مهندس ولی آذروش

مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا

آنچه که اقتصاد امروز به آن نیاز دارد بازتعریف برخی مفاهیم رایج در ادبیات اقتصادی کشوری است و همین طور لازم است تا با نگاهی تازه به برخی از ارکان اقتصاد سنتی خود نگاه کنیم. 

باید بپذیریم اقتصاد امروز پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های منحصر به فرد خود را دارد که در این شرایط نمی‌توان از سرعت حرکت آن عقب ماند چرا که جبران آن در آینده نزدیک بسیار سخت خواهد شد. بنابراین آنچه که باید در روند سیاست گذاری های اقتصادی به آن توجه کرد گسترش استفاده از فناوری های نوین در عرضه خدمات و همچنین فراهم آوردن زیرساخت های مناسب برای تامین زنجیره های مهم لجستیکی، که بدون شک این موضوع الفبای توسعه اقتصادی در هر کشور خواهد بود. 

به طور قطع بسیاری از کشورها امروز به واسطه همین تغییر نگاه توانستند خود را به عنوان یک قدرت مهم در اقتصاد جهان معرفی کنند. یکی از مهمترین مسائلی که توسعه اقتصادی به آن گره خورده است مسئله توجه به لجستیک است که آن هم نیازمند باز تعریف در سپهر اقتصادی کشور است.
باید گفت که مفهوم لجستیک بسیار گسترده تر از آن است که تنها آن را به حیطه حمل و نقل محدود کرد. لجستیک هنر و علم به دست آوردن تولید، توزیع مواد و محصول در مکان مناسب و در مقدار مناسب است و یکپارچه‌سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه‌جایی کالا و بسته‌بندی و در مواردی نیز امنیت را شامل می‌شود و قسمتی از زنجیره تامین است که ارزش زمان و مکان را به آن می‌افزاید. اما متاسفانه مسئله مهمی مانند لجستیک در کشور ما چندان که باید مورد توجه قرار نگرفته است،در حالی که می توان گفت فعالیت‌های‌ لجستیکی‌ بر میزان‌ نرخ‌ بهره‌وری‌، نرخ‌ سود و حتی نرخ‌ تورم‌ و دیگر خصوصیات‌ اقتصادی‌ تأثیرگذار است. 
در عصر حاضر با افزایش جمعیت و رشد تقاضا، بازارهای فروش کالا و مراکز عرضه خدمات و کالا به شکل گسترده ای ایجاد شده است که در نهایت توزیع محصولات از تولید تا ارسال به دست مصرف کننده نهایی، به یکی از شاخص های مهم در توسعه اقتصادی کشورها تبدیل شده است.
وجه بین المللی عملکرد لجستیک موضوع مهمی در رشد اقتصادی و رقابت پذیری کشورها دارد. لجستیک امروز یکی از ستون های اصلی توسعه در جهان شناخته می شود و سیاستگذاران در کشورهای توسعه یافته و البته اقتصاد های نوظهور به لجستیک پایدار به عنوان یک محرک مطمئن نگاه ویژه ای در اقتصاد دارند.
در واقع امروزه، خطوطی که به طور سنتی بین سازمان‌ها، وظایف و امور تجاری و بازرگانی ترسیم می‌شد، در حال محو شدن است؛ سازمان‌ها و موسسات مجزا به لحاظ حقوقی، برای رفع موانع رقابتی با یکدیگر همکاری و مشارکت می‌کنند. الزامات بازار و تغییر در انتظارات مردم در عصر حاضر ایجاد یک نظام مبتنی بر شبکه را می طلبد.
نباید نادیده گرفت که فعالیت‌های بنگاه‏ها در همکاری‌های سازمان‌یافته و بلندمدت از طریق زنجیره‌های تامین به شدت بر افزایش رقابت‌پذیری تولیدات ملی، افزایش رضایتمندی مشتریان و کاهش هزینه‌های تولید محصولات و خدمات موثر خواهد بود. بنابراین به نظر می رسد باید با سرعت هر چه بیشتر نسبت به تغییر تفکر مدیریتی در ارکان اقتصادی کشور اقدام کرد. نیازهای امروز اقتصاد بسیار متفاوت از گذشته شده که برای درک کاربردی آن باید روح تازه ای به کالبد اقتصاد سنتی کشور دمیده شود. پس لجستیک را به عنوان یک عنصر مهم در اقتصاد باید جدی گرفت.


مجتبي آزاديان

روزنامه‌نگار

mojtaba.azadiyan@gmail.com

سفير ايتاليا در ديدار با مشاور وزير نيرو ابراز اميدواري کرد که به زودي سندي در زمينه انرژي‌هاي تجديد پذير بين دو کشور ايران و ايتاليا به امضا برسد و يک کارگروه نيز به بررسي آن بپردازد. وي همچنين اعلام کرد که در تير ماه امسال هفت شرکت بزرگ ايتاليايي در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير براي برپا کردن سميناري مشترک با سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي به ايران سفر کنند. انرژي‌هاي تجديدپذير چند سالي است که اهميت دوچنداني در کشورهاي پيشرفته پيدا کرده و جايگاهي ويژه يافته است. حتي کشورهايي که در زمينه تامين انرژي مشکلات حادي ندارند، با آينده نگري پروژه‌هاي بخش انرژي خود را به سمت تجديدپذيرها برده اند.

در دي ماه سال گذشته بود که عربستان سعودي اعلام کرد، پروژه‌هاي انرژي تجديدپذير به‌خصوص نيروگاه‌هاي خورشيدي را به ارزش 7 ميليارد دلار آغاز کرده است.

سعودي‌ها به عنوان بزرگ‌ترين صادرکننده نفت دنيا، با اجراي اين پروژه بزرگ به دنبال تامين تقاضاي داخلي انرژي خود با تجديدپذيرها هستند تا بتوانند نفت بيشتري را صادر کنند و در آينده نيز به عنوان کشوري که وابسته به نفت هستند، اين وابستگي را به حداقل ممکن برسانند. به همين دليل به دنبال نصب 905 مگاوات ظرفيت خورشيدي و بادي تا پنج سال آينده هستند. به دليل استقبال از اين نوع انرژي، سازندگان آن قيمت‌ها را براي بازاريابي بيشتر به شکل محسوسي کاهش داده‌اند تا بتوانند مشتريان بيشتري را جذب کنند. همچنين با اين اقدام سعودي‌ها به دنبال ايجاد 7 هزار شغل تا سال 2020 هستند.

در بين انواع انرژي‌هاي تجديدپذير، به دليل گرمايش زمين، انرژي‌هاي خورشيدي مقبوليت بيشتري دارند و اين نوع انرژي (خورشيدي) در کشورمان نيز آسان‌تر قابل استفاده خواهد بود چراکه کشور ما جزو کشورهاي با آب و هواي خشک و نيمه خشک محسوب مي‌شود و در اکثر نقاط آن مي‌توان با نصب پنل‌هاي خورشيدي؛ به استفاده از اين نوع انرژي مبادرت ورزيد.

در کشورمان نيز چند سالي است که استفاده از اين نوع انرژي‌ها مورد توجه قرار گرفته اما کماکان در حد حرف و حديث باقي مانده؛ در صورتي که اگر اين موضوع درکانون توجه مسئولان قرار مي‌گرفت؛ از جهات بسياري به ويژه اقتصادي براي کشورمان سودمند بود. ذخاير نفت بالاخره روزي به پايان خواهد رسيد و تا آن زميان به طور قطع همه کشورها به عدم وابستگي کامل به سوخت‌هاي فسيلي دست يافته اند، به همين دليل هر روزي که در اين خصوص اهمال و تاخير داشته باشيم، ضرر آن در آينده متوجه خودمان خواهد بود. در پايان کافي است نگاهي به شرايط امروز ايران از بازگشت تحريم‌هاي نفتي گرفته تا بحران آبي و ... نگاهي بياندازيم و تاثير انرژي‌هاي تجديدپذير بر حل اين بحران‌ها را بررسي کنيم تا متوجه اهميت حرکت هرچه سريع‌تر و قاطعانه‌‌تر به اين سمت شويم.



سخنگوی دولت با انتقاد از حاشیه سازی های مطرح کرد؛

انتقاد سخنگوي دولت از حاشيه سازي براي بازار ارز، اوضاع را تشويش نکنيم

سخگوي دولت با بيان اينکه دولت‌هاي زورگو چشم طمع به کشور ما دارند، گفت: نبايد آب به آسياب دشمن بريزيم. ممکن است در يک کوچه و پس کوچه‌اي يک قيمتي اعلام شود اين ارزش پول ملي ما نيست و کسبه محترم ما نبايد اين را مبنا قرار دهند. در شرايطي که کشور نياز به آرامش دارد بي‌جهت اوضاع را تشويش نکنيم.

به گزارش ايلنا، محمد باقر نوبخت در نشست با اصحاب رسانه گفت: صد هراز و ۱۹۸ هزار قلم کالا به ارزش ۱۴ ميليارد و ۳۳۴ ميليون دلار ثبت سفارش شده است.

وي سخنگوي دولت درباره تخصيص اعتبارات به دستگاه اجرايي ملي عنوان کرد: ۱۳ هزار و ۶۳۹ ميليارد تومان به دستگاهاي ملي اختصاص پيدا کرد. ۹ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان براي طرح عمراني اختصاص داده شد که ۸۶ درصد افرايش داشتيم و براي توازن استاني هم هزار و ۲۰۸ ميليارد تومان تخصيص داده شد.

وي ادامه داد: با هر ۹ هزار ميليارد تومان که اختصاص مي‌دهيم يک درصد رشد اقتصادي خواهيم داشت.

نوبخت درباره حمايت دولت از کالاي ايراني گفت: سياست ما براي حمايت از کالاي ايراني اين است که با ثبت سفارش توانستيم مقابل قاچاق کالا را بگيريم و همه دستگاه‌هاي ما موظف شده‌اند از کالاي ايراني استفاده کنند.

وي در خصوص انتقاد رئيس‌جمهور از برخي مديران گفت: ايشان خودشان را در قبال ملت مسئول مي‌دانند و انتظار دارند که مديران خودشان را هماهنگ کنند. بايد فارغ از جناح‌هاي سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا و اعتداليون به يکديگر کمک کنيم.

نوبخت درباره مديران دوتابيعتي و اينکه بين ۳۷ نفري که وزرات اطلاعات اعلام کرده با ۲۱۰ نفر هيات تحقيق و تفحص اختلاف است، گفت: نظر ما روشن است و همواره بحث اين بوده است که مديران دولتي دوتابيعتي هستند و اين که فرزند کسي در خارج از کشور تحصيل مي‌کند و پاسپورت دارد مدير دولتي نيست ، آمار ۲۱۰ نفر مديران دوتابيعتي که اعلام شده درست نيست و آن ۳۷ نفري که وزارت اطلاعات اعلام کرده است درخصوص مديران درست است. به هر حال وزارت اطلاعات ريز اطلاعات را دارد.

نوبخت درخصوص مذاکره با سه کشور ديگر درباره برجام گفت: در اين قضيه جهان و ايران يک طرف هستند و آمريکا در طرف ديگر ، اما در سال ۹۱ اين چنين نبود جهان و آمريکا يک طرف بودند و ما يک طرف ديگر، همچنان مذاکرات به صورت دقيق ادامه دارد و منافع جمهوري اسلامي‌ايران حتما بايد لحاظ شود.

نوبخت درباره ضرورت گفت‌وگوي ملي در شرايط فعلي گفت: اينکه بنشينيم و مطالبي را عنوان کنيم که بعد عذرخواهي کنيم درست نيست، ما بايد دل نگراني و دل مشغولي‌هاي برادران مومن خود را برطرف کنيم در شرايط کنوني نياز است، کنار هم باشيم.

نوبخت در خصوص بزرگ نمايي برخي از رسانه‌ها درباره مديران دو تابيعيتي گفت: براي بعضي از دوستان انتخابات تمام نشده است.

سخنگوي دولت در خصوص کنار گذاشتن طرح دو فوريتي سامان دهي بازار ارز گفت: نمايندگان متناسب با مقتضيات جامعه وارد عمل مي‌شوند. در حال حاضر هم اين بازار ثبات نسبي پيدا کرده است يا سياست‌هاي ما مشخص است.

وي تاکيد کرد: آمارها نشان مي‌دهد که به يک ثبات رسيده‌ايم و چارچوب‌هاي ما روشن است. اما هنوز بازار ارز ما نياز به بررسي و تحقيق دارد و بايد اصلاحاتي انجام دهيم.

نوبخت در پاسخ به سوال ديگر ايلنا مبني بر اين که سوال از رئيس‌جمهور به صحن ارجاع شده است آيا ايشان براي پاسخ‌گويي به سوالات به مجلس مي‌روند يا خير عنوان کرد: موضوع اين است که چه سؤالي مطرح است؟ سوال چيست؟ ده‌ها بار همکاران و مسئولين ذي ربط در کميسيون‌هاي مختلف جواب داده‌اند اما اين‌که رئيس‌جمهور با اين همت مشغله حضور پيدا کند و اين سوالات را جواب دهد موضوع سؤال نيست چيز ديگري است.نوبخت با بيان اين که ما چه کار داريم که ديگران با مجلس چگونه رفتار کردند، گفت: وظيفه ما است که با تواضع و احترام با مجلس برخورد کنيم .سخنگوي دولت درباره ديدار پوتين و بشار اسد و خروج نيروهاي خارجي که گفته مي‌شود ايران هم جزو آنان است و اين که ما تابع نظرات روسيه هستيم يا خير، گفت: حضور مستشاري ايران در سوريه به خواست خود کشور سوريه بود زماني که دولت قانوني نيازي به کمک نداشته باشد کمک‌هاي مستشاري خود را قطع خواهيم کرد، همان کسي که ما را دعوت کرد همان ديگر کمک ما را نخواهد، نخواهيم ماند.نوبخت درباره حمله نظامي‌آمريکا به ايران گفت: هميشه اين گزينه روي ميز است و ما هم وظيفه دفاع از کشورمان را داريم.وي درباره انتقادات مطرح شده از دولت مبني بر عدم کاهش ساعات کاري در ماه مبارک رمضان گفت: دولت اصلا اختيارات کاهش ساعات اداري را ندارد. اگر مي‌خواهيد خلاف قانون عمل کنيم و بگوييم يک ساعت کار انجام شود خيلي هم براي ما کف خواهند زد. اينکه دولت براي کاهش ساعات کاري در ماه مبارک رمضان برنامه‌اي ندارد به علت نبود قانون است.سخنگوي دولت در مورد اظهار تمايل آمريکا براي مذاکره مجدد با ايران عنوان کرد: ما با کساني که شايستگي ندارند پاي ميز مذاکره با نمايندگان ملتي بنشينند که به عقود خود وفادارند مذاکره نمي‌کنيم و اين‌ها قراردادهاي بين‌المللي و قطعنامه سازمان ملل را اجرا نمي‌کنند.رئيس سازمان برنامه و بودجه در مورد اختصاص ۷ هزار ميليارد تومان براي از بين بردن فقر مطلق يادآور شد: ۴ هزار ميليارد تومان براي افزايش دريافتي افراد تحت پوشش اختصاص يافته و ۳هزار ميليارد تومان براي افراد کم درآمدي که عضو کميته امداد و بهزيستي نيستند اختصاص يافته تا خط فقر مطلق از ميان برود.معاون رييس‌جمهور همچنين در مورد برنامه‌هاي دولت براي ساماندهي بازار مسکن گفت: دولت تلاش دارد با برنامه‌هاي اعلام شده عرضه مسکن را افزايش دهد و تسهيلات ارزان قيمت ارائه مي‌دهيم اما از نهادهاي نظارتي هم درخواست نظارت داريم.



دبير شوراي عالي امنيت ملي:

دبير شوراي عالي امنيت ملي تاکيد کرد: چگونگي تداوم برنامه هسته‌‌‌اي ايران براساس توافق بين‌‌‌‌المللي برجام مشخص شده و پرونده بسته شده مذاکرات هسته‌‌‌اي تحت هيچ شرايطي مجددا گشوده نخواهد شد.

به گزارش ايلنا، امير دريابان علي شمخاني گفت: تلاش بي‌‌‌ثمر آمريکا براي محدودسازي حوزه‌‌‌هاي اقتدار جمهوري اسلامي‌ايران را نشانه ضعف و زبوني واشنگتن و شاهد روشني بر اثبات قدرت درون‌‌زاي ايران اسلامي‌در عرصه‌‌‌هاي مختلف داخلي و خارجي است. شمخاني اضافه کرد: آژانس بين‌‌‌المللي انرژي اتمي‌به عنوان تنها نهاد نظارتي ذيربط، صلح‌‌آميز بودن برنامه هسته‌‌اي ايران را بارها تاييد کرده و آمريکا به عنوان کشوري که ننگ انحصاري استفاده از سلاح هسته‌‌‌اي عليه مردم عادي را به نام خود ثبت کرده و تجهيزکننده رژيم وحشي و کودک‌‌‌کش صهيونيستي به سلاح هسته‌‌‌اي است، صلاحيت اظهارنظر در مورد برنامه هسته‌‌‌اي ايران را ندارد. وي با اشاره به رسميت شناخته شدن برنامه غني‌‌‌سازي جمهوري اسلامي‌در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد تصريح کرد: چگونگي تداوم برنامه هسته‌‌‌اي ايران براساس توافق بين‌‌‌‌المللي برجام مشخص شده و پرونده بسته شده مذاکرات هسته‌‌‌اي تحت هيچ شرايطي مجددا گشوده نخواهد شد. دبير شوراي عالي امنيت ملي پذيرش سه شکست متوالي را نتيجه خروج آمريکا از برجام شمرد و خاطرنشان کرد: ترامپ با تصور تحميل شروط خود به اروپا و همراهي طيف وسيعي از کشورها با تصميم وي و همچنين حمايت مردم آمريکا از اين اقدام از برجام خارج شد، در حالي که نه تنها اروپا و ساير کشورها با وي همراه نشدند بلکه براساس نظرسنجي‌‌‌ها دو، سوم مردم آمريکا مخالف تصميم ترامپ بودند. وي با يادآوري اقدامات غيرقانوني و يکجانبه آمريکا در تجاوز به عراق، افغانستان و سوريه و کشتار صدها هزار نفر از مردم بي‌گناه اين کشورها به دلايل واهي و اثبات‌نشده بيان کرد: اسناد غيرقابل انکاري وجود دارد که اثبات‌‌‌کننده حمايت نظاميان و هواپيماهاي آمريکايي از داعش يا نجات دادن آنها از محاصره ائتلاف مقابله با تروريسم است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به درخواست وزير امور خارجه آمريکا براي آزادي عناصر جاسوس دستگيرشده در ايران عنوان کرد: اين اظهارات در حالي مطرح مي‌‌‌شود که ده‌‌‌ها شهروند ايراني و اتباع ديگر کشورها به دلايل واهي و غيرمستند با صدور احکام سنگين و ناعادلانه در زندان‌‌‌هاي آمريکا و در شرايط غيرانساني به گروگان گرفته شده‌‌‌اند و دولت آمريکا به درخواست‌‌‌هاي حقوقي و قانوني براي اعاده دادرسي و دفاع از آنها نيز پاسخ نمي‌دهد. شمخاني در حاشيه اين نشست در پاسخ به سوالات خبرنگاران درخصوص نتايج مذاکرات ايران با کشورهاي اروپايي در مورد برجام تصريح کرد: اين مذاکرات آخرين آزمون اروپا براي اثبات استقلال آنها در برابر سياست‌هاي ديکته‌‌‌شده آمريکا است و در صورتي که نتوانند يا نخواهند به هر نحو از منافع خود و جمهوري اسلامي‌ايران در برابر رويکردهاي غيرقانوني و بي‌‌منطق ترامپ دفاع کنند، ادامه کار با آنها بي‌‌‌فايده است.



دفاعيات حجتي قانع کننده نبود،

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در جلسه سوال از وزير جهاد کشاورزي که شهروز برزگر نماينده مردم سلماس در خصوص علت نوسانات قيمت گوشت سفيد، قرمز و عدم تنظيم بازار اين دو محصول ، علت صادر نشدن سيب ، مرکبات و محصولات کشاورزي داخلي ، علت کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزي و علت نبود ساز و کار مناسب براي جبران خسارت رخدادهاي طبيعي براي کشاورزان و دامداران پرسيد، پاسخ داد. اما پاسخ‌هاي محمود حجتي در نهايت باعث قانع شدن نماينده سوال کننده و کل مجلس نشد.از مجموع ۲۱۵ نماينده حاضر در جلسه ۱۲۶ راي موافق، ۵۶ راي مخالف و ۷ راي ممتنع توضيحات وزير جهاد کشاورزي قانع کننده تشخيص داده نشد. وزير جهاد کشاورزي در پاسخ به سوالات برزگر گفت: تا اين لحظه 2 ميليون و 400 هزار تن گوشت سفيد توليد شده که مازاد بر نياز بازار است و ناچار به ذخيره آن در سردخانه‌ها شده‌ايم. به همين دليل قيمت مرغ در بازار کمتر از قيمت آن در بخش توليد است. به گزارش ايسنا، محمود حجتي گفت: در ايام عيد و ساير ايام امسال از ذخاير به گوشت منجمد در سردخانه‌ها نياز بازار را تامين مي‌کنيم تا به مصرف کنندگان نيز احجاف نشود. قيمت‌ها در بازار پايين است. وي با اشاره به قيمت کنجاله سويا و ذرت گفت: قيمت کنجاله سويا و ذرت در بازار جهاني به ترتيب 30 تا 15 درصد افزايش يافته است. اما دولت با دلار 3800 تومان اين نهاله‌ها را وارد مي‌کند. تعرفه اين نهاله‌ها را پايين نگه داشته‌ايم. به جاي کنجاله سويا نيز مديريت مي‌کنيم تا دانه سويا وارد شود تا اشتغال صنايع مرتبطه حفظ شود. وي با اشاره به وضعيت توليد گوشت قرمز در کشور گفت: در توليد گوشت قرمز دچار مشکل هم در کاهش توليد و هم عرضه هستيم؛ چون توليد گوشت قرمز به شيوه سنتي ديگر براي توليد کنندگان اقتصادي نيست. وي ادامه داد:‌ بر اساس سياستي که اتخاذ کرده‌ايم دام سبک و پربازده را به سرعت در حال توسعه داريم. گوشت قرمز متاثر از دام سبک است. جهت کنترل قيمت گوشت قرمز نيز تسهيلاتي را براي واردات گوشت دام گرم سبک اختصاص داده‌ايم. اميدواريم مشکل بالا بودن قيمت گوشت قرمز دام سبک حل شود. وي با اشاره به وضعيت توليد و صادرات سيب، مرکبات و ساير محصولات کشاورزي گفت: در بخش توليد سيب، مرکبات، کشمش و موز از طريق اعمال تعرفه ترجيحي اين محصولات با تعرفه 5 درصد وارد مي‌شود. در غير اين صورت واردت کننده بايد با تعرفه‌ 20 درصد وارد کند. در سال گذشته 609 هزار تن سيب درختي به پاکستان و هندوستان صادر کرديم که البته اين کار آسان نبود اما با اعمال سياست واردات برنج صادرات، سيب و مرکبات را انجام داديم و در حال حاضر کمتر از 50 تن سيب در سردخانه‌هاي سلماس و کمتر از 30 هزار تن سيب در سردخانه‌هاي سراسر کشور داريم.



واکنش به اظهارات سخيف مایک پمپمو ادامه دارد؛
کورش شرفشاهي : پمپئو وزير خارجه آمريکا در سخناني در بنياد هريتج آمريکا راهبرد تازه اين کشور عليه ايران را بيان و با تکرار ادعاها عليه برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران و آنچه فعاليت‌هاي منطقه‌اي و موشکي خواند زبان به تهديد گشود و اعلام کرد که بزرگترين تحريم‌هاي اقتصادي را مي‌خواهد به کار گيرد.پمپئو در سخنراني خود که 12 شرط براي ايران گذاشته مدعي شد که برجام نقايص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.پمپئو مدعي شده که آمريکا فشار بي‌سابقه مالي به ايران وارد خواهد کرد و هشدار داده که اگر ايران مسيرش راعوض نکند 'شديدترين تحريم‌هاي تاريخ' عليه اين کشور وضع خواهد شد.شروط 12 گانه ادعايي آمريکا درباره فعاليت‌هاي ايران در حوزه هسته اي، نظارت‌ها از همه پايگاههاي ايران، توقف برنامه موشکي، آزادسازي آنچه شهروندان آمريکايي و اتباع همپيمان واشنگتن خوانده شده از زندان، توقف حمايت از حزب ا...، حماس و جهاد اسلامي‌را شامل مي‌شود.وي همچنين مدعي حمايت ايران از نيروهاي انصارا... يمن و نيز حضور نيروهاي ايراني در سوريه شده و اعلام کرده که حمايت‌ها از يمن بايد متوقف و نيروهاي ايراني از سوريه خارج شوند.

پاسخ سريع و صريح ايران
به فاصله اندکي پس از تهديدهاي پمپئو رئيس جمهور ايران با تاکيد براينکه دولت جديد آمريکا اين کشور را به 15 سال پيش برگرداند، گفت:همه کشورهاي دنيا خواهان استقلال در تصميم‌ هستند وشايد آمريکايي‌ها بتوانند با فشاردربعضي جاها کاري به پيش ببرند اما منطق نمي‌پذيرد که آنها بخواهند براي دنيا تصميم بگيرند. حجت‌الاسلام حسن روحاني افزود:اينکه آقايي که سال‌ها در يک مرکز جاسوسي مشغول فعاليت بوده حالا بخواهد از جايگاه وزيرخارجه آمريکا براي ايران و ديگر کشورها تعيين تکليف کند به هيچ وجه پذيرفتني نيست. 
شما چکاره‌ايد که مي‌خواهيد براي ايران و جهان تصميم بگيريد و بگوييد ايران در زمينه فناوري هسته‌اي چه بکند و چه نکند.وزير خارجه کشورمان نيز در پاسخ به پمپئو گفت:آمريکا در توهمات و سياست‌هاي شکست خورده‌اي محبوس است که از سوي گروههايي با منافع خاص ديکته مي‌شود. همان انتخاب‌هاي غلط را تکرار مي‌کند و به تبع آن همان نتايج زيان بار را برداشت خواهد کرد.محمد جواد ظريف در پيامي‌توئيتري افزود: ديپلماسي حقه بازي آمريکا صرفا بازگشت به عادت‌هاي گذشته است؛ ايران در اين ميان با شرکاي خود براي راهکارهاي برجام پس از خروج آمريکا همکاري مي‌کند.
پاسخ وزارت خارجه ايران
در همين رابطه وزارت خارجه کشورمان در بيانيه‌اي اعلام کرد: اظهارات سخيف، بي مايه، توهين آميز و مداخله گرانه پمپئو و نسبت‌هاي ناروا به ملت بزرگ و متمدن ايران نشانه استيصال و درماندگي مقام‌هاي دولت آمريکا در مقابل ملت ايران و تلاش مذبوحانه براي انحراف اذهان جهاني از اقدام غيرقانوني و نقض عهد اين کشور در برجام است که حقوق بين الملل و قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد که توسط دولت آمريکا پيشنهاد و به اتفاق آرا تصويب شده بود را زيرپا گذاشته است. در بخش ديگري از بيانيه آمده است: سخنان پمپئو يک بار ديگر فقر اطلاعاتي، ضعف بينشي، عقب ماندگي تحليلي و سردرگمي‌روندهاي تصميم سازي و تصميم گيري در ايالات متحده را به نمايش گذاشت و نشان داد جريانات تندرو و جنگ طلب در آمريکا نه تاريخ مي‌دانند و نه قادرند از آن درس بگيرند.

آمريکاي فراموش کار
همچنين سخنگوي دولت در پاسخ به ادعاهاي پمپئوگفت: مسئولان و کرايه نشينان کاخ سفيد پيش از هر گونه اظهارات خصمانه اي، نيازمند پاسخ به سوالاتي هستند تا افکار عمومي‌روشن تر شود. محمد باقر نوبخت گفت: البته رييس جمهوري کشورمان بلافاصله موضع رسمي‌جمهوري اسلامي‌ايران را بيان کردند و همکاران من در وزارت خارجه نيز پاسخ‌هاي تفصيلي را خواهند داد.سخنگوي دولت با طرح اين سوال که در چهل سال پيش که انقلاب گسترده مردم در ايران شکل مي‌گرفت، آيا آمريکايي‌ها موافق پيروزي مردم با شعار نه شرقي، نه غربي و جمهوري اسلامي‌بودند، گفت: اگر به خاطرشان نيست، مي‌توانند از ژنرال‌هاي خود و سايرين سوال کنند.نوبخت گفت: وقتي هواپيما و هلي کوپتر آمريکايي‌ها براي مقاصدي که داشتند، وارد طبس شدند، آيا اراده اين‌ها بود که به هم بخورند و نظاميان آمريکايي ذغال شوند؟وي افزود وقتي در دهه شصت و سال شصت ، رييس جمهور، نخست وزير، رييس ديوان عالي کشور، نمايندگان مجلس و مردم عادي در عمليات‌هاي متعدد تروريستي منافقين به شهادت مي‌رسيدند، همه اين اقدامات براي آن بود که ايران قوي تر يا ساقط شود؟سخنگوي دولت گفت: اراده آمريکا طي 40 سال گذشته بر آن بود که ايران ضعيف تر شود ولي آيا نيروهاي مسلح ما نسبت به روزي که ارتش صدام را وادار کردند به ايران حمله کند، ضعيف تر شده است ؟ تلاش کردند اقتصاد ما تضعيف شود . آيا نسبت به آن روز بنيانش ناکارآمدتر شده است؟
از سوي ديگر حسينعلي حاجي دليگاني نماينده شاهين شهر در مجلس در اخطاري گفت: چرا رئيس مجلس در نطق اول جلسه، پاسخي به ياوه ‌گويي‌هاي وزير امورخارجه آمريکا نداد؟وي اظهار داشت: ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌سوگند ياد کرديم امانتدار استقلال کشور باشيم، مدت‌هاست لايحه استعماري الحاق ايران به کنوانسيون بين‌ المللي مبارزه با تأمين مالي تروريسم را مطالعه کرده‌ام، سرتا سر اين لايحه استعماري است، تصويب اين لايحه دست و پاي مردم ايران را مي‌‌بندد و تصويب آن خيانت به ملت ايران است.حاجي دليگاني اظهار داشت: بر اساس سوگندي که ياد کرديم نبايد اين لايحه را به تصويب برسانيم. اجازه دهيد بررسي اين لايحه در تاريخ مجلس مطرح نشود و مانند تصويب برجام در 20 دقيقه نشود. رييس مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ گفت: مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا آنقدر حرف‌هاي بي حساب زد که احتياج به پاسخ ندارد.علي لاريجاني افزود: وزير خارجه آمريکا لياقت نداشت که صحبتي در صحن نسبت به حرف‌هاي او بيان شود. آنقدر حرف‌هاي بي حساب زد که احتياج به پاسخ نداشت، کما اين که وزيرامورخارجه کشورمان پاسخ او را داد.

سخنراني پمپئو احمقانه بود
اين در حالي است که رسانه‌هاي آمريکا نيز نسبت به اين مطلب واکنش نشان دادند به نوعي که تارنماي روزنامه واشنگتن پست نوشت: پمپئو در نخستين سخنراني خود، براي فرستادن پيام «يا چيزي که ما مي‌خواهيم را بخواهيد يا هيچ!» به مردم ايران و رهبران اين کشور، استفاده کرد. در ادامه آمده است: روشن نيست که دولت ترامپ چگونه مي‌خواهد بدون حمايت متحدان کليدي آمريکا در اتحاديه اروپا که همگي به باقي ماندن در توافق هسته‌اي و افزايش روابط اقتصادي خود با ايران متعهد شده اند، چنين چيزي را عملي کند.'اين روزنامه آمريکايي در ادامه نوشت: مقام‌هاي دولت آمريکا از اشاره مکرر به اتحاد خود با مردم ايران، به عنوان محرکي اصلي در هدف قرار دادن رفتار بد تهران، استفاده مي‌کنند. سخنراني پمپئو نيز از اين قاعده مستثني نبود. اين روزنامه در ادامه آورده است:ممکن است تمام اين موارد صحت داشته باشند اما هيچکدام از آن‌ها چيز جديدي نبوده و اين تصور که اين بار مردم ايران مي‌تواند حاکميتشان را به سرخم کردن در برابر آمريکا وادار کنند، دستکم براي کسي که در دهه‌هاي اخير زمان قابل توجهي را در ايران گذرانده، واهي به نظر مي‌رسد.اظهارات پمپئو شبيه چيزهايي بود که دونالد رامسفلد وزير دفاع اسبق آمريکا پيش از تجاوز به عراق مي‌گفت. لفاظي‌هاي افراطي رامسفلد که با حادثه يازدهم سپتامبر مصادف شد، به آن دليل در ميان بسياري از آمريکايي‌ها خريدار پيدا کرد که مردم احساس خطر مي‌کردند.


هاشمي‌با انتقاد از کشمکش‌ها و تفرقه افکني‌ها؛
رييس شوراي شهر تهران گفت: نبايد به اسم رقابت به تخريب و تقابل دست زده و شکاف‌هاي موجود در جامعه را تعميق کنيم. به گزارش ايسنا، محسن‌هاشمي‌در ابتداي جلسه شوراي شهر تهران گفت: با توجه به برخورد جديد و افراط‌گرايانه آمريکا با مواضع صلح گرايانه ايران خصوصا در موضوع برجام که قطعا موج سرافکندگي سلطه‌گري در افکار عمومي‌جهان و سربلندي و ايستادگي ايران خواهد شد، براي تقويت قدرت ملي، همه جناح‌ها و جريانات سياسي داخل کشور بايد به جاي کشمکش‌ها وتفرقه به سمت وحدت بروند. وي با بيان اينکه در آستانه دو حماسه بزرگ قرار داريم که توسط مردم آگاه، انقلابي و ... آفريده شد گفت: سوم و دوم خرداد براي جامعه ايران يادآور لحظات شيرين وپرافتخاري از حماسه حضور است که جوانان جان برکف در سوم خرداد سال 60 در مسجد جامع خرمشهر جشن آزاد سازي قطعه‌اي از کشور را برپا کردند و در دوم خرداد 76 نيز آحاد مردم در پاي صندوق‌هاي رأي حد نصاب جديدي از مشارکت مردمي‌و تثبيت مردم سالاري را رقم زدند. وي با بيان اينکه بين اين دو پديده جدايي وجود ندارد، گفت:‌ همان نسلي که سوم خرداد 1360 را آفريد به همراه فرزندانشان دوم خرداد 76 را خلق کردند و اگر در يکي از اين تاريخ‌ها اشغال خرمشهر خطر مشهود ارتش و قواي نظامي‌صدام،‌ ايران را تهديد مي‌کرد در اتفاق ديگر يعني خرداد 76 خطري نامشهود اما خطرناک‌تر يعني نااميدي مردم از صندوق‌هاي رأي و شکاف بين مردم و نظام جامعه را به چالش کشيده بود و به همين خاطر مقام معظم رهبري در پيام خود حضور بي سابقه مردم را حماسه و تضمين کننده مردم سالاري و اقتدار نظام ناميدند. رييس شوراي شهر تهران با بيان اينکه مسئله مهم دراين حماسه برنده و يا بازنده شدن يکي از کانديداها نبود گفت: هر دو کانديداي اصلي يعني سيد محمد خاتمي‌و علي اکبر ناطق نوري از چهره‌هاي ارزشمند و با سابقه انقلاب بودند و موضوع مهم دراين انتخابات اثبات قدرت رأي و تثبيت مردم سالاري با وجود ادعاهاي دشمن انقلاب بودو امروز نيز براي حفظ انقلاب اسلامي‌و انتقال آن به نسل‌هاي آينده موظفيم که پيوند ميان رأي مردم و اقتدار نظام را تقويت کنيم و پيوندها ميان آزادي، استقلال، مردم سالاري و ... را حفظ کرده و اجازه ندهيم به اسم آزادي و يا اسلام در جامعه شکاف ايجاد شود.
وي با بيان اينکه آيت‌ا...‌هاشمي‌رفسنجاني از مصاديق بارز نگاه وحدت‌گرا و فراتر از سلايق و ديدگاه‌هاي شخصي خود در مديريت کشور بود افزود:‌عملکرد ايشان در هفتمين دوره انتخابات رياست جمهوري در سال 76 نشان داد که اگر ايشان در مقام يک شهروند رأي خود را به ناطق نوري دادند اما با آخرين خطبه نماز جمعه خود قبل از انتخابات و دستوارت اکيد مبني بر حفظ امانت رأي مردم در صندوق‌ها که بنده به عنوان مسئول بازرسي ويژه رييس جمهور پيگير بودم نقش تاثيرگذاري در جلوگيري از نااميدي و قهر مردم با صندوق‌هاي راي داشت که نهايتا حماسه دوم خرداد رقم خورد.  وي افزود:‌توجه داشته باشيد سلايق شخصي در گرايش‌هاي سياسي و فکري نبايد بر وظايفمان غلبه کند و به اسم رقابت به تخريب دست زده و شکاف‌هاي موجود در جامعه را تعميق کنيم.

تجارت از ناهمگوني رشد قيمت‌ها با آمارهاي اعلامي‌گزارش مي‌دهد؛
 نرخ انواع کالاها با دستکاري قيمت‌ها در بازارهاي مختلف در حال افزايش است.

گروه اقتصاد کلان: هر قدر سيگنال‌هاي نرخ تورم اعلامي‌ روند کاهشي نشان مي‌دهند؛ ارتفاع سقف هزينه‌هاي سبد خانوارها بلندتر مي‌شود. به عبارتي نرخ انواع کالاها با دستکاري قيمت‌ها در بازارهاي مختلف در حال افزايش است.
مثل ماه‌هاي گذشته مرکز آمار ايران، نرخ تورم ارديبهشت ماه امسال را اعلام کرد، نرخي که در مجموع نسبت به فروردين ماه کاهش نامحسوسي داشته و در برخي شاخص‌ها با افزايش و نوسان بسيار اندک مواجه شده است.
براساس آمارهاي ارائه شده، نرخ تورم دوازده ماهه منتهي به ارديبهشت ماه ١٣٩٧ به ٨ درصد رسيده که نسبت به همين داده ارائه شده در ماه قبل (٨.١ درصد) ٠.١ واحد درصد کاهش نشان مي‌دهد.
در اين ماه خانوارهاي کشور به طور ميانگين ٨.٣ درصد بيشتر از ارديبهشت ١٣٩٦ براي خريد يک «مجموعه کالا و خدمات يکسان» هزينه کردند که نسبت به اين اطلاع در ماه قبل (٧,٠ درصد) ١.٣ واحد درصد افزايش يافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهي به ارديبهشت ماه ١٣٩٧ به ٨,٠ درصد رسيد که نسبت به همين اطلاع در ماه قبل (٨,١ درصد) ٠.١ واحد درصد کاهش نشان مي‌دهد. در گروه عمده «خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» بيشترين افزايش قيمت‌ها نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام گوشت گوسفند، موز، کاهو، کرفس و کشمش پلويي است. در گروه عمده «کالاهاي غير خوراکي و خدمات» اقلام طلاي ١٨ عيار، گوشي تلفن همراه، قطعات و لوازم جانبي کامپيوتر بيشترين افزايش قيمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.
در گروه عمده «خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» بيشترين کاهش قيمت‌ها نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام گوجه فرنگي، سيب زميني و خيار است. در گروه عمده «کالاهاي غير خوراکي و خدمات» کاهش قيمت محسوسي وجود نداشته است.
دامنه تغييرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهي به ارديبهشت ماه ١٣٩٧ براي دهک‌هاي مختلف هزينه‌اي از ٨.٣ درصد براي دهک چهارم تا ٧.٩ درصد براي دهک دهم است.

مناقشه اصلي
اگرچه در تازه‌ترين آمار ارائه شده، بيشتر داده‌ها روند افزايشي را نشان داده‌اند، اما بررسي‌هاي مراکز غيررسمي‌نرخ تورم را بيش از نرخ اعلامي‌مي‌دانند. اصلا مناقشه اصلي بر سر نوع محاسبه و تحليل داده‌ها برخلاف مسيري که اقتصاد در حال طي کردن است. منتقدان همواره نسبت به اين موضوع واکنش نشان داده و خواستار پاسخگويي دولت در اين‌باره بوده‌اند. هر چند که دولتي‌ها هميشه استدلال‌هاي خود را از طرق مختلف در پاسخ ارائه داده‌اند، اما منتقدان را مجاب نکرده است. حالا به صف طويل منتقدان نيز به تازگي منتقدان جديدي اضافه شده است که مي‌توان به نمايندگان مردم در مجلس اشاره کرد.

جهش تورمي
براساس بررسي‌هاي غيررسمي، نرخ تورم اکنون دو رقمي‌است و پيش بيني مي‌شود که اين نرخ نيز در ماه‌هاي آينده با جهش مواجه شود.
«نرخ تورم نمي‌تواند در محدوده تک رقمي‌بالا بماند و به سمت نرخ تورم 2 رقمي‌حرکت مي‌کنيم.علت ناموفق بودن دولت در کنترل پايدار نرخ تورم بودجه دولت است چرا که اين بودجه‌ها در هر سال نيمي‌از منابع درآمدي را محل ارز به دست مي‌آورند. همين مساله هم کنترل تورم را سخت کرده و بانک مرکزي را با شرايط پيچيده‌اي مواجه مي‌کند. اين در حالي است که بانک مرکزي بايد درآمدهاي ارزي دولت از محل صادرات نفت را بخرد و معادل ريالي به دولت بدهد. بانک‌هاي زيادي از بانک مرکزي استقراض مي‌کنند که منشا اين استقراض‌ها در بسياري موارد دولت است. در حالي که خود دولت بدهي‌ها به بانک مرکزي را پرداخت نمي‌کند. اين حالت هم بانک مرکزي را دچار مشکل کرده است. در شرايط کنوني اگر دولت بتواند اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزي را کنترل کند، تورم در دامنه 12 تا 15 درصد قرار مي‌گيرد، اما اگر اين روند ادامه پيدا کند تورم بيشتر هم خواهد شد». کامران ندري، کارشناس پژوهشکده پولي و بانکي کشور اين‌گونه از آينده واقعي نرخ تورم امسال روايت کرده است.

استدلال‌هاي مديران آماري
يکي از استدلال‌هاي مديران مراکز آماري اين است که نرخ تورم اعلامي‌که مورد انتقاد هست به معناي ارزان شدن قيمت کالاها نبوده بلکه روند شتاب گراني قيمت کالا را بيان مي‌کند. اما اين مورد از نظر منتقدان تنها توجيه بوده و معتقدند که شتاب گراني‌ها بيش از نرخ اعلامي‌است. آنطور که عضو کميسيون اقتصادي مجلس مي‌گويد: آمار و گزارش‌هاي دولتي در سال‌هاي اخير در خصوص نرخ تورم با جيب مردم همخواني ندارد. محمد حسن‌نژاد در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از افزايش قيمت کالاها در بازار مي‌گويد: بايد پذيرفت قيمت کالاها در بازار روي کاغذ تعيين نمي‌شود و واقعيت اين‌گونه نيست که کالاها تنها براساس نرخ تورم در بازار قيمت‌گذاري شوند.نرخ واقعي تورم براساس مولفه‌هاي مشخص اقتصادي و نرخ‌ها در بازار تعيين مي‌شود.
عضو ناظر مجلس در شوراي اقتصاد مي‌گويد: موضوع تفاوت در آمارهاي اقتصادي دولتي با واقعيت بازار يک موضوعي است که وجود دارد در حالي که دولت نرخ دلار را 4200 تومان اعلام مي‌کند که قيمت دلار در بازار بالاي 6هزار تومان و نرخ يورو بالاي 7 هزار تومان است.

کارهاي اقتصادي صرفا با دستور سامان نمي‌يابد
نماينده مردم مرند و جلفا در مجلس مي‌گويد: اينکه تنها گفته شود بايد قيمت دلار در بازار 4200 تومان معامله شود اين اتفاق نمي‌افتد بنابراين کارهاي اقتصادي صرفا با دستور سامان نمي‌يابد. حسن‌نژاد مي‌گويد: علاوه بر افزايش قيمت‌ها، گزارشات مردمي‌حکايت از اين دارد که در بازار برخي کالا کمياب شده يا اگر کالا در بازار وجود دارد توسط برخي از فروشنده‌ها به فروش نمي‌رسد بطور مثال وضعيت مذکور در بازار لوازم خانگي وجود دارد. دولت بايد واقعيت‌هاي بازار را درک کند و براساس آن عرضه و تقاضا را در بازار تعديل کند.

سياست‌زدگي در نرخ تورم
اقتصاد در ايران همواره از سياست‌زدگي رنج برده است که تبعات آن ساير شاخص‌هاي اقتصادي از جمله نرخ تورم را متأثر کرده است. به طوري که اين شائبه وجود دارد که دولت‌هاي پس از دفاع مقدس تمايل پوپوليستي خود را در دستکاري عوامل محاسبه نرخ تورم مي‌جويند. آنگونه که اعلام نرخ تورم محل مناقشه کارشناسان و برنامه‌ريزان اقتصادي دولت‌هاست.


سوداگرانی که قانون را دور می زنند؛
کورش شرفشاهي: با انتخاب و اعلام شعار سال مبني بر حمايت از کالاي ايراني، دستگاه‌هاي مختلف در ظاهر دست به کار شده‌اند اما برخي از دستگاه‌ها با تفاسير خود از شعار سال مسير اشتباهي را در پيش گرفته‌اند و کار را به جايي رسانده‌اند که برخي محصولات چيني برچسب "ساخت ايران" را يدک مي‌کشند. محصولات وارداتي در قالب برند و حتي بدون هويت به کشور وارد مي‌شوند که در محصولات غير برند قيمت تمام شده کالاي وارداتي در کشور به مراتب از محصول توليد داخل ارزان‌تر است. ناگفته نماند که ارزاني اين دسته از محصولات بي دليل نيست و برخي از آن‌ها داراي کيفيت مناسب نيستند و برخي ديگر به واسطه حمايت‌هاي دولتي براي به دست آوردن بازارهاي صادراتي از قيمت تمام شده کمتري بهره مي‌برند.
در چند وقت اخير سازمان‌هاي نظارتي در سرکشي‌هاي خود به واحدهاي عرضه کننده پوشاک در سطح شهر تاکيد ويژه‌اي داشته‌اند که فروشگاه‌ها بايد محصولات توليد داخل را عرضه کنند و در غير اين صورت با جريمه روبرو مي‌شوند، موضوع قابل توجه آن است که فروشگاه‌هاي عرضه پوشاک موجودي و اقلام خود را به يکباره تهيه نمي‌کنند و از ماه‌ها قبل براي تهيه محصولات فروشگاه خود اقدام مي‌کنند، از اين رو سازمان‌هاي نظارتي نبايد اين توقع را داشته باشند که فروشندگان يک شبه تمام موجودي خود را به کالاي ايراني تبديل کنند. در روزهاي اخير برخي فروشگاه‌ها براي آنکه محصولات وارداتي خود را بدون دردسر و به دور از جريمه شدن عرضه کنند، به الصاق برچسب‌هايي روي محصولات روي آورده‌اند که اين برچسب‌ها کلمه "ساخت ايران" را يدک مي‌کشد و تنها کاربرد آن پوشاندن اندکي از متون چيني فرار از جريمه سازمان‌هاي نظارتي است.
فرار از جريمه
يکي از فروشندگان مرکز خريدي در بلوار ارتش در اين باره به ايسنا گفت: از روزهاي ابتدايي سال جاري سازمان تعزيرات تاکيد ويژه‌اي داشته که بايد محصولات ايراني در بازار از سوي فروشگاه‌ها عرضه شود و براي آنکه بازرسان اين سازمان جريمه‌اي براي عرضه محصولات وارداتي در نظر نگيرند از برچسب‌هاي ساخت ايران استفاده مي‌کنيم.وي در رابطه با رفتار مشتري‌ها بيان کرد: مشتري‌ها در اکثر مواقع آنچنان اهميتي به کشور توليدکننده محصول نمي‌دهند و طراحي و جنس محصول براي آن‌ها اولويت دارد و در روزهاي اخير که برچسب "ساخت ايران" روي محصولات چسبانده شده است با ديدن برچسب در رابطه با شرکت توليدکننده سوالاتي را مطرح مي‌کنند.همچنين يکي از فروشندگان پوشاک در بازار تهران به ايسنا گفت: در سال‌هاي اخير برخي از محصولات بي‌کيفيت به واسطه کاهش قدرت خريد توليدکنندگان در تهيه مواد اوليه درجه يک و افت دستمزد کارگران حرفه‌اي به بازار پوشاک وارد شده که اين موضوع عاملي شد تا مصرف‌کنندگان به کالاي ايراني بدبين شوند؛ از اين رو توليدکنندگان ايراني به نام و علامت‌هاي تجاري شرکت‌هاي خارجي روي آورده‌اند و محصولات خود را به نام برندهاي خارجي عرضه مي‌کنند که اين موضوع خود عاملي شده کالاي ايراني آنچنان جايگاهي در ميان مشتريان نداشته باشد. با اين شرايط مي‌توان گفت که سازمان‌هاي نظارتي در حال حاضر بايد به سمت حمايت از توليد با راهکار رفع موانع توليد حرکت کنند و حلقه مفقوده اعتماد مشتري به کالاي ايراني را جست و جو کنند. در اين رابطه رييس اتحاديه پيراهن دوزان و پيراهن فروشان در گفتگو با تجارت با رد اين ادعا گفت: درگذشته شاهد بوديم که آنهايي که توليدکننده در ايران بودند و برند داشتند،پوشاک چيني از وارد ايران ميکردند ونام برند خودشان را بر روي آن نصب ميکردند زيرا پوشاک ترک کيفيت خوبي داشت و دارندگان برند ايراني از آن سواستفاده مي‌کردند اما امروزه با توجه به گران شدن دلار بعيد به نظر مي‌رسد که چنين اتفاقي را شاهد باشيم. مجتبي دروديان با اعلام اينکه اکنون تجار عراقي به ويژه از اربيل عراق وارد بازار تهران شده و به صورت گسترده پوشاک ايراني مي‌خرند گفت: نمي‌خواهم از گران شدن دلار حمايت کنم اما اين گراني باعث شده تا کالاي ايراني مورد اقبال کشورهاي ديگر قرار بگيرد و اکنون با استقبال خوبي در اين زمينه رو به رو هستيم. وي در پاسخ به اينکه آيا پوشاک چيني بازار ايران را نگرفته است گفت: شايد روزگاري پوشاک چيني به صورت قاچاق وارد مي‌شد و صرفه داشت اما امروزه حتي بي کيفيت‌ترين پوشاک چيني توان رقابت با پوشاک ايراني را ندارد و براي واردکننده و قاچاقچي صرفه ندارد. دروديان با اشاره به اينکه در گذشته پوشاک وارد بنادر آزاد مي‌شود و سپس به ايران قاچاق مي‌شد گفت: در آن زمان عده‌اي با شناسنامه به اين مناطق مي‌رفتند تا بتوانند کالا را از مناطق آزاد وارد کشور کنند اما اکنون براي آنان نيز صرفه ندارد و به نظر مي‌رسد واردات پوشاک منتفي شده است. رييس اتحاديه پيراهن دوزان و پيراهن فروشان تاکيد کرد: در اين شرايط امکان واردات پوشاک چيني و تعويض برچسب آن با ساخت ايران منتفي است زيرا توجيه اقتصادي ندارد.

وزير صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد
گروه صنعت، معدن و تجارت: وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: 82 درصد از واردات کشور کالاهاي سرمايه‌اي، مواد اوليه و واسطه‌اي است و تنها 18 درصد از واردات را کالاهاي مصرفي است که بخشي از آن را محصولاتي مانند ذرت، کنجاله سويا و روغن خام تشکيل مي‌دهد. به گزارش شاتا، محمد شريعتمداري در نشست هم‌انديشي حمايت از کالاي ايراني در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما با بيان ابن مطلب، افزود: بايد کالاي باکيفيت در داخل کشور توليد شود تا قابليت عرضه و رقابت در بازارهاي بين المللي را داشته باشد. البته آمارهاي روشني از تلاش توليدکننندگان ايراني وجود دارد که فضاي کار و تلاش آنها را که مايه افتخار است به خوبي نشان مي‌دهد. وي با اشاره اجمالي به برخي آمارهاي مقايسه‌اي در حوزه صنعت، معدن و تجارت يادآور شد: اول انقلاب(سال 57) 854 واحد صنعتي در کشور فعال بود و در حال حاضر 84 هزار و 287 واحد صنعتي کوچک و بزرگ در کشور مشغول به کار هستند که اين آمار جدا از واحدهاي توليدي صنفي است.
شريعتمداري با بيان اينکه اول انقلاب 195 معدن فعال در کشور وجود داشت، گفت: اکنون 6 هزار و 455 واحد معدني فعال داريم. وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه ظرفيت کمتر از 3 ميليون تني پتروشيمي‌کشور در اول انقلاب، اکنون به بيش از 67.6 ميليون تن رسيده است، تصريح کرد: ابتداي انقلاب ظرفيت توليد يخچال و فريز 600 هزار دستگاه در سال بود که اين رقم هم اکنون به 6 ميليون و 403 هزار دستگاه افزايش يافته است.
شريعتمداري با اشاره به افزايش ظرفيت توليد تلويزيون از 100 هزار دستگاه اول انقلاب به بيش از 6 ميليون دستگاه در حال حاضر، اضافه کرد: در زمينه پودر شوينده از 288 هزار تن توليد در اول انقلاب به يک ميليون و 681 هزار تن توليد و در سيمان به 86 ميليون تن توليد رسيديم. وي با تأکيد بر اينکه ظرفيت توليد کنسانتره مس و کاتد هم‌اکنون به يک ميليون و 600 هزار تن ارتقا پيدا کرده است، افزود: ظرفيت توليد کاشي و سراميک کشور اول انقلاب 12 ميليون متر مربع بود که هم اکنون به 600 ميليون متر مربع افزايش يافته است. همچنين حجم صادرات صنايع تبديلي، لبني و غذايي کشور 6 ميليارد دلار است که به بزرگترين کشورهاي دنيا صادرات مي‌کنيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اعلام اينکه 110 ميليون تن ظرفيت فولاد در دست اجراي کشور با پيشرفت 70 درصد است، يادآور شد: در زنجيره فولاد از 2.4 ميليون تن توليد در سال 57 به 200 ميليون تن در حال حاضر رسيديم. ظرفيت توليد در ابتداي دولت يازدهم 120 ميليون تن بود که اکنون 200 ميليون تن شده است يعني 80 ميليون تن ظرفيت در اين دولت به دست آمد. شريعتمداري با بيان اينکه در دهه فجر سال گذشته 5 هزار و 851 واحد صنعتي جديد مورد بهره‌برداري قرار گرفت، گفت: اين واحدها با 30 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري مورد بهره‌برداري قرار گرفتند که از لحاظ تعداد افزايش 4 درصدي، از لحاظ ارزش افزايش 3.5 درصدي و از لحاظ اشتغال 16.2 درصد افزايش نسبت به سال قبل از آن داشته است. وي همچنين اضافه کرد: 20 هزار و 767 فقره جواز تاسيس در سال گذشته صادر شد که نشانگر نگاه اميدوارانه مردم به ايجاد واحدهاي توليدي و کار و تلاش است. اين آمار افزايش 22.2 درصدي نسبت به سال قبل از آن داشته است.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه افزايش ميزان برق صنعتي مصرفي در واحدهاي بزرگ، متوسط و کوچک نشان دهنده افزايش توليد صنعتي کشور است، تصريح کرد: در سال گذشته ميزان افزايش برق واحدهاي صنعتي بزرگ، کوچک و متوسط 9.7 درصد بوده است. شريعتمداري با اعلام افزايش 9.7 درصدي حمل و نقل جاده‌اي در سال گذشته، گفت: ترانزيت در سال گذشته 20 درصد افزايش داشت که نشانگر حرکت رو به جلوي مجموعه کشور بوده است. وي با بيان اينکه مرزهاي کشور بايد به روي ورود غيرقانوني کالاها بسته شود، افزود: واردات بايد به همان ميزاني که مورد نياز است، وارد کشور شود. وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينکه يک هزار و 300 ميليارد تومان مشوق‌هاي صادراتي در بودجه 97 در نظر گرفته شده است، تصريح کرد: بايد اجازه دهيم تا توليد در کشور نفس بکشد و تجارت و صادرات در خدمت توليد بايد عمل کند. بايد تقاضا براي خريد کالاي ايراني را بازار داخل به وجود بياوريم.

برنامه‌ريزي براي کاهش ريسک صادرات
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: صندوق ضمانت صادرات با استفاده از مشوق‌هاي صادراتي در نظر گرفته شده در بودجه، ريسک صادرات کالاهاي ايراني در بازارهاي جهاني را با فرانشيز نزديک به صفر قرار دهد. محمد شريعتمداري در حاشيه همايش حمايت از کالاي ايراني در مرکز بين المللي همايش‌هاي صدا و سيما با بيان اينکه براي ايجاد بازار براي محصولات ايراني در فضاي خارج از کشور ضرورت داشت قدم‌هايي برداريم، تصريح کرد: با مجلس به توافق رسيديم و 1300 ميليارد تومان منابع در قالب قانون بودجه سال 97 به عنوان مشوق در اختيار دولت قرار گرفت که يک هزار ميليارد تومان آن به صورت 100 درصد تخصيص يافته است. وي با اشاره به اينکه اين ميزان بايد در اختيار سازمان توسعه تجارت ايران قرار بگيرد، افزود: بايد با روش‌هايي که در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در قالب بسته‌هاي حمايت از صادرات به‌عنوان مشوق پيش‌بيني شده مشوق‌هاي لازم در اختيار صادرکنندگان قرار بگيرد.
شريعتمداري ادامه داد: از سوي ديگر با افزايش سرمايه صندوق ضمانت صادرات، اين صندوق ريسک صادرات محصولات ايراني اعم از صادرات کالا يا خدمات فني و مهندسي در بازارهاي خارجي را با فرانشيز حداقل (نزديک صفر) قرار دهد تا براي صادرات کالاهاي غيرنفتي قدم‌هاي بهتري برداريم و بازار براي توليد کالاي ايراني ايجاد کنيم. وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: همه آيين‌نامه‌هاي اين قانون در دولت به تصويب رسيده و مکاتبات آن با سازمان برنامه و بودجه انجام شده است. همچنين ميزان تنخواه گردان اين قانون نيز تعيين شده است.
شريعتمداري با بيان اينکه نگراني توليدکنندگان در زمينه ماليات بر ارزش افزوده به حق است، افزود: مجلس نيز اين موضوع را مد نظر قرار داده و همين روزها در صحن مجلس لايحه جديد در اين زمينه به تصويب مي‌رسد. وي با بيان اينکه ماليات بر ارزش افزوده قرار بود ماليات بر مصرف آزاد و اضافه باشد، يادآور شد: متاسفانه اين ماليات در ايران متوجه توليدکننده شده است و اميدواريم با تصويب جديد شرايط مطلوب‌تري براي ادامه کار توليدکنندگان فراهم شود. وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينکه قدم‌هاي خوبي براي ماليات بر درآمد نيز برداشته مي‌شود، افزود: با اين کار بخشي از دغدغه‌هاي توليدکنندگان در حوزه ماليات بر درآمد کاهش مي‌يابد.

بررسي مشکلات هپکو با حضور وزير صنعت
وزير صنعت، معدن و تجارت برپرداخت معوقات حقوق و دستمزد کارگران شرکت هپکوي اراک تاکيد کرد. براساس گزارش شاتا دوشنبه بعد از ظهر محمد شريعتمداري در چهل و هفتمين جلسه کارگروه ملي تسهيل و رفع موانع توليد که به منظور ارائه گزارش سازمان خصوصي‌سازي از روند واگذاري شرکت هپکو به مالکان جديد و اتخاذ تصميم پيرامون مديريت شرکت مذکور تشکيل شد گفت:‌ در قدم اول بايد مشکل پرداخت حقوق و و دستمزد کارگران اين شرکت حل شود. وي خواستار تعيين تکليف و واگذاري اين شرکت به خريداران داراي اهليت و نهادهاي معتمد و داراي منابع مالي شد. شريعتمداري تصريح کرد: با وجود سهم 60.7 درصدي سازمان خصوصي‌سازي از شرکت هپکو اين سازمان اختيارات مالک واقعي را دارد و اين موضوع مسووليتي را هم متوجه سازمان مي‌کند. همچنين در اين نشست پيشنهاداتي از سوي وزير صنعت، ‌معدن و تجارت و ساير شرکت‌کنندگان جهت بهبود شرايط اين شرکت و نيز واگذاري به بخش خصوصي به سازمان خصوصي‌سازي ارايه شد.


شرکت‌هاي بزرگ برق تجديدپذير ايتاليا تيرماه به تهران مي‌آيند؛
سفير ايتاليا در ايران با تاکيد بر اينکه تيرماه سال جاري هفت شرکت بزرگ ايتاليايي در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير به منظور برپايي سميناري مشترک با ساتبا به تهران سفر خواهند کرد، گفت: درصدد هستيم سندي در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير بين دو کشور به امضا برسد و کارگروهي به بررسي سند ياد شده بپردازد.
به‌ نقل از پايگاه خبري وزارت نيرو، فرهاد يزدان دوست، مشاور وزير نيرو در امور بين‌الملل و سرپرست مركز توسعه صادرات و پشتيباني صنايع آب و برق در ديدار با سفير ايتاليا در ايران با اشاره به وجود زمينه‌هاي همکاري متنوع در حوزه‌هاي آب، برق و تجديدپذيرها، گفت: در پي گسترش روابط بين‌المللي به ويژه با کشورهاي اروپا هستيم تا با اين اقدام شاهد افزايش سطح روابط و توسعه آن در آينده باشيم.
وي با اشاره به ارتباط مستقيم بخش آب و انرژي، افزود: کاهش نزولات جوي و به طبع آن تشديد کم آبي در ايران موجب شده تا امسال بدترين شرايط بارش‌ها را در طي دهه‌هاي اخير تجربه کنيم. با وجود اينکه شرايط سختي پيش روي ما خواهد بود ولي برنامه‌ريزي لازم نيز براي مديريت اين شرايط در بخش‌هاي مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

تاکيد بر استفاده بهينه از خط اعتباري بين دو کشور
يزدان دوست بر لزوم استفاده بهينه از خط اعتباري بين دو کشور تاکيد کرد و گفت: ايتاليا مي‌تواند در زمينه تحقيقات بازچرخاني آب، تصفيه فاضلاب براي صنعت و کشاروزي، شيرين سازي آب دريا و توليد برق از منابع تجديدپذير و بهره‌وري انرژي مشارکت خوبي با کشور ايران داشته باشد.

 ايتاليا براي ايران يک شريک خوب در عرصه‌ بين‌المللي است
مشاور وزير در امور بين‌الملل با اشاره به خبر سفير ايتاليا براي امضاي سندي بين دو کشور در زمينه انرژي‌‌هاي تجديدپذير، گفت: اين سند مي‌تواند قدم نخست براي حرکت به سمت فعاليت‌هاي بزرگتري باشد. ايتاليا براي ايران يک شريک خوب در عرصه‌ بين‌المللي است و ما نيز علاقه‌مند به ادامه همکاري با اين کشور هستيم.
مائورو کنچاتوري، سفير ايتاليا در ايران نيز در اين نشست حوزه انرژي را بخش مهمي‌در روابط دو کشور دانست و افزود: ايتاليا علاقه مند به ادامه همکاري بلندمدت با ايران است. پيش از اين نيز يادداشت تفاهمي‌بين دو کشور وجود دارد که درصدديم سندي در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير بين دو کشور به امضا برسد و کارگروهي به بررسي سند ياد شده بپردازد. وي با اشاره به فعاليت شرکت‌هاي مطرح ايتاليايي در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير، مديريت آب و شيرين سازي آب دريا براي شرب، گفت: خليج فارس مي‌‌تواند منبع بزرگ تامين آب براي ايران باشد. البته در اين در قبال موضوعات مهم ديگري همچون درياچه اروميه هم زمينه‌هاي خوبي براي همکاري وجود دارد. وي يادآور شد: پيش از اين يک شرکت ايتاليايي قدم نخست را در زمينه توليد انرژي‌هاي خورشيدي در جزيزه قشم برداشته است که اين قدم کوچک مي‌تواند زمينه ساز قدم‌هاي بعدي براي پروژه‌هاي بزرگتري در ايران باشد.
همچنين در اين نشست "کارملو فيکاررا" رايزن اقتصادي سفارت ايتاليا در ايران، گفت: براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته مقرر شده است در تيرماه سال جاري هفت شرکت بزرگ فعال ايتاليا در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير به ايران آمده و سميناري مشترک را با همکاري ساتبا برگزار کنند.

پور سعید آقایی اعلام کرد؛
گروه اجتماعي: معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران از ابلاغ دستور صدور کارت بليت‌هاي مدت دار براي خبرنگاراني که طرح ترافيک دريافت نکرده‌اند خبر داد. به گزارش ايسنا، محسن پورسيدآقايي در جمع خبرنگاران گفت: امروز به دليل بررسي اعتراض فرمانداري به نرخ‌هاي کرايه اتوبوس و تاکسي به شوراي شهر آمده بوديم که با اعمال تغييراتي مشکل نرخ کرايه اتوبوس حل و در مورد نرخ کرايه‌هاي تاکسي نيز پيشنهاد داديم که اين لايحه برگشت داده بشود تا نظرات جديد خود را اعمال کنيم، اما واقعيت اين است که ما نکات فرمانداري در مورد نرخ تاکسي را پذيرفته‌ايم، چراکه اگر قبول نکنيم لايحه به شوراي حل اختلاف ارجاع داده مي‌شود که اين مسئله زمان بر است.
پورسيدآقايي در مورد انتشار گزارشي درباره خريد و فروش طرح‌هاي ترافيک گفت: بيشتر خريد و فروش‌ها جنبه کلاهبرداري دارد. 
چراکه امسال کارت‌هاي شناوري وجود ندارد که بخواهند آنها را بفروشند. بلکه مجوزهاي سيار به برخي سازمان‌ها داده شده که کاملا فرآيندش منطبق بر طرح ترافيک فعلي است و مانند کارت شناور قبلي نيست؛ چراکه در کارت شناور قبلي روزانه مي‌توانستند سه خودرو را ثبت کنند و تردد کاملا رايگان بود اما در مجوزهاي سيار مبلغ به صورت آزاد براساس ساعت تردد و نوع آلايندگي از ۱۳ هزار تومان تا ۳۶ هزار تومان خواهد بود و اصلا به صرفه نيست که اين کارت را خريد و فروش کنند و به نظر مي‌رسد برخي‌ها مي‌خواهند از عدم اطلاع مردم سوءاستفاده کنند.
 از آنجايي که برخي عادت داشتند که اين کارت‌ها را بفروشند حالا برايشان سخت است که اين تغيير را قبول کنند. البته اين مجوزهاي سيار به برخي دستگاه‌ها براي جابه جايي شخصيت‌هايشان داده شده بود که هر روز مي‌خواستند از يک خودرو استفاده کنند اما در مجوزهاي سيار تنها مي‌توان هر روز يک پلاک را تغيير داد.
پورسيدآقايي در مورد نقش اتحاديه آژانس‌ها در اين بازار داغ خريد و فروش گفت: در مورد سهميه‌هاي آژانس‌ها با سوءاستفاده‌هايي مواجه شديم چراکه براساس مصوبه شورا هزينه طرح ترافيک براي آژانس‌ها با ۵۰ درصد اعمال مي‌شود که متاسفانه شاهد آن هستيم که معدود افرادي در اين قشر زحمتکش سوءاستفاده‌هايي مي‌کنند که قطعا در صورت کشف اين موضوع علاوه بر لغو سهميه آژانس مربوطه از طريق اتحاديه برخوردهاي لازم صورت خواهد گرفت.
۱۵۰۰ خبرنگار در نوبت طرح ترافيک
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران همچنين در پاسخ به برخي انتقادات مبني بر اعتراض خبرنگاران به عدم دريافت طرح ترافيک گفت: بپذيريد که سقف سهميه‌ها کاهش يافته و اين در همه گروه‌هاي سهميه‌بندي رخ داده،‌ يعني جانبازان، بنياد شهيد، خبرنگاران، اساتيد و... تنها بخشي از آنها سهميه گرفته‌اند و با اينکه ما به ۲۰۰۰ نفر از خبرنگاران سهميه داده‌ايم هنوز ۱۵۰۰ نفر پشت نوبت مانده‌اند. وي با بيان اينکه ما پيشنهادات مختلفي را مطرح کرديم تا موجب رضايت جامعه خبري شود اما مورد پذيرش قرار نگرفت، گفت: ما به رسانه‌ها پيشنهاد داديم که نحوه تخصيص سهميه‌ها به رسانه‌ها و افراد از سوي وزارت ارشاد باشد که قبول نکردند و همچنين پيشنهاد داديم که به رسانه‌ها در سقف اعتبارات‌مان شرايطي را فراهم کنيم که از سرويس کارپينو در اياب و ذهابشان استفاده کنند که بازهم قبول نکردند. به همين دليل پيشنهاد داديم که کارت بليت حمل ونقل عمومي‌تا ۳۵۰ هزار تومان به خبرنگاراني که در سامانه ثبت‌نام کردند اما به آنها آرم داده نشده در وهله اول اين کارت‌ها داده شود و پس از آن سايت مجددا باز شود تا مابقي خبرنگاراني که خودرو ندارند و طرح ترافيک هم ندارند از اين کارت استفاده کنند که روز گذشته دستورات آن صادر شد و تا هفته‌هاي آتي عملياتي مي‌شود.

سرانجام بازگشايي خط هفت مترو
پورسيدآقايي در مورد سرانجام بازگشايي خط هفت مترو گفت: ما قول داده بوديم که هفته اول خرداد ماه بخشي از خط هفت افتتاح شود اما به دليل مشکلاتي که در تامين مالي داشتيم و همچنين واردات برخي از قطعات نتوانستيم به قول خود عمل کنيم اما اميدواريم در هفته آخر خرداد ماه شش کيلومتر از خط هفت را با تجهيزات کامل وارد مدار کنيم.