اسدی جوزانی در گفتگوی اختصاصی با تجارت تشریح کرد؛
کورش شرفشاهي: اقتصاد کشور به کالاها، محصولات و اجناس گوناگون وابسته است که تحول در هر کدام بر ديگر بخشها اثر مي‌گذارد. طلا يکي از فلزاتي است که اقتصاد کشور را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد و بالا يا پايين آمدن آن مي‌تواند مصداقي براي ارزش پول ملي باشد.
کورش شرفشاهي: اقتصاد کشور به کالاها، محصولات و اجناس گوناگون وابسته است که تحول در هر کدام بر ديگر بخشها اثر مي‌گذارد. طلا يکي از فلزاتي است که اقتصاد کشور را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد و بالا يا پايين آمدن آن مي‌تواند مصداقي براي ارزش پول ملي باشد.متاسفانه مدتي است که قيمت طلا بي حساب وکتاب بالا رفته و مشخص نيست مسوول اين گراني چيست. برخي‌ها از کمبود سکه در بازار خبر مي‌دهند، عده‌اي ديگر بي ارزش شدن پول ملي را مطرح مي‌کنند و برخي‌ها نيز از وجود مافياي طلا گلايه مي‌کنند. با اين وجود ولي ا... سيف رييس بانک مرکزي در بيست و هشتمين همايش سياستهاي پولي و ارزي با اشاره به اينکه بانک مرکزي با هدف ثبات‌بخشي به بازار طلا و ارز، در اواخر سال ۱۳۹۶ به اجراي طرح پيش‌فروش سکه در سه مرحله مختلف اقدام کرد، گفته بود که در مراحل مختلف، در مجموع ۷ ميليون و 600 هزار قطعه سکه طلا در سررسيدهاي مختلف زماني پيش‌فروش شده است. به هر صورت اکنون بازار سکه و طلا اسير يک آشفته بازار است و مشخص نيست قيمت طلا را چه کسي تعيين مي‌کند. در اين رابطه با محمد اسدي جوزاني رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره گفتگو کرديم. وي از برگزاري مجمع عمومي‌انجمن در هتل فردوسي تهران خبر مي‌دهد و با اعلام اينکه با راي بالايي براي يک دوره ديگر به عنوان رييس انجمن انتخاب شده است مي‌گويد: اعضاي صنف به خاطر انتقادهايي که کرده‌ام و بي پرده از رانت و فساد در معاملات طلا افشاگري کرده ام، بار ديگر به من اعتماد کردند که اميدوارم بتوانم اين راه را ادامه بدهم. آنچه در ادامه آمده نتيجه گفتگوي روزنامه تجارت با اسدي جوزاني است.
وي در پاسخ به اينکه مدتي است قيمت سکه به شدت افزايش يافته و در مدت کمتر از چهار ماه از يک ميليون تومان به دو ميليون و 600 هزار تومان رسيد. دليل اين گراني چيست؟ گفت: تنها يک دليل ندارد بلکه دلايل متعددي دارد. نکته اول بي ارزش شدن پول ملي است. وقتي در مدت کمتر از دو ماه قيمت هر دلار از سه هزار و 500 تومان به بيش از 7 هزار تومان مي‌رسد، اينکه انتظار داشته باشيم قيمت طلا ثابت بماند، انتظار اشتباهي است. وي با تاکيد بر اينکه در شرايط کنوني تمامي‌کساني که نقدينگي دارند سعي مي‌کنند ارزش پول خودشان را حفظ کنند گفت: امروزه با هر کسي صحبت مي‌کنيم از بي ارزش شدن پول ملي سخن مي‌گويند. مردم به هم مي‌گويند اگر کود خريده بوديم، اکنون چند برابر مي‌شد در حالي که ارزش پول ما کاهش داشته است. بنابر اين به مردم حق بدهيم که براي حفظ ارزش نقدينگي شان سعي مي‌کنند ريال را به هر چيز ديگري تبديل کنند. رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره نکته دوم را ميزان بالاي بيکاري دانست و گفت: آمار بيکاري بالاست و چون اشتغالزايي وجود ندارد، بازار دلالي گرم شده است. از سوي ديگر دلالي نياز به مغازه ندارد فقط کافي است يک نفر پول به دست بگيرد و از اين دست بخرد و از آن دست بفروشد. نتيجه اين مي‌شود که بازنشسته، کارمند، کارگر و حتي زنان خانه دار، به خيابانها آمده‌اند و سکه مي‌خرند. وي با ابراز تاسف از اينکه دلالي به شغل مقدسي تبديل شده است گفت: در گذشته شايد دلالي زياد خوب نبود اما امروزه به عنوان شغل از آن ياد مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه دلالي به عنوان يک تجارت داخل شهري به رسميت شناخته شده است گفت: اين واسطه‌ها يکي از عوامل گراني همه کالاها هستند و سکه يکي از آنهاست. هنگامي‌که طرح پيش فروش سکه از سوي بانک مرکزي مطرح مي‌شود و مسولان افرادي که ثبت نام کرده‌اند را شناسايي مي‌کنند، مشخص مي‌شود که 50 نفر براي خريد بيش از 380 هزار سکه طلا ثبت نام کرده‌اند و حتي يک نفر به تنهايي 38 هزار سکه پيش خريد کرده است. اين ارقام وحشتناک است. کافي است ماشين حساب برداريم و محاسبه کنيم که اين يک نفر تا چه اندازه در فلج کردن اقتصاد نقش داشته است.
اسدي جوزاني با تاکيد بر اينکه بارها گفته‌ام که طلا اسير مافيا شده است گفت: دولت با طرح پيش فروش سکه بخشي از اين مافيا را شناسايي کرد. تصور کنيد همين فردي که سکه را با قيمت يک ميليون تومان پيش خريد کرده و اکنون مي‌خواهد به دو ميليون و 500 هزار تومان بفروشد، در مدت کمتر از دو ماه بيش از 40 ميليارد تومان سود کرده که در اين سود، بايد از دولت تشکر کند.
وي با انتقاد از سخنراني‌ها و اظهاراتي که برخي از مسوولان مي‌کنند گفت: يکي ديگر از عوامل گراني سکه، سخناني است که آقايان بر زبان مي‌آورند. همانطور که مسوولان با يک کلمه سنجيده مردم را اميدوار مي‌کنند و قيمتها تثبيت مي‌شود، وقتي حرف بي جا بزنند، مردم را مايوس مي‌کنند و نتيجه آن مي‌شود که مردم براي خريد کالا هجوم مي‌آورند وبازار کاذب درست ميشود.
رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره با انتقاد از توزيع سکه دولتي و رغبت مردم به خريد سکه گفت: يکي از اشکالات اين است که مردم هنگام خريد سکه به حباب پول مي‌دهند. کافي است وزن سکه را با قيمت طلا محاسبه کنند آنگاه متوجه مي‌شوند که قيمت طلاي يک سکه دو ميليون و 140 هزار تومان است و حدود 60 هزار تومان نيز هزينه ضرب سکه از سوي بانک مرکزي است اما به قيمت دو ميليون و 600 هزار تومان فروخته ميشود. آيا مردم از خود پرسيده‌اند که اين 400 هزار تومان چه مي‌شود.
وي با ابراز تاسف از اينکه سود حاصل از گران شدن طلا به جيب عده‌اي خاص مي‌رود گفت: ايکاش مردم محروم مي‌توانستند طلا بخرند و سود بالا رفتن طلا به جيب مردم برود يا دولت با گران شدن طلا سود مي‌کرد و مشکلات مردم حل مي‌شد، اما تمامي‌سود اين گراني طلا به جيب عده‌اي دلال مي‌رود و مردم نظاره گر بدبختي خودشان مي‌شوند.
اسدي جوزاني با يادآوري اينکه در گذشته مردم طلا را به خارج از ايران مي‌بردند گفت: هنوز يادمان نرفته که به دليل گراني طلا در خارج از کشور، زنها و مردها زيورآلات سنگين طلا به خودشان آويزان مي‌کردند و به خارج مي‌بردند تا بفروشند. همان موقع در فرودگاههاي کشور مردم را کنترل مي‌کردند تا مبادا بيش از اندازه معمول طلا به خارج از کشور ببرند. اما به محض آنکه قيمت طلا در خارج از کشور پايين آمد، مسير عوض شد و قاچاق طلا به داخل کشور را شاهد بوديم.
وي از وضعيت ارز در کشور ابراز نگراني کرد و گفت: با شرايطي که دولت تعيين کرده و محدوديتهايي که براي ورود ارز به کشور گذاشته، همه چيز عکس شده است. دولت قيمت دلار را 4200 تومان تعيين کرده و همه را مکلف کرده بر اين مبنا معامله ارزي کنند. نتيجه آن مي‌شود که ورود دلار به کشور پايين آمده است. امروزه افرادي که در خارج از کشور هستند، دلار وارد کشور نمي‌کنند بلکه در صرافي‌هاي خارج از کشور، دلارهايشان را به ريال تبديل مي‌کنند. اکنون مبناي معاملات دلار در خارج از کشور 4299 تومان نيست بلکه صرافي‌هاي خارج از کشور دلار را به قيمت بالاي 7 هزار تومان معامله مي‌کنند. نتيجه آن مي‌شود که دلار بر طلا هم تاثير مي‌گذارد و مردمي‌که براي خريد دلار محدوديت دارند، به خريد طلا هجوم آورده اند.
رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره با اشاره به اينکه مردم طلا را از کشور خارج مي‌کنند تا به ارز تبديل کنند گفت: شايد به ظاهر قيمت طلا در خارج از کشور پايين تر باشد اما عده‌اي که براي بردن ارز محدوديت يا مشکل دارند، طلا مي‌برند و زيان مي‌کنند تا در خارج از کشور بتوانند طلا را به دلار تبديل کنند.
وي از وجود باندهاي مافيايي در عرصه طلا خبر داد و گفت: اينکه گمان کنيد مردم براي خريد سکه به بازار هجوم آورده اند، خوش باوري است. امروزه نگراني اول مردم، سيرکردن شکم خانواده است. بيشتر جامعه حقوق بگير هستند به اندازه‌اي حقوق نمي‌گيرند که بتوانند سکه بخرند و انبار کنند. امروزه حقوق بگيران بتوانند از عهده خريد نان شبشان بر بيايند، هنر کرده اند. بنابراين بايد بپذيريم که عده‌اي خاص ارتباطات خوبي دارند و از گراني‌ها وتورم پولهاي خوبي به جيب مي‌زنند.
اسدي جوزاني با تاکيد بر اينکه امکان ندارد اين عده خاص که عاملان اصلي مافيا هستند، بتوانند بدون پشتيبان و پشتوانه به کارهايشان ادامه بدهند گفت: اين افراد در بازار شناخته شده‌اند و هر لحظه که تصميم بگيرند سکه را از بازار جمع مي‌کنند و هر لحظه که اراده کنند، سکه را وارد بازار مي‌کنند. کافي است هر سکه 10 هزار تومان سود داشته باشد تا اين افراد به سودهاي ميلياردي برسند اکنون که در اين آشفته بازار، قيمت سکه يک ميليون تومان گران شده و معلوم نيست چقدر به جيب زده اند.
وي با تاکيد بر اينکه بازار بر هم ريخته سکه و ارز به عرصه جنگ شباهت دارد گفت: اکنون کشور ما درگير جنگ اقتصادي داخلي ا ست که عامل اصلي اين جنگ، همين از ما بهتران هستند. آقايان بهتر مي‌دانند که طلا مانند دلار نيست تا ماموران نيروي انتظامي‌را براي کنترل در چهار راه استانبول مستقر کنند. به هر کوچه و خياباني برويد، يک طلافروشي فعال است که مي‌توانند به سادگي طلا بخرند و بفروشند. از سوي ديگر هنگامي‌هم که دولت اعلام مي‌کند عده‌اي را در رابطه با خريد و فروش سکه گرفته، دلشان را خوش کرده‌اند زيرا سرشاخه‌ها هرگز به چنگ ماموران نمي‌افتند بلکه کساني را مي‌گيرند که براي افراد اصلي کار مي‌کنند.
رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره با ابراز تاسف از اينکه دولت مردم را محرم نمي‌داند گفت: کوچکترين فساد مالي در شبکه‌هاي مجازي منتشر مي‌شود و مردم آبروي آن فرد را مي‌برند. چرا دولت براي شناسايي عوامل اين بحرانهاي اقتصادي از مردم کمک نمي‌گيرد؟ چرا تمام مشکلات اقتصادي کشور را با مردم در ميان نمي‌گذارند؟ چرا هرگاه که مسوولان با مردم سخن گفته اند، خودشان را عقل کل معرفي و اعلام مي‌کنند که از همه چيز خبرداريم ؟ چرا به مردم مي‌گويند فلان کالا را نخريد چون ارزان مي‌شود اما گران مي‌شود؟
وي با تاکيد بر اينکه اگر دولت به مردم اعتماد نکند، براي مردم غريبه مي‌شود گفت: نتيجه آن مي‌شود که دولت هرچه بگويد، مردم عکس آن را عمل مي‌کنند. اگر دولت بگويد نخريد ارزان مي‌شود، مردم مي‌خرند چون نگران اين هستند که باز هم دولت با آنان صادق نيست و قرار است بار ديگر عده‌اي فرصت طلب به نان ونوايي برسند. اسدي جوزاني با ابراز تاسف از اينکه رسانه‌ها به عنوان بازوي دولت بايد بتوانند افشاگري کنند اما اين امکان براي آنان فراهم نيست گفت:رسانه قدرتمند، بازوي دولت است. چرا به رسانه‌ها اجازه نمي‌دهند که اگر اسنادي به دستشان رسيد، آن را افشا کنند. چرا مفسدان نبايد از رسانه‌ها ترس داشته باشند؟ وي با اشاره به اينکه بارها شاهد بوده‌ايم که رسانه‌ها به اسنادي دست يافته‌اند اما به صراحت اعلام مي‌کنند جرات انتشار نداريم گفت:اکنون درگير جنگ اقتصادي هستيم و متاسفانه عوامل سودجوي داخلي بازوي دشمن شده اند. در اين شرايط حق نداريم سکوت کنيم و بايد از همه توان استفاده کنيم تا دستهايي که به اقتصاد ضربه مي‌زنند را افشا کنيم. رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره در پاسخ به اينکه اگر دولت از مردم بخواهد که خريد سکه را تحريم کنند، آيا مردم توجه مي‌کنند گفت: اينکه کمپين راه بيندارند و از مردم بخواهند که خريد نکنند، ساده انگاري است. چرا گمان مي‌کنيد که همه چيز دست مردم است؟ چرا نمي‌خواهيم بپذيريم که در هر بخش از بازار، باندهايي وجود دارند که قيمت را تعيين مي‌کنند؟ اينکه از مردم بخواهيم تحريم کنند، وقتي پول براي خريد ندارند، با کدام پول مي‌خواهند نخرند؟
وي در پاسخ به اينکه گمان مي‌کنيد آينده قيمت طلا چگونه باشد گفت: اگر با همين روال ادامه بدهيم، آينده بهتر از امروز نخواهد بود. امروزه برخي‌ها دولت را متهم مي‌کنند که در گراني دست دارد بنابر اين دولت بايد با مردم رو راست باشد و همه چيز را به مردم بگويد. دولت بايد از مردم بخواهد که در افشاي نام مافياي طلا به نظام کمک کنند. پس ازانقلاب هر گاه که به مردم اعتماد کرده ايم، نتيجه خوبي گرفته ايم. بنابر اين يک بار ديگر آزمايش کنيم و از مردم بخواهيم دست مافياي طلا را رو کنند
پیام مقام معظم رهبری پس از پایان بازی ایران و اسپانیا؛
پیام‌ مقام‌ معظم رهبری به کاروان تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در روسیه ابلاغ شد. به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، طی تماس دفتر مقام معظم رهبری با اردوی تیم ملی در روسیه و مدیر کاروان اعزامی، فدراسیون فوتبال، پیام مقام معظم رهبری به کاروان و بازیکنان تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران را به شرح ذیل اعلام می‌کند: بازی دیشب شما عالی بود. خدا قوت
بازی دیدنی ملی پوشان فوتبال ایران در نهایت گلی برای آنها به همراه نداشت تا یکی از بی رحمانه‌ترین باخت‌های تاریخ فوتبال ایران رقم بخورد. ملی پوشان ایران یکی از به یادماندنی ترین بازی های تاریخ فوتبال ایران را به اجرا درآوردند و در حالی که حداقل یک بار باید دروازه اسپانیا را باز می کردند و یک امتیاز از این بازی به دست می اوردند این اتفاق نیفتاد تا یک پیروزی پر استرس و پر از ترس برای اسپانیایی ها به وجود بیاید.
بهترین بازیکن:
هر کدام از بازیکنان تیم ملی در این دیدار توانستند بازی قابل قبولی از خود به نمایش بگذارند و از پس وظایف محوله بربیایند. اما در این میان می توان تعدادی از بازیکنان تیم را سرتر از سایرین دانست. وحید امیری بدون تردید یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی بود. هافبک با اخلاق تیم ملی در این دیدار توانست همه هنر خود را به کار بگیرد و بارها و بارها سمت راست دفاعی اسپانیا را به هم بریزد. امیری در این دیدار حرکتی تاریخی و به یادماندنی ثبت کرد و آن هم لایی انداختن به پیکه بود!
مهدی طارمی در دیدار امروز تمام تلاش خود را به کار بست تا بتواند دروازه حریف را باز کند و برای این کار زحمت بسیاری هم کشید. او ضربات خوبی روانه دروازه حریف کرد و اتفاقا در ارسال پاس های دقیق نیز موفق بود.
سعید عزت اللهی هم بدون تردید حضور موفقی در این بازی داشت و اگر کمی خوش شانس بود می توانست یکی از معدود گلزنان ایران در تاریخ جام جهانی محسوب شود. او حضور به موقعی هم در دفاع و هم در حمله داشت. بارها با حرکات خود حرکت تیمی تیم ملی را مدیریت می کرد.
مجید حسینی نیز توانست اولین بازی خود در جام جهانی را با موفقیت به پایان برساند. او در این دیدار توانست به خوبی از عهده وظایف محوله بربیاید و خیال کی روش و فوتبالی ها را از حضور یک مدافع شش دانگ راحت کند.
اتفاق ویژه:
گل مردود اعلام شده سعید عزت اللهی را می توان مهمترین گل تاریخ فوتبال ایران دانست که تکذیب شد. گلی که به وسیله ویدئو چک از دست ایران پرید و در حالی که با ضربه این بازیکن بازی با تیم بزرگ اسپانیا به تساوی کشیده شده بود در نهایت با اعلام آفساید باز هم اسپانیا از ایران پیش افتاد.
کارلوس کی‌روش که بامداد جمعه با تلویزیون گفت‌وگو می‌کرد درباره شرایط تیم‌ ملی در روسیه اظهار کرد: برنده واقعی هوادران واقعی فوتبال ایران هستند. آرزو و رویای ما هنوز زنده است. البته چند نفری بودند که نمی‌خواستند ما این‌جا باشیم. اکثریت کارشناسان فوتبال این شانس را برای ما قائل نبودند که ما بتوانیم اینجا کاری از پیش ببریم ولی خوشبختانه ثابت کردیم توانایی تبدیل رویا به واقعیت را داریم و با اتحاد برای رویای‌مان جنگیدیم. من فکر می‌کنم که پسران من استحقاق یک تبریک را دارند. یک لحظه بسیار خاص برای آن‌هاست اما در اردوی ما دلیلی برای جشن گرفتن نداریم. نتیجه ما مقابل مراکش و عملکرد ما مقابل اسپانیا وظیفه ما را سخت‌تر می‌کند و وظیفه ما مقابل پرتغال سخت‌تر شده است.
او ادامه داد: ما تمام تلاش‌مان را کردیم و هنوز رویای ما زنده است. ما برای این که رویا را تبدیل به واقعیت کنیم باید پرتغال را شکست دهیم. متاسفانه چند نگرانی به خاطر بازیکنان داریم که وظیفه‌ ماست آن را حل کنیم. کادر پزشکی تمام تلاشش را برای رساندن مصدومان به بازی مقابل پرتغال انجام می‌دهند. همان‌طور که متوجه شدید در چند دقیقه آخر در بازی‌های گذشته مجبور شدیم تغییراتی انجام دهیم. مطمئنا بازیکنانی که در درون زمین قرار می‌گیرند بهترین عملکرد را در زمین خواهند داشت. سرمربی تیم‌ملی درباره وضعیت جهانبخش که در بازی مقابل اسپانیا از ابتدا بازی نکرد، توضیح داد: جهانبخش به خاطر یک سری محدودیت‌های فیزیکی بازی نکرد. کادر پزشکی ما تمام تلاش‌شان را انجام می‌دهند. الان وقت این که درباره تمام مسائل بازیکنان صحبت کنیم نیست چون بازی مقابل پرتغال در پیش است. کی‌روش در ادامه درباره احتمال پیروزی ایران مقابل پرتغال که کشور او محسوب می‌شود، بیان کرد: هیچ تیمی شکست ناپذیر و غیرقابل دسترس نیست. ما تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد که نتیجه بگیریم و زمانی که توپ دست‌مان است از آن استفاده کنیم. می‌خواهیم با ذهنیت کاملا مثبت به میدان برویم و از نقطه‌ای ضربه بزنیم که دردشان بیاید. تمام بازی‌ها صفر، صفر آغاز می‌شود و کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. عملکرد بازی مقابل اسپانیا به ما مقابل پرتغال کمک نخواهد کرد و اعتبار پرتغال به آن‌ها مقابل ما کمک نمی‌کند. تیمی که در ۹۰ دقیقه بازی اشتباه کم‌تری داشته باشد می‌تواند برنده بازی باشد. یک مساله‌ای که تمام کارشناسان به آن اذعان کردند این بود که نتیجه مناسب مقابل اسپانیا رقم نخورد. ما کاملا جدی در جام‌جهانی حضور داریم. فکر می‌کنم تمام کارشناسان بین‌المللی و هواداران متوجه شدند که فوتبال ایران با تمام محدودیت‌ها به روسیه آمده است تا برنده باشد. ما می‌توانیم برنده باشیم و این بزرگ‌ترین دستاورد ما است. آن‌ها قبل مسابقات اجازه رویاپردازی به ما نمی‌دادند. این دستاورد بزرگی است که به خاطر تلاش بازیکنان است. بازیکنانی که با فروتنی وظایف‌شان را انجام می‌دهد و به اهمیت آن اشراف دارند. او درباره احتمال حذف رونالدو و پرتغال از جام‌جهانی با توجه به حذف مصر با محمد صلاح و احتمال حذف آرژانتین و مسی گفت: من در حال حاضر برای تیم‌ملی ایران کار می‌کنم. هر اتفاقی که برای تیم‌ملی پرتغال بیفتد بعد از صعود ما به دور بعدی برای من اهمیت ندارد. من دوست دارم هم ایران و پرتغال به دور بعد صعود کند اما تمام فکر من، بازی آینده تیم‌ ملی است. باید توجه داشته باشید که کاری که پیش‌رو داریم بسیار دشوار است. به همه گفتم که ما با توقع این که کار ما در روسیه سخت یا آسان است، به اینجا نیامدیم. اگر توقع کار آسان داشتیم در خانه، یعنی ایران می‌ماندیم و بازی داخلی انجام می‌دادیم. با کمال احترام، می‌ماندیم و بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را انجام می‌دادیم. ما این‌جا آمدیم تا راه بهتری پیدا کنیم. تنها راهی که بتوانیم بهتر شویم این است که از پس مسائل سخت و چالش برانگیز بر بیاییم. این تنها راهی است که تیم بهتر و بازیکنان بهتری باشیم. من همیشه جنگیدم و سعی کردم که بگویم که آماده سازی خوب چه اهمیتی دارد. نمایش کرواسی مقابل آرژانتین نشان داد که فوتبال، قدم زدن نیست.
کی‌روش درباره اظهارات روی کین، پاتریس اورا و رایان گیگز مبنی بر سخت‌گیری زیاد او در تمرینات، گفت: نه سخت‌گیر و نه دشوار. وقتی با افراد مختلف بازی می‌کنید وظیفه شما این است که بهترین آن‌ها را از درون‌شان بیرون بکشید. کلا آدمیزاد این‌طور است که دنبال راحتی است و می‌خواهد که مادرش تمام چیزها را در دهانش بگذارند. وقتی شما یک رهبر هستید باید کاری کنید که مسائل ساده نباشد تا افراد بهترین‌شان را نمایش دهند. من در تمرین‌ها سعی می‌کنم به جزییات اهمیت دهم. من همیشه به بازیکنانم گفتم که باید در زمین ۱۰۰۰ درصد از توان‌تان را به کار بگیرد. وقتی صحبت از کار کردن و تلاش کردن است و افراد باید وظیفه‌شان را به بهترین وجه انجام دهند باید توقعات‌تان را بالا ببرید. ایمان دارم که ناممکن‌ها از این طریق ممکن شود. همین‌طور می‌توانید به کره ماه بروید. این مساله در مورد همه رخ می‌دهد و من هم صبح‌ها که بیدار می‌شود این را در آیینه به خودم می‌گویم.
او در ادامه بیان کرد: رویکرد ما در جوان‌گرایی است که شبانه‌روز بررسی می‌کنم. این از گونه کارهایی است که من در تعطیلاتم انجام می‌دهم و افرادی که نگران تعطیلات من هستند می‌توانند بدانند. اصول من این است که هیچ‌کس صاحب لباس تیم‌ملی نیست و تنها حق دارند این لباس را بر تن کنند. مهم‌ترین مطلب این است که به صورت سیستماتیک بازیکنان‌تان را آماده کنید. شما باید بلوغ، تجربه و جوانی بازیکنان را تحت نظر داشته باشد. مهم‌ترین و انفجاری‌ترین فرمول برای موفقیت یک تیم، کاراکتر و شخصیت بازیکنان آن تیم است. با فرصت بهتر و زمان بیش‌تر، این بازیکنان جوان می‌توانستند با تجربه بالاتری راهی جام‌جهانی شوند. من هیچ موقع دوست ندارم که از تغییر نسل یا یک انقلاب صحبت کنم. صحبت من پیشرفت از لحاظ گروهی در بازیکنان است. سرمربی تیم ملی در پایان گفت: من یک بار دیگر تکرار می‌کنم که از حمایت‌های‌تان تشکر می‌کنم. می‌خواهم یادآوری کنم و مراتب تقدیر خودم را اعلام کنم. این لحظه را با بازیکنانی که ما را در راه رسیدن به اینجا کمک کردند، تقسیم می‌کنم. هم‌چنین مربیان و هواداران واقعی تیم‌ملی که تا این‌جا به ما کمک کردند
عراقچي تاکید کرد؛
معاون وزير خارجه کشورمان با هشدار در مورد اينکه اکنون برجام با از دست دادن نقطه تعادلي خود در آي سي يو است، گفت: اگر اروپا و ديگر امضاکنندگان برجام مي‌خواهند اين توافق هسته‌اي را حفظ کنند بايد فداکاري بيشتر کنند و خصوصا عدم حضور آمريکا و تحريم‌هاي دوباره اين کشور عليه ايران را جبران کنند. به گزارش ايسنا، سيدعباس عراقچي در گفت‌وگو با يورونيوز درباره چگونگي حفظ برجام پس از خروج آمريکا از اين توافق هسته‌اي گفت: امروز در کنفرانس مربوط به ايران گفتم برجام در آي سي يو است چرا که مهم‌ترين نقطه تعادل خود را از دست داده است. نقطه تعادل آن خروج آمريکا از برجام است. حال اگر اروپا و ديگر امضاکنندگان برجام مي‌خواهند اين توافق هسته‌اي را حفظ کنند بايد فداکاري بيشتر کنند و خصوصا عدم حضور آمريکا و تحريم‌هاي دوباره اين کشور عليه ايران را جبران کنند. وي افزود: برجام و تحريم‌ها هيچ گاه نمي‌توانند در کنار هم بنشينند. اغلب مردم ايران امروز به اروپا هم اطميناني ندارند و اروپا براي کسب اطمينان اين مردم بايد تلاش کنند. ايراني‌ها مي‌گويند خروج امريکا از برجام تنها بازي پليس بد و پليس خوب است. نقش پليس خوب‌ را اروپا بازي مي‌کند. وي درباره خواسته‌هاي ايران از اروپا گفت: «آنچه که براي ما اهميت دارد اجراي کامل و تمام عيار برجام است. براي ما اهميتي ندارد چگونه اروپا قصد دارد برجام را حفظ و تحريم‌هاي آمريکا را دور بزند. آنچه که براي ما اهميت دارد حضور و ماندگاري شرکت‌هاي اروپايي در ايران است. آنچه که براي ما اهميت دارد فروش نفت خام است. ما مي‌خواهيم که پول‌ها به راحتي به حساب ما واريز شود. بايد يک ارتباط بين بانکي بين ما و اروپا باشد. اين موضوع با اروپايي‌ها است تا راه اصلي را پيدا کنند. عراقچي اعلام کرد که ايران حاضر است براي يافتن راه حل و بسته‌هاي اروپا براي حفظ برجام به اروپا کمک کند. عضو تيم مذاکره کننده توافق هسته‌اي ايران در ادامه تصريح کرد: چشم انداز روشن و مثبتي براي ادامه مذاکرات با اروپا براي حفظ برجام وجود ندارد اما او منتظر است همانگونه که ايران فداکاري‌هاي زيادي براي حفظ برجام کرده است اروپا نيز دست به فداکاري بزند.
وي اظهار کرد: نمي‌توانم بگويم چشم انداز ادامه مذاکرات با اروپا روشن و مشخص است و مي‌تواند ما را به دستيابي يک بسته مشترک براي حفظ برجام برساند. ما همچنان منتظريم و اميدوار تا بسته پيشنهادي اروپايي‌ها مورد رضايت ايران باشد تا ايران از برجام خارج نشود
وزرای نفت عضو اوپک موافقت کردند؛
زنگنه: با عربستان به چارچوب تفاهم دست يافتيم
زنگنه: با عربستان به چارچوب تفاهم دست يافتيم
نشست ١٧٤اوپک که با حضور سران هيئت‌هاي کشورهاي عضو و دبيرکل اوپک آغاز شده بود با تمديد تعهد کاهش توليد و افزايش يک ميليون بشکه‌اي عرضه به بازار با هدف پايبندي صد درصد اعضا به تعهد، به جاي پايبندي ١٥٠درصدي به پايان رسيد.
به گزارش ايسنا، بر اساس توافق همکاري کشورهاي عضو و غيرعضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک)، کاهش در مجموع روزانه يک ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه‌اي (يک ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه اوپک و ۶۰۰ هزار بشکه کشورهاي غيرعضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود.
اعضاي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در نشست نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه ۱۳۹۵) تصميم گرفته بودند ميزان توليد خود را به سطح ۳۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند که اين توافق در نشست امروز تا پايان نوامبر ۲۰۱۸ تمديد شد.
از سوي ديگر اعضاي اوپک و غير اوپک در ماه‌هاي گذشته يک ميليون بيشتر از ميزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشته‌‌اند. به عبارت ديگر به جاي يک ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز، دو ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه صورت گرفته است؛ به گونه‌اي که اکنون ميزان تعهد و پايبندي آنها حدود ۱۵۰ درصد است.
بنابر تصميم نشست ۱۷۴ اعضاي اوپک، آن دسته از اعضا که در توافق حضور داشته (به غير از نيجريه، ليبي و ايران) و بيش از ميزان تعهد خود کاهش توليد داده‌اند، براساس سهم تعيين شده خود توليد خواهند کرد؛ به گونه‌اي که در اين شرايط ميزان پايبندي مجموع اعضاي اوپک کاهش مي‌يابد و به رقم به ۱۰۰ درصد مي‌رسد.
در صورت عملي شدن اين تصميم، در عمل روزانه يک ميليون بشکه نفت بيشتر وارد بازارهاي جهاني خواهد شد که اين به معناي افزايش توليد نيست و تنها به منزله پايبندي ۱۰۰ درصدي به توافق همکاري اوپک و غيراوپک است. در همين حال ممکن است امکان روانه شدن همه اين يک ميليون بشکه به بازار وجود نداشته باشد و ميزان کمتري وارد بازار شود.
همچنين مقرر شد اگر يکي از اعضاي حاضر در اين توافق کاهش توليد قابل توجهي داشته باشد، براي جبران اين کاهش توليد، با آن کشور مذاکره و در صورت توافق طرف‌ها، جبران اين کاستي انجام شود. تحريم نفتي ايران توسط آمريکا از چند ماه ديگر به اجرا گذاشته مي‌شود و رئيس جمهور آمريکا متحدان خود در اوپک را تحت فشار قرار داده بود تا با افزايش توليد اين سازمان تاثير تحريم نفتي ايران بر قيمت‌ها را خنثي کنند. ايران تا پيش از نشست جمعه مخالف هر گونه افزايش توليد نفت اوپک بود.
در پي نشست اوپک، قيمت جهاني نفت بيش از دو درصد افزايش يافت و هر بشکه نفت برنت در حال حاضر از 75 دلار در هر بشکه عبور کرده است. بيژن زنگنه وزير نفت ايران نيز که پيش از آغاز نشست با خالد بن عبدالعزيز الفالح وزير انرژي عربستان گفتگو کرده بود اعلام کرد که به يک چارچوب تفاهمي‌در رابطه با سطح توليد نفت دست يافته است. زنگنه توضيحات بيشتري در باره تفاهم صورت گرفته ارائه نداد.عربستان و روسيه در پاسخ به درخواست آمريکا براي افزايش توليد نفت به‌منظور جبران کاهش صادرات نفت ايران و ونزوئلا به دليل تحريم‌هاي اين کشور، چراغ سبز نشان داده بودند.برخي کشورها از جمله ايران، عراق و ونزوئلا مخالف افزايش توليد اوپک هستند. زنگنه با بيان اينکه متن نهايي(توافق وي و وزير انرژي عربستان)بايستي به تاييد برسد،رابطه خود با وزير انرژي عربستان را به رغم تنش‌هاي سياسي ميان تهران و رياض مناسب توصبف کرد.
وي در بخش ديگري از اظهارات خود به تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران پرداخت و هشدار داد که چنانچه اين مساله منجر به کاهش توليد نفت ايران شود، ' اين امر به نفع مصرف کنندگان نخواهد بود'
وزير نفت ايران افزود: به نظر من بازار نفت بايستي بر اساس عرضه و تقاضا عمل کند و اعمال تنش‌هاي سياسي به ضرر مصرف کنندگان خواهد بود.
وي در پاسخ به اين سئوال که تحريم‌هاي آمريکا تا چه ميزان بر توليد نفت ايران اثر خواهد گذاشت، گفت: آمريکا از هم اکنون فشارهاي خود را آغاز کرده و تحريم‌ها را عملا به اجرا گذاشته است. اين امر سبب شده تا برخي مصرف کنندگان از ايران فاصله بگيرند. اما ما تلاش مي‌کنيم تا به توليد خود ادامه بدهيم.
وي با اشاره به اين مطلب که تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران 'يک جانبه است' و مورد حمايت جامعه جهاني نيست ابراز اميدواري کرد که ايران راه‌هايي را براي فروش نفت خود پيدا خواهد کرد.
زنگنه در همين رابطه اظهار داشت که بازارهاي جديدي براي نفت ايران موجود است، اما از توضيح بيشتر در باره آن امتناع کرد. وي اظهار داشت که ارائه اطلاعات بيشتر در اين باره سبب مانع تراشي خواهد شد.
وي در پاسخ به سئوالي درباره پيام او به ترامپ، يادآور شد: اوپک يک نهاد مستقل است و ما از ترامپ دستور نمي‌گيريم که آن را اجرا کنيم. او بايستي اين مساله را درک کند.
وزير انرژي عربستان نيز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت که عربستان مشکل ظرفيت توليد ندارد و آماده است تا هرگونه کاهشي را در بازارهاي نفتي جبران کند.
شرط ژاپن براي خريد نفت ايران
در همين رابطه رييس اتحاديه نفت ژاپن گفت، بدون معافيت از تحريم‌هاي اعمال شده از سوي آمريکا احتمالا از اول اکتبر واردات نفت از ايران را متوقف مي‌کند.به گزارش ايرنا از رويترز، 'تاکاشي تسوکيوگا' گفت در صورتي که دولت ژاپن مشمول معافيت تحريم‌هاي آمريکا درباره ادامه واردات نفت از ايران نشود، پالايشگاه‌هاي نفت ژاپن ممکن است از اکتبر بارگيري نفت خام ايران را متوقف کنند.وي افزود: اگر پس از دوره 180 روزه که در 4 نوامبر به پايان مي‌رسد، امکان ادامه پرداختي‌هاي ايران نباشد، اين امکان وجود دارد که خريداران ژاپني نفت ايران مجبور شوند در ماه اوت آخرين سفارش خود را ثبت کنند.تسوگيوگا خاطر نشان کرد: فکر مي‌کنم که ارزش اين را دارد که به اقدامات کشورهايي مانند چين و هند که به موجب آن در طول تحريم‌هاي قبلي آمريکا، واردات نفت خود از ايران را افزايش دادند، توجه کنيم.به گفته وي، در آستانه تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران، موسسات مالي به خاطر نگراني از امکان سلب فعاليت شان در آمريکا، بسيار محافظه کار شدند.
تحريم‌هاي بي‌تاثير آمريکا
در همين رابطه وزير نفت عراق در حاشيه ديدار رسمي‌اوپک در وين گفت: تحريم‌هاي آمريکا بر توافق ميان ايران و عراق براي سوآپ نفت خام تاثير نخواهد گذاشت. عراق سال گذشته با ايران توافق کرد نفت ميدان نفتي کرکوک را براي استفاده در پالايشگاه‌هاي ايران ارسال کند و ايران نيز به همان ميزان نفت خام را به بنادر جنوبي عراق تحويل دهد.جبار اللعيبي - وزير نفت عراق - گفت: در حال حاضر نفتي که به ايران ارسال شده، بيشتر از اينکه يک سواپ نفتي باشد، به عنوان پرداخت پول برقي که عراق دريافت کرده، منظور شده است.وي به خبرنگاران گفت: ما تحويل ميزان اندکي نفت به پالايشگاه‌هاي ايران را آغاز کرديم و اين اقدام بر مبناي سوآپ نفتي نبوده است
جهانگیری از رفتارهایی که امید مردم را هدف گرفته‌اند انتقاد کرد؛
معاون اول رئيس‌جمهور گفت: مردمي‌که نسبت به آينده مايوس باشند، به هيچ کاري دست نمي‌زنند و ممکن است به اقدامات پرخاشگرانه روي آورند پس وظيفه نخبگان اين است که از سرمايه اجتماعي حفاظت کنند و اميد به آينده را افزايش دهند.
معاون اول رئيس‌جمهور گفت: مردمي‌که نسبت به آينده مايوس باشند، به هيچ کاري دست نمي‌زنند و ممکن است به اقدامات پرخاشگرانه روي آورند پس وظيفه نخبگان اين است که از سرمايه اجتماعي حفاظت کنند و اميد به آينده را افزايش دهند.
به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در افتتاحيه سيزدهمين کنگره انجمن جغرافيايي ايران، با بيان اين‌که «منتقدان و معترضان به نظام، نبايد سوژه امنيت کشور باشند»، اظهار کرد: دولت مردمسالار از اين موضوع آسيب نمي‌بيند و امروز نيز همه پذيرفته‌اند که توسعه پايدار و همه جانبه براي کشور به دلايل متعدد، ضرورتي جدي دارد.
وي افزود: در گذشته ما توسعه را صرفاً توسعه فيزيکي مي‌دانستيم که مثلا چند واحد صنعتي ايجاد شود؛ به صورتي که مثلا صنعت فولاد در اصفهان راه‌اندازي شد اما امروز گفته مي‌شود آب شرب مردم را قطع مي‌کنند تا به فولاد بدهند و يا فولاد را به منطقه‌اي آورده‌اند که آب نداشته است. در تهران نيز به اين نتيجه مي‌رسيم که ده‌ها و صدها موضوع با سلامت مردم درگير است که نشان مي‌دهد زماني که به توسعه فکر مي‌کرديم به ابعاد آن توجه نشده است.
وي تاکيد کرد: البته بعد از پيروزي انقلاب براي رسيدگي به روستاها و مناطق محروم کارهاي بزرگي انجام شده است اما هنوز خيل مهاجرت جمعيت از روستاها به شهرها را مشاهده مي‌کنيم و اين در حالي است که در چهل سال گذشته هيچ دولتي نبوده که به مناطق محروم توجه نداشته باشد اما آيا يکي از مناطق محروم ما از اين وضعيت خارج شده است؟
معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «ضعف جدي اين است که بخش وسيعي از علومي‌که در توسعه موثر بوده‌اند يا حضور پررنگي نداشته‌اند يا دولت‌ها و تصميم گيران از آنها خوب استفاده نکردند»، گفت: امروز مسئله کم آبي و بحران آب کشور را تهديد مي‌کند و وقتي بحث مسائل زيست محيطي مطرح مي‌شود، مي‌گويند بحث توسعه اولويت است.
وي افزود: موضوع بيکاري نيز از ديگر مسائلي است که جز با افزايش سرمايه گذاري نمي‌شود از آن عبور کرد و امروز به مسئله جدي کشور تبديل شده است.
جهانگيري با بيان اين‌که «آن‌چه کشور را تهديد مي‌کند، کساني يا گروه‌هايي هستند که اعتماد و اميد مردم را به عنوان بزرگترين سرمايه‌هاي اجتماعي کشور نشانه گرفته‌اند»، گفت: مردمي‌که نسبت به آينده مايوس باشند، به هيچ کاري دست نمي‌زنند و ممکن است به اقدامات پرخاشگرانه روي آورند پس وظيفه نخبگان اين است که از سرمايه اجتماعي حفاظت کنند و اميد به آينده را افزايش دهند چرا که قطعا با اين روش، مي‌توانيم مشکلات را پشت سر گذاريم و موفق شويم.
وي با بيان اين‌که «دشمنان با همين شرايطي که داريم تلاش مي‌کنند ايران را از دستيابي به توسعه بازدارند»، گفت: دشمن همواره تلاش مي‌کند که چوب لاي چرخ توسعه کشور بگذارد، و با برگرداندن تحريم‌ها و ايجاد تهديد، مانع توسعه کشور شود؛ چرا که آنان هدف‌شان اين است که نگذارند ايران با داشتن قدرت فراوان، در منطقه عمل کند اما کارهاي آن‌ها بي‌نتيجه خواهد ماند.
جهانگيري با اشاره به اين‌که «امروز با تحريم جدي روبرو هستيم و شرايط جديدي پيش روي کشور قرار گرفته است»، گفت: بايد متناسب با شرايط به توسعه پرداخته شود و آن‌چه مي‌تواند توسعه ايران را به پيش ببرد ظرفيت نيروي انساني است که نياز است همه دستگاه‌هاي حاکميتي، سياست گذار و برنامه ريزان کشور و نهادهاي رسمي‌و مدني و شهروندان به آن توجه کنند.
وي در پايان با اشاره به ضرورت همبستگي اجتماعي در همه سطوح براي جلوگيري از گسست و تقويت سرمايه اجتماعي و اعتماد به آينده، گفت: اين موضوع پيش نياز توسعه کشور است و با انسجام و همبستگي است که مي‌توانيم از همه توطئه‌ها عبور کرده و بر مشکلات غلبه کنيم
رييس سازمان نظام مهندسي توصیه کرد:
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان با بيان اينکه دولت از ظرفيت مهندسان استفاده نمي‌کند گفت: خوشحالم بعد از حدود يک سال که انرژي جامعه مهندسي اسير موضوعات کم اهميت بود، امروز صحبتهايي از جنس مهندسي و مواردي همچون مديريت انرژي مطرح مي‌کنيم.
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان با بيان اينکه دولت از ظرفيت مهندسان استفاده نمي‌کند گفت: خوشحالم بعد از حدود يک سال که انرژي جامعه مهندسي اسير موضوعات کم اهميت بود، امروز صحبتهايي از جنس مهندسي و مواردي همچون مديريت انرژي مطرح مي‌کنيم.
به گزارش ايسنا، فرج ا... رجبي در نخستين همايش بين المللي مديريت انرژي در ساختمان و فناوري‌هاي مرتبط اظهار کرد: در يک سال گذشته ما اسير موضوعات بسيار کم اهميت‌تر و کم بارتري بوديم که انرژي و اعصاب همه ما را چه داخل و چه بيرون سازمان درگير کرد. خوشحالم که امروز درباره موضوعي صحبت مي‌کنيم که از جنس مهندسي است و مي‌توانيم به عنوان مهندسين کشور راهکار ارايه دهيم.
وي افزود: از دست اندرکاران اين همايش بخصوص سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران تشکر مي‌کنم و خوشحالم که همکاران من در اين حوزه از پايه گذاران بسياري از همايشها و مباحثي هستند که مهندسي کشور با آن درگير است. از کميته ملي انرژي و همکاران خودم در شوراي مرکزي و نيز وزارت راه و شهرسازي نيز تشکر مي‌کنم.
رجبي با اشاره به مقوله مديريت انرژي گفت: اگر امروز وزراي نفت، نيرو، راه و شهرسازي حضور داشتند تقريبا همه حرفهاي مشابه مي‌زديم که نشان مي‌داد ما ظاهرا درد را خوب مي‌فهميم ولي از اين مرحله به بعد اتفاق مهمي‌نمي‌افتد. همان آمارها نگران کننده و تهديدآميز دوباره تکرار مي‌شود و مي‌بينيم که همه زبانهاي براني در آمارهاي موجود داريم ولي درباره حل معضل، اقدامات، خيلي کند است.
رييس سازمان نظام مهندسي بر اهميت حکمراني مطلوب تاکيد و تصريح کرد: نظام مسووليتي انرژي و آب مشخص نيست و نمي‌دانيم چه کسي مسوول است. نکته ديگر اينکه عادت کرده‌ايم از ظرفيتهاي دولتي و حکومتي استفاده کنيم. مثلا در سياست خارجي از ظرفيتهاي غيردولتي استفاده نمي‌کنيم. در بحث انرژي نيز همينطور است.
وي ادامه داد: امروز خوشحاليم که سازمان نظام مهندسي همايشي را برگزار مي‌کند که گوشه‌اي از بار دولت را بردارد ولي متاسفانه دولت از ظرفيتهاي اين سازمان استفاده نمي‌کند. بايد ظرفيتهاي مردمي‌و ظرفيتهاي بيرون از دولت استفاده شود. اگر قرار است بحث مديريت آب، شهرهاي هوشمند يا شرکتهاي دانش بنيان شکل بگيرد نمي‌توان صرفا به ظرفيتهاي دولتي تکيه کرد. دولتي که اينقدر سنگين است و بودجه‌ها صرف اين بدنه مي‌شود. بايد دولت بپذيرد که براي حل معضلات اينچنيني به طور جدي و اساسي و نگاه راهبردي استفاده کند.
به گفته رجبي، هنر وزارت راه و شهرسازي و سازمان نظام مهندسي مي‌تواند اين باشد که از نظريه پردازي به مرحله عملياتي برسيم. درست است که شايد هدررفت انرژي در جاهايي خيلي زياد باشد ولي اگر بتوانيم در حوزه ساختمان، انرژي را مديريت کنيم هم ايجاد فرهنگ کرده‌ايم و هم قدم‌هاي عملي برداشته ايم.
مصرف انرژي در ايران ۶.۲ برابر استاندارد جهاني است
همچنين در اين نشست مدير پروژه بهينه سازي انرژي و محيط زيست در ساختمان گفت: ميزان مصرف انرژي در ساختمانهاي ايران ۶.۲ برابر استانداردهاي جهاني است.
توکلي اظهار کرد: در دنيا حدود يک سوم مصرف انرژي و ۲۲ درصد انتشار گازهاي گلخانه‌اي از طريق ساختمانها انجام مي‌شود. در ايران نيز ميزان مصرف انرژي در ايران حدود ۶.۲ برابر استانداردهاي بين المللي است.
وي افزود: پروژه بهينه سازي انرژي و محيط زيست در ساختمان، آگوست ۲۰۱۶ در ايران ابلاغ شده اما پيشرفت آن شايد بيش از ۱۰ درصد نيست. محل اجراي آن تهران است که با همکاري دو ارگان بين المللي انجام مي‌شود.
توکلي، کاهش مصرف انرژي و کمک به محيط زيست سالم را از اهداف اين پروژه عنوان و تصريح کرد: کاهش ۲۵ درصدي مصرف انرژي در ساختماهاي موجود و کاهش ۶۵ درصدي در ساختماهاي جديد ۶۵ از اهداف ما است که در بلندمدت به کاهش انتشار آلاينده‌ها منجر مي‌شود. در نهايت اينکه بتوانيم يک ميليون تن دي اکسيد کربن که از طريق ساختمانها ايجاد مي‌شود را کاهش دهيم.
مدير پروژه بهينه سازي انرژي و محيط زيست در ساختمان تاکيد کرد: ۶۵ گروه ذي نفع را در اين پروژه شناسايي کرده‌ايم که از نظر همکاري بين بخشي در قالب کميته راهبري در خدمتشان هستيم و سعي کرديم از تمام ظرفيتها وامکاناتي که دربقيه سازمانها وجود دارد براي اهداف پروژه استفاده کنيم.
وي خروجي‌هاي مورد انتظار پروژه را مدل کسب و کار شرکتهاي خدمات انرژي، اجراي پروژه‌هاي پايلوت، دستورالعملها و برنامه‌هاي آموزشي مرتبط با پروژه‌هاي پايلوت، ايجاد مرکز آموزش حرفه‌اي مديريت در ساختمان، برنامه‌هاي آگاهي بخشي عمومي، مکانيزمهاي مالي پايدار بازار خمات انرژي عنوان کرد.
صرفه جويي کافي نيست مديريت انرژي لازم است
رييس کميسيون انرژي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران نيز گفت: بايد از رويکرد صرف در صرفه جويي به سمت نگاه مديريتي در بخش انرژي برويم.
حيدر جهانبخش اظهار کرد: توسعه‌هاي نامتوازني که در شهرها بخصوص در سه چهار دهه اخير رخ داد مساله‌اي را براي متوليان امور ايجاد کرد که به چهار مساله اصلي محيط زيست، آب، هوا و انرژي مربوط مي‌شد. آلودگي‌هاي ناشي از بهره گيري غلط از منابع انرژي و آلودگي‌هاي آب و هوا بر ناپايداري محيط زيست اثر داشت.
وي افزود: چالشهاي زيست محيطي باعث شد صاحبنظران به اين سمت سوق پيدا کنند که موضوع استفاده بهينه از انرژي مورد توجه قرار گيرد. اصلي‌ترين راهکارها بر دو موضوع متمرکز بود که عبارتند از دو واژه صرفه جويي در مصرف انرژي و ذخيره سازي انرژي.
جهانبخش با بيان اينکه لازم است از اين دو واژه عبور کنيم و تفکرمان به سمت مديريت انرژي باشد به سه موضوع مهم در اين زمينه اشاره و تصريح کرد: يکي از موارد، اصول، سياستها و قوانين است که در اين خصوص کمبودي نداريم. اما اينکه چرا ناکام هستيم به اين دليل است که دو لايه را توجه نکرديم؛ يکي فرآيندها و ديگري فناوري‌هايي است که بايد در اين زمينه شناسايي و در مقياس کشور بومي‌سازي و کاربردي شود.
رييس کميسيون انرژِي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران تصريح کرد: ما در کميسيون انرژي به همراه ساير همکاران سعي کرديم نگاهمان را از کاهش صرف مصرف انرژي به سمت مديريت انرژِي ببريم. شايد ساختمانهايي انگشت شمار در کشور داشته باشيم که مصرف انرژي آنها کم است ولي به بحث محيط زيست در آنها کمتر توجه شده باشد. بنابراين لازم است سه لايه اصول، فرآيندها و تکنولوژي‌ها را با هم پيوند بدهيم
دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن از تعطیلی0 5 واحد قطعه‌سازی خبر داد
گروه صنعت، معدن و تجارت: يک روز پس از اينکه محمدرضا نجفي منش، رئيس کميسيون تسهيل کسب و کار اتاق بازرگاني تهران اعلام کرد که در دور جديد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، محدوديت‌هاي سختي براي قطعات و مواد اوليه در نظر گرفته شده است؛ حالا آرش محبي‌نژاد، دبير انجمن قطعه‌سازان همگن مي‌گويد که در چند هفته اخير 50 قطعه‌ساز به همين دليل تعطيل شده‌اند.
گروه صنعت، معدن و تجارت: يک روز پس از اينکه محمدرضا نجفي منش، رئيس کميسيون تسهيل کسب و کار اتاق بازرگاني تهران اعلام کرد که در دور جديد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، محدوديت‌هاي سختي براي قطعات و مواد اوليه در نظر گرفته شده است؛ حالا آرش محبي‌نژاد، دبير انجمن قطعه‌سازان همگن مي‌گويد که در چند هفته اخير 50 قطعه‌ساز به همين دليل تعطيل شده‌اند. پيش از اين نيز بسياري از کارشناسان و فعالان حوزه صنعت قطعه‌سازي کشور درباره احتمال راه افتادن موج تعطيلي در واحدهاي قطعه‌سازي کشور هشدار داده بودند. در روزهايي که هنوز هم خبر خروج خودروسازان خارجي از بازار ايران در ميان اخبار پربازديد و در ميان سرخط خبرهاي رسانه‌ها جا خوش کرده، ناگهان خبرهايي درباره تعطيلي واحدهاي قطعه‌سازي منتشر مي‌شود تا نشان دهد که صنعت قطعه‌سازي و همچنين خودروسازي در کشور بدون هدف‌گذاري، برنامه‌ريزي و حمايت نمي‌تواند شرايط اميدوارکننده‌اي در آينده داشته باشد.
تعطيلي 50 واحد قطعه‌سازي
دبير انجمن قطعه‌سازان همگن گفت: قيمت مواد اوليه 40 تا 45 درصد افزايش داشته است و بايد به طور طبيعي قيمت قطعات نهايي نيز 30 تا 35 درصد افزايش پيدا کند. آرش محبي‌نژاد در گفتگو با ايلنا درخصوص افزايش قيمت قطعات و تاثير آن بر روي خودروسازها و اظهارت مديران خودروسازي مبني بر عدم تامين قطعه از سوي قطعه‌سازان داخلي گفت: اين صحبت کاملا صحيح است و قطعه‌سازان ديگر نمي‌توانند با اين قيمت‌ها به خودروسازها قطعه بدهند ضمن آنکه پرداختي خودروسازها نيز عقب افتاده و تا وقتي که اين وضعيت درست نشود فعاليت صنعت قطعه‌سازي متوقف خواهد شد به طوري‌که در چند هفته اخير 50 قطعه‌ساز به همين دليل تعطيل شده‌اند.
دبير انجمن قطعه‌سازان همگن تاکيد کرد: قيمت مواد اوليه 40 تا 45 درصد افزايش داشته است و بايد به طور طبيعي قيمت قطعات نهايي نيز 30 تا 35 درصد افزايش پيدا کند. وي يادآور شد: بسياري از قطعه‌سازان امروز با حداقل ظرفيت‌ کار مي‌کنند چون هر قطعه‌اي که توليد مي‌شود حداقل 30 درصد براي قطعه‌ساز ضرر دارد. محبي‌نژاد اظهار داشت: ما امروز شاهد تعطيلي صنعت قطعه‌سازي و در نتيجه صنعت خودروسازي هستيم. اگر مي‌خواهند جلوي اين روند را بگيرند بايستي اين افزايش قيمت براي قطعات را از ابتداي سال محاسبه کنند زيرا قيمت مواد اوليه از ابتداي سال افزايش داشته است.
هشدار درباره تحريم قطعات
در همين حال روز سه شنبه بود که رئيس کميسيون تسهيل کسب و کار اتاق بازرگاني تهران، با بيان اينکه اين بار آمريکا خودروي ايران را تحريم نکرده، گفت: محدوديت‌هاي سختي براي قطعات و مواد اوليه در نظر گرفته شده است. به گزارش مهر، محمدرضا نجفي‌منش در جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گفت: از ۱۵ مرداد تحريم‌هاي جديد صنعت خودرو يعني قطعات و مواد اوليه آغاز خواهد شد، اين در حالي است که آنها خود خودرو را تحريم نکردند، پس هدف اين تحريم‌ها ضربه سخت به ايران است و البته تحريم‌ها، اين بار خشن و سخت است. وي افزود: برخي کشورها تا ۳۰۰ ميليون دلار در ايران سرمايه‌گذاري کرده‌اند، اما جرات ندارند که کار را با ايران در شرايط جديد تحريم، ادامه دهند؛ پس ترک ناخواسته شرکت‌هاي سرمايه‌گذار در ايران محرز شده است.
به گفته نجفي منش، اداره خزانه‌داري آمريکا ۵۰۰ نفر را در نظر گرفته است که دور زدن تحريم‌هاي ايران را رصد کنند، اين در حالي است که ما بايد ۵ هزار نفر را براي مقابله با آنها قرار دهيم. وي با بيان اينکه پژو و هيوندايي اعلام کرده‎اند که از ايران مي‌روند، اظهار کرد: يک راه اين است که تماشاگر باشيم و راه ديگر اين است که اقدام کنيم. اولين پيشنهاد ما اين است که يک ستاد مقابله با تحريم همانطور که در آمريکا خزانه‌داري مسئول شده است، راه‌اندازي شود که با همکاري وزارت خارجه، مديريت تحريم‌ها را پيگيري کنند.
تشکيل کميته براي خسارات قطعه‌سازان
در همين حال عضو انجمن قطعه‌سازان درخصوص وضعيت قطعه‌سازاني که در قراردادهاي جوينت ونچر مشارکت دارند اظهار داشت: از ميان تقريبا 100 شرکت قطعه‌ساز داوطلب، حدود 70 شرکت موفق به اخذ قرارداد براي مشارکت در قراردادهاي جوينت ونچر شدند و نقشه‌هاي طراحي و ساخت قالب‌ها را دريافت کرده و شروع به سرمايه‌گذاري‌هاي کلان در اين بخش کردند. رضا رضايي در گفتگو با خبر خودرو افزود: بخش عمده قالب‌هاي خودرو 301 ساخته شد و 40 درصد توافق اوليه داخلي‌سازي اين‌خودرو انجام گرفت و قرار بود از ابتداي سال 2019 اين خودرو به توليد انبوه برسد همچنين بخشي از قطعات خودروهاي 2008 و 208 نيز ساخته شد. وي تاکيد کرد: در دنيا روال بر اين است که در چنين شرايطي خودروسازان هزينه قالب‌ها و ابزارآلات خاص قطعه‌سازان را تقبل مي‌کنند اما اين اتفاق در کشور رخ نداد و با وجود همه مشکلات کليه هزينه‌ها توسط قطعه‌سازان تامين شد.
عضو انجمن قطعه‌سازان اظهار داشت: متاسفانه به جهت تشديد تحريم‌ها در سال‌هاي 91 و 92 آسيب‌هاي بسيار جدي بر پيکر صنعت قطعه‌سازي کشور وارد شد و در مقطعي توليد حتي به کمتر از نصف کاهش يافت و اين در حالي بود که آن زمان قطعه‌سازان از همه نظر شرايط بهتري نسبت به امروز داشتند. رضايي در ادامه با اشاره به آسيب‌هاي وارده به قطعه‌سازان در پي تحريم‌ها گفت: خروج شرکاي خارجي از ايران ضربه مضاعفي بر پيکر قطعه‌سازاني است که در دوره قبل تحريم‌ها، ضعيف شده بودند و جبران اين ضربه کار بسيار سختي است. اميدواريم شرايط به گونه‌اي رقم بخورد که خودروسازان خارجي پاي کار بايستند و اگر هم دست از مشارکت کشيدند توسط تضامين موجود در قراردادها خسارت‌هاي قطعه‌سازان پرداخت شود.
رضايي با اشاره به لزوم تشکيل کميته حمايتي براي دريافت خسارت‌ها توسط قطعه‌سازان، تاکيد کرد: براي جبران زيان‌هايي که به قطعه‌سازان وارد شده و براي کمک به قطعه‌سازان جهت رفع مشکلات اقتصادي بايد کميته حمايتي تشکيل شود تا قطعه‌سازان بتوانند مطالبات خود را طبق آنچه که گفته مي‌شود در قراردادها قيد شده است دريافت کنند و بتوانند پس از تحريم‌ها باز هم روي پاي خود بايستند. وي تاکيد کرد: چنانچه کليه شرکت‌هاي خارجي از ايران خارج شوند اين بار به پشتوانه انتقال دانش و کسب مهارت‌هاي لازم توسط مهندسين همچنين فناوري روز قطعه‌سازي‌ها، نسبت به دوره قبل تحريم‌ها توانمندي قطعه‌سازان بيشتر است به طوريکه توانمندي توليد خودروهايي که قطعات عمده آنها ساخته شده است مانند پژو 301 و همچنين خودروهايي مانند دنا پلاس و پژو 207 با کيفيت بهتر و قيمت مناسب‌تر وجود دارد
بررسي های تجارت نشان می دهد؛
گروه اقتصاد کلان: درحالي‌که اقتصاد کشور دو سه سالي است، دوره رونق خود را آغاز کرده؛ اما آسيب‌هاي موجود ادامه روند اين دوران را به مخاطره انداخته است.
گروه اقتصاد کلان: درحالي‌که اقتصاد کشور دو سه سالي است، دوره رونق خود را آغاز کرده؛ اما آسيب‌هاي موجود ادامه روند اين دوران را به مخاطره انداخته است.
اقتصاد کشور از هنگام لغو تحريم‌ها که پس از توافق هسته‌اي اجرايي شد، با رشد نرخ اقتصادي روبه رو شد. توليد و صادرات نفت دوباره به مسير خود قبل از وضع تحريم‌ها بازگشت و همين امر رشد توليد ناخالص داخلي را موجب شد. در اين ميان، افزايش فعاليت‌ در بخش کشاورزي، صنعت خودروسازي، تجارت و خدمات حمل و نقل به بهبود رقم رشد در بخش غيرنفتي منجر شده است. پس از نرخ رشد قابل ملاحظه در سال 95 نرخي قابل ملاحظه بود، در سال 96 نيز اين روند ادامه يافت، هر چند که از شتاب آن گرفته شد.
اما اقتصاد در سال جاري منهاي موضوع برجام و تبعات آن، با چالشها و آسيب‌هايي مواجه هست که در صورت عدم رفع آنها، همه دستاوردهاي آن برباد خواهد رفت. آسيب‌شناسي از اين آسيب‌ها کمکي بزرگ براي رفع چالشها خواهند بود.
* آسيب‌هاي پايداري اقتصادي
آنچه براي دولت دوازدهم در يک سال اخير مورد توجه قرار گرفته، پايداري يا به عبارتي ثبات اقتصادي بوده است؛ مسئله‌اي که موجب تداوم نرخ رشد توليد ناخالص داخلي مي‌شود. دولت براي اين موضوع کاهش تدريجي وابستگي بودجه سالانه از نفت را در دستور کار خود قرار داده است. همچنين براي اينکه اهداف سياست‌گذاري‌هاي پولي خود را محقق کند، مبادرت به بازنگري و اجراي دستور العمل‌هايي در نظام بانکي کرده است.
کاهش معوقه‌هاي بانکي، رشد سرمايه پايه بانک‌ها و نظارت بيشتر بر شبکه بانکي از مهمترين اهداف دولت در راستاي تحقق اهداف سياست‌هاي پولي بوده است. اگر چه اجراي برخي از اين نوع سياست‌گذاري‌ها از اواخر دولت يازدهم آغاز شده، اما همچنان نمي‌توان به طور قطعي عملکرد دولت در حوزه نظام بانکي را موفقيت آميز خواند. دولت براي کاهش وابستگي بودجه سالانه خود از نفت، کاهش نرخ‌هاي سود بانکي و سوق‌دادن نقدينگي به سمت توليد را در دستور کار خود قرار داده است، در اين راستا گام اول را در اواخر شهريور 97 اجرايي کرد. اما تداوم کسري بودجه سالانه و ادامه روند افزايشي هزينه‌هاي جاري آن، ايجاد سياست ترکيبي انبساطي پولي- مالي، کاهش ذخاير خارجي و رشد ميزان واردات در مقايسه با رشد صادرات از مهمترين سيگنال‌هاي هشدار دهنده به اقتصاد هستند.
تداوم کسري بودجه سالانه؛ خطري بزرگ
اغلب کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که تداوم کسري بودجه سالانه در کنار افزايش هزينه‌هاي جاري بيشتر دستاوردها و برنامه‌هاي دولت يا به عبارتي دولت‌ها را با مخاطره مواجه مي‌کند.
در اين سال‌ها دولت اول و بعد از آن دولت دوم تدبير و اميد همواره در تلاش براي حفظ نرخ پايين تورم بوده‌اند، اما ادامه روند گفته شده يعني تداوم کسري بودجه در کنار التهاب نرخ ارز موجب افزايش نرخ تورم و از همه مهمتر از بين رفتن برنامه کاهش وابستگي به درآمد نفتي مي‌شود.
طهماسب مظاهري، وزير امور اقتصادي در دوران اصلاحات درباره تداوم کسري بودجه سالانه کشور پيشتر در گفت‌وگويي با شبکه خبر گفته بود: اصولا دولت هر زمان با کسري بودجه روبرو باشد براي تامين آن دست به هرکاري مي‌زند که سلسله اين اقدامات به ايجاد تورم کمک مي‌کند. آن بخش از هزينه دولت که از محل فروش نفت حاصل مي‌شود خود کسري بودجه دولت را تامين مي‌کند. وقتي درآمد بودجه بالا مي‌رود نيز به عنوان منابع تامين کسري بودجه است بنابراين چه ارزي که از صندوق توسعه ملي استفاده شود چه ارزي که به صورت مستقيم از صادرات نفت بدست آيد تورم‌زا خواهد بود.
ادامه ناکارآمدي تصميم‌هاي بانک مرکزي
ساختار پيچيده و تسلط ارگان‌هاي ديگر باعث شده تا نظام بانکي کشور در حوزه سياست‌گذاري پولي نتواند تصميم‌گيري مستقلي داشته باشد. از اين رو بانک مرکزي به عنوان متولي اصلي در اين بخش همواره به نوعي گروگان دولت‌ها و حتي تحت سلطه ارگان‌هايي بوده که خارج از سيستم دولت بوده‌اند. از همين رو تصميم‌گيري براي مديريت رشد نقدينگي، پيگري اهداف تورمي، ثبات در بازارهاي پولي، سرمايه‌اي و ... که وظيفه بانک مرکزي است همواره تحت الشعاع حواشي پيرامون اين نهاد پولي گرفته مي‌شود که خروجي آن ناکارآمدي سياستگذاري‌هاست.
صندوق بين المللي پولي براي تقويت اختيارات بانک مرکزي، پيشنهاداتي را در سال 95 به دولت يازدهم ارائه کرده بود.
ارتقاي شفافيت و به‌ کارگيري سازوکارهاي گزارش‌دهي مرتبط، فراهم کردن ابزارهاي مناسب در راستاي مديريت رشد نقدينگي در جهت کنترل و هدايت نرخ‌هاي سود براي بانک مرکزي از مهمترين اين پيشنهادات بوده است. صندوق در ادامه اعلام کرده: بدين منظور لازم است مقامات نسبت به انتشار ابزارهاي مناسب از جمله اوراق بهادار دولتي يا اوراق مشارکت بانک مرکزي اقدام کرده و در اين راستا امکان برخورداري از تسهيلات تأمين نقدينگي اضطراري توسط بانک مرکزي را فراهم کنند.
تداوم رشد سلطه مالي
افزايش سلطه مالي از طريق وابستگي بيشتر بودجه و درآمدهاي دولت به نفت، عدم تسويه بدهي‌هاي معوق دولت‌ها و گسترش نيافتن بازارهاي بدهي محلي و عدم اصلاحات اساسي در نظام بانکداري از مهمترين عوامل هشدار دهنده به اقتصاد هستند.
هر چند که به گفته مسئولان بانک مرکزي، لايحه بانکداري پيشنهادي، باعث افزايش نظارت اين نهاد پولي خواهد شد. اما به گفته صندوق بين المللي پول، با اين وجود، بايد در پيش‌نويس قانون، اختيارات بانک مرکزي براي ابطال يک مجوز بانکي به دقت مشخص شده و گزينه‌هاي موجود براي حل و فصل مشکلات بانکي با شفافيت بيان شوند. چند روز پيش نيز قائم‌مقام بانک مرکزي بر ضرورت کاهش سلطه مالي دولت تأکيد کرده بود . کميجاني در همايش سياست‌هاي پولي و ارزي، گفته بود: سلطه مالي دولت بايد پايان يابد تا بانک مرکزي مستقل شود. وي گفته بود: با توجه به اينکه در کشور ما بار اصلي تامين مالي بر عهده نظام بانکي قرار دارد، ثبات مالي مرتبط با بازار پول و پايان دادن به سلطه مالي دولت از اهداف جدي به شمار مي‌رود. در اين ميان، چهار مولفه استقلال بانک مرکزي، پايان دادن به سلطه مالي دولت، برقراري سلامت و ثبات نظام بانکي و تعامل ميان بازارهاي پولي، مالي و سرمايه مولفه‌هايي است که موجب مي‌شود سه متغير کليدي نرخ ارز، تورم و نرخ سودآوري ارز در وضعيت مناسبي قرار گيرد. البته کميجاني درباره تصويب نشدن لايحه مذکور با توجه به اهداف بانک مرکزي در مجلس ابراز نگراني کرده است. مسئله‌اي که ردپاي سياست‌زدگي به خوبي در آن مشاهده مي‌شود.
خطر چالش‌هاي ديگر
خطر بازگشت تحريم‌هاي همه‌جانبه، بحران منابع آب کشور، مسائل زيست محيطي، صندوق بازنشستگي، و بيکاري از ديگر چالشهايي هستند که اقتصاد ايران را تهديد مي‌کنند.
مجيدرضا حريري، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران با تاکيد بر اينکه اقتصاد ايران زخمي‌است، به ايسنا گفته است: دولت بايد با صداقت به مردم بگويد که در چه وضعيتي هستيم. اينکه به مردم بگوييم همه چيز عادي است، ترازهاي مالي و نرخ رشد مثبت است و همچنين تورم ۹ درصد است، براي مردم غيرقابل باور است
در فضاي رسانه‌اي صورت گرفت؛
مايک پومپئو وزير خارجه آمريکا و همتاي ايراني او اين هفته بيانيه‌هاي شديد‌اللحني عليه يکديگر در توييتر منتشر کردند. مايک پومپئو در توييتر خود از معترضان ضدايران حمايت کرد و جواد ظريف سياست خارجي آمريکا را «بحراني» خطاب کرد.
به گزارش ايلنا، سي ان ان با اشاره به توييت‌هاي پومپئو که روز چهارشنبه آغاز شد و تا پنجشنبه ادامه داشت، نوشت: توييت‌هاي وزير خارجه آمريکا شامل يک سري تصاوير گرافيکي رنگي با موضوع اعتراضات سراسري در ايران بود. پومپئو مدعي شده بود: مردم ايران شايسته احترام به حقوق بشرشان هستند. دولت ايران سپاه پاسداران، حزب ا... و حماس را تقويت کرده و ثروت کشور را براي جنگ‌هايي در خارج از کشور صرف مي‌کند.«هيدر نائورت» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا درباره اين توييت گفت: اين توييت‌ها نشان‌دهنده نااميدي است که مردم ايران احساس و آن را ابراز مي‌کنند. من فکر مي‌کنم وزير به اين واقعيت که اين اعتراضات ادامه دارد، اشاره کرده است.
سي ان ان نوشت: « ظريف در بيانيه طولاني به زبان انگليسي به اين توييت‌ها پاسخ داد. اين بيانيه که تحت عنوان "سياست آمريکا در بحران است" منتشر شد، تصميم آمريکا مبني بر خروج از توافق هسته‌اي و ديگر توافقات چندجانبه را مورد نقد قرار داد.»
ظريف در اين بيانيه گفت: «اينکه در يک سال و نيم گذشته سياست آمريکا (اگر بتوانيم نامش را سياست بگذاريم) از جمله سياست‌هايش در قبال ايران، بر اساس مفروضات و توهمات نادرست است (اگر وهم واقعي نباشد) باعث تاسف است.
وزير خارجه ايران در ادامه اين بيانيه نوشت: رييس‌جمهور و وزير خارجه آمريکا اتهاماتي بي‌ا‌ساس و تحريک‌آميز عليه ايران مطرح کرده‌اند و در امور داخلي ايران دخالت کرده و به طور غيرقانوني يکي از کشورهاي عضو سازمان ملل را تهديد و تعهدات بين‌المللي آمريکا در قبال منشور سازمان ملل را که در سال ۱۹۵۵ به امضا رسيده و توافق الجزيره در سال ۱۹۸۱ را نقض مي‌کنند.
ظريف در بيانيه خود اظهارات پومپئو در مورد نابود کردن اقتصاد و ارتش ايران با فشار تحريم‌ها را «توهين‌آميز و بي اساس» خواند و درخواست‌هايش را «غم انگيز» و همچنين «نقض منزجرکننده قوانين بين‌المللي و نرم‌هاي تثبيت شده جهاني و رفتار متمدن» خواند.
وزير خارجه ايران اظهارت پومپئو را از سر عجز و نشان‌دهنده ناتواني دولت آمريکا خواند.
سي ان ان در پايان نوشت: به گفته يکي از مقامات وزارت خارجه آمريکا، دو ديپلمات برجسته تاکنون با هم ملاقاتي نداشته و از زمان روي کار آمدن پومپئو در وزارت خارجه گفت‌وگويي نکرده‌اند.

هلگا اشميد در ديدار صالحي خبرداد؛
رييس سازمان انرژي اتمي‌کشورمان که براي شرکت در نشست "اسلو فروم" به نروژ سفر کرده، ديدارهايي با مسوولان ديگر کشورها برگزار کرد. به گزارش ايسنا، علي‌اکبر صالحي، در ادامه اين ديدارهاي دوجانبه‌، با هلگا اشميد، معاون فدريکا موگريني ديدار کرد.صالحي در اين ملاقات با تأکيد بر اهميت درک چندصدايي در جمهوري اسلامي‌ايران، توافق برجام را موضوعي جدي در مباحث سياسي کشور عنوان و بر رفع انتظارات از اين توافق تأکيد کرد.وي افزود: براي حفظ برجام نيازمند برآورده شدن انتظارات و نيازها و رفع عملي و دائمي‌تحريم‌هاي ظالمانه هستيم و امکان پايبندي به تعهدات برجام همزمان با تداوم تحريم‌ها به هيچ عنوان مورد قبول جمهوري اسلامي‌ايران نخواهد بود.رييس سازمان انرژي اتمي‌گفت: اروپا تاکنون گام‌هاي خوبي در جهت حفظ برجام برداشته اما در شرايط کنوني بايد بر نتايج عملي سياست‌هاي اعلامي‌از سوي اتحاديه اروپا تمرکز کند.
همچنين اشميد در اين ديدار تأکيد کرد: اروپا مصمم‌تر از هميشه در صدد حفظ برجام خواهد بود و با ايجاد مکانيزم‌هاي ويژه جهت رسيدن به اين هدف تلاش خواهد کرد.او به ابتکار گفتمان سياسي صنايع که دربرگيرنده مذاکرات تجاري شرکت‌هاي کوچک و متوسط در سطح اتحاديه اروپا با ايران است، اشاره کرد و گفت که قرار است به زودي ۱۰۰ شرکت وارد مذاکرات کاري با طرف‌هاي ايراني شوند و با توجه به اين که بيش از ۶۰ درصد صنايع اروپا در اين سطح فعاليت دارند، انتظار مي‌رود چارچوب مناسبي براي همکاري با حمايت و مشارکت مستقيم اتحاديه اروپا به وجود آيد.وي همچنين درخصوص سازوکارهاي مالي و بانکي مورد نياز نيز به تشريح آخرين وضعيت موجود پرداخت و اتحاديه اروپا را متعهد به يافتن راه حل مناسب براي برقراري روابط تجاري و مالي با ايران دانست.
خروج شتابزده برخي شرکت‌ها
از سوي ديگر رييس سازمان انرژي اتمي‌با وزير امور خارجه نروژ ديدار و گفت‌وگو کرد. اينه اريکسن سوريده، وزير امور خارجه نروژ در اين ديدار با تشريح مواضع کشورش در قبال برجام، اعلام کرد: نروژ در کنار اتحاديه اروپا قويا از استمرار برجام و حق برخورداري ايران از منافع آن حمايت کرده و در اين رابطه تلاش مي‌کند. وزير خارجه نروژ نيز حمايت کشورش از برجام را بسيار جدي توصيف کرد و خروج از آن را داراي تبعات سنگين براي ثبات و امنيت منطقه خاورميانه، رژيم منع اشاعه و گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و بي‌اعتبار شدن آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌دانست. او ابراز اميدواري کرد که حفظ برجام بتواند به عنوان تسهيل‌کننده حل مناقشات منطقه‌اي عمل کند.
در اين ديدار علي اکبر صالحي ضمن قدرداني از حمايت‌هاي نروژ از برجام و روابط خوب دوجانبه، به اهميت دريافت نتايج ملموس ملت ايران از حمايت‌هاي سياسي و اقتصادي اروپا از برجام تأکيد کرد.صالحي با انتقاد از واکنش شتابزده بعضي از شرکت‌هاي اروپايي نسبت به خروج آمريکا از برجام، سياست‌هاي واشنگتن را محکوم به شکست دانست و فروپاشي برجام را آسيبي جبران‌ناپذير براي جامعه جهاني برشمرد. رئيس سازمان انرژي اتمي‌کشورمان حفظ احترام به شئونات ملت ايران را در رأس نظام تصميم‌گيري در سياست خارجي کشور برشمرد و گفت که پايبندي به تعهدات بين‌المللي صرفا در يک ساز و کار متقابل امکان‌پذير است.صالحي همچنين يادآور شد: اعتمادسازي مهم و ضروري بوده اما مستلزم اقدام به‌هنگام و موثر طرفين است و اميدواريم اروپا با درک حساسيت شرايط به اجراي تعهداتش در زمان مورد انتظار اقدام نمايد

سرمقاله
سيدحسن حسيني
نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس
يکي از مشکلات بانک مرکزي عدم اختيار و اقتدار کافي است که با به روز شدن قانون اين ضعف‌ها جبران مي‌شود.قانون بانکداري اسلامي‌از مجلس گذشته آغاز شد و نمايندگان منتظر بودند دولت اسبق اين لايحه را بياورد؛ اما متاسفانه دولت دهم و يازدهم با وجود وعده‌هايي که به مجلس داده اند، لايحه را نياوردند و نهايتا اعضاي کميسيون اقتصادي دوره گذشته مجلس پيش نويس قانون مذکور را تنظيم کردند و در حال حاضردر مجلس دهم آن را تکميل کرديم.با اين وجود دولت براي ارسال لايحه مهلت مجدد خواست؛ اما به وعده خود عمل نکرد در نهايت مجبور شديم طرح را تدوين و در کميسيون آن را بررسي کنيم.با گذشت چندين ماه دولت لوايح دوقلويي را تحويل مجلس داد اين لوايح در زمينه بانک مرکزي و بانکداري اسلامي‌بود که در واقع اصلاحاتي در قانون گذشته بود، همزمان در کميسيون اقتصادي مجلس سه موضوع لايحه دولت و دو طرح مجلس را در کميسيون دنبال مي‌کنيم که به بخشي از آن رسيدگي شد و بخشي از آن به وقت ديگر موکول شد چرا که مباحث اولويت دار از جمله بررسي بودجه، ماليات بر ارزش افزوده، مبارزه با قاچاق کالا در دستور کار قرار گرفت.با اين حال قرار است طرح اصلاح قانون بانکداري در دستور کار کميسيون اقتصادي قرار گيرد، اين طرح به حوزه‌هاي مختلف بانکي از جمله مباحث سرمايه، تامين نقدينگي بانک‌ها، چگونگي تسهيلات، دريافت وجوه نقد و غيره مي‌پردازد و تعاريقي از بانک و بانکداري ارائه خواهد کرد. با شکل گيري شوراي فقي در نظام بانکداري اسلامي، تمام مقررات و رويه‌هاي جاري و ساري کشور در جوزه بانکي با نظارت شرعي اين شورا خواهد بود در واقع اين شورا نقش شوراي نگهبان را در بانک مرکزي ايفا مي‌کند. يکي از مشکلات بانک مرکزي عدم اختيار و اقتدار کافي است که با به روز شدن قانون اين ضعف‌ها جبران مي‌شود.
منبع: خانه ملت
از سوی وزيرکشور صورت گرفت؛
وزير کشور با اشاره به خروج يکجانبه دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا از برجام گفت: اين کشور نشان داده که همواره به تعهدات بين المللي پايبند نبوده و هر معاهده‌اي که به نفعش نباشد راحت کنار مي‌گذارد.
به گزارش ايرنا، عبدالرضا رحماني فضلي در نشست اقتصاد مقاومتي، اشتغال و رونق اقتصادي خراسان شمالي خروج آمريکا از شوراي حقوق بشر را هم مضحکانه عنوان کرد و گفت: اين کشور که ايران را به نقض حقوق بشر متهم مي‌کرد، اکنون خودش از شوراي حقوق بشر خارج شده است.
وزير کشور گفت: در دهه‌هاي اخير شاهد بوديم که آمريکا حقوق بشر را زير پا گذاشته و حالا که آمريکايي‌ها مي‌بينند نمي‌توانند در برابر کارهايي که کرده‌اند پاسخگو باشند از آن خارج شدند.
رييس شوراي امنيت ملي کشور اظهار داشت: دفاع و تقويت از تروريسم، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر، بمباران و تخريب مناطق مسکوني و کشتار انسان‌ها و کودکان از مواردي است که در حقوق بشر جايگاهي ندارد و آمريکا نمي‌تواند در برابر قانون حقوق بشر در اين باره پاسخ داشته باشد. وزير کشور گفت: يکي از ابزارهاي دشمن براي تحميل فشار به ايران اسلامي، تحريم‌هاي اقتصادي بوده اما مردم ايران دوباره اثبات مي‌کنند که ايران با اين روش‌ها از پاي در نمي‌آيند. رحماني فضلي گفت: متاسفانه نتوانسته‌ايم در حوزه اقتصاد خود را تقويت کنيم و به همين علت در اين سال‌ها، اقتصاد کشور همواره در معرض تهديد دشمن بوده است. وي گفت: با انتقاد از وابستگي اقتصاد کشور به نفت گفت: اين براي ما افت است که هر زمان شير نفت بسته شود با مشکل روبه رو شويم، تا کي بايد به نفت متکي باشيم، بايد خود را از نفت جدا کنيم. وزير کشور افزود: ايران در اين سال‌ها به لحاظ نظامي‌و امنيتي خود را تقويت کرده بگونه‌اي که موجب بازدارندگي بدخواهان شده است و اکنون هيچ کشوري در اين زمينه نمي‌توند کشور را تهديد کند، اما در حوزه اقتصاد نتوانسته‌ايم خود را مقاوم کنيم. وي با اشاره به اينکه براي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بايد مردم را دخالت داد، گفت: اکنون 70 درصد از نارضايتي‌هاي مردم، مربوط به اقتصاد و معيشت است و البته بهبود وضعيت اقتصاد و ايجاد اشتغال حق مردم و تامين آن تکليف و وظيفه دولت است. وزير کشور با انتقاد از اجرايي نشدن اصل 44 و واگذاري به بخش خصوصي گفت: تاکنون تنها 13 درصد واگذاري‌ها به بخش خصوصي بوده است. وي گفت: 120 هزار ميليارد ريال اعتبار تسهيلاتي براي مشاغل روستايي منظور شده است اما تاکنون تنها 6 درصد از اين ميزان جذب شده است. وي نبود حلقه واسط ميان مردم و دولت را از مشکلات تحقق اهداف و برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: مديران و نيز دهياري‌ها بايد مردم را نسبت به فرصت‌هاي موجود براي رونق اقتصاد و اشتغال آشنا و آگاه کنند. رحماني فضلي
وزير کشور با اشاره به اينکه روزانه پنج ميليون نفر به ادارات کشور مراجعه دارند افزود: به واقع چند درصد از اين مراجعه کنندگان با رضايت از اداره‌ها خارج مي‌شوند، اين افراد نبايد جز به علت‌هاي قانوني و يا ضعف امکانات از گرفتن نتيجه باز بمانند
وزير دفاع:
 وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اين‌که «‌طرح جنايتکارانه دشمنان ‌ملت ايران را آب‌ديده‌تر مي‌کند»، گفت: با به هم زدن مرزها ‌۱۰۰ سال ديگر ‌درگيري ‌به منطقه تحميل مي‌شود. به گزارش ايلنا، امير سرتيپ حاتمي‌با بيان اين‌که «امنيت يک مقوله به هم‌پيوسته است»، اظهار کرد: امنيت و دفاع با جغرافيا يک ‌ارتباط‌‌ بسيار نزديک دارند و در طول تاريخ به خوبي شاهد اين موضوع بوده‌ايم. وي با بيان ا‌ين‌که ‌«توسعه ‌نيز‌ به هم پيوسته است»، افزود: ‌نمي‌شود يک جزيره‌اي در ‌جايي توسعه پيدا کند و تصور کنيم که مي‌شود بقيه را در توسعه‌نيافتگي نگه داشت و در عين حال در آسايش و امنيت بود که امکانپذير نيست به ويژه در کشوري مانند جمهوري اسلامي‌ايران که يک موقعيت ممتاز و ژئوپلوتيک دار‌د. حاتمي‌با بيان اين‌که «امروز دو طرح بسيار مهم ‌جغرافيايي ‌توسط آمريکايي‌ها در منطقه در حال اجرا‌ست»، اضافه کرد: ‌اين دو طرح ‌در ادامه همان تقسيمات است و همان آثار را خواهد داشت لذا براي کشورهاي منطقه بايد بسيار مهم باشد که بدانند نسبت به ‌منافع زودگذري که آمريکايي‌ها ‌وعده ‌مي‌دهند قانع نشو‌ند
مسعود یوسفی

روزنامه نگار

دادستان کل کشور پنج شنبه شب گذشته و در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به موارد متعددی از پرونده های فساد که از سوی قوه قضاییه در دست رسیدگی است اشاره کرد. این پرونده ها شامل قاچاق خودرو؛ موسسات مالی غیر مجاز، اعمال منافی عفت، حقوق های نجومی، املاک نجومی وخرید سکه است. این حجم از فساد که از زبان یک مقام مسئول به آن پرداخته می شود قدری حیرت آور و تامل برانگیز است. تازه این مقدار به غیر از موارد فراوان دیگری است که در مراکز قضایی سراسر کشور مورد رسیدگی قرار می گیرد.  چرایی شکل گیری فساد در یک جامعه و راه مقابله با آن موضوعی است که از سوی محققان و پژوهشگران مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و پاسخ مناسب به آن داده شده است. اما در راس همه پاسخ ها و راهکارها یک نکته را نمی توان از نظر دور داشت؛ آن هم اینکه برای اصلاح یک جامعه هرشخص باید از خودش شروع کند و صد البته مسئولان اولی تر از هر شخص دیگری در عمل به این نکته هستند. متاسفانه این نکته ای است که کمتر مورد توجه برخی مسئولان جامعه ما است و از همین ناحیه آسیب های زیادی به کشور و اخلاق و اقتصاد جامعه وارد شده است. وقتی که این قبیل مسئولان و مدیران تریبون ها و منابر و اجتماعات مردمی را برخلاف آموزه های شرع و عرف و قانون به محلی برای نمایش و جنگ قدرت تبدیل می کنند و به هیچ وجه در این جنگ قدرت کوتاه نمی آیند و به جای اینکه فرصت و انرژی خود و ثروت جامعه را صرف آبادانی و پیشرفت مملکت کنند در شیپور نزاع و اختلاف می دمند و برای پیروزی در این آوردگاه از هیچ تلاشی حتی دست اندازی به بیت المال فروگذار نمی کنند، در نهایت نتیجه همین می شود که باید از زبان دادستان کل کشور بشنویم.  بهترین گواه بر این سخن تشکیل پرونده و محاکمه و زندانی شدن تعدادی از مسئولان و اطرافیان آن ها بنا به دلایلی همچون اختلاس، رشوه، قاچاق کالا و سوءاستفاده از موقعیت های شغلی و مناسبت های رانتی است که موجبات کاهش اعتماد عمومی و گسترش تخلف در سطح جامعه شده است. از این رو بار دیگر به صدر سخن بر می گردیم که راه پیشگیری و جلوگیری از فساد آن است که همه از خودشان شروع کنند.