«تجارت» ناکامی اقتصاد در یک شاخص مهم را بررسی کرد؛
  • نرخ رشد بهره‌وري اگر بر اساس اهداف تعيين شده محقق مي‌شد؛ شايد حالا اقتصاد دچار بخش بزرگي از معضلات نمي‌شد.

گروه اقتصاد کلان: حالا آمارها از رشد نيافتگي بهره‌وري در اقتصاد سخن مي‌گويند. نرخ رشد بهره‌وري اگر بر اساس اهداف تعيين شده محقق مي‌شد؛ شايد حالا اقتصاد دچار بخش بزرگي از معضلات نمي‌شد. پايين بودن کارآيي سرمايه و کاهش بهره‌وري نيروي کار از مهمترين موانع ناکامي‌در رشد بهره‌وري بوده است. بررسي‌ها نشان داده است که درکنار اين دو مولفه، عوامل تاثيرگذاري نقش داشته‌اند. يکي از اين عوامل تاثيرگذار دولتي بودن اقتصاد است. با وجود همه برنامه‌ها و سياست‌گذاري‌ها اکنون بيش از 85 درصد اقتصاد کشور دولتي و شبه‌دولتي است. اين، يعني اينکه بخش خصوصي که مي‌تواند يک نيروي پيشران براي رشد نرخ توليد ناخالص باشد سهم ناچيزي در طول اين سال‌ها در اقتصاد داشته است.

  • سطح بهره‌وري و انواع آن

يکي از پايه‌هاي اصلي ضرورت توسعه اقتصادي و کسب برتري رقابتي در عرصه‌هاي بين‌المللي، سطح بهره‌وري در هر کشوري است. ارتقاء بهره‌وري بر پديده‌هاي اصلي اقتصادي، اجتماعي و سياسي جوامع تاثير دارد، مانند کاهش سطح تورم، افزايش سطح رفاه عمومي، افزايش سطح اشتغال و افزايش توان رقابت اقتصادي. در کشورما اهميت و توجه به مقوله بهره‌وري به دلايل مختلف از جمله حاکم نبودن فرهنگ و نگرش درست به بهره‌وري در جامعه، مورد غفلت واقع شده است. بهره‌وري نيروي کار رايج‌ترين مقياسي است که در مورد يک اقتصاد، صنعت و يا يک واحد توليدي به کار برده مي‌شود. تغييرات بهره‌وري نيروي کار به دلايل مختلفي نظير تغيير سطح کيفي نيروي کار به واسطه آموزش، کسب تجربه و تخصص در کار، تغيير شرايط کار، مهارت در مديريت و ... است.

در بهره‌وري سرمايه، در عمل کالاهاي سرمايه‌اي که موجودي سرمايه کشور و يا بخش‌هاي مختلف اقتصادي را تشکيل مي‌دهد به دو گروه ماشين‌آلات و ساختمان تقسيم شده است. تغييرات بهره‌وري سرمايه مي‌تواند به دلايل مختلفي نظير: پيشرفت فني، تغيير ميزان اشتغال نيروي کار، پيشرفت فني از طريق معرفي ماشين‌آلات جديد و با کارآيي بالاتر و... صورت گيرد.

  • نرخ رشد بهره‌وري در اقتصاد

نائب رئيس کميسيون رقابت، خصوصي‌سازي اتاق بازرگاني ايران مي‌گويد: نرخ رشد بهره‌وري طي ساليان گذشته فاصله معناداري با صفر نداشته و به نظر مي‌رسد قرار نيست از سرمايه‌گذاري‌هاي جديد و منابع نفتي موجود در کشور بهتر استفاده کنيم. براساس اهداف برنامه چهارم و پنجم توسعه قرار بود يک سوم از رشد اقتصادي کشور از طريق ارتقاي بهره‌وري محقق شود اما بنا به اظهار نهادهايي که متولي ارايه آمار کلان در کشور هستند اين هدف محقق نشده است و بر اساس اظهارات اقتصاددانان، نرخ رشد بهره‌وري در طي ساليان گذشته در درازمدت فاصله معناداري با صفر نداشته است و اين موضوع به اين معنا است که گويا قرار نيست ما از سرمايه‌گذاري‌هاي جديد و منابع نفتي موجود در کشور بهتر استفاده کنيم و هر ساله در مجموع کل اقتصاد در اتلاف منابع در کشور توانمندتر مي‌شويم.

  • دولتي بودن اقتصاد

به گفته فرشيد شکرخدايي با بررسي وضعيت ساختار اقتصادي در کشور مشاهده مي‌شود که ۸۵ درصد از اقتصاد کشور دولتي و يا شبه دولتي است. در ايران ۸ ميليون نفر، به عنوان کارمند و شاغل بخش‌ دولتي، به صورت ثابت از دولت حقوق دريافت مي‌کنند. اين افراد با هر سطح از عملکرد و توانايي، بدون آنکه سيستم اثربخشي براي تشويق و تنبيه و ترغيب آنها به اجراي بهتر وظايف وجود داشته باشد، حقوق دريافت مي‌کنند و اين امر بهره‌وري آنها را کاهش مي‌دهد. اين بي‌انگيزگي فقط مختص کارکنان بخش دولتي و شبه‌دولتي نيست و شامل حال مديران اين بخش نيز مي‌شود چرا که تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده است که در بخش دولتي تعداد موارد سمت‌هاي حساس مديريتي که به دليل ارتباطات و بدون دانش و تجربه کافي بوده بيشتر بوده است.

  • علل پايين بودن بهره‌وري نيروي کار در بخش دولتي

آنچه در اقتصاد کشور مي‌توان درباره ناکامي‌در رشد بهره‌وري بر اساس آمارها و داده‌هاي کارشناسان استباط کرد، جداي از دولتي بودن اقتصاد مي‌توان به سياسي کاري در اقتصاد، نبود خصوصي‌سازي واقعي و افزايش رانت‌هاي اقتصادي و خلاء رقابت در بخش‌هاي اقتصادي اشاره کرد. دلايلي از جمله پايين بودن دستمزدها، روزمرگي، پياده نشدن کار شايسته در بنگاه‌ها، بي‌توجهي به مهارت و تخصص افراد در کار، نگراني از آينده و دغدغه تامين اجتماعي و ضعف در فرهنگ کار؛ از دلايل افت شديد بهره‌وري نيروي کار در ايران است. در حال حاضر، بهره‌وري يک نيروي شاغل در کشورهاي توسعه يافته در هر روز 4 برابر يک فرد شاغل در ايران است. آنطور که سيد مصطفي صفاري، کارشناس اقتصادي مي‌گويد: نبود تناسب در دستمزد کارکنان با کار و مخارج زندگي، ضعف در مديريت و نظارت، نيروهاي مازاد بر نياز و عدم وجود شايسته سالاري از جمله دلايل کاهش نرخ بهره‌وري در اقتصاد است. سيد مصطفي صفاري، در گفت‌وگو با راديو اقتصاد مي‌گويد: براي ارتقاي ميزان کار مفيد و بهره‌وري حداکثري در جامعه افزايش منطقي حقوق و دستمزد، تامين مطلوب نيازهاي معيشتي کارکنان، احساس مسئوليت، وجدان و اخلاق کاري، همه و همه بسيار حائز اهميت است. علت اصلي اين که شاخص بهره‌وري در بخش دولتي نسبت به بخش خصوصي کمتر است، پائين بودن دستمزد واقعي است. او در ادامه با بيان اينکه ساعت کار مفيد در بخش دولتي بسيار پائين‌تر از بخش خصوصي است، مي‌گويد: عدم همخواني بين حقوق و دستمزد کارکنان در تامين مخارج زندگي موجب مي‌شود افراد با شوق و علاقه کار خود را انجام ندهند که اين موضوع کاهش ميزان کار مفيد و شاخص بهره‌وري را در جامعه به دنبال دارد. به طور کلي تغييرات و روند شاخص‌هاي بهره‌وري از سا ل ١٣٥٥ به بعد حاکي از اين است که اقتصاد کشور عمدتًا بر پايه استفاده بيشتر از منابع شکل پذيرفته است و با توجه به روند نزولي بودن شاخص‌هاي بهره‌وري در برخي سالها، به نظر مي‌رسد که مشکلات و نقاط ضعف جدي در اين زمينه وجود دارد. بديهي است شناسايي اين مشکلات به اندازه راه‌هاي رفع آن مي‌تواند از اهميت به سزايي برخوردار باشد.

  • ديگر عوامل

طولاني بودن دوره اتمام طرح‌هاي عمراني و وجود طرح‌هاي نيمه تمام-فرسودگي ماشين‌آلات و تجهيزات و عدم جايگزيني آنها - وجود ظرفيت‌هاي بلااستفاده در برخي فعاليت‌هاي توليدي -وجود انحصارات و نيز برخي موانع در جهت ايجاد رقابت سالم از جمله شفاف نبودن قيمت عوامل توليد-پايين بودن انباشت سرمايه انساني کارآمد و عدم استفاده مناسب از آن در فرآيند توليد- فقدان ارتباط لازم بين حقوق و دستمزد با بهره‌وري- وجود نيروي انساني مازاد در برخي فعاليت‌هاي توليدي- کمبود انگيزه در نيروي کار به منظور انجام کار مفيدتر, ابداع, خلاقيت و نوآوري برخي از مهمترين عوامل تاثيرگذار در کاهش بهره‌وري است. به هر حال، اگر دولتي‌ها رشد بهره‌وري را خواهان هستند بايد زمينه‌هاي آن را فراهم کنند. يکي از اين زمينه‌ها، کاهش تصدي‌گرايي دولتي است.



مقررات جديد ارزي براي واردات موقت کالا

گمرک ايران دستورالعمل جديد ارزي مربوط به واردات موقت کالا که مطابق با مصوبات جديد دولت در زمينه ساماندهي و مديريت بازار ارز است را جهت اجرا به گمرکات کشور ابلاغ کرد.

گمرک ايران دستورالعمل جديد ارزي مربوط به واردات موقت کالا که مطابق با مصوبات جديد دولت در زمينه ساماندهي و مديريت بازار ارز است را جهت اجرا به گمرکات کشور ابلاغ کرد. در بخشنامه گمرک ايران پيرامون عدم نياز به اخذ ثبت سفارش براي ترخيص کالا تحت رويه ورود موقت براي پردازش اعلام کرد: ترخيص کالا در صورتي که نياز به تامين ارز نداشته باشند، مشمول ضوابط ثبت سفارش نمي‌شوند.

در اين دستورالعمل خطاب به تمامي‌گمرکات اجرايي کشور آمده است: با عنايت به اعلام قبلي سازمان توسعه تجارت ايران در سال ۱۳۹۲ مبني بر عدم نياز به ثبت سفارش براي ترخيص کالا تحت رويه ورود موقت براي پردازش موضوع ماده ۵۱ قانون امور گمرکي، اعلام مي‌دارد: مطابق بند ۳ صورتجلسه موصوف، کالاهايي که به صورت ورود موقت به کشور وارد مي‌شوند در صورتي که نياز به تامين ارز نداشته باشند،‌ با توجه به اينکه واردات قطعي تلقي نمي‌شود، مشمول ضوابط ثبت سفارش نيستند.

همچنين بررسي مصوبات کارگروه ماده ۱۴ مصوبه ساماندهي و مديريت بازار ارز نشان مي‌دهد که مقرر شد به منظور تامين ارز آن بخش از واردکنندگاني که کالاي خود را به صورت اعتباري خريداري و از گمرک ترخيص کرده‌اند و در عين حال در زمان تعيين منشاء ارز، گزينه خريد نسيه را انتخاب نکرده اند، وزارت صمت کارگروهي را جهت ارزيابي و سنجش موارد مذکور تشکيل و نتيجه را به کارگروه به منظور اخذ تصميم گزارش نمايد.

کاهش بررسي طرح‌هاي اشتغال به ۱۴ روز

معاون وزير تعاون با تاکيد بر اينکه طرح روستا-تعاون به عنوان اولويت فعاليت اشتغالزايي مورد حمايت قرار مي‌گيرد، درباره آخرين وضعيت منابع يک و نيم ميليارد دلار صندوق توسعه ملي براي اشتغال در سال جاري، گفت: تاکنون ۵۰ درصد از کل اين منابع در اختيار بانکها و موسسات عامل اجرايي قرار گرفته که ۴۰ درصد از اين تسهيلات در مرحله پرداخت و تصويب طرح قرار دارند. سيد حميد کلانتري، با اشاره به اينکه زمان بررسي طرح‌هاي اشتغال با دستور وزير تعاون کار و رفاه اجتماعي از ۲ ماه به ۱۴ روز کاهش پيدا کرده است، ادامه داد: بر اساس برنامه ريزي‌هاي انجام شده قرار است تا پايان شهريور کل منابع يک و نيم ميليارد دلار تسهيلات صندوق توسعه ملي براي اشتغال تخصيص داده شود که بخشي از استفاده کنندگان اين تسهيلات، تعاوني‌ها هستند. کلانتري ادامه داد: برآورد ما اين است که حدود ۲ هزار ميليارد تومان به صورت ريالي از محل منابع صندوق توسعه ملي در قالب طرح روستا-تعاون براي اشتغالزايي و توانمندسازي تعاوني‌ها در روستاها جذب شود که ايجاد ۶۰ هزار فرصت شغلي هدفگذاري شده است.

بازديد اعضاي شوراي اسلامي‌شهر قدس از پروژه‌هاي در حال اجراي آبفا

تجارت-علي کيواني –آبفا، اعضاي شوراي اسلامي‌شهر قدس از پروژه‌هاي در حال اجراي آبفا بازديد کردند.طي اين بازديد بهزاد رضواني مدير امور آبفاي شهرستان ملارد گزارشي کامل از فعاليت‌هاي انجام شده و اهداف و برنامه‌هاي پيش رو در سال جاري ارائه داد. رئيس شوراي اسلامي‌از نصب انشعابات فاضلاب خيابان جانبازان، لبيک و همچنين توسعه شبکه فاضلاب خيابان بسيج شهرستان قدس ابراز خرسندي کردند.عسگري ضمن تقدير از خدمات مجموعه امور آبفاي شهرستان قدس گفت: طي سال‌هاي اخير خدمات مطلوبي را در زمينه ارتقاي سطح کيفي و کمي‌آب از سوي آبفا در سطح شهرستان شاهد بوده‌ايم و شوراي اسلامي‌شهر قدس همچون گذشته آبفا را در رسيدن به اهداف خود ياري مي‌رساند.

تکمیل38 هزار و 760 متر حفاري چاه‌هاي نفت و گاز توسط شرکت ملي حفاري ايران

معاون مديرعامل شرکت ملي حفاري ايران در عمليات حفاري از تحقق 38 هزار و 760 متر حفاري چاه‌هاي نفت و گاز توسط حفارمردان سختکوش اين شرکت در دو ماه نخست سال جاري در مناطق خشکي و دريايي کشور خبر داد .حميد رضا خوش آيند در توضيح بيشتر در اين باره اظهار کرد: در فروردين و ارديبهشت ماه امسال در مجموع 23 حلقه چاه نفتي در گسترده عملياتي شرکت‌هاي ملي مناطق نفتخيز جنوب، نفت فلات قاره ايران و مهندسي و توسعه نفت (متن) حفر و تکميل شد . وي افزود: از اين تعداد چاه 13 حلقه توسعه اي/ توصيفي و 10 حلقه تعميري تکميلي بوده است که 16 حلقه در مناطق نفتخيز جنوب، يک حلقه در حوزه فعاليت شرکت نفت فلات قاره و 6 حلقه در پروژه‌هاي توسعه‌اي شرکت متن تکميل و در اختيار کارفرماها قرار گرفت .خوش آيند گفت: اين شرکت هم اکنون 73 دستگاه حفاري شامل 70 دستگاه خشکي و سه دکل دريايي ملکي از نوع سبک، سنگين و فوق سنگين در اختيار دارد که شماري از دستگاه‌ها در ميادين مشترک نفتي در جنوب غرب کشور و فازهاي طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي در آب‌هاي خليج فارس فعاليت دارند .معاون مديرعامل شرکت ملي حفاري ايران در عمليات حفاري اظهار کرد: به زودي دو دستگاه حفاري سنگين خشکي شرکت در عمليات حفر هشت حلقه چاه اکتشافي به سفارش مديريت اکتشاف شرکت ملي نفت ايران در مناطق مختلف کشور در چرخه عمليات قرار مي‌گيرند . وي يادآور شد: با توجه به برنامه توسعه تعدادي از ميادين نفتي از سوي وزارت نفت و شرکت ملي نفت ايران، شرکت ملي حفاري ايران ناوگان خود را براي مشارکت در اجراي اين پروژه‌ها مهيا کرده است.




امسال 150 واحد صنعتي در ايلام گازرساني مي‌شود


تجارت-استان ايلام - مديرعامل شرکت گاز ايلام گفت: گازرساني به 150 واحد صنعتي استان در سال 1397 برنامه‌ريزي شده است.عباس شمس الهي افزود: سال گذشته 71 واحد و سال 95 نيز 47 واحد صنعتي از گاز طبيعي بهره مند شدند.وي با بيان اينکه هم اکنون 365 واحد صنعتي در استان از نعمت گاز برخوردار هستند، اظهار کرد: در چند سال‌ گذشته توسعه گازرساني به صنايع موجب کاهش مصرف سوخت‌هاي آلاينده مانند گازوئيل و مازوت شده است که مي‌تواند تاثير بسزايي بر بهبود کيفيت هوا و کمک به محيط زيست داشته باشد.مديرعامل شرکت گاز ايلام تاکيد کرد: ‌طرح‌هاي توسعه‌اي که در چند سال‌ گذشته اجرا شده است با سرعت بيشتري امسال و سال آينده ادامه خواهند داشت و برنامه شرکت گاز اين است تا در سال 97 تعداد 120 روستاي ديگر استان را به شبکه گاز متصل کند.شمس اللهي يادآور شد: هم اکنون عمليات اجرايي گازرساني به 70 روستا در استان با انتخاب پيمانکاران در دست اجراست و بزودي طراحي 50 روستاي ديگر با انتخاب پيمانکار آغاز مي‌شود.وي با اشاره به وضعيت شبکه گازرساني در سطح روستاهاي اين استان گفت: در حال حاضر از تعداد 601 روستاي استان 352 روستا با ضريب نفوذ 80 درصدي از شبکه گاز برخوردار هستند.مديرعامل شرکت گاز ايلام اضافه کرد: سال گذشته 89 روستا و يک شهر (ماژين دره شهر) از نعمت گاز برخوردار شدند که با اجراي اين پروژه‌هاي گاز رساني، پنج هزار و 500 انشعاب، 245 کيلومتر شبکه توزيع و 66 کيومتر خط تغذيه در استان ايلام اجرا شد.وي در خصوص وضعيت شبکه گاز رساني شهري نيز گفت: تنها سه شهر توحيد، ميمه و پهله زرين آباد از نعمت گاز برخوردار نيستند که کار اجراي خط تغذيه آنها شروع شده است.وي افزود: با تاکيدات مديريت ارشد استان مبني بر همکاري همه دستگاه‌ها در اجراي عمليات گازرساني در اين مناطق تلاش خواهيم کرد تا پايان سال جاري اين مناطق از نعمت گاز برخودار شوند.سال گذشته 12 هزار و 500 مشترک جديد در سال جاري در مناطق مختلف شهري و روستايي به شمار به مشترکان گاز بخش‌هاي خانگي، تجاري و صنعتي استان ايلام اضافه شد.در حال حاضر از تعداد 25 شهر استان 22 شهر به شبکه سراسري گاز متصل شده اند.


كلنگ زني يك باب مدرسه در بخش اسماعيليه اهواز توسط شركت نفت و گاز كارون

تجارت-استان خوزستان:مراسم كلنگ زني يك باب مدرسه 3 كلاسه توسط شركت نفت و گاز كارون در روستاي قجريه يك از توابع بخش اسماعيليه اهواز آغاز شد . اين مدرسه سه كلاسه در زميني به مساحت 120 متر مربع و با اعتبار 170 ميليون تومان، طي پنج ماه ساخته مي‌شود . مهندس دهانزاده مديرعامل شركت نفت و گاز كارون در اين مراسم طي سخناني اظهار داشت : توسعه و تجهيز فضاهاي آموزشي – ورزشي- فرهنگي، احداث و بازسازي چندين باب مدرسه ، مشاركت در زمينه لايروبي انهار شادگان، مساعدت مالي 60 ميليارد ريالي به آب و فاضلاب روستايي خوزستان و توزيع 3 هزار بسته اهدايي به دانش آموزان شامل كيف و نوشت افزار بخشي از اقدامات انجام شده اين شركت در زمينه مسئوليهاي اجتماعي محسوب مي‌شود .وي افزود: در سال جاري نيز علاوه بر آيين كلنگ زني مدرسه سه كلاسه روستاي قجريه يك، احداث 2 باب مدرسه در بخش غيزانيه و دغاغله و بازسازي و نوسازي مدارس در دهستان مشرحات در دستور كار اين شركت قرار دارد . يوسفي بخشدار اسماعيليه نيز در اين مراسم طي سخناني اظهار داشت: اين بخش با دارا بودن 22 هزار نفر جمعيت از قطب‌هاي مهم كشاورزي و نفت محسوب مي‌شود كه اميدواريم با عنايت ويژه مسئولين در زمينه احداث اماكن آموزشي متعدد از جمله احداث يك باب دبيرستان، شاهد رونق تعيلم و تعلم در بخش اسماعيليه باشيم .شايان ذكر است؛ در اين مراسم جمعي از اهالي روستاي قجريه، اعضاء هيئت مديره شركت نفت و گاز كارون، اعضاء شوراي اسلامي‌بخش اسماعيليه و مديرمشاركت مردمي‌سازمان تجهيزونوسازي مدارس خوزستان حضورداشتند.

احياي کشاورزي قشم با روش توليد محصولات گلخانه اي


تجارت-جزيره قشم:مدير کشاورزي و شيلات سازمان منطقه آزاد قشم از سياست احياي کشاورزي در اين جزيره با استفاده از روش توليد محصولات گلخانه‌اي خبر داد.به گزارش روابط عمومي‌سازمان مطنقه آزاد قشم، حامد عبدالهي با اعلام اينکه رويکرد اين سازمان توسعه کشاورزي مکانيزه و کشت محصولات گلخانه‌اي و کم آب، است، افزود: نزديکي قشم به کشورهاي خليج فارس عامل مهمي‌براي اجراي سياست توليد محصولات کشاورزي مانند خيار، گوجه، بادمجان و فلفل دلمه‌اي با استانداردهاي بين المللي با هدف صادرات به اين کشورها است.وي اعلام کرد: مطالعات لازم و جانمايي 260 هکتار زمين در سه روستاي کَردُوا، گَوَرزين و گُربِدان در اين جزيره با هدف ايجاد سايت گلخانه‌اي انجام شده است.مدير کشاورزي و شيلات سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به طرح شبکه آبرساني به اولين سايت گلخانه‌اي در روستاي کردُوا گفت: اين طرح با اعتبار 15 ميليارد ريال توسط سازمان منطقه آزاد قشم در حال اجرا مي‌باشد.به گفته وي، تاکنون 24 هکتار زمين در قشم جهت ايجاد 2 گلخانه 12 هکتاري به بخش خصوصي واگذار شده که يک واحد آن در حال اجراي طرحي براي توليد ليموترش است.عبدالهي تاکيد کرد: با توجه به شرايط خاص آب و هوايي قشم و خشکسالي‌هاي اخير، رويکرد سازمان منطقه آزاد قشم توسعه کشاورزي مکانيزه و کشت‌هاي گلخانه‌اي و کم آب در اين جزيره است و از سرمايه گذاران براي احياي کشاورزي نوين در اين منطقه حمايت مي‌کند.جزيره قشم با يکهزار و 500 کيلومتر مربع وسعت در جنوب ايران واقع شده و مردم اين منطقه در زمان‌هاي گذشته محصولات متنوع کشاورزي همچون صيفي جات، خرما و محصولات جانبي مربوط به نخل، سبزيجات و گندم توليد و علاوه بر مصرف داخلي بعضي از محصولات خود را به کشورهاي حاشيه خليج فارس هم صادر مي‌کردند.

انجام طرح‌هاي آبخيزداري روند فرسايش خاک را مهار مي‌کند

تجارت-استان ايلام: به گزارش روابط عمومي‌اداه کل منابع طبيعي استان ، معاون آبخيزداري منابع طبيعي و آبخيزداري ايلام گفت: دخالت ‌هاي انساني، شيب تند اراضي استان و بارش‌هاي رگباري با شدت زياد و مدت بارش کم از جمله عواملي است که در سرعت افزايش فرسايش خاک در استان ايلام دخيل است.وي تاکيد کرد: فرسايش خاک موجب کاهش باروري زمين، از بين رفتن لايه زنده خاک، کاهش تراکم بافت گياهي و جنگلي، افزايش پتانسيل جاري شدن سيلاب و تندآب، بياباني شدن اراضي و توليد ريزگرد و عدم نفوذ باران در سفره ‌هاي زيرزميني و خروج آب از مرز مي‌شود. معاون آبخيزداري منابع طبيعي و آبخيزداري ايلام، کاهش قابليت کشت در اراضي، شوري زمين، افزايش غلظت گازهاي گلخانه‌اي در جو زمين، گرم شدن هوا و شسته شدن و حمل خاک به پايين دست را از ديگر پيامدهاي فرسايش خاک عنوان و اضافه کرد: بايد با انجام طرح ‌هاي آبخيزداري روند فرسايش خاک کند و مهار شود.ايشان يادآور شد: اجراي طرح‌هاي آبخيزداري، کاهش خسارت‌هاي ناشي از سيل، مهار تندآب، افزايش رشد گياهان و مقدار علوفه، ته نشين شدن رسوبات حمل شده توسط نزولات جوي به بستر طرح‌هاي آبخيز و نفوذ تدريجي آب حاصل از نزولات جوي به سفره‌هاي زيرزميني را به دنبال دارد.وي اظهار کرد: به علت شيب دار بودن استان ايلام حجم بيشتر آب‌هاي سطحي وارد خاک عراق مي‌شود که تنها راه جلوگيري از هدر رفت روان آب‌ها و آب‌هاي سطحي با رعايت حق آبه اراضي پايين دست، اجراي طرح‌هاي مختلف آبخيزداري است.پيري با توجه به کمبود منابع اعتباري حوزه آبخيزداري خواستار اختصاص درصدي از اعتبارات مربوط به صدور پروانه بهره برداري از آبهاي زيرزميني براي انجام عمليات‌هاي کنترل و پخش سيلاب در دشت ‌ها و اراضي پست استان ايلام شد.به گفته وي برنامه‌ريزي براي مشارکت مردم در اجراي طرح‌هاي حفاظت از آب و خاک و نيز اصلاح رويکرد طرح‌هاي آبخيزداري با نگاه و تاکيد بر جامع نگري از هدر رفت آب و خاک جلوگيري مي‌ کند.

نقاشي کودک اراکي جزء آثار برتر مسابقه سراسري نقاشي آب = زندگيست است

تجارت-استان مرکزي:نقاشي فاطمه سادات خاتمي‌دانش آموز کلاس دوم در شهر اراک در مسابقه سراسري آب مساوي است با زندگي که توسط شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور در دو رده سني کودک و نوجوان طي نيمسال دوم سال گذشته برگزار شد، در رديف ۱۰ اثر برتر رده کودکان قرار گرفت.به گزارش روابط عمومي‌شرکت آب و فاضلاب استان مرکزي اين مسابقه بر اساس ابلاغيه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور که از طرح‌هاي مهم آموزش همگاني در راستاي فرهنگ سازي مصرف بهينه آب در بين قشر کودک و نوجوان است در نيمسال تحصيلي سال گذشته در سراسر کشور برگزار شد.زهرا طراوتي فکور مدير دفتر روابط عمومي‌شرکت آب و فاضلاب استان مرکزي عنوان کرد : به دنبال برگزاري جشنواره سراسري آب = زندگي و تهيه و توزيع فراخوان اين مسابقه توسط روابط عمومي‌شرکت آب و فاضلاب استان مرکزي در مدارس و همچنين مراکزکانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان ، 575 اثر از سطح استان به دبير خانه جشنواره در شرکت آبفا مرکزي ارسال شد و پس ازداوري آثار 10 اثر برگزيده به بخش کشوري اين جشنواره راه پيدا کرد. مدير دفتر روابط عمومي‌شرکت آب و فاضلاب استان مرکزي در ادامه عنوان کرد : نقاشي فاطمه سادات خاتمي‌دانش آموز کلاس دوم در شهر اراک که در بين 10 اثر برتر در اين مسابقه در بخش استاني قرار گرفت در بخش کشوري نيز جزء 10 اثر برتر کشوري انتخاب و در مراسم اختتاميه اين جشنواره که در محل نمايشگاه بين المللي شهر آفتاب در تهران برگزار گرديد با اهداي لوح تقدير از سوي مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور و هديه مورد تقدير قرار گرفت.