تعاوني‌هاي سهام عدالت منحل نشوند
رئيس اتاق تعاون با اشاره به بحث‌هايي مبني بر تبديل تعاوني‌هاي سهام عدالت به صندوق‌هاي سرمايه گذاري، از نمايندگان مجلس خواست تا کمک کنند اين تعاوني‌ها منحل نشوند و بتوان با ادامه فعاليت آنها سهم تعاون از اقتصاد ملي را افزايش داد.
به گزارش فارس، بهمن عبدالهي ،با ارائه پيشنهاد عدم توقف فعاليت تعاوني‌هاي سهام عدالت گفت: در حال حاضر با احتساب اعضاي تعاوني‌هاي سهام عدالت، ۵۰ ميليون نفر از جمعيت کشور عضو تعاوني‌ها هستند. وي گفت: در بخش تعاون به لحاظ ظرفيت‌هاي قانوني از جمله اهداف پيش بيني شده در برنامه‌هاي توسعه اي، سياست‌هاي کلي اصل ۴۴ قانون اساسي همچنين سند توسعه بخش تعاون، هيچ کمبود قانوني وجود ندارد.




مديريت بازار از توان بانک مرکزي خارج شده است
عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از عملکرد بانک مرکزي و سياست‌هاي پولي انتقاد کرد.
منصور مرادي ، با انتقاد از سياست‌هاي بانک مرکزي در سال‌هاي گذشته اظهار داشت: سال گذشته شاهد بوديم که تمام تمرکز بانک مرکزي بر روي اصلاح نظام بانکي و کاهش سود بانکي بود، اين سياست با اين ديدگاه دنبال مي‌شد تا مردم پول و سرمايه خود را به چرخه اقتصادي کشور ببرند.
عضو کميسيون برنامه، بودجه مجلس ادامه داد:از آنجايي که مردم نگران هستند سرمايه‌هاي شان از بين برود اين سياست بانک مرکزي با موفقيت همراه نبود.





سکه گران تر مي‌شود اگر سياست درستي دنبال نشود
عضو کميسيون اقتصادي مجلس از سياست‌ها اقتصادي دولت در زمينه مديريت بازار و قيمت‌ها انتقاد کرد.
احمد انارکي محمدي ، با اشاره به افزايش ناگهاني قيمت سکه، اظهارداشت: سياست‌هاي پولي و مالي دولت بايد به سمتي برود که از عهده تنظيم بازار بر آيد اما در حال حاضر شاهد هستيم که نقدينگي سرگردان از بازار دلار به سمت بازار سکه و طلا رفته است. عضو کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به افزايش ناگهاني خودرو در روزهاي گذشته بيان کرد: در روزهاي اخير شاهد بوديم که نقدينگي و پول‌هاي سرگردان به بازار خودرو نيز هجوم آورده‌اند و اگر اين بازار نيز اشباع شود اين پول‌ها به بازار ديگري خواهد رفت.
بخش خصوصي با تسويه بدهي‌هاي دولت تقويت مي‌شود
سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌بر لزوم مهار روند رو به رشد بدهي‌هاي دولت تاکيد کرد. به گزارش خانه ملت، زهرا سعيدي مبارکه ، درباره وضعيت بدهي‌ها دولت گفت:متاسفانه حجم بدهي‌ها دولت به دستگاه‌ها و بخش خصوصي بالا است و بايد اين روند رو به رشد کنترل شود در اين راستا در قانون برنامه ششم توسعه کشور نيز براي پرداخت بدهي دولت به بانک‌ها راهکارهاي اتخاذ شده است. سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد:اينکه در سازمان برنامه و بودجه دفتر پايش تعهدات دولت تاسيس شده اقدام مناسبي در راستاي تعيين تکليف بدهي‌هاي دولت است؛ اما براي تسويه بدهي‌ها دولت بايد اقدامات تکميلي نيز انجام داد چرا که تسويه بدهي‌هاي دولت به تقويت بخش خصوصي منتهي مي‌شود.
نماينده مردم مبارکه در مجلس دهم شوراي اسلامي‌تصريح کرد: بازپرداخت بدهي‌هاي دولت يک اولويت محسوب مي‌شود و نکته ديگر اينکه بايد از رشد بدهي‌ها در سال‌هاي آتي نيز جلوگيري شود و در اين راستا تمهيدات کارشناسي اتخاذ شود. سعيدي مبارکه تصريح کرد:بخشي از بدهي‌ها دولت مربوط سنوات گذشته است؛ اما بخشي از بدهي‌هاي دولتي نيز به دليل اتکاي بودجه به درآمدهاي حاصل از انتشار اوراق مشارکت در سال‌هاي اخير مربوط مي‌شود که بديهي است بايد بحث انتشار اوراق مشارکت نيز کنترل شود. سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌يادآور شد:در هرصورت بايد با اعمال مديريت صحيح اقتصادي، هزينه‌هاي کشور کنترل شود و در راستاي جلوگيري از رشد بدهي‌هاي دولت بايد بدنه دولت کوچک شود.
محاسبه و اخذ سود مرکب
توسط بانک‌ها ممنوع است
رئيس کل بانک مرکزي از محاسبه و اخذ سود مرکب را توسط بانک‌ها ممنوع دانست. به گزارش خانه ملت، ولي‌ا... سيف درباره وضعيت محاسبه نرخ سود بانکي گفت:دستورالعمل بانک مرکزي در خصوص محاسبه نرخ سود وام کاملا شفاف بوده است و بانک‌ها ملزم به اجراي آن هستند. رئيس کل بانک مرکزي تصريح کرد: محاسبه و اخذ سود مرکب توسط بانک‌ها ممنوع است و براساس مکانيزم تعريف شده بايد مولفه‌هاي نرخ سود و مدت در تسويه وام‌هاي بانکي ملاک باشند. سيف درباره وضعيت ارزي کشور افزود:کميته تخصصي در بانک مرکزي در حال بررسي مسائل و مشکلات نظام ارزي است و تصميمات اين کميته در جلسه ستاد اقتصادي دولت با حضور معاون اول رئيس جمهور مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

تجارت کاهش قدرت خرید مردم را بررسی می‌کند؛
گروه اقتصاد کلان_ ايليا پيرولي: درحالي‌که مبناي برنامه دولت دوازدهم در سال 97 کاهش شکاف طبقاتي و ميزان فقر در جامعه بود، اما با گذشت حدود سه ماه از اين سال، آمارها از آب رفتن سفره‌هاي خانوارها به خصوص مزدبگيران حکايت مي‌کند.
گروه اقتصاد کلان_ ايليا پيرولي: درحالي‌که مبناي برنامه دولت دوازدهم در سال 97 کاهش شکاف طبقاتي و ميزان فقر در جامعه بود، اما با گذشت حدود سه ماه از اين سال، آمارها از آب رفتن سفره‌هاي خانوارها به خصوص مزدبگيران حکايت مي‌کند.
بازارهاي اقلام خوراکي و مصرفي خانوارها در فاصله چند روز مانده به انتهاي سومين ماه سال 97، همچنان آبستن تحولات لحظه‌اي قيمت‌ها هستند. اگر زماني بر روي بسياري از اقلام مصرفي خانوارها برچسب الصاق شده بود، اما حالا ديگر بازاريان به دليل تغييرات پي در پي قيمت‌هاي اجناس، نيازي به ادامه آن پيدا نمي‌کنند؛ چرا که خود نيز به نوعي دچار گيجي شده‌اند؛ آن هم از نوع گيجي قيمتي.
برنامه‌هاي دولت دوازدهم براي کاهش فاصله درآمد خانوارها با هزينه‌هايشان رنگ پريده شده‌اند، آنچنان که در اين سه ماه گذشته قدرت خريد خانوارها با کاهش چند باره مواجه شده است.
نشانه‌هاي کاهش قدرت خريد
نشانه‌هاي کاهش قدرت خريد خانوارها از پارسال هويدا شده بود. هنگامي‌ که دولت دوازدهم در اواخر شهريور نرخ سود سپرده‌ها را کاهش داد، نقدينگي سرگردان به بازارهاي سکه، دلار و مسکن کوچ داده شدند و از همان زمان التهابات بازار دلار و سکه آغاز شد، بطوري که در اواخر زمستان پارسال موج گراني دلار به اوج خود رسيده بود. همان زمان اغلب کارشناسان اعلام کردن که اين امر موجب گراني اقلام خانوارها خواهد شد. آنها مي‌گفتند که گراني ارز به معناي کاهش واردات و به تبع آن رشد سرسام‌آور قيمت اجناس است. بر اساس داده‌هاي مراکز پژوهشي، در آن زمان ارزش پول ملي کشور با کاهش 25 درصدي مواجه شد. از طرفي دستمزد کارگران در انتهاي سال 97، مثل سال‌هاي گذشته کمتر از ميزان نرخ تورم واقعي و سبد هزينه‌اي تعين شد. همه اين عوامل چون بهمني بر سر خانوارها، مزدبگيران و به خصوص خانوارهاي دهک پايين جامعه خراب شد. اين در حالي است که بيش از نيمي‌از کشور را خانوارهاي مزدبگير تشکيل مي‌دهند که براساس محاسبه‌هاي صورت گرفته از سال 86 ، قدرت خريد آنها بيش از 200 درصد کاهش يافته و نکته قابل تأمل اين روند همچنان ادامه دارد.
دلايل کاهش قدرت خريد
نبود تقاضاي موثر در اثر رکود در توليد، ارتباط مستقيمي‌با کاهش قدرت خريد خانوارها داشته است. اين رکود از زمان دولت نهم آغاز و در دولت دهم به اوج خود رسيد. دولت يازدهم و دولت فعلي نيز با وجود همه تمهيدات لازم براي رونق توليد و رشد تقاضا نتوانستند که سب کوچک خانوارها را با يک سبد بزرگ جابجا کنند. جابجايي منابع و نابرابري گسترده در توزيع آن، سياستگذاران را وادار کرده است که ميزان دستمزد سالانه را کمتر از نرخ تورم واقعي تعيين کنند. افزايش هزينه‌هاي زندگي در برابر دستمزد کمتر از نرخ تورم، شکاف ميان درآمد و هزينه‌ها را افزايش داده است. از طرفي تورم انباشته شده در طي اين سال‌ها حالا مانند يک زخم کهنه سر باز زده و باعث شده تا شتاب گراني‌ها سريع‌تر از حد تصور برسد. التهابات تنش‌هاي سياسي ناشي از خروج آمريکا از برجام و به تبع آن تحريم‌ها باعث ايجاد جورواني منفي در اقتصاد شده است. اين موضوع رشد اقتصادي را متأثر کرده و به تبع آن قدرت خريد را نيز تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
ديگر دلايل
کارشناسان اقتصادي معتقدند موضوع قدرت خريد خانوارها به ميزان درآمدها و قيمت تمام شده توليد وابسته است. بر اساس گفته‌هاي آنها اکنون قيمت تمام شده توليد با رشد پي در پي مواجه بود که اين امر موجب کاهش دستمزدها شده است. آنطور که علي اکبر لبافي، کارشناس مسائل کارگري گفته است: آمار و اطلاعات نشان مي‌دهد که از سال ۱۳۸۰ تاکنون ظرفيت توليد دو برابر شده است، ولي نسبت به ۱۰ سال قبل قدرت خريد مردم و کارگران نه تنها ثابت مانده، بلکه بعضا کاهش هم يافته است. اين وضعيت موجب خالي ماندن ظرفيت بنگاه‌ها شده است تا نتوانند در يک ظرفيت تکميلي کار کنند و طبيعي است که در ظرفيت پايين ۳۰ تا ۵۰ درصدي قيمت تمام شده محصول افزايش مي‌يابد. به گزارش ايسنا، لبافي گفته است: طرح‌هايي که اکنون در حال‌ حاضر در حال اجرا است نمي‌تواند تحرک اشتغالي و بهبود اقتصادي ايجاد کند تا به افزايش قدرت خريد منجر شود.
قدرت خريد چقدر کاهش يافته
اگر زماني کشور در حال گذار از رکود به رنق بود و اين روند شتاب گرفته بود؛ اما حالا به دليل کمبود تقاضا، از يک سو و از طرفي نيز آغاز روند رشد تورم به علت افزايش نرخ ارز، سکه و قيمت تمام شده توليد باعث شده تا خانوارهاي مزد بگير، قدرت خريد خود را از دست داده و در نتيجه اين کاهش قدرت خريد، تقاضا براي محصولات و خدمات مختلف کاهش بايد.
آنگونه که وحيد شقاقي در گفت‌و‌گو به ايسنا گفته است: افزايش قيمت دلار، باعث شده طي هشت ماه اخير ارزش پول ملي و قدرت خريد مردم 80 درصد کاهش پيدا کند، اين در حالي است که سال 96 در حال نزديک شدن به قدرت خريد سال 90 بوديم اما با اين وضعيت اگر هيچ عامل مخرب ديگري بر اقتصاد کشور تاثير نگذارد شايد 10 سال ديگر قدرت خريد مردم به اندازه قدرت خريد سال 90 برسد.اين استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمي‌با بيان اينکه اقتصاد ما از گذشته در برابر اين مساله ضربه‌پذير و شکننده بوده است خاطرنشان کرد: اقتصاد ايران در سال 91 با يک جنگ ارزي شديد مواجه شد و پس از فشار بر منابع ارزي، قيمت دلار از 1100 تومان به 3700 تومان افزايش پيدا کرد. شقاقي افزود: در نتيجه اين وضعيت تورم به بالاي 35 درصد رسيد؛ قدرت خريد مردم به شدت کاهش پيدا کرد و رشد اقتصادي کشور منفي 6.8 درصد شد؛ تبعات آن وضعيت هنوز هم ادامه دارد طوري که قدرت خريد مردم به قدرت خريد سال 90 نرسيده و در روزهاي اخير حتي دوباره رو به کاهش گذاشته است.
افزايش در نابرابري توزيع درآمدها
کاهش قدرت خريد خانوارها يعني فقيرتر شدن جامعه؛ در حالت کلي فقر به دو عامل سطح متوسط درآمدها و درجه نابرابري در توزيع آن بستگي دارد به طوري که افزايش درآمدها مي‌تواند باعث کاهش دامنه فقر شده و افزايش در نابرابري توزيع درآمدها مي‌تواند آن را افزايش دهد. فرشاد مومني، کارشناس اقتصادي يکي از دلايل کاهش قدرت خريد مردم را در افزايش نابرابري توزيع درآمدها و پشت کردن به عامه مردم و توليدکنندگان است. وي به سه بحران اساسي در کاهش تقاضا و توليد اشاره کرده و گفته است: اول بي‌عدالتي و نابرابري ناموجه شکننده را ايجاد کرده است به گونه‌اي که کارد به استخوان مردم رسيده و مردم صرفه‌جويي‌هاي خود را به سمت مواد لبني و پروتئيني بردند و اين فاجه است. دومين مشکل بحران از کارکرد افتادگي ساختارهاي قدرت و نظام حکمراني و سومين مشکل بحران مشارکت در بازارهاي سياسي و اقتصادي است. به نظر مي‌رسد مادامي‌که اقتصاد رانتي حام مطلق است نابرابري و قدرت خريد مردم موضوعي عادي جلوه خواهد کرد.
نوبخت تاکيد کرد: مردم نبايد فکر کنند فقط در بازارهاي ارز و سکه و خودرو مي‌توانند اقدام به سرمايه گذاري کنند؛ زيرا بازار سرمايه (بورس) ¬جذابيت بيشتري نسبت به ساير بازارها دارد؛ سرمايه گذاري در اين بازار به نوعي حمايت از توليدکنندگان محسوب مي‌شود. وي در گفتگوبا شبکه 2 سيما افزود: هم اکنون صادرات ما ۲۲ درصد بيشتر از واردات است و در اين زمينه هم وضع خوبي داريم. سخنگوي دولت با درخواست از مردم براي کمک به ساماندهي بازار ارز و سکه، گفت: بانک مرکزي به موقع سکه‌هاي پيش فروش شده را عرضه کرده است و قيمت‌هاي بالاتري که در بازار مشاهده مي‌شود به واسطه دست به دست شدن‌ها و عدم اطمينان در بازار سکه است. نوبخت افزود: دولت با قاطعيت اعلام مي‌کند اگرچه با تشديد تحريم‌ها با مشکلاتي رو به رو خواهيم شد اما براي تأمين مايحتاج عمومي‌مردم تدابير لازم انديشيده شده است. وي گفت: بنا بر اعلام بانک جهاني، بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار ذخاير ارزي جمهوري اسلامي‌ايران است و توليد ناخالص ملي ۸۵ ميليارد دلار پيش بيني شده که از پارسال هم بيشتر است. نوبخت افزود: ميزان توليد خودرو داخلي در دو ماه اول امسال بيش از سال‌هاي گذشته بوده است. وي گفت: شوراي رقابت بيش از ۷ درصد براي افزايش قيمت خودرو لحاظ نکرده است و بيشتر از آن کار واسطه‌هاست و نبايد عده‌اي به بهانه افزايش قيمت غيررسمي‌ارز براي کالاهايشان افزايش قيمت نامتعارف در نظر بگيرند.
تدبير دولت براي تثبيت بازار
سخنگوي دولت گفت: حمايت از توليد داخل و مهار کردن تورم در اولويت ماست. نوبخت افزود: طبق گزارش بانک مرکزي تا پايان خرداد ماه شاهد تخصيص حدود ۱۵ ميليارد و ۶۵۸ ميليون دلار از بانک مرکزي در حوزه صادرات شرکت‌هاي توليدي هستيم؛ از اين ميزان حدود ۱۰ ميليارد و ۹۵۹ ميليون دلار درآمدهاي نفتي است و حدود چهار ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار هم از طريق سامانه نيما و از طريق صادرات غيرنفتي تامين شده است. وي اضافه کرد: از آنجا که بايد صادرکنندگان و واردکنندگان را با ارز ۴۲۰۰ توماني حمايت کنيم پس روند تامين بودجه مورد نياز از مراحل فوق ادامه خواهد داشت. نوبخت ادامه داد: براي استمرار برجام در شرايط فعلي، توقع جبران مافات ازجانب کشورهاي باقيمانده در اين تفاهمنامه داريم؛ زيرا معتقديم اگر ديگر کشورهاي باقيمانده منافع ما از برجام را تامين کنند، امکان ماندن ايران در اين تفاهمنامه وجود دارد. سخنگوي دولت با بيان اينکه به هر ترتيب خروج از برجام براي ايران هم بهايي دارد، افزود: توقع ما از دوستاني که قصد تحريک ما را براي خروج از برجام دارند ايجاد فضاي همکاري براي کاستن از تبعات خروج از برجام و تبديل کردن موقعيت‌ها به فرصت است؛ در اين راستا به کمک کشورهاي دوست و همسايه‌اي که در جريان برجام بودند هم نياز داريم. وي تصريح کرد: امکان اداره کشور وجود دارد راه اين مهم هم اتحاد و همدلي مردم و حمايت مردم از دولت است؛ ما نياز به کمک‌هاي دو قوه ديگر هم داريم، نبايد همه انتقادها را از دولت روا بدانيم
با رشدي بيش از ۲۷۰۰ واحد رقم خورد
شاخص بورس در تالار شيشه‌اي با رشدي بيش از ۲۷۰۰ واحد تاريخي‌ترين روز را در بازار سهام رقم زد و همه چشم‌ها را به سمت اين بازار کشاند. به گزارش خبرنگار ايبِنا، جزييات تحرک شاخص‌هاي اصلي بورس در پايان معاملات روز جاري نشان مي‌دهد که حداقل ۲ درصد افزايش براي متغيرهاي داد و ستدها در تابلوهاي آماري به ثبت رسيده است.

انفجار شاخص‌ها

بر اساس آمارهاي معاملاتي، روز گذشته همه شاخص‌هاي بورس با افزايش مواجه شدند به طوري که شاخص کل با ۲۷۶۷ واحد صعود معادل ۲.۸۷ درصد به ۹۹ هزار ۱۴۶ واحد، شاخص قيمت «وزني - ارزشي» با ۸۵۷ واحد افزايش معادل ۲.۸۷ درصد به ۳۰ هزار ۷۳۵ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۳۳۸ واحد رشد معادل ۱.۹۳ درصد به ۱۷ هزار و ۸۸۹ واحد، شاخص قيمت «هم وزن» با ۲۴۶ واحد افزايش، معادل ۱.۹۳ درصد به ۱۳ هزار و ۲۶ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۲۴۳ واحد رشد، معادل ۳.۰۵ درصد به ۱۰۹ هزار و ۴۷۶ واحد، شاخص بازار اول با ۲۱۱۵ واحد افزايش معادل ۳.۰۴ درصد به ۷۱ هزار و ۶۰۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۵۰۹۳ واحد رشد معادل ۲.۵۵ درصد، به ۲۰۴ هزار و ۸۱۶ واحد رسيد.

نمادهاي تاثيرگذار

از سويي ديگر ديروز ۷ نماد «فولاد با ۳۰۹ واحد، فارس با ۲۳۱ واحد، فملي با ۲۰۸ واحد، کگل با ۱۸۷ واحد، جم با ۱۲۲ واحد، تاپيکو با ۱۱۶ واحد و فخوز با ۱۰۷ واحد» بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص کل بورس بر جاي گذاشتند.

رشد دسته جمعي شاخص صنايع

اين گزارش مي‌افزايد، اکثر شاخص‌هاي صنايع تالار شيشه‌اي نيز روز جاري با رشد مواجه شدند به طوري که شاخص صنايع «محصولات چوبي با ۳۹۹۹ واحد صعود معادل ۵ درصد به ۸۴ هزار و ۸ واحد، ذغالسنگ با ۷۱ واحد افزايش معادل ۴.۶۹ درصد به يک هزار و ۵۸۵ واحد، فلزات اساسي با ۲۹۱۱ واحد صعود معادل ۴.۴۰ درصد به ۶۹ هزار و ۲۹ واحد، چند رشته‌اي با ۴۰۳ واحد رشد معادل ۴.۳۵ درصد به ۹ هزار و ۶۶۷ واحد، انتشار و چاپ با ۸۴۸۱ واحد صعود، معادل ۴.۳۱ درصد به ۲۰۵ هزار و ۲۲۰ واحد، فرآورده‌هاي نفتي با ۱۳ هزار و ۲۹۰ واحد رشد معادل ۴.۰۳ درصد به ۳۴۲ هزار و ۶۸۰ واحد و شيميايي با ۲۲۹ واحد افزايش معادل ۳.۹۳ درصد به ۶ هزار و ۶۰ واحد رسيد.

بيشترين افزايش قيمت

در عين حال نگاهي به آمارهاي معاملاتي امروز بازار سهام مشخص مي‌کند: قيمت سهام نمادهاي «خرينگ، تپمپي، فرآور، چفيبر، لخزر، فاسمين و کروي» بيشترين افزايش قيمت و نمادهاي «کمنگنز، دزهراوي، غگل، دانا، ثاباد، ددام و دفارا» بيشترين کاهش قيمت را در بازار سهام رقم زدند. در پايان معاملات ديروز بورس، در ۱۲۱ هزار و ۹۶۵ نوبت معاملاتي، بيش از يک ميليارد و ۶۶۰ ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش ۴۳۵ ميليارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار نيز با ۱۳ هزار ميليارد تومان افزايش به ۳۸۷ هزار و ۱۷۷ ميليارد تومان رسيد.

موسسه تحقيقاتي ETFGI ارزش دارايي‌هاي سرمايه گذاري شده در صندوق‌هاي قابل معامله بورسي در سطح بين الملل را بيش از ۵ تريليون دلار اعلام کرد. به گزارش ايبِنا، به نقل از موسسه تحقيقاتي ETFGI ارزش دارايي‌هاي سرمايه گذاري شده در صندوق‌هاي قابل معامله بورسي در سطح بين الملل به بيش از ۵ تريليون دلار بالغ شد. بر اساس اعلام موسسه تحقيقاتي و مشاوره ETFGI که اخبار و تحولات صندوق‌هاي قابل معامله و ابزار مشابه را در بازار‌هاي جهان و از جمله بورس تهران پوشش مي‌دهد، در پايان ماه مه ۲۰۱۸ ميلادي مجموع ارزش دارايي‌هاي سرمايه گذاري شده در اين ابزار را در بازار‌هاي بين المللي ۵۰۰۴ ميليارد دلار اعلام کرد. از سويي ديگر، در ماه مه سال جاري اين ميزان سرمايه گذاري با ۳۵ ميليارد دلار (۷ دهم درصد) رشد روبرو شد. مجموع ورودي سرمايه به صندوق‌ها طي اين ماه بالغ بر ۵۰ ميليارد دلار تخمين زده شد.

افزون بر اين، ارزش ورودي سرمايه صندوق‌هاي قابل معامله در کل بازار‌هاي جهاني طي ۵۲ ماه گذشته همواره مثبت بوده است. در پايان ماه مه تعداد کل صندوق‌هاي قابل معامله نزديک به ۵۶۰۰ مورد اعلام گرديد. گفتني است، در حال حاضر تعداد ۱۲ صندوق قابل معامله به مجموع ارزش ۹۲۰۰ ميليارد ريال در بورس تهران پذيرش و معامله مي‌شود