نماينده تهران از نمايندگي مجلس استعفا کرد
محمدجواد فتحي نماينده مردم تهران در اعتراض به برخي ايرادهاي موجود در ساختار قانونگذاري از نمايندگي مجلس دهم استعفا کرد.فتحي در گفتگو با ايرنا در مورد استعفاي خود اظهار داشت: حدود دو هفته پيش و در تاريخ نهم خرداد ماه به علت ايرادات وارده در نظام قانونگذاري استعفاي خود از نمايندگي مجلس را تقديم هيات رييسه مجلس کردم.وي ادامه داد: اگر استعفا توسط هيات رييسه مجلس اعلام وصول شود در مورد اين استعفا صحبت و دلايل خود را بيان مي‌کنم. فتحي در همايش نقد و بررسي چالش‌هاي تبصره ماده 48 قانون آيين دادرسي کيفري گفت: دو هفته پيش متن استعفاي خود را خدمت مجلس دادم، اگر استعفا اعلام وصول شود در آن فرصت حرفم را مي‌زنم.


آمريکا پليس اقتصادي دنيا نيست
وزير دارايي فرانسه گفت: کشورهاي اروپايي بايد در انتخاب طرف تجاري خود آزاد باشند. آمريکا نبايد پليس اقتصادي دنيا باشد.برونو لومير در گفتگو با BFM در انتقاد از تحريم‌هاي فرامرزي آمريکا عليه ايران، گفت: آن دسته از شرکت‌هاي فرانسوي که به ادامه همکاري با ايران تمايل دارند، به خواسته خود دست نخواهند يافت زيرا بايد براي کالاهايي که مي‌فروشند يا مي‌سازند، دستمزد دريافت کنند؛ اما دريافت اين دستمزدها ممکن نيست چون هيچ موسسه مالي اروپايي مستقلي با قابليت پشتيباني از اين شرکت‌ها وجود ندارد.لومير افزود: اولويت ما ايجاد موسسات مالي اروپايي مستقل است که مي‌توانند کانال‌هاي مالي را ميان فرانسه، ايتاليا، آلمان، اسپانيا و ديگر کشورها در دنيا فراهم کنند.




گوترش همچنان خواهان حفظ برجام
سخنگوي دبيرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به اين که رويترز خبري از گزارش دبيرکل سازمان ملل متحد درباره قطعنامه 2231 منتشر کرده ، نگاه دبيرکل در اين گزارش درباره خروج آمريکا از برجام چيست؟ به گزارش ايرنا، استفان دوجاريک ادامه داد: اين گزارش به زودي منتشر خواهد شد اما نگاه گوترش همچون گذشته اين است که برجام يک دستاورد مهم است و بايد حفظ شود.خبرنگار ايرنا پرسيد آيا دبيرکل سازمان ملل در اين گزارش تاييد کرده است که آمريکا با خروج از برجام قطعنامه 2231 را نقض کرده است؟ دوجاريک پاسخ داد: به نظرم بايد منتظر باشيم تا گزارش منتشر شود
مخالفت با لايحه تفکيک ساختار دولت
در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي‌طرح درخواست در اولويت قرار گرفتن رسيدگي به لايحه تفکيک ساختار دولت که به امضاي 50 نماينده رسيده بود مطرح شد اما از 230 نماينده حاضر در جلسه فقط 103 راي موافق، 90 مخالف و 6 راي ممتنع به دست آورد.به گزارش ايسنا، محمدعلي وکيلي در دفاع از اين درخواست گفت: بهانه امروز دولت تعيين تکليف نشدن لايحه تفکيک ساختار دولت در مجلس است. به دليل اصلاح نشدن روندهاي معيوب در ساختار دولت حتي با جابجا شدن وزرا هم مشکلي حل نمي‌شود.نماينده متقاضيان فوريت ادامه داد: حتي اگر لايحه فوق امروز در مجلس به کل در مجلس رد شود لااقل بهانه‌ها از دست دولتمردان گرفته مي‌شود.شهاب نادري در مخالفت با اين درخواست فوريت، گفت: مخالفتي با تعيين تکليف لايحه تفکيک ساختار سازماني دولت ندارم اما رسيدگي به مسائل اقتصادي که امروز مشکل اصلي مردم است در اولويت است گذشته از آن تفکيک وزارتخانه‌ها از يکديگر منطق اداري و اقتصادي ندارد.
ترامپ راه گفت و گو را بسته است
روزنامه نگار اصلاح طلب، مذاکره کره شمالي و آمريکا را 'شوي سياسي' دانست و درباره تشبيه سازي آن به مذاکره ايران و آمريکا گفت: در شرايط کنوني که ترامپ برخلاف منطق از برجام خارج شده، عملا راه گفت و گو را بسته است.به گزارش ايرنا، «عباس عبدي درباره نامه شماري از فعالان سياسي براي انجام مذاکرات بي قيد و شرط و توصيه آنها براي بهره گيري ايران از الگوي گفت و گوي ميان کره شمالي و آمريکا، گفت: اين مذاکرات يک شوي سياسي بود. البته يک احتمال وجود دارد که توافقي پنهان و جامع با چين صورت گرفته و توافق با کره شمالي در چارچوب آن باشد؛ در اين صورت توصيه کنندگان بايد جايگاه طرف ثالث و مشابه چين را در گفت و گو با ايران نشان دهند. برخي دوست دارند «اون» رهبر کره شمالي را «کودن» معرفي کنند، ولي گمان ندارم که اين قدر «ابله» باشد که بمب هسته‌اي را بدهد به «ترامپ» و بعد بنشيند و منتظر اجراي وعده‌هاي سرخرمن باشد.وي افزود: اگر مذاکرات کره شمالي و آمريکا جدي و ثمربخش باشد و به نتيجه نهايي برسد، در اين صورت بايد يک فوق دکتراي روابط بين الملل به ترامپ داد و اصولا رشته جديدي را در سياست به نام او ايجاد کرد.
محکوميت مداخله جويي آمريکا
سخنگوي وزارت خارجه بيانيه مداخله جويانه آمريکا عليه ايران را محکوم کرد و خطاب به دولتمردان آمريکايي گفت: در جايگاهي نيستيد که به دخالت و سياه نمايي عليه اقدامات قانوني داخلي ديگر کشورهاي مستقل و قلب حقايق بپردازيد. ،«بهرام قاسمي» در واکنش به بيانيه وزارت خارجه آمريکا در خصوص قصاص متهم، معترف و محکوم به شهادت چند تن از شهروندان و پرسنل نيروي انتظامي‌در حادثه خيابان پاسداران، ضمن محکوميت اين اقدام مداخله جويانه اظهار داشت: متهم ضمن برخورداري از وکيل و پس از طي مراحل قانوني و قضايي در محاکم جمهوري اسلامي‌ايران، به موارد اتهامي‌اعتراف کرده و در نتيجه مجرم شناخته شده و به اجراي حکم قصاص محکوم شد و اساسا حکم مذکور هيچ گونه ارتباطي به باورهاي شخصي وي نداشته است.سخنگوي وزارت خارجه گفت:دولت آمريکا که امروزه خود در نقض تعهدات صريح بين المللي شهره خاص و عام است و طي يکسال گذشته از بسياري از توافقات بين المللي به صورت يکجانبه خارج شده و از بار تعهدات و مسئوليت خود شانه خالي مي‌کند و قوانين ضد حقوق بشري و تبعيض آميز مهاجرتي رئيس جمهور اين کشور، بويژه سياست ننگين جدا کردن کودکان مهاجرين از والدين شان و اسکان آنها در کمپ‌ها، نه تنها موجب اعتراض بسياري از کشورها، سازمان‌هاي بين المللي و افراد و شخصيت‌هاي جهان شده بلکه نزديک‌ترين افراد به کاخ سفيد را هم به مخالفت و اعتراض واداشته است، در جايگاهي نيست که به دخالت و سياه نمايي عليه اقدامات قانوني داخلي ديگر کشورهاي مستقل و قلب حقايق بپردازد.
عفو عمومي‌ايرانيان مقيم خارج
عضو هيات رييسه کميسيون قضايي مجلس در توضيح طرح دو فوريتي براي عفو مجرمان و محکومان امنيتي-سياسي گفت: به موجب اين طرح پيشنهادي، ايرانيان مقيم خارج از کشور مي‌توانند به کشور باز گردند و مصون از تعقيب و تعرض هستند به شرط اينکه شاکي خصوصي نداشته باشند.يحيي کمالي‌پور در گفت‌وگو با خانه‌ملت، گفت: يکي از ابعاد اين طرح مربوط به تخفيف مجازات مجرمان امنيتي و سياسي و تبديل مجازات اعدام و حبس ابد تعزيري به تعزير درجه يک ( حبس 20 تا 30 سال) است و يکي ديگر از ابعاد طرح نيز مربوط به بازگشت ايرانيان مقيم خارج از کشور است.نماينده جيرفت تصريح کرد: از اين رو شهروندان ايراني که به دلايل مختلف به کشورهاي ديگر رفته مي‌توانند به کشور بازگردند، اين اقدام براي افزايش اعتبار سياسي کشور گامي‌مثبت است.وي افزود: چنين تصميمي‌انعکاس جهاني خوبي از حيث حقوق بشري دارد به ويژه اينکه جمهوري اسلامي‌تحت فشار و اتهام بسيار است و برخي از جوامع اذعان دارند که تعداد اعدامي‌ها در ايران زياد است.
بزرگنمايي خطر حمله نظامي‌به ايران
عضو فراکسيون اميد مجلس اعتقاد دارد بجاي بزرگنمايي خطر حمله نظامي‌از سوي آمريکا عليه کشورمان و طرح مجدد مذاکره، بايد انسجام داخلي و قدرت بازدارندگي ايران را به هيات حاکمه ايالات متحده نشان دهيم.جليل رحيمي‌جهان‌آبادي در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در خصوص وجود مناقشات داخلي هيات حاکمه آمريکا و تاثير اين موضوع در مواجه نظامي‌با کشورمان، گفت: آمريکايي‌ها در خاورميانه جايگاه خاصي ندارد که بتوانند بر اساس آن به سراغ ايران بيايند و به گزينه نظامي‌فکر کنند از اين رو نبايد مسئله حمله نظامي‌را بيش از اندازه در افکار عمومي‌بزرگنمايي کرد.نماينده تربت جام تصريح کرد: هر چقدر قدرت بازدارندگي کشورمان را به رخ آمريکا بکشيم، انسجام و اتحاد داخليمان را بيان کنيم و همچنين تحقق صحبت‌هايمان را ثابت کنيم، موضوع طرح گزينه نظامي‌از سوي آمريکايي‌ها تضعيف مي‌شود
در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي صورت گرفت؛
جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي، به رياست حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهور و با حضور رؤساي قواي مقننه و قضائيه تشکيل شد.
در اين جلسه که در راستاي منويات رهبر معظم انقلاب و با هدف هماهنگي بيشتر قوا و مسوولان در زمينه ضرورت اتخاذ تدابير و اقتدار بيشتر در برخورد با مشکلات اقتصادي کشور تشکيل شد؛ مسائل اصلي اقتصاد کشور بويژه موضوع اشتغال، ايجاد امنيت و انگيزه‌هاي لازم براي سرمايه‌گذاري و فعاليت بخش خصوصي، رفع برخي از اشکالاتي که در اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي در واگذاري واحدها وجود داشته، مسائل مربوط به نظام بانکي کشور و شرايط اقتصادي کشور پس از خروج يکجانبه آمريکا از برجام مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
اعضاي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي در اين جلسه با اشاره به اينکه عزم قواي سه‌گانه کشور بر حل مشکلات مردم است، بر ضرورت هماهنگي همه جانبه سه قوه براي استفاده از همه ابزارهاي در اختيار در راستاي تصميم گيري و پيشبرد مسايل اقتصادي کشور تاکيد کردند.
در اين جلسه سران قوا با اشاره به اينکه دغدغه‌هايي که مردم در شرايط فعلي بازار دارند، بايد مورد توجه قرار گيرد و مطمئنا مورد توجه دولت و ساير مسوولان کشور خواهد بود؛ مقرر کردند جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي به طور منظم تشکيل و مسايل مرتبطي که در سطح سه قوه است بررسي و در مورد آنها تصميم‌گيري شود.
همچنين با توجه به تلاش و اعمال فشار آمريکا براي پمپاژ تبليغات منفي به منظور نااميد کردن مردم نسبت به آينده کشور و نظام، مقرر شد ستادي با حضور نمايندگان سه قوه و با همکاري رسانه‌ها و صدا و سيما براي اطلاع‌رساني و تبليغات تشکيل شود که مهم‌ترين وظيفه‌اش اطلاع‌رساني صحيح در مقابل حرکات تبليغاتي منفي دشمن عليه کشور توسط رسانه‌هاي معاند است.
شوراي عالي هماهنگي اقتصادي ضمن تاکيد بر اطمينان مردم نسبت به تامين کالاهاي ضروري آنها و نيز کالاهاي مورد نياز واحدهاي توليدي، مقرر کرد تا دستگاه‌هاي مسئول اقدامات فوري را در اين زمينه انجام دهند.
همچنين در اين جلسه بر ضرورت انجام کار کارشناسي دقيق از سوي ستاد اقتصادي دولت با همفکري صاحب‌نظران اقتصادي کشور در راستاي تشويق مردم به سمت فعاليت‌هاي اثرگذار اقتصادي مانند سرمايه‌گذاري در بورس و فعاليت‌هاي توليدي تاکيد شد.
سازمان برنامه و بودجه نيز مأمور شد که طرح‌هاي نيمه تمام دولت با شرايط آسان در اختيار بخش غير دولتي و بويژه بخش خصوصي براي تکميل و بهره برداري قرار دهد
جهانگيري در جلسه جلوگيري از وقوع فساد در دوران تحريم‌ها تاکيد کرد؛
معاون اول رييس جمهوري گفت: با برنامه‌ريزي و مديريت دقيق و اتکا به منابع و ظرفيت‌هاي داخلي، دشمنان کشور را در محقق کردن آرزوهايشان عليه جمهوري اسلامي‌ايران ناکام خواهيم گذاشت. اسحاق جهانگيري در جلسه ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي با موضوع جلوگيري از وقوع فساد در دوران تحريم‌ها، به شرايط جديد کشور و عزم جدي دولت آمريکا براي اعمال تحريم‌هاي ظالمانه عليه دولت و ملت ايران اشاره کرد و گفت: ان شاء ا... و به فضل الهي، با برنامه‌ريزي و مديريت دقيق و اتکا به منابع و ظرفيت‌هاي داخلي آبرومندانه از اين مرحله عبور خواهيم کرد و دشمنان کشور را در محقق کردن آرزوهايشان عليه جمهوري اسلامي‌ايران ناکام خواهيم گذاشت. وي افزود: دولت آمريکا برخلاف قوانين بين المللي و با سازوکارهاي جديد و به قول خودشان با اعمال تحريم‌هاي بي رحمانه و هوشمند به دنبال زمين گير کردن اقتصاد کشور با هدف اعمال فشار بر زندگي و معيشت مردم است و همه دستگاه‌ها و قوا در اين زمينه وظيفه دارند تا با تدبير و برنامه‌ريزي شرايطي را بوجود آورند که زندگي مردم از اين بابت دچار لطمه و آسيب نشود. معاون اول رييس جمهوري ادامه داد: مجموعه نظام آماده اداره کشور در هر شرايطي است تا دشمن بداند که برنامه‌هايش براي زمين گير کردن جمهوري اسلامي‌ايران محکوم به شکست خواهد بود. وي با تاکيد بر وظيفه حساس و سنگين ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي در برهه کنوني، تصريح کرد: در شرايط تحريم زمينه‌هاي بروز فساد بيش از زمان‌هاي ديگر است اما همانطور که بارها تاکيد شده است بايد با عزم جدي پرچم مبارزه با فساد را همواره بالا نگه داريم و با همت همه مسئولان، دامن نظام را از مفاسد پاک کنيم. رييس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي خاطرنشان کرد: فساد، هويت نظام جمهوري اسلامي‌ايران را تهديد مي‌کند و بايد با مسدود کردن همه روزنه‌هاي بروز فساد، از نااميدي مردم و لطمه به منافع و حيثيت ملي جلوگيري کنيم. معاون اول رييس جمهوري با بيان اينکه متاسفانه در دوره گذشته و در ايام تحريم شاهد وقوع تخلف‌ها و بروز مفاسد اقتصادي کلان به بهانه دور زدن تحريم‌ها بوديم که علاوه بر آسيب به منافع ملي، موجب نارضايتي مردم هم شد، از همه مسئولان خواست تا با آسيب شناسي و ارائه راهکار‌هاي عملي تمام مساعي خود را در جهت جلوگيري از وقوع فساد در شرايط جديد بکار بندند.
جهانگيري با اشاره به پيامدهاي تحريم‌ها نظير بسته شدن مجاري رسمي‌و متعارف براي داد و ستد و تجارت با کشورهاي ديگر،‌ تجارب کشور در تحريم‌هاي دوره قبل را يادآور شد و گفت: بايد با آسيب شناسي و همکاري همه دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي منافذ بروز و ظهور فساد و اختلال در جريان اداره کشور را مسدود و محدود کنيم. وي با بيان اينکه همکاري دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي بايد در سطحي باشد که مديران بتوانند با ريسک پذيري و بدون دغدغه تصميمات لازم براي پيشبرد برنامه‌هاي خود را اتخاذ کنند، گفت: مديريت بحران توأم با ريسک پذيري در دوران تحريم يک اصل است و اگر دستگاه‌هاي اجرايي از تصميم گيري سريع و مطابق با شرايط روز باز بمانند اداره کشور با دشواري روبرو خواهد شد. معاون اول رييس جمهوري ادامه داد: مديران اجرايي کشور نبايد احساس کنند که در شرايط تحريم عده‌اي قصد مچ گيري و برخورد با آنها را دارند، در عين حال بايد سازوکاري انديشيده شود تا ضمن نظارت بر عملکرد دستگاه‌هاي اجرايي زمينه براي بروز هرگونه فسادي از ميان برود. در اين جلسه مقرر شد دبيرخانه ستاد با برنامه‌ريزي منسجم ضمن دعوت از دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي براي حضور در جلسات آينده ستاد و نيز دريافت نظرات آنها در زمينه آسيب شناسي بسترهاي فسادزا در دوران تحريم و اخذ راهکارهاي عملياتي جهت مقابله با مفاسد اقتصادي از دستگاه‌هاي ذي ربط،‌ دستور کار جلسات آينده ستاد را براي پرداختن بيشتر به اين موضوع تنظيم کند تا با اتخاذ تصميمات مقتضي در ستاد از وقوع هر گونه فساد در دوران تحريم جلوگيري شود
سخنگو به انتقادهاي بي مورد عليه دولت واکنش نشان داد؛
سخنگوي دولت در پاسخ به اين که برخي جريان‌هاي سياسي براي به بن بست کشاندن دستاوردهاي اقتصادي دولت القائات خاصي را به جامعه منتقل مي‌کنند و با انتقال اتاق فکر خود از تهران به مشهد به دنبال انتخابات مجلس و رياست جمهوري هستند، برنامه دولت براي مقابله با اين گونه اقدامات و اطلاع رساني در اين زمينه چيست؟ گفت: عده‌اي به بهانه مخالفت با دولت حاضر به هر نوع سياه نمايي نسبت به دستاوردهاي اقتصادي هستند که اين اقدام به نوعي علامت مثبت به ترامپ است تا با انگيزه بيشتر به فشار خود عليه ايران ادامه دهد.
به گزارش ايرنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبري افزود: اين سخن درستي است که منتقدان دولت و آنهايي که تفاوت سياسي و پاره تضاد سياسي با دولت احساس مي‌کنند، به دنبال کم جلوه دادن دستاوردهاي دولت هستند.
وي افزود: آنها از سوي ديگر انتظار دارند هر اقدامي‌که باعث مي‌شود، بتوانند بيشتر به دولت انتقاد کنند، باوجود اين که آن اقدام باعث تضعيف نظام شود، اتفاق بيفتد.
سخنگوي دولت تصريح کرد: گاهي تلاش مي‌کنيم بي جهت و به بهانه لايحه مقابله با تامين منابع مالي تروريسم که براي اين اقدام بايد مصوبه‌اي داشته باشيم تا از ليست سياهي که قرار داشتيم، خارج شويم، مجددا آن را نگهدارند تا بهانه‌اي براي آمريکا باشد.
نوبخت ادامه داد: برخي به محض اين که مناسبات بانک‌ها حتي با کشورهاي دوست مثل چين و روسيه محدود شود و نمي‌توانيم فعاليت بانکي داشته باشيم، از اين فرصت استفاده مي‌کنند تا از سياست‌هاي دولت انتقاد کنند و بگويند اين سياست‌ها باعث سختي به ملت مي‌شود ولي دولت تلاش مي‌کند تا جلوي سختي‌ها را بگيرد.
نوبخت ادامه داد: در شرايطي که خزانه داري آمريکا به اتاق جنگ عليه ايران تبديل شده، بايد آرايش مناسب و ستاد تبليغات جنگ رواني داشته باشيم که اين موضوع نيازمند آن است که نهادي را براي تبيين سياست‌ها به منظور جلوگيري از اين گونه تصميمات داشته باشيم.
وي اضافه کرد: عده‌اي به صرف مخالفت با دولت حاضر به هر نوع سياه نمايي نسبت به دستاوردهاي اقتصادي دولت هستند که به نوعي علامت مثبت دادن به ترامپ است تا با انگيزه بيشتر به فشار خود ادامه دهد.
سخنگوي دولت تصريح کرد: اگر از منظر سياسي و جناحي بخواهيم به اين موضوعات نگاه کنيم، قطعا باعث مخدوش شدن منافع ملي مي‌شود.
نوبخت در پاسخ به اين که در ستاد فرماندهي اقتصاد مقامتي مقرر شد تا ليستي از توليدات داخل تهيه شود، اقدام دولت در اين زمينه چيست، گفت: تهيه اين ليست مي‌تواند باعث جلوگيري از اختصاص ارز به کالاهاي توليد داخل شود، چه ضرورتي دارد کالايي که مي‌تواند باعث اشتغال کارگر ايراني شود، واردات داشته باشيم.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين که اخيرا يکي از چهره‌هاي ورزشي کمپين نخريدن کالاهاي گران را در شبکه‌هاي مجازي راه اندازي کرده گفت: نمي‌توان براي همه اين موارد نسخه کلي پيچيد. ولي در اين مورد خاص منطقي است که اگر کسي جنس گراني را عرضه کرد، نبايد مردم بخرند و اين سنجيده است و تشکر مي‌کنم از فردي که اين کمپين را راه اندازي کرده است.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين که با توجه به خروج يک جانبه آمريکا از برجام برخي در نامه‌اي خواستار مذاکره با ترامپ شده‌اند گفت: اين اقدام نمادي از آزادي سياسي در داخل کشور است که افراد آنچه به ذهنشان مي‌رسد، بيان مي‌کنند و به آن خرده نمي‌گيريم.نوبخت افزود: نظام نشان داد هر زمان که براي پيشرفت منافع ملي نياز به مذاکره بوده پاي مذاکره نشسته و برجام نمادي آشکار از مشي قابل مذاکره در مواردي است که منافع کشور در آن وجود دارد.
وي ادامه داد: در شرايطي که طرف مذاکره کننده به تعهدات خود پايبند نيست وبه مذاکرات قبلي با اين رسميت بي اعتبار است و کسي که با اين شيوه و لحن با ملت بزرگ ايران صحبت مي‌کند وغير منطقي حرف مي‌زند هر کشور مذاکره کننده حاضر نيست در اين شرايط وارد مذاکره شود وبراي چه بايد مذاکره کند؟
سخنگوي دولت اضافه کرد: موضع ما مشخص است و زمينه‌اي براي چنين مذاکره‌اي با چنين فردي وجود ندارد البته با اتحاديه اروپا در حال مذاکره هستيم و مردان ديپلماسي ايران در کشورهاي مختلف در حال سفر و مذاکره هستند .
نوبخت گفت: اصل و نفس مذاکره را براي منافع ملي در پاره‌اي موارد ابزار موثر مي‌دانيم .
وي در پاسخ به اين که ايا ممکن است درآينده مذاکره‌اي صورت گيرد؟ افزود: بايد ديد چرا بايد مذاکره کنيم آيا در خصوص امنيت ملي با کسي مي‌توان مذاکره کرد که بپذيرد امنيت ايران را بايد حفظ کند البته براي اين موضوع جاي هيچ مذاکره‌اي نيست؛ مذاکره بر حسب مورد است. سخنگوي دولت خاطرنشان کرد: فکر نمي‌کنم افکار عمومي‌هم از اين موضوع استقبال کند که با ترامپ مذاکره کنيم و هيچ منطقي نمي‌پذيرد که با چنين فردي مذاکره کنيم .نوبخت در پاسخ به اين که دولت براي حل اين موضوع چه برنامه‌اي دارد؟ گفت: در موضوع ارز اگر سياست ارزي که اعمال شد صورت نمي‌گرفت چه اتفاقي مي‌افتاد .
وي افزود:البته اين که نيازمند فعاليت بيشتر هستيم درست است وهرجا نياز به اصلاح سياست‌ها باشد بايد انجام شود ولي سياستي که براي خارج کردن نقدينگي از بازار ارز انجام شد، درست بود .
سخنگوي دولت در پاسخ به اينکه آيا در انتخابات 1400 کانديدايي وعده رفع حصر را خواهد داد؟ گفت:الان سال 1397 است، 1400 کجاست .
نوبخت درباره ابلاغ نرخ سوم ارز از سوي دولت به وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: اين نرخ را تاييد نمي‌کنم، يک نرخ چهار هزار و 200 تومان و يک نرخ سه هزار و 800 تومان داريم که دولت مابه التفاوت اين دو را به صورت يارانه پرداخت مي‌کند.
نوبخت درباره برنامه دولت براي مقابله با دلالي و سودجويي هم اظهارداشت: دولت در اين راستا دو اقدام را در دستور کار قرار داده است؛ نخست تبيين نيازهاي واقعي و شرايطي که بازار ارز مورد تهاجم قرار گرفته و ديگر سوء استفاده برخي از شرايط است. وي تصريح کرد: دولت تاکيد دارد که مردم را بدون حمايت و پشتيبان در مقابل سودجويان قرار نمي‌دهد و در جلسه ديروز هم دستوراتي براي تنظيم بازار اتخاذ و مقرر شد دستگاه‌هاي نظارتي و اتحاديه‌هاي صنفي نظارت کنند تا از چنين فضاي رواني سوء استفاده نشود و دولت با قدرت به مردم کمک مي‌کندش
فرمانده کل سپاه با اشاره به مذاکره رهبر کره شمالي و رييس‌جمهوري آمريکا و توافق ميان آنها، گفت: رهبر کره شمالي انقلابي بود اما يک انقلابي کمونيست نه اسلامي، به همين خاطر سازش کرد اما ما براي سازش دستوري نداريم.
به گزارش ايسنا، سرلشکر محمد علي جعفري با اعلام اينکه در مرحله تثبيت نظام دستاوردهاي بسيار بزرگي داشتيم گفت: شکست‌هاي پي در پي استکبار که در مقابل انقلاب اسلامي‌صف کشيده‌اند، از ديگر دستاوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي‌است. در مقابل اين دستاوردها، در داخل درصد کمي‌از اهداف انقلاب اسلامي‌محقق شده و بايد تلاش زيادي در اين حوزه انجام شود.
وي با بيان اينکه ما در اداره کشور نيز با چنين مشکلي مواجه هستيم، اظهار کرد: مديريت در صحنه‌هاي مختلف کشور بايد بومي‌و منطبق با شرايط امروز کشور باشد، در اين زمينه اولين شرط در نظر گرفتن اسلامي‌بودن نظام است. فرمانده کل سپاه قرار داشتن جريان فکري مقابل جريان اسلامي‌در کشور را يکي از بزرگ‌ترين موانع پيشبرد اهداف انقلاب عنوان کرد و گفت: نمونه اخير اقدامات اين جريان فکري نامه 100 نفري است که پيشنهاد داده‌اند که جمهوري اسلامي‌ايران با ترامپ مذاکره کند، اينها در مقابل اصل ظلم‌ستيزي قرار گرفته‌اند و زمينه را براي آمريکا و دشمن مردم فراهم کرده‌اند. وي گفت: اگر نگوييم اين 100 نفر همه مامور فضاسازي براي مذاکره با ترامپ نبودند، حتما تعداد قابل توجهي از آنها چنين ماموريتي را بر عهده داشتند تا ايران را پاي ميز مذاکره با آمريکا بکشانند. جعفري با اشاره به مذاکرات ايران با 1+5 و توافق برجام، اظهار کرد: مذاکرات برجام يک استثناء بود که به اذن رهبري و بنا به مصلحت‌هايي انجام شد و نتيجه‌اش اين بي‌اعتمادي آمريکا بود که مشخص شد. وي افزود: در کشور آزادي وجود دارد و آقايان «100 نفر» مي‌توانند ديدگاه‌هاي خود را مطرح کنند و کسي نيز با آنها برخورد نمي‌کند اما اين افراد بدانند که چه اثري در فضاسازي مي‌گذارند و چه همراهي با دشمن مي‌کنند. در همين زمينه آقاي روحاني چند ماه پيش گفتند «مگر ملت‌ها و دولت‌ها ديوانه‌اند که با آمريکا مذاکره کنند در حاليکه اينگونه بي‌اعتمادي مي‌کنند». حال ما نمي‌دانيم با اين بي‌اعتمادي به اين‌ها «100 نفر» ديوانه بگوييم يا چيز ديگري آنها را خطاب قرار دهيم