...رضا باجولوند معاون پژوهش، برنامه‌ريزي و سنجش مهارت سازمان فني و حرفه‌اي ازدو پيشنهاد براي افزايش انگيزه مهارت آموزي خبرداد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به عنوان سياستگذار توسعه اشتغال و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان متولي و سياستگذار در نظام آموزش عالي، نظام مند کردن تحصيلات دانشگاهي متناسب با نياز بازار کار و افزايش سطح مهارت دانشجويان در حين تحصيل را در دستور کار خود قرار دادند. به گزارش مهر، وي تاکيد کرد: با همين رويکرد، با هدف ترويج فرهنگ کسب مهارت در بين جوانان، از طرف وزارت کار طرحي تحت عنوان «هم‌ترازي گواهينامه‌هاي مهارتي با واحدهاي درسي» به وزارت علوم پيشنهاد شده است. معاون پژوهش، برنامه‌ريزي و سنجش مهارت سازمان فني و حرفه‌اي ادامه داد: در قالب اين طرح، دانشجوياني که در مراکز آموزش فني و حرفه اي، گواهينامه مهارتي دريافت کردند، در صورت مرتبط بودن گواهينامه مهارتي با واحد درسي، اين مدارک معادل سازي مي‌شوند و نياز به گذراندن واحد درسي مربوطه توسط دانشجو نيست. معاون پژوهش، برنامه‌ريزي و سنجش مهارت سازمان آموزش فني و حرفه‌اي افزود: همچنين در قالب برنامه ديگر، طرح اجراي طرح کارآموزي دانشجويان در مراکز آموزش فني و حرفه‌اي ارائه شده است که بر اساس آن دانشجويان مي‌توانند دوره‌هاي کارآموزي خود را در کارگاه‌هاي فني و حرفه‌اي طي کنند. اين دو پيشنهاد با هدف ساماندهي نظام آموزشي و افزايش انگيزه مهارت آموزي در بين جوانان توسط دو وزارتخانه کار و علوم در حال بررسي است.

 کدام سيم‌کارت‌ها سلب امتياز مي‌شوند؟
دلايلي مانند بدهي خط موبايل و عدم اقدام به پرداخت صورتحساب مي‌تواند به سلب امتياز از سيم‌کارت‌هاي اعتباري و دائمي‌منجر شود. به گزارش ايسنا، در صورتي که مشترکان اپراتورهاي همراه به موقع به پرداخت صورتحساب تلفن همراه خود اقدام نکنند، ممکن است به رويه‌هاي قطع بدهي دچار شده و در صورتي که اين روند ادامه داشته باشد، مي‌تواند به سلب امتياز سيم‌کارت بينجامد؛ زيرا اپراتورها مجازند طبق ساختاري که از طرف سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در نظر گرفته شده، با مشترکان بدهکار برخورد و خط آن‌ها را قطع کنند يا اگر اين نپرداختن‌ها ادامه داشته باشد، به سلب امتياز از خط اقدام کنند.
در خطوط دائمي‌همراه اول، پيامک صورتحساب هر ماه، سوم تا چهارم ماه بعد براي کليه مشترکان ارسال مي‌شود. مهلت پرداخت صورت‌حساب، نيز ۲۱ هر ماه است. در صورت عدم پرداخت قبض طي دو دوره متوالي، ۷۲ ساعت مانده به مهلت پرداخت، اخطار قطع براي مشترک ارسال و پس از آن در صورت عدم پرداخت بدهي، خط تلفن قطعِ يکطرفه پايان‌دوره خواهد شد.



پايش «مصرف انرژي» در ساختمان‌هاي اداري
.شرکت توزيع نيروي برق تهران بزرگ با همکاري مروجين صرفه جويي، مديريت مصرف انرژي در ساختمان‌هاي اداري پايتخت را پايش و ارزيابي مي‌کند.
به گزارش ايرنا، با توجه به افزايش دما و مديريت بهينه مصرف انرژي و اوج بار (پيک) تابستان 97 و نيز تعهد کارکنان شرکت توزيع برق تهران بزرگ در کاهش 10 درصدي پيک بار و همچنين در راستاي اجراي بخشنامه معاون وزير در امور برق و انرژي، شرکت توزيع نيروي برق تهران بزرگ در صدد است تا با همکاري معاونت‌هاي بهره برداري و ديسپاچينگ، خدمات مشترکين و همراهي حوزه مقاومت بسيج، با اعزام نيروهايي تحت عنوان مروجين صرفه جويي در مصرف انرژي در سطح شهر تهران، نسبت به ارزيابي و پايش مديريت مصرف مشترکان اقدام کنند.
نشست توجيهي مروجين صرفه جويي با حضور «حسين صبوري» مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق تهران بزرگ، ، در راستاي نحوه ارزيابي و پايش ساختمان‌هاي اداري، سازمان‌ها و ارگانها در سطح شهر تهران برگزار شد




وجود ۳۰۱ هزار شغل در امنيت سايبري
به گفته تحليلگران امنيت اطلاعات، ۱۰۹هزار فرصت شغلي براي امنيت سايبري وجود دارد که تنها ۱۰۵ هزار کارگر در حال حاضر در اين پست‌ها مشغول کار هستند که با کسري استعداد سالانه ۵۰۰۰ کارگر روبرو است.
به گزارش ايسنا، بر اساس اطلاعات جديدي از CyberSeek (شرکت فعال در حوزه امنيت سايبري) تعداد مشاغل سايبري در بخش خصوصي و دولتي در طي دوره ۱۲ ماهه از آوريل ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸ به ۳۰۱،۸۷۳ افزايش‌ يافته است.
در تاريخ ۳۰ ماه مي، وزارت بازرگاني و امنيت داخلي طي گزارشي خواستار رشد، پيشرفت و حفظ نيروي کار سايبري شد. به همين منظور شرکت‌هاي CompTIA و Burning Glass Technologies به‌طور مشترک CyberSeek را که بخشي از موسسه ملي استاندارد و فناوري (NIST) بوده و همچنين توسط موسسه ملي آموزش امنيت سايبري (NICE) پشتيباني مي‌شود را تأسيس کردند.



مصرف زدگي الگوي رايج کشور شده است
نائب رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي‌گفت:نهاد خانواده ، متوليان امر آموزش وفرهنگ کشور نتوانستند الگوي سبک زندگي متناسب با ويژگي اقتصاد ايران را درمورد الگوي مصرف، تبيين کرده و گسترش دهند.
به نقل از جام جم آنلاين‌هادي قوامي‌نماينده اسفراين افزود:هم اکنون شاهديم که مصرف کالا در هر خانواده به مسابقه‌اي تمام نشدني تبديل شده و هر کس در تلاش است که در مقابل ديگري از تجهيزات و کالاهاي بهتري استفاده کند.
اين نماينده مجلس با اشاره به اينکه در کشور الگوي مصرف به گونه‌اي شده که هر فرد بايد يک خودرو داشته باشد تاکيد کرد:اين رفتار منجر شده که بيش از 20 ميليون خودرو و موتور سيکلت در کشور استفاده شود و سالانه 27 ميليارد ليتر بنزين در کشور به مصرف برسد در حاليکه اگر همراستايي بين منافع فردي و جمعي ايجاد مي‌شد و رفتار مصرفي تغيير مي‌کرد حداقل مي‌توانستيم در 20 درصد کاهش مصرف بنزين صرفه جويي کنيم

مسعود يوسفي
روزنامه نگار
yousef44@yahoo.com
ايران بزرگ و نجيب طي دهه‌ها و سال‌هاي اخير دچار رنج و حرمان زيادي شده است. سرزميني که شهرهاي آن روزگاري رشک کشورهاي منطقه بود، حالا به لحاظ اقتصادي و اجتماعي حال و روز خوشي ندارد. هيچ کس هم هيچ چيز را به گردن نمي‌گيرد. کشور ما هم اکنون در بسياري از شاخص‌هاي جهاني جايگاه قابل دفاعي ندارد و اين موضوع براي مردمي‌که خود را صاحب يک فرهنگ و تمدن غني مي‌دانند به هيچ وجه برازنده نيست....در اين مورد و براي اينکه خيلي هم به سياه نمايي متهم نشويم به اظهارات عباس آخوندي وزير فعلي راه و شهرسازي استناد مي‌کنيم که چندي پيش از زوال اجتماعي ايران خبر داده بود.
اين عين عبارت اوست: « واقعيت اين است که جامعه ما در حال زوال اجتماعي است. يعني امکان اينکه مشکلات بنيادي خود را رفع کند، ارزش افزوده ايجاد کند و اميد را تزريق کند، ندارد. اين يک واقعيت است که اگر آن را در لفافه بيان کنيم، راهي براي درمان آن پيدا نخواهيم کرد». وقتي که نمادهاي فرهنگي و مظاهر تمدني يک قوم را از اومي‌گيريم و هيچ چيز به او نمي‌دهيم انتظاري غير از اين نبايد داشته باشيم. فرهنگ و تمدن ايراني براي قرن‌هاي متوالي بستري بود براي نشر و ترويج احکام اسلام و تشيع.
از آن سو ايران و ايراني‌ها هم از آموزه‌ها و باورهاي ديني و اعتقادي بيشترين بهره را مي‌بردند و آنطور که گاندي مي‌گويد مليت از پستان دين شير مي‌خورد و تغذيه مي‌شد.
اما به يک باره فترتي دست داد و به دلايلي که جاي تحقيق و جستجوي بيشتردارد عده‌اي در صدد برآمدند تا ميان اين دو، يعني ايرانيت و اسلاميت فراق ايجاد کنند. همين امر به نوبه خود منجر به تضعيف و زوال اجتماعي ايراني‌ها شد و آن طور که کوروش محمدي رييس انجمن آسيب شناسي اجتماعي ايران اخيرا گفته است کشور ما در ميان ده کشور نخست افسرده جهان قرار دارد.
اما هر از گاه اتفاقي مي‌افتد و فرصتي دست مي‌دهد تا ايراني‌ها از لاک افسردگي به در آيند و به شادماني بپردازند و نشاط از سر بگيرند.
پيروزي‌هاي متوالي ايران در بازي‌هاي دور مقدماتي جام جهاني فوتبال 2018 روسيه و پس از آن پيروزي بر مراکش از جمله اين فرصت‌هاي نشاط آفرين و شادي افزا بود که اميدواريم همچنان تداوم داشته باشد و بيش تر از پيش اميد و اعتماد را به روح و جان مردم سرزمين مان تزريق کند.
اساسا ورزش در دنياي معاصر و حتي در طول تاريخ موجبات همبستگي و انسجام هرچه بيشتر ملت‌ها و در پي آن شادابي و سرزندگي آن‌ها مي‌شود و در نهايت مي‌تواند در توسعه جوامع انساني در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و به خصوص اقتصادي تاثير حتمي‌داشته باشد و به همين نسبت از رنج‌ها و آلام آن‌ها بکاهد.
از اين رو مي‌توان به مسئولان و دست اندرکاران توصيه کرد که براي مقابله با مشکلات و معضلات اجتماعي و اقتصادي، به هيچ وجه از توسعه ورزش فروگذار نکنند