هيچ نکولي در اوراق بدهي دولتي رخ نداده است
مديرعامل فرابورس ايران با گلايه از تصميم‌هاي يک شبه در شبکه بانکي و تغييرات ناگهاني نرخ سود، گفت: اين تصميم که بدون هماهنگي با ساير بازارها گرفته شد، ضرر 20 هزار ميليارد توماني را به سرمايه‌گذاران تحميل کرد و هزينه تأمين مالي را افزايش داد. به گزارش خبرگزاري فارس، امير‌هاموني در ميزگرد تخصصي «ثبات مالي، بازار سرمايه، بيمه و صندوق‌هاي بازنشستگي» که در جريان بيست و هشتمين همايش سالانه سياست‌هاي پولي و ارزي برگزار شد، شاخص‌هاي کليدي براي ثبات مالي در اقتصاد را که بازار سرمايه در آن‌ها نقش‌آفريني مي‌کند، برشمرد و از لزوم تشکيل «کميته مشترک بازارهاي مالي» به منظور هماهنگي هر چه بيشتر سياست‌گذاري‌ها در سه صنعت بورس، بانک و بيمه سخن گفت.




نوبت به پرداخت سود متوفيان رسيد
سامانه سهام عدالت به مدت دو هفته براي ثبت شماره شبا از دسترس خارج شد. مشاور رييس سازمان خصوصي سازي در اين مورد به ايسنا گفت: سامانه سهام عدالت از به مدت دو هفته از دسترس خارج مي‌شود و ۱۶ تير ماه، جلسه شوراي عالي براي نحوه ثبت جديد شماره شباي بانکي مشمولان برگزار خواهد شد. سيد جعفر سبحاني همچنين درباره مشمولان سهام عدالت که فوت شده‌اند گفت: وراث فوت شده‌ها از اين هفته مي‌توانند براي اقدامات بابت گرفتن سود سهام عدالت متوقي به دفاتر پيشخوان دولت مراجعه کنند. آنان بايد اصل برگه انحصار وراثت را همراه داشته باشند. حضور فيزيکي وراث يا حضور وکيل آن‌ها الزامي‌است.




سبدي از سهام مختلف بخريد نه يک سهم!
رئيس سازمان بورس گفت: سرمايه گذاران حتماً چند سهم مختلف را با هم بخرند که اگر سهمي‌کاهش يافت بقيه آن را جبران کنند.
شاپور محمدي گفت: خريداران سهام، صنايع و شرکت‌ها را در زمينه سودآوري، تحليل و افق خود را براي سرمايه گذاران در آنها مشخص کنند. محمدي افزود: سرمايه گذاران بخشي از سرمايه خود را در اوراق با درآمد ثابت و در واحدهاي سرمايه گذاري صندوق‌هاي مشترک سرمايه گذاري کنند. وي گفت: افزايش سودآوري برخي صنايع مانند پتروشيمي، پالايشگاه، فلزات و معادن و انتقال نقدينگي از برخي بخش‌هاي اقتصادي و پايداري سودآوري در بازار سرمايه دلايل اقبال مردم به بازار بورس است
چند و چون معامله اوراق گواهي
سپرده سکه در بورس کالا
اوراق گواهي سپرده سکه قابل معامله در بورس کالا حکم سکه فيزيکي را دارد و مردم به راحتي مي‌توانند آن را بدون محدوديت خريد و فروش کنند.
به گزارش ايسنا، در همين ارتباط، رييس اسبق اتحاديه طلا و جواهر گفته که در عرضه سکه‌هاي پيش فروشي به صورت اوراق گواهي سپرده سکه طلا در بورس کالا مي‌توان ريسک‌هاي ناشي از نگهداري سکه در منازل و احتمال تقلبي بودن سکه‌هاي فيزيکي در بازار را به صفر رساند و مردم مي‌توانند اين اطمينان خاطر را داشته باشند که سکه‌هاي خريداري شده در طرح پيش فروش را به صورت اوراق تحويل مي‌گيرند. از اين رو به نظر مي‌رسد يکي از اهداف دولت از اجراي طرح عرضه گواهي سپرده سکه در بورس کالا، جلوگيري از اين نگراني‌ها باشد.
محمد ولي همچنين اظهار کرد: مسئله بعدي اين است که دولت با اعلام اين خبر از نظر رواني نيز به بازار کمک مي‌کند تا هيجانات کاهش يافته و التهابات از معاملات حذف شود؛ چراکه در حال حاضر روند کنوني بازار ناشي از رکود موجود در اقتصاد کشور است که سرمايه‌ها را به سمت بازارهاي پرخطر و سرمايه گذاري‌هاي پر ريسک سوق مي‌دهد.
وي با بيان اينکه موافق استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در بورس کالا و عرضه سکه در قالب گواهي سپرده کالايي است، گفت: عرضه سکه به صورت اوراق گواهي سپرده سکه در بورس مي‌تواند در ميان مدت بازار را مديريت کرده و از نظر رواني به کاهش هيجانات در بازار کمک کند؛ چراکه اوراق گواهي سپرده سکه قابل معامله در بورس، حکم سکه فيزيکي را دارد و مردم به راحتي مي‌توانند آن را بدون محدوديت خريد و فروش کنند.
به گفته محمد ولي، به احتمال زياد دولت به کمک عرضه اين اوراق در بورس مي‌خواهد به صورت بلندمدت و مستمر در بازار حضور پيدا کرده و تعادل موجود در روند معاملات و ميزان عرضه و تقاضا را حفظ کند.
نگاهي به آخرين وضعيت صندوق‏‌هاي سرمايه‌گذاري در سهام
شاخص کل بورس و فرابورس در روزهاي اخير رشد قابل توجهي داشته‌است. صندوق‌هاي سهامي‌نيز تحت تاثير اين جهش قرار گرفته و توانسته‌اند، عملکردي متناسب با رشد اين شاخص‌ها کسب نمايند.
به گزارش خبرگزاري فارس، شاخص کل بورس و شاخص کل فرابورس در چند روز اخير رشدهاي بي‌سابقه‌اي را ثبت کردند، به طوري که از روز سه‌شنبه 22 خردادماه تا پايان روز دوشنبه 28 خردادماه شاخص کل بورس 8 هزار و 686واحد معادل 9٫1 درصد و شاخص کل فرابورس 93 واحد معادل 8٫4 درصد رشد کرده‌اند
حامد سلطاني‌نژاد تشريح کرد
مديرعامل بورس کالا ضمن تشريح برنامه راهبردي اين بورس در سالجاري گفت: افق چشم‌انداز بورس کالا تبديل شدن به مرجع قيمت‌گذاري کالاهاي اساسي و مواد اوليه واسطه‌اي در منطقه و يکي از گزينه‌هاي اولويت دار توليدکنندگان براي تامين مالي و پوشش ريسک تجاري است.
مديرعامل بورس کالا ضمن تشريح برنامه راهبردي اين بورس در سالجاري گفت: افق چشم‌انداز بورس کالا تبديل شدن به مرجع قيمت‌گذاري کالاهاي اساسي و مواد اوليه واسطه‌اي در منطقه و يکي از گزينه‌هاي اولويت دار توليدکنندگان براي تامين مالي و پوشش ريسک تجاري است.
حامد سلطاني‌نژاد در گفتگو با خبرگزاري تسنيم با مقايسه توزيع ارزش معاملات به تفکيک بازارها در سال 1396نسبت به سال 95 گفت: در سال مالي گذشته سهم بازار مشتقه در حالي به 56درصد از کل ارزش معاملات بورس کالا افزايش يافت که اين نسبت در سال مالي پيش از آن 48درصد بوده است.
مديرعامل بورس کالا افزود: همچنين آمارهاي معاملاتي محصولات مختلف حاکي از آن است که ارزش کل معاملات در سال گذشته نسبت به سال 95با رشد 44درصدي همراه شد و به رقم 117هزار و 336ميليارد تومان افزايش يافت که 49هزار و 880ميليارد تومان آن سهم ارزش معاملات بازار فيزيکي بود و 65هزار و 851ميليارد تومان آن به معاملات قراردادهاي بازار مشتقه اختصاص يافت. ارزش معاملات بازار مالي نيز رقم 1605ميليارد تومان به ثبت رسيد.
سلطاني‌نژاد به برخي اقدامات سال 96بورس کالا اشاره کرد و گفت: پذيرش 11کالاي جديد برحسب توليدکننده، پذيرش 95انبار جديد، پذيره‌نويسي اولين صندوق سرمايه‌گذاري کالايي، راه‌اندازي معاملات گواهي سپرده پسته، شروع معاملات ماده 33قانون افزايش بهره‌وري بخش کشاورزي و منابع طبيعي گندم و راه‌اندازي معاملات کشف پريميوم از جمله اقدامات مهم سال گذشته بوده است.
وي در بيان دستاوردهاي کلي سال 96اظهار کرد: سهم 47درصدي بورس کالا از ارزش کل معاملات بازار سرمايه در سال 1396، رشد 44درصدي ارزش کل معاملات، رشد 51درصدي ارزش معاملات اوراق بهادار مبتني بر کالا و رسيدن به 674هزار ميليارد ريال، رشد 34درصدي ارزش معاملات کالاي فيزيکي و رسيدن به 499هزار ميليارد ريال بخشي از دستاوردهاي مهم سال گذشته بود.
اين مقام مسئول اضافه کرد: کشف قيمت بر مبناي عرضه و تقاضا، کاهش هزينه‌هاي مبادلات به واسطه تسهيل دسترسي به اطلاعات بازار، افزايش نقدشوندگي برپايه ايجاد بازار ثانويه براي معاملات، ايجاد سازوکار تامين مالي و سوق دادن آن به سمت صنايع توجيه‌پذير و همچنين ايجاد امکان پوشش ريسک، از جمله کارکردهاي بورس کالا در راستاي شکوفايي اقتصاد و توليد ملي هستند.
مديرعامل بورس کالا در خصوص چشم‌انداز اين بورس در افق سال 1400اظهار داشت: افق چشم‌انداز بورس کالا تبديل شدن به مرجع قيمت‌گذاري کالاهاي اساسي و مواد اوليه واسطه‌اي در منطقه و يکي از گزينه‌هاي اولويت دار توليدکنندگان براي تامين مالي و پوشش ريسک تجاري است. مديرعامل بورس کالا در خصوص طرح‌هاي کلان اين بورس که پايه‌ريزي و توسعه آنها در سال‌جاري انجام خواهد شد، گفت: توسعه دارايي‌هاي پايه روي ابزارهاي فعلي، ايجاد ابزارهاي مشتقه جديد، توسعه اوراق بهادار مبتني بر کالا، ارتقا و يکپارچه‌سازي سيستم‌هاي تسويه، توسعه در ابزارهاي معاملات، گسترش و توسعه اندازه و عمق بازار، تحول نظام اداري و منابع انساني شرکت و اصلاح نظام مالي شرکت از جمله اين طرح‌هاي کلان است که براي سال 97پيش‌بيني شده است.
وي افزود: همچنين از مواردي همچون بهبود کيفيت در ارائه خدمات به مشتريان، سامانه جامع تحويل کالا، بهبود فرآيندهاي نظارتي و بازرسي، بازنويسي و ارتقاي سامانه‌ها و سيستم‌هاي موجود، حاکميت فناوري اطلاعات، بهبود کيفيت اطلاع‌رساني و ترويج و نيز تقويت و مديريت برند شرکت از ديگر طرح‌هاي کلان برآوردي براي سال‌جاري است.
سلطاني‌نژاد در بيان مهمترين پروژه‌هاي سال‌جاري در اين بورس نيز از راه‌اندازي قراردادهاي آتي طلاي آب شده، طراحي و استقرار تسويه معاملات پريميوم، توسعه سامانه معاملات مجازي و مطالعات تطبيقي بورس کالا با بورس‌هاي کالايي منتخب دنيا ياد کرد.
مديرعامل بورس کالا در ادامه افزود: تصويب دستورالعمل مناقصه توسط شوراي عالي بورس و اوراق بهادار و تصويب دستورالعمل خريد دين و طراحي مدل معاملات حق امتياز از مواردي است که در سال‌جاري در دستور پيگيري قرار دارد. همچنين تهيه سازوکار بازار معاملات تهاتري نيز که در مرحله تصويب دستورالعمل مربوطه است از ديگر اقدامات سال 97بورس کالاست.
وي به اجراي ماده 33قانون افزايش بهره‌وري بخش کشاورزي براي محصولات ابلاغي هيات دولت در قالب عرضه فيزيکي و گواهي سپرده کالايي نيز به عنوان ديگر اقدام سال‌جاري اشاره کرد و در بيان ديگر اقدامات مهم گفت: راه‌اندازي دارايي پايه جديد قراردادهاي آتي و اختيار معامله، اجراي سياست حمايتي خريد توافقي برخي محصولات کشاورزي با اولويت زعفران، خرما و پسته و ثبت قراردادهاي خارج از تالار نيز در دستور کار قرار دارد.
سلطاني‌نژاد اظهار داشت: از سوي ديگر، راه‌اندازي کارکرد توثيق گواهي سپرده کالايي در بازارهاي پولي و مالي، پياده‌سازي الگوي معافيت مالياتي گواهي سپرده کالايي و طراحي مدل حمل‌ونقل پس از معامله نيز از ديگر مواردي است که در برنامه‌هاي بورس کالا براي سال‌جاري قرار دارند
مجموع معاملات خرد بازار سهام در هفته‌اي که گذشت، شاهد تغيير مالکيت 5 هزار و 77 ميليارد ريال سهم بود که 30 درصد از اين رقم به گروه فلزات اساسي اختصاص داشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، خبرهاي دريافتي از فرابورس نشان مي‌دهد، طي هفته معاملاتي منتهي به 30 خردادماه شاخص کل در بالاتر از ارتفاع يک‌هزار و 241 واحدي ايستاد و ميزان رشد خود در هفته گذشته را به 8 درصد و از ابتداي سال به 13 درصد رساند.
همزمان ارزش بازار فرابورس نيز 4 درصد طي هفته قبل افزايش يافت و از ابتداي خرداد تا سي‌ام اين ماه 6 درصد رشد کرد.
متغيرهاي معاملاتي بازار فرابورس نيز هفته‌اي سبز و صعودي را پايه به پاي شاخص کل و ارزش بازار تجربه کرد و به ترتيب حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات در مجموع بازارهاي ۹ گانه فرابورس 10، 17 و 11 درصد افزايش يافت.
در مجموع بازارها شاهد تغيير مالکيت 2 هزار و 723 ميليون ورقه به ارزش 12 هزار و 523 ميليارد ريال بوديم که اين ميزان دادوستد طي 237 هزار نوبت رقم خورد.
رصد مبادلات بازارها حاکي از آن است، حجم معاملات در اين سه بازار حداکثر تا سطح 29 درصد رشد کرده است. ارزش معاملات نيز در حالي در بازار اول 12 درصد کاهش يافت که در دو بازار دوم و پايه به ترتيب 45 و 28 درصد رشد را به ثبت رساند.
بازار ابزارهاي نوين مالي نيز با دادوستد 86 ميليون ورقه به ارزش 7 هزار و 392 ميليارد ريال شاهد افزايش 77 و 9 درصدي در حجم و ارزش مبادلات انجام‌شده در اين بازار بود
بورس تهران در هفته گذشته شاهد کانال‌شکني‌هاي پي‌درپي بود، به طوريکه هيجان‌هاي موجود در بازار باعث صف‌هاي خريد پايدار در روزهاي متوالي شد؛ اين روند به نماگر اصلي بازار کمک کرد تا به قله تاريخي ۱۰۹ هزار واحدي نزديک شود.
به گزارش ايسنا، هفته گذشته بورس تهران شاهد روزهاي کاملا متفاوتي نسبت به هفته‌هاي گذشته بود و نوسان گيران بازار سهام توانستند سودهاي قيمتي قابل ملاحظه‌اي را از آن خود کنند.
از ابتداي سال جاري قيمت سهام‌ها در بورس تهران در مسير کاهشي و رکود نسبي بازار را در برگرفته بود. در عين حال از اواسط ارديبهشت ماه با اينکه اين رکود ادامه دار بود اما شاخص کل با رشد آرامي‌شروع به افزايش کرد.
با افزايش قيمت دلار در بازارهاي غير رسمي‌ايران، قيمت سهم‌ها مخصوصا سهام شرکت‌هاي صادرات محور با افزايش رو به رو شد؛ از طرفي شرکت‌ها با روند صعودي قيمت دلار توانستند با تجديد ارزيابي دارايي به نوعي سود شناسايي کرده و اين موضوع فرصت مناسبي براي نوسانگران بازار سهام به وجود آورد.
در چند روز گذشته نماگر اصلي بازار هر روز شاهد کانال شکني‌هاي جديد بود؛ اين روند باعث شد شاخص کل بازده نقدي و قيمتي به قله تاريخي ۱۰۸ هزار واحدي برسد، در حالي که نه وضعيت شرکت‌ها بهتر شده و نه بازار سرمايه براي معاملات چشم اندازي پايدار دارد. همچنين معامله‌گران بازار تا حدودي هيجان زده بودند چرا که وضعيت فعلي براي بسياري در مقطع کنوني قابل پيش‌بيني نبود.
در چهار روز کاري اين هفته شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس تهران ۹۷۲۶ واحد رشد کرد و به قله تاريخي ۱۰۸ هزار و ۸۷۲ رسيد بسياري در شرايط فعلي معتقدند اين عدد در هفته‌هاي آينده بيش از اين هم افزايش خواهد يافت.
در عين حال شاخص آزاد شناور با رشد فزاينده ۱۰ هزار و ۳۵۶ واحدي مواجه شد و کانال ۱۱۹ هزار و ۸۳۲ را تجربه کرد که اين ميزان نسبت به ماه‌هاي گذشته رقم بسيار بالايي را نشان مي‌دهد.
در عين حال شاخص بازار اول ۱۴ هزار و ۹۳۹ واحد و شاخص بازار دوم حدود ۸ هزار واحد رشد کردند. شاخص صنعت نيز با رشد ۹۲۷۳ واحدي رو به رو شد و به رقم ۹۸۴۷۶ رسيد. شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورسي نيز با ۶۰۸ واحد رشد رو به رو شد