کورش شرفشاهي : آلودگي هوا و مشکلات ناشي از مصرف سوختهاي فصيلي باعث شده تا جهان از خودروهاي بنزيني و گازوييلي فاصله بگيرد به همين دليل شاهد هستيم که کشورهاي بزرگ توليد کننده خودرو سرمايه گذاريهاي سنگيني کردهاند تا خودروهاي برقي توليد کنند. کشورهاي پيشرفته به اين نتيجه رسيدهاند که تا سال 2030 هيچ پمپ بنزيني در کشورشان نداشته باشند بنابر اين نه تنها خودشان خودرويي با سوخت فصيلي توليد نميکنند، بلکه خودرويي که مصرف سوخت آن بنزين يا گازوييل باشد، نميتوانند به اين کشورها سفر کنند. اين درحالي است که کشور ما همچنان بر توليد خودروهاي بنزيني و گازوييلي اصرار دارد و حاضر نيستيم خط توليد را به ماشينهاي برقي تغيير دهيم. تاسف آورتر اينکه به تازگي زمزمه توليد خودروهاي هيبريدي را مطرح ميکنند که آنها نيز بنزين مصرف ميکنند و نميتوان به آنها دل بست.
فاصله گرفتن از بنزين وگازوييل
در اين رابطه ابوالفضل ابوترابي،عضو کميسيون شوراهاي مجلس شوراي اسلاميبا اعلام اينکه کارخانههاي بزرگي مانند هيونداي کره، خودروسازان ژاپني، آلماني، چيني و ديگر کشورها سياست گذاري اصلي خودشان را بر توليد خودروهاي برقي گذاشتهاند گفت: کشورهايي وارد کننده نفت براي آنکه از بحران خريد نفت و بنزين فاصله بگيرند، چشم انداز سالهاي آينده خود را بر استفاده از سوختهاي تجديد پذير قرار داده اند. وي با اعلام اينکه کشورهاي پيشرفته پيش بيني کردهاند تا 12 سال آينده خودرويي که با سوخت فصيلي حرکت ميکند، در کشورشان حرکت نخواهد کرد گفت: اين در حالي است که خودروسازان کشورمان در فکر توليد خودروهايي هستند که از نظر مصرف سوخت درصد بسيار بالايي دارند. نماينده نجف آباد گفت:اين ساختار معيوب وزارت صنعت کشورمان است که نتوانسته براي خودروسازان سياست گذاري کند. امروزه همچنان با همان سياستي حرکت ميکنيم که 50 سال پيش در صنعت خودرو حرکت کرديم. در حالي که خودروسازان جهان هر سال حداقل يک مدل خودرو جديد توليد ميکنند، 30 سال است که درجا ميزنيم و نتوانستهايم توليد متفاوتي داشته باشيم. وي افزود: خوشبختانه در کشورمان امکان توليد خودروهاي برقي وجود دارد، اما مشخص نيست به چه دليل بر توليد خودروهاي بنزيني تا بدين اندازه تاکيد ميشود. ابوترابي با اعلام اينکه تا امروز بارها از سوي خودروسازان خارجي با کم لطفي رو به رو بودهايم گفت: پژو فرانسه و بنز آلمان در اعمال تحريمها شاهد بوديم که همه چيز را رها کردند و دست ما را در پوست گردو گذاشتند که اکنون نيز اين روند ادامه يافت. وي گفت: اگر امروز به فکر راه اندازي خط توليد خودرو هستيم، ابتدا اينکه در انتخاب شريک تجاري خودمان نهايت دقت را داشته باشيم، دوم اينکه در انجام اين مهم عجله کنيم و سوم به سرعت به سوي بوميسازي گام برداريم. عضو کميسيون شوراها گفت:بي شک در توليد خودروي برقي بايد توان توليد باطريهاي مربوطه را به دست بياوريم و قطعه سازان را تشويق کنيم که دست به توليد قطعات اين خودروها بزنند.وي با اشاره به اينکه تجربه نشان داده همکاري ما با کره ايها بد نبوده و آنها همکاري بيشتري نسبت به ديگر کشورها با ايران داشتهاند گفت: بنابر اين ميتوانيم در توليد خودروي برقي با کره جنوبي فاز جديد همکاري را آغاز کنيم به شرط آنکه سرعت را صدها برابر کنيم.ابوترابي تاکيد کرد: نکته مهمتر آن است که تا زمان توليد خودروي برقي، نسبت به واردات خودروي برقي نهايت انعطاف را داشته باشيم. امروزه خودروهاي برقي ظاهر جذابي دارد، نيازي به هزينههاي سوخت ندارد و ميتواند بسيار مقرون به صرفه باشد. بنابر اين بايد ابتدا سايت ثبت سفارش براي اين خودروها همواره باز بماند. دوم اينکه قيمت اين خودروها بالاست و بايد براي آنها تسهيلات در نظر گرفته شود و سوم اينکه براي استفاده از خودروي برقي فرهنگ سازي شود.
در همين رابطه مهرداد بائوج لاهوتي، عضو فراکسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلاميگفت: آلودگي هوا يکي از چالشهاي جدي براي جهان و البته ايران شده و اين آلودگيها ناشي از سوختهاي فسيلي است که به لايه اوزون نيز آسيب رسانده است. وي افزود: در اين وضعيت بايد شرايطي فراهم کرد تا استفاده از خودروهاي بنزيني و گازوييلي به حداکثر ممکن کاهش يابد. به همين دليل جهان به اين سمت حرکت کرده تا خودروهاي بنزيني و گازوييلي را تا سال2030 ميلادي از چرخه حمل و نقل خارج کند. نماينده لنگرود با تاکيد بر اينکه از آنجا که نياز به وسيله حمل و نقل به صورت جدي وجود دارد، توليد خودروهاي برقي در دستور کار قرار گرفته است گفت: البته براي اين خودروها امتيازهاي ويژهاي قايل شدهاند تا بتوانند مردم را تشويق به تغيير تفکر و باورهاي خود در استفاده از خودروهاي بنزيني کنند. وي با ابراز تاسف از اينکه جمهوري اسلاميايران در اين زمينه از کشورهاي جهان عقب است گفت: هنوز توليد خودروهاي بنزيني در دستور کار کارخانههاي خودروسازي است و به جاي آنکه خط توليد را از بنزيني به برقي تغيير بدهيم، خط جديد خودرو بنزيني راه اندازي ميکنيم تا ايجاد آلودگي را همچنان در دستور کار داشته باشيم. لاهوتي افزود:نکته ديگر اينکه در تمامينقاط جهان براي استفاده از خودروهاي برقي مزاياي ويژه قايل ميشوند که دادن معافيتهاي مالياتي و عوارض از جمله اين مزيتها براي خودروهاي برقي است. وي افزود: اين در حالي است که در کشور ما نه تنها امتياز ويژهاي براي اين قبيل خودروها قايل نميشويم، بلکه با تشديد عوارض به دنبال بالا بردن قيمت خودروهاي برقي هستيم تا به صورت غير مستقيم به آلودگي هوا کمک کنيم. عضو فراکسيون محيط زيست مجلس گفت:واقعا جاي تعجب و تاسف دارد که براي خودروهاي برقي افزايش تعرفه سوال برانگيزي را شاهد هستيم و آقايان تعرفه را به 45 درصد افزايش داده اند. گويا مسوولان يادشان رفته که بيش از دو سوم روزهاي سال را در هواي آلوده تنفس ميکنيم و ميزان مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا بالا گرفته است. وي گفت: البته اين را قبول داريم که دولت براي تنظيم دخل و خرج خودش، روي تعرفه واردات حساب باز کرده و شايد با اعمال تعرفه به دنبال اين است تا کسري بودجه خودش را جبران کند، اما قرار نيست کسري بودجه دولت به شرط افزايش بيماريهاي لاعلاج و رشد سکتههاي قلبي باشد، بلکه بهترين راهکار اين است که تعرفه خودروهاي برقي را تا ميزان صفر کاهش دهد و سهم تعرفه اين خودروها را بر تعرفه ديگر خودروها اعمال کند. لاهوتي گفت: اگر دولتمردان به آمارهاي درماني کشور توجه کنند، ميبينند که مبلغ قابل توجهي به بيماريهاي خاص اختصاص دارد که ناشي از وجود آلودگي هواست. بنابر اين اگر دولت تمام سعي خود را براي تشويق و ترغيب مردم به استفاده از خودروهاي برقي داشته باشد و به جاي حمايت از خودروهاي آلوده زاي بنزيني و گازوييلي، از خودروهاي برقي حمايت کند، گام بزرگي در راستاي مسووليت حاکميتي خود برداشته است. نماينده لنگرود گفت: دولت توجه داشته باشد که اعمال تعرفه 45 درصدي بر خودروهاي برقي قيمت آنها را تا 90 ميليون تومان گران ميکند.
از سوي ديگر علي وقفچي، نماينده زنجان در مجلس شوراي اسلاميگفت: امروزه آلودگي هوا جان انسانها را تهديد ميکند و اين آلودگي در فصول سرد سال که معضل وارونگي هوا شدت مييابد، بيشتر ميشود. وي گفت: بر اساس اعلام مسوولان، خودروها رتبه اول را در آلودگي هوا دارند که البته کيفيت توليد خودرو از همه بيشتر آزار دهنده است. عضو کميسيون کشاورزي مجلس گفت: در اين بين دو معضل بزرگ داريم. اول اينکه مردم ما فرهنگ استفاده از سيستم حمل و نقل عموميرا ندارند وهنوز استفاده از خودرو شخصي حرف اول را ميزند و دوم اينکه مسوولان نيز به وظايف خودشان درست عمل نکردهاند و سيستم حمل و نقل عموميبه اندازهاي گسترش نداشته که مردم به سادگي و بدون مشکل از آنها استفاده کنند. وقفچي افزود: بنابر اين هم به فرهنگ سازي نياز داريم و هم بايد زيرساختها را آماده کنيم. نبايد فراموش کنيم که مردم الگوپذيري دارند. يعني اگر ببينند که مسوولان چگونه رفتار ميکنند، مردم نيز به تبعيت از آنها اقدام خواهند کرد.
وي با اعلام اينکه نکته اصلي اين است که وقتي مردم ما فرهنگ لازم را در کاهش آلودگي هوا ندارند، از خودرو شخصي استفاده ميکنند گفت: متاسفانه مردم اقبالي به حمل ونقل عمومينشان نميدهند، بنابر اين لازم است شرايط را براي آنان به نوعي فراهم کنيم که ناچار به خريد و استفاده از خودروهاي برقي شوند.
نماينده زنجان در مجلس با اعلام اينکه براي خودروهاي بنزيني فناوريهاي جديدي تعريف شده است گفت: به عنوان نمونه شرط را بر اين گذاشتند که اگر خودرو متوقف بود، خود به خود خاموش شود. اما حتي اين سيستم هم وارد کشورمان نشد. بنابر اين ناچار هستيم فناوري توليد خودرو را به نوعي تغيير بدهيم که کاهش آلودگي در دستور کار قرار بگيرد.
وي با اعلام اينکه امروزه خودرو درکشور ما دو معضل بزرگ دارد گفت: اول اينکه بنزين مصرف ميکنند و دوم اينکه مصرف آنها به اندازهاي بالاست که در هيچ جاي جهان پذيرفته نيست.
وقفچي افزود: وقتي در کشورمان خودرويي توليد ميکنيم که 12 ليتر در هر 100 کيلومتر بنزين مصرف ميکند و اجازه واردات خودروهاي خارجي کم مصرف را نميدهيم و تعرفه بالا براي آنها وضع ميکنيم، يعني غير مستقيم از آلودگي حمايت کرده ايم. بنابر اين بايد روش توليد خودمان را از خودرو بنزيني به گازوييلي تغيير بدهيم.
وي افزود: نکته مهم اين است که وقتي فناوري روز دنيا را نداريم و به سوي آن هم حرکت نميکنيم، بايد آن فناوري را تهيه کنيم. متاسفانه نظام مديريتي در کشور ما عکس عمل ميکند. در بخشهايي مانند توليد پوشاک، کفش، مواد خوراکي و... که توانمند هستيم، به صورت قانوني و قاچاق، کالا وارد ميکنيم اما در بخشهايي مانند خودرو که توانمندي لازم را نداريم، اصرار بر توليد داريم.
نماينده زنجان گفت: نتيجه آن ميشود که امروزه جهان در حال خداحافظي با خودروي بنزيني است و تماميکشورها به اين سمت رفتهاند که تا 12 سال آينده خودرو بنزيني در کشورشان رفت و آمد نکند و ما تازه خط توليد جديد خودرو بنزيني راه اندازي ميکنيم.
وي افزود:هيچ کجاي دنيا اين سياست وجود ندارد که يک کشور همه چيز را خودش توليد کند. امروزه خودروي برقي نياز جدي براي کشورمان است اما نه توان توليد آن را داريم و نه اجازه واردات را ميدهيم. نتيجه آن ميشود که مردم ما بايد آلودگي تنفس کنند و جان بدهند.
نماينده زنجان با اشاره به اينکه امروزه زمزمه توليد خودروي برقي مطرح شده است گفت: دست تماميکساني که به دنبال توليد خودروي برقي در ايران هستند را ميبوسيم که يک گام از تولد خودروي بنزيني فاصله گرفته ايم.
وي با تاکيد براينکه بزرگترين معضل امروز، نبود زيرساختهاست گفت: انتظار داريم زيرساختهاي استفاده از خودروي برقي فراهم شود.
وقفچي دادن تسهيلات براي خريد، نياز اوليه رونق خودروهاي برقي است گفت: توليد خودرو برقي در ميان مدت جواب ميدهد و امروزه نياز داريم براي فرهنگ سازي و تغيير تفکر استفاده از خودرو بنزيني، واردات خودروي برقي به وفور اتفاق بيفتد. بهترين راهکار اين است که ثبت سفارش براي خودروهاي برقي باز شود اما اعمال محدوديت براي خودروهاي بنزيني را داشته باشيم تا از يک سو مردم خودروي برقي را بيشتر بخرند و از سوي ديگر شاهده جايگزيني خودروي برقي با بنزيني باشيم
موفقيت قراردادها مرهون کنترل داخلي است
موفقيت قرارداد بيمه آسيا و حوزه در چهار سال اجرا، مرهون کنترل داخلي است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عموميبيمه آسيا، دکترکاردگر،نايب رئيس هيات مديره و مدير عامل بيمه آسيا در نشست تمديد قرارداد حوزه با ابراز خوشحالي از تمديد قرارداد براي سال چهارم، گفت: موفقيت قرارداد بيمه آسيا و حوزه، نتيجه کنترل داخلي است که از سوي مرکز خدمات انجام ميشود.
مدير عامل بيمه آسيا در ادامه افزود : نظارت و کنترل برگ برنده يک شرکت است و اگر کنترل داخلي به خوبي انجام شود ميتوانيم خدمات بهتر و با قيمت پايينتري به مردم ارائه کنيم.
دکتر کاردگر بيان داشت: کارشناسان مجرب مرکز خدمات حوزه با توان علميبالا، محاسبات بيمه را دقيق انجام ميدهند و خود به نوعي بيمهگر هستند.
مديرعامل شرکت بيمه آسيا با اشاره به اينکه در صنعت بيمه، ادبياتي شکل گرفته است که خدمت ارزان برابر با بيکيفيتي تعبير ميشود،اظهار داشت: بيمه آسيا در فعاليت خودبههيچوجه نخواسته است خدمت ارزان بيکيفيت ارائه کند؛ چراکه باعث ميشود عملاً نتيجه نگيريم.
دکتر کاردگر در پايان ابراز داشت: در قرارداد بيمه آسيا و حوزه تلاش کردهايم که خدمات با قيمت پايين ولي با کيفيت خوب ارائه شود و اين قرارداد ميتواند به عنوان يک مدل در صنعت بيمه معرفي شود.
حجت الاسلام والمسلمين رباني، رييس مرکز خدمات حوزههاي علميه با حمد و سپاس از خداوند به خاطر همکاري سالم دو مجموعه بيمه آسيا و حوزه، گفت: حفظ اين نعمت بزرگ الهي (قرارداد حوزه) کاري بس مهم و حياتي است.
همچنين مهدي شريفي، معاون فني بيمههاي اشخاص و مسئوليت، محسن پايدار، مدير پروژه طلاب بيمه آسيا، حجت الاسلام حسام افروز، معاون امور سلامت و بيمه، حجت الاسلام عدالت، مدير کل بيمههاي سلامت و دکتر حدادي، مشاور معاون امور سلامت و بيمههاي مرکز خدمات حوزههاي علميه در نشست تمديد قرارداد حوزه ،سخناني بيان داشتند.
مهندسي بيمه راهکار توسعه صنعت بيمه
شرکتهاي بيمه با بهرهمندي از مهندسي بيمه ميتوانند بسترهاي توسعه اين صنعت را در کشور فراهم کنند.
بهگزارش روزنامه تجارت به نقل از روابطعموميو اعلام مديرعامل شرکت بيمهکوثر؛ در مهندسي بيمه تجزيه و تحليل فرايندهايي چون کيفيت فروش، شرايط بيمهگذار، تخمين ميزان زيان و خسارت، توانگري، ذخاير و سود نهايي شرکت در صدور يک بيمهنامه و همچنين نوع فعاليت شرکت، صنعت و نگاه صنعت به بيمهگذار صورت ميگيرد.
مجيد مشعلچي فيروزآبادي افزود: با اجراي اين طرح پاسخگويي به ذينفعان، کارايي کارکنان، کيفيت و بهبود مستمر خدمات افزايش مييابد.
وي تحول در زيرساختهاي فناوري و شبکه فروش را نياز راهبردي و استراتژي شرکتهاي بيمه دانست و گفت: اکنون شايسته است در اين صنعت به نهادسازي در مديريت خسارت و پرداخت، هوشمندسازي در کسبوکار، تعامل بينبخشي، تمرکز بر مديريت ريسک، تفويض اختيار به مديران و افزايش انگيزش کارکنان پرداخته شود.
شعبه مستقل مرکزي بيمه سرمد در تهران افتتاح شد
شعبه مستقل مرکزي بيمه سرمد در تهران روز دوشنبه 97/3/21 با حضور آقايان پرويز مقدسي رييس هيات مديره بانک صادرات و مجتبي کاتب رييس هيات مديره، سيد روح ا... عليپور عضو هيات مديره، معاونين و مديران اين شرکت برگزار شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عموميبيمه سرمد، پرويز مقدسي در اين مراسم ضمن اشاره به حمايتهاي بانک صادرات به عنوان سهامدار اصلي اين شرکت، گفت: درست است که بيمه سرمد، بيمهاي نوپا و جوان است، اما داراي پشتوانهاي قوي به نام بانک صادرات با دانشي عظيم بوده که همين عامل باعث شده تا بتوانيم اعتماد بيمه گذاران را علي رغم جوان بودن، جلب نماييم.
رييس هيات مديره بانک صادرات ضمن اشاره به اينکه اين شرکت در سال گذشته سوددهترين شرکت در بين شرکتهاي زيرمجموعه بانک صادرات بوده است، گفت: علاوه بر اين افتخار، بيمه سرمد توانسته است در بين شرکتهاي هم طراز خود نيز عنوان سوددهترين شرکت را از آن خود نمايد.
مجتبي کاتب رييس هيات مديره بيمه سرمد نيز در اين مراسم، ضمن تاکيد بر مشتري مداري و تکريم ارباب رجوع به عنوان يکي از رويکردهاي اصلي اين شرکت، افتتاح شعبه مستقل مرکزي را مثبت ارزيابي کرد و گفت: توسعه شبکه فروش و ادامه روند افتتاح شعب خواهد توانست سهولت دسترسي و تسريع در ارائه خدمات به مشتريان را به ارمغان آورد.
وي از افتتاح شعبه ايلام در آيندهاي نزديک خبر داد و افزود: با برنامه ريزيهاي صورت گرفته در دوره جديد هيات مديره در حوزه شبکه فروش، روند افتتاح شعب در سال جاري ادامه خواهد داشت و اميدواريم در سال جاري در تمامياستانهاي کشور اقدام به تاسيس شعبه نماييم.
کاتب با اشاره به توسعه همکاريهاي مشترک با بانک صادرات در سال جاري گفت: ما در بيمه سرمد خود را خدمتگزار کارکنان، بازنشستگان و مشتريان اين بانک ميدانيم و اميدواريم با حمايتهاي بي شائبه مسئولين بانک صادرات بتوانيم در سال جاري با جلب رضايت صد در صدي آنان، توسعه روابط في مابين را شاهد بوده و در مسير ارائه شايسته محصولات مشترک جديد در حوزه بانک-بيمه گامهاي مثبتي برداريم.
اعلام زمان برگزاري مجمع بيمه تجارت نو
بيمه تجارت نو زمان برگزاري مجمع عموميعادي ساليانه صاحبان سهام خود را اعلام کرد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايبِنا، زمان و محل برگزاري مجمع عموميعادي ساليانه شرکت بيمه تجارت نو که با نماد «بنو» در بازار سهام حضور دارد، با انتشار اطلاعيه ايي در سامانه کدال، اعلام شد. بر اساس اين گزارش، شرکت بيمه تجارت نو مجمع عموميعادي ساليانه صاحبان سهام خود را روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه ۹۷ برگزار ميکند. افزون بر اين، تمام سهامداران، وکيل يا قائم مقام قانوني صاحب سهم و يا نماينده يا نمايندگان اشخاص حقوقي ميتوانند براي شرکت در جلسه مجمع عموميعادي ساليانه بيمه تجارت نو ساعت ۱۴ بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه ۹۷ به نشاني تهران، خيابان طالقاني، روبروي بنياد شهيد، ساختمان مديريت امور اعتباري بانک تجارت سالن همايشهاي غدير مراجعه کنند.
پرداخت خسارت آتش سوزي
پارس جنوبي ازسوي بيمه ايران
خسارت 54 ميليارد توماني آتش سوزي در فازهاي 20 و 21 پارس جنوبي توسط بيمه ايران جبران شد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عموميبيمه ايران، در پي وقوع آتش سوزي در فازهاي 20 و 21 پارس جنوبي واعلام آن از سوي بيمه گذار ، بيمه ايران در راستاي حمايت از مجموعههاي صنعتي و توليدي به سرعت کارشناسان خود را به محل وقوع حادثه اعزام کرد تا از نزديک ابعاد حادثه را بررسي کنند. بر اساس اين گزارش ، پس از بررسي کارشناسان و تکميل مدارک مورد نياز براي پرداخت خسارت، چک خسارت اين آتش سوزي به مبلغ 535 ميليارد و 550 ميليون ريال آماده و به شرکت مهندسي و ساختمان صنايع نفت به عنوان پيمانکار طرح بخش خشکي فازهاي 20 و 21 پارس جنوبي تقديم شد . گفتني است شرکت مهندسي و ساختمان صنايع نفت از سال 1390تحت پوشش بيمه تمام خطر نصب بيمههاي مهندسي مجتمع ولي عصر بيمه ايران که با بهره مندي از کارشناسان مجرب در زمينه نفت وگاز به صورت تخصصي در اين عرصه فعاليت ميکند، قرار دارد