عملکرد غرب و ضرورت مقاوم‌سازي اقتصاد

عليرضا خاني در اطلاعات نوشت: پس از شرکت‌هاي ايرباس و توتال، اين بار نوبت اتحاد شرکت‌هاي خودروسازي فرانسه يعني پژو ـ سيتروئن رسيد که اعلام کند بازار ايران را به خاطر تحريم‌ها ترک مي‌کند. محمدجواد ظريف در گفتگو با يک خبرنگار غربي گفته بود اتحاديه اروپا مرتباً مي‌گويد به برجام پايبند است و به تجارت با ايران ادامه مي‌دهد، اما شرکت‌هاي اروپايي يکي پس از ديگري خبر از ترک ايران مي‌دهند! همان طور که پيش‌بيني مي‌شد نمي‌توان به برجام اروپايي خوش‌بين بود. رؤساي جمهوري و نخست وزيران کشورهاي اروپايي در مذاکرات سياسي حرف‌هاي خوبي مي‌زنند اما شرکت‌هاي اروپايي، در تنازع منافع ميان بازار ايران و آمريکا، راه ديگري طي مي‌کنند و نهايت پاسخ نخست وزير فرانسه در برابر اين پرسش که چرا توتال اعلام قطع همکاري با ايران کرده است جمله حکيمانه «من که مديرعامل توتال نيستم» است! شرکت توتال با خود فناوري مي‌آورد اما شرکت پژو در ايران، طي سه دهه اخير فقط فروش داشته و عملاً يک سنت در ايران سرمايه‌گذاري نکرده است. چهل درصد از بازار خودرو ايران با تقاضاي کل يک ميليون و ششصد هزار دستگاه، نصيب پژو بوده است که با فروش محصولات قديمي‌و از رده خارج طي سه دهه گذشته بيش از يک ميليارد دلار سود برده است. سيتروئن و DS نيز با مونتاژ يا صادرات محصولات آماده به ايران سود قابل توجهي برده‌اند. پژو، بعد از برجام طي قراردادي با وزارت صنايع ايران در حضور رئيس جمهوري تعهد کرد که سه مدل جديد محصول ارائه کند تا در ايران مونتاژ شود و بخشي از قطعات آن در صنعت قطعه‌سازي ايران توليد شود اما اينک ناگهان نه فقط پژو بلکه اتحاد PSA(1) در لبيک به نداي آمريکا اعلام کرده است بازار ايران را ترک مي‌کند. روند وقايع فوق و خروج پي در پي شرکت‌هاي اروپايي از ايران نشان مي‌دهد، حرف‌هاي سياسي سياستمداران اروپايي به هيچ روي قابل اتکا نيستند و ميزان الحراره واقعي پايبندي يا ناپايبندي اروپا به برجام، «رفتار» شرکت‌هاست نه «گفتار» سياستمداران. در اين اوضاع، ديگر نمي‌توان به همکاري غربي‌ها، چندان دل‌خوش کرد بلکه فقط بايد به دستيابي به فناوري انديشيد. طبيعي است که همه انواع فناوري‌ها را نمي‌شود يکجا در کشور توليد کرد. فناوري‌ها حاصل هزاران سال دانش انباشته نوع بشرند. فناوري‌ها را بايد آموخت و روند آموختن، پروسه‌اي زمان‌بر است. اما ما نيز به هيچ‌وجه، در ابتداي جاده نايستاده‌ايم بلکه هم داراي ذخاير گرانقدري از دانش و تجربه‌ايم و هم نخبگان ايراني صاحب دانش در سراسر دنيا به وفور داريم. براي گذر هميشگي از تحريم‌ها، بايد فناوري‌ها را بومي‌کنيم تا اقتصاد کشور، اقتصاد مقاومتي شود. بومي‌کردن فناوري‌ها، در مدت زمان نسبتاً کم، عميقاً نيازمند به‌کارگيري نخبگان و بازگشت نخبگان ايراني و وطن‌دوست مقيم خارج است.

راه دور زدن تحريم‌ها از مسير تجار حرفه‌اي و ماهر مي‌گذرد اما نهايتاً به خلق بابک‌ زنجاني‌ها مي‌انجامد اما راه غلبه بر تحريم‌ها از مسير جذب و به‌کارگيري نخبگان به دست مي‌آيد. براي جذب نخبگان راه‌هاي رفته و به نتيجه نرسيده ديگر جواب نمي‌دهد بايد همه شرايط و جذابيت‌هاي جذب نخبگان فراهم آيد. با جذب نخبگان کشور مصون و آسيب‌ناپذير مي‌شود. ديگر نيازمند پژو و توتال نخواهيم بود. بايد طراحي نو در انداخت و اين البته به همان اندازه که دشوار مي‌نمايد، ضروري است



کلاهبرداري از طريق تور‌هاي جام جهاني

جانشين پليس آگاهي ناجا با اشاره به آغاز مسابقات جام جهاني روسيه و اقدام علاقمندان به فوتبال براي تهيه بليت ضمن هشدار به شهروندان، گفت: تهيه بليت مسابقات جام جهاني بايد از طريق مبادي ذيربط از جمله سايت فدراسيون فوتبال ايران صورت گيرد.

به گزارش خبرگزاري ميزان سردار مسعود منفرد با اشاره به برگزاري مسابقات جام جهاني روسيه و تکاپوي علاقمندان براي خريد بليت و حضور در اين مسابقات، اظهارداشت: در همين رابطه برخي آژانس‌هاي مسافرتي به صورت غيرمجاز فعاليت کرده به گونه‌اي که از طريق روش‌هاي مختلف نظير تبليغات گسترده و فريبنده خصوصاً در فضاي مجازي، چاپ آگهي در مطبوعات و يا پخش آن در سطح شهر براي فروش بليت مسابقات و اعزام دوستداران فوتبال به کشور روسيه از طريق تور‌هاي جام جهاني اقدام مي‌کنند.

وي خاطرنشان کرد: بنابراين وقوع کلاهبرداري توسط آژانس‌هايي که با اين ادعا در حال ثبت نام دوستداران فوتبال مي‌باشند، متصور است که هموطنان بايستي مراقب باشند تا در دام آنان گرفتار نشوند.

جانشين پليس آگاهي ناجا ضمن هشدار به شهروندان، توصيه کرد: علاقمندان اين رشته ورزشي براي تهيه بليت مسابقات جام جهاني بايستي به مبادي ذيربط از جمله سايت فدراسيون فوتبال ايران مراجعه و از آن طريق کسب اطلاع کنند.

اين مقام ارشد انتظامي‌ادامه دارد: افرادي که براي ديدن مسابقات فوتبال قصد رفتن به کشور روسيه را دارند بايد به مراکز و آژانس‌هاي مسافرتي رسمي‌که مجوز سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دارند مراجعه و از پرداخت هرگونه وجه و تحويل اسناد و مدارک به افرادي که با تبليغات گسترده و فريبنده مدعي اجراي تور‌هاي جام جهاني هستند، خودداري کنند.

وي به شهروندان توصيه کرد: به آگهي‌هايي که در فضاي مجازي، روزنامه‌هاي کثيرالانتشار و يا در سطح شهر يا معابر عمومي‌در خصوص اعزام به تور‌هاي جام جهاني مشاهده مي‌کنيد، اعتماد نکنيد.

جانشين پليس آگاهي ناجا از شهروندان خواست براي اخذ ويزا شخصاً با ارائه گذرنامه به سفارتخانه‌ها مراجعه و از دادن مدارک به افراد ناشناس يا شرکت‌ها و آژانس‌هاي غير معتبر خودداري کنند.

اين مقام ارشد انتظامي‌توصيه کرد: مسافرت‌هاي احتمالي هموطنان عزيز به ساير کشور‌ها براي شرکت در مسابقات جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه و تمايل به دريافت ارز‌ها از مبادي غير رسمي‌احتمال ارائه دلار، يورو و ساير ارز‌هاي جعلي از سوي سودجويان و قانون شکنان به شهروندان وجود دارد که خروج ارز‌هاي جعلي از کشور مي‌تواند تبعات منفي در بر داشته باشد.

جانشين پليس آگاهي ناجا در خاتمه گفت: لازم است هموطنان گرامي، ارز مورد نياز خود را از مبادي رسمي‌تهيه کنند تا اسير دام جاعلان و کلاهبرداران ارز‌هاي جعلي نشوند


39کشور نيازمند کمک غذايي خارجي

گزارش سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد (فائو) حاکي از اين است که تعداد کشورهاي نيازمند کمک‌هاي غذايي خارجي با اضافه شدن کيپ‌ورد و سنگال به رقم 39 کشور رسيده است. تداوم تأثير منفي مناقشات و بحران‌هاي اقليمي‌بر امنيت غذايي 31 کشور در آفريقا، هفت کشور در آسيا و‌هائيتي باعث شده که هيچ‌يک از اين کشورها از ليست خارج نشوند. بر اساس گزارش، فائو 39 کشور نيازمند کمک‌هاي غذايي خارجي عبارت‌ از: افغانستان، بورکينافاسو، بروندي، کامرون، کيپ‌ورد، جمهوري آفريقاي مرکزي، چاد، کنگو، جمهوري دموکراتيک کنگو، جيبوتي، اريتره، اتيوپي، گينه،‌هائيتي، عراق، کنيا، جمهوري دموکراتيک خلق کره، لسوتو، ليبريا، ليبي، ماداگاسکار، مالاوي، مالي، موريتاني، موزامبيک، ميانمار، نيجر، نيجريه، پاکستان، سنگال، سيرالئون، سومالي، سودان جنوبي، سودان، سوازيلند، سوريه، اوگاندا، يمن و زيمبابوه هستند



سودجويي دلالان، عامل اصلي گراني میوه

رئيس اتحاديه صنف فروشندگان ميوه و سبزي تهران، علل اصلي گراني ميوه و صيفي در بازار را ارايه نکردن فاکتور و خالص فروشي توسط بارفروشان، سودجويي واسطه گران، نبود تعادل در عرضه و تقاضا و اعتصاب کاميون داران عنوان کرد.

«اسدا... کارگر» در گفت و گو با ايرنا افزود: نوسان قيمت ميوه و صيفي ارتباط چنداني به خرده فروشي‌ها ندارد زيرا به دليل حضور دلالان و قانونمند نبودن خريد ميوه و صيفي در مبداء و ارايه نشدن فاکتور و خالص فروشي توسط برخي از بارفروشان قيمت اين محصولات در مقصد با افزايش روبرو مي‌شود.

وي اظهارداشت: طبق قانون بايد بارفروشان ميوه و سبزي و صيفي را خالص فروشي و با فاکتور عرضه کنند اين درحاليست که اکنون بيش از 40 درصد بارفروشان فاکتور براي فروش ميوه، سبزي ارايه نمي‌کنند که همين بي قانوني منجر به تنش اعضاي صنف فروشندگان ميوه و سبزي با سازمان تعزيرات حکومتي در قيمت گذاري و عرضه محصول مي‌شود.



يک خبر مهم براي جاماندگان سهام عدالت

سازمان خصوصي‌سازي از مشمولان سهام عدالتي که تاکنون شماره شباي بانکي خود را اعلام نکرده‌اند خواسته تا پايان خرداد ماه جاري اقدام به ثبت شماره شباي بانکي خود در سامانه سهام عدالت کنند چرا که اين سامانه با شروع تير ماه به مدت دو هفته از دسترس خارج مي‌شود.

سازمان خصوصي‌سازي از مشمولان سهام عدالتي که تاکنون شماره شباي بانکي خود را اعلام نکرده‌اند خواسته تا پايان خرداد ماه جاري اقدام به ثبت شماره شباي بانکي خود در سامانه سهام عدالت کنند چرا که اين سامانه با شروع تير ماه به مدت دو هفته از دسترس خارج مي‌شود.

از فروردين ماه سال ۱۳۹۶ سازمان خصوصي سازي اعلام کرد که مشمولان سهام عدالت مي‌توانند با ورود به سامانه، شماره شباي بانکي خود را وارد کنند. سازمان خصوصي‌سازي بعد از اينکه مشمولان سهام عدالت شماره حساب بانکي خود را در سامانه سهام عدالت وارد کردند اقدام به راستي آزمايي اين شماره شباهاي بانکي مي‌کرد و در صورت تاييد نشدن شماره حساب دوباره در پيامي‌از مشمول مي‌خواست تا شماره شباي جديد را در سامانه وارد کند.



کارخانه برق تهران، ۸۰ ساله شد

بيستم خرداد ۱۳۱۷ خورشيدي، سال‌ها پس از بازي‌هاي کودکانه شاه و زنانش با کليد برق، خيابان‌هاي طهران قديم براي اولين بار زير نور کارخانه برق روشن شد و از ظلمات دهشتناک گذشته خود رها شد. به گزارش ايسنا، «تاريخ ايراني» نوشت: ... رضاشاه پهلوي با مشورت با آگاهان و مشاوران فني خود دريافته بود که کارخانه کوچک برقي که امين‌الضرب سال‌ها پيش تاسيس کرده‌ است، پاسخگوي نيازهاي مردم شهر نيست و در نتيجه در ميدان ژاله – که در آن زمان در حومه شهر واقع بود - کارخانه ديگري ساخت که قدرت بيشتري نسبت به کارخانه برق امين‌الضرب داشته باشد. برق کارخانه امين‌الضرب ظاهرا برق کم‌جاني بود چنانکه به طنز و مطايبه درباره‌اش مي‌گفتند که براي ديدن برق تهران بايد کبريت کشيد. اکنون رضاشاه که پس از سرنگون کردن قاجاريه به دنبال نامي‌درخشان‌تر از قجري‌ها براي خودش بود، پس از تصميمات بزرگي که براي آرايش شهر و جاده‌ها و پوشش مردم گرفت، مي‌خواست اين تصميمات زير نوري رخشان‌تر به چشم آيد، ضمن آنکه اين برق‌رساني به خيابان‌ها و کوي و برزن خود شيوه‌اي از اعمال امنيت و نظارت بيشتر بر شهر بود


جهان.jpg


جوجه شدن تخم‌مرغ‌هاي دور ريخته در گرجستان!
صدها جوجه از تخم مرغ‌هايي که توسط يک مرغداري در شهر "مارنئولي" (منطقه شرقي گرجستان) بيرون ريخته شده بودند سر از تخم درآوردند و ويديويي از اين اتفاق توسط ساکنان محلي در شبکه اجتماعي فيس بوک توزيع شده است. به گزارش ايسنا، تيمور ابازوف ، شهردار "مارنئولي" اين اتفاق را غيرمعمول دانست و خاطر نشان کرد که جوجه‌ها از مرکز زباله به مرکز شهر منتقل شده‌اند و تعدادي از آن‌ها را نيز برخي ساکنان محلي برداشته‌اند. به گزارش اسپوتنيک، همچنين شهردار اين شهر افزود: تا آنجا که من مي‌دانم کارکنان مرغداري تصور مي‌کردند تخم مرغ‌ها خراب شده‌اند و به همين علت آنها را دور ريخته‌اند اما در مرکز زباله شرايط به گونه‌اي بوده که انگار مرغ روي تخم‌ها نشسته و به همين خاطر بسياري از تخم مرغ‌ها جوجه شده‌اند

با ۲۰ ميليون تومان چه کسب‌وکاري راه‌اندازي کنيم؟

راه‌اندازي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط هزينه زيادي نمي‌خواهد و با ۲۰ ميليون تومان هم مي‌شود يک بنگاه اقتصادي کوچک راه انداخت. تاسيس يک شرکت تعاوني يا فراهم کردن مقدمات يک شغل خانگي ايده‌اي است که مي‌توانيد در سر بپرورانيد.

راه‌اندازي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط هزينه زيادي نمي‌خواهد و با ۲۰ ميليون تومان هم مي‌شود يک بنگاه اقتصادي کوچک راه انداخت. تاسيس يک شرکت تعاوني يا فراهم کردن مقدمات يک شغل خانگي ايده‌اي است که مي‌توانيد در سر بپرورانيد.

به گزارش ايسنا، در طول سال‌هاي گذشته به فراخور رشد روزافزون جمعيت، افزايش تعداد فارغ‌التحصيلان دانشگاهي و اهميت پاسخگويي به نياز بازار کار، ايجاد بنگاه‌هاي کوچک و متوسط و به دنبال آن کسب‌وکارهاي خرد و کوچک اهميت بيشتري پيدا کرده است.

کارشناسان بر اين باورند که وجود مزيت‌ها و ويژگي‌هاي ممتاز بنگاه‌هاي کوچک و زودبازده دليل استقبال فعالان اقتصادي از راه‌اندازي اين بنگاه‌ها بوده است، چراکه بنگاه‌هاي خرد و کوچک و متوسط در عين اشتغالزايي، بازدهي و بهره‌وري بالا و قيمت تمام شده پاييني دارند و از هزينه‌هاي بالاي شرکت‌هاي بزرگ در آن‌ها خبري نيست.

بنگاه‌هاي کوچک و متوسط به دليل ويژگي‌هاي خاص خود کارکردهاي منحصر به فردي دارند که اشتغالزايي، توزيع پول در جامعه، توسعه مناطق حاشيه‌اي و تربيت نيروي انساني مورد نياز صنايع و بنگاه‌ها از مهمترين رويکردها به شمار مي‌رود.

امروز براي داشتن شغل ديگر نبايد منتظر برنامه‌هاي دولت بود بلکه اگر سرمايه‌ اندکي در اختيار داريم بايد با آن کسب و کاري براي خود راه‌ اندازي کنيم و براي شروع اين سرمايه را در جهت ايجاد يک کارگاه کوچک نجاري، توليد کيف و کفش، ساخت انواع بدليجات و صنايع دستي، بافت تابلو فرش، تهيه و بسته بندي محصولات غذايي و گياهان دارويي به کار بگيريم.

در اين باره رييس کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران به ايسنا مي‌گويد: بنگاه‌هاي کوچک و متوسط به دليل پايين بودن هزينه‌هاي جاري مي‌توانند خود را با هر نوع شرايط و تغييرات و نوسانات اقتصادي وفق دهند، به نحوي که اگر در شرايط بحران اقتصادي با مشکل تامين مواد اوليه مواجه شوند با کمترين هزينه‌ بنگاه را تعطيل مي‌کنند و به محض ايده آل شدن شرايط و بهبود اوضاع، مجددا فعال مي‌شوند و در وضعيت مطلوبي قرار مي‌گيرند.

او از صنايع دستي و فرش به عنوان نمونه‌اي از بنگاه‌هاي کوچک و زودبازده نام مي‌برد که مي‌تواند با صرف هزينه کم و يک مکان کوچک، درآمدزايي و اشتغالزايي بالايي به دنبال داشته باشد و مي‌گويد يک واحد کوچک و زودبازده براي راه‌اندازي نياز به هزينه زيادي ندارد و به طور متوسط با ۲۰ ميليون تومان مي‌توان يک شرکت تعاوني يا بنگاه کوچک اقتصادي ايجاد کرد.

فتح‌الهي معتقد است هزينه‌هاي پرسنلي، نگهداري و حامل‌هاي انرژي در کارگاه‌هاي کوچک کم است و به همين دليل از دوام و بقاي بيشتري نسبت به بنگاه‌هاي بزرگتر برخوردارند.

البته اين مقام مسئول کارگري آسيب‌پذير بودن اين کارگاه‌ها را يادآوري کرده و مي‌گويد: کمبود امکانات و نقدينگي، عدم بهره‌مندي از حمايت‌هاي دولتي و پايين بودن قدرت رقابت‌پذيري، مي‌تواند توان توليد و شرايط کار در اين مجموعه‌ها را تحت تاثير قرار دهد لذا در صورت عدم حمايت در معرض تهديد و شکنندگي قرار مي‌گيرند و در گير و دار تحولات اقتصادي از چرخه فعاليت حذف مي‌شوند.

پيشنهاد رييس کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران اين است که دولت براي حفظ و نگهداري بنگاه‌هاي کوچک و متوسط، بانک‌ها را موظف کند ۵۰ درصد منابع و تسهيلات خود را به کارگاه‌ها و بنگاه‌هاي زودبازده اختصاص بدهند و خود بر نحوه توزيع آن نظارت و مديريت داشته باشد.

در حال حاضر شهرک‌هاي صنعتي زيادي در کشور وجود دارد که يا راکد مانده و يا با کمترين ميزان ظرفيت خود فعاليت مي‌کنند، در صورتي که استفاده بهينه و شايسته از ظرفيت اين بنگاه‌ها مي‌تواند ضمن احياي اين شهرک‌ها، زمينه رونق توليد داخلي را فراهم کند.

علي اکبر سيارمه ـ کارشناس حوزه کار در اين باره به ايسنا مي‌گويد: عليرغم آنکه شهرک‌هاي صنعتي از ظرفيت بالاي اشتغال برخوردارند ولي طي سال‌هاي گذشته کمترين توجه به آن‌ها را داشتيم، در حالي که با به‌کارگيري نيروهاي کار در اين مجتمع‌ها مي‌توانستيم از ظرفيت‌شان به شکل مطلوب‌تري استفاده کنيم.

به گفته وي، امروز بسياري از شهرک‌هاي صنعتي، راکد و بلا استفاده باقي مانده يا با کمتر از ۳۰ درصد توان و ظرفيت خود کار مي‌کنند و اغلب به مکاني براي انبار کالا تبديل شده‌اند.

زماني کفش‌هاي دست دوز ايراني با کفش‌هاي ايتاليايي برابري مي‌کرد ولي امروز جاي آن‌ها را اجناس و کالاهاي عمدتا بي‌کيفيت خارجي و وارداتي گرفته است.

اين کارشناس حوزه کار، تحقق ۹۵ درصد اشتغال در بنگاه‌هاي کوچک و زودبازده را يادآور شده و مي‌گويد: ايجاد بنگاه‌هاي کوچک و زودبازده در دنيا به جهت سودآوري و مقرون به صرفه بودن روز به روز در حال گسترش است، لذا براي دستيابي به اشتغال پايدار و گسترده بايد به سمت ايجاد بنگاه‌هاي زودبازده برويم.

سيارمه با اشاره به سابقه طولاني کارگاه‌هاي کوچک صنعتي و مشاغل آزاد در ايران مي‌افزايد: بسياري از پوشاک و البسه، کفش و ابزار و لوازم مورد نياز مردم و مصرف خانه‌ها در همين کارگاه‌هاي کوچک تهيه و توليد و ساخته مي‌شد. زماني کفش‌هاي دست‌دوز ايراني با کفش‌هاي ايتاليايي برابري مي‌کرد ولي امروز جاي آن‌ها را اجناس و کالاهاي عمدتا بي‌کيفيت خارجي و وارداتي گرفته است.

به گزارش ايسنا، با وجود آنکه بنگاه‌هاي کوچک جزو آسيب‌پذيرترين واحدهاي کسب و کار به شمار مي‌روند اما بيشترين حجم اشتغال کشور در اين بنگاه‌ها نهفته است.کيف و کفش، پوشاک و چرم از جمله صنايعي است که گسترش کارگاه‌هاي آن مي‌تواند ظرفيت ايجاد دست‌کم ۵۰۰ هزار شغل در کشور را به وجود آورد. از شرکت‌هاي دانش بنيان هم مي‌توان به عنوان يکي از بنگاه‌هاي کوچک موفق ياد کرد و ايجاد آن‌ها را با تقويت نوآوري و کارآفريني در دستور کار قرار داد.

راه‌اندازي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط به منابع مالي زيادي نياز ندارد ولي کمبود نقدينگي هميشه يکي از مشکلات عمده اين بنگاه‌هاست. با اين حال بنگاه‌هاي کوچک و زودبازده اقتصادي همچنان در ايجاد اشتغال دائم و پايدار موثرند و موجب افزايش توليد ناخالص داخلي، رونق توليد و کاهش بيکاري جوانان مي‌شود