تحريم قطعات و مواد اوليه به جاي خودرو
دبير انجمن قطعه‌سازان با بيان اينکه اين بار آمريکا خودروي ايران را تحريم نکرده، گفت: محدوديت‌هاي سختي براي قطعات و مواد اوليه در نظر گرفته شده است. مازيار بيگلو گفت: از ۱۵ مرداد تحريم‌هاي جديد صنعت خودرو يعني قطعات و مواد اوليه آغاز خواهد شد، اين در حالي است که آنها خود خودرو را تحريم نکردند، پس هدف اين تحريم‌ها ضربه سخت به ايران است و البته تحريم‌ها، اين بار خشن و سخت است. وي افزود: برخي کشورها تا ۳۰۰ ميليون دلار در ايران سرمايه‌گذاري کرده‌اند، اما جرات ندارند که کار را با ايران در شرايط جديد تحريم، ادامه دهند؛ پس ترک ناخواسته شرکت‌هاي سرمايه‌گذار در ايران محرز شده است.




ستاد مقابله با تحريم تشکيل شود
رئيس کميسيون تسهيل کسب و کار اتاق بازرگاني تهران پيشنهاد کرد، يک ستاد مقابله تحريم راه‌اندازي شود که با همکاري وزارت خارجه، موارد تحريمي‌در آن را پيگيري کند. محمدرضا نجفي منش در نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران افزود: بايد يک ارتباط دائمي‌با شرکت‌ها و فعالان اقتصادي براي شناسايي مشکلات برقرار شود؛ البته بايد توجه داشت که حرکت با دست فرمان قبلي، امکان‌پذير نيست. اين عضو هيات نمايندگان اتاق تهران گفت: اداره خزانه‌داري آمريکا 500 نفر را در نظر گرفته است که دور زدن تحريم‌هاي ايران را رصد کنند؛ در اين شرايط ما بايد پنج هزار نفر را براي مقابله با آنها قرار دهيم.




دومين بدعهدي پژو به صنعت خودرو
يک کارشناس صنعت خودرو به وضعيت صنعت قطعه‌سازي با تعليق همکاري پژو با شرکاي ايراني اشاره کرده و گفت: هنوز هيچ‌کس پاسخگوي ضرر و زيان قطعه‌سازان نيست و تجهيزات و قطعات محصولات مشترک در واحدهاي توليدي مانده و خريداري ندارد. بهرام شهرياري با اشاره به تعليق همکاري پژو با خودروسازان کشور، اظهار داشت: ما نبايد از يک سوراخ دو بار گزيده مي‌شديم اما نمي‌دانم چرا اين موضوع را مديران در نظر نگرفته و باز پاي قرارداد با پژو را امضاء کردند. اين کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: اين بار دوم است که صنعت خودروسازي مونتاژي ما با بدعهدي پژو روبه رو شده است
پيشنهاد حذف ماليات علي‎الحساب ۴ درصدي واردات کالاي اساسي
رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: پيشنهاد کرديم تا ۴ درصد علي الحساب مالياتي که از فعالان واردکننده کالاهاي اساسي اخذ مي‌شود حذف شود تا در روند تامين کالاي اساسي خللي وارد نشود. به گزارش تسنيم، رئيس اتاق بازرگاني صنايع، معادن و کشاورزي گفت: اگر قرار باشد براي حذف مقررات و مجوز‌هاي زائد به روال فعلي حرکت کنيم تا 15 سال آينده اين حذف به صورت ايده آل ممکن نخواهد بود. غلامحسين شافعي در حاشيه نشست کميته ماده 12 قانون کسب و کار افزود: با وجود تلاش‌هايي که در هيات مقررات زدايي وزارت اقتصاد و کميته ماده 12 براي حذف مجوزهاي زائد صورت مي‌گيرد سرعت حرکت رضايت بخش نيست. وي اضافه کرد: در شرايط کنوني که غيرعادي است نمي‌توان با قوانين عادي با اقتصاد التيام داد بنابراين بايد اتاق فوريت‌هاي اقتصادي در اين شرايط شکل گيرد. شافعي گفت: از آنجا که فراواني قوانين و مقررات مزاحم وجود دارد اثرات فعاليت‌هاي کميته ماده 12 را در فعاليت‌هاي اقتصادي کمتر مشاهده مي‌کنيم از اين رو بايد صفحه جديدي از قوانين و مقررات لازم را تصويب و مقررات گذشته را ملغي کنيم. وي افزود: پيشنهاد کرديم تا 4 درصد علي الحساب مالياتي که از فعالان واردکننده کالاهاي اساسي اخذ مي‌شود حذف شود تا در روند تامين کالاي اساسي خللي وارد نشود.
گام بلند کرمان‌موتور براي
جلب رضايت مشتريان
شرکت کرمان‌موتور طي بخشنامه‌اي شرايط بسيار جذاب و حتي فراتر از تعهدات قراردادي خود در چنين مواردي را براي جلب رضايت و اطمينان مشتريان وفادار خود تدوين کرده است. در اين بخشنامه 4 راهکار براي مشتريان در نظر گرفته شده که به شرح ذيل خلاصه مي‌شود: در صورتي که مشتريان تمايل به استرداد وجه پرداختي خود داشته باشند، شرکت مبلغ دريافت شده به علاوه سود دوران مشارکت و همچنين مبلغ 150 ميليون ريال پاداش وفاداري به مشتريان پرداخت مي‌کند در حالي که الزام قراردادي فقط مبلغ دريافتي به علاوه سود مشارکت است. در صورتي که مشتري تمايل به جايگزيني خودرو با محصولات موجود را داشته باشد 3 محصول هيوندايي سانتافه (با توجه به تفاوت قيمت زياد با خودروي الانترا و محدوديت تعدادي فقط براي حداقل 2 ثبت نام) با قيمت 367 ميليون تومان و 10 ميليون تومان تخفيف و جک اس 5 با قيمت 123 ميليون و 500 هزار تومان و 8 ميليون تومان تخفيف و جک اس 3 با قيمت 86 ميليون و 900 هزار تومان تبديل کنند که البته قيمت خودروهاي مذکور در بازار داراي حاشيه حداقل 15 درصدي است. همچنين از مشتريان درخواست شده است با توجه به ظرفيت محدود خودروهاي قابل تبديل هرچه سريع‌تر براي انتخاب و نهايي کردن وضعيت به نمايندگي‌هاي کرمان موتور مراجعه کنند. با بررسي طرح‌هاي فوق به نظر مي‌رسد که براي اولين بار يک شرکت خودروسازي در اقدامي‌بي‌سابقه و بديع منافع مشتري را بر منافع خود ارجح دانسته و بايد اين اتفاق را در صنعت خودروسازي کشور به فال نيک گرفت.
توضيح وزارت صنعت درباره شماره‌گذاري موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري
مديرکل نيرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد درخواست وزاري صنعت و کشور از دولت مبني بر شماره‌گذاري ۱۰ هزار موتورسيکلت کاربراتوري عليرغم قانون توقف شماره‌گذاري اين موتورسيکلت‌ها توضيح داد. اميرحسين قناتي در گفتگو با ايسنا، درباره درخواست شماره گذاري ۱۰ هزار موتورسيکلت کاربراتوري که از سوي وزير صنعت و معدن و تجارت و وزير کشور به معاون اول رييس جمهوري ارسال شده است، اظهار کرد: اين درخواست مربوط به موتورسيکلت‌هايي است که در سال ۱۳۹۵ و توسط شرکت‌هاي بسيار کوچک توليد شده‌اند. وي ادامه داد: ۱۰ هزار موتورسيکلت مربوطه نتوانسته‌اند شماره‌گذاري شوند و به همين دليل درخواست خود را در ارتباط با شماره‌گذاري اعلام کرده‌اند. بايد بدانيم که توليد جديدي صورت نگرفته و اين ۱۰ هزار دستگاه موتورسيکلت کاربراتوري در سال ۱۳۹۵ توليد شده اند. مديرکل خودرو و نيرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اينکه مهلت قانوني جهت شماره گذاري به کليه موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري ارائه شده بود و انجمن موتورسيکلت ايران نيز طي دو ليست درخواست خود را به منظور شماره گذاري حدود ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسيکلت کاربراتوري ارائه کرد، گفت: توليدکنندگان اين ۱۰ هزار موتورسيکلت اعلام کرده‌اند که عضو انجمن موتورسيکلت ايران نيستند و از ليست‌هاي ارائه شده قبلي جا مانده‌اند و به همين دليل نيز اين درخواست ارائه شده است.
آغاز طرح فروش متنوع محصولات گروه خودروسازي سايپا
گروه خودروسازي سايپا طرح فروش متنوع محصولات خود را از ساعت 10 صبح چهارشنبه مورخ 30 خردادماه سال جاري آغاز مي‌كند. به گزارش سايپانيوز گروه خودروسازي سايپا در راستاي پاسخگويي به نياز هموطنان گرامي؛ فروش فوري و پيش فروش انواع محصولات گروه خودروسازي سايپا را در اين طرح فروش جاري خواهد كرد که مصرف‌کنندگان نهائي صرفا با محدوديت ثبت كد ملي و از طريق اينترنت خواهند توانست خودروي موردنياز خود را خريداري كنند. بر اين اساس با برنامه‌ريزي صورت گرفته مشتريان واقعي مي‌توانند از طريق مراجعه به سايت اينترنتي فروش گروه خودروسازي سايپا به نشاني: www.saipagroup.ir، يكي از روش‌هاي فروش را انتخاب و نياز خودرويي خود را تامين كنند. گروه خودروسازي سايپا پس از طرح ويژه عيد فطر، در اين طرح كه از رو چهارشنبه ساعت 10 صبح آغاز خواهد شد كه براساس اين طرح فقط مصرف‌كنندگان نهايي، صرفا با ثبت كد ملي خواهند توانست خودروي موردنياز خود را خريداري كنند.
تقدير ستاد ديه از طرح برکت اتوخسرواني
در کنار تمامي‌چالش‌هاي موجود در بازار خودرو، يکي از موضوعاتي که کمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد، مسئله زندانيان غيرعمد ناشي از تصادفات جاده‌اي است.هرچند که هر سال به مناسبت‌هاي مختلف اقدامات موثري در به منظور آزادسازي اين افراد از زندان صورت مي‌گيرد ولي همچنان اين طيف از جامعه نيازمند حمايت بيشتر مي‌باشند. طبق آمار ستاد ديه کشور در سال ۱۳۹۶ در حدود ۱۰۳۴۹ نفر با مجموع بدهي حدود ۱۰ هزار ميليارد ريال از زندان آزاد شدند که به دليل ناتواني در تامين بدهي مالي يا ديات ناشي از حوادث کارگاهي يا تصادفات رانندگي روانه حبس شده بودند. در همين راستا با آغاز ماه مبارک رمضان در اقدام خداپسندانه«مجموعه نمايندگي‌هاي اتوخسرواني» به منظور حمايت از زندانيان ديه«طرح برکت»را آغاز نمود. در اين طرح که تا پايان عيدسعيد فطر بود، مجموعه اتوخسرواني توانست تعدادي از زندانيان را آزاد نمايد و مورد تقدير ستاد ديه استان تهران قرار گيرد
سازمان بازرسی طی بیانیه‌ای اعلام کرد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: «متاسفانه سايت وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) هک شد و حدود ٥ هزار خودرو مدل بالا و گران قيمت وارد کشور شد که از اين تعداد حدود ٤ هزار خودرو ترخيص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است که اميدواريم در اين خصوص نيز تصميم‌گيري شود». اين صحبت‌هايي بود که روز يکشنبه ناصر سراج، رئيس سازمان بازرسي کشور در حاشيه امضاي تفاهم‌نامه با رييس سازمان مبارزه با فساد جمهوري آذربايجان مطرح کرد. اين صحبت‌ها در قدم اول با واکنش وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در جواب صحبت‌هاي مطرح شده از سوي رئيس سازمان بازرسي کشور هک شدن سايت ثبت سفارش اين وزارتخانه را تکذيب کرد و ضمن تاييد تخلف در ورود ۶۴۸۱ خودرو به گمرکات کشور، از پيگيري براي برخورد قانوني با متخلفان خبر داد. حالا يک روز تکذيب موضوع هک شدن سايت ثبت سفارش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ سازمان بازرسي کل کشوردر اطلاعيه‌اي به تکذيبيه اين وزارتخانه واکنش نشان داد.
موضوع از کجا آغاز شد؟
اوايل فروردين ماه سال جاري بود برخي از فعالان حوزه واردات خودرو اعلام کردند که در زماني که سايت ثبت سفارش خودرو بسته بود، برخي‌ها به واردکنندگان خودرو پيشنهاد دريافت مبلغ ۵ تا ۲۰ ميليون تومان را دادند و گفتند دسترسي به سايت ثبت سفارش خودرو را دارند. اين صحبت‌ها در روزهاي گذشته بازهم از سوي برخي از واردکنندگان خودرو مطرح شد تا جايي که مهدي دادفر، دبير انجمن وارد‌کنندگان خودرو هم در همين زمينه گفت: در زماني که سايت ثبت سفارش خودرو بسته بود، برخي‌ها به واردکنندگان خودرو پيشنهاد دريافت مبالغي را دادند و گفتند دسترسي به سايت ثبت سفارش خودرو را دارند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که در ماه‌هايي که سايت ثبت سفارش خودرو قفل شد تا کنترل ارز صورت گيرد و واردات خودرو رکورد نزند، برخي‌ها که به سامانه ثبت سفارش واردات خودرو دسترسي داشتند، توانستند بيش از ۶ هزار خودرو وارد کنند. در همين ارتباط گمرک نيز مي‌گويد ما براساس سامانه ثبت سفارش خودرو که زير نظر وزارت صنعت است اقدام به واردات کرده‌ايم.
واکنش وزارت صنعت چه بود؟
در واکنش به خبرها حراست وزارت صنعت از اين مسئوليت شانه خالي نکرده و روزهاي آخر بهمن ماه سال گذشته به‌ صورت رسمي‌اعلام کرد که در راستاي اجرايي کردن تدابير دولت و دستور ويژه وزير صنعت در راستاي مبارزه با فساد و صيانت از حقوق بيت‌المال، تمامي‌خودروهايي که در زمان ممنوعيت واردات خودرو از مبادي غيرقانوني و با روش‌هاي نامتعارف ثبت سفارش شده‌اند، شناسايي شده و براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مراجع ذيربط براي برخورد با متخلفان منعکس شده است. از طرف ديگر هفته‌هاي گذشته خبري منتشر شد مبني بر اينکه ۶۴۸۱ خودرو با ثبت سفارش‌هاي غيرقانوني وارد ايران شده است. در آن گزارش آمده بود سال گذشته موضوع ثبت سفارش‌هاي شائبه‌دار و فاقد اصالت براي نخستين بار از سوي مرکز حراست وزارت صنعت رسانه‌اي شد. در همين حال دفتر جرايم سازمان‌يافته گمرک در ابلاغيه به گمرکات اجرايي بيش از ۶۴۸۱ خودرو را به‌ دليل استفاده از ثبت سفارش‌هاي جعلي مشمول مقررات کالاي قاچاق اعلام کرده است.
ماجراي هک شدن سايت ثبت سفارش
موضوع تخلفات ميلياردي در واردات خودرو از تيرماه سال گذشته آغاز شد. از جايي که وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش واردات خودرو را از تير تا دي ماه ۱۳۹۶ متوقف کرد تا دستورالعمل ساماندهي واردات خودرو تصويب و اجرايي شود. اما ظاهرا در اين بازه چند ماهه توقف ثبت سفارش اتفاقاتي رخ داده که به مرور در حال نمايان شدن است؛ اتفاقاتي که نشان از فساد و تخلفات ميلياردي در روند واردات خودرو به کشور دارد. در همين حال روزهاي ابتدايي هفته جاري بود که ناصر سراج، رييس سازمان بازرسي کل کشور گفت: سايت وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) هک شد و حدود ٥ هزار خودرو مدل بالا و گران قيمت وارد کشور شد که از اين تعدا حدود ٤ هزار خودرو ترخيص و وارد بازار شده و هزار خودرو همچنان در گمرک است که اميدواريم در اين خصوص نيز تصميم‌گيري شود. رييس سازمان بازرسي کل کشور عنوان کرد: اختلاف قيمت اين خودروها به نزديک نيم ميليارد تومان مي‌رسد، مانند ولوو و بي ام و که هيچ کدام از اين خودروها قيمت واقعي ندارند.
تکذيب هک شدن براي واردات خودرو
در همين حال روز دوشنبه بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شدن سايت ثبت سفارش اين وزارتخانه را تکذيب کرد و ضمن تاييد تخلف در ورود ۶۴۸۱ خودرو به گمرکات کشور، از پيگيري براي برخورد قانوني با متخلفان خبر داد. در اطلاعيه وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است: «بررسي‌هاي انجام شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کرد که در مجموع ۶۴۸۱ خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت سفارش، به گمرکات کشور وارد شده است که از اين تعداد ۱۹۰۰ خودرو ترخيص شده و مابقي خودروها همچنان در گمرک مانده است که سازمان تعزيرات حکومتي و دستگاه‌هاي نظارتي و اطلاعاتي در حال بررسي موضوع تخلف ترخيص ۱۹۰۰ خودرو به کشور است. مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت به جد پيگير موضوع تخلف صورت گرفته است و پس از شناسايي و برخورد با متخلفان، نتايج را به اطلاع عموم مي‌رساند. گفتني است مرکز حراست وزارتخانه بهمن ماه سال گذشته اطلاع رساني اوليه را در اين خصوص انجام داده است».
جوابيه سازمان بازرسي به تکذيبيه وزارت صنعت
از طرف ديگر روز گذشته سازمان بازرسي کل کشوردر اطلاعيه‌اي به تکذيبيه روز دوشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت که طي آن صحبت‌هاي ناصر سراج درباره هک شدن سايت وزارت صنعت و ورود ۵۰۰۰ خودروي مدل بالا به کشوررا رد کرد بود، واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاري‌ها، روابط عمومي‌سازمان بازرسي کل کشور در اين باره اعلام کرد: در پي انتشار اطلاعيه روابط عمومي‌وزارت صنعت، معدن و تجارت مبني بر تکذيب هک شدن سايت مذکور مطالب زير جهت تنوير افکار عمومي‌منتشر مي‌گردد:
رئيس سابق گروه ثبت سفارش خودروهاي خارجي سازمان توسعه تجارت ايران (وزارت صنعت، معدن و تجارت) طي نامه‌اي به سازمان بازرسي کل کشور در تاريخ ۹ خردادماه سال جاري که به امضاي وي رسيده، در بخشي از نامه تأکيد مي‌کند: «هيچ‌کدام از مراحل ثبت سفارش خودروهاي سواري موردنظر توسط اين دفتر صورت نگرفته است و به‌عبارت‌ديگر، دفتر مقررات در طي مراحل آن نقشي نداشته است و اين ثبت سفارشات تنها با هک سيستم و تغيير کد در ديتابيس در روز ۲۷-۴-۹۶ رخ داده است.»
نامبرده همچنين در بخش ديگري از اين نامه اظهار مي‌دارد: «چندين مورد نفوذ غيرقانوني به سامانه «ثبتارش» از طريق نام کاربري پرسنل دفتر مقررات در خرداد ۹۶ صورت پذيرفت که نشان مي‌دهد شخص يا اشخاصي به‌صورت باندي با نفوذ به سامانه مذکور براي اشخاص متخلف اقدام به ثبت سفارش غيرقانوني نموده‌اند که حتي Ip‌هاي شناسايي‌شده جهت شناسايي دقيق متخلفين تحويل حراست وزارتخانه گرديد.»
همچنين لازم به ذکر است، متخلفاني که با نفوذ غيرمجاز به سامانه ثبتارش در واردات غيرقانوني بيش از ۵۰۰۰ دستگاه از خودروهاي لوکس دست داشتند، توسط اين سازمان شناسايي و حتي نحوه ورود غيرمجاز آ‌ها به سامانه مذکور نيز مشخص‌شده و بر همين اساس سازمان بازرسي کل کشور طي نامه‌هاي هشداري خطاب به رئيس سازمان توسعه تجارت ايران در تاريخ‌هاي ۲۷ فروردين‌ماه و ۱۰ ارديبهشت‌ماه ۹۷ اعلام نموده است که سايت ثبتارش قابل نفوذ بوده و لازم است که نسبت به ايمن‌سازي سايت مذکور و يا جايگزيني سامانه جديد اقدام شود. در پايان به اطلاع افکار عمومي‌مي‌رساند، مسئله هک شدن سامانه مذکور، نافي تخلفات صورت گرفته در اين خصوص و ديگر موضوعات اين پرونده توسط مسئولين مربوطه نبوده و گزارش سازمان بازرسي کل کشور در اين خصوص در حال تکميل و به‌زودي به مراجع ذيصلاح ارسال مي‌گردد، لذا به مسئولين امر توصيه مي‌گردد از فضاسازي‌هاي بي‌مورد در اين خصوص پرهيز نمايند
رئيس اتاق تهران با طرح سه سناريوي پيش روي ايران در حوزه مقابله با تحريم‌ها، گفت: نفت در برابر غذا، دور زدن تحريم‌ها و مذاکره سه سناريوي پيش روي ايران است که اجراي آن با وحدت امکان‌پذير است. به گزارش مهر، مسعود خوانساري در جلسه روز گذشته هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گفت: به نظر مي‌رسد که مساله خاصي در اقتصاد ايران وجود ندارد و همچنان در حوزه محيط کسب و کار، مشکلات پابرجا است و علاوه بر اينکه ساختارهاي داخلي دچار اشکال است، شرايط خارجي نيز موضوع را تشديد کرده که اميد مي‌رود با تدبير دولت، از اين مشکلات نجات پيدا کنيم.
نگراني از وضعيت تمديد کارت‌هاي بازرگاني
رئيس اتاق بازرگاني تهران افزود: رشد سرمايه‌گذاري از سال ۹۰ منفي بوده اگرچه در سال ۹۶ مثبت بوده، اما کماکان رشد پايين است. اين در حالي است که رقم سرمايه گذاري در سال گذشته ۳۰۰ هزار ميليارد تومان بوده است که ۱۹.۷ درصد توليد ناخالص داخلي را تشکيل مي‌دهد؛ اما اين رقم در مقايسه با کشورهاي در حال توسعه که ۳۲.۵ درصد است، رقم پاييني به شمار مي‌رود. وي با تاکيد بر ضرورت توجه به اشتغال، عدم توجه به آن را منجر به بحران در آينده دانست و به موضوع ارز اشاره کرد. خوانساري با بيان اينکه هيجانات ارزي با تصميم دولت، کنترل شد، گفت: اگرچه اتاق تهران پيشنهاداتي ارايه داد، اما کماکان معضل ارز، اقتصاد ايران را گريبان‌گير کرده است. اين در حالي است که در ماه‌هاي گذشته، تقاضا براي تمديد و صدور کارت‌هاي بازرگاني بيشتر شده که جاي نگراني دارد؛ چراکه در اوضاع کنوني اقتصادي، تقاضا براي صدور کارت بازرگاني جاي سوال دارد.
دولت نمي‌تواند همه نيازهاي ارزي را تامين کند
خوانساري با بيان اينکه قاچاق تلقي کردن خريد و فروش ارز، قيمت را بالا برده، گفت: پيشنهاد ما اين بود که خريد و فروش ارز با قيمت توافقي صورت گيرد، چراکه اين امر باعث کاهش قيمت در بازار مي‌شود، ضمن اينکه صادرات غيرنفتي نيز مي‌تواند رونق گيرد و تهديد ارز به فرصت تبديل شود. با اين امر هنوز موافقت نشده، اما زمزمه‌هايي اين روزها وجود دارد که ارز مورد نياز کالاهاي غيراساسي از طريق صادرات تامين شود، به نظر مي‌رسد که اندکي معضل را حل کند. وي افزود: دولت نمي‌تواند تضمين کند که همه نيازهاي ارزي کشور را با ۴۲۰۰ تومان به ازاي هر دلار، تامين کند.
روزانه 1000 ميليارد تومان نقدينگي اضافه مي‌شود
رئيس اتاق بازرگاني تهران، نقدينگي را همچون بهمني دانست که هر روز روانه يکي از بازارهاي ارز، سکه، خودرو و ساختمان مي‌رود، روزانه حدود ۱۰۰۰ ميليارد تومان به نقدينگي کشور اضافه مي‌شود که اگر اين رقم مهار نشود، اين بهمن، بخش‌هاي مختلف را تحت تاثير قرار داده و اقتصاد را به شکل ديگري دچار مشکل مي‌کند. وي با اشاره به اهميت نقدينگي در اقتصاد ايران گفت: دولت براي اينکه بتواند از هيجانات بازار جلوگيري کند، در ظرف کمتر از يک ماه ۷ ميليون قطعه سکه يعني ۶۰ تن طلا را به قيمت 10 هزار ميليارد تومان، پيش‌فروش کرده، در حالي که اين رقم حدود 10 روز از رقم نقدينگي کشور است، اين در حالي است که براي ۳۵۰ روز بعدي هيچ تدبيري نداريم. لذا واقعا نقدينگي يکي از مباحث مهمي‌است که دولت به اين موضوع بايد بپردازد و به اين سوال پاسخ دهد که چرا مردم نقدينگي را به سمت توليد و سرمايه‌گذاري نمي‌برند.
پيش‌دستي چين و روسيه براي محدود کردن روابط
خوانساري با اشاره به موضوع سياست خارجي ايران و خروج آمريکا از برجام گفت: علاوه بر ساختار معيوب اقتصاد داخلي، اين موضوع هم مزيد بر علت شده و اقتصاد را دچار مشکل کرده؛ البته بايد قبول کرد که امريکا بيش از ۳۰ درصد اقتصاد دنيا را هدايت مي‌کند و کشورها ترجيح مي‌دهند که اگر قرار باشد بين ما و امريکا انتخاب کنند، آمريکا را به دليل منافع ملي خود انتخاب کنند؛ اينکه ما فکر کنيم که اروپا مشکل گشاي ما است، ساده‌انديشي است، چراکه خود آنها نيز با امريکا در اين رابطه دچار مشکل هستند؛ چراکه هر روز امريکا براي آنها تعرفه‌هايي را وضع مي‌کند. وي اظهار داشت: کشورهايي مثل چين، ترکيه، روسيه و کره که در سال‌هاي تحريم به ما کمک مي‌کردند، امروز زودتر از مهلت مقرر ترامپ، پيش‌دستي مي‌کنند که روابط را با ايران محدود کنند يا به دنبال افزايش نرخ باشند؛ به هر حال تحريم اين بار مشکل‌تر خواهد بود و اگر بخواهيم مقابله کرده و تصميم بگيريم، بايد قبل از اينکه به جايي برسيم که از عهده آن بربياييم، سناريويي ترسيم کرده که در مقابل آن تصميم‌گيري کنيم.
سه سناريو پيش رو در دوران تحريم‌ها
خوانساري سه سناريو را براي آينده ايران در مقابل تحريم‌هاي پيش رو پيش‌بيني کرد و گفت: اينکه مجدد تحريم‌ها را دور بزنيم که اين بار با توجه به شناخت منافذ تحريم که امريکا پيدا کرده، کار مشکل‌تر خواهد بود. سناريوي دوم مشکل شدن خريد نفت ايران و اجراي نفت در برابر غذا و تحريم است؛ اما سناريوي سوم مذاکره است که هر يک از آنها را اگر از حالا در رابطه با آن فکر کنيم، به طور قطع کار را بهتر مديريت خواهيم کرد. اما قبل از همه اين‌ها اتحاد درون کشور و وحدت بسيار مهم است تا اينکه شاهد نباشيم که هر روز صفحات روزنامه‌ها به جناح‌هاي مختلف اختصاص يابد و وحدت ملي را دچار مشکل کند. وي اظهار داشت: اجراي هر يک از اين سناريوها نيازمند وحدت ملي است
مركز مطالعات استراتژيك گروه سايپا خبرداد:
از آبان‌ماه سال گذشته و پس از روي كار آمدن مديريت جديد در گروه خودروسازي سايپا، اين مجموعه توانسته موفقيت‌هاي بزرگي را در عرصه‌هاي مختلف تجربه كند. اين گروه كه پس از سال‌ها شاهد روي كار آمدن تيم مديران خودرويي و آشنا به حوزه صنعت خودرو و قطعه‌سازي است، در چند ماه گذشته در زمينه‌هاي توليد، فروش، پرداخت تعهدات مالي و اقتصادي، پاسخ به تعهدات مالي و كيفيت، توانسته دستاوردهاي مهمي‌كسب كند كه به آن‌ها مي‌پردازيم.
موفقيت در توليد
سايپا تا پايان سال گذشته توانست با رشد 17 درصدي نسبت به سال 95، 666 هزار و 666 دستگاه خودرو توليد كرده و براي نخستين‌بار هدف توليد خود را محقق كند. اين گروه از ابتداي سال جاري تا روز يك‌شنبه 27 خردادماه هم توانسته 138 هزار و 522 دستگاه خودرو توليد كند كه اين امر باتوجه به توليد 113 هزار و 274 دستگاه خودرو در مدت مشابه پارسال، رشد 3/22 درصدي را نشان مي‌دهد.
رشد فروش خودرو
در زمينه فروش هم، گروه خودروسازي سايپا در همين چند ماه گذشته توانست بيشترين سهم بازار را در حوزه خودرو از آن خود كند.
اين گروه علاوه بر آن‌كه در اسفندماه سال گذشته با فروش 91 هزار و 600 دستگاه خودرو توانست بيشترين ميزان فروش ماهانه خودرو را در يك ماه به خود اختصاص دهد، از ابتداي سال جاري تا تاريخ يك‌شنبه 27 خردادماه، تعداد 132 هزار و 727 دستگاه خودرو را در بازار عرضه كند كه اين ميزان، نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد 97 هزار و 618، حاكي از رشد 36 درصدي است.
همچنين از آبان‌ماه سال گذشته تاكنون، فروش اينترنتي محصولات سايپا 22 درصد افزايش يافته و زمينه كاهش هزينه 20 ميليارد توماني را فراهم كرده است.
رشد ارزش فروش
باتوجه به افزايش توليد خودرو در گروه سايپا، بيشترين ارزش فروش محصول در چهار سال گذشته نيز رقم خورده است. مقايسه ارزش فروش نسبت‌به مدت مشابه سال‌هاي گذشته تا تاريخ يك‌شنبه 27 خردادماه، بيانگر افزايش 47 درصدي ارزش فروش محصولات نسبت‌به سال گذشته است. گروه خودروسازي سايپا در سال جاري 4707 ميليارد تومان فروش انواع خودرو را تجربه كرده كه اين عدد، افزايش 1511 ميليارد توماني فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزايش 2279 ميليارد توماني نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ را نشان مي‌دهد.
پاسخ به تعهدات مالي
مديريت فعلي گروه خودروسازي سايپا همچنين در زمينه پاسخ به تعهدات ايجاد شده توسط مديريت گذشته هم توانسته برنامه خود را محقق كند. در زمينه طرح اتوخدمت، اين مجموعه توانسته تاكنون مطالبات برجاي مانده از قبل را به ميزان چشمگيري پاسخ داده و معدود تعهدات باقي‌مانده را نيز در آينده نزديك پاسخ خواهد داد.
بهبود كيفيت محصولات
از آغاز فعاليت مديران فعلي سايپا، اين گروه توانسته ضمن بالابردن سطح كيفيت محصولات خود موفق به ارتقا يک ستاره کيفي براي محصولات خانواده تيبا و پرايد ۱۳۱ سايپا در بهمن ماه ۹۶ شود، همچنين افزايش 5/1 درصدي ميانگين رضايت مشتريان در سال ۹۶ از جمله دستاوردهاي سايپا در حوزه كيفيت محصول است، افزون بر اين، شاخص رضايت مشتريان از خدمات پس از فروش نيز با رشدي در حدود ۱۴ درصد به نسبت سه ماهه پاياني سال 95 به عدد ۷۱۳ در سه ماهه چهارم سال ۹۶ رسيده است. سايپا همچنين توانسته زمان رسيدگي به درخواست‌هاي مشتريان را در سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵ به ميزان ۱۵ درصد بهبود دهد و اين موضوع بيانگر کاهش ۴ روزه مدت زمان پاسخ‌گويي از 1/26 روز به 1/22 روز در اين گروه خودروساز است.
همچنين پرداخت مطالبات قطعه‌سازان با اولويت توليدكنندگان ضعيف‌تر و كاهش مطالبات آن‌ها، تأمين كامل نقدينگي مورد نياز از طريق فروش محصولات، ساماندهي شبکه نمايندگي‌هاي فروش، مذاکرات با برندهاي برتر جهاني جهت توليد محصولات مشترك، شفاف‌سازي و تعامل مناسب با بورس و سهامداران، بازنگري در برنامه توسعه محصول گروه، تمرکز بر توسعه ساخت داخل و استفاده از ظرفيت‌هاي موجود به جاي خريدهاي خارجي، تمرکز بر توسعه سيستم‌هاي فروش جهت از بين‌بردن بي‌عدالتي و رانت و کرامت نيروي انساني و پرداخت عدالت‌محور بر اساس شايستگي در عملکرد از جمله مهم‌ترين دستاوردها و موفقيت‌هاي اخير در سايپا است