وزير نيرو با اشاره به حمايت بانک سرمايه‌گذاري اروپا اعلام کرد؛

گروه انرژي : وزير نيرو از برگزاري کنفرانسي تحت عنوان «سرمايه گذاري شرکت‌هاي کوچک و متوسط اروپايي» در پاييز سال جاري خبر داد و گفت: اين نشست فرصتي براي گسترش همکاري‌ها و افزايش سرمايه گذاري‌هاي کشورهاي اروپايي در ايران است.

رضا اردکانيان در حاشيه ديدار با «ميگل آرياس کانيته» کميسيونر انرژي و تغيير اقليم اروپا به خبرنگاران گفت: اين کنفرانس که در تهران برگزار مي‌شود، فرصتي خواهد بود تا ايران و کشورهاي عضو اتحاديه اروپا زمينه‌هاي توسعه همکاري‌ها و جذب سرمايه را گسترش دهند.

عضو هيات وزيران دولت دوازدهم، اظهار کرد: با مذاکرات انجام‌شده بين ايران و اتحاديه اروپا، مي‌توانيم به دستور کاري دست يابيم که نه تنها توقفي در همکاري‌ها رخ ندهد، بلکه توسعه همکاري‌ها به ويژه براي سرمايه گذاري‌هاي کوچک و متوسط نيز امکان‌پذير شود.

وزير نيرو افزود: کميسيونر انرژي و تغيير اقليم اروپا در اين نشست تاکيد کرد که در جلسه سران اتحاديه اروپا (در صوفيه پايتخت بلغارستان) شرکت کنندگان به اتفاق آرا تصميم گرفتند همه اقدامات لازم را براي ايفاي تعهداتشان نسبت به ايران انجام دهند.

وي اضافه کرد: در نشست صوفيه سران اتحاديه اروپا به اين تصميم مشترک رسيده‌اند که سرمايه گذاري‌هاي کوچک و متوسط شرکت‌هاي اروپايي در ايران را توسط «بانک سرمايه گذاري اروپا» پوشش دهند.

اردکانيان ادامه داد: اين تصميمي‌تعيين کننده براي همه سرمايه گذاران خارجي به ويژه براي شرکت‌هايي است که در حوزه فعاليت وزارت نيرو کار مي‌کنند.

وي گفت: در حوزه وزارت نيرو، پوشش سرمايه گذاري‌ها توسط «بانک سرمايه گذاري اروپا» مربوط به پروژه‌هاي انرژي‌هاي تجديدپذير و افزايش راندمان نيروگاه‌هاست و حتي مي‌تواند به پروژه‌هاي مربوط به افزايش بهره وري آب و فاضلاب نيز تسري پيدا کند.

  • تلاش براي حضور شرکت‌هاي اروپايي در ايران

«ميگل آرياس کانتيه» کميسيونر انرژي و تغيير اقليم اروپا نيز به ديدار خود با وزيران نفت و نيرو و رئيس سازمان انرژي اتمي‌ايران اشاره کرد و گفت: با توجه به خروج آمريکا از برجام، کميسيون اروپا کميته‌اي تشکيل داده است تا بتوانند موانع موجود در مقابل سرمايه گذاري در ايران را برطرف کند.

وي در پاسخ به پرسشي در مورد راهکارهاي اروپا براي انتقال وجوه حاصل از صادرات نفت، گفت: با توجه به اعمال تحريم‌ها توسط آمريکا، اتحاديه اروپا سعي مي‌کند مشکلات را در اين زمينه از سر راه بردارد.

کميسيونر انرژي و تغيير اقليم اروپا افزود: هدف هيات اعزامي‌کميسيون اروپا به ايران اين است که تا حدي که امکان‌پذير باشد، آثار تحريم‌ها را براي اين انتقال ارز برطرف کنيم.

وي تصريح کرد: تلاش کميسيون اروپا فقط به موضوع انتقال پول خلاصه نمي‌شود؛ سعي مي‌کنيم شرکت‌هاي اروپايي را متقاعد کنيم در ايران پروژه‌هايي را در زمينه‌هاي مختلف اجرا کنند.

کميسيونر انرژي و تغيير اقليم اروپا اضافه کرد: ما برنامه‌ريزي کرده‌ايم که موانع سرمايه گذاري در ايران را برطرف و مشکل انتقال ارز را نيز حل کنيم.

  • خبر اميدوارکننده فرانسه براي فعاليت توتال در ايران

وزير دارايي فرانسه گفت کشورش در حال بررسي اين موضوع است که آيا اتحاديه اروپا مي‌تواند زيان شرکتهاي اروپايي که بابت فعاليت در ايران از سوي آمريکا جريمه مي‌شوند را جبران کند.

به نقل از رويترز، برونو لومر به قوانين سال ۱۹۹۶ اتحاديه اروپا اشاره کرد که مي‌تواند به اين بلوک اجازه دهد براي حمايت از شرکتهاي اروپايي در برابر هر گونه تحريم آمريکا، مداخله کند.

در سال ۱۹۹۶ که آمريکا تلاش کرد شرکتهاي خارجي را براي همکاري با کوبا مجازات کند، اتحاديه اروپا با تهديد به تحريمهاي تلافي جويانه، واشنگتن را مجبور کرد از موضع خود عقب نشيني کند.

شرکتهاي اروپايي که در ايران فعاليت داشتند بدنبال تصميم دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا براي خروج از توافق هسته‌اي بين المللي ۲۰۱۵ با ايران، در خطر مجازاتهاي واشنگتن قرار دارند.

وزير دارايي فرانسه به شبکه سي نيوز تي وي و راديو يوروپ ۱ گفت: آيا ما به آمريکا اجازه خواهيم پليس دنيا شود؟ پاسخ منفي است.

شرکت توتال فرانسه هفته گذشته اعلام کرد به علت تصميم رييس‌جمهور آمريکا براي خروج از توافق هسته‌اي با ايران، قادر به ادامه دادن پروژه فاز ۱۱ ميدان گازي پارس جنوبي ايران نيست و تمام فعاليت‌هاي مرتبط خود را قبل از ۱۸ نوامبر لغو خواهد کرد، مگر اين‌که تحت حمايت مقامات فرانسوي و اروپايي، به طور ويژه براي اين پروژه، به توتال معافيت از تحريم‌ها اعطا شود.

توتال همچنين اعلام کرد فعلا هيچ تعهد و التزام ديگري در ارتباط با پروژه پارس جنوبي اضافه نخواهد کرد و با مقامات آمريکايي و فرانسوي، بر سر اعطاي معافيت به اين پروژه درحال مذاکره است.

اگر توتال نتواند معافيت از تحريم را از آمريکا دريافت کند، شرکت ملي نفت چين (سي‌ان‌پي‌سي) طبق قرارداد جايگزين اين شرکت فرانسوي شده و سهام توتال به اين شرکت چيني منتقل مي‌شود.

  • نيويورک تايمز: آمريکا نمي‌تواند به ايران و ونزوئلا همزمان فشار بياورد

به نقل از نيويورک تايمز، ترامپ راه سختي براي راضي کردن کشورهايي نظير چين و هند و ديگر کشورها براي پيوستن به تحريم‌ها عليه ايران و اعمال فشار به ونزوئلا در پيش دارد. از آنجا که دو توليد کننده بزرگ نفت جهان براي يک بازار مشترک رقابت مي‌کنند، تحت فشار قرار دادن يکي، به نفع ديگري تمام مي‌شود. تحت فشار قرار دادن هر دو مي‌تواند قيمت نفت را به شدت بالا ببرد.

بر اساس اين گزارش، انتخابات ونزوئلا قرار است روز يکشنبه برگزار شود و پيروزي نيکولاس مادرو به دليل اينکه مخالفان اصلي او انتخابات را تحريم کرده و آن را مايه شرمساري خوانده‌اند؛ قطعي به نظر مي‌رسد. مقامات دولت ترامپ به ونزوئلا هشدار داده‌اند که با تحريم‌هاي مالي سخت‌تر به ويژه در بخش نفتي مواجه خواهند شد.

نيويورک تايمز نوشت: دولت ترامپ در پي خروج از توافق هسته‌اي، در حال تلاش براي کاهش صادرات نفت ايران است. حرکت همزمان عليه دولت‌هاي ايران و ونزوئلا بازي را براي کشورهاي تشنه نفتي که احتمالا سعي مي‌کنند از تحريم‌ها عدول کنند يا از اين وضعيت سود ببرند پيچيده خواهد کرد.

امي‌ميرز جف کارشناس انرژي در شوراي روابط خارجي به نيويورک تايمز گفته است: براي آمريکا اينکه هر دو سري تحريم‌ها را همزمان اعمال کند و به بازار نفت صدمه‌اي وارد نشود کار سختي است.

چين و هند بزرگترين خريداران نفت خام ايرانند؛ اين دو کشور ۴۰ درصد بازار صادرات نفت ونزوئلا را نيز به خود اختصاص داده‌اند. اين دو کشور آسيايي و ديگر واردکنندگان نفت هيچ گزينه‌اي ندارند جز اينکه بشکه‌هاي از دست رفته را با نفت عربستان سعودي يا ديگر اعضاي اوپک جايگزين کنند. مشتريان نفت آسيايي در صورت تحريم‌هاي سخت‌تر عليه ونزوئلا با مشکلات بيشتري مواجه خواهند شد.



آغاز توزيع لوازم کاهنده مصرف آب

مدير دفتر مديريت مصرف و نظارت بر کاهش آب بدون درآمد شرکت آب و فاضلاب گفت: در حال حاضر طرح توزيع لوازم کاهنده مصرف به صورت قسطي در استان اصفهان آغاز شده و استقبال خوبي نيز از سوي مشترکان براي دريافت اين لوازم صورت گرفته است. علي سيدزاده در گفتگو با ايسنا با بيان اينکه اين طرح از روز شنبه به صورت جدي در اصفهان آغاز شده است، گفت: بروشورهايي با اطلاعات دقيق از انواع لوازم کاهنده در اختيار مشترکان پرمصرف قرار گرفته و هر مشترکي که تقاضاي دريافت اين تجهيزات را داشته باشد، در اختيار آنها مي‌گذاريم. در روز اول ۴۰۰ مشترک تقاضاي دريافت لوازم کاهنده مصرف را داشته‌اند که پس از ارزيابي اين لوازم در اختيار مشترکان قرار مي‌گيرد.

ايران حجم عرضه نفت خود را حفظ مي‌کند

سخنگوي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌اعلام کرد که ايران در فروش نفت از شگردهاي تازه‌اي بهره مي‌گيرد و مقدار عرضه خود را در بازارهاي جهاني حفظ مي‌کند. اسدا... قره‌خاني به شانا گفت: با ادامه روند کنوني در بازار جهاني نفت شاهد شوک و تغيير ناگهاني قيمت نخواهيم بود، همچنين با مديريتي که در فروش نفت در بخش بين‌الملل وزارت نفت وجود دارد حتي اگر تحريم‌هاي نفتي اعمال شود، ايران نفت خود را با راهکارهاي جديد روانه بازارهاي جهاني مي‌کند. وي افزود: ايران راهکارهايي اتخاذ کرده که اگر برخي مشتريان نفت خام اين کشور تمايلي به ادامه همکاري نداشتند، مشتريان جديدي جايگزين شوند. تحريم‌ها و تهديدهاي آمريکا به اين معنا نيست که ايران دست و پا بسته بوده است.

۲ انتصاب جديد در پتروشيمي

معاون وزير نفت در امور پتروشيمي‌طي احکامي‌جداگانه، سرپرست مديريت توسعه منابع‌ انساني شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌و سرپرست جديد شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي‌را منصوب کرد. به نقل از شرکت ملي صنايع پتروشيمي، سيدرضا نوروززاده در حکمي‌اسمعيل قنبري را به عنوان سرپرست مديريت توسعه منابع انساني اين شرکت معرفي کرد. مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌همچنين در حکمي‌علي پژوهان را به سمت سرپرست جديد شرکت پژوهش و فناوري منصوب کرد. در متن اين حکم آمده است: «جناب آقاي علي پژوهان نظر به سوابق و تجارب مفيد جنابعالي به موجب اين حکم به سمت سرپرست شرکت پژوهش و فن‌آوري پتروشيمي‌منصوب مي‌شويد. اميد است با استعانت از خداوند متعال در پيش‌برد اهداف شرکت موفق و مويد باشيد.»



بارش‌هاي ايران به 1/158 ميلي‌متر رسيد

ميزان بارش‌هاي ثبت‌شده از ابتداي سال آبي جاري تا عصر روز بيست و نهم ارديبهشت به ۱۵۸.۱ ميلي‌متر رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشي ۲۹.۸ درصدي داشته است.

به نقل از تسنيم، بر اساس آمار رسمي‌دفتر مطالعات پايه آب شرکت مديريت منابع آب ايران، مجموع بارشهاي کشور از ابتداي سال آبي جاري (ابتداي مهر 96) تا ساعت 18:30 روز بيست و نهم ارديبهشت به 158.1 ميلي‌متر رسيد.

ثبت 158.1 ميلي‌متر بارش در سال جاري در حالي است که مقدار بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته 225.1 ميلي‌متر ثبت شده که مقايسه اين دو رقم، نشان‌دهنده کاهش 29.8 درصدي بارشها در سال جاري است.

همچنين ميزان بارشهاي ايران در مدت مشابه در 49 سال گذشته (درازمدت) به‌طور متوسط 230 ميلي‌متر بوده که در مقايسه با ميزان بارشهاي سال جاري، از کاهش 31.3 درصدي بارش‌ها در سال آبي 97 ــ 96 حکايت دارد.

در اين مدت پربارش‌ترين نقطه کشور "رامسر ــ صفارود" در استان مازندران با ثبت 907 ميلي‌متر بارش و کم‌بارش‌ترين نقطه کشور "هوشک ــ سراوان" در استان سيستان و بلوچستان با ثبت 3.3 ميلي‌متر بارش بوده است.

واگذاري ۱۴۸ پيمان به پيمانکاران محلي ازسوي شرکت گاز لرستان

شرکت گاز استان لرستان همسو با تاکيد وزير نفت براي واگذاري بخشي از تصدي نفت به مردم و پيمانکاران محلي، ۱۴۴ پيمان از ۱۴۸پيمان امض شده را به پيمانکاران محلي واگذار کرده است.

به گزارش شانا، شرکت گاز استان لرستان با هدف تحقق مسئوليت‌هاي اجتماعي نسبت به ارائه خدمات و توسعه اماکن مذهبي و فرهنگي و برگزاري مسابقات قرآني جوانان و نوجوانان در سطح مساجد و برگزاري ۴۰ هزار ساعت آموزش ايمني در سطح مدارس کرده اقدام است.

اين شرکت همچنين از ۲۸ پايان‌نامه برتر و ۱۵ پروژه صنعتي حمايت کرده و در برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي علمي‌و پژوهشي همراه بوده است.

سايه خاموشي بر سر کشور

دغدغه خاموشي در دوره اوج مصرف درآستانه فرارسيدن هر تابستان قوت مي‌گيرد، بر اساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در تابستان ۱۳۹۷ شاهد رشد پنج درصدي مصرف نسبت به سال قبل هستيم که همين مساله سايه خاموشي را پررنگ‌تر مي‌کند.

به نقل از ايسنا، سال گذشته در زمان پيک بار ۹۳۰۰ مگاوات از ظرفيت نيروگاه‌هاي برق آبي استفاده شد که با بارش‌هاي اخير به حدود ۶۰۰۰ مگاوات رسيد اين مساله بدين معناست که کشور در اين بخش با ۳۳۰۰ مگاوات کمبود توليد مواجه است؛ البته بر اساس گفته‌هاي مقامات وزارت نيرو بخش نيروگاهي تعهدات لازم در اين بخش را انجام داده و از آبان ماه سال گذشته تاکنون حدود ۷.۳ ميليارد کيلووات ساعت ذخيره انرژي داشته است و با توجه به پيش‌بيني‌هايي که سال قبل مبني بر کاهش بارندگي و توليد نيروگاه‌هاي برق آبي وجود داشت، بخش توليد با هماهنگي بين نيروگاه‌هاي بادي و حرارتي بسياري از اين کمبودها را جبران کرد و انرژي مورد نيازي که بايد از نيروگاه‌هاي برق آبي دريافت مي‌شد از نيروگاه‌هاي حرارتي اخذ شد.

پيش‌بيني ۷۰ هزار بشکه نگهداشت توليد در شرکت مارون

مديرعامل شرکت بهره برداري نفت و گاز مارون آخرين وضعيت توليد و نگه‌داشت توليد در اين شرکت را تشريح کرد.

جهانگير پورهنگ در گفت‌وگو با ايسنا، درمورد ميزان توليد شرکت بهره برداري نفت و گاز مارون توضيح داد: ميزان توليد در اين شرکت حدود ۵۷۰ تا ۵۸۰ هزار بشکه نفت، ۳۵ هزار بشکه ميعانات گازي و ۵۵۰ ميليون فوت مکعب گاز است.

وي درمورد افزايش توليد در اين شرکت گفت: به طور طبيعي توليد از هر مخزني ساليانه افت دارد و يکي از برنامه‌هاي سالانه در شرکت نفت و گاز مارون اين است که از افت جلوگيري کند. سال گذشته ميزان توليد نفت حدود ۷۶ هزار بشکه کاهش داشت که حدود ۷۴ هزار بشکه آن را جبران کرديم. بخشي از اين جبران توسط ۱۴ هزار بشکه از طريق چاه‌هاي جديد که حفاري شده بود جبران شد.

مدير عامل شرکت بهره برداري نفت و گاز مارون ادامه داد: امسال پيش بيني مي‌شود بيش از ۷۰ هزار بشکه نگه داشت توليد را در تعمير و ترميم چاه‌ها و حفاري چاه‌هاي جديد انجام دهيم.

تامين سرانه آموزشي مجتمع ۲ هزار واحدي نفت در اهواز

مدير نظارت بر طرح‌هاي عمراني مناطق نفت‌خيز در آيين افتتاح مدرسه متوسطه دوره اول در مجموعه مسکوني ۲۰۰۰ واحدي نفت اهواز گفت: هم‌اکنون ۴۸ واحد آموزشي در استان خوزستان با تامين اعتبار از سوي شرکت ملي نفت ايران در دست ساخت است.

به نقل از شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب، يک باب مدرسه متوسطه دوره اول در مجموعه مسکوني ۲۰۰۰ واحدي نفت اهواز افتتاح شد. اين مدرسه ۱۲ کلاسه توسط اداره کل نوسازي مدارس استان خوزستان احداث و هزينه آن به ميزان ۳۷ ميليارد ريال از محل اعتبارات طرح کمک به عمران مناطق نفت‌خيز شرکت ملي نفت ايران تامين شد.

تراز درياچه اروميه 5 سانتيمتر افزايش يافت

رييس دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان غربي ارتفاع آب درياچه اروميه از آب‌هاي آزاد را امروز يکشنبه 30 ارديبهشت يک هزار و 270 متر و 82 سانتي متر اعلام کرد و گفت: ارتفاع آب اين درياچه در هفته گذشته پنج سانتيمتر افزايش يافته است. فرهاد سرخوش در گفتگو با ايرنا افزود: بارندگي‌هاي مناسب و ورود آب از آبراهه‌ها و رودخانه‌ها به پيکره درياچه از عوامل افزايش تراز نگين آبي آذربايجان به شمار مي‌رود. وي با اشاره به عملکرد موفق اين ستاد در جلوگيري از ادامه روند خشک شدن درياچه اروميه، ادامه داد: ارتفاع درياچه اروميه در مقايسه با کمترين تراز ثبت شده آن حدود 78 سانتي متر فاصله دارد و اين مهم، نتيجه تلاش‌هاي دولت تدبير و اميد در تحقق وعده احياي درياچه است. وي با اعلام اينکه گستره کنوني نگين آبي آذربايجان به 2 هزار و 367 کيلومتر مربع رسيده است، افزود: مساحت درياچه اروميه نسبت به هفته گذشته 56 کيلومترمربع افزايش يافته است.



مديرعامل شرکت پالايش نفت آبادان با اشاره به اين‌که رقم توليد پالايشگاه آبادان از زير ۱۰ ميليون ليتر در روز به ۱۲ ميليون ليتر رسيده است، افزود: براي تحقق اين هدف ۲ واحد پالايشگاه که براي مدت چهار سال فعاليتش متوقف مانده بود دوباره راه‌اندازي شد.

به نقل از شرکت ملي پالايش وپخش فرآورده‌هاي نفتي، اسفنديار دائم‌ الذکر با اشاره به اين‌که رقم توليد پالايشگاه آبادان از زير ۱۰ به ۱۲ ميليون ليتر در روز رسيده است، افزود: براي تحقق اين هدف ۲ واحد پالايشگاه که براي مدت چهار سال فعاليتش متوقف مانده بود دوباره راه‌اندازي شد و اين نويد را مي‌دهيم که همه بنزين پالايشگاه آبادان تا پايان امسال، با کيفيت يورو ۴ توليد شود.

وي، دستاورد راه‌اندازي اين واحدهاي راهبردي را توليد بنزين باکيفيت و اکتان ۹۶ درصد عنوان کرد و درباره دليل از خط توليد خارج شدن واحدهاي ياد شده گفت: در پي بروز مشکل مکانيکي در واحد بازيافت اسيد سولفوريک پالايشگاه و ممکن نبودن بازيافت اسيد مصرفي واحد الکيلاسيون، از چهار سال گذشته اين واحدها نيز به اجبار از سرويس خارج شده بود اما به دنبال انجام تعميرات و پاره‌اي اصلاحات در تجهيزات واحد بازيافت اسيد، از ۲۷ آذر گذشته اين واحدها وارد مدار توليد شد.

مديرعامل شرکت پالايش نفت آبادان با اشاره به اين‌که اکنون روزانه بيش از ۱۲ ميليون ليتر بنزين، به شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي تحويل مي‌دهيم، اظهار کرد: اين ميزان بنزين نسبت به چند ماه گذشته، ۲ ميليون ليتر افزايش يافته است.

عضو هيئت مديره شرکت پالايش نفت آبادان، اظهار کرد: به‌ زودي واحدهاي قديمي‌را جمع آوري کرده و به موزه صنعت نفت ايران تحويل مي‌دهيم و از اين پس پالايشگاه آبادان را در قالب يک پالايشگاه مدرن در خواهيم آورد.



نظام نامه بهداشت، ايمني و محيط زيست ويژه پيمانكاران صنعت برق به منظور كنترل عملكرد و ارزيابي فعاليت ايمني و بهداشت پيمانكاران در دستور كار توانير قرار گرفت. به نقل از وزارت نيرو، كميته تدوين نظامنامه بهداشت، ايمني و محيط زيست پيمانكاران در دفتر HSE شركت توانير، با حضور کارشناساني از شركت‌هاي توانير، برق منطقه‌اي و توزيع نيروي برق تشكيل جلسه داد. در همين زمينه "سيداعتضاد مقيمي" مديركل دفتر نظارت بر بهداشت، ايمني و محيط زيست شركت توانير، گفت: تاكنون در سه نشست با حضور متخصصاني از شركت توانير و شركت‌هاي برق منطقه‌اي و توزيع، به بحث و بررسي درخصوص موارد قابل درج در اين نظامنامه پرداخته شده است.

مقيمي‌با اشاره به اين كه اكنون از بحث كليات و مقدمات عبور كرده ايم، تصريح كرد: اين كميته در حال تدوين مفاد نظامنامه است.

مقيمي‌با تاكيد براين كه اين نظام‌نامه، به منظور كنترل عملكرد و ارزيابي فعاليت ايمني و بهداشت پيمانكاران و نيز ارائه آگاهي به آنان از نحوه و چگونگي اجراي مسائل HSE در فرآيندهاي كاري، تدوين مي‌شود، افزود: قرار است هرچه سريع تر نظامنامه مورداشاره، نهايي و ابلاغ و در اختيار مجريان و پيمانكاران قرار گيرد.

مديركل دفتر نظارت بر بهداشت، ايمني و محيط زيست شركت توانير، خاطرنشان ساخت: اين نظامنامه، مكمل دستورالعمل‌هاي ايمني و حفاظت قانون كار خواهد بود. مقيمي‌يادآور شد: صنعت برق يكي از زير بنايي‌ترين صنايع و در واقع موتور محرك هرگونه توسعه اقتصادي و صنعتي است و شركت توانير بعنوان متولي اين حوزه مهم و اساسي وظايف خطيري درامر توسعه و اجراي پروژه‌هاي عمراني بعهده دارد. بالا رفتن انتظارات جامعه سبب شده كه پرداختن به موضوعات ايمني، بهداشت و محيط زيست يكي از اولويت‌هاي كسب و كار در سازمان‌هاي امروزي باشد.



با يکسان سازي نرخ ارز، محصولات پتروشيمي‌با نرخي بيش از ۴۲۰۰ تومان فروخته شده که موجب ضرر واحدهاي پتروشيمي‌مي‌شود. به گفته کارشناسان با نظارت بيشتر مي‌توان اين مشکل را مديريت کرد.

به نقل از مهر، با يکسان سازي نرخ ارز با قيمت ۴۲۰۰ تومان به ازاي هر دلار، بسياري از مشکلات در زمينه صادراتي يا نرخ خوراک واحدهاي پتروشيمي‌حل شد؛ اما با بررسي وضعيت بازار به نظر مي‌رسد هنوز دست اندازهايي در اين زمينه وجود دارد. پيش از يکسان سازي نرخ ارز، مقوله‌اي که مطرح مي‌شد، اختلاف قيمت خوراک واحدهاي پتروشيمي‌با نرخ فروش صادراتي محصولاتشان بود؛ به اين ترتيب که پتروشيمي‌ها، خوراک خود را با يارانه دولتي دريافت مي‌کردند، اما با قيمت ارز آزاد مي‌فروختند. در اين شرايط، حاشيه سود پتروشيمي‌ها بالا و دولت در حقيقت متضرر مي‌شد که البته با يکسان سازي نرخ ارز، اين دسته از مشکلات حل شد.

اين تک‌نرخي شدن از سويي ديگر، تاثير زيادي بر معاملات محصولات پتروشيمي‌در بورس کالا داشت؛ به نحوي که تا قبل از اعلام تک نرخي شدن ارز، قيمت محصولات در بورس کالا بر اساس ارز شناور سامانه سنا محاسبه و در بورس کالا معامله مي‌شد. در اين شرايط تا زماني که واحدهاي پتروشيمي‌کف عرضه اعلامي‌از سمت شرکت ملي پتروشيمي‌را رعايت مي‌کردند، وضعيت بازار در شرايط عادي پيش رفت و تنها در محصولاتي که ظرفيت توليد آن محصول از سمت واحد پتروشيمي‌کمتر نياز داخل بود يا در شرايط اورهال يک واحد پتروشيمي، به صورت مقطعي بازار دچار التهاب افزايش قيمت مي‌شد.

البته شرکت‌هاي صنايع تکميلي، مخالف اين نوع مکانيزم محاسبه قيمت محصولات پتروشيمي‌بوده‌اند و خواستار محاسبه محصولات پتروشيمي‌بر اساس ارز مبادله‌اي بودند؛ به اين معنا که به نوعي به دنبال کاهش قيمت محصولات در بورس کالا بودند؛ در حاليکه با تک نرخي شدن قيمت ارز و اعلام ارز ۴۲۰۰ توماني عملا قيمت محصولات با کاهش حدود ۱۰ الي ۲۵ درصدي قيمت‌ها در بورس شد. اين کاهش قيمت‌ها در بورس کالا باعث التهاب در بازار آزاد شد، نکته بسيار مهم اختلاف شديد بين قيمت محصولات پتروشيمي‌در بورس و بازار آزاد است. اتفاقي که براي صنعت تکميلي پتروشيمي‌کشور که اقتصاد اين واحدها به شدت به قيمت مواد اوليه وابسته است، بسيار خطرناک است و باعث زير ظرفيت رفتن و در انتها تعطيلي اين واحدها مي‌شود.

  • *افزايش ۴۳ درصدي سهم کالاهاي پررقابت

در همين حال رضا محتشمي‌پور، رئيس دفتر صنايع تکميلي شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌درباره مشکلات کنوني محصولات پتروشيمي، گفت: بازار در ماه دوم سال، شرايط پرالتهابي را تجربه مي‌کند، به‌طوري‌که پارسال کالاهاي پررقابت حدود ۱۱ درصد کل محصولات صنعت پتروشيمي‌بود، اما اوايل ارديبهشت، ميزان کالاهاي پر رقابت به ۴۳ درصد افزايش يافت. از آن طرف، به‌طور معمول ۶۵ تا ۷۰ درصد کالاها، بدون رقابت يا با رقابت کم بودند که اين ميزان در ماه جاري به ۲۵ درصد کالاها رسيده است. اين يعني اين‌که ما با بحران تقاضا روبه‌رو هستيم.

وي ادامه داد: اين در حالي است که با افزايش همزمان قيمت خوراک و کاهش قيمت فروش برخي شرکت‌ها وارد فاز زيان‌دهي شده‌اند. به عنوان مثال، پتروشيمي‌تندگويان تنها توليد کنندهPET در ايران بر اساس برآوردها اين محصول را با زيان عرضه مي‌کند، اما خريداران آن از محل فروش PET در بازار آزاد تا بيش از ۵۰ درصد سود مي‌کنند که نتيجه اشکال در سازوکارهاي مديريت بازار است. هم‌اکنون عامل اصلي اين مسئله سقف رقابت است و اگر سقف قيمتي در کوتاه مدت اصلاح يا برداشته شود التهاب بازار کم خواهد شد، البته برداشتن آن نيز نگراني‌هايي ايجاد مي‌کند.

رئيس دفتر صنايع تکميلي شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌افزود: بايد به عملکرد گذشته شرکت‌ها در دوره غير بحران هم توجه داشت، يعني اگر يک شرکت در زمان نبودن بحران ماهانه ۱۰۰ تن خريد داشته، در اصل نبايد توان آن را داشته باشد که ناگهان ۲ هزار تن تقاضا ثبت کند. مشکل ديگر صنعت پايين‌دست پتروشيمي‌خريد محصولات از بازار داخلي و فروش در بازارهاي جهاني توسط دلالان است. در واقع عده‌اي به اين وسيله ريال خود را با ارز ۴۲۰۰ توماني به محصولات پتروشيمي‌تبديل کرده و سپس آن‌را با ارزهاي با قيمت بازار آزاد صادر مي‌کنند که سبب کمبود در نياز داخل مي‌شود.