جزئيات ايمن‌سازي واگن‌هاي ۳۰ ساله
 مديرعامل راه‌آهن تأکيد کرد: واگن‌هاي بالاي 30 سال بايد ايمن‌سازي کامل شوند به دليل آنکه هر واگني که ايمن باشد، اجازه سير در شبکه را دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعيد محمدزاده با بيان اينکه دولت براي تسهيل سرمايه‌گذاري در اين بخش بسترهاي لازم را فراهم کرده است، گفت: طبق برنامه ششم سرمايه‌گذراي در حوزه حمل و نقل ريلي بايد مانند سرمايه‌گذاري در مناطق کمتر توسعه يافته باشد.
محمدزاده ادامه داد: در برنامه ششم اعلام شده است که ماليات بر ارزش افزوده براي شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي و خدماتي با نرخ صفر لحاظ شود که اين خود نوعي مشوق و بسترسازي است.




پيشرفت ۴۵ درصدي آزادراه جنوب تهران
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه آزادراه کنارگذر جنوبي تهران با پيشرفت ۴۵ درصدي طبق برنامه زمان بندي در حال اجراست، گفت: بر اساس قرارداد اين پروژه سال ۹۸ به بهره برداري خواهد رسيد. به گزارش مهر، عباس آخوندي در حاشيه بازديد از قطعه سه آزادراه کنارگذر جنوبي در جمع خبرنگاران گفت: اين آزادراه يکي از بزرگترين پروژه‌هاي آزادراهي کشور به طول ۱۵۸ کيلومتر است که به صورت يکپارچه جنوب غرب به جنوب شرق تهران را متصل مي‌کند و از جهت حمل ونقلي نيز تمام آزادراه‌ها و بزرگراه‌هاي مسير را مانند آزادراه تهران-ساوه، آزادراه تهران-قم و آزادراه قم-گرمسار را به صورت يک کمربندي بزرگ به يکديگر متصل مي‌کند.



تدوين دستورالعمل اجزاي سازه‌اي ساختمان
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي گفت: زلزله‌هاي اخير و خسارت‌هايي که به مسکن مهر وارد شد نشان داد که اجزاي داخلي ساختمان از جمله ديوارهاي داخلي، اجزاي غيرسازه‌اي و ميان قاب‌ها، آسيب‌هاي جدي ديده‌اند و به همين دليل تدوين و ويرايش ضوابط و آيين‌نامه‌ها در دستور کار قرار گرفت. به گزارش صداوسيما؛ محمد شکرچي‌زاده، اظهار داشت: ايران، کشوري زلزله‌خيز است و در طول ساليان، شاهد زلزله‌هاي بيش از ۷ ريشتر در اين کشور بوده‌ايم که اين مسئله مسئوليت ما را در موضوع زلزله بيشتر مي‌کند. وي ادامه داد: از ابتداي دولت يازدهم براي ارتقاي سطح ايمني شهرها،اقدامات مهمي‌آغاز کرديم که از جمله آن‌ها تعيين حريم گسل‌هاي کلان‌شهرها بود
عزم جدي در ساماندهي سازه‌هاي ساحلي
جلسه مشترک کميته ساماندهي سواحل سازمان بنادر و دريانوردي و ارگانهاي ذيربط در محدوده ساحلي تحت حاکميت بندر اميرآباد برگزار شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رضواني مدير بنادر و دريانوردي و منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد در سخناني هدف از برگزاري اين جلسه را تبادل نظر در خصوص نحوه و مراحل قانوني دريافت مجوز سازه‌هاي ساحلي بيان کرد و گفت: برگزاري اينگونه جلسات تاثير بسزايي در جهت هماهنگي ، ساماندهي و آشنايي هر چه بيشتر ارگانهاي مرتبط با سواحل با اهداف و برنامه‌هاي کميته ساماندهي سواحل و بنادر سازمان بنادر دارد .
در ادامه اين جلسه خليلي مدير کل سواحل و بنادر سازمان بنادر و دريانوردي در سخناني با تاکيد بر نگاه حمايتي سازمان بنادر و دريانوردي در توسعه زيرساختها در سواحل بر عزم جدي مديران و مسئولان سازمان بنادر و دريانوردي در ساماندهي ساخت و سازهاي ساحلي خبر داد .
وي با اشاره به وظيفه خطير ارگانهاي دولتي و خصوصي در اين راه بر تسريع در صدور مجوزهايي که منجر به توسعه چرخه اقتصاد کشور مي‌شود ، تاکيد کرد .
نادرپسنده مدير کل امور دريايي سازمان بنادر نيز در سخناني کمک به رعايت استانداردهاي ساخت و ساز ساحلي را از مهمترين اهداف اين کميته ياد کرد .
در ادامه محمودحيدري مسئول سواحل و بنادر بندر اميرآباد در گزارشي اهداف و اقدامات منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد را در محدوده حاکميتي خود ارائه کرد.
افتتاح ۲۳۰۰ واحد مسکن مهر در پرديس
مديرعامل شرکت عمران پرديس از افتتاح ۲۳۰۰ واحد مسکن مهر در ۴ فاز اين شهر خبر داد و گفت:‌ قرارداد ديوارهاي حائل فاز ۹ قديم سال گذشته امضا و هم اکنون اين پروژه به پايان رسيده است.
به گزارش تسنيم، سعيد غفوري با اشاره به برنامه افتتاح 2333 واحد مسکن مهر پرديس طي هفته آينده،‌ اظهار کرد:‌ اين واحدها مربوط به فاز 5 و 9 قديم، 8 و 11 هستند که همه خدمات آماده‌سازي، زيرساختي و محوطه سازي آنها تامين شده است.
وي با اشاره به افتتاح 3 مرکز محله و 3 باب مدرسه در اين فازها افزود:‌ در صورت تحقق به موقع يارانه‌هاي نقدي اعلام شده و تخصيص آن به پروژه‌هاي پرديس در مرداد و شهريور امسال 6364 واحد مسکن مهر در فازهاي مختلف افتتاح مي‌شود.
وي با اشاره به اهميت پروژه‌هاي مسکن مهر فاز 9 قديم پرديس، تصريح کرد:‌ از آنجايي که اين پروژه‌هامدتي متوقف شده و متقاضيان بسياري دارد فعال سازي آن از اهميت بسيار بالايي براي ما برخوردار است، خوشبختانه در حال حاضر قرارداد 7 ميلياردي-توماني-ديوارهاي حائل سال گذشته امضا و هم اکنون اين پروژه به پايان رسيده است.
مديرعامل عمران پرديس همچنين از امضاي قرارداد 20 ميلياردي شرکت عمران شهر جديد پرديس براي اجراي پروژه پايدارسازي ترانشه فاز 9 قديم خبر داد.
باغ‎ويلا جاي مسکن مهر را مي‎گيرد
به گزارش خبرگزاري‌ها، مديرعامل شهر جديد سهند تعامل سازنده با مديران ارشد استان آذربايجان شرقي در حوزه اجتماعي را يکي از اولويت‌هاي اصلي اين شهر جديد دانست و افزود: در حال حاضر تغيير در برخي رويکردهاي شهر جديد سهند مانند بلندمرتبه‌سازي و تغيير کيفيت ساخت‌وساز از مسکن مهر به باغ‌ويلا در دستور کار ما قرار گرفته و مورد پيگيري خواهد بود. عباس مصطفوي مديرعامل شرکت عمران شهر جديد سهند در سمينار هم‌انديشي مديران عامل شرکت‌هاي عمران شهرهاي جديد کشور که 30 خردادماه با حضور حبيب‌ا... طاهرخاني معاون وزير راه و شهرسازي در تبريز برگزار شد در تشريح اقدامات انجام‌شده در شهر جديد سهند بيان کرد: خوشبختانه طي مدت زمان اخير اقدامات خوبي جهت رفع مشکلات احداث آزادراه سهند ــ تبريز ــ انديشه انجام گرفته که تملک اراضي مربوط به بخش‌هاي گوناگون اين پروژه ازجمله آن‌ها به‌شمار مي‌رود. مصطفوي با اعلام اينکه هم‌اکنون فاز اول اين پروژه آماده اجراي آسفالت است گفت: خوشبختانه پروژه‌هايي مانند کتابخانه و تقاطع غيرهمسطح در شهر جديد سهند که تا پيش از اين متوقف شده بودند در حال حاضر فعال هستند و در مرحله اجرا قرار دارند. وي با تأکيد بر اهميت رسيدگي به حوزه درآمدي شرکت به‌عنوان يکي از دغدغه‌هاي اصلي شرکت مادرتخصصي عمران شهرهاي جديد بيان کرد: در اين راستا تصميم داريم تا هر ٤٥ روز يک‌بار يک مزايده به‌ارزش 10 ميليارد تومان در سهند برگزار کنيم که قرار است اولين آن در روز 20 تيرماه سال جاري برگزار شود. اين مقام مسئول همچنين از آغاز مطالعات پروژه جنگل‌هاي 70هکتاري و بوستان 10هکتاري شهر جديد سهند خبر داد و گفت: گفتني است در اين راستا تلاش داريم تا اقدامات مشارکتي در پروژه‌هاي عمراني سهند را که تا پيش از اين ضعيف انجام مي‌شد تقويت و آن را به‌صورت جدي پيگيري کنيم.
انجام ۳۸ هزار و ۲۲۸ پرواز
در فرودگاه‌هاي ايران
بر اساس آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در ارديبهشت ۹۷، ۳۸ هزار و ۲۲۸ پرواز در فرودگاه‌هاي کشور انجام شده که اين تعداد نسبت به ماه پيش از آن، ۷ درصد کاهش داشته است. به گزارش خبرگزاري صداوسيما از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي؛ مطالعه آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردي و فرودگاهي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران نشان مي‌دهد سهم پروازهاي داخلي از کل پروازها رشد داشته است.در ارديبهشت97، مجموعا ۳۸ هزار و ۲۲۸ پرواز در فرودگاه‌هاي ايران انجام شده است و ۴ ميليون و ۶۲۹ هزار و ۵۷۵ مسافر و ۴۲ ميليون و ۵۳۳ هزار و ۶۲۴کيلوگرم بار در اين فرودگاه‌ها اعزام و پذيرش شده‌اند. اين آمار نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتيب ۹، ۱۳ و ۱۲ درصد کاهش و نسبت به فروردين به ترتيب ۷، ۸ و ۲۳ درصد کاهش نشان مي‌دهد. در ارديبهشت امسال، فرودگاه مهرآباد با ۱۱ هزار و ۵۸۵ سورتي پرواز و اعزام و پذيرش ۱ ميليون و ۳۷۷ هزار و ۷۱۵ مسافر در رتبه اول فرودگاه‌هاي کشور ايستاده است. آمار پرواز و اعزام و پذيرش مسافر در اين فرودگاه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتيب ۶ و ۱۲ درصد کاهش اما نسبت به فروردين به ترتيب ۲ و ۶ درصد افزايش داشته است. در مجموع ۳۰.۳ درصد کل پروازهاي ارديبهشت ماه از فرودگاه مهراباد انجام شده است
رييس سازمان نظام مهندسي توصیه کرد:
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان با بيان اينکه دولت از ظرفيت مهندسان استفاده نمي‌کند گفت: خوشحالم بعد از حدود يک سال که انرژي جامعه مهندسي اسير موضوعات کم اهميت بود، امروز صحبتهايي از جنس مهندسي و مواردي همچون مديريت انرژي مطرح مي‌کنيم.
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان با بيان اينکه دولت از ظرفيت مهندسان استفاده نمي‌کند گفت: خوشحالم بعد از حدود يک سال که انرژي جامعه مهندسي اسير موضوعات کم اهميت بود، امروز صحبتهايي از جنس مهندسي و مواردي همچون مديريت انرژي مطرح مي‌کنيم.
به گزارش ايسنا، فرج ا... رجبي در نخستين همايش بين المللي مديريت انرژي در ساختمان و فناوري‌هاي مرتبط اظهار کرد: در يک سال گذشته ما اسير موضوعات بسيار کم اهميت‌تر و کم بارتري بوديم که انرژي و اعصاب همه ما را چه داخل و چه بيرون سازمان درگير کرد. خوشحالم که امروز درباره موضوعي صحبت مي‌کنيم که از جنس مهندسي است و مي‌توانيم به عنوان مهندسين کشور راهکار ارايه دهيم.
وي افزود: از دست اندرکاران اين همايش بخصوص سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران تشکر مي‌کنم و خوشحالم که همکاران من در اين حوزه از پايه گذاران بسياري از همايشها و مباحثي هستند که مهندسي کشور با آن درگير است. از کميته ملي انرژي و همکاران خودم در شوراي مرکزي و نيز وزارت راه و شهرسازي نيز تشکر مي‌کنم.
رجبي با اشاره به مقوله مديريت انرژي گفت: اگر امروز وزراي نفت، نيرو، راه و شهرسازي حضور داشتند تقريبا همه حرفهاي مشابه مي‌زديم که نشان مي‌داد ما ظاهرا درد را خوب مي‌فهميم ولي از اين مرحله به بعد اتفاق مهمي‌نمي‌افتد. همان آمارها نگران کننده و تهديدآميز دوباره تکرار مي‌شود و مي‌بينيم که همه زبانهاي براني در آمارهاي موجود داريم ولي درباره حل معضل، اقدامات، خيلي کند است.
رييس سازمان نظام مهندسي بر اهميت حکمراني مطلوب تاکيد و تصريح کرد: نظام مسووليتي انرژي و آب مشخص نيست و نمي‌دانيم چه کسي مسوول است. نکته ديگر اينکه عادت کرده‌ايم از ظرفيتهاي دولتي و حکومتي استفاده کنيم. مثلا در سياست خارجي از ظرفيتهاي غيردولتي استفاده نمي‌کنيم. در بحث انرژي نيز همينطور است.
وي ادامه داد: امروز خوشحاليم که سازمان نظام مهندسي همايشي را برگزار مي‌کند که گوشه‌اي از بار دولت را بردارد ولي متاسفانه دولت از ظرفيتهاي اين سازمان استفاده نمي‌کند. بايد ظرفيتهاي مردمي‌و ظرفيتهاي بيرون از دولت استفاده شود. اگر قرار است بحث مديريت آب، شهرهاي هوشمند يا شرکتهاي دانش بنيان شکل بگيرد نمي‌توان صرفا به ظرفيتهاي دولتي تکيه کرد. دولتي که اينقدر سنگين است و بودجه‌ها صرف اين بدنه مي‌شود. بايد دولت بپذيرد که براي حل معضلات اينچنيني به طور جدي و اساسي و نگاه راهبردي استفاده کند.
به گفته رجبي، هنر وزارت راه و شهرسازي و سازمان نظام مهندسي مي‌تواند اين باشد که از نظريه پردازي به مرحله عملياتي برسيم. درست است که شايد هدررفت انرژي در جاهايي خيلي زياد باشد ولي اگر بتوانيم در حوزه ساختمان، انرژي را مديريت کنيم هم ايجاد فرهنگ کرده‌ايم و هم قدم‌هاي عملي برداشته ايم.
مصرف انرژي در ايران ۶.۲ برابر استاندارد جهاني است
همچنين در اين نشست مدير پروژه بهينه سازي انرژي و محيط زيست در ساختمان گفت: ميزان مصرف انرژي در ساختمانهاي ايران ۶.۲ برابر استانداردهاي جهاني است.
توکلي اظهار کرد: در دنيا حدود يک سوم مصرف انرژي و ۲۲ درصد انتشار گازهاي گلخانه‌اي از طريق ساختمانها انجام مي‌شود. در ايران نيز ميزان مصرف انرژي در ايران حدود ۶.۲ برابر استانداردهاي بين المللي است.
وي افزود: پروژه بهينه سازي انرژي و محيط زيست در ساختمان، آگوست ۲۰۱۶ در ايران ابلاغ شده اما پيشرفت آن شايد بيش از ۱۰ درصد نيست. محل اجراي آن تهران است که با همکاري دو ارگان بين المللي انجام مي‌شود.
توکلي، کاهش مصرف انرژي و کمک به محيط زيست سالم را از اهداف اين پروژه عنوان و تصريح کرد: کاهش ۲۵ درصدي مصرف انرژي در ساختماهاي موجود و کاهش ۶۵ درصدي در ساختماهاي جديد ۶۵ از اهداف ما است که در بلندمدت به کاهش انتشار آلاينده‌ها منجر مي‌شود. در نهايت اينکه بتوانيم يک ميليون تن دي اکسيد کربن که از طريق ساختمانها ايجاد مي‌شود را کاهش دهيم.
مدير پروژه بهينه سازي انرژي و محيط زيست در ساختمان تاکيد کرد: ۶۵ گروه ذي نفع را در اين پروژه شناسايي کرده‌ايم که از نظر همکاري بين بخشي در قالب کميته راهبري در خدمتشان هستيم و سعي کرديم از تمام ظرفيتها وامکاناتي که دربقيه سازمانها وجود دارد براي اهداف پروژه استفاده کنيم.
وي خروجي‌هاي مورد انتظار پروژه را مدل کسب و کار شرکتهاي خدمات انرژي، اجراي پروژه‌هاي پايلوت، دستورالعملها و برنامه‌هاي آموزشي مرتبط با پروژه‌هاي پايلوت، ايجاد مرکز آموزش حرفه‌اي مديريت در ساختمان، برنامه‌هاي آگاهي بخشي عمومي، مکانيزمهاي مالي پايدار بازار خمات انرژي عنوان کرد.
صرفه جويي کافي نيست مديريت انرژي لازم است
رييس کميسيون انرژي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران نيز گفت: بايد از رويکرد صرف در صرفه جويي به سمت نگاه مديريتي در بخش انرژي برويم.
حيدر جهانبخش اظهار کرد: توسعه‌هاي نامتوازني که در شهرها بخصوص در سه چهار دهه اخير رخ داد مساله‌اي را براي متوليان امور ايجاد کرد که به چهار مساله اصلي محيط زيست، آب، هوا و انرژي مربوط مي‌شد. آلودگي‌هاي ناشي از بهره گيري غلط از منابع انرژي و آلودگي‌هاي آب و هوا بر ناپايداري محيط زيست اثر داشت.
وي افزود: چالشهاي زيست محيطي باعث شد صاحبنظران به اين سمت سوق پيدا کنند که موضوع استفاده بهينه از انرژي مورد توجه قرار گيرد. اصلي‌ترين راهکارها بر دو موضوع متمرکز بود که عبارتند از دو واژه صرفه جويي در مصرف انرژي و ذخيره سازي انرژي.
جهانبخش با بيان اينکه لازم است از اين دو واژه عبور کنيم و تفکرمان به سمت مديريت انرژي باشد به سه موضوع مهم در اين زمينه اشاره و تصريح کرد: يکي از موارد، اصول، سياستها و قوانين است که در اين خصوص کمبودي نداريم. اما اينکه چرا ناکام هستيم به اين دليل است که دو لايه را توجه نکرديم؛ يکي فرآيندها و ديگري فناوري‌هايي است که بايد در اين زمينه شناسايي و در مقياس کشور بومي‌سازي و کاربردي شود.
رييس کميسيون انرژِي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران تصريح کرد: ما در کميسيون انرژي به همراه ساير همکاران سعي کرديم نگاهمان را از کاهش صرف مصرف انرژي به سمت مديريت انرژِي ببريم. شايد ساختمانهايي انگشت شمار در کشور داشته باشيم که مصرف انرژي آنها کم است ولي به بحث محيط زيست در آنها کمتر توجه شده باشد. بنابراين لازم است سه لايه اصول، فرآيندها و تکنولوژي‌ها را با هم پيوند بدهيم
 قائم مقام شرکت راه آهن گفت: تحريم‌هاي آمريکا تاثير چنداني روي فعاليت‌ها و سياست‌هاي شرکت راه آهن نخواهد داشت.
به گزارش مهر به نقل از صدا و سيما، حسين عاشوري با بيان اينکه تحريم‌هاي آمريکا تاثير چنداني روي فعاليت‌هاي اين شرکت و حمل و نقل ريلي کشور نخواهد داشت، اظهار داشت: تحريم‌ها در حوزه ريلي در سال‌هاي گذشته تجربه خوبي براي کشور بود و راه‌هاي مقابله با اين تحريم‌ها را آموخته ايم.
قائم مقام شرکت راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران ادامه داد: اين تحريم‌ها در دو بخش مي‌تواند به شبکه حمل و نقل ريلي آسيب برساند که يکي حمل و نقل بار ترانزيتي و ديگري دستيابي به محصولات و قطعات است.
عاشوري گفت: يکي از نگراني‌هاي صاحبان بار و کالاي ترانزيت در استفاده از خطوط ايران در زمان تحريم‌هاي سابق و نگراني بابت بيمه کالاي خود بود که به کمک بيمه‌هاي داخلي مشکل بيمه‌هاي بين المللي را حل کرده بوديم که در صورت بازگشت تحريم‌ها باز هم مي‌توانيم از اين الگو استفاده کنيم ضمن اينکه، چون عمده حمل و نقل بين المللي ريلي ما با کشورهاي همسايه، آسياي ميانه و کشورهاي چين و روسيه است و با کشورهاي اروپايي و دور دست نيست، اين امر ريسک چنداني براي ما ندارد.
قائم مقام راه آهن افزود: در بخش فني زيربنايي و تامين ناوگان نيز، در بيست سال اخير اقدامات خوب و موثري در توليد داخل کردن محصولات و کالاها کرده‌ايم که بخشي از اين فعاليت‌ها در نمايشگاه بين المللي صنعت حمل و نقل ريلي در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است و خوشبختانه در بخش فني زيربنايي هيچ نگراني نداريم چراکه تنها کالايي که تامين آن به خارج بستگي داشت بخش ريل بود که با تلاش شرکت ذوب آهن اولين محموله ريل‌هاي توليد داخل نيز در چند وقت قبل تامين شد.
عاشوري گفت: در بخش واگن‌هاي باري، ۹۰ درصد واگن‌ها در داخل توليد مي‌شود و در بخش مسافري ۶۰ و در بخش کشنده و لکوموتيو ۵۰ درصد آن در داخل توليد مي‌شود که اين بخش، کار ما را قدري سخت‌تر مي‌کند و براي تامين آن بايد از واسطه‌هاي غير اصلي استفاده کنيم که خوشبختانه تجربه آن را در گذشته داريم.
اعلام نتيجه درخواست «تمديد سير قطارهاي بالاي ۳۰ سال» تا ۲ هفته آينده
قائم مقام شرکت راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: درخواست بخش خصوصي براي تمديد سير و حرکت قطارهاي بالاي سي سال، در حال بررسي است و نتيجه قطعي در اين خصوص تا دو هفته آينده اعلام خواهد شد.
عاشوري افزود: علت اصلي خارج کردن قطارهاي با سن بالا از ناوگان ريلي کشور، موضوع ايمني بود و از سه سال قبل، اين بحث به صورت قطعي تصميم گيري شد.
وي گفت: قرار بود ابتدا واگن‌هاي بالاي ۵۰ سال سن و در مرحله بعد واگن‌هاي بالاي ۴۰ سال از رده خارج شوند که اين اتفاق افتاد و اين قطارها به هيچ وجه اجازه سير ندارند.
عاشوري افزود: در مورد قطارهاي بالاي سي سال نيز، بحث اورهال و تعميرات مطرح بود و قرار بود اين قطارها بعد از بازسازي اساسي، طبق استانداردهاي جهاني ۱۲ سال ديگر امکان استفاده داشته باشند، اما بخش خصوصي به دليل کمبود منابع مالي موفق به انجام تعميرات نيمه عمر بر روي همه اين قطارها نشده است.
وي با اشاره به اينکه شرکت راه آهن به عنوان متولي بخش ريلي کشور نگران ايمني سير و سلامت مسافران است، گفت: به همين دليل بخش خصوصي درخواستي مبني بر تمديد اجازه سير به قطارهاي بالاي سي سال داشت که با دستور مساعد رئيس جمهور، اين موضوع در حال بررسي است و نتيجه نهايي تا دو هفته آينده در خصوص شرايط و امکان سير اين واگن‌ها قطعي و اطلاع رساني خواهد شد
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران
سالانه ۱۵۰۰ ميليارد دلار از طريق فرار مغزها هدر مي‌رود
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران با بيان اينکه سالانه ۱۵۰۰ ميليارد دلار از طريق فرار مغزها هدر مي‌رود، داستان شکل گيري اسنپ در ايران با استفاده از فکر جوان نخبه‌اي که به آمريکا مهاجرت کرده بود را روايت کرد.
به گزارش ايسنا، احمد خرم در نخستين همايش بين المللي مديريت انرژي در ساختمان و فناوريهاي مرتبط اظهار کرد: دکتر ستاري، معاون رييس جمهوري چند سال پيش به آمريکا رفته بود. آنجا فارغ التحصيلان ايراني آمدند و با او درد دل کردند. يک فارغ التحصيلي از دانشگاه استنفورد گفت من در يک شرکت آي تي کار مي‌کنم و با پاداشم ماهيانه ۱۶۰ هزار دلار حقوق مي‌گيرم. دکتر ستاري به او گفت فرد نوآوري هستي به ايران بيا در ايران بهتر مي‌توان درآمد داشت. آن جوان پاسخ داد نمي‌شود کار کرد. به هر حال به ايران آمد و به تاکسيراني رفت. جلويش ايستادند. اما دکتر ستاري از او حمايت کرد و ۱۰ ماه طول کشيد تا دو جوان ايراني، اسنپ را راه انداختند. در فروردين امسال ارزشيابي اسنپ به ۱.۵ ميليارد دلار رسيد. يعني دو جوان ايراني ظرف دو سه سال توانستند ۱.۵ ميليارد دلار ارزش ايجاد کنند. اينجا مي‌توان فهميد جواناني که از کشور مهاجرت مي‌کنند چه ارزش افزوده‌اي مي‌توانند خلق کنند.
وي ادامه داد: يونسکو مي‌گويد ساليانه ۱۵۰ هزار نخبه از ايران مي‌روند. هر تحصيل کرده دانشگاهي تا به بهره دهي برسد يک ميليون دلار هزينه‌اش مي‌شود. يعني ما ساليانه ۱۵۰ هزار ميليون دلار نيروي انساني نخبه از دست مي‌دهيم و ککمان هم نمي‌گزد.
خرم خاطرنشان کرد: ايران يک درصد جمعيت دنيا، يک درصد از خاک دنيا و ۹ درصد از منابع دنيا را در اختيار دارد. اين افتخار نيست بلکه مايه خجالت است که ۹ درصد از منابع و معادن دنيا را داريم و کشور امروز سه سال است به اينجا رسيده که بودجه‌هاي عمراني صفر شده است. بحث از اينکه صرفه جويي در انرژي داشته باشيم بحث امروز نيست بلکه دهها سال مطرح مي‌شود ولي نتيجه نداده است. رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران با اشاره به امضاي يک پروتکل بين ايران و کره جنوبي در سال ۱۳۵۳ شمسي خاطرنشان کرد: خياباني در سئول به نام تهران نامگذاري شد که هم اکنون تمام شرکتهاي مهم کره جنوبي در آن است. يک خيابان هم در تهران به نام سئول نامگذاري شد؛ خياباني سوت و کور که يک باشگاه که نصف آن را نهادي تصرف کرده و نصف ديگرش را مردم به شکل نيم بند استفاده مي‌کنند. زماني که ايران اين پروتکل را امضا کرد؛ نخست وزير کره جنوبي زير آن نوشت به اميد روزي که سئول، تهران شود. حالا بعد از ۴۴ سال ما بايد مي‌گوييم به اميد روزي که تهران، سئول شود.
خرم افزود: من با سابقه ۴۳ سال فعاليت مديريتي مي‌گويم در حل امور، از مطالعه تا برنامه ريزي، طراحي و اجرا اراده‌اي براي توسعه وجود ندارد. اراده وقتي نماد پيدا مي‌کند که سند توسعه داشته باشيم. چه سند توسعه‌اي داريم؟ تازه دو ماه است که طرح آمايش سرزمين را فراخوان داده‌ايم و مشاوراني شرکت کرده‌اند که اصلا کار طراحي آمايش سرزمين انجام نداده اند. همينطور کش و واکش داريم کار مي‌کنيم. يکي به طرف استان خودش مي‌کشد، يکي به طرف بخش خودش مي‌کشد. اين تصوير زيبنده کشور ما نيست. وي با اشاره به صنعت ساختمان گفت: اين همايشي که گذاشته شده طرح نسل سوم ساخت و ساز در کشور است. نمادش هم ساختمان سبز با مصرف انرژِي صفر است. نسل پنجم نمادش ساختمان و هتلي است که در پکن ساخته شده است. ما در نسل سوم هستيم. البته نسلهاي چهارم و پنجم هم آماده است که بستر آن نيز در کشور فراهم شده ولي چيزي که نداريم مديريت تحول است که کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه به آن نياز دارند.
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران، شجاعت در تصميم گيري را ضروري دانست و گفت: دنيا مغزها، آدمهاي تحول گرا و شجاع را از هر کشوري جذب مي‌کند براي اينکه توسعه را گسترده تر کند. يکي از هنرهاي ما اين است که حداقل ساليانه ۱۵۰ هزار نخبه را از کشور مي‌رانيم. کارگر هم اگر از کشور مي‌رود کسي است که گواهي نامه درجه يک جوشکاري دارد يا گچکار ممتاز است