عرضه 51 هزار تن مواد پلیمری در بورس کالا
تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز سه شنبه اول خردادماه میزبان عرضه 51 هزار و 66 تن انواع مواد پلیمری بود.
به‌نقل از بورس کالا؛ علاوه براین یک هزار و 81 تن اسلاک واکس نیز در این تالار عرضه شد. 25 هزار تن سنگ آهن دانه بندی و  23 هزار تن قیر نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد.
همچنین 37 هزار تن گندم خوراکی و دوروم، 30 هزار و 50 تن شکر، یک هزار و 500 تن روغن خام، 2 هزار تن خرمای مضافتی، 10 تن برنج هاشمی و 270 هزار قطعه جوجه یک روزه نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز شاهد عرضه 300 تن قند بود.  
زنی پس از 200 سال رئیس بورس نیویورک شد
بورس نیویورک در یک اقدام کم سابقه یک زن را به عنوان ریاست این نهاد انتخاب کرد. به گزارش سنا، استیسی کانینگهام، مدیر سابق عملیات بورس نیویورک هم اکنون، به عنوان رئیس این بازار فعالیت می کند. کانینگهام در واقع نخستین زنی است که پس از 200 سال توانسته ریاست این بازار را در دست داشته باشد . تام فرلی، به عنوان دومین فرد جوان بورس نیویورک، که از سال 2014 ریاست این نهاد را بر عهده داشت، با کانینگهام جابه ج ا خواهد شد.کانینگهام که سابق بر این مدیر عملیات معاملات در بورس نیویورک بود پس از این جابجایی، این وظیفه را بر عهده جان تاتل، می‌گذارد. کانینگهام از 2012 میلادی با بورس نیویورک همکاری داشته است.
رشد 4درصدی شاخص فرابورس در اردیبهشت
در مجموع طی یک بازه یک‌ماهه معادل 22 روز کاری در فرابورس در اردیبهشت‌ماه 97 شاهد دست به دست شدن 5 هزار و 909 میلیون ورقه بهادار به ارزش 42 هزار و 854 میلیارد ریال در 693 هزار نوبت معاملاتی بودیم که حاکی افزایش ارزش معاملات و کاهش حجم آن نسبت به اردیبهشت‌ماه سال گذشته است. شاخص کل فرابورس ایران در دومین ماه کاری سال 97 با رشد 43 واحدی و قرارگیری در ارتفاع 1107 واحدی، بازدهی خود را طی دوره یک‌ماهه به 4 درصد و از ابتدای سال به یک درصد رساند. طی 22 روز کاری اردیبهشت‌ماه به طور میانگین روزانه 269 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 948 میلیارد ریال در بازارهای نه‌گانه فرابورس ایران نقل‌وانتقال یافته است.
بازارهای اروپایی هم صعودی شدند
بورس‌های اروپایی نیز پس از بورس‌های آسیایی و وال استریت، به دنبال کاهش نگرانی‌ها از جنگ تجاری بین چین و آمریکا با افزایش همراه شدند.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، شاخص " استاکس ۶۰۰" که در بر دارنده نماد ۶۰۰ شرکت بزرگ اروپائی است با ۰.۳ درصد افزایش به بالاترین سطح خود از ماه فوریه رسید و شاخص بورس لندن نیز به دنبال تقویت دلار با افزایشی یک درصدی کار خود را به پایان برد. نیل ویلسون-تحلیل گر ارشد بازار در موسسه "مارکتس" گفت: کاهش تنش های تجاری باعث ایجاد حس خوبی در بازارها شده است و تضعیف پوند نیز به نوبه خود به تقویت نماد شرکت های کوچک کمک کرده است.
از سوی دیگر نیز پس از آن که استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد آمریکا با چین بر سر خودداری از جنگ تجاری و توقف اعمال تعرفه بر واردات به توافق رسیده است، دلار به بالاترین سطح ۵ ماه اخیر رسید. برخی از بورس های اروپایی نظیر بورس آلمان دیروز بسته بودند اما بورس ایتالیا بر خلاف اکثر بورس های اروپایی عملکردی ضعیف از خود نشان دادند.

شاخص کل بازار سرمایه ۲ واحد رشد کرد
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه ۲ واحد رشد کرد.
به نقل از تسنیم، در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد 644میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 148میلیارد تومان در 50هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 2واحدی در ارتفاع 95هزار و 229واحد قرار گرفت.
بیشترین تأثیر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روزجاری به نام نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر و پتروشیمی جم شد و در مقابل نمادهای معاملاتی پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز و ملی صنایع مس ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص شدند.

مالک جدید «حفارس» مشخص شد
خریدار شرکت حفارس، شرکت تعاونی ایثارگری خدمات حمل و نقل و گردشگری ایده آل شهر آرا است که مطابق با مقررات سازمان خصوصی سازی برای قطعیت این معامله فرصتی 20 روزه خواهد داشت.
به نقل از فارس، تعداد 273 میلیون و 578 هزار سهم معادل 78.37 درصد از سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس به ارزش 673 میلیارد ریال، توسط سازمان خصوصی سازی به وکالت از شرکت احیاگستر هرمز به صورت یکجا و نقد و یا نقد و اقساط عرضه و در نهایت توسط یک شرکت تعاونی فعال در حوزه خدمات اتوبوس‌های شهری و بین شهری خریداری شد. خریدار این سهم اصل چهل و چهاری شرکت تعاونی ایثارگری خدمات حمل و نقل و گردشگری ایده آل شهر آرا به مدیریت عاملی غلامحسین مصلح است.

معاون بورس تهران با با اشاره به نبود زیرساخت‌های مناسب بررسی کرد؛
گروه بورس : با اینکه تشکیل بورس ارز موافقان زیادی دارد، اما برخی از کارشناسان نیز با دلیل و منطق؛ با تردید نسبت به تشکیل آن صحبت می‌کنند. سال‌های زیادی است که در ایران درباره تاسیس بازار مشتقه ارز صحبت‌ می‌شود اما کارشناسان معتقدند برای تاسیس بورس ارز باید زیرساخت‌ها آماده باشد چراکه در روزهایی که نرخ ارز با نوسانات زیادی همراه است، پوشش دادن ریسک آن شاید چندان اقتصادی به نظر نرسد. با این حال هر گاه نوسانات نرخ ارز بیشتر می‌شود، مسئولان از تشکیل بورس ارز برای ساماندهی به این بازار صحبت می‌کنند. 
روح‌الله حسینی مقدم معاون بورس تهران در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه لازمه راه‌اندازی بازار مشتقه ارز در ایران چیست؟ گفت: شرایط اقتصادی ما با خیلی از کشورهای دیگر متفاوت است. در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری در ارز یک نوع سرمایه‌گذاری متعارف محسوب نمی‌شود ولی در کشور ما این موضوع معمول است.
وی ادامه داد: در نتیجه یکی از بازارهایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در آن در ایران وجود دارد، بازار ارز است. شاید باید نسخه‌هایی برای ایجاد این بازار در ایران وجود داشته باشد که در کتاب‌ها و برای جاهای دیگر دنیا وجود ندارد.
معاون بورس تهران تاکید کرد: البته شاید چاره کنترل بازار ارز تاسیس بورس ارز نباشد و شاید لازم باشد بازارهای دیگر و روش‌های دیگر از جمله حساب‌ها و سپرده‌های ارزی داشته باشیم. بانک مرکزی اگر روی این چیزها فکر کند، می تواند به یک جمع بندی مناسب در این مورد برسد.
حسینی مقدم ادامه داد: به نظر من اگر اعتقاد بر این است که سازوکار بازار سرمایه می‌تواند به بازار ارز کمک کند، برای پاسخ به برخی از تقاضاهایی که وجود دارد، بازار سرمایه این آمادگی را دارد.
وی افزود: سابقا بورس کالا به یک شکل اعلام کرد که آماده تشکیل بورس ارز است و بورس تهران هم در مقاطعی بحث مشتقات ارزی را مطرح کرد تا بتواند این بازار را راه‌اندازی و به بازار ارز کمک کند. ما در دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ در بورس تهران گواهی سپرده ارزی منتشر می‌کردیم. به نظر من می‌توانیم روی این موضوع فکر کنیم و به یک نتیجه برسیم.
معاون بورس تهران یادآور شد: در زمانی که بورس تهران گواهی سپرده ارزی منتشر می‌کرد، خیلی از صادرکننده‌ها گواهی‌های سپرده‌شان را به کسانی که به ارز نیاز داشتند، می فروختند. از آنجایی که این پیشینه وجود دارد، ما اعلام کردیم که می‌توانیم به این بازار کمک کنیم. البته متولی اصلی ارز در این مملکت بانک مرکزی است و قاعدتا این بانک در این مورد تصمیم‌گیر است.
حسینی مقدم در پاسخ به اینکه آیا در اقتصاد ایران با تاسیس بازار مشتقه ارز می‌توان به معنی واقعی بازار ارز را کنترل کرد؟ گفت: ما هر بازاری که بخواهیم درست کنیم، باید اجازه دهیم منطق و سازوکار عرضه و تقاضا در آن حاکم شود. آن بازار باید با شرایط بازار آزاد همخوانی داشته باشد تا بتوانیم کالایی در آن دادوستد کنیم. چرا که در هیچ بازاری دستوری نمی‌توان مدیریت کرد. به نظر من پاسخ شما "بله" است چرا که خیلی از افراد برای سرمایه‌گذاری در ارز نگاه بلندمدت دارند. وی در پاسخ به اینکه اما در بازار مشتقه سکه می‌بینیم در زمان تلاطم بازار آزاد سکه، این بازار گاهی مزیت خود را از دست می‌دهد و بازار آزاد را کنترل نمی‌کند، امکان دارد در بازار مشتقه ارز نیز چنین اتفاقی بیفتد، گفت: اینکه زمانی بازار بسته شود، طبیعی است. چراکه در هر بازاری حتی بازار نیویورک هم امکان دارد به این نتیجه برسند که امروز باید آن بازار متوقف شود، اما نکته اینجاست که آن توقف باید با منطق همخوانی داشته باشد که مردم بتوانند آن را پیش بینی کنند.

یک فعال بازار سرمایه با اشاره به موانع اجرایی شدن اصل 44 مطرح کرد؛
یک مسئول،با ارزیابی اقدامات انجام شده به منظور اجرایی شدن قانون اصل ۴۴ ؛ به برخی موانع و مشکلات به منظور تحقق اهداف اصل۴۴ اشاره کرد و گفت: کمیته پاسداری از حقوق سرمایه‌گذاران باید تشکیل شود.
به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، محمودرضا خواجه نصیری، همزمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ از سوی مقام معظم رهبری به ارزیابی اقدامات انجام شده در این زمینه پرداخت و گفت: بی شک اقدامات انجام شده به منظور واگذاری شرکتها در راستای اجرای اصل ۴۴، تغییری اساسی در نوع نگرش به شرکت داری و اقتصاد کشور بود. این روند آغاز راهی برای بهبود ساختارهای اقتصادی و همچنین بهبود ساختار شرکتها در فضای اقتصادی کشور است.
وی با اشاره به اینکه با ابلاغ این مهم، شرکت بورس اوراق بهادار توانست در مدت کوتاهی شرکتهای بزرگ زیادی را در بورس عرضه و به شکل سهامی عام درآورد افزود: عمده شرکتهای سنگ آهنی، فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی در قالب این واگذاری ها با ورود به بورس در معرض شفافیت بالاتری قرار گرفتند.
خواجه نصیری تصریح کرد: همزمان با اجرای سیاست های اصل ۴۴ بسیاری از افراد گمان می کردند که با توجه به حجم کوچک آن زمان بورس، این تعداد واگذاری انجام نشود اما شاهد بودیم که تمام واگذاری ها به شکل عرضه های اولیه با موفقیت انجام و در پی آن بورس ایران به سمت فضای بزرگتری حرکت کرد و توانست ارتقا یابد.
معاون سابق سازمان بورس، افزود: اگرچه امروز انتقاداتی به نحوه واگذاری و خریداران شرکتهای مشمول اصل ۴۴ می شود ولی قطعا در همه این شرکتها به مدد شفافیت بیشتر و گزارش گری دقیق تر شاهد بهبود شرایط بوده ایم به این معنا که سودآوری اکثر این شرکتها بهبود یافته و در پی آن فسادهای مالی و اقتصادی در این شرکتها با کاهش روبرو است.

علاقه ساختار دولتی به حفظ امتیازات مدیریتی شرکت‌ها؛ اصلی‌ترین دلیل کند شدن روند خصوصی‌سازی
خواجه نصیری در ادامه به ارزیابی مشکلات پیش روی اجرای درست سیاست های اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: بزرگترین مساله ای که پس از واگذاری ها تا کنون موجب کند شدن روند خصوصی سازی واقعی شده و استقرار سیستم های سرمایه گذاری عموم مردم در شرکتها را با هاله ای از ابهام روبرو کرد، علاقه ساختار دولتی به حفظ امتیازات مدیریتی شرکتها است. وی ایجاد تغییرات در شرکتهای پتروشیمی، نحوه تعیین اعضای هیات مدیره در شرکتهای پالایشی و همچنین تغییرات حقوق مالکانه شرکتهای سنگ آهنی را از جمله این موانع برشمرد و گفت: مساله بزرگ دیگر در امر واگذاری که هنوز در کشور حل نشده؛ مشکل ایجاد ساختارهای مشارکت عمومی از قبیل نهادهای جاذب سرمایه مردمی به عنوان مالک شرکت های اصل ۴۴ است. به طوری که کماکان تجمع منابع نقدی بزرگ جهت ورود به شرکتهای اصل ۴۴ در نهادهای عمومی و صندوق های بازنشستگی و نهادهای زیرمجموعه بانکها است.
خواجه نصیری، به منظور تحقق اهداف پیش روی این قانون و رفع مشکلات موجود گفت: باید ساختارهایی برای مشارکت عموم مردم ایجاد و مشوق هایی در نظر گرفته شود تا خصوصی سازی به معنای واقعی اتفاق بیافتد. همچنین، می توان به منظور حمایت از حقوق سرمایه گذاران در شرکتهای خصوصی ، کمیته ای برای پاسداری از این حقوق و جلوگیری از اعمال نفوذ دولت ها در بخش خصوصی ایجاد کنیم تا بتوان به سرمنزل مقصود در اهداف تعیین شده برای اصل ۴۴ دست یابیم.