ضرورت تسريع در پرداخت وام نوسازي مسکن

عضو کميسيون عمران مجلس گفت: تسريع در پرداخت وام نوسازي بافت فرسوده راهکار مهار فنر قيمت خانه‌هاي کلنگي در کشور است. شهرام کوسه غراوي با انتقاد از گراني مسکن و بزرگ شدن حباب قيمت‌ها در بازار در ماه‌هاي اخير، گفت: موضوعي که در بازار مسکن به نگراني‌هاي بيشتر دامن‌زده گراني خانه‌هاي کلنگي است که ادامه اين رويه به‌طور حتم به صلاح نيست. وي با بيان اينکه تسهيل‌گري در حوزه وام نوسازي بافت فرسوده در راستاي کاهش نرخ سود تسهيلات اقدام مثبتي از سوي دولت بوده که مي‌تواند تحرکي در اين حوزه ايجاد کند، افزود: تسريع در پرداخت اين نوع وام مي‌تواند حباب نرخ‌ها در خانه‌هاي کلنگي را کاهش داده و ساماندهي را رقم بزند.

تاثير تعديل نرخ سود بانکي در اجاره‌بها

سخنگوي کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه ۳۷ درصد جمعيت کشور مسکن استيجاري استفاده مي‌کنند، گفت: با ثبات ارزي به طور حتم بازار اجاره بها نيز از تنش‌هاي قيمتي دور شده و به ثباتي نسبي نزديک مي‌شود. صديف بدري با اشاره به وضعيت بازار اجاره بها در کشور، گفت: تعديل نرخ سود بانکي مهمترين عامل تاثيرگذار بر بازار مسکن به ويژه اجاره بها در يک سال اخير بوده است. وي با بيان اينکه با کاهش نرخ سود بانکي بازار اجاره بها ملتهب و نرخ‌هاي غيرمنطقي اعمال شده، افزود: تاثيرپذيري اين بازار از بازارهاي موازي همچون سکه و ارز نيز دليل ديگري بر رشد غيرمنطقي اجاره بها در ماه‌هاي اخير بوده است.

دولت سياست‌هاي تسهيل‌گري را تبيين کند

عضو کميسيون عمران مجلس، گفت: وزارت راه و شهرسازي بايد سياست‌هاي کلان تسهيل‌گري در حوزه خانه‌دار شدن مردم را تبيين و به تاييد مجلس برساند. فرج‌ا... رجبي با اشاره به آمارهاي بانک مرکزي درخصوص رشد 180 درصدي وام مسکن در حوزه ساخت و ساز و رشد 28 درصدي تسهيلات خريد مسکن، گفت: بايد بپذيريم که موفقيت در ارايه تسهيلات مسکن نياز به يک نوع سياست‌گذاري، راهبرد و اعمال سياست‌هاي اجرايي در کنار مداخله دستگاه‌هاي ذي‌ربط و وزارتخانه‌هاي اقتصادي دولت دارد. وي افزود: اگر دولت نخواهد مجموعه مسکن را به صورت واحد ببينيد و در پي تصميم گيري به صورت نقطه‌اي باشد به طور حتم به نتيجه نخواهيم رسيد.



طرح دو فوريتي سامان وضعيت مسکن در دست تهيه است

يک عضو کميسيون عمران مجلس از تصميم تعدادي از نمايندگان مجلس براي تهيه طرحي دو فوريتي براي سامان دادن به وضعيت آشفته و نابسامان اين روزهاي بازار مسکن خبر داد. عبدالکريم حسين‌زاده در گفتگو با ايسنا گفت: مدتي است در پي طرحي دو فوريتي براي سامان دادن به وضعيت مسکن شهروندان هستيم که با نهايي شدن چارچوب‌ها و جزئيات، اطلاع‌رساني مي‌کنيم. اين نماينده مجلس بيان کرد: مديريت بازار مسکن راه و روش دارد. کشورهاي مختلف براي مديريت اين بخش مهم اقتصادي طرح مسکن تهيه و به اجرا مي‌گذارند. اگر متوليان دولتي بخش مسکن به دنبال حل چالش مسکن هستند، بايد با مطالعه تطبيقي تجربيات همه کشورهاي جهان براي پايداري وضعيت و قيمت مسکن فرمول و مدل بومي‌شده ارائه کنند. وي متذکر شد: سال‌هاست که گفته مي‌شود طرح جامع مسکن داريم اما اين طرح به معناي واقعي هنوز رونمايي نشده است. بر اساس توضيحات مديران وزارت راه و شهرسازي در کميسيون عمران طرح مذکور در حد ويرايش اوليه است و خبري از نهايي شدن آن نيست.

تبيين نحوه تامين هزينه مورد نياز آزادراه‌هاي دولتي

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌هاي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل گفت: با توجه به هزينه بالايي که حفظ و نگهداري آزادراه‌هاي دولتي دارند، همواره اين مسئله مطرح بوده که با جذب سرمايه‌گذاران جديد از يک سو بهره‌برداري از اين راه‌ها در اختيار آنها قرار گيرد و از سوي ديگر ميزان عوارض نيز از سوي اين سرمايه‌گذاران با دولت چانه‌زني شده و اجرايي شود. به گزارش ايسنا، سيدحسين ميرشفيع معاون ساخت آزادراه‌هاي شرکت ساخت درباره سرنوشت اين آزادراه‌ها گفت: با توجه به هزينه بالايي که حفظ و نگهداري آزادراه‌هاي دولتي دارند، همواره اين مسئله مطرح بوده که با جذب سرمايه‌گذاران جديد از يک سو بهره‌برداري از اين راه‌ها در اختيار آنها قرار گيرد و از سوي ديگر ميزان عوارض نيز از سوي اين سرمايه‌گذاران با دولت چانه‌زني شده و اجرايي شود. ميرشفيع با اشاره به قانون مديريت آزادراه‌هاي کشور توضيح اداد: اين قانون يک راهکار ديگر نيز ارائه داده و آن به دست آوردن منابع لازم براي حفظ و نگهداري آزادراه‌ها از طريق جذب منابع مالي و درآمدي ديگر آزادراه‌ها است. اين قاعده نيز امکان اجرايي شدن دارد، ولي بايد شرايط سرمايه‌گذاران و پيمانکاران نيز به طور دقيق مشخص شود تا پس از تعيين ميزان درآمد راه‌ها بهره‌برداري از آنها بر اساس نياز کشور در دستور کار قرار گيرد.

دو دليل براي شکست بازار مسکن

نايب رئيس اتحاديه مشاوران املاک با اشاره به اينکه بازار مسکن کشش رشد قيمت را که يک بار در اسفند ماه داشته مجدد در ارديبهشت ماه ندارد، گفت: رشد قيمت مسکن در اواخر سال گذشته کافي بود و متقاضيان مسکن خود را به سختي با آن وفق داده بودند. حسام عقبايي در گفتگو با فارس گفت: شکست بازار مسکن را قبول دارم چرا که افزايش قيمت مسکن در ارديبهشت ماه باعث شد تا بازار مسکن با شکست مواجه شده و خريد و فروش مسکن راکد شود. عقبايي درخصوص دلايل رکود خريد و فروش مسکن و يا همان شکست بازار افزود: چند دليل براي شکست بازار مسکن مي‌توان متصور شد که نخستين دليل آن بلاتکليفي قيمت مسکن است چراکه رشد قيمت مسکن برخلاف سال‌هاي گذشته که هيچ گاه در ارديبهشت ماه رخ نمي‌داد، در اين ماه به وقوع پيوست. وي ادامه داد: همين موضوع يک بلاتکليفي در ميان فروشندگان و انبوه‌سازان به وجود آورد که مبادا اقدام به فروش با قيمت پايين کنند؛ پس آنها هم منتظر ماندند و اقدام نکردند. نايب رئيس اتحاديه مشاوران املاک اضافه کرد: دليل دوم بعد از رشد قيمت مسکن در ارديبهشت ماه و انتظار فروشندگان، نزديک شدن به ماه مبارک رمضان است و همين موضوع که همواره سابقه هم داشته باعث افت معاملات مسکن شده است.

احداث بيش از ۱۱۰۰ کيلومتر راه روستايي در کردستان

مديرکل راه و شهرسازي استان کردستان در تشريح پروژه‌هاي امسال استان، احداث بيش از ۱۱۰۰ کيلومتر راه روستايي و اجراي پروژه‌هاي روبنايي و زيربنايي مسکن مهر استان را از جمله اولويت‌هاي هدف‌گذاري شده براي سال ۹۷ برشمرد. شهرام ملکي در گفتگو با وزارت راه و شهرسازي در تشريح پروژه‌هاي سال ۹۷ استان گفت: تعيين تکليف و شروع عمليات اجرايي تمامي‌قطعات بزرگراه کرمانشاه- مياندوآب، آغاز عمليات اجرايي چهارخطه گردنه صلوات‌آباد- سنندج و پيشرفت بيشتر از ۴۰ درصد پروژه در طول سال گذشته، ايجاد تحرک در عمليات بزرگراه بيجار زنجان، تکميل باند دوم بيجار- ديواندره و اجراي چهارخطه سقز به بانه پروژه‌هاي بزرگراهي استان بوده که در سال ۹۷ نيز تلاشمان اين خواهد بود که با همت مضاعف و مساعدت‌هاي مديران استان و عنايات وزير محترم راه و شهرسازي و با جذب اعتبارات لازم نسبت به اتمام و بهره‌برداري از اين پروژه‌ها با شدت و جديت بيشتري کار شود. وي گفت: هم‌اکنون در سطح استان بيش از ۱۱۰۰ کيلومتر راه روستايي آسفالته در حال احداث است.

آخرين اقدامات دولت براي نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده‌اي

در حال حاضر قرارداد نوسازي ۱۸ هزار دستگاه کاميون با شرکت نفت از محل صرفه‌جويي مصرف سوخت به امضاء رسيده است که در سال جاري اجرا مي‌شود؛ اين قرارداد در نهايت براي ۶۵ هزار دستگاه کاميون خواهد بود. هفته گذشته نيز دومين مرحله نوسازي ناوگان فرسوده سنگين آغاز شد و نوسازي ۵۰۰ دستگاه ميني‌بوس نو انجام شد. به گزارش ايلنا، صدرا... بمانا در مراسم تحويل ۵۰۰ دستگاه ميني‌بوس نو اظهار داشت: در طرح نوسازي ناوگان جاده‌اي، اولويت سازمان راهداري در سال‌هاي گذشته، نوسازي اتوبوس و تاکسي کرايه بود که تحولات خوبي در اين زمينه انجام شد ولي در بخش ميني‌بوس، در سال‌هاي قبل اقدامي‌انجام نشد؛ به همين دليل در دوره جديد طرح نوسازي، اولويت را به ميني‌بوس‌ها داديم. وي افزود: ۵۷ هزار ميني‌بوس فرسوده در کشور داريم که سن متوسط آنها بايد ۱۰ سال باشد ولي در حال حاضر ۲۴.۸ سال است. ميني‌بوس‌داران اکثرا اقشار ضعيف هستند که در روستاها و شهرهاي کوچک به جابجايي مسافر مي‌پردازند، بنابراين نوسازي ناوگان، کمک بزرگي به معيشت آنها مي‌کند. بر اين اساس ۸۰ درصد مبلغ نوسازي ميني بوس‌ها از طريق تسهيلات با سود پايين در نظر گرفته شده است.



فعاليت مرسک در ايران کمتر از 5/2 درصد بود

گروه راه و مسکن: در حالي مرسک غول کشتيراني دنيا از خاتمه فعاليتش در کشورمان به واسطه خروج آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران خبر داده که کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران در بين شرکت‌هاي برتر حمل و نقل کانتينري دنيا يک پله صعود کرده است. براساس اين گزارش مطابق آمار منتشر شده در حال حاضر مرسک با در اختيار داشتن 756 فروند کشتي ملکي و اجاره‌اي و ظرفيت 4 ميليون و 133 هزار و 210 TEU برترين شرکت حمل و نقل کانتينري دنيا قرار دارد. اين شرکت ماه گذشته ميلادي 762 فروند کشتي در اختيار داشت. پس از مرسک شرکت MSC قرار گرفته؛ اين کشتيراني 519 فروند کشتي با ظرفيت 3 ميليون و 269 هزار و 40 TEU دارد. شرکت فرانسوي CMA CGM با 500 فروند کشتي به ظرفيت 2 ميليون و 574 هزار و 780 TEU در رده سوم برترين شرکت حمل و نقل کانتينري دنيا قرار گرفته است. اين شرکت فرانسوي ماه گذشته ميلادي 496 کشتي ملکي و اجاره‌اي در اختيار داشت.

براساس گزارش تسنيم و طبق جدول برترين شرکت‌ها در رده چهارم شرکت چيني کاسکو با ظرفيت يک ميليون و 973 هزار و 469 TEU و در رده پنجم‌هاپاگ لويد آلمان (Hapag-Lloyd) با 228 فروند کشتي (112 فروند ملکي و 116 فروند استيجاري) قرار گرفته‌اند. وان ژاپن در رده ششم برترين‌ها قرار دارد؛ اين شرکت 233 فروند کشتي با ظرفيت يک ميليون و 559 هزار و 538 TEU در اختيار دارد. کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران (IRISL Group) نيز با 47 فروند کشتي ملکي به ظرفيت 110 هزار و 859 TEU هجدهمين شرکت حمل‌ونقل برتر کانتينري دنيا شده است. رتبه اين شرکت نسبت به رده‌بندي قبلي يک پله صعود کرده است. در همين حال معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي در واکنش به توقف فعاليت شرکت کشتيراني مرسک در بنادر ايران و آنچه تهديد برگشت تحريم‌ها پيش روي فعالان صنعت دريايي و بندري خوانده مي‌شود، آن را فضاسازي رسانه‌اي عنوان کرد و گفت: کل فعاليت حمل و نقل اين شرکت کشتيراني در بنادر ايران کمتر از ۲و نيم درصد خدمات عمليات بندري را شامل مي‌شود. براساس گزارش ايسنا، محمدعلي حسن‌زاده افزود: آمار استخراجي از عملکرد سال گذشته سازمان بنادر نشان مي‌دهد در حال حاضر، جا به جايي کانيتنر به / از بندر شهيد رجايي توسط ۳۰۵ شرکت کشتيراني در قالب شرکت‌هاي لاينري(خطوط مستقيم کشتيراني)، فيدري (شرکت‌هاي کوچک کشتيراني)، باکس اپراتورها (شرکت‌هايي که خودشان کشتي ندارند و تنها کانتينر دارند) و SOC (شرکت‌هايي که مالک کانتينر هستند) به بندر شهيد رجايي انجام مي‌شود که نشان دهنده تنوع ارائه‌کنندگان حمل و نقل کالاهاي کانتينري است. وي افزود: در دوره پسابرجام در سال ۹۶ چيزي حدود ۵۵ هزار TEU بود که در قياس با کل حجم ۲ ميليون و ۶۵۰ هزار TEU تخليه و بارگيري کانتينر در بندر شهيد رجايي طي يک سال گذشته، کمتر از ۲ و نيم درصد خدمات عمليات بندري را شامل مي‌شود.

عضو هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: در سال ۱۳۹۱ به جهت تحريم اپراتور ترمينال کانتينر بندر شهيد رجايي در ايران، تردد کشتي‌هاي شرکت مرسک به بندر شهيد رجايي متوقف شد و در حقيت در ۶ سال گذشته و پس از امضاي برجام، خطوط اين شرکت به بنادر ايران تردد نداشته‌اند. عضو هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي همچنين تصريح کرد: طي يک سال و نيم گذشته، فعاليت شرکت مرسک در بندر شهيد رجايي بيشتر به صورت «باکس اپراتور» بوده نه خط کشتيراني. معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر با منتفي دانستن تحريم اپراتورهاي بندر شهيد رجايي، تاکيد کرد: تردد در بنادر کشور هيچ مشکلي ندارد و چالش جدي در جابه‌جايي کالا و تجارت فرامرزي کشور در حوزه کانتينري وجود نداشته و از اين بابت هيچ‌گونه نگراني وجود ندارد.

  • واگذاري اپراتوري بنادر تجاري به بخش خصوصي

از طرف ديگر مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي اعلام کرده است که هيچ مشکلي در ارتباط با اپراتورها و پيمانکاراني که در کشور فعال هستند از نظر محدوديت‌هايي که منجر به اختلال فعاليت‌ها شود، وجود ندارد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با تاکيد بر اينکه اپراتورهاي بخش خصوصي در تمام بنادر شمال و جنوبي کشورمان فعال هستند، افزود: اپراتوري بنادر تجاري را در شرايط رقابتي به بخش خصوصي واگذار کرده‌ايم و هيچ مشکلي در ارتباط با اپراتورها و پيمانکاراني که در کشور فعال هستند از نظر محدوديت‌هايي که احتمال دارد تحريم ايجاد کند، وجود ندارد. وي تصريح کرد: سياست سازمان بنادر اين است که از حداکثر توان شرکت‌هاي داخلي استفاده کند و واگذاري‌ها براي اجراي پروژه‌هاي زيرساختي به صورت فراگير به پيمانکاران داخلي واگذار شده است.

راستاد با بيان اينکه متناسب با حجم پروژه‌ها ييمانکاران مختلفي در بنادر فعال بودند به ايلنا، گفت: اخيرا بزرگترين توسعه فاز سه بندر شهيد رجايي به يک پيمانکار کاملا خصوصي سپرده شده است و اين نشان مي‌دهد که سازمان بنادر هيچ گونه محدوديتي براي استفاده از توان بخش خصوصي در اجراي زيرساخت‌هاي کشور ندارد. وي در پاسخ به اين سوال که آيا در حال حاضر اپراتوري وابسته به نيروهاي نظامي‌در بنادر تجاري فعال است؟ اظهار کرد: ارگان‌هاي نظامي‌در بنادر تجاري کشور فعال نيستند و اغلب اپراتورها شرکت‌هاي وابسته به بخش خصوصي هستند.

  • ادامه تردد خطوط کشتي‌راني بين‌المللي

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي اعلام کرد: در حال حاضر خطوط کشتيراني با روال قبلي و به صورت عادي به بنادر ايران تردد مي‌کنند. براساس گزارش سازمان بنادر و دريانوردي،‌هادي حق‌شناس پيش از اين درباره اخباري مبني بر بازنگري دو شرکت بزرگ حمل و نقل کانتينري مرسک لاين و ام اس سي در همکاري با ايران پس از خروج آمريکا از برجام، اظهار کرد: اين دو خط از جمله خطوط کشتيراني هستند که در بين ۲۰ خط کشتيراني جهان به بنادر ايران تردد مي‌کنند. وي ادامه داد: آن زمان که تحريم‌ها بر اقتصاد ايران تحميل شد، دو خط کشتيراني مرسک‌لاين و ام اس سي از ايران خارج شدند و پس از برجام اين دو خط کشتيراني مجددا به بنادر ايران بازگشتند. معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اينکه اگر دو خط کشتيراني ياد شده قصد داشته باشند به بنادر ايران تردد نکنند، تصميمي‌است که براساس اختيارات خود اتخاذ خواهند کرد، عنوان کرد: از اختيارات خطوط کشتيراني است که به بنادر کدام کشور تردد کنند، اما واقعيت اين است که تحريم‌هاي يک جانبه آمريکا طبيعتا هر شرکتي را مي‌تواند متاثر کند. حق‌شناس افزود: کشورهاي اروپايي علاقه‌مند به ادامه برجام هستند، طبيعي است شرکت‌هاي آنها نيز بايد از کشورهاي خود و نه کشور آمريکا تبعيت کنند. معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه نتيجه نهايي نهايتا به اين مساله بازمي‌گردد که ايران با ساير کشورهاي برجام منهاي آمريکا به چه تفاهمي‌برسد، اظهار کرد: در حال حاضر خطوط کشتيراني با روال قبلي و به صورت عادي به بنادر ايران تردد مي‌کنند. حق شناس تاکيد کرد: همانطور که رويترز اعلام کرده، دو خط کشتيراني مرسک لاين و ام اس سي پس از خروج آمريکا از برجام در حال ارزيابي و بازنگري در همکاري خود هستند و اين بدان معنا نيست که آنها در حال حاضر به زمان تحريم بازگردند.



احمد خرم رئيس سازمان نظام مهندسي تهران شد

گروه راه و مسکن: روز شنبه بعد از ظهر بود که خبرگزاري‌ها اعلام کردند که احمد خرم با کسب ۲۱ راي از مجموع ۲۵ آراي مأخوذه به‌عنوان رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران انتخاب شده است. انتخاب رئيس جديد براي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران در حالي اتفاق افتاد که روز شنبه عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي صحبت‌هاي تندي را عليه برخي روندهاي موجود در اين سازمان گفته بود و از بيداد امضافروشي گلايه کرده بود. در پي تعليق پروانه اشتغال به کار حسن قربانخاني، رييس سابق سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران، عصر روز شنبه جلسه هيات مديره اين استان براي انتخاب رييس جديد برگزار شد که طي آن احمد خرم، وزير اسبق مسکن و رييس کنوني انجمن انبوه‌سازان تهران به‌عنوان رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران منصوب شد. خرم، تنها کانديداي اين پست بود. مهدي روانشادنيا، عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: آقاي خرم با کسب ۲۱ راي و ۴ راي سفيد از مجموع ۲۵ راي ماخوذه به‌عنوان رييس سازمان نظام مهندسي استان تهران انتخاب شد. انتخاب خرم در حالي صورت گرفته که چندي پيش فرج‌ا... رجبي، رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور طي نامه‌اي که هيات مديره استان تهران نوشته بود بر حمايت از حسن قربانخاني تاکيد کرده و گفته بود که او هم‌چنان قربانخاني را رييس سازمان نظام مهندسي استان تهران مي‌داند. پيش از اين فرج‌ا... رجبي به عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي پيشنهاد مذاکره بر سر موارد مناقشه را داده است. ۱۱ ارديبهشت ماه رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان با بيان اينکه وزير راه و شهرسازي پيشنهاد گفتگو بر روي مسائل مورد مناقشه را پذيرفته گفت: نبايد طوري تلقي شود که سازمان‌هاي نظام مهندسي در برابر اصلاحات مدنظر وزارتخانه مقاومت مي‌کنند بلکه ما معتقد به اصلاح امور هستيم. گمانه‌زني‌ها حاکي از آن است که اين جلسه قرار است با حضور احمد خرم، حبيب‌ا... بيطرف، فرج‌ا... رجبي، حامد مظاهريان و عباس آخوندي برگزار شود. در همين حال اميرحسين دزفوليان، خزانه‌دار سازمان نظام‌مهندسي ساختمان استان تهران در گفتگو با صما با اشاره به اينکه اين انتخابات پس از تعليق پروانه اشتغال به کار حسن قربانخاني رييس سابق سازمان از سوي وزارت راه و شهرسازي صورت گرفته افزود: احمدخرم تنها کانديداي اين پست بود؛ و با پشتيباني کامل هيئت‌مديره سازمان نظام‌مهندسي انتخاب شد. وي بابيان اينکه خرم سوابق درخشاني در کارنامه خود دارد. گفت: احمد خرم با داشتن کارنامه‌اي درخشاني از وزارت مسکن تا رياست کنوني انجمن انبوه‌سازان تهران مي‌تواند گام‌هاي مثبتي در ارتقاي جايگاه نظام‌مهندسي بردارد. دزفوليان گفت: اميدواريم شخص خرم بتواند سازمان نظام‌مهندسي تهران را به جايگاه اصلي خود بازگرداند و بايد متذکر شوم وي در اين راه تنها نبوده و از سوي قشر عظيمي‌از مهندسان حمايت مي‌شود. وي بابيان اينکه اين فرد بهترين گزينه براي اتمام تنش‌هاي ايجاد شده بين وزارتخانه و سازمان نظام‌مهندسي است عنوان کرد: شخص خرم به دنبال ارائه راهکارهاي عملي براي کاهش تنش‌ها و منتفع شدن اعضاي سازمان مهندسي از اين شيوه‌نامه‌ها به شکل مطلوب است. خزانه‌دار سازمان نظام‌مهندسي ساختمان استان تهران گفت: احمد خرم به دنبال ايجاد تفاهم‌نامه مشترک بين سازمان نظام‌مهندسي و وزارت راه و شهرسازي است. وي در پايان با تاييد جايگاه اجتماعي و فعاليت‌هاي انجام‌گرفته توسط احمد خرم خاطرنشان کرد: اين فرد بهترين گزينه براي رياست سازمان نظام‌مهندسي بود و بدون ترديد سازمان بعد از حضور وي به آرامش خواهد رسيد.



عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه ايجاد جاذبه در بخش مسکن عامل تشويق مردم به اخذ تسهيلات در اين حوزه بوده است، گفت: رشد معاملات در بخش مسکن حتي اگر به رشد نرخ‌ها هم بيانجامد در دراز مدت به سود است. سيدحسين افضلي در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به دلايل نوسان قيمتي در بازار مسکن، گفت: پس از اعمال محدوديت‌ها در پي نوسانات ارزي بر بازار، سرمايه‌ها به علت عدم امکان جذب منابع در بخش صنعت و کشاورزي به حوزه مسکن هدايت شد که اين خود در تغييرات قيمتي تاثيرگذار بود. اين نماينده مجلس با بيان اينکه سرازير شدن سرمايه‌ها به بازار مسکن تاثيرات منفي بر نرخ‌ها داشته، افزود: رونق ايجاد شده در بازار مسکن در نتيجه منابع آزاد شده تمايلي براي افراد جهت اخذ تسهيلات براي ورود هرچه بيشتري به بازار ايجاد کرد. وي با تاکيد بر اينکه عامل اصلي رشد متقاضيان در حوزه دريافت وام مسکن رونق ايجاد شده در اين حوزه است، تصريح کرد: ايجاد جاذبه در بخش مسکن باعث شد مردم با هر ترفندي از جمله اخذ وام به افزايش سرمايه خود براي حضور در بازار مسکن اقدام کنند. افضلي با بيان اينکه جاذبه ايجاد شده در بخش مسکن قيمت تمام شده و نرخ اجاره بها را افزايش داده، گفت: براي اينکه بازار بتواند خود را متوازن کند بايد صبر کرده و به مولفه‌هاي تنظيم کننده نرخ‌ها توجه کرد.



عضو هيئت مديره انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: نوسان در بازارهاي موازي، باعث شده تا سودجويان سرمايه‌هاي خود را وارد بازار مسکن کنند. محمدمهدي مافي گفت: عواملي چون عرضه و تقاضا در قيمت مسکن تاثيرگذار است و تغييرات در بازارهاي موازي چون ارز، سکه و طلا جو رواني را پيش مي‌آورد و سرمايه‌ها از بانک‌ها به سمت بخش مسکن سرازير مي‌شود و اين امر همراه با افزايش قيمت مسکن بود. به گزارش تسنيم، وي افزود: قيمت مسکن حد منطقي و معقول بايد داشته باشد در غير اين صورت توان خريدار پايين مي‌آيد و توليدکننده هم اقدام به کاهش ساخت و ساز مي‌کند. مافي گفت: قيمت مسکن در سال‌هاي گذشته به اندازه نرخ تورم بود؛ افزايش قيمت 30 درصدي، بسيار لجام گسيخته است، گروهي از اين فرصت استفاده مي‌کنند سود مي‌برند و در مقابل مردم ضرر مي‌کنند. وي تاکيد کرد: با افزايش قيمت مسکن، قيمت مصالح ساختماني، دستمزد کارگران و... افزايش مي‌يابد و واسطه‌ها تنها سود مي‌کنند. عضو هيئت مديره انجمن انبوه‌سازان تهران افزود: بايد اقتصادي پايدار داشته باشيم در غير اين صورت، تورم منجر به کاهش اشتغال در بخش مسکن مي‌شود. در چند سال گذشته دولت تورم را نگه داشت اما اکنون قيمت از تورم بالا رفت و اين به ضرر مصرف‌کننده است. مافي گفت: بايد ساخت مسکن براساس نيازسنجي و الگوي مصرف صورت گيرد. وي افزود: دولت از نظر عملياتي نمي‌تواند در بخش مسکن اقدامي‌کند.



وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌که تعاوني‌هاي مسکن تخصص و دانش ندارند و در ايران تمامي‌تعاوني‌ها خود اقدام به توليد مسکن کرده و مشکلات بي شماري را پديد مي‌آورند، گفت: مردم در بافت‌‌هاي فرسوده سردرگم هستند. عباس آخوندي در جلسه ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار با اشاره به مشکلات تعاوني‌هاي مسکن در کشور اظهار کرد: تعاوني‌هاي مسکن در کشورهاي اروپايي که ما نيز از مدل اجرايي در آلمان در کشورمان تبعيت مي‌کنيم به دليل عدم برخورداري از تخصص و دانش کافي در زمينه فني و مهندسي، به هيچ وجه درگير ساخت و توليد مسکن نبوده و تنها مبالغ را براي سفارش ساخت جمع آوري مي‌کنند، اين درحالي است که در ايران تمامي‌تعاوني‌ها خود اقدام به توليد مسکن کرده و مشکلات بي شماري را پديد مي‌آورند. به گزارش اقتصادآنلاين به نقل از تسنيم، وي با تاکيد بر اين‌که بايد تعريف مشخصي براي تعاوني تأمين مسکن در کشور به وجود آيد گفت: اين تعاوني‌ها بايد به ساماندهي امر توليد پرداخته و ساخت را به متخصصان بسپارند، امري که قطعا از اين پس بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.

آخوندي همچنين بيان کرد:‌ حضور مديران بانکي در همه جلسات ستاد‌هاي بازآفريني در استان‌ها امري ضروري براي رفع مشکل استفاده ناچيز برخي استان‌ها از تسهيلات بانک مسکن است، چرا که اين اقدام باعث آشنايي بيشتر و آگاهي مديران از جزئيات طرح بازآفريني شده و همچنين آن‌ها را قادر مي‌سازد تا بتوانند ديگران را براي مشارکت در اين فرآيند توجيه کنند. مديران بايد با حضور در جلسات مذکور راهکارهاي مناسبي را در چارچوب قوانين و موضوعات مطرح شده جهت بهتر شدن هرچه بيشتر شرايط ارائه دهند. وزير راه و شهرسازي درباره مشکلات موجود در بخش صدور اسناد ملکي در بافت‌هاي حاشيه‌اي نيز گفت: تا پيش از صدور اسناد ملکي بانک نمي‌تواند کاري انجام دهد به همين دليل اين مسئله بايد مورد پيگيري جدي قرار گيرد.

به گفته آخوندي، سياست استفاده از منابع دولتي در تأمين نيمي‌از سود تسهيلات در محلات هدف با توجه به تنگاي مالي دولت در زمان کنوني تصميمي‌اشتباه بوده که بايد قطع و سيستم پس‌انداز جاي آن را بگيرد چرا که در صورت تداوم اين روند تنها بدنامي‌آن براي دولت برجاي مي‌ماند. وي با بيان اين‌که در سيستم پس‌انداز يارانه مستقيم وجود نداشته و افراد براساس حقوقي که کسب کرده‌اند مجاز به دريافت تسهيلات هستند، افزود: پيشنهاد مي‌کنم نامه‌اي با هدف بررسي بيشتر مسئله به رئيس‌جمهوري، معاون اقتصادي و مشاور رئيس‌جمهوري در حوزه بافت‌هاي فرسوده نگاشته و ارسال شود تا در نهايت مردم و متقاضيان از سردرگمي‌در اين حوزه خارج شوند. وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: سياست و پيشنهاد من در اين بخش آن است که سيستم يارانه کنار گذاشته و سيستم پس‌انداز جاي آن را بگيرد زيرا در اين صورت نه تنها ميزان تسهيلات افزايش پيدا مي‌کند بلکه داراي تعهداتي روشن بوده و براي اجرا فشاري به شهرداري نيز وارد نمي‌کند.