افت فشار آب در برخي نقاط تهران

معاون مهندسي و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: قطع آب پراکنده که در نقاط مختلف تهران گزارش شده، به علت وقوع حادثه و تعميرات بوده و به هيچ عنوان کمبود آب در تهران نداريم، اما ممکن است به دليل کاهش ارتفاع مخازن در برخي مناطق شاهد افت فشار آب باشيم.

افشين رحيم زاده در گفتگو با ايسنا با بيان اينکه ممکن است در هنگام حادثه افت فشار در يک منطقه حادث شود، اظهار کرد: هيچ برنامه‌اي براي جيره‌بندي آب در تهران وجود ندارد و تمام تلاش ما اين است که تابستان امسال را نيز مانند سال‌هاي قبل بدون مشکل کم‌آبي پشت سر بگذاريم. وي اظهار داشت: تنها در شرق تهران ورودي سدها کاهش محسوسي يافته است.

سهميه پيشين صادرات نفت حفظ مي‌شود

عضو کميسيون انرژي مجلس گفت: ايران با همان سهميه گذشته صادرات نفت خود را ادامه مي‌دهد، هم اکنون ما حدود ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام صادر مي‌کنيم و اين روند تداوم خواهد داشت. به نقل از شانا، حسين اميري خامکاني در تشريح نشست کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اين نشست با حضور علي کاردر، مديرعامل شرکت ملي نفت ايران برگزار شد و اعضاي جلسه به موضوع خروج آمريکا از برجام و تاثير آن بر صنعت نفت کشور پرداختند. وي گفت: مواضع اروپايي‌ها و چيني‌ها در اين نشست بررسي شد. ايران با همان سهميه گذشته صادرات نفت خود را ادامه مي‌دهد، هم اکنون ما حدود ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت صادر مي‌کنيم.

پاکستان خواهان واردات گاز از ايران است

محمد عرفان شهزاد معاون موسسه مطالعات سياسي در پاکستان گفت: اکثريت مطلق افکار عمومي‌پاکستان، از واردات گاز ايران پشتيباني مي‌کند.

وي با رد اين نظر که پاکستان براي راه‌اندازي خط لوله گاز ايران فعاليت نمي‌کند، گفت: اسلام‌آباد پيشاپيش احداث خط لوله‌اي که استان سند را به گوادر وصل مي‌کند، آغاز کرده است. بنابراين، تنها بخش باقيمانده، اتصال خط لوله از مرز ايران به شمال گوادر است. شهرزاد درباره چالش‌هاي پيش‌روي اين پروژه گفت: البته فشار آمريکا و کمبود منابع مالي هم در ميان بوده است. با اين حال، خرد جمعي پاکستان بر اين باور است که اين کشور بدون گاز ايران، امنيت انرژي ندارد. وي درباره پروژه انتقال گاز از ترکمنستان گفت: تاپي قرباني جنگ در افغانستان شده است.



«او‌ام‌وي» اتريش در ايران مي‌ماند

شرکت اتريشي اوام‌وي اعلام کرد که با وجود خروج آمريکا از برجام همچنان به مشارکت خود در صنعت نفت ايران ادامه مي‌دهد.

به گزارش رويترز از وين، شرکت او‌ام‌وي اتريش اعلام کرد: با وجود خروج آمريکا از برنامه جامع اقدام مشتر (برجام)، اجراي پروژه‌هاي برنامه‌ريزي شده خود را در ايران ادامه مي‌دهد.

يوهان پلينينگر، مدير بخش بالادستي او‌ام‌وي، در نشست سالانه سهامداران اين شرکت در وين اعلام کرد: اين شرکت تحولات سياسي در آمريکا و اتحاديه اروپا را به دقت دنبال مي‌کند.

وي گفت: پروژه (او‌ام‌وي در ايران) متوقف نشده است و ادامه دارد، اما هنوز هيچ‌ سرمايه‌گذاري انجام نشده است.

او ام وي پس از برجام، در ماه مه سال ۲۰۱۶ ميلادي توافقي با شرکت ملي نفت ايران براي پروژه‌هايي در منطقه زاگرس و ميدان فارس در جنوب ايران امضا کرد.

کاهش نيم درصدي قيمت نفت

قيمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثير احتمال توليد بالاتر اوپک کاهش يافت اما انتظار مي‌رود ريسک‌هاي ژئوپلتيکي قيمت‌ها را نزديک به بالاترين رکورد چند سال اخير نگه دارد.

به نقل از ايسنا، بهاي معاملات آتي برنت پس از اين‌که روز سه‌شنبه ۳۵ سنت افزايش داشت، در معاملات روز جاري ۴۳ سنت يا ۰.۵ درصد کاهش يافت و به ۷۹.۱۴ دلار در هر بشکه رسيد. نفت برنت هفته گذشته به ۸۰.۵۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترين رکود از نوامبر سال ۲۰۱۴ بود.

بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا که روز سه‌شنبه به ۷۲.۸۳ دلار در هر بشکه صعود کرده بود روز جاري ۲۵ سنت يا ۰.۴ درصد کاهش يافت و به ۷۱.۹۵ دلار در هر بشکه رسيد.

به گفته مايکل مک کارتي، استراتژيست ارشد بازار در شرکت "سي ام سي مايکتس"، به نظر مي‌رسد بازار در سطح قيمت فعلي متوقف شده است. اگر تحريم‌ها عليه ايران اعمال شوند با توجه به قيمت‌هاي بالا اکثر توليد کنندگان اوپک مايل خواهند بود نفت بيشتري توليد کنند.

لزوم رعايت مصرف در 4 ساعت قرمز براي جلوگيري از خاموشي

مديرعامل شرکت توانير، ساعات پيک مصرف برق را در طي روز از ساعت 12 تا 16 عنوان کرد و افزود: اين 4 ساعت، ساعات قرمز و بحراني هستند که مردم بايد مديريت کنند و کمتر مصرف کنند.

آرش کردي در گفت‌وگو با ايلنا، از احتمال بروز خاموشي در صورت عبور پيک مصرف برق از مرز 53 هزار مگاوات خبر داد و گفت: پيش بيني مي‌شود که ميزان پيک مصرف ممکن است تا 58 هزار مگاوات برسد، اگر امسال از 53 هزار مگاوات مصرف عبور کنيم، دچار مشکل مي‌شويم.

وي در ادامه بر لزوم مديريت مصرف برق بخصوص در فصل گرما و ساعات پيک تاکيد کرد و افزود: مديريت مصرف امري انتخابي است اما اگر انجام نشود، بايد سراغ امر مديريت اجباري به نام خاموشي برويم.



یک شرکت داخلی برنده مناقصه «آزادگان شمالی» شد؛

گروه انرژي : مهم‌ترين دليلي که کشورمان پس از برجام به دنبال ورود شرکت‌هاي خارجي بود، ورود سرمايه‌هاي آنها براي پيشبرد پروژه‌هاي نفت و گاز و به طور کلي انرژي بود، امري که کمي‌و بيش پس از برجام ناموفق بود و در چند روز اخير با خروج قطعي آمريکا از برجام؛ به ميزان زيادي خروج شرکت‌هاي سرمايه گذار از ايران مسلم شد. نکته‌اي که در اين نگراني‌ها از خروج شرکت‌هاي بزرگ حوزه انرژي از ايران در بين مردم و مسئولان مغفول مانده است، دانش فني داخلي بسيار بالا در حوزه انرژي و در تمام زيرحوزه‌هاي آن است. بدون شک در تمام پروژه‌ها و تفاهمنامه‌هايي که پس از برجام با شرکت‌هاي خارجي به امضا رسيد؛ ايران هم قادر به انجام آنه بود و مشکل اصلي تنها به نبود سرمايه کافي براي انجام آن بازمي‌گشت که مسئولان را بالاجبار به سمت ورود سرمايه‌گذاران و شرکت‌هاي توانمند خارجي سوق مي‌داد. نمونه بارز اين امر شرکت توتال است که به عقيده تمام کارشناسان، ايران همچون ساير فازهاي پارس جنوبي، خود قادر به تکميل آن است و نيازي به جايگزيني آن حتي با شريک قابل اعتمادي چون چين نيست. به عنوان مثال مديرعامل شرکت راه‌اندازي و بهره‌برداري صنايع نفت (OICO) روز گذشته خبر از نخستين برون‎سپاري کامل بهره‎برداري و تعميرات ميدان به بخش خصوصي داد و اظهار داشت: پس از استقرار کامل گروه‎هاي اجرايي و تجهيزات کارگاهي، پروژه بهره‎برداري از ميدان آزادگان شمالي به شرکت اُيکو تحويل شده است. به گزارش شانا، مهرداد داودي افزود: با برنده شدن شرکت اُيکو در مناقصه‌ بهره‌برداري پروژه ميدان آزادگان شمالي که از سوي شرکت نفت و گاز اروندان برگزار شد، اين شرکت نسبت به استقرار گروه مديريت و گروه‌هاي اجرايي اقدام کرد. وي با بيان اين‎که اين پروژه، نخستين برون‎سپاري کامل بهره‎برداري و تعميرات ميدان به بخش خصوصي به شمار مي‎رود، به راهبرد‎هاي جديد اين شرکت براي ورود به بهره‎برداري از ميدان‌هاي بالادستي با توجه به تجارب پروژه‎هاي انجام شده قبلي اشاره و عنوان کرد: بهره‎برداري از ميدان آزادگان شمالي در بخش روزميني به مدت ۲ سال و قابل افزايش تا پنج سال به شرکت اُيکو واگذار شده است.

داودي ضمن قدرداني از همکاري‌هاي کارفرما در اين پروژه، به اهميت جذب نيروهاي بومي‌و اهتمام اين شرکت براي استفاده از اين نيروها تاکيد کرد و گفت: برنامه‌ريزي لازم براي برگزاري آموزش‌هاي فني و تخصصي در اين پروژه انجام شده است.

وي خاطرنشان کرد: اُيکو ايمني را سرلوحه تمام فعاليت‌هاي خود قرار داده است.

بر اساس سياست جديد شرکت ملي نفت ايران مبني بر واگذاري بهره‎برداري برخي ميدان‌ها به بخش خصوصي، مناقصه واگذاري بهره‎برداري ميدان آزادگان شمالي از سوي شرکت نفت و گاز اروندان برگزار و شرکت اُيکو برنده اين مناقصه شد.

ميدان نفتي آزادگان شمالي بخشي از ميدان نفتي آزادگان به شمار مي‌رود که در حدود ١٢٠ کيلومتري غرب اهواز (غرب رودخانه کارون) در مرز مشترک ايران و عراق در جنوب غرب ايران واقع شده و شامل ۵۹ حلقه چاه و خطوط لوله جرياني و واحد فرآورش مرکزي با ظرفيت ۷۵ هزار بشکه در روز است.

  • خودمان هم مي‌توانيم جايگزين توتال شويم

در همين حال سيد حميد حسيني، سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان نفت و گاز پتروشيمي‌اظهار کرد: به نظر من تا پايان مهلت دو ماهه که ايران با اروپا مذاکره مي‌کند، هيچ چيزي قطعي نيست. از طرفي نيز توتال در حال مذاکره با آمريکاست که شايد بتواند براي باقي ماندن در ايران از آمريکا مجوز بگيرد. مسائلي که در حال حاضر مطرح مي‌شود، بيشتر بحث‌هاي رسانه‌اي است که نمي‌توان به طور مطلق بر آن‌ها استناد کرد. همان‌گونه که مي‌دانيد، توتال در همه جاي دنيا فعاليت مي‌کند و اين‌طور نيست که بتوانيم بگوييم تنها يک پروژه در دست اجرا دارد و هر جايي بحث سرمايه‌گذاري باشد به طور حتم به دنبال آن خواهد بود. اما در مورد اينکه آيا شرکت چيني مي‌تواند جايگزين توتال شود، بايد گفت که خودمان نيز مي‌توانيم جايگزين توتال شويم و مشکلي براي انجام کار در مرحله اول فازهاي پارس جنوبي که حفاري، استخراج گاز و رساندن گاز به خشکي و نصب پالايشگاه است، وجود ندارد زيرا بالاخره بايد در فازهاي 15،16،17،18 خودمان پروژه‌ها را انجام دهيم.

  • سرمايه‌ توتال براي کشور ما حائز اهميت بود

حسيني ادامه مي‌دهد: شرکت توتال دو ويژگي مهم براي کشور ما داشت؛ يکي اينکه در مرحله کمپرسورهاي 25000، سکوهاي بزرگي بسازد که با قدرت بسيار بالا کمپرس کند و اين کاهش توليد ميعاناتي را که ايجاد مي‌شود، برطرف کند؛ اين يک نکته مهم توتال بود و ديگر اينکه پس از آن خود اين شرکت خريدار اين گاز شود و آن را تبديل به ال‌ان‌جي کند و در واقع سرمايه‌اي که براي اين پروژه اختصاص مي‌داد براي کشور ما حائز اهميت بود. من فکر مي‌کنم اگر توتال اطلاعات و طراحي مرحله دوم پروژه را به شرکت نفت داده باشد (يعني طراحي بيسيک توتال در اختيارمان باشد) به طور حتم خودمان با شرکت‌هاي چيني مي‌توانيم کار را انجام دهيم. ممکن است نتوانيم سکو را در ايران بسازيم ولي وقتي طراحي‌هايش را داشته باشيم، به يقين قابل استفاده است و امکان اينکه عملياتي شود، وجود خواهد داشت. بنابراين به نظرم در اجراي پروژه نبايد زياد نگران باشيم. در واقع آنچه که از شرکت توتال براي ما مهم بوده، سرمايه و اجراي مرحله دوم پروژه بوده است که اگر آن ميزان سرمايه‌گذاري از سوي چيني‌ها جايگزين شود و اطلاعات فني يعني طراحي پايه پروژه وجود داشته باشد، مشکلي نخواهد بود. وي افزود: به نظر مي‌رسد توتال طراحي پايه پروژه را انجام داده زيرا وقتي کار را شروع مي‌کند يعني اطلاعات آن را در اختيار شرکت نفت ما قرار داده است. شرکت نفت در حال حاضر اطلاعات طراحي کل فاز 11 پارس جنوبي را دارد و حق دارد از اين اطلاعات استفاده کند و مي‌تواند با استفاده از اين طراحي‌هايي که انجام شده و همچنين با استفاده از توان فني شرکت پتروپارس و شريک چيني کار هر دو فاز پارس جنوبي را انجام دهد. رفتن توتال بيشتر به عنوان نماد يک شرکت بزرگ غربي از ايران مهم است تا اينکه بگوييم کار آن در اجراي اين پروژه حياتي و مهم بوده است. خير اين طور نيست، به نظر من ديگران هم مي‌توانند اين کار را انجام دهند و در واقع حضور توتال به نوعي اعتبار براي ايران محسوب مي‌شده و طراحي و دانش فني آن و همکاري‌هايي که توتال مي‌توانسته در آينده در تبديل اين گاز توليدي به ال‌ان‌جي بکند، براي ما اهميت داشته است.

  • دانش فني در طراحي پايه نمايان مي‌شود

سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان نفت و گاز پتروشيمي‌درباره اينکه آيا شرکت چيني دانش فني لازم را براي جايگزيني توتال در ايران دارد، بيان مي‌کند: دانش فني در طراحي پايه خود را نشان مي‌دهد. يعني مشکلي نداريم و چنانچه طراحي کلي توسعه ميدان را در اختيار داشته باشيم، کار را انجام خواهيم داد. از قديم هم شرکت‌هاي ايراني مي‌توانستند با وجود طراحي پايه طرح‌هاي تفصيلي را کار را انجام دهند. فکر مي‌کنم با توجه به اطلاعاتي که در طراحي اوليه پروژه داريم مي‌توانيم به راحتي کار طراحي تفصيلي انجام دهيم و اگر اطلاعات فاز دوم را نيز درباره سکو و کمپرسورها در اختيار داشته باشيم، امکان تامين اين کمپرسورها روي آن سکوي بزرگ از ساير منابع وجود دارد.