حميدرضا صالحي در جهان صنعت نوشت: سيستم بومي‌و جغرافيايي کشور به گونه‌اي است که امکان بهره‌مندي از انرژي‌هاي تجديد‌پذير براي کشور فراهم است. اما اين پتانسيل ارزشمند مورد بي‌توجهي قرار گرفته است و از سويي ديگر موانعي از جمله اشکال در قرار‌دادهاي PTA موجب کند شدن توسعه روند استفاده از انرژي‌هاي تجديد‌پذير شده است. اين در حالي است که توان دستيابي به 60 هزار مگاوات انرژي تجديد‌پذير در کشور فراهم است.
ظرفيت‌هاي لازم براي بهره‌وري از انرژي‌هاي تجديد‌پذير، کشور را تبديل به فضايي مناسب براي سرمايه‌گذاران خارجي کرده است. در حقيقت مي‌توان گفت انرژي‌هاي نو بستري را فراهم خواهند کرد تا روابط بين‌المللي به مناسب‌ترين شکل خود توسعه پيدا کند. از همين رو با توجه به تعهدي که به محيط زيست جهاني داريم و در راستاي کاهش ميزان آلايندگي بايد قدم‌هاي محکمي‌در اين مسير برداشته شود.سهم کشور اما در مسير توسعه انرژي‌هاي تجديد‌پذير بسيار پايين است. اما برنامه‌ريزي‌ها به شکلي است که تلاش بر آن است تا بر اساس برنامه ششم توسعه ميزان توليد برق به شيوه انرژي‌هاي نو تا سال 1400 به پنج هزار مگاوات برسد. امروز اما در سال 1397 توليد برق از نيروگاه‌هاي خورشيدي به مرز 400 مگاوات رسيده است.از جمله مسايل ديگر که توليد انرژي‌هاي نو را دچار مشکل کرده است ريسک‌هاي سياسي بالا در کشور است. اين موضوع منجر به آن شده است که سرمايه‌گذارهاي خارجي اعتماد کافي براي سرمايه‌گذاري و برنامه‌ريزي در کشور را نداشته باشند. علاوه بر اين موضوع اما بايد به نوسان‌هاي ارزي پي‌در‌پي اشاره کرد. اين موضوع موجب کاهش اعتماد سرمايه‌گذاران خارجي نيز شده است.افزون بر اين موضوع مشکلات بانکي و نوع حکميت حقوقي بين‌المللي در مسايل قرار‌دادهاي خارجي همچنان دچار مشکلاتي است. چنين مشکلاتي بايد در گام‌هاي نخست مورد بررسي قرار گيرند و در پي حل شدن آنها به سوي توسعه روابط بين‌المللي روشن در مسير دستيابي به تکنولوژي‌هاي روز حرکت کرد.نکته مهم آن است که دولت به تعهدات پرداخت هزينه به سرمايه‌گذارهاي داخلي توجه نکرده است. در چنين شرايطي چگونه مي‌توان سرمايه‌گذارهاي خارجي را اقناع کرد که امکان دريافت هزينه سرمايه‌گذاري‌هاي آنها به طور قطع فراهم خواهد بود. متاسفانه اطمينان و اعتماد در سيستم سرمايه‌گذاري بنا به دلايل گوناگون لکه‌دار شده است و به همين دليل براي جلب رضايت و اعتماد سرمايه‌گذاران خارجي بيش از پيش نياز به تلاش است.


کسي پشت خط تلفن مي‌گويد جلوي ميدان ساعت، يک گداي خياباني ديده. مامور، ماشين را مي‌اندازد توي خط تندرو و خودش را مي‌رساند به ميدان ساعت تا معلوم شود آدمي‌که پيدا شده، مستمند واقعي است، گداي حرفه‌اي است يا متکدي وارداتي. کسي پشت خط تلفن مي‌گويد جلوي ميدان ساعت، يک گداي خياباني ديده. مامور، ماشين را مي‌اندازد توي خط تندرو و خودش را مي‌رساند به ميدان ساعت تا معلوم شود آدمي‌که پيدا شده، مستمند واقعي است، گداي حرفه‌اي است يا متکدي وارداتي. تلفن مامور جمع‌آوري متکدي‌ها روزي ١٢-١٠بار به صدا درمي‌آيد؛ ١٠ تايش براي گزارش حضور دستفروش‌هاست و شايد دو تا از آنها براي گزارش حضور يک گدا در شهري که نبايد گدا داشته باشد. «شهروند» در ادامه نوشت: هنوز هم سخت مي‌شود گدايي سر گذرهاي تبريز پيدا کرد؛ سال‌هاست که به اين‌جا مي‌گويند شهر بي‌گدا، به عکس ديگر شهرهاي شلوغ مثل تهران و مشهد يا سيستان‌وبلوچستان. مسئولان پيشگيري و جمع‌آوري متکديان تبريز، در شهر مي‌چرخند و چشم‌هاي‌شان ميان خلوتي و شلوغي شهر دنبال مستمنداني مي‌گردد که دست‌شان را بلند کرده و کمک مي‌خواهند.

چرا تبريز گدا ندارد؟
دليل کم‌بودن تعداد متکديان تبريز را شايد بشود گره زد به طرح‌هاي مختلف خيريه‌ها. مثل آنها که مردم را دعوت مي‌کنند به تهيه مايحتاج نيازمندان و جهيزيه براي نوعروسان به جاي فرستادن دسته‌گل براي مراسم سوگواري. اين کار اتفاقا يکي از مواردي بود که ميان فعاليت‌هاي مختلف خيريه‌هاي تبريز، خوب گل کرد و هنوز برجاست. گفت‌وگوها با مردم شهر تبريز اما معلوم مي‌کنند، آنها کار را سپرده‌اند به خيريه‌اي مخصوص مستمندان. دليل محکم‌تر را حتي مي‌توان در اين تابلوي قديمي‌جست: «مسافران محترم، به شهر «بدون گداي تبريز» خوش آمديد. اگر ندرتا گدايي به چشم خورد، لطفا با تلفن‌هاي ٢٣٣٠٨٠٨ يا ١١٠ معرفي کنيد.» زير اين تابلو نوشته «موسسه خيريه حمايت از مستمندان تبريز». در همه تحقيقاتي که به تکدي‌گري پرداخته‌اند، به بيکاري، اعتياد، بزهکاري، فقر، مهاجرت، ضعف ارزش‌هاي ديني و فرهنگي، نبود نگاه منفي به تکدي‌گري در جامعه و رواج فرهنگ صدقه به‌عنوان دلايل گدايي اشاره شده، اما در پژوهشي با عنوان «تبريز، شهر بدون گدا» که به مطالعه جامعه‌شناختي مواجهه شهروندان با پديده تکدي‌گري پرداخته، پاي طرح موضوعات ملموس‌تري به ميان آمده است؛ مثل فرهنگ کمک‌رساني ميان مردم، ارزش کار در جامعه و فعال‌بودن چرخه اقتصادي، نگرش منفي به گدايان و البته وجود نظام‌هاي حمايتي مردم‌نهاد و اعتماد مردم به آنها. اين پژوهش که در شماره اول نشريه مسائل اجتماعي ايران در بهار و تابستان ١٣٩٦ منتشر شده، در مصاحبه با مردم، بستر مناسب اقتصادي با توجه به فعال‌بودن چرخه اقتصادي در شهر تبريز، اهميت شأن اجتماعي در ميان مردم، روحيه قوم‌گرايانه و حس مسئوليت‌پذيري را در بي‌گدا بودن اين شهر موثر دانسته است. علاوه‌بر اين گفته شده که مردم تبريز کنشي مقابله‌اي در مواجهه با گدايان دارند. آنها اغلب به گداها کمک نمي‌کنند، چراکه معتقدند کمک مستقيم چاره‌ساز نيست و تنها باعث مي‌شود آنها به اين کار خو بگيرند و تعدادشان هر روز بيشتر شود.

متکديان چطور ساماندهي مي‌شوند؟
سازمان‌هاي رسمي‌متولي پوشش‌دهي نيازمندان در جلب اعتماد مردم موفق نبوده‌اند. اين را مي‌شود لابه‌لاي حرف‌هاي مردم جست. بسياري از آنها از يکي از خيريه‌هاي معروف شهر مي‌گويند و ترجيح مي‌دهند کمک‌هايشان را به اين نهاد برسانند که نزديک به ٥٠ سالي است در اين شهر فعاليت مي‌کند.
مؤسسه حمايت از مستمندان تبريز نزديک به ٥٠‌ سال است که دست گذاشته روي اين هدف. 

اتاق‎هاي چند متري با درآمدهاي هزار 
معاون علمي‌فناوري رئيس جمهور با اشاره به نسل جديدي از کارآفرينان که در قالب استارتاپها با سنين زير ۳۰ سال در جامعه فعاليت مي‌کنند گفت: اين جوانان داراي شرکتهاي هستند که ابعاد فروش آنها چند هزار ميلياردي است.
معاون علمي‌فناوري رئيس جمهور با اشاره به نسل جديدي از کارآفرينان که در قالب استارتاپها با سنين زير ۳۰ سال در جامعه فعاليت مي‌کنند گفت: اين جوانان داراي شرکتهاي هستند که ابعاد فروش آنها چند هزار ميلياردي است. به گزارش خبرگزاري تسنيم، سورنا ستاري با اشاره به اين که عدد قابل توجهي از استارتاپهاي در حال توسعه را سرمايه‌هاي فکري خارج کشور تشکيل مي‌دهند گفت:‌ در حال حاضر بزرگترين پلتفرمي‌که براي جذب سرمايه‌هاي فکري خارج کشور داريم دانشگاهها نيستند، بلکه استارتاپها هستند. معاون علمي‌فناوري رئيس جمهور با اشاره به نسل جديدي از کارآفرينان که در قالب استارتاپها با سنين زير 30 سال در جامعه فعاليت مي‌کنند گفت: اين جوانان داراي شرکتهاي هستند که ابعاد فروش آنها چند هزار ميلياردي است.

صداوسيما به تبليغ کالاي ايراني اهميت دهد
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين که در کالاهاي ايراني نمونه‌هاي موفقي وجود دارد مانند مازي نور، بوتان و محصولات شکولاتي، تاکيد کرد: بايد صداوسيما اساس تبليغاتش را تغيير دهد. به گزارش خبرگزاري تسنيم، علي آقامحمدي تصريح کرد: رسانه ملي بايد براي کالاي شناسنامه دار را که ميزان توليدش معين است و بازار دارد بايد تخفيف بدهد تا توليدکنندگان و فروشندگان مزه تبليغ را بچشند. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اين که نبايد صرفا به پاساژها بسنده کنيم که تنها 10 درصد فرايند توزيع را برعهده دارند گفت: نبايد 2 تا 3 ميليون خرده فروش را ناديده بگيريم و بايد زنجيره‌اي بين آنها ايجاد کنيم تا با قيمت مناسب عرضه کنند و البته آنلاين و شبانه روزي محصولات را به مشتريان برسانند. وي در عين حال گفت: توليدکنندگان نيز بايد به توليد بلند مدت فکر کنند و بدانند هر روز نمي‌توانند قيمتهايشان را جابه جا کنند و در اين باره شرکايشان يعني سازمان‌هاي تامين اجتماعي و امور مالياتي هم بايد نوعي تفاهم و تعامل ايجاد کنند که اگر در دوره رکودي قرار مي‌گيرند.

برگشت 14 درصد "چک" تهراني‌ها 
14 درصد از آمارهاي بانک مرکزي نشان مي‌دهد در فروردين ماه امسال در کشور يک ميليون فقره چک به ارزش 90 هزار ميليارد ريال برگشت خورد که نسبت به اسفند پارسال از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب 31.9 درصد و 51.4 درصد کاهش نشان مي‌دهد. به گزارش عصرايران به نقل از ايرنا، در فروردين ماه در کشور بيش از 6.7 ميليون فقره چک به ارزش بيش از 466 هزار ميليارد ريال مبادله شد که نسبت به ماه پيش از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب 33.2 درصد و 46.8 درصد کاهش نشان مي‌دهد. در اين ماه در استان تهران حدود 2.2 ميليون فقره چک به ارزشي حدود 263 هزار ميليارد ريال مبادله شد. 50.6 درصد از تعداد چک‌هاي مبادله‌اي در فروردين ماه در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوي مبادله شد که به ترتيب با 32.7 درصد، 9.3 درصد و 8.6 درصد، بيشترين سهم را در مقايسه با ساير استان‌ها داشته اند. همچنين 67 درصد از ارزش چک‌هاي ياد شده در سه استان تهران (56.3 درصد) خراسان رضوي (5.6 درصد) و اصفهان (5.1 درصد) مبادله شده است که بيشترين سهم را در مقايسه با ساير استانها نشان مي‌دهد.

گرانترين طلاق دنيا 
در طول يک ماه گذشته ميلياردر روس, حکمي‌را از دادگاه بريتانيا دريافت کرد که به او اجازه مصادره قايق (لونا) را خواهد داد. اين قايق 9 طبقه, دو جايگاه براي پرواز هليکوپتر دارد و صاحب بزرگترين استخر قايقي جهان است. اين طلاق يکي از گرانترين طلاق‌هاي دنيا است. همسر سابق ميلياردر روسي توانست ۵۷۶ ميليون دلار از اين طلاق به دست بياورد. 
دو زوج سابق بر سر تصاحب گرانترين و بزرگترين قايق تفريحي جهان جدال مي‌کنند. قيمت اين قايق ۵۴۰ ميليون دلار است و در حال حاضر در داخل بندر دبي نگهداري مي‌شود. اين جدال بين ميلياردر روسي تبار (فرهاد احمدوف) و همسر سابق او (تاتيانا ميخاويلونا) است که با احتساب قيمت اين قايق يکي از پرهزينه‌ترين طلاق‌هاي جهان لقب خواهد گرفت.
در واقع اين رقم سهم خانم تاتيانا از ثروت ۱.۴ ميليارد دلاري همسر سابقش است. مسئولان امارات اين قايق را تا به پايان رسيدن اقدامات طلاق و تسويه نهايي امور نگهداري مي‌کنند. 

پرفروش‌ترين گوشي‌هاي هوشمند دنيا کدامند؟ 
به گزارش ايسنا، به نقل از وب سايت Moneycontrol، موسسه تحقيقاتي کانتر گوينت به تازگي فهرستي از پرفروش‌ترين گوشي‌هاي هوشمند و پرچمداران شرکت‌هاي تکنولوژي مختلف در جهان را منتشر کرده است که بر اساس اين ليست، آيفون ۱۰ از لحاظ ميزان فروش جهاني در صدر اين جدول قرار گرفته است. اين پرچمدار شگفت‌انگيز که هنگام رونمايي توسط اپل، آيفون ايکس نام داشت، توانسته است سهم خود را به ۳.۵ درصد از فروش جهاني برساند.
جالب اينجاست که مقام دوم پرفروش‌ترين گوشي هوشمند نيز در دستان اپل قرار دارد و آيفون ۸ پلاس توانسته ۲.۳ درصد از فروش جهاني را نيز از آنِ خود کند.
بسياري از تحليلگران و کاربران انتظار داشتند که حداقل مقام سوم براي يک شرکت کره‌اي همچون سامسونگ باشد اما برخلاف تمامي‌انتظارها، يک شرکت چيني تازه تاسيس به نام شيائومي‌که در سال‌هاي اخير توانسته جا پاي مستحکمي‌براي خود ايجاد کند، جايگاه سوم را به خود اختصاص داده است. پرچمداران گلکسي اس ۹ و گلکسي اس ۹ پلاس نيز در رتبه‌هاي پنجم و ششم با اختصاص سهمي‌معادل ۱.۶ درصد از فروش جهاني جاي گرفته‌اند. آيفون ۷ و ۸ با اختصاص ۱.۶ و ۱.۴ درصد و همچنين گلکسي جي ۷ پرو و آيفون ۶ نيز با ۱.۴ درصد و ۱.۲ درصد به ترتيب در رتبه‌هاي هفتم، هشتم، نهم و دهم اين جدول ايستاده‌اند.

تمايل ۶۳ درصد مردم به خريد کالاي ايراني
براساس نظر سنجي‌هاي­ انجام شده ۶۳ درصد مردم به شرط بالا رفتن کيفيت و قيمت مناسب آمادگي دارند کالاي ايراني مصرف کنند.
علي ربيعي در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري صداوسيما گفت: در کار فرهنگي ما بايد روي اين 63 درصد تمرکز کنيم تا آنها را به خريد کالاهاي ايراني ترغيب کنيم.
وي با بيان اينکه بر اساس نظر سنجي‌ها 25 درصد مردم اعلام کرده‌اند که صرفا از کالاي ايراني استفاده مي‌کنند افزود: 9.1 درصد از مردم نيز اظهار کرده‌اند کلاً تمايلي به خريد کالاي ايراني ندارند.
ربيعي با بيان اينکه تصميمات کلان و مثبتي براي حمايت از کالاي ايراني گرفته شده است گفت: ما کالاها را به سه دسته تقسيم کرده‌ايم . دسته اول کالاهايي است که توان توليد آنها در داخل کشور وجود دارد و در حال حاضر نيز اين کالاها توليد مي‌شود. دسته دوم کالاهايي که توان توليد وجود دارد اما وارد مي‌شود و دسته سوم کالاهايي هستند که توليد آنها در کشور مقرون به صرفه نيست و نياز کشور از واردات تامين مي‌شود.
وي افزود: در حال حاضر براي هر سه دسته برنامه ريزي‌هاي مشخصي انجام شده به عنوان مثال براي کالاهايي که در حال حاضر وارد مي‌شوند و ظرفيت‌هاي توليد مناسبي در کشور ندارند قوانيني وضع کرديم تا به شرکت‌هاي وارد کننده مشروط به توليد در ايران اجازه واردات داده شود.
ربيعي با بيان اينکه اين سياست سبب مي‌شود تا شرکت‌هاي وارد کننده توليد در داخل ­را جايگزين واردات کنند گفت: شرط ما براي ورود به بازار مصرف ايران توليد در داخل است.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه برخي از فعاليت‌هاي توليدي معطوف به واردات است گفت: در حال حاضر بازار 400 ميليوني منطقه در کنار کشور ما موجود است و اين مسئله انگيزه خوبي است تا شرکت‌هاي بين المللي با استفاده از ثباتي که در ايران وجود دارد توليد کالاهاي خود را به داخل ايران منتقل کنند تا هم بازار ايران را داشته باشند و هم بازار منطقه را هدف قرار دهند.
ربيعي يکي از ديگر برنامه‌ها را بهبود فضاي کسب و کار براي توليد کنندگان ايراني دانست و افزود: در اين زمينه چند کالاي مهم و اساسي را به صورت موردي در دستور کار قرار داده‌ايم تا با اعطاي تسهيلات يارانه‌اي و حمايت‌هاي دولتي شرايط را براي ادامه فعاليت‌هاي آنها بهبود بخشيم.
وي با بيان اينکه يک دسته از تصميم‌هاي حمايتي بايد بر روي فرهنگ مصرف تمرکز کند گفت: در اين زمينه نيز کالا به کالا و مورد به مورد به صورت جزيي شرايط را رصد مي‌کنيم و در خصوص هر کدام از آنها به صورت جداگانه تصميماتي گرفته شده است .
ربيعي با بيان اينکه براي تشويق مردم به استفاده از کالاي ايراني بايد ذائقه و نوع تفکر مردم را تغيير داد گفت: بايد همانند کشورهايي نظير ژاپن ومالزي يک جنبش اجتماعي خريد کالاي ايراني راه اندازي شود.

توليد مشترک مارلبرو، بلاي جان قاچاقچيان 
مدير عامل دخانيات ايران گفت: اگر زمينه‌هايي فراهم شود که شرکت‌هايي نظير فيليپ موريس در کشور ما توليد را انجام دهند، قطعا قاچاقي که از کشورهاي اطراف خودمان به صورت گسترده به داخل مي‌آيد، قطع شده و ما اين بار به صورت قانوني همين محصولات را به همان کشورها صادر خواهيم کرد. 
 مصيب محمديان شمالي در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص توليد سيگار مارلبرو در ايران با تاييد امضاي تفاهم نامه در شرکت دخانيات ايران گفت: مسائل حاشيه‌اي درباره اين موضوع هميشه بوده و عده‌اي همواره با مطرح کردن موضوعاتي مانند صهيونيستي بودن شرکت فيليپ موريس به دنبال منافع خود بودند درحالي که براي بررسي صحت و سقم چنين موضوعاتي دولت هم پيش از اين و هم درحال حاضر با تمام امکانات اطلاعاتي خود اين موضوع را بررسي کرده و مي‌کند و براساس مدارک موجود چندسال پيش نيز که اين مسائل مطرح شد اين موضوع در کميسيون مربوطه در وزارت خارجه که متشکل از نمايندگان وزارتخانه‌هاي اطلاعات، اقتصاد ، صنعت، بانک مرکزي و... مطرح و در نهايت اعلام شد ارتباطي ميان اين شرکت و صهيونيست‌ها وجود ندارد.
مديرعامل شرکت دخانيات ايران با اشاره به اينکه واگذاري عجولانه شرکت دخانيات، اين شرکت را با مشکلات متعددي روبرو کرد، اظهار داشت: پس از اين واگذاري ناقص، عملا قدرت رقابت از دخانيات ايران گرفته شد و هزينه‌هاي بسيارسنگيني چون پرداخت دستمزد نيروهاي مازاد به اين شرکت تحميل شد، اين درحالي بود که از زمان واگذاري تا امروز رقبايي در بازار پديدار شده‌اند که يک شصتم ما هزينه‌هاي دستمزد ندارند اما به تدريج بخش عمده‌اي که درحدود ۷۰ درصد ارزش بازار است را در اختيار گرفته‌اند.
محمديان شمالي درباره مزيت‌هاي انعقاد چنين تفاهم نامه‌اي با اشاره به اينکه کل اين محصول به صورت قاچاق به کشور مي‌آيد، عنوان کرد: به دليل همين قاچاق گسترده، دولت عوارض قانوني خود را نمي‌تواند اخذ کند، مصرف کننده اکثرا با کالاي تقلبي و غير بهداشتي مواجه مي‌شود، توليد به مخاطره افتاده و اشتغال دچار چالش شده است؛ حال دولت تصميم گرفته است براي حل اين بحران، توليد مشترک برند مارلبرو به صورت قانوني در کشور صورت بگيرد و اتفاقا هم وزير سابق و هم وزير فعلي صنعت و هم کميسيون صنعت مجلس، صريحا اعلام کردند اين توليد مشترک در دخانيات ايران انجام شود تا بخش عمده‌اي از مشکلات اين شرکت حل شود.
مديرعامل دخانيات ايران ماهيت تفاهم نامه اخير را توليد مشترک در دخانيات ايران دانست و با اشاره به اينکه درحال حاضر هزاران نيروي مازاد در اين شرکت وجود دارد، گفت: با انعقاد چنين قراردادهايي بخش مهمي‌از بحران نيروهاي مازاد به طورقطع رفع خواهد شد.

استقبال معامله گران از بورس زعفران 
با توجه به راه اندازي بازار آتي زعفران نگين بورسي امروز (دوم خرداد ماه) در بورس کالاي ايران و توجه معامله گران بالقوه اين بازار به قيمت نقدي اين محصول و مرجعي براي اعلام قيمت نقدي روزانه آن، معاملات گواهي سپرده زعفران نگين که در بازار گواهي سپرده بورس کالاي ايران انجام و در سايت WWW.TSETMC.COM در کنار ساير نمادهاي معاملات سهام و اوراق بهادار قابل مشاهده است مورد توجه علاقمندان فعاليت در اين بازار قرار گرفته است. 
يکي از دغدغه‌هاي هميشگي فعالان بازار، نقدشوندگي نمادهاي معاملاتي در کنار اعلام قيمت روزانه آن است. در حالي که وجود قيمت روزانه معتبر در هر نماد معاملاتي از الزامات شکل گيري بازار آن است و معامله گران معمولاً به نمودار قيمتي و روندهاي قيمتي توجه ويژه‌اي دارند؛ از اين رو يکي از الزامات شکل گيري معاملات با نقدشوندگي بالا در يک نماد، وجود بازارگردان است.
معمولاً بازارگردانان شامل نهادهاي مالي و اشخاصي هستند که علاقه به فعاليت در بازار واقعي و معاملات آن کالا دارند و از خريد و فروش کالا و يا اوراق بهادار مبتني بر کالا درآمد حاصل مي‌کنند و البته به نقدشوندگي معاملات آن نيز کمک مي‌کنند. با توجه به اين دغدغه، شرکت زرين زعفران مشرق زمين چندي است که عمليات ورود سفارش‌هاي خريد و فروش روي نماد زعفران نگين انبار زرين زعفران را آغاز نموده است و روزانه با دامنه مظنه ۲% سفارش‌هايي در قيمت‌هاي ۱% بالا و پايين قيمت روز قبل و يا قيمت استعلام شده از بازار فعالان زعفران در اين نماد وارد مي‌کند و به واقع عملياتي براي فعاليت مطمئن تر فعالان بازار در اين نماد انجام مي‌دهد.
در همين زمينه مديرعامل شرکت زرين زعفران مشرق زمين در گفتگو با «کالاخبر» ضمن اعلام آمادگي اين شرکت براي بازارگرداني رسمي‌در نمادهاي گواهي سپرده و آتي زعفران، عنوان کرد: با توجه به سهامداري بيش از ۵۰۰۰ کشاورز خراساني در شرکت زرين زعفران مشرق زمين، اين شرکت همواره به ارتقاي منافع اين سهامداران و بهبود فضاي کسب و کار بازار زعفران اهتمام داشته است.
غلامرضا کريمي‌ضمن تأکيد بر لزوم نقدشوندگي نمادهاي زعفران در بورس کالاي ايران گفت: اين شرکت که يکي از دو انبار پذيرش شده زعفران در بورس کالاي ايران است، سعي نموده همواره قيمتي در تابلوي معاملات گواهي سپرده انبار زرين زعفران ثبت شود که اين قيمت تا حد ممکن بيانگر واقعيات بازار باشد. به همين دليل در يک ماه اخير، اين شرکت علاوه بر اطلاعات خود از بازار نسبت به اخذ مظنه قيمت از فعالان مختلف بازار نموده و قيمت حاصله را مبناي سفارش گذاري در نمادهاي زعفران انبار زرين زعفران قرار داده است.