باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: تجارت چمداني ساز و کاري مخرب که عده‌اي به کسب سود و منافع شخصي مبادرت مي‌ورزند، اما در سطح کلان، اين اقتصاد کشور است که متضر مي‌شود. تجارت چمداني به پديده‌اي اطلاق مي‌شود که در قالب آن افراد و گروه‌هايي که به خارج از کشور مسافرت مي‌کنند، هنگام بازگشت کالاها و محصولاتي را به عنوان اقلام شخصي به همراه خود وارد کشور مبدأ مي‌کنند و در فرصتي مناسب با عرضه و فروش آن به منافع و سود اقتصادي نائل مي‌شوند.اگرچه در نگاه اول به دليل حجم محدود و اندک اين کالاها و محصولات، تجارت چمداني چندان مخرب و زيان بار به نظر نمي‌رسد، اما در سطح کلان و با افزايش اين پديده نامبارک، اقتصاد کشور متضرر خواهد شد، زيرا طيف و گروه کثيري از افراد در قالب اجناس و وسايل شخصي به خريد محصولات خارجي از آن سوي مرزها مبادرت مي‌ورزند و بدون پرداخت عوارض گمرکي آن را روانه کشور مي‌کنند.کارشناسان و صاحب نظران اقتصادي معتقدند تجارت چمداني از تبعات وضعيت نامساعد اقتصادي و بي انضباطي در تجارت و بازرگاني است در غيراينصورت هيچ فرد و گروهي با چنين اقداماتي به دنبال کسب سود و منافع اقتصادي نخواهد بود.به واقع در شرايط عادي و در بستر يک اقتصادي سالم، فعالان اقتصادي به خريد و فروش اقلام و محصولات مورد نياز جامعه مبادرت مي‌ورزند و در چارچوب منافع ملي کشور و با قائل بودن به ضوابط و قوانين، فعاليت‌هاي بازرگاني مورد نظر خود را پيگيري مي‌کنند.به واقع در يک اقتصاد سالم و قاعده‌مند افراد و گروه‌هايي که به کشورهاي خارجي مسافرت مي‌کنند کالاها و محصولات مورد نظر را بر اساس نياز خود خريداري مي‌کنند و اين خريدها با انگيزه فروش و تجارت و کسب سود انجام نمي‌شود. غلام نبي فيضي، عضو هيئت علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي و مدرس حقوق تجارت در گفتگو با رسانه‌ها در خصوص تجارت چمداني اظهار کرد: در قوانين و مقررات کشور موضوعي تحت عنوان تجارت چمداني وجود ندارد و اين اصطلاح بر پايه مقررات گمرکي کالاهاي همراه مسافر، رايج و شايع شده است. وي معتقد است، وقتي حقوق يا امکاناتي همچون وارد کردن برخي کالاها در حد نياز براي مسافران در نظر گرفته مي‌شود عده‌اي به‌صورت سيستماتيک و خود جوش، با تکيه بر حقوق مسافران (يا همان کالاهاي مسافر) بدون متقبل شدن عوارض گمرکي به خريد و وارد کردن کالاها و محصولاتي خارجي مبادرت مي‌ورزند که در واقع اين فعل برخلاف قانون نيز نيست..عباس آرگون عضو اتاق بازرگاني تهران در تشريح عوامل موثر در شيوع و گسترش تجرات چمداني گفت: عوارض گمرکي بالا و وجود قوانين سختگيرانه براي دريافت مجوز منجر به افزايش حجم قاچاق در کشور و تجارت چمداني شده است. 

درآمد مستقيم 120 هزار نفر از ته‌لنجي‌ها 
دبير کميسيون انرژي با انتقاد از آيين‌نامه اصلاح کالاي ملوان، گفت: درآمد 120 هزار نفر در استان بوشهر به‌طور مستقيم متکي بر ته‌لنجي‌ها است. به‌ گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام عبدالحميد خدري اظهار داشت: اين مصوبه شش‌ماه است که اجرايي شده‌ و موجب نارضايتي ملوانان و شهروندان و راکد شدن بازار شهرهاي جنوب شده است. 80 درصد مردم دو شهر بندر ديلم و بندر گناوه از طريق همين کالاهايي که ملوانان با خود از سفرهاي دريايي‌شان مي‌آورند امرار معاش مي‌کنند.عضو هيئت رئيسه فراکسيون بنادر دريانوردي، تاکيد کرد: ما نه به‌دنبال ابطال، بلکه اصلاح اين مصوبه در راستاي ساماندهي بوديم و جلسات متعددي با مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا داشته‌ايم. در همين راستا، به آقاي جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور، پيشنهاداتي داده‌بوديم. در واقع، با همه مسئولان ذيربط جلسه برگزار کرده‌ايم. بايد راهکارهايي نيز در همين زمينه تعبيه شود که نه حقوق دولت در آن تضييع شود و نه مردمي‌که تمام درآمدشان وابسته به کالاهاي مذکور است.

مراقب باشيد 50 هزار تومان جريمه نشويد! 
رييس مرکز اطلاع‌رساني پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نسبت به استفاده‌ از چراغ‌هاي نامتعارف براي خودروها هشدار داد. به گزارش ايسنا، سرهنگ علي‌اصغر شريفي درباره استفاده از چراغ‌هاي غيرمجاز در خودروها گفت: تغيير در ميزان نور و رنگ استاندارد چراغ‌هاي وسيله نقليه مصداق بارز نقص فني محسوب مي‌شود و جريمه 50 هزار توماني را براي فرد متخلف در پي خواهد داشت. رييس مرکز اطلاع‌رساني پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به ماده 151 آئين‌نامه راهنمايي و رانندگي، تصريح کرد: استفاده از چراغ‌هاي چشمک‌زن و رنگارنگ در وسايل نقليه ممنوع است. وي در اين رابطه مواردي را برشمرد که رانندگان ملزم به رعايت آن هستند و ادامه داد: رنگ چراغ‌هاي جلوي وسيله نقليه سفيد يا زرد و رنگ چراغ‌هاي عقب و ترمز بايد قرمز باشد. همچنين رنگ چراغ کوچک پلاک عقب سفيد و رنگ چراغ دنده عقب بايد سفيد يا زرد باشد. رنگ چراغ راهنما و چراغ خطر نيز بايد در قسمت جلوي خودرو زرد و در قسمت عقب وسيله نقليه نيز زرد يا قرمز باشد. 

گربه پيشگوي جام جهاني وارد مي‌شود 
«آشيل» گربه پيشگوي جام جهاني 2018؛ قرار است نخستين پيش بيني خود را در مورد بازي افتتاحيه مابين روسيه و عربستان سعودي که پنجشنبه جاري برگزار مي‌شود؛ با انتخاب بين دو ظرفي که پرچم اين دو کشور روي آن‌ها نقش بسته است؛ انجام دهد. خبرگزاري تاس با اشاره به بيانيه منتشر شده در تارنماي کميته گردشگري سن پترزبورگ، نوشت: اين پيش بيني طبق برنامه روز ۱۳ ژوئن راس ساعت ۲ صبح به وقت محلي، يک روز پيش از آغاز بازي افتتاحيه و در جريان کنفرانس مطبوعاتي که به منظور گشايش مرکز مطبوعاتي شهر سن پترزبورگ برگزار مي‌شود؛ انجام خواهد شد. علاوه بر اين، تمام هفت ديداري که مطابق برنامه در شهر سن پترزبورگ برگزار مي‌شود؛ در موزه آرميتاژ پيش بيني مي‌کند؛ با اين حساب، بازي تيم‌هاي مراکش و ايران، روسيه و مصر، برزيل و کاستاريکا و آرژانتين و نيجريه که به ترتيب در روز‌هاي ۱۵، ۱۹، ۲۲ و ۲۶ ژوئن و همچنين دو ديدار مرحله پلي آف و تک بازي رده بندي نيز که در اين شهر برگزار مي‌شود توسط آشيل پيش بيني خواهد شد.

روستايي در ايران که تنها ۲ باسواد دارد 
تنها ۲ نفر از ساکنان عشايري روستاي نگور گرگان از توابع دهستان مهبان نيکشهر در جنوب سيستان و بلوچستان آن هم با عزيمت به يکي ديگر از روستا‌هاي منطقه و ثبت‌نام در مدرسه شبانه‌روزي با سواد شده‌اند. به گزارش خبرگزاري ميزان،روستاي نگور گرگان همانند ده‌ها و يا شايد صد‌ها روستاي عشايري جنوب سيستان وبلوچستان فاقد مدرسه است و کودکان، نوجوانان و جوانان آن از نعمت سواد بي‌بهره‌اند.روستاي نگور با ۱۸ خانوار و جمعيت ۷۸ نفر از توابع دهستان مهبان بخش مرکزي نيکشهر در فاصله ۱۸ کيلومتري مرکز دهستان مهبان و ۶۶ کيلومتري مرکز شهر نيکشهر واقع شده است. حسين سرفرازي معروف به کدخدا حسين معتمد روستاي نگور گرگان اظهار داشت: بار‌ها براي تاسيس مدرسه به اداره آموزش و پرورش و فرمانداري نيکشهر مراجعه کرده‌ايم، ولي با جواب منفي مسئولان رو به رو شده و گفته‌اند که جمعيت دانش‌آموزي اين روستا کمتر از ۱۰ نفر است.وي افزود: اين در حالي‌است که در بسياري از نقاط کشور حتي مدارسي با يک دانش‌آموز داير شده، ولي اين روستا با کودکاني در سن تحصيل از مدرسه و کلاس درس محروم است.

سرقت از گردشگر آلماني در شمال
دو سارق زورگير که اموال يک گردشگر آلماني را در مازندران سرقت کرده بودند، از سوي پليس رديابي و بازداشت شدند.
روزنامه ايران نوشت: «عمليات پليس براي رديابي اين زورگيران با شکايت مرد آلماني آغاز شد. وي در بيان ماجرا گفت: براي تفريح و گردش از آلمان به ايران آمدم مي‌دانستم شمال ايران بسيار ديدني است به همين خاطر راهي استان گيلان شدم. در خيابان‌هاي شهر لاهيجان قدم مي‌زدم که با دو پسر جوان آشنا شدم. آنها با من طرح دوستي ريختند و گفتند براي بازديد جاهاي ديدني شهر با آنها همراه شوم. سپس مرا سوار خودروي پژو ۲۰۶ خود کردند و راه افتاديم. آنها مي‌خواستند مرا به استان مازندران ببرند اما ساعتي بعد در يک جاده خلوت بيرون شهر چابکسر يکي از آنها چاقويي زير گلويم گذاشت و تهديدم کرد اگر همه پول و وسايلم را به او ندهم مرا مي‌کشد. من هم از ترس جانم هر چه داشتم به آن دو نفر دادم. بعد هم مرا کنار جاده رها کردند و گريختند.
پس از اين شکايت و اطلاعاتي که مرد آلماني از خودرو و سرنشينان آن در اختيار پليس قرار داد، تجسس براي رديابي دزدان زورگير آغاز شد.
سرهنگ رحيم شعباني، رئيس پليس آگاهي فرماندهي انتظامي‌استان گيلان درباره چگونگي بازداشت اين دزدان گفت: در تحقيقات کارآگاهان از مالباخته، مشخص شد که دزدان دو نفر سوار بر يک خودروي ۲۰۶ بودند و با فريب اين تبعه ۳۰ ساله آلماني وي را براي تفريح سوار خودروي خود کرده‌اند و در بين مسير با تهديد چاقو اموال وي را که شامل يک دستگاه گوشي تلفن همراه و حدود ۸۰۰ يورو بود سرقت و در حوالي شهر چابکسر او را رها کرده و متواري شده‌اند.

کدام سپرده‌گذاران چقدر پول مي‌گيرند؟
در حالي در روزهاي آينده تعيين تکليف سپرده‌گذاران تا سقف يک ميليارد تومان و بالاتر پنج تعاوني منحله غيرمجاز در دستور کار قرار مي‌گيرد که اين ابهام براي برخي سپرده‌گذاران وجود دارد که کدام و تا چه ميزاني مي‌تواند سپرده‌هاي خود را دريافت کنند؟
به گزارش ايسنا، ...اما اين‌که در شرايط جديد کدام سپرده‌گذاران و تا چه اندازه مي‌توانند وجوه خود را دريافت کرده و وضعيت حساب‌ها را مشخص کنند، موضوعي است که برخي سپرده‌گذاران در مورد آن با ابهاماتي مواجه‌اند. دراين باره بايد يادآور شد که تمامي‌سپرده‌گذاران از آنهايي که در حساب‌شان يک تومان تا يک ميليارد و بالاتر داشته‌اند مي‌توانند به شعب مراجعه کنند، يعني تمامي‌کساني که قبلا در اين تعاوني تا سقف‌هاي مشخص شده امکان مراجعه داشتند و تاکنون به شعب نرفته و يا وضعيت حساب‌هاي آنها مشخص نشده نيز امکان مراجعه و تعيين تکليف دارند.
بر اين اساس سپرده‌گذاران تعاوني ثامن الحجج که تا سقف ۳۰۰ ميليون تومان براي آنها اعلام شده بود، اکنون تمامي‌افراد کمتر از ۳۰۰ ميليون و بالاتر تا سقف يک ميليارد مي‌توانند وجوه خود را دريافت کرده و افراد بالاي يک ميليارد تومان نيز تعيين تکليف مي‌شوند، يعني وضعيت حساب‌هاي آنها مشخص خواهد شد.
در مورد فرشتگان نيز که تا پيش از اين سپرده‌هاي تا سقف ۲۰۰ ميليون تومان پرداخت و بالاتر از اين رقم نيز مي‌توانستند تا ۲۰۰ ميليون تومان دريافت کنند، اکنون اين فرصت فراهم شده که سپرده‌هاي تا يک ميليارد تومان پرداخت و بالاتر از يک ميليارد نيز تعيين تکليف شوند. در مورد وحدت، افضل توس و البرز ايرانيان که تاکنون سپرده‌هاي تا سقف ۱۰۰ ميليون تومان آنها پرداخت و بالاتر از اين رقم مي‌توانستند با تعيين وضعيت حساب تا ۱۰۰ ميليون تومان دريافت کنند نيز شرايط به همين صورت است، يعني تا سقف يک ميليارد تومان وجوه آنها پرداخت شده و سپرده‌هاي بالاي يک ميليارد تومان هم تعيين تکليف مي‌شوند.
در رابطه با سپرده گذاران بالاي يک ميليارد تومان تمامي‌اين پنج موسسه اعم از ثامن الحجج، فرشتگان، وحدت، افضل توس و البرز ايرانيان نيز که فرصت مراجعه دارند بايد ياد آور شد که سپرده‌گذاران داراي سرمايه بالاي يک ميليارد تومان بعد از تعيين وضعيت حساب، يک ميليارد تومان دريافت کرده و مابقي وجوه آنها منوط به شناسايي دارايي‌ها و اموال موسسات منحل شده خواهد بود.