دستباف ايران در شهريورماه 97، کنفرانس ويژه‌اي با رويکرد بهره‌گيري از توان سازمان جهاني مالکيت معنوي (WIPO) در خدمت فرش دستباف ايران و با حضور کارشناسان آن سازمان در تهران برگزار شود. براساس اين گزارش؛ ۱۹۰ کشور عضو سازمان جهاني مالکيت معنوي است و براي همکاري در حوزه تکنولوژي‌ها و نوع عملکردهاي علمي، ثبت برندها، نام‌هاي تجاري و نام‌هاي جغرافيايي، آثار ادبي و هنري فعاليت دارد و براساس معاهدات مختلف بين کشورهاي عضو از آنها حمايت مي‌کند؛ همچنين بيش از ۲۵۰ هزار شرکت در سراسر دنيا عضو وايپو هستند. اکنون 47 منطقه جغرافيايي فرش دستباف به ثبت ملي رسيده و 29 منطقه ثبت جهاني شده است.



معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد با توجه به تدابير انديشيده شده خروج آمريکا از برجام تاثيري بر همکاري‌هاي خارجي صنعت خودرو از جمله با خودروسازان اروپايي نخواهد گذاشت. محسن صالحي‌نيا در گفتگو با ايسنا، اظهار کرد: صنعت خودروي ما ارتباطي با صنعت خودروي آمريکا نداشت که بخواهد از اقدام اين کشور متاثر شود. وي با بيان اينکه در روابط ما با کشورهاي اروپايي نيز مشکلي وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در اين زمينه کشورهاي اروپايي تاکيد کرده‌اند که به روابط اقتصادي با ايران ادامه خواهند داد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بنابراين هيچ مشکلي در قراردادهاي خارجي صنعت خودرو وجود ندارد و اين همکاري‌ها ادامه خواهد يافت. وي افزود: در حال حاضر تمام قراردادهاي خارجي منعقد شده با خودروسازان خارجي طبق برنامه از پيش تعيين شده در حال انجام است. صالحي‌نيا تصريح کرد: براساس تجربه‌اي که از گذشته وجود داشت در قراردادهاي جديد صنعت خودرو موارد لازم براي عدم قطع همکاري خودروسازان خارجي از جمله از بعد سرمايه‌گذاري آنها در نظر گرفته شده است. پيش از اين نيز گزارش‌هاي منتشر شده تا اندازه زيادي نشان از تمايل خودروسازان خارجي براي ادامه روند حضور در بازارهاي ايران داشتند، اتفاقي که به نظر مي‌رسد شرايط براي اجراي آن حتي پس از خروج يک جانبه آمريکا از برجام تا اندازه زيادي فراهم است.



استاد دانشگاه علم و صنعت ايران پيشنهاد کرد بررسي طرح «ساماندهي بازار خودرو» در مجلس به دليل نوسان‌هاي ارزي و سياسي، مدتي عقب بيفتد. اميرحسن کاکايي در گفتگو با ايرنا درباره طرح مجلس ساماندهي براي ساماندهي بازار خودرو افزود: اگر اين طرح پيش از نوسان ارزي ابتداي امسال مطرح مي‌شد منطقي و درست بود، زيرا شاهد افزايش ناگهاني تعرفه ورودي خودروها بوديم و اين شبهه به وجود آمد که از خودروسازان داخلي به صورت يکطرفه حمايت مي‌شود. وي بيان داشت: دولت انواع تقاضا براي ارز را کنترل مي‌کند و طبيعي است اجازه ندهد ارز به کالاي لوکسي همچون خودرو تعلق يابد؛ بر اين اساس طرح ياد شده زير سوال است. اين کارشناس صنعت خودرو يادآوري کرد هنوز پيامدهاي تصميم آمريکا براي خروج از برجام آغاز نشده اما بايد اثر آن را در بخش صنعت بويژه صنايع خودروسازي زير نظر داشت. وي تصريح کرد: در شرايطي که دشمنان کشور روي اين صنعت و ساير صنايع مشابه مانند کشتيراني و غيره دست گذاشته‌اند، منطقي نيست با چنين طرح‌هايي آب به آسياب آنان بريزيم؛ بنابراين اکنون زمان مناسبي براي اجراي طرح و کاهش تعرفه‌هاي ورودي خودروها نيست. کاکايي درباره تعرفه‌گذاري براي واردات خودروهاي هيبريدي گفت: در شرايط کنوني به نظر مي‌رسد طرح اين موضوع و تسهيل در واردات خودروهاي برقي و هيبريدي با هر هدفي به صلاح نيست.



احسان سلطاني، کارشناس اقتصادي در گفتگو با ايلنا در مورد تاثير برجام بر بنگاه‌هاي توليدي گفت: در اقتصاد ايران دو گروه بنگاه فعاليت مي‌کنند، يک؛ بنگاه‌هاي بزرگ مانند پتروشيمي‌ها و فولادي‌ها و ديگري بنگاه‌هاي کوچک که نزديک به 70 درصد مبادلات خود را با کشورهاي آسيايي دارند و از سويي حجم مبادلات غيرنفتي با اروپا هم زير 5 درصد است بنابراين اين تحريم‌ها نمي‌تواند بر صنعت کشور تاثيرگذار باشد. وي ادامه داد: مشکل اصلي را مي‌توان در طرف درآمدهاي نفتي دانست که اين تحريم‌ها مي‌تواند با تاثير بر نقل و انتقالات پولي، دسترسي به آنها را با مشکل روبه‌رو کرد. سلطاني در مورد راهکارهاي به حداقل رساندن تاثيرات برجام گفت: اولين راهکار اصلاح ساختار هرينه‌اي دولت است که شامل حذف هزينه‌هاي زايد و غيرلازمي‌است که به بسياري از موسسات پرداخت مي‌شود و اين هزينه‌ها بايد قطع شوند. وي افزود: تا زماني که دولت نتواند اين هزينه‌ها را سامان دهد ديگر نمي‌تواند ادعايي در مورد هزينه نهادها و بنيادها داشته باشد.

اين کارشناس حوزه اقتصاد ادامه داد: گروه دوم مربوط به هزينه‌هايي است که به صورت رانت به شبه دولتي‌ها و خصولتي‌ها پرداخت مي‌شود و شامل بنگاه‌هاي بزرگ مانند فولادي‌ها و پتروشيمي‌هاست که اين ميزان نزديک به 10 تا 20 ميليارد دلار است و با نرخ دلار اين رقم نزديک به 50 تا 100 هزار ميليارد تومان است که به نوعي مي‌تواند برابر با کسري بودجه دولت باشد. اين کارشناس صنعت سومين راهکار را اخذ ماليات از گروه‌ها و اشخاص رانتي دانست و افزود: بايد از گروه‌هايي که از منابع رانتي استفاد مي‌کنند ماليات اخذ شود.

سلطاني افزود: چرا نبايد از سپرده‌هاي بانکي که سالانه حدود 200 هزار ميليارد تومان سود پرداخت مي‌شود و يا بر خام فروشي مواد، ماليات نبنديم؟ اگر دولت مجموعه اين اقدامات را انجام دهد، منابع کافي براي حمايت از توليدکنندگان را خواهد داشت. اما مشکل اصلي اين است که همين گروه‌هاي ذي‌نفع و رانتي دولت را در دست گرفته‌اند و به نوعي دولت اين گروه‌ها را نمايندگي مي‌کند. وي در مورد نقش بنگاه‌هاي کوچک گفت: تقريبا سه سال پيش راهکارهايي را در راستاي حمايت از بنگاه‌هاي کوچک و متوسط ارايه کرديم تا ساز و کار همکاري اين بنگاه‌ها با کشورهاي اروپايي فراهم شود که تحريم‌هاي امريکا نيز نمي‌تواند بر اين ارتباط تاثير گذار باشد. سلطاني ادامه داد: حمايت از اين صنايع پايين‌دست و ايجاد تمهيدات براي صادارت کالاهاي نهايي به ويژه براي هفده کشوري که مرز زميني و هوايي با آنها داريم، مي‌تواند در راستاي تقويت صنايع باشد. اين کارشناس صنايع متذکر شد: نقطه ضعف اقتصاد ايران اين است که اقتصاد به جاي مردم در اختيار خصولتي‌ها و دولتي‌ها است که به راحتي تحريم شده و ضربه‌پذير مي‌شود و اگر اقتصاد در اختيار مردم باشد، هيچ کشوري نمي‌تواند به راحتي ايران را تحريم کند.