پيش‌فروش نوزادان معضل جديد شهر تهران

عضو کميسيون اجتماعي مجلس، با تاکيد بر اينکه مسئولان نبايد اجازه دهند که قبح پيش‌فروش نوزادان به عنوان اقدامي‌برخلاف شرع و وجدان ريخته شود به آسيب‌شناسي اين قبيل معضلات پرداخت. احمد بيگدلي در واکنش به انتشار خبري از سوي استاندار تهران مبني بر پيش فروش نوزاد در شهر تهران، با انتقاد از بي‌توجهي مسئولان نسبت به گسترش دامنه آسيب‌هاي اجتماعي در سطح پايتخت گفت: ما بايد در گام نخست به ريشهابي علل خريد و فروش نوزادان بپردازيم، چرا که اين اقدام عجيبي است که در گذشته از آن تحت عنوان عملي به دور از انسانيت ياد مي‌شد که در شرايط کنوني در حال عادي شدن است.


تبديل سالانه يک درصد خاک ايران به بيابان

عضو هيات رييسه کميسيون کشاورزي مجلس با هشدار نسبت به پيشي گرفتن بيابان زايي از بيابان زدايي، گفت: سالانه يک درصد خاک کشور تبديل به بيابان مي‌شود. علي اکبري گسترش بيابان‌زايي را معضل بزرگ محيط زيست کشور دانست و با هشدار نسبت به پيشي گرفتن بيابان‌زايي از بيابان‌زدايي، گفت: بيابان‌زايي به معناي تخريب زمين بر اثر عوامل اقليمي‌و انساني مانند کاهش نزولات جوي، تبخير، برداشت‌هاي بي‌رويه از آب‌هاي زيرزميني، کاهش پوشش جنگلي و گياهي، فرسايش خاک، چراي دام و ورود دام به جنگل، تغيير کاربري اراضي و تبديل جنگل به زمين و فشار بيش از حد به خاک است و اين عوامل باعث روند شتابان گسترش بيابان در کشور است.


آب درياچه اروميه پشت سدهاست

مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه گفت: اگر وزارت نيرو حقابه درياچه را داده چرا بايد تنها ۲.۲ ميليارد مترمکعب آب در درياچه باشد و ۲۹۰ ميليون مترمکعب آب پشت سدها بماند. مسعود تجريشي براي درياچه اروميه اين عدد ۳.۱ ميليارد مترمکعب است. در مصوبه شوراي عالي آب اين عدد تضمين شده، در مطالعات احياي درياچه اروميه اين عدد صحه‌گذاري شده و در تخصيص آب حوزه هم اين عدد صحه‌گذاري شده است. وي گفت: ما دچار يک مشکلي هستيم که اين مشکل را خودمان ايجاد کرديم. ما در منطقه خشک هستيم و اين را نياکان ما هم مي‌دانستند يعني اين چيز عجيبي نيست

معاون اجرايي شوراي شهر مطرح کرد

گروه اجتماعي: محمود ميرلوحي، عضو شوراي شهر تهران و معاون اجرايي شوراي شهر به بهانه طرح شکايت مديرعامل سابق موسسه همشهري از الهام فخاري، عضو شورا، اطلاعات تازه‌اي از پرونده واگذاري غيرقانوني املاک توسط شهرداري به افراد خاص و نيز ابعاد جديدي از پرونده قائم‌مقام سابق قاليباف را ارايه داد. ميرلوحي با اظهار شگفتي از شکايتي که نسبت به عضو شوراي شهر شده، با بيان اينکه اعضاي سابق شوراي شهر مدام از تريبون برخي خبرگزاري‌ها اظهارات تندي را نسبت به شوراي پنجم بيان مي‌کنند، افزود: اعضاي شوراي چهارم و جريان اصولگرايي مرتبا و شايد بيش از اعضاي شوراي پنجم، در صحنه هستند و نسبت به شوراي فعلي و عملکرد شوراي پنجم اظهارنظر کرده و اظهارات آنها به مراتب تندتر از مصاحبه‌هايي است که خانم فخاري در رابطه با موسسه همشهري داشته‌اند. آنها هنوز هم بي‌انضباطي‌ها و گزارش تحويل و تحول شهردار سابق (محمدعلي نجفي) را قبول ندارند و بنا ندارند واگذاري‌ها را بپذيرند.

  • آمار املاک واگذار شده به ۱۳۰۰ عدد رسيده است

اين عضو شوراي شهر تهران گفت: براساس فهرستي که به دست ما رسيده، مشخص است از سال‌ها قبل املاک شهرداري بدون دليل در اختيار افرادي خاص قرار گرفته است. بيشتر اين املاک تحت عناوين خيريه و مذهبي به اين افراد تعلق گرفته است اما وقتي داخل بنا مي‌شويم مي‌بينيم رنگ و بويي از خيريه و مسائل ارزشي ندارد. عضو کميسيون برنامه و بودجه شهرداري در ادامه آمار جديدي از املاکي که به صورت غيرقانوني واگذار شده است؛ ارائه داد و افزود: اعضاي شوراي سابق در حالي چنين عکس‌العمل‌هايي اتخاذ مي‌کنند که امروز شاهديم تعداد ۶۷۴ ملک واگذار شده که در گزارش تحويل و تحول آمده است، به ۱۳۰۰ عدد رسيده است. اين فهرست هم‌اکنون روي ميز من است اما اعضاي شوراي چهارم هنوز در مرحله انکار هستند. وي در تشريح جزييات بيشتر اين واگذاري‌ها گفت: ۱۳۰۰ ملک در اختيار کساني قرار گرفته که قانونا نبايد در اختيارشان باشد. براساس فهرستي که به دست ما رسيده، مشخص است از سال‌ها قبل املاک شهرداري بدون دليل در اختيار افرادي خاص قرار گرفته است. بيشتر اين املاک تحت عناوين خيريه و مذهبي به اين افراد تعلق گرفته است اما وقتي داخل بنا مي‌شويم مي‌بينيم رنگ و بويي از خيريه و مسائل ارزشي ندارد.

  • وضعيت پرونده قائم‌مقام سابق قاليباف

عضو کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در ادامه به پرونده قائم مقام قاليباف که با روي کار آمدن مديريت شهري گذشته دستگير و دوباره به قيد وثيقه آزاد شد، اشاره کرد و گقت: ايشان آذر ماه سال گذشته به قيد وثيقه آزاد و دوباره دستگير شد اما هنوز ما نمي‌دانيم که چه اتفاقي برايش افتاده است. اين پرونده مفصل است و موضوع بر سر يک يا دو ميليارد نيست بلکه پاي هزاران ميليارد تومان در ميان است. هزاران ميليارد توماني که تحت عناوين مختلفي همچون همکاري و وساطت براي تامين منابع قرق شده است.

  • نجفي از ما خواست در پرونده شريفي ورود نکنيم

ميرلوحي ادامه داد: آبان سال گذشته آقاي نجفي (شهردار سابق) از ما خواستند که در اين مسائل ورود نکنيم تا بتوانند آ‌ن را حل و فصل کنند اما تا امروز که بيش از ۶ ماه از آن تاريخ مي‌گذرد؛ هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده است. آن‌هم در شرايطي که وضعيت مالي شهرداري بحراني است و يک ميليون تومان هم براي شهرداري ارزش دارد. در چنين شرايطي مشخص نيست از طلب شهرداري چه مقدار از اين حضرات دريافت شده است و هنوز ما را در جريان قرار نداده‌اند. هزاران ميليارد تومان از سرمايه شهرداري به خاطر اين پرونده متوقف شده است گرچه سرانجام توافق شد که شهرداري ۳۸۰۰ ميليارد تومان طلب دارد. وي در ادامه بازهم به انکارهاي مديران شهري گذشته اشاره کرده و ادامه داد: اگر شما به اخبار مراجعه کنيد، مي‌بينيد که معاون سابق اقتصادي شهرداري تهران معتقد است که شهرداري فقط ۵ هزار ميليارد تومان بدهي دارد و ۱۴ هزار ميليارد تومان از دولت طلبکار است. ايشان تراز مالي شهرداري تهران را مثبت گزارش داده‌اند درحالي‌که گزارش‌ها نشان مي‌دهد اين ۹ هزار ميليارد تراز مثبت در حقيقت ۵۲ هزار ميليارد تراز منفي است. يعني ۶۰ هزار ميليارد تومان تفاوت ناقابل بين گفته‌هاي ايشان و حقيقت وجود دارد

سخنگوي وزارت بهداشت با هدف پیشگیری از سوء استفاده ها توصیه کرد
گروه اجتماعي: سخنگوي وزارت بهداشت با بيان اينکه برخي واردکنندگان مي‌خواهند تجهيزات پزشکي که سال گذشته وارد کرده‌اند را با ارز بالاتر به فروش رسانند، تاکيد کرد که تمام اجناس بايد با قيمت موجود در سايت وزارت بهداشت به فروش رسند و از مردم خواست تخلفات را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند. دکتر ايرج حريرچي روز گذشته در نشستي خبري با اشاره به نوسانات ارزي اخير و مباحثي که درباره قيمت تجهيزات پزشکي و داروها مطرح مي‌شود، گفت: بايد توجه کرد که ۲۷۰ هزار قلم تجهيزات پزشکي ثبت شده در وزارت بهداشت داريم و تخصيص ارز براي تجهيزات وارداتي يا مواد اوليه با همکاري بانک مرکزي به صورت روان و با قيمت ارز ۴۲۰۰ توماني در حال انجام است و به جز موارد اندک، کمبودي در حوزه تجهيزات پزشکي کشور وجود ندارد. از طرفي روند توليد و ورود تجهيزات پزشکي نيز به خوبي در حال انجام است و مشکلي هم در اين زمينه ايجاد نخواهد شد.

    سوء استفاده برخي واردکنندگان تجهيزات پزشکي

حريرچي افزود: البته ممکن است تطابق با شرايط جديد زمان‌بر باشد، اما در اين شرايط در برخي موارد مي‌بينيم که برخي بر خلاف مصالح و منافع مردم و روند رفتاري کلي توليد کنندگان و وارد کنندگان، برخي وارد کنندگان تجهيزات پزشکي که قبلا اجناس را با ارز ۳۸۰۰ يا ۴۴۰۰ توماني اوايل سال گذشته وارد کرده‌اند، مي‌خواهند تجهيزات پزشکي خود را با ارز بالاتر به فروش برسانند و در برخي موارد هم شاهد عدم عرضه، عرضه ناقص و احتکار در اين حوزه هستيم. رسما اعلام مي‌کنم که هيچ گونه افزايش قيمتي براي تجهيزات و کالاهاي پزشکي اعمال نشده و در کليه موارد اجناس بايد با قيمت موجود در سايت وزارت بهداشت به فروش برسند. بنابراين مردم مي‌توانند هر گونه تخلف قيمتي را به سامانه ۱۹۰ يا به اداره کل تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت يا به شعبه رسيدگي ويژه به تخلفات تجهيزات پزشکي و يا به شعب تعزيرات حکومتي در استان‌ها اطلاع دهند و برخورد قانوني و قاطع هم با متخلفين انجام شده و مجوز واردات‌شان به شرکت‌هاي ديگر داده مي‌شود.

    کمبود ۵۷ قلم داروي خارجي در کشور

سخنگوي وزارت بهداشت با بيان اينکه در حوزه دارو سه سازمان به طور مرتب بازار را پايش و رصد مي‌کنند و به طور هفتگي گزارش مي‌دهند، ادامه داد: درباره داروهاي ژنريک و برند ژنريک کمبودي وجود ندارد، اما ۵۷ مورد داروي خارجي وارداتي دچار کمبود شده است. يعني از ۲۷۰۰ قلم داروي موجود در بازار تنها ۵۷ داروي خارجي کمبود داريم که اکثر آنها توليد مشابه داخلي دارند. از طرفي طبق بند «ب» ماده ۷۴ قانون ششم توسعه، وزارت بهداشت موظف به حمايت از توليد، عرضه و تجويز داروهاي ژنريک است و حمايت بيمه‌اي را بايد فقط به داروهاي فاقد نام تجاري اختصاص دهد. طبق مصوبه مجلس واضح است که درباره داروهايي که توليد داخلي ژنريک دارند به جز برخي استثنائات خاص نبايد هيچ گونه وارداتي انجام شود. البته وضعيت داروهاي خارجي که توليد داخل ندارند و انحصاري هستند متفاوت است.

    دو مشکل عمده در حوزه دارو

حريرچي با بيان اينکه در حوزه دارو شاهد دو مشکل عمده هستيم، افزود: اولين مشکل تمايل تعدادي از مردم به مصرف داروي خارجي با تصور اشتباه بهتر بودن داروي خارجي و کم تاثير بودن داروي داخلي است. من به طور واضح اعلام مي‌کنم که داروي توليد داخل داراي همه استانداردهاي بين‌المللي داخل است و مردم به دانشمندان ايراني و توليد کنندگان ايراني اطمينان داروي ايراني را مصرف کنند. مشکل دوم درباره نحوه تجويز داروي خارجي و ترجيح داروي خارجي در برخي پزشکان و همين مشکل با ابعاد وسيع‌تر در داروخانه‌ها است. بايد توجه کرد که در اين زمينه برخي انگيزه‌هاي اقتصادي و بازاريابي شرکت‌هاي خارجي و شرکت‌هاي وارد کننده هم بسيار موثر است؛ چرا که قيمت داروي خارجي بسيار گران است و با فروش هر واحد داروي خارجي هم سود بيشتري عايدش مي‌شود و هم مابه التفاوت قيمت داروي خارجي و ژنريک را هم به صورت آزاد و نقدي از بيمار دريافت مي‌شود
خسارت دوازده ميلياردي سيل به شاندرمن

فرماندار ماسال از خسارت 12 ميليارد ريالي سيل اخير به مناطق ييلاقي شاندرمن خبر داد و گفت: خوشبختانه تلفات انساني نداشته‌ايم. به گزارش ايسنا، محمدجواد عامر با بيان اينکه سيل روز جمعه در مناطق ييلاقي دشته، خشکه دريا و ارمه چاله شاندرمن آسيب‌هاي جدي وارد کرده است، افزود: وقوع سيل در اين مناطق منجر به تخريب کامل 5 خانه ييلاقي، تخريب 50 تا 80 درصدي 30 خانه، اتلاف 10 رأس دام سنگين و سقوط يک دستگاه نيسان شده است. وي با اشاره به خسارات وارده به برخي زيرساخت‌ها در اين مناطق، اظهار کرد: تخريب 3 کيلومتر راه روستايي، 10 نقطه گابيون‌بندي آبخيزداري، 10 آبشخور دامي، 1000متر لوله آبرساني و 8 دهنه چشمه ييلاقي از جمله اين خسارت‌هاست.

کشف اسلحه و مهمات در حوزه قضايي هشترود

دادستان شهرستان هشترود از کشف ٢٠ قبضه سلاح کلت کمري از نوع خودکار از مدل جي کا- ۹ درحوزه قضايي شهرستان هشترود خبر داد. به گزارش ايسنا، شاهرخ اسدالهي با اعلام اين خبر گفت: عوامل انتظامي‌شهرستان در محور «مراغه - هشترود» نرسيده به بخش نظرکهريزي به يک دستگاه خودروي سواري با سه نفر سرنشين مشکوک مي‌شوند و پس از توقيف خودرو تعداد بيست قبضه سلاح کلت کمري از نوع خودکار و تعداد ۲۴۰ عدد تير جنگي کشف شده است. وي افزود: متهم پس از تفهيم اتهام با قرار بازداشت به زندان معرفي و خودروي مذکور نيز به پارکينگ دلالت داده شد. اسدالهي همچنين از کشف ۱۰۱۳ قوطي و بطري مشروبات الکلي در حوزه قضايي هشترود خبر داد.

زني که شوهرش را آتش زد!

معاون مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي تهران بزرگ، از کشف جنايتي در خيابان اسکندري شمالي خبر داد که در آن همسر مقتول، پس از ارتکاب جنايت اقدام به آتش زدن جسد مقتول و نهايتا دفن کردن جسد در داخل بشکه کرده بود. به گزارش ايلنا، سرهنگ حميد مکرم، در توضيح اين خبر گفت: ساعت ۲۲:۰۰ يکشنبه مورخه ۲۷/۰۳/۱۳۹۷ خانمي‌با مرکز فوريت‌هاي پليسي ۱۱۰ تماس گرفت و عنوان داشت که همسرش را به قتل رسانده است. بلافاصله موضوع به کلانتري ۱۴۸ انقلاب اعلام شد و مأمورين با حضور در محل وقوع جنايت، در پشت بام يک ساختمان چهار طبقه در خيابان اسکندري شمالي اطلاع پيدا کردند که خانمي‌۴۳ ساله اقدام به دفن کردن جسد همسر ۵۸ ساله‌اش کرده و روي جسد را نيز با سيمان پوشانده است.

يک کشته و ۴ مصدوم در واژگوني پرايد

فرمانده انتظامي‌شهرستان بجستان از واژگوني يک دستگاه پرايد با يک کشته و 4 مصدوم خبر داد. به گزارش ايلنا سرهنگ قدير مصرخاني گفت: بامداد روز دوشنبه يک فقره تصادف فوتي در محور فردوس - بجستان به مرکز فوريت‌هاي پليسي 110 گزارش و بلافاصله عوامل انتظامي‌به همراه نيروهاي امدادي به محل حادثه اعزام شدند. وي افزود: در بررسي‌هاي عوامل انتظامي‌مشخص شد، يک دستگاه پرايد با 5 سرنشين از جاده منحرف و واژگون شده است. سرهنگ مصرخاني عنوان کرد: در اين حادثه 5 سرنشين خودرو مصدوم و بلافاصله توسط نيروهاي امدادي به بيمارستان آيت‌ا... مدني بجستان منتقل شدند که يک نفر از سرنشينان با وجود تلاش تيم پزشکي به علت شدت جراحات وارده فوت کرد

برنامه‌ريزي براي توليد و صادرات اسب‌پرورشي

نخستين نمايشگاه صنعت اسب، حيوانات همزيست و فرآورده‌ها با حضور عليرضا رفيعي‌پور، رئيس سازمان دامپزشکي کشور ، مريم ثابت مديرعامل شرکت ايده‌پردازان هرمس و مجري شرکت برگزارکننده اولين نمايشگاه اسب ،مهدي فهار، مدير اجرايي برگزاري نخستين نمايشگاه بين‌المللي اسب و مديرعامل شرکت نمايشگاهي شهر آفتاب و فعالان و علاقه مندان به صنعت اسب برگزار شد.مهدي فهار، مدير اجرايي برگزاري نخستين نمايشگاه بين‌المللي اسب، حيوانات همزيست و فرآورده‌ها مساحت اين نمايشگاه را 20 هزار مترمربع اعلام کرد و افزود: اين نمايشگاه شامل يک اصطبل متمرکز است که براي نگهداري اسب‌هايي که قرار است در شوي اسب يا بازي چوگان، عمليات اسب‌هاي پليسي( کارازل) و عمليات کمان‌گيري روي اسب در اين نمايشگاه شرکت کنند، تدارک ديده شده است.وي با بيان اينکه امکانات کاملي براي اين اسب‌ها در نظر گرفته شده است، تصريح کرد:‌ طبق برنامه زمان‌بندي شده اسب‌ها در مانژ (محوطه نمايش ) اصلي که با خاک سيليس فرش شده است و سکوهاي وي‌آي پي و سي‌اي پي دارد، وارد مي‌شوند.مجري برگزار کننده نمايشگاه اسب تصريح کرد: حيوانات همزيستي هم که براي حضور در نمايشگاه انتخاب شده‌اند شامل 25 قلاده سگ کار از نژادهاي مختلف، شتر لاما، قوي سياه و طاوس است و در قسمت غرفه‌ها نيز 3 هزار مترمربع به فضاي غرفه‌ها اختصاص داده شده است که در اين غرفه‌ها صنايع وابسته شامل مکمل‌ها، خوراک دام و داروها عرضه مي‌شود.وي خاطرنشان کرد:‌ بخشي از اين سالن نيز به قناري‌ها اختصاص يافته است و 2000 متر مربع فضا براي نمايش 500 قفس قناري پيش‌بيني شده است.وي عنوان کرد:‌ 2هزار متر فضا در نمايشگاه به سياه‌ چادرهاي اقوام مختلف با پوشش‌هاي محلي اختصاص يافته است و در محوطه باز نيز تعدادي مجمسه حيوانات که از جاذبه بصري بالايي برخوردار است در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.وي افزود: يگان‌هاي ويژه از جمله ارگان‌هايي هستند که در نمايشگاه حضور خواهند داشت و پليس‌هاي سوار که از ويترين‌هاي پليس ايران بوده و اسب‌هاي تربيت‌ شده‌اي دارند در اين نمايشگاه برنامه‌هايي خواهند داشت و نيروي انتظامي‌به صورت تمام‌قد از حضور آنها درنمايشگاه اسب حمايت کرده است.فهار با اشاره به جنبه بين‌المللي نمايشگاه اسب خاطرنشان کرد:‌ در اولين دوره نمايشگاهي با اين ويژگي و عنوان ، تجهيزات سوارکاري شرکتي از امارات به معرض نمايش در مي‌ايد و پيش‌بيني اين است که سفير و نماينده فرهنگي اغلب کشورهايي که روابط مناسبي با ايران دارند از نمايشگاه اسب بازديد کنند. در ادامهد مريم ثابت مديرعامل شرکت ايده‌پردازان هرمس و مجري شرکت برگزارکننده اولين نمايشگاه اسب در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه گفت : صنعت اسب از جمله صنايع مهم کشور است که تاکنون مورد توجه لازم واقع نشده است و اين نخستين بار است که نمايشگاهي در اين سطح و عنوان برگزار مي‌شود.وي به همکاري و تلاش دستگاهها و نهادهاي مختلف براي برگزاري نمايشگاه اسب اشاره کرد و افزود:‌ با همراهي، زحمات و تلاش فدراسيون اسب‌سواري، فدراسيون چوگان و حمايت يگان‌هاي ويژه، انجمن‌ها و فدراسيون‌هاي مختلف نمايشگاه صنعت اسب برگزار و بزرگترين رويداد سوارکاري کشور در دل آن رقم مي‌خورد.ثابت اظهار اميدواري کرد با زحمات و همراهي مسئولان در آينده‌اي نزديک اين صنعت از جايگاه واقعي خود در مقايسه با ساير کشورهاي جهان برخوردار شود و بتوان سهم مناسبي از صادرات اسب پرورش‌يافته در کشور به دست آورد