جهان اقتصاد به قلم ابوالفضل رجب زاده نوشت: اگر به متون تاريخي که به موضوع اصناف پرداخته اند، نگاه کنيم، چند موضوع بيش از مسايل ديگر به چشم مي‌آيد؛ اولين موضوعي که بيش از هر چيز ديگري مطرح است، اين که اصناف هيچگاه آنگونه که شايسته بوده‌اند مورد توجه قرار نگرفتند و دومين موضوع آن است که اصناف همواره نوعي وابستگي به دولتها احساس کرده اند.‏

‏ طبيعتا با مشاهده آنچه امروز بر اصناف ميگذرد، مشخص است اين نگاه تاريخي در اصناف، نگاه سازنده‌اي نبوده و اگر اين نگاه اصلاح نشود، وضعيت اصناف به همان منوال گذشته پيش خواهد رفت و چه بسا بدتر هم شود. ‏

پس از سالها تجربه فعاليت اقتصادي و شناخت زواياي مختلف فعاليت صنفي و آشنايي با چالشهاي پيش روي مراجع صنفي، معتقدم امروز بايد يک بازنگري اساسي در حوزه اصناف صورت گيرد. امروز پيشرفتهاي زيادي در دنيا صورت گرفته و علم قادر است براي هر مسئله‌اي يک راه حل بهينه ارائه دهد. البته برخي به اين موضوع اعتقاد ندارند، اما کشورهاي زيادي وجود دارد که روزي از يک اقتصاد خوب محروم بودند و در سالهاي اخير از يک اقتصاد قوي برخوردار شدند.‏

‏ نکته مهم اينکه بسياري از اين اقتصادها با سرمايه گذاري بر بنگاههاي خرد و کوچک و متوسط به اين جايگاه رسيدند و در اکثر آنها دولتهايي حاکم بوده که اميد زيادي به انها براي توسعه اقتصادي نبود. در واقع منظور من از ضرورت تغيير در اصناف اين است که در اولين گام بايد متوجه باشيم که نميتوانيم فقط منتظر دولت بمانيم وبايد خود نيز براي احياي اصناف آستين‌ها را بالا بزنيم.توجه بعداين مسءله ، مسئوليت مديران صنفي را بشدت افزايش مي‌دهد و در دومين گام بايد جايگاه اصناف در اقتصاد امروز دنيا باز تعريف شود تا بتوان بر اساس متدهاي اقتصادي و علمي‌که امروز همه دنيا از آن پيروي کرده و موفق نيز بوده اند، عمل کرد و به توفيق اقتصادي نزديک شد. ‏

امروز همه ما ميدانيم ديگر مرز رسمي‌بين بازارها در جهان وجود ندارد، بطوريکه آمازون بخشي از محصولات خود را در ايران بفروش ميرساند. بعبارت ديگر امروز رقيب يک واحد صنفي، يک واحد صنفي در خيابان مجاور نيست، بلکه يک شرکت در اروپا يا آسياي ميانه هم رقيب يک واحد صنفي ما به حساب مي‌آيد.‏...بايد با کار علمي‌و بابهره گيري از روشهاي به کار گرفته شده در دنيا ، فضاي کسب وکار اصناف را تغيير دهيم و اين به احساس نيا و حمايت اصناف بستگي دارد.‏



سلبريتي‌ها اين روزها به بهانه‌هاي مختلف به جمع‌آوري کمک‌هاي مردمي‌مي‌پردازند، اما کسي از سرنوشت و مقدار پول جمع‌آوري شده خبري ندارد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه تعدادي از چهره‌هاي معروف از هنرمندان و ورزشکاران و غيره در فضاي مجازي براي جمع آوري کمک‌هاي مردمي‌به زلزله زدگان اعلام آمادگي کردند و همچنين خيراني که امکان سفر به مناطق زلزله زده را نداشتند نيز توسط اين چهره‌ها کمک‌هاي نقدي و غيرنقدي خود را براي نيازمندان اين مناطق ارسال کردند. اين در حالي است که متأسفانه تعدادي از اين چهره‌هاي معروف و سلبريتي‌ها کمک‌هاي جمع آوري شده را هنوز به دست زلزله زدگان نرسانده‌اند.

علي اصغر پيوندي رئيس جمعيت هلال احمر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به اين سوال که بعد از زلزله کرمانشاه بسياري از اشخاص معروف و مرجع به جمع آوري کمک‌هاي مردمي‌پرداختند، آيا اطلاعي از نحوه هزينه کرد اين کمک‌ها داريد؟، گفت: در همه دنيا زماني که اتفاقي رخ مي‌دهد، سلبريتي‌ها وارد عمل مي‎شوند، اما در قاعده کلي در جهت رفع نياز مردم، بايد کمک‌ها به هلال احمر واريز شود و با نظارت خودشان هزينه کنيم. ما اين را اعلام کرديم که گزارشي از کار خود بدهند، اما استقبال زيادي نشد. اما دادستاني و قوه قضاييه در حال پيگيري هستند تا اين موضوع براي مردم روشن و شفاف شود. خيرين و اقشار مختلف جامعه با اعتماد به سلبريتي‌ها کمک‌هاي خود را با نيت رسيدن اين کمک‌ها به دست نيازمند اصلي آن، به حساب آن‌ها واريز مي‌کنند.

  • سلبريتي‌ها بايد مجوز داشته باشند

سرهنگ کاظمي‌رئيس پليس فتاي تهران بزرگ به باشگاه خبرنگاران گفت: تعدادي از چهره‌هاي معروفي که اقدام به جمع آوري کمک‌هاي مردمي‌مي‌کنند تمام پول جمع آوري شده را به دست نيازمندان مي‌رسانند و تعدادي هم اين کار را انجام نمي‌دهند و ما نمي‌توانيم تشخيص دهيم که کدام يک از اين افراد داراي مجوز هستند. رئيس پليس فتاي تهران با تاکيد بر اينکه سلبريتي‌هايي که کمک‌هاي مردمي‌را جمع آوري مي‌کنند بايد داراي مجوز باشند، گفت: برخي از چهره‌هاي معروف عنوان مي‌کنند که از کميته امداد، بهزيستي، هلال احمر يا مراکز ذي ربط داراي مجوز هستند و اين سازمان‌هاي ذي نفع هستند که بايد به پليس اعلام کنند که کدام چهره‌ها که اقدام به جمع آوري کمک‌هاي مردمي‌کرده‌اند، فاقد مجوز هستند تا پليس بتواند به اين پرونده‌ها رسيدگي کند، اما تاکنون از هيچ نهادي گزارشي به دست ما نرسيده است.

  • مسدودسازي حساب برخي سلبريتي‌ها

سرهنگ کاظمي‌گفت: در يک مورد يک بازيکن فوتبال اقدام به جمع آوري کمک‌هاي مردمي‌کرد، اما شماره حسابي هم که اعلام کرده بود متعلق به خودش نبود و پليس فتا اين فرد را احضار و حسابش را مسدود کرد.

وي ادامه داد: اينکه پليس فتا بيايد و اسم تمام بازيگران و وزرشکاراني که کمک‌هاي مردمي‌را جمع مي‌کنند را جستجو کند و بعد از نهادهاي حمايتي هم استعلام بگيرد که آيا اين کمک‌ها به نيازمندان پرداخت شده است يا خير، کار زمان بري است که در نهايت اين کار هيچ شاکي هم ندارد و اين نهادهاي حمايتي هستند که بايد اعلام کنند که کدام چهره معروف داراي مجوز است.



عضو ناظر مجلس شوراي اسلامي‌در شوراي حقوق و دستمزد از افزايش ۵۰درصدي حقوق کارمندان برخي دستگاه‌هاي اجرايي طي ۵ سال خبر داد. شکور پورحسين عضو ناظر مجلس شوراي اسلامي‌در شوراي حقوق و دستمزد در گفت‌وگو با تسنيم از افزايش 30 تا 50 درصدي حقوق کارمندان برخي دستگاه‌هاي اجرايي طي 5 سال خبر داد و گفت: طبق مصوبه مجلس در قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف شده که حقوق کارمندان برخي دستگاه‌ها را که طي ساليان متمادي نسبت به دستگاه‌هاي ديگر افزايش نداشته و يا افزايش ناچيزي داشته است تا پايان برنامه پنج‌ساله ششم توسعه ترميم کند.وي با بيان اينکه هنوز مصوبه مجلس براي افزايش 30 تا 50 درصدي حقوق کارمندان برخي دستگاه‌‌هاي اجرايي از ابتداي سال جاري از سوي دولت اجرا نشده است، اظهار داشت: اين مسئله در دستور کار جلسات مستمر شوراي حقوق و دستمزد قرار دارد و بايد مشخص شود که چرا دولت با گذشت نزديک به دو ماه از سال، هنوز اين مصوبه را اجرا نکرده است.



مديرکل دفتر روابط عمومي‌و فرهنگ سازي مالياتي سازمان امور مالياتي کشور با اشاره به اينکه امکان ارائه صورت معاملات فصلي سال 1396 تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري فراهم شده است، گفت: موديان مالياتي از فرصت ايجاد شده براي ارائه اطلاعات فهرست معاملات مربوط به تمامي‌فصول سال 1396 خود اقدام نمايند تا مشمول بخشودگي جرائم شوند.به گزارش پايگاه خبري تجارت آنلاين به نقل از رسانه مالياتي ايران، غلامرضا قبله‌اي اظهار داشت: آن دسته از موديان مشمول ماده 169 قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب 1394 که اطلاعات معاملات تمام فصول سال 1396 خود را حداکثر تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري از طريق سامانه عمليات الکترونيکي سازمان به نشاني www.tax.gov.ir ارسال نمايند، جرايم مقرر قانوني آنان قابل بخشش مي‌باشد.وي اظهار کرد: موديان مالياتي از فرصت ايجاد شده براي ارسال اطلاعات فهرست معاملات مربوط به تمامي‌فصول سال 1396 تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به نحو مطلوب استفاده کنند تا مشمول جرايم نشوند.



بانک مرکزي اعلام کرد: با مصوبه کميسيون پولي و بانکي، از اين پس، ايران‌ چک‌هاي تحويلي به بانک‌ها، بدون درج مهر شعبه نيز معتبر است و مي‌تواند در اختيار مشتريان قرار گيرد.

اکنون کارکرد ايران ‌چک‌ اين بانک و فرآيند انتشار و توزيع آن، مشابه اسکناس بوده و ممهور کردن ايران ‌چک به مهر شعبه، ضرورتي ندارد.

درج مهر روي ايران ‌چک مشکلاتي در خصوص شمارش و پاکسازي آن ايجاد مي‌کرد که علاوه بر ايجاد هزينه، مانع استفاده بهينه از تجهيزات نوين تفکيک اسکناس مي‌‌شد.

اکنون با تصميم کميسيون پولي و بانکي بانک مرکزي، از اين پس ايران ‌چک‌هاي تحويلي به بانک‌ها، بدون درج مهر شعبه در اختيار مشتريان قرار مي‌گيرد.پيش از اين، ممهور بودن ايران چک‌ها به مهر شعبه الزامي‌بود.به گزارش ايرنا، ايران ‌چک، يک ابزار از ابزار‌هاي پولي است که بانک مرکزي طبق قانون پولي و بانکي مي‌تواند براي پوشش امور پولي و حفظ دارايي و منافع مردم از آنها استفاده کند.



يک مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزي از مردم خواست قارچ خوراکي مورد نياز خود را از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر و در قالب بسته بندي‌هاي ليبل دار خريداري کنند. به گزارش جام جم آنلاين به نقل از وزارت جهاد کشاورزي، غلامرضا تقوي مدير کل امور گلخانه‌ها، گياهان دارويي و قارچ معاونت امور باغباني ضمن تاکيد بر سالم بودن قارچ‌هاي خوراکي واحدهاي توليدي مجوزدار کشور اعلام کرد: مسموميت‌هاي انساني که اخيرا با مصرف قارچ در بعضي از استان‌هاي کشور رخ داده، در نتيجه مصرف قارچ‌هايي است که به طور فصلي توسط برخي افراد بومي‌از منابع طبيعي و عرصه‌هاي جنگلي برداشت مي‌شود. وي افزود: تشخيص سمي‌يا غير سمي‌بودن قارچ‌هاي «خود رو» در عرصه‌هاي منابع طبيعي کار مشکلي است و نياز به آزمايشگاه دارد؛ از اين رو توصيه مي‌شود مصرف کنندگان از خريد قارچ‌هاي فله‌اي بي نام و نشان و از دست فروشان خودداري کنند. مدير کل دفتر امور گلخانه، گياهان دارويي و قارچ معاونت امور باغباني، شناسايي و آموزش واحد‌هاي توليدي بدون مجوز را از ديگر اقدامات براي کاهش برداشت قارچ از عرصه‌هاي منابع طبيعي عنوان کرد.



مديرعامل ايراني "اوبر" در فکر راه‌اندازي سيستم تحويل همبرگر، تنها طي 5 دقيقه، آن هم توسط پهپادها است.

شرکت حمل و نقل "اوبر"(Uber) در نظر دارد ايده تحويل سفارش غذا با پهپاد را براي اولين بار در شهر سن‌ديه‌گو آغاز کند.

"اوبر" هيچ‌گاه برنامه‌هاي خود را براي راه‌اندازي يک سيستم خدمات حمل و نقل براي تحويل سفارش‌هاي غذا مخفي نکرده است و به نظر مي‌رسد که مي‌خواهد سيستم خدمات تحويل مواد غذايي خود را با همراهي پهپادها شروع کند. "دارا خسروشاهي"، مديرعامل ايراني اين شرکت در کنفرانس هفته گذشته خود اعلام کرد که يک برنامه آزمايشي را اجرا مي‌کند که در نهايت مي‌تواند طي مدت 5 دقيقه سفارش مشتريان را از طريق پهپادها به دستش ان برساند.خدمات تحويل بسته توسط پهپاد که غذا را به طور مستقيم درِ خانه مشتري تحويل دهد، ايده‌اي است که توسط چند شرکت که به دنبال راه‌اندازي چنين سيستمي‌هستند، با پيشرفت‌هاي اميدوارکننده در سال‌هاي اخير همراه بوده است. به عنوان مثال پهپادهاي "الفبت"(Alphabet) براي تحويل يک نوع غذاي مکزيکي (بوريتو) به مشتريان در برنامه‌هاي آزمايشي در استراليا و ايالات متحده مورد استفاده قرار گرفته‌اند و رستوران "دومينو" در حال آزمايش تحويل پيتزا در نيوزيلند است. با توجه به اظهارات "دارا خسروشاهي"، مديرعامل "اوبر"؛ اين مي‌تواند بازي را تغيير دهد. مردم مي‌توانند در مدت زمان کمي‌به اندازه 5 دقيقه سفارش خود را از پهپادها تحويل بگيرند.وي افزود: يک دکمه را فشار مي‌دهيد و غذا را درِ منزل خود تحويل مي‌گيريد.



بانک مسکن درجهت حمايت بيشتر از زوجهاي متقاضي خريد مسکن، يک مصوبه ديگر براي تسهيل تامين مالي اين گروه از خريداران به شعب خود در سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري بانک مسکن، با تصميم جديد هيئت مديره بانک مسکن، زوجين استفاده کننده از تسهيلات خريد مسکن، مشروط به گذشت دوره زماني مشخص از اولين مرتبه استفاده از اين تسهيلات و همچنين تسويه بدهي خود با بانک يا انتقال تسهيلات به غير، مي‌توانند يکبار ديگر تسهيلات خريد مسکن دريافت کنند.

پيش تر، براي استفاده دوباره از تسهيلات خريد مسکن ازجانب زوجين، محدوديت وجود داشت اما با مصوبه جديد بانک مسکن، اين ممنوعيت برداشته شده است. زوجين متقاضي استفاده دوباره از تسهيلات خريد مسکن متناسب با نوع تسهيلات انتخابي، بايد ضوابط مصوب هر کدام از انواع تسهيلات را رعايت کنند. بر اين اساس، چنانچه زوج متقاضي تسهيلات خريد مسکن براي دومين بار، به دنبال دريافت تسهيلات از محل اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسکن يا تسهيلات مشارکت مدني از محل صندوق پس انداز ساخت مسکن باشد، محدوديتي در تعداد دفعات استفاده از تسهيلات وجود ندارد.

براي دريافت تسهيلات با سپرده از محل حساب صندوق پس انداز مسکن، حساب پس انداز مسکن جوانان و همچنين تسهيلات فروش اقساطي ناشي از سهم الشرکه از محل صندوق پس انداز ساخت مسکن مجدد، بايد 5 سال از تاريخ دريافت تسهيلات با سپرده قبلي گذشته باشد و در عين حال عمليات تسويه يا انتقال تسهيلات به غير، انجام شده باشد.

مصوبه جديد بانک مسکن براي بافت‌هاي فرسوده نيز امکان استفاده دوباره زوجين از تسهيلات را فراهم کرده است.

در بافتهاي فرسوده شهري، شرط خانه اولي بودن متقاضي استفاده از تسهيلات صندوق پس انداز مسکن يکم ضروري نيست اما در صورتي که متقاضي، خانه اولي نباشد، نرخ سود اين تسهيلات، 8 درصد محاسبه خواهد شد. همچنين زوجين براي استفاده دوباره از تسهيلات صندوق پس انداز مسکن يکم در بافت فرسوده، بايد دوره زماني 5 سال بعد از اولين مرتبه استفاده از تسهيلات مسکن را پشت سر گذاشته باشند و نسبت به تسويه با بانک يا انتقال تسهيلات اوليه به غير، اقدام کرده باشند.

با اين حال، در خارج از بافت فرسوده شهرهاي کشور، آن دسته از زوجين که يکبار از تسهيلات خريد مسکن استفاده کرده اند، نمي‌توانند از تسهيلات صندوق پس انداز مسکن يکم، استفاده کنند چرا که براي تسهيلات يکم، در خارج از بافت، حتماً متقاضي، داراي شرايط خانه اولي باشد به اين معنا که تا به حال از تسهيلات مسکن استفاده نکرده باشد و فرم جيم زوجين سبز باشد. منظور از سبز بودن فرم جيم آن است که زوجين تا به حال از امکانات دولتي شامل زمين و مسکن استفاده نکرده باشند.



رييس انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي کشور ضمن تشريح برنامه‌هاي غذايي اين مرکز در سال جاري، گفت: بررسي سبد غذايي خانوارهاي ايراني در سال ۹۷ آغاز شده و در سراسر کشور انجام مي‌شود.

دکتر هدايت حسيني در گفت‌وگو با ايسنا، درباره مهم‌ترين اقدامات انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي کشور در راستاي ارتقاء سلامت غذايي در کشور و کاهش عوامل خطر، گفت: انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي کشور به عنوان يکي از زيرمجموعه‌هاي وزارت بهداشت در حوزه سلامت غذا، به‌طور بسيار جدي در چند سال اخير ورود پيدا کرده و در حال حاضر حدود شش برنامه ملي را در حوزه سلامت غذا تدوين کرده است.

وي افزود: يکي از مهم‌ترين برنامه‌هاي ما در سال جديد بحث پايش عوامل خطر تغذيه‌اي در مواد غذايي صنعتي و صنفي است. بر اين اساس در برنامه پايش عوامل خطر تغذيه‌اي، پنج ريسک فاکتور و عامل خطر شامل نمک، شکر، چربي و اسيدهاي چرب ترانس و اشباع را در مواد غذايي صنعتي و صنفي در سراسر کشور مورد ارزيابي قرار داده و اين اطلاعات را به سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ارسال مي‌کنيم تا در سياست‌گذاري‌ها مورد استفاده قرار گيرد.

کاهش ۳ درصدي شکر در شيرهاي طعم‌دار و شيرکاکائو

حسيني با بيان اينکه در حال حاضر برخي از استانداردهاي مواد غذايي در حال تغيير است، افزود: به عنوان مثال با همکاري سياست‌گذاران حوزه غذا اقدامي‌در راستاي کاهش شکر در شيرهاي طعم‌دار و شيرکاکائوها انجام داديم که با اين اقدامات ميزان شکر در اين محصولات به ميزان قابل توجهي کاهش يافت و از حدود ۸ تا ۹ درصد به شش درصد مي‌رسد.

بررسي سبد غذايي ايرانيان

وي با بيان اينکه به طور همزمان اسيدهاي چرب ترانس و اشباع را هم طي اين برنامه پايش کرديم، گفت: برنامه ديگري که در انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي تدوين شده، بسيار مهم است و امسال در حال انجام آن هستيم، تعيين سبد غذايي مردم ايران است. تعيين مواد غذايي مردم از نظر کمي‌و پاسخ به اينکه آيا مردم به اندازه کافي پروتئين، انرژي، ويتامين و... دريافت مي‌کنند، از اهداف اين برنامه و از مسائل مهم در حوزه سلامت است. بر اين اساس بررسي سبد غذايي خانوارهاي ايراني در سال ۹۷ آغاز شده و در کشور انجام مي‌شود.

رييس انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي کشور افزود: بررسي سبد غذايي ايرانيان آمار، اطلاعات و شواهدي را براي سياست‌گذاران حوزه اقتصاد، کشاورزي، واردات و صادرات مواد غذايي و سلامت و بهداشت تامين مي‌کند تا بدانيم که خانواده‌هاي ايراني چه کمبودها يا پُربودهايي در حوزه مواد غذايي دارند. هرچند که اين پايش‌ها بيشتر جنبه تغذيه‌اي و سلامت تغذيه‌اي دارد، اما جزو آمارها و اطلاعات ارزشمند ما در حوزه وزارت بهداشت محسوب مي‌شود.



در روزگاران دور که بشر تازه يک‌جا نشين شده بود، شهري در سيستان پديد آمد که به گفته باستان‌شناسان به لحاظ بافت شهري، جمعيت، برنامه‌ريزي شهري و ... اولين شهر جهان بود.شهر سوخته در ۵۶ کيلومتري زابل در استان سيستان و بلوچستان و در حاشيه جاده زابل - زاهدان واقع شده است. شهر سوخته در ۳۲۰۰ سال قبل از ميلاد پايه گذاري شده و مردم شهر سوخته در چهار دوره بين سال‌هاي ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از ميلاد در آن سکونت داشته اند.اينک به برخي از اين پيشرفت‌هاي شگفت انگيز اشاره مي‌کنيم:

  • نخستين چشم مصنوعي جهان

براي نخستين بار در شهر سوخته يك چشم مصنوعي متعلق به 4800 سال پيش كشف شد. اين چشم مصنوعي متعلق به زني 25 تا 30ساله بوده که در يکي از گور‌هاي شهر سوخته مدفون شده بوده است.جمجمه زن صاحب چشم مصنوعي شهر سوخته ،چشم مصنوعي روي جمجمه او ديده مي‏شود.

  • جراحي مغز در شهر سوخته

يکي شگفت‌انگيزترين يافته‌‌هاي شهر سوخته، پيدايي نشانه‌هاي کهن‌ترين جراحي مغز درشهر سوخته است. جمجمه‌اي از دختر دوازده يا سيزده ساله که در 4800 سال پيش، پزشکان آن ديار براي درمان بيماري هيدروسفالي (جمع شدن مايع درجمجمه) بخشي از استخوان جمجمه او را برداشته و جراحي کردند که مدت‌ها بعد از اين عمل زنده مانده است.

-خط کش 5 هزار ساله در شهر سوخته

در طي کاوش‌هاي انجام گرفته در شهر سوخته يک خط کش ساخته شده از چوب آبنوس کشف شد. اين خط کش به طول 10 سانتيمتر با دقت نيم ميليمتري و از جنس چوب آبنوس است. کشف خط کش در شهر سوخته زابل نشانگر اين است که ساکنان اين شهر باستاني داراي پيشرفت‌هاي زيادي در زمينه علم رياضيات بوده اند.

  • قديمي‌ترين تخته نرد جهان

از گور باستاني موسوم به شماره 761 کهن‌ترين تخته نرد جهان به همراه 60مهره آن در شهر سوخته پيدا شد. اين تخته نرد بسيار قديمي‌تر از تخته نردي است که در گورستان سلطنتي «اور» در بين النهرين پيدا شده بود.

  • نخستين انيميشن جهان در شهر سوخته

باستان شناسان هنگام کاوش در شهر سوخته ، در گوري 5 هزار ساله جامي‌را پيدا کردند که نقش يک بز همراه با يک درخت روي آن ديده مي‌شود. آن‌ها پس از بررسي اين شي دريافتند نقش موجود بر آن برخلاف ديگر آثار به دست آمده از محوطه‌هاي تاريخي شهر سوخته، تکراري هدفمند دارد، به گونه‌اي که حرکت بز به سوي درخت را نشان مي‌دهد. هنرمندي که جام سفالين را بوم نقاشي خود قرار داده، توانسته‌ است در 5 حرکت، بزي را طراحي كند كه به سمت درخت حركت و از برگ آن تغذيه مي‌کند.