حال اقتصاد خوب نیست
رکود مسکن يکي از جدي‌ترين مشکلات کشور است زيرا صدها صنعت به صورت مستقيم و غير مستقيم به ساخت و ساز ارتباط دارد و چرخ بسياري از صنايع ارتباط مستقيم با حرکت چرخهاي صنعت دارد. بنابر اين اگر رکود در مسکن باشد، مي‌بايست صنايع ديگر را نيز به رکود بکشاند. اگرچه انتظار مي‌رود رکود، باعث پايين آمدن قيمت مصالح ساختماني و تجهيزات مورد نياز ساختمان شود، اما با کمال تاسف قيمت‌ها همچنان بالاست در حالي که معلوم نيست چرا اقتصاد توان پاسخگويي به اين نامعادله را ندارد. در اين رابطه رئيس اتحاديه آهن فروشان با اعلام اينکه هنوز رونقي در ساخت و ساز به وجود نيامده و خريداري در بازار نيست، گفت: اين روزها توليدکنندگان در شرايط رکود بازار دل به صادرات داده اند. محمد آزاد در گفت وگو با تسنيم، با اشاره به اينکه علي رغم افزايش قيمت مسکن هنوز رونقي در ساخت و ساز ايجاد نشده است، اظهار داشت: اين روزها توليدکنندگان در شرايط رکود بازار دل به صادرات داده و محصولات خود را در بازارهاي مختلف به فروش مي‌رسانند. البته نگراني از دست دادن بازارهاي صادراتي هم با تشديد تحريم‌ها وجود دارد.
وي با بيان اينکه امروز صادرکنندگان فولاد ملزم به دريافت گواهي مبداء براي فعاليت‌هاي خود هستند، افزود: ما از اين موضوع استقبال مي‌کنيم زيرا تأمين نياز داخلي بر صادرات اولويت دارد. اما مشکل امروز توليدکنندگان فولاد انتقال ارز حاصل از صادرات به سامانه نيما و دريافت ارز 4200 توماني است زيرا صادرکنندگان براي روند توليد محصولات نيازمند قطعات يا مواد اوليه‌اي هستند که براي خريد آنها امکان تهيه ارز آنهم با قيمت 4200 توماني را نداشته و بايد در بازار آزاد ارز را با قيمت‌هاي بالايي تهيه و نسبت به خريد مواد اوليه خود اقدام کنند.
رئيس اتحاديه آهن فروشان بر لزوم تجميع واحدهاي توليدي در شرايط فعلي تأکيد کرد و گفت: در رکود بازار بايد واحدهاي کوچک با واحدهاي بزرگ تجميع شوند در غير اين صورت محکوم به تعطيلي خواهند بود.
آزاد با اعلام اينکه در بازار امروز هر کيلو ميلگرد با قيمت 3000 تا 3100 تومان به فروش مي‌رسد، تصريح کرد: قيمت تيرآهن هم در بازار با اختلاف 100 توماني نسبت به ميلگرد با قيمت 3100 تا 3200 تومان مورد معامله قرار مي‌گيرد. البته اين قيمت‌ها مورد قبول توليدکنندگان نيست زيرا آنها شمش آهن را از بورس 2750 تومان خريداري مي‌کنند که بايد با احتساب حداقل سود آنها را در بازار به فروش برسانند.
گراني ۱۰۰ درصدي آهن
اين در حالي است که وضعيت بازار نشان مي‌دهد روند افزايش قيمت آهن و ميلگرد از خرداد ماه سال گذشته آغاز و امروز با رشد ۱۰۰ درصدي با قيمت ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان در بازار به فروش مي‌رسد. تشديد رکود باعث شده تا بازار فروش بسياري از محصولات در کشور کم رونق شود. جالب اينجاست با وجود رکود حاکم بر بازار، رشد قيمت‌ها در انواع محصولات همچنان روند صعودي را طي مي‌کند و خبري از کاهش قيمت‌ها نيست. به عنوان نمونه در طول يک سال اخير بازار ساخت و ساز مسکن با رکود مواجه است و خبري از افزايش خريد و فروش انواع آهن و ميلگرد ديده نمي‌شود اما اين کسادي فروش در حالي اتفاق افتاده که بازار معاملات مسکن و رشد قيمت مصالح داغ است. فروشندگان آهن با اعلام اينکه هنوز رونقي در بازار خريد و فروش آهن و ميلگرد وجود ندارد معتقدند اين کسادي فروش در حالي است که قيمت‌ها به واسطه نرخ دلار روند صعودي داشته است. به نحوي که قيمت آهن در خرداد ماه سال گذشته حدود کيلويي 1600 تا 1650 تومان بود اما تغييرات قيمت‌هاي جهاني و البته نوسانات ارز عاملي شده تا امروز آهن با قيمت 3200 تومان به فروش برسد. وضعيت بازار خريد و فروش آهن و ميلگرد نشان مي‌دهد روند افزايش قيمت‌ها از اواخر تيرماه سال گذشته همزمان با نوسانات قيمت ارز آغاز شده است به صورتي که قيمت 1650 توماني آهن در خردادماه سال گذشته به 2600 تومان در اسفند ماه همان سال رسيده است و امروز نيز همچنان خبري از کاهش قيمت‌ها نبوده و آهن با قيمت 3200 تومان و ميلگرد با قيمت 3100 تومان به فروش مي‌رسد. امروزه قيمت مسکن روند صعودي را طي مي‌کند و به تبع آن کالاهاي ديگر نيز روند صعودي را ادامه مي‌دهند اما خريداري نيست و رابطه عرضه با توليد که مي‌بايست تعيين کننده قيمت باشد،‌به هم خورده است. امروزه مسکن خريداري ندارد اما قيمت‌ها با شيب تندي بالا مي‌روند
آشفته بازار ميوه و تره بار
رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي گفت: فاصله قيمت ميوه ارتباطي با فروشندگان ميوه ندارد و آنها فقط توزيع کننده اين محصولات هستند و خودشان در تهيه بار با چنين مشکلي مواجه هستند و انواع ميوه را از مرکز ميوه و تره بار با قيمت‌هاي مختلفي خريداري مي‌کنند.به گفته اسدا... کارگر، نظم و نظامي‌در فروش ميوه ميدان مرکزي ميوه و تره بار به عنوان مرکز عمده فروشي وجود ندارد؛ به گونه‌اي که از ساعت ۲۱ هر شب تا پاسي از نيمه شب که خريد و فروش ميوه در ميدان مرکزي آغاز مي‌شود، فروشندگان عمده هر ساعت يک قيمت را در ميدان مرکزي عرضه مي‌کنند و ميوه‌فروشان مجبورند ميوه را ساعتي خريداري کنند؛ يعني هر قدر از اين ساعات مي‌گذرد قيمت ميوه‌ها بيشتر مي‌شود.وي اظهار کرد که در چنين شرايطي فروشندگان ميوه به غير از هزينه‌هاي تبعي مغازه‌هاي خود که از منطقه‌اي به منطقه ديگر فرق مي‌کند، عمدتا به دليل ساعتي بودن قيمت‌ها، مجبورند ميوه‌هاي خريداري شده خود را با قيمت‌هاي متفاوتي در بازار مصرف عرضه کنند.
نرخ شير خام همچنان روي ميز وزير
مديرعامل اتحاديه دامداران اعلام کرد که نرخ شيرخام همچنان روي ميز وزير صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و با وجود توافق دامداران با صنايع لبني، هنوز نهايي و تصويب نشده که به نظر مي‌رسد اين نرخ مورد تاييد آقاي وزير نيست. عليرضا عزيزاللهي به ايسنا گفت: با وجود توافق قيمت ۱۵۴۰ توماني براي خريد تضميني هر کيلوگرم شير خام بين دامداران و صنايع لبني هنوز اين نرخ روي ميز وزير صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و مشخص نيست چرا به شوراي اقتصاد ارسال نمي‌شود؟وي افزود: پيشنهاد وزارت جهاد کشاورزي براي خريد هر کيلوگرم شير خام توسط صنايع لبني ۱۶۵۰ تومان بود اما بر اساس جلساتي که داشتيم با صنايع لبني توافق کرديم که هر کيلوگرم شير خام ۱۵۴۰ تومان خريداري شود و با توجه به اينکه وزير صنعت، معدن و تجارت آن را به شوراي اقتصاد ارسال نکرده، به نظر مي‌رسد اين نرخ مورد تاييد آقاي وزير نيست.
مشکل آب آبزي‌پروران خوزستان
رييس اتحاديه آبزي‌پروران خوزستان گفت: مشکلات آبزي‌پروران در بحث تامين آب مورد نياز همچنان پابرجاست.سيد مصطفي موسوي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به مشکلاتي که در موضوع تامين آب موردنياز آبزي‌پروران استان وجود دارد، اظهار کرد: مشکلات آبزي‌پروران در بحث عدم تامين آب مورد نياز آن‌ها همچنان پا برجا است و بسياري از آبزي‌پروري‌هاي استان تعطيل هستند و اين‌که عنوان مي‌شود مشکلات حل شده است، صحيح نيست.وي افزود: بسياري از واحدهاي آّبزي‌پروري در استان تعطيل و با بحران‌هاي جدي مواجه هستند. آنچه که عنوان مي‌شود، مجوز آبگيري و تامين آب مورد نياز آبزي‌پروران دريافت شده است، در عمل چيز ديگري است و آبزي‌پروري استان امسال ضربه مهلکي را به خود ديده و خواهند ديد
رئيس انجمن صنفي پرورش دهندگان مرغ گوشتي ايران اعلام کرد: به دليل افت قيمت در بازار، توليدکنندگان طيور از عرضه به موقع اين محصول به بازار خودداري کردند که اين کار سبب اضافه وزن مرغ‌ها شده و روي دستشان مانده است.
محمد يوسفي در گفتگو با ايرنا افزود: اکنون به دليل بالا بودن توليد و کاهش قيمت، وزن مرغ زنده در برخي واحدهاي توليدي کشور به بالاي 4 کيلوگرم رسيده که خريدار چنداني ندارد و همين ضرر توليد کنندگان را در پي خواهد داشت.
وي با بيان اينکه در يک ماه آينده بايد شاهد ورود مرغ با وزن‌هاي بالا در بازار باشيم، از توليدکنندگان خواست تا اجراي طرح مرغ سايز جدي گرفته شود و مرغ‌هاي توليدي خود را با وزن‌هاي مناسب شرکت پشتيباني امور دام توليد و به بازار عرضه کنند زيرا در غير اين صورت با ضرر بيشتري مواجه خواهند شد.
يوسفي با تاکيد بر اينکه شرکت پشتيباني امور دام کشور در حال خريد مرغ زنده در برخي از استان‌هاي کشور است، گفت: اين شرکت خواهان خريد مرغ در وزني بين 1200تا 1800 کيلوگرم است و به همين دليل انتظار مي‌رود توليدکنندگان مرغ خود را با شرايط بازار هماهنگ کنند.
به گفته رئيس انجمن صنفي پرورش دهندگان مرغ گوشتي، اکنون شرکت پشتيباني طبق ضوابط خاص هر کيلوگرم مرغ را با قيمت 7600 تومان از توليدکنندگان خريداري و ذخيره سازي مي‌کند، اين درحاليست که در بازار هرکيلوگرم مرغ زنده با نرخ‌هاي بين 4600 تا 4700 تومان و مرغ کشتارگاه 6500 تا 6700 تومان خريداري مي‌شود.

رييس انجمن صنايع لوازم خانگي ايران افزايش قيمت لوازم خانگي را کمتر از حد واقعي آن دانست و گفت: هنوز حذف دلار ۴۲۰۰ توماني براي واردات لوازم خانگي رسما ابلاغ نشده که ضرورت دارد در اين زمينه شفاف‌سازي شود. حبيب‌ا... انصاري در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: در ابتدا بايد از زمينه‌هاي اجرايي اين کار مطلع شويم و يکي از موارد و دغدغه‌هايي که در پي اين تصميم پيش مي‌آيد مشکلات در مسير واردات است. وي افزود: بالاخره مساله اين است که بايد اين موضوع شفاف شود و اگر مي‌گويند ارز ۴۲۰۰ توماني مي‌دهيم واقعا اين امر عملياتي شود. رييس انجمن صنايع لوازم خانگي ايران با بيان اين‌که صنعت لوازم خانگي يکي از رشته‌هاي مورد توجه عموم مردم است، اظهار کرد: امروز که بحث خريد کالاي ايراني به عنوان يک اصل در اقتصاد ايران مطرح است اين صنعت بايد بتواند زمينه را براي افزايش توليد و حتي صادرات ايجاد کند. به گفته انصاري، در عين حال که برخي مواد اوليه بالادستي مثل فولاد، مس‌ و پتروشيمي‌در ايران توليد مي‌شود بايد زمينه براي واردات مواد اوليه‌اي که مورد نياز صنعت لوازم خانگي است به راحتي وارد شود.
وي افزود: براي مثال در حال حاضر کمپرسور يخچال در ايران توليد نمي‌شود؛ بنابراين بايد شرايطي را فراهم کنيم که توليدکننده بتواند به راحتي اين کالا را وارد کشور کند که اولا زمان‌بر نباشد و ثانيا وقتي ارز خاصي براي آن اعلام مي‌شود قطعيت داشته و توليدکننده بتواند از آن ارز استفاده کند. رييس انجمن صنايع لوازم خانگي ايران درباره نحوه تخصيص دلار ۴۲۰۰ توماني به واردات لوازم خانگي تاکنون توضيح داد: تا امروز مشکلات و موانعي در اين زمينه وجود داشته و اگر پرداخت شده به اين صورت نبوده که توليدکنندگان به راحتي و طبق برنامه مشخصي اين ارز را دريافت کنند

ارائه تسهيلات ويژه به نمايندگان برتر بيمه سرمد
در ادامه بازديدهاي استاني شعب، دکتر کاتب با حضور در محل شعبه همدان، با کارکنان و نمايندگان اين استان ديدار کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه سرمد، نمايندگان استان همدان در اين جلسه، موانع و مشکلات خود را با رييس هيات مديره شرکت مطرح نمودند و دکتر کاتب به آنان اطمينان خاطر داد: نسبت به رفع موانع موجود تدابير لازم اتخاذ گردد. کاتب در اين ديدار افزايش ميزان فروش نمايندگان را مورد تاکيد قرار داد و گفت: افزايش سطح دانش فني شبکه فروش از طريق برگزاري دوره‌هاي آموزشي و تخصصي همگام با دانش روز دنيا يکي از رويکردهاي مهم شرکت در حوزه شبکه فروش خواهد بود. وي ادامه داد: برگزاري دوره‌هاي آموزشي با محورهايي چون فنون ارتباط با بيمه گذار و بازاريابي و فروش بيمه به ويژه بيمه‌هاي زندگي خواهد بود. رييس هيات مديره بيمه سرمد در بخش ديگري از سخنان خود ايجاد تعامل دوسويه نمايندگان با شعب بانک صادرات را مورد تاکيد قرار داد و افزود: بدنه بيمه سرمد اعم از مديران، کارشناسان و شبکه فروش، خدمتگزاران کارکنان، بازنشستگان و مشتريان بانک صادرات هستند و ارائه شايسته خدمات بيمه‌اي به اين مجموعه به عنوان بزرگترين سهامدار شرکت، همواره يکي از مهمترين اولويت‌هاي شرکت خواهد بود. کاتب از ايجاد انگيزه در نمايندگان را به عنوان عامل مهمي‌در جذب سهم بيشتري از بازار دانست و تصريح کرد: به همين منظور، در جهت ارائه تسهيلات ويژه به نمايندگان برتر، برنامه ريزي‌هايي انجام گرفته است که جزئيات آن به زودي اعلام خواهد شد. در ادامه اين سفر استاني، رييس هيات مديره بيمه سرمد از محل ساختمان شعبه بازديد کرد و نشست صميمانه و دوستانه‌اي نيز با همکاران شعبه همدان داشت که در اين جلسه گزارشي از عملکرد شعبه و همکاران ارائه شد.
قرارداد همکاري بيمه "ما" و شرکت فولاد خراسان
شعبه مشهد شرکت بيمه "ما" به منظور پشتيباني از توليدکنندگان داخلي در سال حمايت از کالاي ايراني، با شرکت فولاد خراسان قرارداد همکاري منعقد کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي، اين قرارداد به ارزش بالغ بر سي ميليارد ريال طي جلسه‌اي با حضور مهندس احمدي مديرعامل شرکت فولاد خراسان و بابک زواررضا رييس شعبه مشهد بيمه "ما" امضا شد.
بر اساس اين گزارش ، اهميت اين قرارداد علاوه بر ارزش ريالي آن به تجميع پرتفوي تحصيل شده است که شامل بيمه‌هاي اتومبيل ، آتش سوزي، باربري، مسئوليت، عمر و حادثه گروهي و مهندسي مي‌باشد. گفتني است شرکت مجتمع فولاد خراسان به عنوان بزرگ‌ترين توليد کننده فولاد در کشور، طلايه دار تکنولوژي نوين در صنعت، استانداردهاي معتبر جهاني و کيفيت در محصولات فولادي است و در حال حاضر ظرفيت توليد فولاد خام اين مجتمع عظيم صنعتي 4/1 ميليون تن در سال مي‌باشد که محصولات آن در صنايع ساختماني و عمراني مورد استفاده قرار مي‌گيرد. شرکت بيمه "ما" نيز با تکيه بر ظرفيت بالاي ستاد و شعب خود در حوزه‌هاي فني، پشتوانه محکمي‌براي صنايع مهم و زيربنايي کشور است.
ضرورت ارتباط مستقيم با مشتريان
بيمه‌هاي عمر و اعتماد به واسطه‌ها
در نشست جهاني نمايندگان فروش بيمه‌عمر: فروشندگان بيمه‌عمر، الگوهاي متنوع فروش خود را در نشست فن‌آوري بيمه زندگي که در نيويورک برگزار شد، به بحث و بررسي گذاشتند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از افق‌بيمه، تلاش‌هاي شرکت‌هاي بزرگ فروشنده بيمه‌عمر، براي انتقال تجارب بدست‌آمده، با ارزيابي مثبت شرکت کنندگان همراه شد. در اين نشست مدير شرکت فابريک اعلام کرد از طريق وبسايت شرکت خود، 70 درصد مشتريانش، در بازه زماني 10 دقيقه قادر به تکميل خريد بيمه‌نامه خود شدند. اين شرکت براي جذب شرکاي خود به معيار قابليت‌هاي تطبيق با فن آوري تاکيد کرد. به کارگيري ربا‌ت‌هاي يارانه‌اي به عنوان چت‌بات‌ها (chatbot)، موضوع ديگري بود که در اين نشست مورد بحث و بررسي شرکت‌هاي مختلف قرارگرفت. يکي از مديران، در اين زمينه اعلام کرد: در حالت کلي، چت‌بات‌ها، مطلوب برآورد مي‌شوند زيرا با ايجاد فرصت مطرح نمودن پرسش از سوي مشتري، سبب بوجود آمدن حق انتخاب موارد منتخب و تغيير در بيمه‌نامه، طبق سليقه مشتريان و در نتيجه تعامل منعطف در فروش بيمه‌نامه مي‌شوند. از سوي ديگر مدير عامل شرکت پالسي‌جنيوس در اين مورد گفت: چت‌بات به عنوان يک کانال فروش، کم‌کاربرد است. زيرا لحظه‌اي که شما تصميم بر ثبت يک بيمه‌نامه زندگي مي‌گيريد هيچ منبعي بهتر از رابطه انساني وجود ندارد. شرکت‌کنندگان در جمع‌بندي ديدگاه‌هاي خود در زمينه چت‌بات‌ها تاکيد کردند، با وجود گسترش چشم‌گير چت‌بات‌ها در امر فروش بيمه‌نامه، لزوماً اين روش، روش مطلوبي در زمينه ارتباط با مشتريان در بخش فروش خدمات بيمه‌اي نيز نمي‌باشند.
در اين نشست، سخنرانان به اين نکنه اذعان داشتند که شرکت‌هاي بيمه مي‌توانند در مورد فروش خود در الگويي که در آن نمايندگان در ارتباط مستقيم با مشتريان هستند، بازنگري کنند. آنان الگوي اعتماد شرکت‌هاي بيمه به واسطه‌هاي ديگر به جهت صدور بيمه‌نامه و ارتباط مستقيم با مشتريان را پيشنهاد دادند