رسانه

امير داداشي در روزنامه آرمان امروز نوشت: خروج آمريکا از برجام و مطرح‌شدن احتمال قطع همکاري خودروسازان خارجي و توقف توليد خودروهاي پسابرجامي‌باعث شده تا قيمت اين خودروها در بازار به شدت افزايش يابد. در کنار اين موضوع رشد نرخ دلار در بازار غيررسمي‌نيز باعث ايجاد التهاب مضاعف در بازار خودرو شده و قيمت تمام خودروها با افزايش همراه بوده است. اين در حالي است که انجمن قطعه‌سازان فرانسه در نامه‌اي رسمي‌اعلام کرده است به همکاري خود با ايران ادامه مي‌دهد و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هم بارها وعده بازگشت ثبات به بازار را داده‌اند، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد که اکنون اختلاف بين قيمت کارخانه و بازار برخي خودروهاي مشترک توليدي با خودروسازان خارجي به حدود ۹۰‌ميليون تومان نيز رسيده است. به‌عنوان مثال قيمت کارخانه مزدا۳ تيپ ۳ معادل ۱۳۱‌ميليون تومان است، اما قيمت آن در بازار به ۲۱۵‌ميليون تومان رسيده است. بسياري از کارشناسان اعتقاد دارند با شدت‌گرفتن نظارت و کنترل در بازار ارز، سرمايه‌هاي سرگردان به سمت بازارهاي موازي حرکت کرده‌اند و پس از بازارهاي مسکن، طلا و سکه، بازار خودرو به جولانگاهي مامن براي دلالان تبديل شده است. مروري بر قيمت خودروها در بازار نشان مي‌دهد که اين بازار به‌شدت ملتهب شده و در اين شرايط نظارتي هم بر آن وجود ندارد. در حالي که دلالان و واسطه‌ها به ماهي‌گيري از آب گل‌آلود مشغول هستند و هر روز بيش از گذشته بر التهابات دامن مي‌زنند، در عمل خبري از مسئولان سازمان‌هاي مرتبط نيست و مشخص نيست چه کسي بايد با سوءاستفاده‌ها در بازار خودرو برخورد کند. فقط طي چند روز گذشته برخي از معاونان وزير صنعت، معدن و تجارت صحبت‌هايي درباره علت گراني خودرو کرده‌اند و وعده کنترل بازار را داده‌اند، اما در عمل بازار هر روز ملتهب‌تر مي‌شود. روز دوشنبه مجتبي خسروتاج، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، با بيان اينکه بخشي از قيمت‌ها و افزايش آنها متاثر از نظام عرضه و تقاضاست، گفت: بخشي از نوسانات قيمتي و نگراني در اين زمينه به اخبار سياسي و اجتماعي بازمي‌گردد که منجر به تقاضاي کاذب و در عين حال عرضه کاذب مي‌شود. در حال حاضر سرمايه‌هاي سرگرداني که توان فعاليت در زمينه ارزي را ندارند و بازار جذابي براي آنها به شمار نمي‌رود، به بازار خودرو وارد شده‌اند. همچنين، مديرکل صنايع خودرو وزارت صنعت اعلام کرد: با اقداماتي که در زمينه پيش‌فروش خودرو انجام شده، تا کمتر از يک ماه ديگر بازار خودرو آرام مي‌شود و قيمت‌هاي حاشيه بازار از بين مي‌رود. اميرحسين قناتي در برنامه تيتر امشب افزود: در عرضه خودرو مشکلي به وجود نيامده، بلکه هجوم نقدينگي سرگردان به بازار خودرو و افزايش تقاضا اين حاشيه افزايش قيمت‌ها را به وجود آورده است. اما شرايط آنطور که مسئولان اين وزارتخانه اذعان دارند، آرام نيست و تفاوت قيمت بين کارخانه و بازار که به مرز 90‌ميليون تومان هم رسيده، گوياي واقعيت ديگري است. پرسش از مسئولان اين است که چرا زماني که از وجود چنين بحراني آگاه هستند اکنون وارد گود نمي‌شوند و فقط به صحبت بسنده مي‌کنند؟

حمايت غذايي از آسيب‌‌‌پذيرها تعطيل‌‌بردار نيست

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي تاکيد کرد: برنامه حمايت غذايي از اقشار آسيب‌‌‌پذير در کنار سبد غذايي هر ماه ادامه دارد و تعطيل‌‌بردار نيست. به گزارش ايلنا، علي ربيعي در حاشيه نشست هيات دولت در جمع خبرنگاران درباره برنامه حمايت غذايي از اقشار آسيب‌پذير گفت: برنامه حمايت غذايي از اقشار آسيب‌‌‌پذير در کنار سبد غذايي هر ماه ادامه دارد و تعطيل‌‌بردار نيست. وي با بيان اينکه نرسيديم در دولت درباره تبصره ۱۴ بحث کنيم، اظهار داشت: در اين تبصره حمايت غذايي هم مطرح است. بيمه زنان سرپرست خانوار و افزايش مستمري مددجويان هم آمده است. نزديک يک ميليون نفر مي‌خواهيم به اين پوشش اضافه کنيم و برخي که در نهادهاي حمايتي نيستند را مورد حمايت‌هايي قرار مي‌‌‌‌‌دهيم. وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي ادامه داد: بخشي هم از تبصره ۱۴ به بيمه‌‌‌هاي اجتماعي برمي‌گردد. بحث سبد غذايي ذيل تبصره است و بستگي به حمايت‌‌ها دارد. قانون مکلف کرده است و گفته دولت مي‌تواند تا سه دهک را منهاي اقشار نيازمند و به خصوص روستاييان را خارج کند. و منهاي اينها تا يک دهک حذف کند.

 

 اقتصاد شب در شهرها فعال شود

رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي با اشاره به اهميت حوزه اقتصاد گردشگري گفت: اقتصاد شب بايد در شهرها فعال شود. به گزارش ايلنا، علي اصغر مونسان در ديدار با رسول خضري نماينده پيرانشهر و سردشت بر توجه به اقتصاد گردشگري به عنوان يکي از راهکارهاي توسعه و رونق اقتصادي در شهرها تأکيد. در اين ديدار نيز مونسان با تأکيد بر اهميت اقتصاد گردشگري خواستار فعال شدن اقتصاد شب در شهرهاي مختلف شد. رئيس سازمان ميراث فرهنگي به ظرفيت آثار و بناهاي تاريخي براي استفاده در حوزه گردشگري اشاره کرد و افزود: با برنامه‌ريزي و شناسايي برخي از بناهاي تاريخي و کاروانسراها مي‌توان آنها را به هتل تبديل کرد که نمونه اين کار در تبريز انجام شده و اين هتل کاروانسرا مورد استقبل گردشگران قرار گرفته است. او با بيان اينکه براي تبديل بناهاي تاريخي از جمله کاروانسراها به هتل، سازوکارهاي مختلفي وجود دارد، افزود: براي اين کار نيازي نيست مجوز مالکيت صادر کنيم بلکه بسته به نوع سرمايه‌گذاري مي‌توانيم بهره‌برداري بلندمدت به سرمايه‌گذار بدهيم و با اين کار بناهاي تاريخي مي‌تواند در خدمت گردشگري قرار گيرد و با تبديل به هتل و مراکز اقامتي به اقتصاد کشور کمک کند

 

هوش مصنوعي، قهرمان جام جهاني را پيش‌بيني کرد

یک تيم از محققان از يک روش جديد براي تجزيه و تحليل مجموعه‌اي از داده‌هاي بزرگ به نام "رويکرد تصادفي جنگل" براي تعيين قهرمان جام جهاني 2018 استفاده کردند. به گزارش ايسنا و به نقل از بيزنس اينسايدر، يک مدل جديد از يادگيري ماشين با شبيه‌سازي 100 هزار باره مسابقات جام جهاني 2018، تيم ملي اسپانيا را با اختلاف کمي‌نسبت به تيم ملي آلمان به عنوان قهرمان احتمالي اين مسابقات معرفي کرد. در نهايت، اين ترکيب روش‌ها به عنوان مدل نهايي انتخاب شد و بر اساس برآوردهاي آن، مسابقات جام جهاني 2018 بيش از 100 هزار بار شبيه‌سازي شد و احتمال برنده شدن هر تيم به دست آمد. اين روند در پايان، اسپانيا را با احتمال 17.8 درصد موفقيت و 73 درصد احتمال رسيدن به نيمه‌نهايي، به عنوان قهرمان احتمالي جام جهاني 2018 انتخاب کرد. با اين حال، محققان افزودند: اگر آلمان مرحله گروهي را با موفقيت کامل پشت سر بگذارد، شانس رسيدن به نيمه‌نهايي براي اين تيم به 58 درصد مي‌رسد. محققان مي‌گويند: اين مدل با اختلاف کمي‌اسپانيا را قبل از مدافع عنوان قهرماني يعني آلمان، قهرمان جام جهاني 2018 اعلام کرده است.

 

 

30درصد تجارت جهاني خرما در قبضه ايران

مديرکل دفتر امورميوه‌هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري وزارت جهاد کشاورزي گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد تجارت جهاني خرما در اختيار ايران است و ۱۵ درصد خرماي جهان در ايران توليد مي‌شود. به گزارش خبرگزاري تسنيم، مسعود لطيفيان در مصاحبه با راديو ضمن اشاره به اينکه سطح زيرکشت نخيلات فعلي کشور 250 هزار هکتار است، افزود: هم اکنون 21 درصد سطح زيرکشت و 15 درصد ميزان توليد خرماي جهان مربوط به اين مرز و بوم است. وي همچنين اظهارداشت: خوشبختانه طي چند ساله اخير عملکرد مقدار توليد خرما در کشور از رشد پنج برابري برخوردار بوده است. مديرکل دفتر امورميوه‌هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري وزارت جهاد کشاورزي گفت: طبق آمار سطح زيرکشت خرما در مملکت طي سنوات گذشته بطور متوسط 1.8 و نرخ رشد توليد 2.1 درصد بوده است. وي تصريح کرد: طرح توسعه زير کشت نخيلات کشور پنج هزار هکتار، اصلاح و تبديل باغات خرماي درجه دو به يک به ميزان 47 هزار و 780 هکتار و حذف و جايگزيني نخيلات به وسعت 45 هزار و 360 هکتار طي برنامه پنج ساله ششم توسعه پيش بيني شده است

بازار ميوه در حالي با افزايش قيمت همراه شده که اين افزايش قيمت فقط مربوط به نوبرانه‌ها نيست و همه محصولات اين شرايط را دارند. به گونه‌اي که در فروش هر کيلوگرم هلو، زردآلو، شليل و گيلاس ۱۰ هزار تومان و انگور ۱۳ هزار تومان، انبه ۹۰۰۰ تومان و هندوانه هزار تومان گرانفروشي صورت مي‌گيرد.
به گزارش ايسنا، قيمت انواع ميوه در بازار اين روزها به گونه‌اي است که گراني تنها مشمول ميوه‌هاي نوبرانه نمي‌شود. تقريبا همه ميوه‌ها در بازار با قيمت‌هاي مختلف و بالايي فروخته مي‌شوند که مشخص نيست در اين ميان سودجويان و متخلفان چه کساني هستند؟ آيا فروشندگان ميوه بيشتر از آنچه قانون برايشان مشخص کرده، (۳۵ درصد نرخ سود منطقي) سود براي خود محاسبه مي‌کنند يا آنکه حلقه سودجويان و متخلفان را بايد در جاي ديگري در بازار ميوه جست‌وجو کرد.
نگاهي به جدول کشف قيمت عمده‌فروشي محصولات کشاورزي در ميدان مرکزي ميوه و تره بار استان تهران که از ۲۱ تا ۲۷ خردادماه امسال اعتبار دارد و به امضاي مسئولان ميدان مرکزي ميوه و تره بار جهاد کشاورزي استان تهران و اتحاديه‌هاي صنفي مسئول در اين زمينه رسيده است، نشان مي‌دهد که قيمت‌هاي موجود در بازار مصرف بسيار بالاتر از قيمت عمده‌فروشي با احتساب سود منطقي ۳۵ درصدي است.
به عنوان مثال هر کيلوگرم زردآلو بسته به انواع آن از ۲۰۰۰ تومان تا ۱۳ هزار تومان در ميدان مرکزي ميوه و تره بار تهران فروخته مي‌شود و متوسط نرخ منطقي هر کيلوگرم زردآلو از ۶۷۵۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان است. اما اين محصول در ميوه فروشي‌هاي سطح شهر تا ۲۵ هزار تومان نيز فروخته مي‌شود؛ يعني ۱۰ هزار تومان بيشتر از قيمت منطقي براي هر کيلوگرم زردآلوي درجه يک!
گيلاس که متوسط قيمت منطقي آن براي مصرف کنندگان کيلويي ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان است، در سطح شهر کيلويي ۳۵ هزار تومان به دست مصرف کنندگان مي‌رسد؛ يعني هر کيلوگرم گيلاس هم کيلويي ۱۰ هزار تومان بيشتر از قيمت حداکثري آن در اختيار مصرف‌کنندگان قرار مي‌گيرد!
همچنين انبه بايد کيلويي ۱۶ هزار تومان فروخته شود که با قيمت کيلويي ۲۵ هزار تومان در ميوه‌فروشي‌ها عرضه مي‌شود؛ يعني ۹۰۰۰ تومان فاصله قيمت.
هلو و شليل نيز درجه يک نيز بايد کيلويي ۹۴۵۰ تومان فروخته شود اما مصرف‌کنندگان اين ميوه‌ها را تا کيلويي ۱۹ هزار تومان در بازار مشاهده مي‌کنند؛ يعني گرانفروشي ۱۰ هزار توماني در بازار مصرف براي هلو و شليل.
انگور نيز کيلويي ۲۸ هزار تومان فروخته مي‌شود در صورتيکه انگور درجه يک بايد کيلويي ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان در ميوه‌فروشي‌ها عرضه شود که به معناي افزايش دو برابري و گرانفروشي ۱۳ هزار توماني انگور است!
همچنين هندوانه کيلويي ۴۰۰۰ تومان عرضه مي‌شود که نوع درجه يک آن بايد کيلويي ۲۹۷۰ تومان فروخته شود؛ يعني کيلويي هزار تومان گران تر در اختيار مصرف‌کننده قرار مي‌گيرد.
قيمت انواع ميوه در ميدان مرکزي ميوه و تره بار تهران و قيمت منطقي براساس قيمت عمده فروشي به اضافه نرخ سود ۳۵ درصدي در جدول زير محاسبه شده است
مقرر شده بود دولت براي قيمت نان، بعد از ماه رمضان تصميم گيري کند که رئيس اتاق اصناف ايران از احتمال افزايش نيافتن قيمت نان خبر داد و گفت: به نظر مي‌رسد که دولت جبران عوامل موثر در قيمت نان را به افزايش نرخ آن ترجيح مي‌دهد.
در اين زمينه علي فاضلي - رييس اتاق اصناف ايران - به ايسنا گفت: هنوز هيچ گونه تصميم و برنامه‌اي براي افزايش قيمت نان در هيات دولت و دستگاه‌هاي تصميم‌گير وجود ندارد و پيش از اين مقرر شده بود که تصميم گيري در اين زمينه به بعد از ماه رمضان موکول شود.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال که با توجه به مصوبه اخير دولت که نرخ فروش گندم به نانوايي‌ها و صنف و صنعت افزايش نيافته است، آيا دولت برنامه‌اي براي افزايش قيمت نان دارد يا آنکه مي‌خواهد نرخ قوت غالب مردم ثابت بماند و افزايش هزينه واحدهاي صنفي توليدکننده نان را از طريق ديگري مانند يارانه جبران کند؟ اين گونه پاسخ داد که يقينا هزينه توليد نان فقط گندم نيست و عوامل ديگري مانند نرخ دستمزد، نرخ خدمات، حامل‌هاي انرژي و ... در قيمت نهايي نان اثرگذار است. به نظر مي‌رسد دولت مايل نيست قيمت اين محصول استراتژيک افزايش يابد و تمايل بيشتري به جبران کردن قيمت عوامل موثر در افزايش قيمت نان دارد که البته از سوي اتاق اصناف ايران و اتحاديه‌هاي صنفي مربوط به نان، پيشنهادهاي بسياري در اين زمينه به دولت داده شده است که بايد منتظر آن بمانيم.