قرارداد بوئينگ با ايرلاين‌هاي خصوصي بود
عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه ايرباس نيز مسيري مشابه بوئينگ طي کرده، گفت: با توجه به اينکه لغو قرارداد با ايران از سوي بوئينگ صورت گرفته جبران خسارت نيز بايد از سوي اين شرکت صورت بگيرد. شادمهر کاظم‌زاده با اشاره به صحبت‌هايي که مديرعامل شرکت بوئينگ درباره خسارت 20 ميليارد دلاري اين شرکت به دليل فسخ قرارداد با ايران، گفت: با توجه به اينکه لغو قرارداد از سوي بوئينگ صورت گرفته جبران خسارت ايران نيز بايد از سوي اين شرکت صورت بگيرد. اين نماينده مجلس در ادامه با بيان اينکه طرف قرارداد بوئينگ شرکت‌ها و ايرلاين‌هاي خصوصي بوده‌اند، افزود: همه قراردادهاي پسابرجامي‌مشکلاتي همچون اين قرارداد را دارند.




نوسانات مسکن به مرور از بين مي‌رود
نايب رئيس اتحاديه املاک کشور گفت: حدود ۱۲ درصد از افزايش قيمت مسکن حباب است و به مرور با نوسانات بازار در بخش مسکن، با ثبات قيمت روبرو خواهيم شد. حسام عقبايي گفت: حدود 12 درصد از افزايش قيمت مسکن حباب است و به مرور با نوسانات بازار در بخش مسکن، با ثبات قيمت روبرو خواهيم شد. اين فعال حوزه بازار مسکن در ادامه تصريح کرد: اکنون که قيمت‌ها افزايش يافته عقب‌نشيني فروشنده‌ها از فروش واحدهاي خود کار بسيار اشتباهي است. عقبايي در ادامه همچنين ادامه داد: بيشترين افزايش قيمت در مناطق 5 و 22 تهران روي داده است اما در مناطق ديگر تهران و شهرستان‌ها چنين افزايش قيمتي وجود ندارد.





ضرورت برنامه‌ريزي براي خانه‌دار کردن مردم
عضو کميسيون عمران مجلس، بر ضرورت همکاري وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي، اقتصاد و همچنين بانک مرکزي براي ساماندهي وضعيت مسکن تاکيد کرد و گفت: بايد مجموعه مشخصي براي خانه‌دار کردن اقشار مختلف جامعه ايجاد شود. يوناتن بت کليا با اشاره به برخي اظهارنظرها درخصوص رشد بيش از دو ميليون توماني نرخ مسکن در بسياري از مناطق کشور به ويژه پايتخت در ماه‌هاي اخير، گفت: متاسفانه بي‌برنامه‌گي در حوزه مسکن عامل اصلي حبابي شدن نرخ‌ها در اين بازار است. اين نماينده مجلس افزود: بي‌برنامه‌گي در بازار پول‌هاي سرگردان را هر بار به يک سمتي هدايت مي‌کند. اين نماينده مجلس همچنين خاطرنشان کرد: افزايش قيمت مسکن به معني ايجاد تحرک در اين بازار نيست
نرخ بالاي اجاره مسکن با درآمد خانوراها تناسبي ندارد
عضو کميسيون اقتصادي مجلس از رونق سوداگري در بخش مسکن انتقاد کرد. حمدا... کريمي‌در گفتگو با خانه ملت، با انتقاد از افزايش شديد قيمت مسکن در کشور گفت: تامين مسکن خانوارها يک امر ضروري و بديهي است؛ اما با اين وجود قيمت مسکن و اجاره بها به نسبت درآمد خانوارها بالا است. عضو کميسيون اقتصادي مجلس با انتقاد از رونق سوداگري در بخش مسکن ادامه داد: يکي از دلايل رکود چند ساله در بازار مسکن جهش‌هاي قيمت مسکن بود که عملا باعث شد متقاضيان واقعي خريد خانه نتوانند خانه‌دار شوند. اين نماينده مجلس افزود: جمعيت جوان کشور بالا است و بخش قابل توجهي از خانوارها را زوج‌هاي جوان تشکيل مي‌دهند که بطور طبيعي براي زندگي نياز به تامين مسکن دارند؛ اما در سال‌هاي اخير روند صعودي قيمت مسکن و اجاره بها عملا به يکي از عوامل مانع ازدواج تبديل شده است. کريمي‌تصريح کرد: در حالي در کشور اعلام مي‌شود تعداد قابل توجهي خانه‌هاي خالي وجود دارد که بخشي از روند افزايش قيمت مسکن کاذب است که بيانگر ضعف در تنظيم بازار است. عضو کميسيون اقتصادي مجلس گفت: نرخ بالاي اجاره بهاي مسکن با درآمد خانوراها تناسبي ندارد.
فعاليت ۱۹ فرودگاه در حوزه حج تمتع امسال
سرپرست عمليات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با بيان اينکه فرودگاه‌هاي مشهد، بيرجند و همدان داراي بيشترين ميزان افزايش اعزام و پذيرش حاجيان در سال جاري خواهند بود، از افزايش ۲۶۸۰ نفري مسافران بيت ا... الحرام در فرودگاه مشهد خبر داد. به گزارش روابط عمومي‌شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران سيد محمود رضوي با اعلام اين خبر توضيح داد: بيشترين ميزان افزايش اعزام و پذيرش زائران بيت ا... الحرام از نظر تعداد زائر در سال جاري نسبت به سال ۹۶ به ترتيب متعلق به فرودگاه‌هاي مشهد (۲۶۸۰ نفر)، بيرجند(۷۵۴ نفر) و همدان (۷۴۷ نفر) خواهد بود. همچنين بيشترين ميزان كاهش از اين نظر نسبت به سال ۹۶ به ترتيب مربوط به فرودگاه‌هاي گرگان (۲۸۸۸ نفر)، امام خميني (۲۴۸۴ نفر) و اهواز (۷۵۵ نفر) خواهد بود. از نظر درصد افزايش نسبت به سال گذشته فرودگاه‌هاي بيرجند (۴۷ درصد)، مشهد (۳۹ درصد) و زنجان (۳۷ درصد ) مقام‌هاي اول تا سوم را داراند. بيشترين درصد كاهش نيز متعلق به فرودگاه‌هاي بندرعباس (۴۳ درصد)، رشت (۳۹ درصد) و گرگان (۳۷ درصد) خواهد بود. سرپرست عمليات حج شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با بيان اينكه امسال ۱۹ فرودگاه كشور در حوزه حج تمتع فعال خواهد بود، افزود: حدود ۵۰ درصد حاجيان توسط هواپيمايي ايران اير و بقيه نيز توسط هواپيمايي سعودي منتقل خواهند شد.
افزايش 400 هزار توماني حقوق بازنشستگي رانندگان
معاون سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي گفت: با هماهنگي مسئولان سازمان بيمه تأمين اجتماعي حقوق بازنشستگي رانندگان تا ۱ميليون و ۷۰۰هزار تومان افزايش يافت. به گزارش تسنيم، داريوش اماني از حل مشکل در پرداخت 50 درصد حق بيمه رانندگان از سوي دولت خبر داد و گفت: با هماهنگي مسئولان سازمان بيمه تأمين اجتماعي حقوق بازنشستگي رانندگان تا يک ميليون و هفتصد هزار تومان افزايش يافت. معاون سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اعلام اين خبر افزود: يکي از مطالبات رانندگان پرداخت داوطلبانه حق بيمه بيشتر براي افزايش حقوق بازنشستگي بود که با پذيرش بيمه تأمين اجتماعي و ارتقاي ضريب، حقوق بازنشستگي رانندگان از يک ميليون و سيصد هزار تومان به يک ميليون و هفتصد هزار تومان افزايش يافت و پيگيري براي افزايش بيشتر همچنان ادامه دارد. وي اضافه‌دريافتي حق کميسيون از رانندگان را به‌عنوان يکي ديگر از مشکلات اصلي اين قشر برشمرد و تصريح کرد: کارگروه ويژه‌اي تشکيل و در بخشنامه‌اي به استان‌ها تأکيد شده است زمان کشف تا برخورد با تخلف از 3 هفته نبايد طولاني‌تر شود.
بارنامه کاغذي تا سه ماه آينده حذف مي‌شود
معاون برنامه‌ريزي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي گفت: بارنامه کاغذي با هدف شفاف شدن کميسيون دريافتي شرکت‌هاي حمل و نقل از رانندگان، تا سه ماه آينده حذف مي‌شود و جاي خود را به بارنامه‌هاي الکترونيکي مي‌دهد. فرامرز مداح در گفتگو با ايرنا افزود: هر چند در بارنامه‌هاي کاغذي مطالبي قيد مي‌شود که هنوز برخي از دستگاه‌هاي اجرايي به آن استناد مي‌کنند اما حذف بارنامه‌هاي کاغذي در جلوگيري از دريافت کميسيون اضافي از رانندگان موثر است. وي بيان کرد: اکنون تمام اطلاعات بارنامه‌هاي کاغذي و الکترونيکي در سامانه سازمان راهداري ثبت مي‌شود و مدير فني در شرکت‌هاي حمل و نقل موظفند پس از بارگيري کاميون را بازديد کنند.. معاون برنامه‌ريزي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي اظهارداشت: بسترهاي لازم براي صدور بارنامه الکترونيکي در کشور فراهم شده و اکنون در بسياري از استان‌ها بارنامه‌ها به صورت الکترونيکي صادر مي‌شود و به تدريج با برنامه‌ريزي مناسب تا 3 ماه آينده صدور بارنامه کاغذي در حمل ونقل جاده‌اي متوقف مي‌شود.
برقراري پرواز «ازمير- تبريز» و بالعکس
در فرودگاه تبريز
مديرکل فرودگاه‌هاي آذربايجان‌شرقي از برقراري پرواز «ازمير- تبريز» و بالعکس از فرودگاه شهيد مدني تبريز خبر داد. مصطفي صفايي در گفتگو با ايسنا، در اين‌باره اظهار کرد: پرواز «تبريز- ازمير» هفته‌اي يکبار در روز جمعه توسط شرکت هواپيمايي ايرتور با شماره پرواز 9713 ساعت 00:30 بامداد با هواپيماي بويينگ MD با ظرفيت 160 نفر انجام مي‌شود. وي با تأکيد بر اين‌که در گذشته چنين پروازي در تبريز برقرار نبوده و صرفاً در ايام عيد پرواز «ازمير- تبريز» انجام شد اما اين روال قطع شد، گفت: از هفته پيش پرواز «ازمير- تبريز و بالعکس» آغاز شده است. مديرکل فرودگاه‌هاي آذربايجان‌شرقي علت برقراري پرواز «ازمير- تبريز» تقاضاي مکرر مشتريان از شرکت هواپيمايي دانست و افزود: در صورت تقاضاي مکرر مردم از شرکت‌هاي هواپيمايي، برقراري پروازها مورد توجه و پيگيري قرار مي‌گيرد. صفايي يادآور شد: اکنون نيز پيگير هستيم تا پرواز شرکت هواپيمايي جورجيا هم برقرار شود و احتمال آن زياد است که پرواز اين شرکت نيز آغاز شود
وزير راه و شهرسازي مطرح کرد
گروه راه و مسکن: روز گذشته مراسم افتتاحيه ششمين نمايشگاه بين‌المللي حمل‌ونقل ريلي در محلس دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار شد. ديروز همچنين در حاشيه اين نمايشگاه خط توليد ديزل ملي با توان ۱۳۰۰ اسب بخار با حضور وزراي راه و شهرسازي، صنعت، معدن و تجارت و دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به بهره‌برداري رسيد. عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در اين مراسم اظهار کرد: اين نمايشگاه در شرايط جديد سياسي و اقتصادي ايران برگزار مي‌شود، اتفاقي که در عالم سياست رخ داد و امريکا از توافق برجام خارج شد تا مانع‌تراشي براي ساير کشورها ايران را دچار مشکل کند. وي افزود: در هر صورت خارج شدن کشور قدرتمندي مانند امريکا از توافق برجام قطعاً مي‌تواند در سطح جهان تلاطم ايجاد کند و اين اقدام نمي‌تواند مورد چشم‌پوشي قرار بگيرد. وزير راه و شهرسازي بيان کرد: نکته مهم تعهد ساير اعضاي برجام است که در وهله اول صلح بين‌المللي را تضمين مي‌کند و در مرحله دوم سهولت اقتصاد بين ايران و ساير کشورها را فراهم مي‌کند. وي بابيان اينکه سياست ايران از روز اول واضح و روشن بود گفت: ما کشوري هستيم که براساس قانون اسلام و قانون اساسي به تعهدات خود پايبنديم و تا زمان تعهد ساير اعضا به توافق برجام به آن پايبند خواهيم بود. آخوندي خاطرنشان کرد: نمايشگاه بين‌المللي حمل‌ونقل ريلي نشاني است که کشورهاي جهان علي‌رغم تمام فشارها نشان داده‌اند که مي‌توانند به رفتار ايران اعتماد داشته باشند و در مقابل نيز براي ما داشتن رفتار متعهدانه بسيار مهم است. وي افزود: امروز از ۱۸ کشور جهان در قالب ۹۰ شرکت خارجي، در نمايشگاه شرکت کرده و محصولات خود را عرضه مي‌کنند که اين بيانگر درک درست کشورها از نقش ايران در صلح منطقه است.
ادامه گفتگو با جهان با زبان مثبت
وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: ما مي‌توانيم همچنان با دنيا با زبان مثبت و از موضع تعهد طرفين و حفظ يک توافق که ضامن صلح منطقه و جهان است، صحبت کنيم. وي خطاب به فعالان سياسي کشور با توجه به موقعيت حساس کنوني تأکيد کرد: ازآنجايي‌که اداره امور کشور بسيار حساس است اما برخي از نظرات بدون در نظر گرفتن شرايط بيان مي‌شود که براي مردم ايران هزينه خواهد داشت. آخوندي ابراز کرد: انتظار مي‌رود فعالان سياسي در بيان اظهارات خود دقت لازم را داشته باشند زيرا رئيس‌جمهور و دولت که در صف اول مقابله با گستاخي آمريکا قرار دارند، نياز به انسجام داخلي و درک عميق از شرايط کنوني دارند.
ستيز داخلي به نفع دشمن خارجي است
اين عضو کابينه دولت دوازدهم با بيان اينکه برخي اظهارات تند مي‌تواند بر انتظارات مردم و اقدامات دولت تأثير منفي داشته باشد، گفت: بيش از هر موقع ديگر انتظار يک صداي واحد از تمامي‌نهادها، دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم و جناح‌هاي سياسي را داريم. وي در ادامه تاکيد کرد: اگرچه اعتقاد داريم بايد گفتگوي تضارب افکار باز باشد، اما بايد از ستيز داخلي جلوگيري شود زيرا به نفع دشمن خارجي است. آخوندي گفت: زمان يکپارچگي در برابر يک قدرت متمرد خارجي است که خوشبختانه از سوي تمام کشورها شناخته شده است. وي در ادامه به مسائل مربوط به حوزه حمل‌ونقل ريلي در ايران پرداخت و تصريح کرد: توسعه ريلي در ايران بيش از يک ابلاغ و به‌صورت جدي در دستور کار قرار گرفت که علي‌رغم تمام تنگناهاي مالي شاهد اين توسعه به‌طور هم‌زمان در بخش‌هاي مختلف همچون شبکه، نوسازي ناوگان، افزايش ظرفيت، احداث خطوط جديد، فناوري، اتوماسيون، ايجاد راه‌آهن‌هاي سريع‌السير مانند راه‌آهن سريع‌السير تهران- قم- اصفهان و برقي کردن خطوط مانند راه‌آهن تهران- مشهد در دستور کار قرار گرفت.
حوزه ريلي بايد تجاري فعاليت کند
وزير راه و شهرسازي با اشاره به تمرکز وزارت راه و شهرسازي و شرکت راه‌آهن اظهار کرد: بار در راه‌آهن به‌طور متمرکز ترغيب مي‌شود زيرا اعتقاد داريم که بار در حوزه ريلي بايد به‌صورت تجاري و بازرگاني فعاليت کند تا قابليت رقابت با حمل‌ونقل جاده‌اي را داشته باشد. وي افزود: با سياست‌گذاري درست در قيمت‌ها و رويکرد تجاري، راه‌آهن مي‌تواند نقش مهمي‌در اين حوزه ايفا کند. آخوندي با اشاره به ثبت رکورد جابجايي ۴۷ ميليون تن بار از طريق ريل در سال ۹۶، بيان کرد: ما به دنبال استمرار اين رويکرد هستيم تا راه‌آهن بتواند سهم خود از کل بار کشور را در اختيار گيرد. وي همچنين به هدف‌گذاري اتصال چشمه‌هاي بار به شبکه ريلي اشاره کرد و گفت: اين سياست که در حال پيگيري است، شايد ازلحاظ حجم کاري بزرگ نباشد اما از چند جهت يک موفقيت بزرگ محسوب مي‌شود.
وزير راه و شهرسازي از اجراي اين طرح ۳۰۰ کيلومتري در قالب قطعات ۲ تا ۲۰ کيلومتري خبر داد و افزود: اين اقدام منجر به تغيير رفتار نظام حمل‌ونقلي خواهد شد به‌طور مثال کارخانه‌اي که عادت کرده سال‌ها از طريق حمل‌ونقل جاده‌اي بار خود را جابه‌جا کند جابجايي با ريل به دليل تغيير رفتار حمل‌ونقلي خود با مشکلاتي مواجه مي‌شود. وي با بيان اينکه معادن يکي از بزرگ‌ترين چشمه‌هاي بار محسوب مي‌شود، گفت: توسعه معادن يکي از سياست‌هاي بزرگي است که از سوي دولت در دست پيگيري قرار دارد اما متأسفانه توسعه معادن مستقل از حمل‌ونقل بوده است. آخوندي تأکيد کرد: راه‌آهن بايد خود را با حوزه بازرگاني و تجارت وفق دهد.
سرمايه‌گذاري بزرگ در بحث حمل‌ونقل حومه‌اي
وزير راه و شهرسازي با اشاره به برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي در حوزه حمل‌ونقل حومه‌اي بيان کرد: با توجه به اينکه سالانه يک ميليارد و ۷۰۰ ميليون سفر در حومه شهرها روي مي‌دهد، اين رقم بايد به بازار اصلي حمل‌ونقل حومه‌اي ريلي ايران تبديل شود و تحقق اين راه نيازمند سرمايه‌گذاري بزرگ در رويکرد شبکه‌اي است. وي تصريح کرد: توسعه حمل‌ونقل ريلي حومه‌اي نيازمند تغيير رفتار شهروندان است بدين معني که آن‌ها ريلي را انتخاب اول خود قرار دهند که در راستاي آن نظام شهرسازي بايد تغيير کند و مبتني بر ريل باشد. آخوندي با اشاره به اقدامات انجام‌شده و ترغيب نقش حمل‌ونقل حومه‌اي ريلي بيان کرد: در اين راستا طرح‌ها و پروژه‌هاي گوناگوني ازجمله TOD (توسعه مبتني بر حمل‌ونقل همگاني)، تأسيس شرکت حمل‌ونقل حومه‌اي به‌عنوان زيرمجموعه شرکت راه‌آهن، دوخطه و سه خطه کردن خطوط ريلي مي‌توان اشاره کرد اما هنوز در آغاز راه ايستاده‌ايم و اميدواريم از تأمين مالي ساير کشورها ازجمله چين و روسيه استفاده کنيم. وي اظهار کرد: در حوزه تحول و فناوري در راه‌آهن نيز گام‌هاي بلندي برداشته شده است که آغاز آن را مي‌توان احداث راه‌آهن سريع‌السير تهران- قم- اصفهان و برقي کردن راه‌آهن تهران- مشهد معرفي کرد.
قرارداد تامين مالي بازار سرمايه و بخش خصوصي
وزير راه و شهرسازي گفت: در اين نمايشگاه اولين قرارداد تأمين منابع مالي بين بازار سرمايه و بخش خصوصي به مبلغ ۱۰۵ ميليارد تومان منعقد مي‌شود و همچنين از چند پروژه با فعاليت استارت آپ‌ها رونمايي خواهد شد و اميدواريم که اين به‌عنوان شروع فعاليت شرکت‌هاي جوان با ايده‌هاي جوان در بخش ريلي باشد. وي در پايان خاطرنشان کرد: ايران روزگار خوبي در پيش خواهد داشت و با رفتار مدني و متعهدانه مي‌تواند از چالش‌هاي بزرگ با موفقيت خارج شود.
استفاده از مدل‌هاي تامين مالي در راه‌آهن
در ادامه اين مراسم معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به موضوع فني ناوگان در بخش‌هاي واگن و لکوموتيو گفت: در اين خصوص برنامه‌هاي متعددي در دست اقدام قرار دارد که مهمترين آن استفاده از بازار سرمايه و مدل‌هاي تامين مالي در داخل و خارج از کشور است. سعيد محمدزاده اظهار داشت: در سال ۹۶ شاهد چند اتفاق مهم در حوزه ريلي کشور بوديم که به عنوان مثال مي‌توان به رکورد ريل‌گذاري در کشور به طور ۱۳۰۰ کيلومتر اشاره کرد که بيش از ۵۰۰ کيلومتر آن به همت شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل و ۸۰۰ کيلومتر از سوي شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ساخته شد. وي افزود: اين رکورد بيانگر توان ريلي کشور است اما بايد مبناي کار ما همزمان با افزايش امکان بهره وري باشد. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به موضوع فني ناوگان در بخش‌هاي واگن و لکوموتيو اظهار داشت: در اين خصوص برنامه‌هاي متعددي در دست اقدام قرار دارد که مهم‌ترين آن استفاده از بازار سرمايه و مدل‌هاي تامين مالي در داخل و خارج از کشور است. وي در ادامه بيان داشت: در جلسه اعضاي هيات مديره شرکت راه‌آهن در هفته قبل تصويب شد که تعرفه حمل بار واگن‌هاي باردار کاهش و تعرفه واگن‌هاي خالي افزايش پيدا کند.
حمايت از سرمايه‌گذاري در راه‌آهن
مديرعامل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران با بيان اينکه بارحمل شده در شبکه ريلي کشور در سال ۹۵، چهل ميليون و در سال ۹۶ به ۴۷ ميليون تن رسيد، گفت: حمل بار ريلي از ۲۲ ميليارد تن – کيلومتر به ۳۰.۳ ميليارد تن – کيلومتر افزايش پيدا کرد. لذا بايد طي سه سال آينده به حمل ۱۲۰ ميليون تن دست يابيم. وي با اشاره به حمل و نقل باري در راه‌آهن خاطرنشان کرد: سياست راه‌آهن اين است که بتواند سرمايه‌گذاري در اين حوزه را مورد حمايت قرار دهد و آن را تضمين کند. وي يادآور شد: انتقال يک تن – کيلومتر بار از جاده بر روي ريل ۳۵ سي سي صرفه‌جويي سوخت به همراه دارد که همين امر توجه به توسعه حمل و نقل ريلي را مهم جلوه مي‌دهد. از اين رو هرچه در ريل سرمايه‌گذاري شود منفعت آن به کشور باز مي‌گردد. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به مکانيزم تشويقي شرکت راه‌آهن بيان داشت: در اين مکانيزم عملکرد هر شرکت در سرانه واگن نسبت به سال قبل اگر بيش از ۵۰ درصد باشد براي سه ماه بعدي به صورت پله‌کاني کاهش مي‌يابد و اين رقم تا ۶۰ درصد ادامه خواهد داشت. مديرعامل شرکت راه آهن گفت: موفق شده‌ايم براي اولين بار با استفاده از ماده ۶۷ قانون سرمايه‌گذاري‌هاي مردم را تضمين کنيم و در نظر داريم اين تضمين را براي بازارهاي بين‌المللي نيز فراهم کنيم. محمدزاده در پايان ابراز داشت: امسال با تاکيد بر توان داخلي در بخش‌هاي مختلف زيرساخت و بهره‌برداري اقدامات خوبي انجام خواهد شد
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: توسعه بندر چابهار براي تکميل کريدور شمال جنوب مورد توجه و تاكيد دولت قرار دارد و در حال حاضر كشور هند با ۸۵ ميليون دلار سرمايه‌گذاري، كار تجهيز اين بندر را آغاز کرده است. محمد راستاد در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي در رابطه با مجموعه اقدامات سازمان بنادر و دريانوردي در رابطه با تکميل کريدور شمال- جنوب به ارايه توضيحاتي پرداخت و گفت: اهم اقدامات سازمان در تکميل کريدور شمال- جنوب، توسعه زيرساخت‌ها و ظرفيت‌هاي بنادر شمالي و جنوبي بوده است. بنادر شمالي و جنوبي ايران، حلقه‌هاي اصلي برقراري مسير ترانزيتي بين کشورهاي شمال و جنوب اين راه‌گذر هستند. معاون وزير راه و شهرسازي با يادآوري اين مطلب که بنادر شمالي و جنوبي ايران، حلقه‌هاي اصلي برقراري مسير ترانزيتي بين کشورهاي شمال و جنوب اين راه‌گذر هستند، افزود: زيرساخت‌هاي بنادر شمالي و جنوبي به گونه‌اي توسعه يافته است تا بتواند پاسخگوي تقاضا براي ترانزيت در مسير کريدور شمال جنوب، باشد.
راستاد گفت: بندر چابهار به عنوان حلقه مهم ترانزيتي و مهمترين چهارراه کريدور شمال-جنوب در دستور کار توسعه قرار گرفت که در رابطه باتکميل اين بندر، اقدامات مهمي‌در طول سال‌هاي گذشته انجام شد. در بندر چابهار، جذب سرمايه‌گذار خارجي براي بندر از مهمترين کارهايي بود که در دستور کار قرار گرفت. هم‌اکنون سرمايه‌گذار هندي در شرف شروع همکاري توسعه‌اي در بندر چابهار است که اينکار با سرمايه‌گذاري تجهيزاتي ۸۵ ميليون دلاري در حال انجام است. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي خاطرنشان کرد: يکي از نقاط قوت جمهوري اسلامي‌ايران براي توسعه ترانزيت در محورهاي شمال- جنوب، تکميل زيرساخت‌هاي بندري بندر چابهار بوده که توسط سازمان بنادر و دريانوردي ايجاد شد، توسعه يافت، تجهيز و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي براي آنها جذب شد. طبيعتا چنانچه اين مسيرها بخواهند رونق پيدا کنند و بيشتر از گذشته بار جذب کنند بايد زنجيره حمل و نقل و به عبارتي تمامي‌شقوق حمل و نقلي به خوبي پاسخگوي تقاضا براي محموله‌هاي ترانزيتي باشند و از طرف ديگر بايد قوانين، مقررات و گلوگاه‌هايي که در مسير ترانزيتي وجود دارد،برطرف شوند. معاون وزير راه و شهرسازي همچنين گفت: يکي از مزيت‌هاي مهم تکميل کريدور شمال- جنوب اين خواهد بود که تجار و بازرگانان کشورهاي پيراموني و جمهوري اسلامي‌ايران مي‌توانند ارتباطات تنگاتنگ و گسترده‌تري با يکديگر برقرار کنند. به گفته وي در صورت برقراري ارتباط تنگاتنگ و گسترده بين ايران با کشورهاي پيراموني، کشورهاي نامبرده به صورت عملياتي به موضوعاتي با اين مضامين خواهند پرداخت که چه ظرفيت‌ها و قابليت‌هايي وجود دارد، همچنين چه موانع و مشکلاتي وجود دارد که بتوان بيشتر از پتانسيل ترانزيتي بين کشورهاي مختلف استفاده کرد. راستاد تاکيد کرد: منفعت برقراري يک مسير ترانزيتي الزاما به ايجاد گذرگاه‌ مربوط نيست بلکه تمامي‌کشورهاي پيراموني از منافع ترانزيت بهره مي‌برند. وي همچنين در رابطه با تخفيف‌ها در بنادر کشور و اقداماتي که سازمان بنادر در اين‌باره انجام داده است و يا در دستور کار دارد نيز، نکاتي را ارايه کرد و گفت: سازمان بنادر و دريانوردي هميشه مکانيزم‌هاي تشويقي در تعرفه‌هاي خود براي کالاهاي ترانزيتي اعمال کرده و مي‌کند
عضو سازمان نظام مهندسي استان تهران با اعلام اين‌که برخي توليدکنندگان داخلي تاسيسات با فناوري دهه ۶۰ را در کشور توليد مي‌کنند، گفت: دومين کنفرانس بين المللي نقش مهندسي مکانيک در ساخت و ساز شهري ۵ و ۶ تيرماه امسال برکزار مي‌شود. به گزارش تسنيم، رامين کرمي‌مبني بر اين‌که توليد تجهيزات تاسيسات داخلي در چه وضعيتي به لحاظ فناوري قرار دارد، اظهار کرد: برخي تجهيزات تاسيسات ساختمان کشور همچنان قديمي‌است. وي با بيان اين‌که تلاش کرده‌ايم در کنفرانس بين‌المللي نقش مهندس مکانيک در ساخت و ساز شهري از شرکت‌هاي صاحب نام و پيشرو دنيا براي استفاده از فناوري‌هاي نوين اين بخش دعوت کنيم، گفت:‌ يکي از اهداف ما آموزش فناوري‌هاي روز دنيا به مهندسان براي ارتقاي کيفيت تجهيزات تاسيسات ساختمان است. وي با اشاره به اين‌که در يکي از پروژه‌هاي ساختماني داخلي به عنوان بزرگترين تجاري کشور از يک شرکت فرانسوي براي بکارگيري فناوري‌هاي نوين استفاده شده است، افزود: در اين پروژه مخازني براي ذخيره سازي انرژي سرمايي ساخته مي‌شود که شب‌ها سرما را توليد و ذخيره کرده و در زمان پيک مصرف از آن استفاده خواهد شد. وي با تاکيد بر اينکه بزرگترين مزيت اين فناوري براي شبکه‌هاي توليد و توزيع برق کشور است،‌ يادآور شد: برخي سازندگان داخلي تجهيزات دهه 60 را توليد مي‌کنند، البته برخي شرکت‌هاي داخلي نيز با انتقال فناوري شرکت‌هاي پيشرو تجهيزات را توليد مي‌کنند.

عضو هيئت عامل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي گفت: با حمايت‌هاي وزير راه و شهرسازي از پنج سال گذشته تاکنون تعداد شرکت‌هاي مهندسي مشاور ايمني راه‌ با داشتن توانمندي‌هاي ويژه و مورد تاييد سازمان به ۲۵ شرکت افزايش يافته است. مهران قرباني در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با اشاره به تصويب «راهنماي جانمايي علايم در طرح‌هاي ارتقاي ايمني نقاط و نواحي پرتصادف و داراي تصادف» در شورايعالي فني امور زيربنايي حمل‌ونقل کشور اظهار داشت: با افتخار مي‌توان اعلام کرد که يکي از اقدامات مهم سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي طي يک سال اخير تدوين ضوابط و آيين‌نامه‌هاي مرتبط با ايمني، به ويژه تهيه نقشه‌هاي کاربردي تيپ و ارتقا توانمندي سطح فني و تجربي مهندسان مشاور بوده است. وي افزود: پنج سال قبل، وزير راه و شهرسازي در جلسه شورايعالي فني امور زيربنايي حمل‌ونقل تعداد شرکت‌هاي مهندس مشاور مورد قبول سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با ويژگي‌هايي همچون توانايي تحليل مياحث ايمني و ارائه طرح‌هاي رفع نقاط پر تصادف، علائم و حفاظ‌هاي جاده‌اي را جويا شد که تعداد آن‌ها بيش از دو شرکت نبود اما با حمايت‌هاي وزير راه و شهرسازي از آن زمان تا کنون با جرات مي‌توان بالغ بر ۲۵ شرکت مهندسي مشاور حوزه ايمني راه‌ توانمند را نام برد. قرباني گفت: در واقع هدف ما بالا بردن پايه ايمني راه‌ها در کشور بود تا مشاور گام‌هاي بعدي را بردارد