پيش‌فروش خودرو منوط به دريافت مجوز

معاون سازمان حمايت مصرف‌کنندگان گفت: نمايندگي‌هاي مجاز فروش خودرو تنها پس از اخذ مجوز از وزارت صنعت، مجاز به پيش‌فروش خودرو هستند. وحيد منايي، معاون نظارت بر کالاهاي سرمايه‌اي و خدمات سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان با اشاره به مفاد ماده (۵) آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو گفت: عرضه‌کننده قبل از اقدام به پيش‌فروش خودرو، موظف به اخذ مجوز مربوط شامل تعداد خودروي قابل عرضه از معاونت امور صنايع وزارت صنعت است، لذا شرکت‌هاي داراي نمايندگي رسمي‌پس از اخذ مجوز مذکور مجاز به پيش‌فروش خودرو است. وي افزود: در اين رابطه ليست شرکت‌هاي داراي مجوز پيش‌فروش خودرو در سامانه اين سازمان بارگذاري شده است.

غفلت از عمر مفيد خودرو در استانداردها

يک کارشناس صنعت خودرو کشور با اشاره به مغفول ماندن استانداردهاي عمر مفيد خودرو گفت: عمر مفيد يک خودرو از مهمترين ويژگي‌هاي يک خودروي خوب است به‌طوري که اگر خودرويي کمترين ميزان آلايندگي را داشته باشد ولي عمر مفيد بالايي نداشته باشد عملا به درد نمي‌خورد. اميرحسن کاکايي اظهار داشت: در حال حاضر خودروسازان برتر در زمينه عمر مفيد خودرو کارهايي انجام داده‌اند و امتيازات و خدماتي را در اين خصوص به مشتريان ارائه مي‌دهند. وي با اشاره به استفاده از راهکارهاي قانوني در زمينه افزايش عمر مفيد خودرو گفت: دولت مي‌تواند از راه‌هايي خودروسازان را مجبور کند درخصوص پارامتر عمر مفيد خودروها تضمين حداقلي داشته باشند.

ايران مي‌تواند خودروساز شود

عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي گفت: اقدامات خصمانه ترامپ بر عليه ايران فرصت مناسبي است تا استراتژي صنعت خودرو براي خودروساز شدن با تمرکز و قدرت بيشتري پيگيري شود. امرا... اميني اظهار کرد: در چند سال اخير با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد صنعت خودرو از رکود قبلي فاصله گرفته و برنامه‌هايي را براي خودروساز شدن طراحي و اجرا کرده است. اين کارشناس صنعت خودرو با بيان اينکه خودروسازان برنامه طراحي و توليد پلت‌فرم و خودروهاي ملي را در دستور کار قرار داده‌اند، خاطرنشان کرد: با به نتيجه رسيدن پروژه‌هاي فعلي طراحي و توليد پلت‌فرم ملي است که صنعت خودروي ايران را مي‌توان "خودروساز" ناميد.



اتفاقات برجام تاثيري در حضورشرکت‌هاي چيني در ايران ندارد

نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين گفت: سابقه همکاري و حضور شرکت‌هاي چيني در ايران به پيش از اعمال تحريم‌هاي هسته‌اي باز مي‌گرد و حتي زماني که تحريم‌ها اعمال شد باز هم اين شرکت‌ها حضور داشتند و اکنون نيز به فعاليت خود ادامه مي‌دهند و من فکر نکنم اتفاقات سياسي برجام تاثيري در حضور اين شرکت‌ها در ايران داشته باشد. مجيد رضا حريري در گفتگو با ايلنا درخصوص تفاهم تجاري آمريکا و چين و تاثيرگذاري آن بر روي روابط اين کشور با ايران گفت: به نظر نمي‌رسد اين تفاهم نامه تاثيري بر روابط ما با چين داشته باشد اين يک اتفاق تجاري بين قدرت اول و دوم اقتصاد جهان است. وي درخصوص خبر توقف فعاليت چند شرکت چيني در چابهار گفت: من اطلاعي در اين خصوص ندارم و فکر نمي‌کنم شرکت‌هاي چيني در آنجا فعاليت مهمي‌داشته باشند شرکت‌هاي خارجي در آن منطقه بيشتر هندي و افغاني هستند و چيني‌ها نقش چنداني در آنجا ندارند.

آغاز عمليات ساخت فونداسيون کارخانه کنسانتره تيتانيوم

مجري طرح تيتانيوم کهنوج از آغاز عمليات ساخت بخش فونداسيون کارخانه کنسانتره اين طرح خبر داد. به گزارش ايميدرو، بهروز رادفر با بيان اين مطلب اظهار داشت: طرح تيتانيوم کهنوج از 2 بخش کنسانتره (با ظرفيت 130 هزار تن) و سرباره (با ظرفيت 70 هزار تن) تشکيل شده است که بخش کنسانتره، تا پايان سال ۹۸ وارد مدار راه اندازي خواهد شد. در حال حاضر کارخانه کنسانتره در مرحله فونداسيون است و بخش مهندسي پايه آن، حدود 70 درصد پيشرفت دارد. وي ادامه داد: مناقصه پروژه سنگ شکن به اتمام رسيده و تجهيز کارگاه آن در سال جاري انجام مي‌شود. پست برق نيز آماده برگزاري مناقصه است. پروژه سيل بند و ديوار پيراموني هم به طور کامل انجام شده است. مجري طرح تيتانيوم کهنوج با اشاره به ميزان سرمايه گذاري اين طرح گفت: براي اجراي کل اين طرح، 600 ميليارد تومان سرمايه گذاري نياز است که ايميدرو تاکنون حدود 60 ميليارد تومان از منابع داخلي سازمان هزينه کرده است. وي ادامه داد: با بهره برداري کامل طرح ياد شده، حدود 500 نفر به طور مستقيم به کار مشغول خواهند شد.

زمين‌شناسي مهمترين علوم پايه اکتشاف معادن

مهندس نادعلي اسماعيلي، رييس سازمان نظام مهندسي ايران زمين‌شناسي را يکي از علوم پايه اکتشافات معدني دانست و گفت: ولي اين بخش و همچنين بخش معدن در کشور مغفول مانده است که در دوره رياست جديد سازمان زمين‌شناسي به اين علم توجه بيشتري شد. به گزارش ايسنا وي حذف بوروکراتيک را يکي از الزامات توسعه فعاليت‌هاي معدني نام برد و اظهار کرد: اخيرا نقشه راه معدن به مجلس ارائه شده است که اميدواريم اين نقشه بتواند بخشي از مشکلات موجود در حوزه معدن را کاهش دهد. اسماعيلي با بيان اينکه بخش معدن عملکرد خوبي داشته و توانسته چرخ اقتصادي کشور را بچرخاند، يادآور شد: همزمان با شدت يافتن تحريم‌ها توانستيم ماده معدني يد را توليد کنيد و امروز يکي از توليدکنندگان و صادرکنندگان اين ماده معدني هستيم. رييس سازمان نظام مهندسي با تاکيد بر اينکه بايد نحوه تامين يد در کشور الگو قرار گيرد، يادآور شد: با استفاده از اين الگو مي‌توانيم وارد ساير حوزه‌هاي مواد معدني شويم.

دستور وزير تجارت عمان براي حل مشکلات بازرگانان ايراني

هفدهمين کميسيون مشترک اقتصادي جمهوري اسلامي‌ايران و سلطنت عمان در مسقط برگزار مي‌شود. به گزارش ايسنا، علي بن مسعود السنيدي، وزير تجارت و صنايع عمان در ديدار اخيرش با حجت الاسلام محمدرضا نوري شاهرودي، سفير جمهوري اسلامي‌ايران در مسقط دستور داد: مشکلات موجود بازرگانان ايراني در عمان حل شود. در اين ديدار که با هدف تقويت و ارتقاي سطح همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي دو کشور انجام شد، دو طرف درباره مسايل مرتبط با هفدهمين کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور هم بحث و تبادل نظر شد. براساس اين گزارش هفدهمين کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور ايران و عمان قرار است ششم و هفتم تير ماه آينده در مسقط برگزار شود. يکي از مسايل مهم مطرح در اين نشست امضاي موافقتنامه تجارت آزاد ميان دو کشور است که پيشنهاد آن پيشتر از سوي قيس بن يوسف، رئيس اتاق بازرگاني عمان مطرح شد.

سايپا از جايگاه بسيار خوبي در بهره‌وري برخوردار است

مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در مراسم افتتاحيه سومين نمايشگاه دستاوردهاي ارتقاي بهره‌وري و نوآوري گروه خودروسازي سايپا گفت: نمايشگاه دستاوردهاي ارتقاي بهره‌وري نشان داد که سايپا از جايگاه بسيار خوبي در حوزه بهره‌وري برخوردار است. به گزارش سايپانيوز، در اين مراسم، مهندس جهرودي اظهار اميدواري كرد كه با قدرت و با توان بالاتر اين مسير را ادامه دهيم و سايپا را در اوج صنعت خودروسازي خاورميانه ببينم. در حاشيه اين نمايشگاه، تفاهم‌نامه همكاري در حوزه ارتقاي بهره‌وري در صنعت خودرو، پياده‌سازي مدل‌هاي نوين بهبود بهره‌وري و ترويج فرهنگ بهروه‌وري در صنعت خودرو با حضور مهندس علي اكبر اولياء رئيس سازمان ملي بهره‌وري ايران و مهندس محسن جهرودي مديرعامل گروه خودروسازي سايپا امضا و تبادل شد. در سومين نمايشگاه دستاوردهاي ارتقاي بهره‌وري و نوآوري گروه خودروسازي سايپا، شرکت‌هاي سايپا، پارس‌خودرو، سايپا سيتروئن، سايپاديزل، زامياد، سايپاپرس، سايپايدک، ماليبل، سايپاآذين، مگاموتور، سازه‌گستر، مرکز تحقيقات و نوآوري صنايع خودرو سايپا، مرکز مطالعات برنامه‌ريزي استراتژيک و فناوري اطلاعات گروه و معاونت‌هاي مهندسي، بازاريابي و فروش، برنامه‌ريزي جامع توليد، مالي و اقتصادي، کيفيت، بازرگاني، اداري و توسعه منابع انساني و معاونت توليد، پشتيباني و خدمات فني دستاوردهاي بهره‌وري و نوآوري خود را به نمايش گذاشتند.

مقررات جديد ارزي براي واردات موقت کالا

گمرک ايران دستورالعمل جديد ارزي مربوط به واردات موقت کالا که مطابق با مصوبات جديد دولت در زمينه ساماندهي و مديريت بازار ارز است را جهت اجرا به گمرکات کشور ابلاغ کرد. به گزارش مهر، گمرک ايران دستورالعمل جديد ارزي مربوط به واردات موقت کالا که مطابق با مصوبات جديد دولت در زمينه ساماندهي و مديريت بازار ارز است را جهت اجرا به گمرکات کشور ابلاغ کرد. در بخشنامه گمرک ايران پيرامون عدم نياز به اخذ ثبت سفارش براي ترخيص کالا تحت رويه ورود موقت براي پردازش اعلام کرد: ترخيص کالا در صورتي که نياز به تامين ارز نداشته باشند، مشمول ضوابط ثبت سفارش نمي‌شوند. در اين دستورالعمل خطاب به تمامي‌گمرکات اجرايي کشور آمده است: با عنايت به اعلام قبلي سازمان توسعه تجارت ايران در سال ۱۳۹۲ مبني بر عدم نياز به ثبت سفارش براي ترخيص کالا تحت رويه ورود موقت براي پردازش موضوع ماده ۵۱ قانون امور گمرکي، اعلام مي‌دارد: مطابق بند ۳ صورتجلسه موصوف، کالاهايي که به صورت ورود موقت به کشور وارد مي‌شوند در صورتي که نياز به تامين ارز نداشته باشند،‌ با توجه به اينکه واردات قطعي تلقي نمي‌شود، مشمول ضوابط ثبت سفارش نيستند.



کارخانه‌های تولید قطعه در آستانه ورشکستگی قرار دارند؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: خودروسازان مي‌خواهند که قيمت محصولات آنها در بازار افزايش پيدا کند. پيش از اين محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که خودروسازان مجاز به افزايش قيمت تا 9.6 درصد هستند. اين افزايش قيمت اما مورد تاييد قطعه‌سازان نيست. سال‌هاست که واحدهاي قطعه‌سازي فعال در کشور با مشکلات متعددي مواجه هستند. بررسي وضعيت قطعه‌سازان نشان مي‌دهد که در حال حاضر واحدهاي قطعه‌سازي کشور با دو مشکل اصلي مواجه هستند، اولين مشکل موضوع افزايش قيمت مواد اوليه است که از ابتداي امسال تا به امروز قيمت مواد اوليه به طور متوسط 35 درصد افزايش يافته و قطعه‌سازان در حال زيان‌دهي هستند و با وجود اينکه با خودروسازان براي افزايش قيمت قطعات به توافق رسيده‌اند، شوراي رقابت با افزايش قيمت خودرو موافقت نمي‌کند و اين تبديل به يک مشکل بزرگ براي توليدکنندگان قطعه شده است. مشکل ديگر بحث مطالبات است که دست خودروسازان در اين زمينه بسته است و شوراي پول و اعتبار در اين زمينه هيچ همکاري با خودروسازان و قطعه‌سازان ندارد و با وجود اينکه خودروسازان 70 درصد افزايش توليد داشته‌اند ولي اعتبار مربوط به آنها به سال 94 بازمي‌گردد و شوراي پول و اعتبار با افزايش حدود اعتباري خودروسازان مخالفت مي‌کند.

  • انتظار ثبات قيمت خودرو عادلانه نيست

در همين حال محمدرضا نجفي‌منش، رئيس انجمن قطعه‌سازان کشور درباره افزايش قيمت خودرو طي روزهاي اخير، اظهار داشت: براي قيمت‌گذاري هر کالايي سه مولفه، مواد اوليه، هزينه دستمزد و هزينه سربار مورد محاسبه قرار مي‌گيرد. او اضافه کرد: در اين راستا هزينه دستمزد به ميزان ۱۰.۴ درصد افزايش پيدا کرده و مواد اوليه از جمله فولاد، آلومينيوم، مس، ارز و... با رشد قيمت مواجه بود که براساس پيش‌بيني ما مواد اوليه در سال ۹۷ با افزايش ۴۰ درصدي نسبت به سال گذشته مواجه شد. رييس انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: از طرفي هزينه‌هاي سربار نيز متناسب با نرخ تورم افزايش ۱۰ درصدي داشته که مجموع اين موارد موجب افزايش ۳۰ درصدي قيمت قطعات و ۱۹.۵ درصدي قيمت خودرو مي‌شود. نجفي‌منش با انتقاد از اينکه نمي‌توان در شرايطي که همه مواد اوليه با افزايش قيمت مواجه بوده، انتظار افزايش قيمت خودرو را نداشت، گفت: يکي از مهمترين مشکلات فعلي صنعت خودرو در ايران قيمت‌گذاري از سوي شوراي رقابت است زيرا اين رويه در هيچ کشوري در دنيا به اين شيوه نيست.

  • تعيين قيمت خودرو تا نيمه خرداد

در همين حال رئيس شوراي رقابت از تعيين تکليف قيمت خودرو در نيمه خردادماه امسال خبر داده است. رضا شيوا در گفتگو با تسنيم، با اشاره به اينکه هنوز بانک مرکزي نرخ تورم بخشي سال 96 را به شوراي رقابت اعلام نکرده است، اظهار داشت: اخيراً بانک مرکزي به ما اعلام کرده که در مرحله نهايي بررسي نرخ تورم بخشي است و آن را ارائه خواهد کرد. وي با بيان اينکه شاخص‌هاي کيفي خودرو مورد بررسي قرار گرفته و به‌محض دريافت نرخ تورم جلسات تعيين قيمت خودرو برگزار خواهد شد، افزود: جلسات مختلفي را با خودروسازان برگزار کرده‌ايم و آنها مستندات خود را به شوراي رقابت ارائه کرده‌اند. رئيس شوراي رقابت اضافه کرد: به‌نظر مي‌رسد تا نيمه خرداد ماه امسال موضوع قيمت‌گذاري خودروها نهايي و اعلام شود.

  • قطعه‌سازان معترض به طرح ساماندهي

در همين حال ولي ملکي، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس درخصوص طرح ساماندهي بازار خودرو اظهار داشت: خودروسازان معتقدند از 10 سال گذشته تاکنون برخي از اقلام مصرفي خودروسازان مانند فولاد، مواد لاستيکي، مواد پتروشيمي‌و غيره بيش از 10 برابر افزايش يافته؛ اما طبق آمار در اين دوره زماني قيمت خودرو پرايد از 7 ميليون به 20 ميليون تومان رسيده يعني افزايشي کمتر از 3 برابر قيمت اوليه، پس نبايد عنوان کرد که خودرو خيلي گران شده است. اين نماينده مجلس در ادامه با توجه به نوسانات نرخ ارز تصريح کرد: در چند وقت گذشته نرخ ارز حدود 20 درصد افزايش داشته و در حال حاضر ارز 4200 توماني هم به راحتي در اختيار صنعت‌گران قرار نمي‌گيرد، از طرفي قيمت فلزاتي مانند فولاد، مس و آلومينيوم تابع قيمت جهاني است و با افزايش قيمت جهاني افزايش مي‌يابد. ملکي در ادامه گفت: عمده اعتراضات از طرف قطعه‌سازان مطرح شده آنها بيان مي‌دارند که جلوگيري از افزايش قيمت خودرو برابر است با عدم موافقت خودروسازان با افزايش قيمت قطعات، در نتيجه يا بايد از کيفيت قطعات کاسته شود و يا بايد توليد قطعه‌سازان متوقف شود. وي تصريح کرد: قطعه‌سازان با ارائه مدارک افزايش قيمت مواد اوليه، حقوق کارگران، حامل‌هاي انرژي و نرخ ارز را عوامل دخيل در افزايش قيمت عنوان کردند و طبق اين موارد خواستار افزايش قيمت هستند، که خواسته به حقي است.

  • قطعه‌سازان با اين قيمت‌ها قطعه نمي‌دهند

در همين حال محمدرضا منصوري، عضو ديگر کميسيون صنايع و معادن مجلس در گفتگو با ايلنا درخصوص برخي مباحث مطرح شده مبني بر احتکار خودر از سوي خودروسازان گفت: در جلسه‌اي که با مديران خودروسازها داشتيم آنها بحث احتکار را به‌طور کامل رد کردند و در مورد علت کمبود خودرو در بازار اظهار داشتند چون قطعه‌سازها با قيمت‌هاي فعلي به ما قطعه نمي‌دهند توليد ما کاهش پيدا کرده و تا زماني که قيمت‌ها را افزايش ندهيم در تامين قطعات ناتوان هستيم. او ادامه داد: خودروسازها افزايش قيمت ارز را در قيمت نهايي خودرو تاثيرگذار مي‌دانند هرچند آنها بايد به اين سوال جواب دهند مگر خودرويي که مدت‌ها است در کشور توليد مي‌شود چه مقدار از قطعات آن هنوز وارداتي است. منصوري افزود: از طرف ديگر افزايش 400 توماني ارز اينقدر تاثير بر قيمت نهايي نمي‌گذارد که امروز خودروسازها قيمت‌ها را افزايش داده‌اند و از طرف ديگر درخواست افزايش 9.5 درصدي داشتند.

  • تاثير منفي نوسانات ارزي در قطعه‌سازي

در همين حال رضا رضايي، عضو هيات مديره انجمن قطعه‌سازان در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» مي‌گويد: در وضعيت کنوني نيازمند کليد قوي هستيم تا قفل مشکلات اقتصادي صنعت قطعه‌سازي ايران را باز شود. با رفع مشکلات اقتصادي، بخش مهمي‌از برنامه واحدهاي قطعه‌سازي در جهت بهبود کيفيت و ارتقاء دانش و تکنولوژي و فن‌آوري در صنعت قطعه‌سازي حرکت خواهد کرد. اين عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به تحميل هزينه‌هاي ناشي از مواد اوليه و نرخ ارز در وضعيت کنوني اقتصادي واحدهاي قطعه‌سازي ادامه داد: هرچند بايد براي هزينه‌هاي تحميلي در دو بخش مواد اوليه و نرخ ارز بايد فکر اساسي شده و به نحوي در قيمت تمام شده آنها لحاظ شود اما مي‌توان بخشي از هزينه‌هاي قطعه‌سازان را به واسطه افزايش مهارت و افزايش تکنولوژي در واحدهاي قطعه‌سازي جبران کرد. به گفته رضايي بايد بخش عمده‌اي از تاثيرات نرخ ارز بر افزايش هزينه توليد قطعه‌سازان به‌واسطه تصميمات اساسي خودروسازان و دولت تامين و جبران شود چراکه فشار بسياري را بر واحدها وارد کرده است. چنانچه دولت فضايي ايجاد کند تا سود و تسهيلات بانکي معوقه توليدکنندگان به نحوي پرداخت شود بي‌شک بخش مهمي‌از مشکلات قطعه‌سازان برطرف خواهد شد هرچند در اين جريان عمل به تعهدات و پرداخت مطالبات معوقه قطعه‌سازان از سوي خودروسازان که به ارقام بسيار بالايي رسيده است نيز نقش مهمي‌در بهبود اوضاع اقتصادي قطعه‌سازان دارد. اين فعال صنعت قطعه‌سازي در ادامه تاکيد کرد: نوسانات ارزي در چند ماه گذشته بر عملکرد قطعه‌سازان تاثير زيادي گذاشته چنانچه پيش‌بيني مي‌شود ادامه اين جريان در آينده نزديک اثرات سويي را بر ساير فعاليت‌هاي اقتصادي در کشور به دنبال داشته باشد.



عضو هيات عامل ايميدرو با تاکيد بر اين‌که 70 درصد از 8 هزار ميليارد دلار گردش مالي اقتصاد منابع طبيعي مربوط به 7 عنصر مي‌شود، گفت: آمارها نشان مي‌دهد هزينه توليد عناصر استراتژيک در کشور بيش از دنيا است که براي ارتقاي جايگاه صنعت معدن نيازمند سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتر هستيم. به گزارش ايسنا، دکتر اردشير سعدمحمدي در پانزدهمين همايش مهندسي معدن، ميزان استخراج مواد معدني در دنيا را سالانه 17 ميليارد تن ذکر کرد و افزود: از 8 هزار ميليارد دلار گردش مالي که در بخش اقتصاد منابع طبيعي مربوط به معدن صورت مي‌گيرد، 2200 ميليارد دلار مربوط به بخش معدن است، به اين معني که 27 درصد گردش مالي اين حوزه به معدن اختصاص دارد. وي با تاکيد بر اينکه 70 درصد از 8 هزار ميليارد دلار گردش مالي اقتصاد منابع طبيعي مربوط به 7 عنصر مي‌شود، اظهار کرد: 43 درصد از اين ميزان گردش مالي مربوط به عنصر "فولاد" است. سالانه يک ميليارد و 660 ميليون تن فولاد در دنيا توليد مي‌شود که از اين ميزان 880 تن در کشور چين توليد مي‌شود. سعدمحمدي، توليد سالانه فولاد در کشور را 22 ميليون تن عنوان کرد و ادامه داد: واحدهاي توليد فولاد در دنيا کمتر از 50 ميليون تن نيست و اين در حالي است که کل توليدات سالانه کشور 22 ميليون تن است و اگر ايران بخواهد جايگاه فعلي خود را در اين حوزه ارتقا دهد، بايد رويکردهاي خود را تغيير دهد. عضو هيات عامل ايميدرو با بيان اينکه در افق 1404 ميزان توليد فولاد کشور بايد به 550 ميليون تن برسد، رسيدن به اين هدف را مستلزم سرمايه‌گذاري 13 ميليارد يورويي دانست، ضمن آنکه نياز به توسعه زيرساخت‌هايي چون زيرساخت ريلي داريم. به گفته وي، در حال حاضر 12 هزار کيلومتر خطوط ريلي داريم که براساس برنامه ششم توسعه اين ميزان بايد به 25 کيلومتر برسد؛ يعني 13 هزار کيلومتر ريل‌گذاري جديد مورد نياز است. سعدمحمدي ادامه داد: در سنگان 17.5 ميليون تن کنستانتره توليد مي‌شود که تنها 5 ميليون تن آن جابه جايي ريلي داريم و براي امکان بيشتر بايد از جا به جايي جاده‌اي استفاده شود که نيازمند جاده‌سازي بيشتر هستيم. وي، دومين عنصر را "زغال سنگ" دانست و يادآور شد: از 7 ميليارد و 600 ميليون تن زغال سنگ توليد شده در دنيا 3 ميليارد و 500 ميليون تن آن در کشور چين توليد شده است؛ در حالي که توليد سالانه ايران به 2 ميليون تن نمي‌رسد. عضو هيات عامل ايميدرو توليد سالانه "مس" در دنيا را 23 ميليون تن ذکر کرد که اين ميزان در ايران کمتر از 20 هزار تن (يک درصد توليد جهاني) است و يادآور شد: ميزان توليد آلومينيوم به عنوان فلز خاص در کشور 1.5 ميليون تن است؛ در حالي که کشورهاي حاشيه خليج فارس 5 ميليون تن توليد مي‌کنند.



رييس هيات عامل ايميدرو اعلام کرد: دولت از اقدامات سازمان بنادر و دريانوردي در راستاي جذب سرمايه‌ بخش خصوصي به طور ويژه حمايت مي‌کند. به گزارش مهر مهدي کرباسيان در ارتباط با امضاي قرارداد ترمينال تمام مکانيزه مواد معدني در بندر شهيد بهشتي چابهار اظهار کرد: ايران يک کشور معدني است و با توسعه عملياتي طي سه سال گذشته در ۲۵۰ هزار کيلومتر مربع، ۵۰۰ ميليون تن آهن، ۵۰۰ ميليون تن زغال سنگ و ۴۰ ميليون تن طلا استخراج شده است و به‌طور حتم در صورت توسعه عمليات اکتشافي، شاهد استخراج مواد معدني بيشتري خواهيم بود. معاون وزير صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: چابهار از ظرفيت‌هاي ارتباطي بالايي برخوردار است و بهترين مسير براي اتصال ديگر کشورهاست که مي‌تواند روابط بين‌المللي کشور را توسعه بخشد. وي با تأکيد بر اينکه وجود گاز و مواد معدني مي‌تواند موجب ايجاد ارزش افزوده در محصولات توليدي کشور در بخش صادرات شود، بيان کرد: ترمينال تمام مکانيزه مواد معدني در بندر شهيد بهشتي چابهار پروژه بسيار مهمي‌است که مي‌تواند به توسعه کشور در بخش معدن و صنايع معدني کمک شاياني کند. کرباسيان افزود: افغانستان و کشورهاي آسياي ميانه مي‌توانند با ايجاد کريدور ريلي به شرق کشور متصل شوند و آينده بسيار خوبي را در بخش صادرات و واردات معدن و صنايع معدني و نيز عمليات بندري رقم بزنند.



محمدرضا مودودي، معاون سازمان توسعه تجارت ايران گفت: در کشور فقط يکبار در سال 95 ارزيابي برند ملي انجام و فقط 18 برند شرکت و محصول در 12 گروه کالايي انتخاب و معرفي شدند که اين فرآيند نيز در سطح ملي و براساس مدل‌هاي علمي‌بين‌المللي و بدون هيچ هزينه‌اي صورت گرفت و سازمان توسعه تجارت امسال نيز در سطح ملي در حال ارزيابي برندهايي است که در سامانه رسمي‌سازمان توسعه تجارت که هرساله اطلاع‌رساني عمومي‌مي‌شود، ثبت‌نام کرده‌اند. مودودي خاطرنشان کرد: علاقمندان به ارزيابي برند خود بايد از طريق مجراي رسمي‌و قانوني و طبق آئين‌نامه اجرايي سازمان توسعه تجارت اقدام کنند و بيهوده منابع مالي خود را به جيب تنديس فروشان نريزند چراکه کليه مزايايي که براي برندهاي ملي تعريف شده و يا خواهد شد، فقط به برندهايي تعلق مي‌گيرد که توسط متولي قانوني آن يعني سازمان توسعه تجارت برگزيده و معرفي شده‌اند. وي يادآور شد: هدف سازمان توسعه تجارت ايران از برگزاري اين رويداد ملي، فقط معرفي بنگاه‌ها و اعطاي يک تنديس نيست بلکه هدف اصلي ترويج فرهنگ و اهميت برندسازي در بين بنگاه‌هاي داخلي براي توسعه بازار و تشويق آنان براي بين‌المللي شدن در عرصه رقابت جهاني است. منتخبان برند برتر داخلي در فرآيند بين‌المللي‌سازي در سازمان توسعه تجارت، خود را براي تبديل شدن به يک برند بين‌المللي آماده مي‌کنند.



اولين جشنواره مدافعان توليد ملي 10 الي 14 شهريور در سالن حجاب تهران برگزار خواهد شد. به گزارش روزنامه تجارت، اين جشنواره با اهداف شناسايي سازمانها ،نهادها،شرکتها وتوليدکنندگان داخلي - ايجاد رقابت بين سازمانها،نهادها،شرکتها وتوليدکنندگان داخلي - کمک به ارتقاي سطح سرانه توليدات ملي در کشور وصادرات به کشورهاي هدف - ترغيب سازمانها،نهادها،شرکتها وتوليدکنندگان داخلي در فرآيند توليد محصولات داخلي - جذب مشارکت تشکل‌هاي علمي، تخصصي وصنفي در فرآيند جايزه مدافع توليد داخلي در سالن حجاب تهران برگزار خواهد شد. دکتر جواد حاتمي‌رئيس جشنواره مدافعان توليد ملي و دانشيار دانشگاه تربيت مدرس گفت: براي نخستين بار جشنواره مدافعان توليد به تبعيت از منويات مقام معظم رهبري و فرهنگ‌سازي براي استفاده از توليدات داخلي برگزار خواهد شد. که يکي از مهمترين اهداف آن ايجاد زمينه تغيير نگرش‌هاي فرهنگي و مصرفي در ميان آحاد مردم جامعه است. وي با بيان اينکه جامعه بايد به اين باور برسد که توليد ملي و شعار ما مي‌توانيم دست يافتني است، خاطرنشان کرد: اين جشنواره به دنبال تغيير نگاه فرهنگي و باورمندي عمومي‌در جامعه براي تقويت توليد ملي است. در ادامه اين نشست محمدحسن زاده دبير علمي‌جشنواره مدافعان توليدملي و مسئول رشد و فناوري پارک علم و فناوري دانشگاه تربيت مدرس عنوان کرد: يکي از وظايف دانشگاه‌ها و پارکهاي علمي‌و فناوري اين است که علاوه بر تغذيه فکري صنايع بتوانند به رشد و ترويج و همگاني شدن آنها ياري رسانند. در اين راستا مراکز رشد در تلاش براي ايجاد بستر رشد ايده‌ها ،‌بلوغ آنها و معرفي در ميان مردم نقشي بسيار اساسي خواهند داشت و اين جشنواره بر پايه چند پيش‌فرض کار خود را اجرائي خواهد کرد. حسن زاده تصريح کرد: پيش‌فرض نخست آن است که براي توليدملي ظرفيتهاي بي پاياني در کشور وجود دارد که يکي از آنها نيروي تحصيلکرده متخصص و دانشگاهي است. 5 ميليون دانشجو اکنون در حال تحصيل در دانشگاه‌ها هستند که در سالهاي آينده وارد بازار کار مي‌شوند و در خدمت صنايع کشور قرار مي‌گيرند. در ادامه اين نشست اميررضا داوودي پسند دبير علمي‌جشنواره مدافعان توليدملي عنوان کرد: شناسايي سازمان‌ها ،‌نهادها ، توليدکنندگان داخلي و ايجاد رقابت ميان آنها در راستاي کمک به ارتقاء سرانه توليد ملي و صادرات به کشورهاي هدف از جمله اهداف اين جشنواره است. وي افزود: در اين جشنواره تلاش مي‌شود تا شرکت‌ها و توليدکنندگان ترغيب شوند در فرايند توليد کيفي قرار گيرند و به اين منظور از مشارکت انجمن‌ها و تشکلهاي مختلف براي انتخاب و اهداء جايزه توليدملي استفاده خواهد شد.

وي با بيان اينکه اين جشنواره در سالن حجاب مرکز پرورشهاي فکري کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد افزود: سخنراني مديران ارشد،‌ نشست‌هاي معتبر علمي‌در طول فرايند جشنواره، اعطاي گواهينامه‌هاي معتبر حضور به شرکت‌کنندگان و تجليل از برگزيدگان از جمله برنامه‌هاي اين جشنواره است.