ابراهيم نکو در روزنامه آفتاب يزد نوشت: سخنگوي دولت در نشست خبري سه شنبه خود اعلام کرد که در 2 ماهه نخست امسال، ميزان صادرات کشور در مقايسه با مدت زماني مشابه در سال گذشته 5/28 درصد افزايش و ميزان واردات نيز 7/1 درصد کاهش يافته است. در طول ساليان گذشته، همه مسئولان نظام بر لزوم کاهش اتکا به نفت و تقويت صادرات غير نفتي تاکيد کرده اند. اگر بخواهيم فقط به منابع در آمدي نفتي متکي باشيم بايد براي هميشه آرزوي تبديل شدن به يک کشور قدرتمند اقتصادي را فراموش کنيم. بايد به اين نکته اشاره کرد که دولت يازدهم و دوازدهم به رغم فشارهايي که از سوي جريانهاي سياسي مخالف با هدف ناکام گذاشتن اين دولت واردمي‌شود تا حدودي روي افزايش صادرات

غير نفتي متمرکز شده است. در واقع دولت آقاي روحاني در تلاش است که با افزايش صادرات غير نفتي ارز آوري بيشتري نصيب کشور کرده و از وابستگي کشور به درآمد نفتي بکاهد. سخنان سخنگوي دولت درباره افزايش 28 درصدي ميزان صادرات در فروردين و ارديبهشت رامي‌توان به عنوان نقطه عطفي براي تحول اقتصاديکشور در حوزه صادرات قلمداد کرد. البته به هر حال، چالش‌هايي بر سر راه صادرات غير نفتي ما وجود دارد. اين چالش‌ها با خروج آمريکا از برجام نمود بيشتري پيدا کرده و به همين دليل تيم اقتصادي دولت بايد از تاکتيک و استراتژي‌هاي جديدي براي حل اين چالش‌ها استفاده کرده و بازاريابي‌هاي نويني را براي کالاهاي ايراني در دستور کار خودش قرار دهد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد که صادرات غير نفتي در همين ماه‌هاي ابتدايي امسال شروع خوبي داشته و اين موضوع نويد بخش اين است که دولت به صورت جدي به دنبال تقويت صادرات غير نفتي است و اتفاقا اين موضوعي است که تحقق شعار امسال با عنوان حمايت از کالاي ايراني را به دنبال خواهد داشت. دولت بايد سياست خود را حمايت از توليد داخلي با هدف تقويت صادرات غير نفتي قرار دهد چرا که اين مسئله مي‌تواند براي اقتصاد ما پيام روشني داشته باشد و باعث شود که صاحبان صنعت ما با اشتياق بيشتري توليد کنند.



در حالي‌که خبرها حاکي از رسيدن پروژه گردشگري آشوراده به فاز اجرايي است، اما هنوز هم از سوي برخي فعالان محيط‌زيست اما و اگرهايي در خصوص اجراي اين پروژه وجود دارد و برخي معتقدند اين پروژه باعث به قهقرا رفتن منطقه مي‌شود.

در حالي‌که خبرها حاکي از رسيدن پروژه گردشگري آشوراده به فاز اجرايي است، اما هنوز هم از سوي برخي فعالان محيط‌زيست اما و اگرهايي در خصوص اجراي اين پروژه وجود دارد و برخي معتقدند اين پروژه باعث به قهقرا رفتن منطقه مي‌شود.

به گزارش ايلنا، در هفته‌هاي اخير اظهارنظرهاي مسئولان سياسي گلستان، مديران محيط ‌زيست و ... حاکي از رسيدن پروژه گردشگري آشوراده به فاز اجرايي است. پروژه‌اي که استانداري گلستان مسئوليت آن را پذيرفته و امور اجرايي را به سازمان همياري شهرداري‌هاي استان سپرده است و در حالي‌که اين منطقه تحت نظارت اداره کل محيط‌زيست استان مازندران است اما اداره کل محيط‌زيست استان گلستان نظارت بر اين پروژه را برعهده دارد.

اين پروژه اگرچه به روزهاي اجرايي شدن نزديک مي‌شود، اما برخي فعالان محيط‌زيست نسبت با اجراي اين پروژه مخالف هستند و معتقدند؛ اين طرح به اجراي اکوتورسيم در اين منطقه کمک نخواهد کرد، اما برخي ديگر از فعالان محيط‌زيست معتقدند؛ اگر در اين منطقه اکوتوريسم اجرايي شود، نه تنها مي‌تواند به توانمند شدن جوامع بومي‌کمک کند، بلکه باعث حفظ منطقه حفاظت‌شده آشوراده مي‌شود.

در طرح گردشگري آشوراده به مردم محلي توجه نشده است

حر منصوري عبدالملکي (فعال محيط زيست) با بيان اينکه سال‌هاست در حوزه ميانکاله فعال است، درباره آغاز اجراي طرح گردشگري در آشوراده مي‌گويد: برنامه‌هايي که در ابتدا تدوين شده بود، برنامه‌هاي خوبي نبود و مخالفت‌هاي زيادي را در پي داشت، اما در يکي دو سال اخير برنامه‌ها در حال تغيير شکل است و از حالت سرمايه‌گذاري از بيرون، هتل‌سازي و سخت‌افزاري به سبک ديگري يعني به بوم‌گردي و طبيعت‌گردي که حالت نرم‌افزاري است، نزديک مي‌شود.

وي با بيان اينکه در حال حاضر آشوراده طي روزهاي بهار و تابستان پذيراي بيش از دو تا سه هزار گردشگر است، آن هم در حالي که ضابطه و قوانين خاصي بر اين منطقه حاکم نيست، تصريح مي‌کند: معتقدم بوم‌گردي و اکو‌توريسم يک برنامه نرم‌افزاري است و نياز به ساخت و ساز ندارد. در اکوتوريسم به توانمندسازي مردم بومي‌منطقه کمک مي‌شود و به جاي اينکه سازه‌اي در منطقه ايجاد شود، ذهن مردم منطقه و بومي‌را فعال مي‌کند تا بتوانند پذيراي گردشگر باشند. اين دو مقوله گردشگري انبوه و اکوتوريسم کاملا رويکردهاي متفاوتي دارد اکوتوريسم صددرصد ظرفيت‌هاي اکولوژيکي را مي‌بيند که خوشبختانه در طرح جديد آشوراده نيز ديده شده است.

حر منصوري عبدالملکي با بيان اينکه سال‌هاست در اين منطقه برنامه‌هاي استاندارد پرنده‌نگري اجرا مي‌شود، ادامه مي‌دهد: بارها و بارها مردم به اين منطقه آمده و با ايجاد سر و صدا باعث مزاحمت پرندگان مي‌شوند و در آنجا آتش روشن مي‌کنند و زباله‌هايشان را رها مي‌کنند و جا دارد مسئولان توجه بيشتري به اين موضوع داشته باشد.

وي با انتقاد از پروژه گردشگري در آشوراده خاطرنشان مي‌کند: معتقدم آنطور که بايد به حضور و مشارکت مردم در اين طرح توجه نشده است، چراکه فلسفه حضور گردشگر و توسعه گردشگري در مناطق حفاظت شده اين است که مردم منطقه را ذينفع کند و اگر قرار باشد؛ سرمايه‌گذار از منطقه ديگري بيايد و سرمايه‌گذاري کرده و سود کسب کند مردم به عنوان صاحبان آن منطقه احساس عدم تعلق خاطر به منطقه را خواهند داشت و مي‌توانند مشکلات را با انجام صيد و شکار بيشتر کنند، چرا که احساس مي‌کنند منطقه از دست‌شان بيرون رفته است.

ديدگاه متفاوتي از فعالان محيط‌زيست وجود دارد؛ برخي معتقدند که نبايد اصلا در اين زمينه وارد شد اين تفکر باعث مي‌شود اعتماد جامعه نسبت به فعاليت‌هاي فعالان محيط‌زيست کم شده و محيط‌ايست زاييده همين تفکر است.

اين فعال محيط‌زيست ادامه مي‌دهد: اکوتوريسم يک موضوع نرم‌افزاري است و بايد با يک شيب ملايم پيش‌رود و نيازي نيست در يک مقطع زماني کوتاه به يک منحني پرشيب توسعه دست پيدا کنيم، بلکه بايد آرام آرام و با توجه به تواني که مردم پيدا مي‌کنند، جلو رفت و تعادل بين گردشگري که به منطقه مي‌آيد .



سينما در آستانه ورود به فرابورس

مدير روابط عمومي‌فرابورس،گفت: صندوق‌هاي «جسورانه» ويژه سرمايه گذاري سينما در فرابورس مراحل اداري خود را طي کرده و در انتظار موافقت اصولي است.به گزارش ايرنا، «مبينا بني‌اسدي»، مدير روابط عمومي‌فرابورس با اشاره به اينکه سازمان سينمايي نيز از چندي پيش مراحل اداري تاسيس صندق جسورانه براي سرمايه گذاري در بخش سينما را آغاز کرده است، گفت: پس از تکميل مراحل اداري و دريافت موافقت اصولي، اين صندوق وارد فرابورس خواهد شد. وي ادامه داد: صندوق جسورانه سينما پس از حضور در فرابورس وارد مرحله پذيره نويسي مي‌شود به اين معني که با توجه به تصميم مديرعامل صندوق واحدهايي از آن توسط مردم و با اطلاع رساني که از قبل اعلام شده است به فروش مي‌رسد. مدير روابط عمومي‌فرابورس، درباره نحوه مشارکت مردم در ساخت فيلم‌هاي سينمايي نيز توضيح داد: پروژه‌هاي سينمايي با توجه به فيلمنامه و ميزان فروش اثر که توسط کارشناسان سينمايي برآورد مي‌شود و اينکه حتما به سود دهي مي‌رسد، پذيره نويسي مي‌شود آن وقت مردم مي‌توانند واحدهايي از اين پروژه که در فرابورس قرار دارد را خريداري کنند.

بازگشت دوباره صرافي‌ها به معاملات بازار

بانک مرکزي با صدور بخشنامه‌اي، عمليات صرافي بانکها را مجدد با اعمال مقررات جديد مجاز دانست که بر اين اساس، بازرگانان مي‌توانند صرافي خود را از فهرست صرافان مجاز انتخاب کنند. بانک مرکزي ديروز با صدور بخشنامه‌اي، انجام عمليات معامله ارز از سوي صرافان و تجار را آزاد اعلام کرد که بر اساس اين بخشنامه، بازرگانان خود مي‌توانند بعد از ثبت‌سفارش و ارائه تضامين لازم به بانک‌ها، صرافي منتخب خود را براي ادامه کار و دريافت ارز انتخاب نمايند. موضوعي که طي يک ماه و نيم گذشته امکانپذير نبود و صرافي‌ها را در يک رکود کاري فرو برده بود؛ اما اکنون با بخشنامه بانک مرکزي کار صرافان رونق تازه‌اي خواهد گرفت و البته صرافي‌هايي وارد اين عمليات خواهند شد که مورد تاييد بانک مرکزي بوده و عضويت آنها در کانون صرافان نيز تمديد شده باشد.سعيد مجتهدي، رئيس کانون صرافان در گفتگو با مهر با استقبال از بخشنامه اخير بانک مرکزي براي ورود صرافان به انجام عمليات خريد و فروش ارز گفت: نياز بازار به ارز تک نرخي مشهود بود و ارز تک نرخي يک مساله مبارک براي اقتصاد ايران به شمار مي‌رود .

سرقت نافرجام ۲۶۰۰ ميليارد ريال از شبکه بانکي

رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات فرماندهي انتظامي‌استان اصفهان از عمليات پيچيده دستگيري يک هکر حرفه‌اي که با طراحي نرم‌افزار " هک داده‌هاي رايانه‌اي" قصد نفوذ به شبکه سرا سري بانکي در اصفهان و سرقت ۲ هزار و ۶۰۰ ميليارد ريال را داشت خبر داد.به گزارش خبرگزاري ميزان ، سرهنگ مرتضوي در تشريح اين خبر گفت: پيش‌بيني و خنثي‌سازي هک و نفوذ به سيستم‌هاي رايانه‌اي شرکت‌ها، بانک‌ها و سازمان‌ها يکي از اقدامات بسيار مهم و تأثيرگذار مجموعه پليس فتاي فرماندهي انتظامي‌استان اصفهان به شمار مي‌آيد که اين اقدامات، تاکنون ناکامي‌مجرمان حرفه‌اي در رسيدن به اهداف خود را نيز به همراه داشته است.وي افزود: در همين رابطه کارشناسان پليس فتاي استان در يک اقدام پيش‌دستانه، توانستند از وقوع يک سرقت بزرگ و بي‌سابقه در شبکه سراسري يکي از بانک‌هاي استان جلوگيري کنند.اين مقام مسئول عنوان کرد: کارشناسان پليس فتا با اشرافيت اطلاعاتي و همچنين رصد و پايش خود در فضاي سايبري دريافتند هکري حرفه‌اي اقدام به طراحي نرم‌افزار "هک و نفوذ به سيستم‌عامل داده‌هاي رايانه‌اي" کرده و قرار است در هفته جاري همدست وي نرم‌افزار را از طريق يک حافظه جانبي براي چند دقيقه به يکي از رايانه‌هاي بانکي در شهر اصفهان متصل کند.رئيس پليس فتا استان اصفهان ادامه داد: متهم بر اساس نقشه از پيش طراحي‌شده قرار بود از راه دور به شبکه سراسري بانک نفوذ کرده و مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ ميليارد ريال از حساب‌هاي مشتريان را سرقت و به چندين حساب در يکي از مؤسسات مالي واريز و ظرف چند ساعت اين مبلغ را به‌حساب‌هاي ارزي خود در خارج از کشور منتقل کند.

صادرات دام زنده ممنوع شد

معاون امور توليدات دامي‌وزارت جهاد کشاورزي از ممنوعيت صادرات دام زنده خبر داد. به گزارش خبرگزاري تسنيم، مرتضي رضايي با اشاره به اينکه هم اکنون فصل زايش و شيردهي دام سبک بز و گوسفند است و اين مسئله سبب کاهش عرضه دام زنده به بازار شده است افزود: به منظور مديريت عرضه و تقاضا و جلوگيري از روند افزايش قيمت گوشت قرمز بويژه گوشت گوسفندي صادرات دام زنده بطور موقت تا زمان عبور از اين فصل ممنوع است. وي گفت : ايران به لحاظ صادرات دام زنده به کشورهاي حاشيه خليج فارس موقعيت ممتازي دارد بنابراين صادرات دام زنده فرصت تجاري خوبي است که بايد توسعه يابد . معاون امور توليدات دامي‌وزارت جهاد کشاورزي افزود: افزايش توليد بره با استفاده از روشهاي اصلاح نژادي و جايگزين کردن نژادهاي دوقلوزا از مهمترين اولويت‌هاي معاونت امور دام است که در حال پي گيري و اجراست . رضايي تاکيد کرد: براي تامين نياز بازار و جلوگيري از کمبود گوشت قرمز روزانه گوشت تازه گوسفندي از کشورهاي منطقه وارد و با قيمت ستاد تنظيم بازار در فروشگاههاي زنجيره‌اي و سازمان ميادين عرضه مي‌شود .

رونمايي روسيه از اسکناس جام جهاني

به گزارش مشرق ، به نقل از سايت رسمي‌بانک مرکزي روسيه، 20 ميليون قطعه اسکناس‌هاي 100 روبلي با نمادجام جهاني 2018 روسيه چاپ شده است. اولگا اسکوروبوگاتووا، معاون بانک مرکزي روسيه نيز اعلام کرد که اسکناس‌هاي سمبليک جام جهاني 2018 فوتبال تا پايان ماه آينده در تمامي‌شهرهاي اين کشور توزيع خواهند شد. هم اکنون اين اسکناس‌ها در بانک‌هاي شهرهاي مسکو، سن پترزبورگ، وولگوگراد، کراسنودار و سامارا قابل خريداري است. در بخش جلويي اسکناس چاپ شده از سوي بانک مرکزي روسيه تصوير پسري قرار دارد که روياي به دست آوردن موفقيت‌هاي بازيکن بزرگي همانند لئو ياشين، دروازه بان افسانه‌اي روس‌ها را در سر مي‌پروراند. در طرف مقابل نيز توپ در حال پرواز بر فراز جهان است که در آن نقشه روسيه نيز گنجانده شد. نام‌هاي شهرهاي ميزبان جام جهاني 2018 نيز در بخش پاياني اسکناس قرار گرفته است. تصوير هر دو طرف اسکناس نيز عمودي است. خريد اين اسکناس‌ها با پول رايج روسي در بانک‌ها به عنوان سوغات يا حفظ آن در مجموعه‌اي امکان پذير است.

پرونده الکترونيک سلامت، کليد کاهش هزینه‌ها

مهم‌ترين راهبرد براي حل مشکل هزينه‌هاي سنگين نظام سلامت که بعد از اجراي طرح تحول تشديد هم شده، تغيير رويکرد وزارت بهداشت از تزريق مستقيم بودجه دولتي به بهينه‌سازي هزينه‌ها بر پايه پياده سازي پرونده الکترونيک سلامت است....به گزارش فارس، براساس برآوردهاي کارشناسي، پرونده الکترونيک سلامت تنها به 300 ميليارد تومان بودجه نيازمند است تا همه گام‌هاي آن اجرا شود. اين رقم در برابر هزينه 140 هزار ميلياردي وزارت بهداشت بسيار ناچيز است و مهم‌تر از آن تجربه مشابه بيمه اختصاصي يکي از بانک‌هاي تجاري در پياده کردن «پرونده الکترونيک بيماران»، نشان داد که با اجراي «پرونده الکترونيک سلامت»، 30 تا 40 درصد هزينه‌هاي پرداختي در بخش درمان کاهش مي‌يابد. اين کاهش هزينه در حالي است که سطح خدمات ارائه شده به بيماران کاهش نمي‌يابد. پرونده الکترونيک سلامت بدليل شفاف کردن اطلاعات آثار بسياري دارد که از جمله مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

۱- کاهش خطا در نسخه نويسي: پرونده الکترونيکي سلامت با هشدارهاي به موقع به پزشک و همچنين خوانايي نسخه الکترونيکي و جلوگيري از اشتباه در تحويل دارو، موجب کاهش خطا در نسخه نويسي مي‌شود.

۲- کاهش نسخه‌ها وآزمايش‌هاي تکراري: پزشکان از سوابق بيماران مطلع شده و از آزمايشات و نسخه‌هاي تکراري و بي‌مورد پرهيز مي‌نمايند. با اين کار صرفه‌جويي در هزينه داروها و آزمايشات به طور چشمگيري صورت مي‌گيرد.

۳- کاهش خطا در تفسير نتايج آزمايش‌ها و تصاوير تشخيصي: با توجه به اينکه متخصصان راديولوژي مي‌توانند علاوه بر آزمايش يا تصاوير تشخيصي بيمار به سوابق بيماري‌هاي حال و گذشته وي و تصاوير و آزمايشات قبلي وي نيز دسترسي داشته باشند مي‌توانند آزمايشات و تصاوير را بهتر تفسير نمايند.

۴- بهبود نتايج درمان: با آگاهي بيشتر کادر درماني از سوابق پزشکي بيمار تشخيص پزشکان دقيق‌تر شده و در نتيجه درمان مناسب‌تري انجام خواهد شد. همچنين با جلوگيري هوشمند از اشتباهات نسخه‌نويسي و تحويل دارو، نهايتا نتايج درمان بهبود خواهد يافت.

۵- بهبود نظارت بر ارائه خدمات بهداشتي و درماني: دسترسي مسولين نظارت بر خدمات بهداشتي درماني به سيستم پرونده الکترونيکي سلامت و امکان انجام گزارشات نظارتي موجب مي‌شود تا کيفيت نظارت بر اين خدمات افزايش يابد. به اين ترتيب امکان وقوع تقلب‌هاي شايع در فرايندهاي بهداشتي درماني کاهش خواهد يافت.

۶- بهبود مديريت بحران: با استفاده از سيستم‌هاي هشدار سريع پرونده الکترونيکي سلامت و سرويس‌هاي مديريت بحران، ‌مديريت شيوع بيماري‌هاي مسري بهبود مي‌يابد. موارد مورد نظر براي هشدار (مثلا مرگ يک بيمار مبتلا به آنفلوانزا) در سيستم تعريف مي‌شود تا در صورت وقوع اين موارد، سيستم بطور خودکار هشدارهاي لازم را به مراکز مرتبط ارسال نمايد.

فرش خاکی جزيره هرمز

جزيره هرمز در جنوب ايران هنوز جاذبه‌هاي بکري دارد که بيشتر آن را با خاک‌ها و کوههاي رنگي اش مي‌شناسند. از جمله سرگرمي‌ها و جاذبه‌هاي اين جزيره که اخيرا ايجاد شده، فرش خاکي جزيره هرمز است که توسط هنرمندان و به مناسبت‌هايي نظير نوروز اجرا مي‌شود و گردشگران بسياري را به سوي اين جزيره جذب مي‌کند.

اگر به بندرعباس رفتيد به بندرگاه برويد و همان جا بليت جزيره هرمز را تهيه کنيد. ساعت‌هاي زوج شناورها به سمت جزيره حرکت مي‌کنند اگر مسافر به حد کفايت آمده باشد وگرنه بايد يک ساعتي را منتظر شويد تا زناني با چادر رنگي و مرداني که روز کاري خود را در بندرعباس گذرانده اند، وارد شناور شوند.

در ميان آنها گردشگراني که هيچ تناسبي با مردان و زنان جزيره ندارند نيز با زير انداز و پيک نيک هم ديده مي‌شوند نيم ساعتي فاصله بندرعباس تا جزيره هرمز طول مي‌کشد تا آرام آرام جزيره رنگي با کوههاي خوراکي اش ديده شود. اگر ناآشنا باشي بايد همان دم بگردي دنبال يک راهنما.

اين جزيره آنقدر کوچک هست که بتواني همه فضاهاي ديدني اش را پياده بروي و ببيني ولي اين کار زمان مي‌برد و نقشه گردشگري از جزيره هرمز آنقدر زياد نيست که بتوان از روي آن مناطق ديدني جزيره را ديد. اصلا اين جزيره در برنامه ريزي‌هاي گردشگري جايي ندارد که بخواهند برايش نقشه گردشگري بکشند تنها اطلاعاتي که مي‌توان از آن پيدا کرد دفترچه‌اي با معرفي جاذبه‌هاي گردشگري آن است که همان اطلاعات را ميتوان در اينترنت نيز جستجو و پيدا کرد.برخي از مردم محلي اين جزيره از آنجا که تمام خاکش را مثل کف دستشان مي‌شناسند مي‌توانند شما را راهنمايي کنند .

در جزيره هرمز خاک‌هاي رنگي بسياري وجود دارد که يکي از شگفتي‌هاي آن به شمار مي‌آيد

توقع نداشته باشيد در اين جزيره با لندکروز و خودروي پيکاب جابه جا شويد. اگر دوست داريد همه جزيره را ببنيد سوار همان وانت و نيسان‌هايي شويد که به استقبالتان مي‌آيد. در اين فاصله مي‌توانيد پس از پياده شدن از شناور، قلعه پرتغالي‌ها را هم ببينيد. اين قلعه يکي از زيباترين قلعه‌هاي سنگي است که در آن با زندان‌هاي مخوف تک نفره، شکنجه‌ها و حتي سنگ‌هاي رنگي و صنعتي جزيره را يک جا ببينيد.

غير از قلعه پرتقالي‌ها از راهنما بخواهيد حتما شما را با الهه نمک آشنا کند. پياده شويد و رودخانه نمکي را طي کنيد تا برسيد به سرچشمه آن که غار نمکي با قنديل‌هاي سفيد رنگ است. پس از آن بازهم راهتان را ادامه دهيد تا الهه نمک را ببينيد. کوهي سبز رنگ که به شما نشان مي‌دهد نمک فقط سفيد رنگ نيست. نمک سرخ و سبز و آبي هم در بين اين سنگ‌هاي شور پيدا مي‌شود.

کناره‌هاي رودخانه نمک قنديل‌هاي برف مانندي وجود دارد که شکننده هستند ولي زيبايي شگرفي به اين جوي آب شور داده است. سعي کنيد طبيعت اين بخش از جزيره را همانطور که هست حفظ کنيد. نمک‌هاي جزيره هرمز سوغات نيست. اين سوغات را با گرفتن عکس به ديگران هديه کنيد.

سرنوشت کشتي تفريحي صدام حسين

قايق تفريحي لوکس صدام حسين که هيچ‌گاه به آن پا نگذاشته، به هتلي براي ملواناني که به بصره مي‌آيند، تبديل شده است.

به گزارش پايگاه خبري ديلي ميل، تخت‌خوابي بزرگ و پرده‌هايي از جنس ابريشم که کنار زده شده‌اند و در کنار اين‌ها، حمامي‌با حاشيه‌هاي طلايي که يک صندلي اصلاح در آن قرار دارد.

اما صدام حسين هيچ‌گاه به کشتي ۸۲ متري "نسيم بصره” که در سال ۱۹۸۱ براي او ساخته شده بود، پا نگذاشت و حالا ملواناني که به بصره مي‌آيند از آن لذت خواهند برد.

اين کشتي نيز همچون ساير گنجينه‌هاي به جا مانده از صدام، پس از او به مساله‌اي براي دولت عراق تبديل شد تا کاربردي ديگر را براي آن پيدا کند.

اين کشتي در پي مجادله قضايي و سه دهه دور بودن از عراق، در سال ۲۰۱۰ از سوي اين کشور پس گرفته شد و از آن زمان بيشتر در بصره لنگر گرفته است.

اين کشتي بسيار باشکوه با اتاق مجلل رياست جمهوري که به عنوان اقامتگاه خصوصي صدام ساخته شده، اتاق‌هاي نشيمن و حمام‌ها و همچنين ۱۷ اتاق کوچکتر براي مهمانان، ۱۸ کابين براي خدمه و درمانگاه، به قيمت ۳۰ ميليون دلار براي فروش گذاشته شد اما دولت عراق نتوانست خريداري را براي آن پيدا کند.

عبدالزهره عبدالمهدي صالح، کاپيتان اين کشتي گفت: کشتي تفريحي رياست جمهوري در وضعيت بسيار خوبي قرار دارد. دو موتور و ژنراتورهاي آن هم کار مي‌کنند و تنها به نگهداري دوره‌اي نيازمندند.

اما مسؤولان عراقي تصميم گرفتند که اين کشتي را به طور دائم به يک هتل و امکاناتي تفريحي براي ملوانان اين بندر تبديل کنند که محل سکونت بسياري از آنان دور از اين شهر است.

انمار الصافي، سخنگوي بندر بصره اظهار کرد: بندر به اين کشتي نياز دارد تا جايگاهي براي اقامت ملوانان باشد.

اين کشتي که در زمان جنگ ايران و عراق از جانب يک شرکت کشتي‌سازي دانمارکي ساخته شده، به عربستان، متحد وقت صدام منتقل شد تا در برابر حملات هوايي بصره از آن محافظت شود.

پادشاهي عربستان اما پس از حمله عراق به کويت در سال ۱۹۹۰، اين کشتي را به اردن داد و حرکت بعدي اين کشتي مشخص نبود تا آن که عراق رد آن را در شهر ساحلي نيس در جنوب فرانسه گرفت. در آنجا دادگاه اين کشتي را ضبط کرد و آن را دوباره به عراق تحويل داد.

در حالي که "نسيم بصره” از آشفتگي‌هاي عراق جان سالم به در برد، کشتي "المنصور” که صدام هيچ‌گاه وارد آن نيز نشده بود، سرنوشت ديگري داشت.