امنيت حق مردم است
وزير اطلاعات گفت: امنيت حق مردم است و حکومت اسلامي‌موظف است براي مردم امنيت ايجاد کند.به گزارش ايسنا، سيد محمود علوي با اشاره به تعبير رهبري که فعاليت وزارت اطلاعات را مجاهدت خاموش عنوان فرمودند و تشبيه آن به روزه‌داري در ماه مبارک رمضان، افزود: سربازان گمنام امام زمان(عج) سينه‌شان را سپر بلا کرده و در شرايطي که تمامي‌کشورهاي همسايه دچار ناامني هستند، صدها بمب و عمليات انتحاري را خنثي کردند که براي حفظ آرامش مردم اعلام نمي‌کنيم.وزير اطلاعات با اشاره به حادثه تروريستي مجلس گفت: مشابه اين عمليات قرار بود ۳۰۰ بار ديگر در کشور اتفاق افتد که تمامي‌اين عمليات توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) خنثي شد.




تنها راه، نفرت از آمريکاست
خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: از دقيانوس نترسيد او هيچ غلطي نمي‌تواند بکند. افرادي که فکر مي‌کنند هنوز مي‌توانيم با مذاکره با آمريکا به نتيجه برسيم بدانيد که تنها راه پيش رو انزجار و نفرت از آمريکاست.به گزارش ايلنا، حجت‌‌‌الاسلام محمدعلي موحدي کرماني در خطبه نماز جمعه تهران گفت: هرکس به خدا و وعده‌هاي خدا تکيه کند، خدا به داد او مي‌رسد. واقعيت امروز انقلاب اين است که انقلاب در موقعيت حساسي است. اين حساسيت را بايد درک کنيم و به دنبال درک آن ببينيم، چه وظايفي داريم. وي افزود: يک امتحان بسيار سخت در پيشرو داريم که من فکر مي‌کنم جهان اسلام که علمدار آن ايران اسلامي‌است با حمله گسترده از دشمنان مواجه شده است.





مذاکره بر اساس دفاع از منافع ملي
قائم مقام دبيرکل حزب اتحاد ملت گفت: در صورتي مي‌توان پيشنهاد مذاکره را پذيرفت که منافع ملي کشور تامين شود، مذاکره با ترامپ منفعت مردم ايران را تامين نمي‌کند.آذر منصوري در گفت‌وگو با ايسنا گفت: موضع اصلاح طلبان در رابطه با مذاکره با کشورها و قدرتهاي مختلف دنيا بر اساس اصل دفاع از منافع ملي است. در واقع در چهارچوب منافع ملي است که مي‌شود بحث کرد و پرسيد آيا مذاکره با کشورها مي‌تواند براي کشور فرصت باشد يا تهديد است.وي ادامه داد: يا کشور محل مذاکره دوست است يا دشمن و همواره موضوع مذاکره با در نظر گرفتن اصل منافع ملي پيش مي‌رود، پس مذاکره کننده مي‌بيند که مذاکرات قرار است چه دستاوردي براي کشور داشته باشد
شهادت ۲ مرزبان در مبارزه با اشرار
فرمانده مرزباني ناجا گفت: دو مرزبان در مرز شمال سيستان و بلوچستان با افغانستان در درگيري با گروهک تروريستي و قاچاقچيان به شهادت رسيدند.به گزارش ايلنا، سردار قاسم رضايي گفت: بيش از يک تن و ۱۰۰ کيلوگرم انواع مواد مخدر در درگيري مسلحانه با سوداگران مرگ و معاندان در ۲ عمليات جداگانه و همزمان در مرزهاي زابل و زاهدان کشف شد.رضايي افزود: در اين ۲ عمليات مرزبانان سيستان و بلوچستان موفق شدند ۹۱۱ کيلو و ۴۵۰ گرم ترياک، ۲۰۰ کيلوگرم هروئين و ۱۷ کيلو و ۵۵۰ گرم مرفين را به همراه مقادير قابل توجهي سلاح و مهمات سبک و نيمه سنگين و تجهيزات نظامي‌و مخابراتي از قاچاقچيان و معاندان کشف کنند. رضايي گفت: در اين عمليات‌‌ها ۲ نفر از مرزبانان غيور هنگ مرزي زابل به نام‌هاي استوار يکم محسن شهرکي و سرباز وظيفه جلال بهبودي زابلي به درجه رفيع شهات نائل شدند.وي گفت: با توجه به آتش پر حجم مرزبانان هنگ‌‌هاي مرزي زابل و زاهدان، ۲ نفر از سوداگران مرگ و معاندان به هلاکت رسيده و بقيه آنان به سمت خاک کشور مقابل متواري شدند.
2916 ايراني در زندان‌هاي خارج
معاون امور کنسولي وزير امور خارجه گفت: در حال حاضر 2916 ايراني در زندان‌هاي خارج از کشور در حال گذراندن دوره محکوميت خود هستند.به گزارش ايسنا، پناهي‌آذر در حاشيه بازگشت 17 ملوان ايراني که به دليل ورود غيرقانوني به آب‌هاي سومالي از مهر ماه گذشته در زندان به سر مي‌بردند افزود: در حال حاضر نزديک به 5800 خارجي در زندان‌هاي ايران به سر مي‌برند که بيشتر اين‌ها اتباع افغانستان هستند و جرم بيشتر آن‌ها تردد غير مجاز يا انتقال مواد مخدر است.وي تصريح کرد: بيشتر زنداني‌هاي ايراني در خارج از کشور در زندان‌هاي ترکيه به سر مي‌برند که جرم آن‌ها مواردي چون قاچاق انسان،‌ سرقت و يا حمل و نقل مواد مخدر است.اين مقام مسئول در وزارت خارجه در مورد آزادي 17 ملوان ايراني که به کشور بازگشتند گفت: در حال حاضر با 10 کشور موافقتنامه تبادل زنداني داريم و اين موافقتنامه‌ها با همکاري قوه قضاييه در حال انجام است.
لزوم بازنگري درباره عدالت اجتماعي
فرزند شهيد بهشتي تاکيد کرد: اصلاح‌طلبي بايد درباره عدالت اجتماعي بازنگري کند و نگاه جامع‌تري درباره عدالت داشته باشد که مي‌تواند در اين رابطه از افکار بهشتي و ديگران کمک بگيرند.به گزارش ايلنا، عليرضا بهشتي با اشاره به وضعيت امروز کشور گفت: امروز با دو جنبش دموکراسي‌خواهي و جنبش نان رو به رو هستيم. وضعيتي که اکثريت با آن گريبانگير هستند و هميشه اين مساله بوده که ارتباط اين دو چگونه رخ مي‌دهد.بهشتي گفت: آنچه که مي‌تواند اين دو را به هم گره بزند پارادايم عدالت‌خواهي است اما دوستان اصلاح‌طلب ما مسائلي را مطرح مي‌کنند اشتراک زباني ندارند و هرکدام خواسته‌هاي خود را مي‌گويند اصلاح‌طلبي بايد درباره عدالت اجتماعي بازنگري کند و نگاه جامع‌تري درباره عدالت داشته باشد که مي‌تواند در اين رابطه از افکار بهشتي و ديگران کمک بگيرند. يک تجديدنظر بايد صورت بگيرد و نگاهي دوباره به توسعه و تغيير مسير اين قطار انجام داد تا بتوان ايران را از اين بن‌بست نجات داد
جهانگیری از رفتارهایی که امید مردم را هدف گرفته‌اند انتقاد کرد؛
معاون اول رئيس‌جمهور گفت: مردمي‌که نسبت به آينده مايوس باشند، به هيچ کاري دست نمي‌زنند و ممکن است به اقدامات پرخاشگرانه روي آورند پس وظيفه نخبگان اين است که از سرمايه اجتماعي حفاظت کنند و اميد به آينده را افزايش دهند.
معاون اول رئيس‌جمهور گفت: مردمي‌که نسبت به آينده مايوس باشند، به هيچ کاري دست نمي‌زنند و ممکن است به اقدامات پرخاشگرانه روي آورند پس وظيفه نخبگان اين است که از سرمايه اجتماعي حفاظت کنند و اميد به آينده را افزايش دهند.
به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در افتتاحيه سيزدهمين کنگره انجمن جغرافيايي ايران، با بيان اين‌که «منتقدان و معترضان به نظام، نبايد سوژه امنيت کشور باشند»، اظهار کرد: دولت مردمسالار از اين موضوع آسيب نمي‌بيند و امروز نيز همه پذيرفته‌اند که توسعه پايدار و همه جانبه براي کشور به دلايل متعدد، ضرورتي جدي دارد.
وي افزود: در گذشته ما توسعه را صرفاً توسعه فيزيکي مي‌دانستيم که مثلا چند واحد صنعتي ايجاد شود؛ به صورتي که مثلا صنعت فولاد در اصفهان راه‌اندازي شد اما امروز گفته مي‌شود آب شرب مردم را قطع مي‌کنند تا به فولاد بدهند و يا فولاد را به منطقه‌اي آورده‌اند که آب نداشته است. در تهران نيز به اين نتيجه مي‌رسيم که ده‌ها و صدها موضوع با سلامت مردم درگير است که نشان مي‌دهد زماني که به توسعه فکر مي‌کرديم به ابعاد آن توجه نشده است.
وي تاکيد کرد: البته بعد از پيروزي انقلاب براي رسيدگي به روستاها و مناطق محروم کارهاي بزرگي انجام شده است اما هنوز خيل مهاجرت جمعيت از روستاها به شهرها را مشاهده مي‌کنيم و اين در حالي است که در چهل سال گذشته هيچ دولتي نبوده که به مناطق محروم توجه نداشته باشد اما آيا يکي از مناطق محروم ما از اين وضعيت خارج شده است؟
معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «ضعف جدي اين است که بخش وسيعي از علومي‌که در توسعه موثر بوده‌اند يا حضور پررنگي نداشته‌اند يا دولت‌ها و تصميم گيران از آنها خوب استفاده نکردند»، گفت: امروز مسئله کم آبي و بحران آب کشور را تهديد مي‌کند و وقتي بحث مسائل زيست محيطي مطرح مي‌شود، مي‌گويند بحث توسعه اولويت است.
وي افزود: موضوع بيکاري نيز از ديگر مسائلي است که جز با افزايش سرمايه گذاري نمي‌شود از آن عبور کرد و امروز به مسئله جدي کشور تبديل شده است.
جهانگيري با بيان اين‌که «آن‌چه کشور را تهديد مي‌کند، کساني يا گروه‌هايي هستند که اعتماد و اميد مردم را به عنوان بزرگترين سرمايه‌هاي اجتماعي کشور نشانه گرفته‌اند»، گفت: مردمي‌که نسبت به آينده مايوس باشند، به هيچ کاري دست نمي‌زنند و ممکن است به اقدامات پرخاشگرانه روي آورند پس وظيفه نخبگان اين است که از سرمايه اجتماعي حفاظت کنند و اميد به آينده را افزايش دهند چرا که قطعا با اين روش، مي‌توانيم مشکلات را پشت سر گذاريم و موفق شويم.
وي با بيان اين‌که «دشمنان با همين شرايطي که داريم تلاش مي‌کنند ايران را از دستيابي به توسعه بازدارند»، گفت: دشمن همواره تلاش مي‌کند که چوب لاي چرخ توسعه کشور بگذارد، و با برگرداندن تحريم‌ها و ايجاد تهديد، مانع توسعه کشور شود؛ چرا که آنان هدف‌شان اين است که نگذارند ايران با داشتن قدرت فراوان، در منطقه عمل کند اما کارهاي آن‌ها بي‌نتيجه خواهد ماند.
جهانگيري با اشاره به اين‌که «امروز با تحريم جدي روبرو هستيم و شرايط جديدي پيش روي کشور قرار گرفته است»، گفت: بايد متناسب با شرايط به توسعه پرداخته شود و آن‌چه مي‌تواند توسعه ايران را به پيش ببرد ظرفيت نيروي انساني است که نياز است همه دستگاه‌هاي حاکميتي، سياست گذار و برنامه ريزان کشور و نهادهاي رسمي‌و مدني و شهروندان به آن توجه کنند.
وي در پايان با اشاره به ضرورت همبستگي اجتماعي در همه سطوح براي جلوگيري از گسست و تقويت سرمايه اجتماعي و اعتماد به آينده، گفت: اين موضوع پيش نياز توسعه کشور است و با انسجام و همبستگي است که مي‌توانيم از همه توطئه‌ها عبور کرده و بر مشکلات غلبه کنيم
عراقچي تاکید کرد؛
معاون وزير خارجه کشورمان با هشدار در مورد اينکه اکنون برجام با از دست دادن نقطه تعادلي خود در آي سي يو است، گفت: اگر اروپا و ديگر امضاکنندگان برجام مي‌خواهند اين توافق هسته‌اي را حفظ کنند بايد فداکاري بيشتر کنند و خصوصا عدم حضور آمريکا و تحريم‌هاي دوباره اين کشور عليه ايران را جبران کنند. به گزارش ايسنا، سيدعباس عراقچي در گفت‌وگو با يورونيوز درباره چگونگي حفظ برجام پس از خروج آمريکا از اين توافق هسته‌اي گفت: امروز در کنفرانس مربوط به ايران گفتم برجام در آي سي يو است چرا که مهم‌ترين نقطه تعادل خود را از دست داده است. نقطه تعادل آن خروج آمريکا از برجام است. حال اگر اروپا و ديگر امضاکنندگان برجام مي‌خواهند اين توافق هسته‌اي را حفظ کنند بايد فداکاري بيشتر کنند و خصوصا عدم حضور آمريکا و تحريم‌هاي دوباره اين کشور عليه ايران را جبران کنند. وي افزود: برجام و تحريم‌ها هيچ گاه نمي‌توانند در کنار هم بنشينند. اغلب مردم ايران امروز به اروپا هم اطميناني ندارند و اروپا براي کسب اطمينان اين مردم بايد تلاش کنند. ايراني‌ها مي‌گويند خروج امريکا از برجام تنها بازي پليس بد و پليس خوب است. نقش پليس خوب‌ را اروپا بازي مي‌کند. وي درباره خواسته‌هاي ايران از اروپا گفت: «آنچه که براي ما اهميت دارد اجراي کامل و تمام عيار برجام است. براي ما اهميتي ندارد چگونه اروپا قصد دارد برجام را حفظ و تحريم‌هاي آمريکا را دور بزند. آنچه که براي ما اهميت دارد حضور و ماندگاري شرکت‌هاي اروپايي در ايران است. آنچه که براي ما اهميت دارد فروش نفت خام است. ما مي‌خواهيم که پول‌ها به راحتي به حساب ما واريز شود. بايد يک ارتباط بين بانکي بين ما و اروپا باشد. اين موضوع با اروپايي‌ها است تا راه اصلي را پيدا کنند. عراقچي اعلام کرد که ايران حاضر است براي يافتن راه حل و بسته‌هاي اروپا براي حفظ برجام به اروپا کمک کند. عضو تيم مذاکره کننده توافق هسته‌اي ايران در ادامه تصريح کرد: چشم انداز روشن و مثبتي براي ادامه مذاکرات با اروپا براي حفظ برجام وجود ندارد اما او منتظر است همانگونه که ايران فداکاري‌هاي زيادي براي حفظ برجام کرده است اروپا نيز دست به فداکاري بزند.
وي اظهار کرد: نمي‌توانم بگويم چشم انداز ادامه مذاکرات با اروپا روشن و مشخص است و مي‌تواند ما را به دستيابي يک بسته مشترک براي حفظ برجام برساند. ما همچنان منتظريم و اميدوار تا بسته پيشنهادي اروپايي‌ها مورد رضايت ايران باشد تا ايران از برجام خارج نشود
دادستان کل کشور تاکيد کرد؛
دادستان کل کشور با بيان اينکه ما منکر برخي کاستي‌ها و اشکالاتي که مردم مي‌گويند نيستيم، گفت: دست‌هايي پشت پرده مي‌کوشد با تضعيف اين قوه، اقتدار آن را از بين ببرند و آن را دستگاهي نا کارآمد نشان دهند. به گزارش ايلنا، حجت الاسلام محمد جعفر منتظري در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران گفت: همه مسئولان از عالي‌ترين تا جزئي‌ترين، مسئول اجراي عدالت‌‌ هستند. هر سه قوه و ساير دستگاه‌هايي که در خدمت مردم هستند، موظف به اجراي عدالت هستند. دادستان کل کشور با بيان اينکه وقتي کسي مورد ظلم قرار مي‌گيرد، براي عدالت به دستگاه قضا مراجعه مي‌کند و انتظار دارد رسيدگي بر مبناي عدالت باشد، گفت: همه ما دست‌اندرکاران قضاوت بايد به اين موضوع توجه داشته باشيم و اگر در اداي وظيفه و اجراي امر موکد الهي، که وظيفه شرعي و قانوني و اجتماعي ماست، کوتاهي کنيم، سخت‌ترين عقاب‌ها در انتظار ماست. منتظري افزود: امر قضا دشوار و خطير است و تناسب با اهميت آن، لازم است زمينه‌هاي اجراي وظيفه دستگاه قضا هم فراهم باشد. وي با بيان اينکه قوه قضائيه امروز با چالش‌هايي مواجه است که کار امر قضا را سخت و سخت‌تر کرده، گفت: اول هجمه و تخريب‌هاي داخل و خارج از کشور عليه دستگاه قضا است. ما منکر برخي کاستي‌ها و اشکالاتي که مردم مي‌گويند نيستيم ولي بزرگ کردن ضعف‌هاي دروغين و تعميم خطاي برخي قضاتي که دچار تعدي مي‌شوند، به همه قضات و کارکنان زحمت‌کش و تلاش براي شکستن اقتدار قوه قضائيه، نشان مي‌دهد دست‌هايي پشت پرده مي‌کوشد با تضعيف اين قوه، اقتدار آن را از بين ببرند و آن را دستگاهي ناکارآمد نشان دهند. منتظري با بيان اينکه موضع‌گيري‌هاي سوء دشمنان در رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي را ببينيد، گفت: احکام صادره نسبت به افراد خائن و وابسته و دفاع از اين مفسدان و وابستگان به اين اجانب را ببينيد؛ حمله دشمنان با شمشير زنگ‌زده دفاع از حقوق بشر که بر احکام مستدل قوه قضائيه انجام مي‌گيرد را ببينيد؛ نمونه‌هاي فراواني در سال‌هاي گذشته داريم که آخرين آن برخورد تبليغاتي با عناصر جاسوسي و کساني است که در پوشش حفاظت از محيط زيست، بزرگترين خيانت را به امنيت کشور کردند. خودکشي آن عنصر خائني که در زندان قبل از انتقال اطلاعات به دستگاه قضايي انجام شد را ديديد. برخورد دستگاه‌هاي تبليغاتي خارج با يک عنصر جاني که در ملاء عام با اتوبوس بين ماموران امنيت و خدمتگذاران مردم براي امنيت وارد شد و تعدادي از عزيزان ما را به شهادت رساند، ببينيد، که چطور به دفاع از او به صحنه آمدند و حتي مقامات بلندپايه رژيم آمريکا به دفاع از او سخن مي‌گويند. دادستان کل کشور تصريح کرد: اين نمونه کوچکي است از موضع‌گيري‌هايي دشمنان خارجي از کشور يا اپوزيسيون خارج‌نشين که اينگونه در جهت تضعيف قوه قضائيه تلاش مي‌کنند.