تحريم‌هاي آمريکا،مانع فعاليت شرکت‌هاي نفتي
مدير ارشد اجرايي توتال گفت: اداره يک شرکت بين‌المللي بدون دسترسي به تامين مالي آمريکا يا سهامداري آمريکا، غير ممکن و اين واقعيت جهان است که ما حق معامله با ايران را نداريم.
پاتريک پويانه ، غول نفتي فرانسه که به دنبال اعمال مجدد تحريم‌ها عليه ايران، هنوز براي هميشه از ايران خارج نشده است، در مصاحبه با سي ان بي سي، چشم‌انداز نااميدکننده‌اي براي شرکتش در ايران ترسيم کرد.
پاتريک پويانه، رئيس توتال در سمينار اوپک در وين گفت: يک شرکت بين‌المللي مانند توتال وجود ندارد که بتواند در هر کشوري با وجود تحريم‌هاي ثانويه کار کند. ما اين حق را نداريم. اين واقعيت جهان است.





برگزاري کنفرانس بين المللي آب در تاجيکستان
کنفرانس بين المللي آب در دوشنبه پايتخت تاجيکستان برگزار شد.
شهرام کوسه غراوي، گفت: در حاشيه اين کنفرانس رضا اردکانيان، وزير نيرو در راس هيئتي با عثمان علي عثمان زاده وزير انرژي تاجيکستان ديدار کرد و در اين ديدار دو طرف در خصوص روابط دو جانبه و راهکارهاي توسعه آن به ويژه در بخش انرژي تبادل نظر کردند. وي با تاکيد بر اينکه در اين نشست طرفين بر برگزاري کميته پيگيري و سيزدهمين اجلاس کميسيون مشترک اقتصادي في مابين در سال جاري تاکيد کردند، اظهار داشت: مقرر شد تا دو هفته آينده زمان دقيق برگزاري کميته پيگيري و همچنين سيزدهمين اجلاس کميسيون مشترک اقتصادي في مابين از طرف تاجيکستان مشخص شود و به کشور ايران اعلام گردد.





آب خوزستان قابل استفاده نیست
نماينده مردم ماهشهر،بندر امام خميني ، اميديه و هنديجان با بيان اينکه رود کارون وضعيت اسفناکي دارد و در برخي نقاط فاضلاب وارد آن مي‌شود، گفت: ما در تابستان امسال حتما قطعي آب خواهيم داشت، حتي اکنون نيز در برخي نقاط آب جيره بندي شده است. علي گلمرادي، با اشاره به وضعيت آب استان خوزستان اظهار داشت: متاسفانه استان خوزستان به علت خشکسالي و کاهش نزولات آسماني شرايط خوبي ندارد و با مشکل آب شرب و کشاورزي مواجه است.
وي با بيان اينکه آب موجود هم به لحاظ بهداشتي قابل استفاده نيست، افزود: در خيلي نقاط استان حتي آب لوله‌ها براي شست‌وشوي البسه و ظروف هم استفاده نمي‌شود
افزايش ۱۵ درصدي قيمت گاز طبيعي ابلاغ شد
معاون اول رييس جمهور مصوبه افزايش ۱۵ درصدي قيمت هر مترمکعب گاز طبيعي مصرفي مشترکان را ابلاغ کرد
مصوبه ۲۷ اسفندماه هيأت وزيران در خصوص «افزايش قيمت عرضه هر متر مکعب گاز طبيعي» توسط معاون اول رييس جمهور ابلاغ شد.
متن اين مصوبه به شرح زير است:
هيات وزيران در جلسه ۱۳۹۶.۱۲.۲۷ به پيشنهاد وزارت نفت و به استناد ماده (۱) قانون هدفمند کردن يارانه‌ها-مصوب ۱۳۸۸ تصويب کرد:
۱-قيمت عرضه هر متر مکعب گاز طبيعي موضوع بندهاي (۳) و (۴) تصويب نامه شماره ۲۶.۹۶/ت ۵۱۹۲۰ هـ مورخ ۱۳۹۴.۳.۴ با رعايت بند (۲) اين تصويب نامه به ميزان ۱۵ درصد افزايش مي‌يابد و در سقف ارقام مصوب مربوط در قوانين بودجه سنواتي دريافت مي‌گردد.
۲-اجراي اين تصويب نامه نبايد موجب افزايش دريافتي کل از مشترکان در ميزان مساوي مصرف نسبت به سال ۱۳۹۵ گردد.
۳-منابع حاصل از اين افزايش با رعايت قوانين و مقررات مربوط و قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور به عنوان منابع شرکت ملي گاز ايران محسوب شده و در اختيار شرکت ياد شده قرار مي‌گيرد.
کسري ۶۰ ميليمتري باران در ايران
نسبت به سال قبل
ثبت ۱۶۶.۶ ميلي‌متر بارش در سال جاري در حالي است که مقدار بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۲۲۶.۱ ميلي‌متر ثبت شده که مقايسه اين دو رقم، نشان‌دهنده کاهش ۲۶.۳درصدي بارشها و کسري ۵۹.۵ ميليمتري است.
به گزارش تسنيم، از ابتداي سال آبي جاري (ابتداي مهرماه 96) تا ساعت 18:30 روز بيست و هشتم خردادماه ميزان بارش‌هاي کشور به 166.6 ميليمتر رسيد. ميزان بارش‌ها در فاصله عصر روز 28 خرداد تا عصر روز 29 خرداد ثابت ماند چرا که حتي يک قطره بارش نيز در اين زمان 24 ساعته در ايران نباريد.
ثبت 166.6 ميلي‌متر بارش در سال جاري در حالي است که مقدار بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته 226.1 ميلي‌متر ثبت شده که مقايسه اين دو رقم، نشان‌دهنده کاهش 26.3درصدي بارشها در سال جاري است. به عبارتي در سال آبي جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل هنوز 59.5 ميليمتر کسري بارش داريم.
از مجموع 166.6 ميلي‌متر بارش ايران، 8.2 ميلي‌متر در 29 روز ابتدايي خردادماه 97 باريده است، اين در حالي است که در مدت مشابه سال قبل (اول تا بيست و نهم خرداد 96) تنها 0.8 ميلي‌متر بارش در ايران ثبت شده بود.
همچنين ميزان بارشهاي ايران در مدت مشابه در 49 سال گذشته (درازمدت) به‌طور متوسط 236.8 ميلي‌متر بوده که در مقايسه با ميزان بارشهاي سال جاري، از کاهش 29.6درصدي بارش‌ها در سال آبي 97 ــ 96 حکايت دارد.
در اين مدت پربارش‌ترين نقطه کشور "رامسر ــ صفارود" در استان مازندران با ثبت 961 ميلي‌متر بارش و کم‌بارش‌ترين نقطه کشور "هوشک ــ سراوان" در استان سيستان و بلوچستان با ثبت 3.3 ميلي‌متر بارش بوده است.
نجات ۱۳ دريانورد شناور خارجي توسط نفتکش ايراني‎
کشتي نفتکش «آرک» از جمله کشتي‌هاي شرکت ملي نفتکش ايران موفق به نجات ۱۳دريانورد گرفتار در آبهاي بين المللي شد.
به گزارش شرکت ملي نفتکش ايران، در پي انتشار اطلاعيه درخواست امداد و نجات دريايي توسط مرکز فرماندهي عمليات نجات دريايي پاکستان در ساعت ۱۰:۴۵ صبح روز ۲۰ ژوئن(٣٠ خرداد)، فرمانده و پرسنل کشتي نفتکش« آرک» بدون فوت وقت به منظور نجات جان ۱۳ دريانورد شناور صيادي «النعيمي» وارد عمل شدند.
‌کاپيتان «محمد برنجي»، فرمانده کشتي آرک طي گزارشي به امور عمليات شرکت ملي نفتکش ايران و پس از دريافت اعلام خطر از سوي مرکز امداد و نجات کراچي با اعلام آماده باش و به همراهي پرسنل اين کشتي براي نجات جان اين ۱۳ دريانورد در شرايطي که در حال عزيمت به خليج فارس بود تغيير مسير داد و به سمت موقعيت اين شناور صيادي در درياي عرب و در جنوب پاکستان حرکت کرد.
‌اين عمليات نجات که به دليل شرايط بسيار بد جوي و درياي طوفاني داراي پيچيدگي‌هاي فني بسيار زيادي بود با انجام مانورهاي بسيار فني کشتي آرک با هدايت فرمانده و پرسنل اين نفتکش و پس از انتقال آب، مواد غذايي و نگهباني از فاصله نزديک و رسيدن بالگردهاي نيروي دريايي پاکستان به محل، حدود ساعت ۱۷ با موفقيت به پايان رسيد.
در طول اين عمليات، کشتي نفتکش افرامکس آرک با ناوهاي نيروي دريايي جمهوري اسلامي‌ايران در ارتباط راديويي بوده است و موفقيت نفتکش آرک نيز توسط اين ناوها به فرماندهي چابهار گزارش شد. پيش از اين و در ارديبهشت ماه سال جاري کشتي نفتکش «آپاما» به فرماندهي کاپيتان «مهدي مسيح زاده» ۴ماهيگير ايراني گرفتار شده در طوفان را درحوالي جزيره خارک نجات داد.
‌آذرماه سال گذشته هم کشتي نفتکش غول‌پيکر «Stream» به فرماندهي کاپيتان «محمودباغستاني» موفق به نجات ۵ ماهيگير سريلانکايي شد که قايقشان در آب‌هاي اقيانوس هند واژگون شده بود.
افت ۳۸ درصدي حجم آب ذخيره شده در سدها
حجم آب ورودي به سدهاي کرمان از ابتداي سال آبي تاکنون به 120 ميليون مترمکعب رسيده، عددي که سال گذشته در حدود يک ميليارد و 363 ميليون مترمکعب بوده و اين روند حکايت از افت 91 درصدي آب ورودي به مخازن سدها دارد.
به‌ گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، حجم بارش‌هاي استان کرمان از ابتداي سال آبي 96-97 تاکنون به 53 ميلي متر رسيده است که در مقايسه با 172 ميليمتر بارندگي سال گذشته، نزولات جوي اين استان کاهش 69 درصدي نسبت به سال پيش داشته و در مقايسه با مدت متوسط درازمدت هم افت 58 درصدي را نشان مي‌دهد.
افت بارندگي‌هاي اين منطقه موجب شده تا روان‌آب‌هاي استان نيز با افت بسيار محسوسي روبه‌رو شده و به تبع آن سدهاي استان نيز با کاهش بي‌سابقه ورودي آب به مخزن مواجه شوند. بررسي آخرين آمار مربوط به وضعيت سدهاي چهارگانه استان کرمان (جيرفت، نساء، بافت و تنگوئيه) حکايت از افت 91 درصدي آب ورودي به مخازن سدهاي اين استان دارد
وزرای نفت عضو اوپک موافقت کردند؛
زنگنه: با عربستان به چارچوب تفاهم دست يافتيم
زنگنه: با عربستان به چارچوب تفاهم دست يافتيم
نشست ١٧٤اوپک که با حضور سران هيئت‌هاي کشورهاي عضو و دبيرکل اوپک آغاز شده بود با تمديد تعهد کاهش توليد و افزايش يک ميليون بشکه‌اي عرضه به بازار با هدف پايبندي صد درصد اعضا به تعهد، به جاي پايبندي ١٥٠درصدي به پايان رسيد.
به گزارش ايسنا، بر اساس توافق همکاري کشورهاي عضو و غيرعضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک)، کاهش در مجموع روزانه يک ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه‌اي (يک ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه اوپک و ۶۰۰ هزار بشکه کشورهاي غيرعضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود.
اعضاي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در نشست نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه ۱۳۹۵) تصميم گرفته بودند ميزان توليد خود را به سطح ۳۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند که اين توافق در نشست امروز تا پايان نوامبر ۲۰۱۸ تمديد شد.
از سوي ديگر اعضاي اوپک و غير اوپک در ماه‌هاي گذشته يک ميليون بيشتر از ميزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشته‌‌اند. به عبارت ديگر به جاي يک ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز، دو ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه صورت گرفته است؛ به گونه‌اي که اکنون ميزان تعهد و پايبندي آنها حدود ۱۵۰ درصد است.
بنابر تصميم نشست ۱۷۴ اعضاي اوپک، آن دسته از اعضا که در توافق حضور داشته (به غير از نيجريه، ليبي و ايران) و بيش از ميزان تعهد خود کاهش توليد داده‌اند، براساس سهم تعيين شده خود توليد خواهند کرد؛ به گونه‌اي که در اين شرايط ميزان پايبندي مجموع اعضاي اوپک کاهش مي‌يابد و به رقم به ۱۰۰ درصد مي‌رسد.
در صورت عملي شدن اين تصميم، در عمل روزانه يک ميليون بشکه نفت بيشتر وارد بازارهاي جهاني خواهد شد که اين به معناي افزايش توليد نيست و تنها به منزله پايبندي ۱۰۰ درصدي به توافق همکاري اوپک و غيراوپک است. در همين حال ممکن است امکان روانه شدن همه اين يک ميليون بشکه به بازار وجود نداشته باشد و ميزان کمتري وارد بازار شود.
همچنين مقرر شد اگر يکي از اعضاي حاضر در اين توافق کاهش توليد قابل توجهي داشته باشد، براي جبران اين کاهش توليد، با آن کشور مذاکره و در صورت توافق طرف‌ها، جبران اين کاستي انجام شود. تحريم نفتي ايران توسط آمريکا از چند ماه ديگر به اجرا گذاشته مي‌شود و رئيس جمهور آمريکا متحدان خود در اوپک را تحت فشار قرار داده بود تا با افزايش توليد اين سازمان تاثير تحريم نفتي ايران بر قيمت‌ها را خنثي کنند. ايران تا پيش از نشست جمعه مخالف هر گونه افزايش توليد نفت اوپک بود.
در پي نشست اوپک، قيمت جهاني نفت بيش از دو درصد افزايش يافت و هر بشکه نفت برنت در حال حاضر از 75 دلار در هر بشکه عبور کرده است. بيژن زنگنه وزير نفت ايران نيز که پيش از آغاز نشست با خالد بن عبدالعزيز الفالح وزير انرژي عربستان گفتگو کرده بود اعلام کرد که به يک چارچوب تفاهمي‌در رابطه با سطح توليد نفت دست يافته است. زنگنه توضيحات بيشتري در باره تفاهم صورت گرفته ارائه نداد.عربستان و روسيه در پاسخ به درخواست آمريکا براي افزايش توليد نفت به‌منظور جبران کاهش صادرات نفت ايران و ونزوئلا به دليل تحريم‌هاي اين کشور، چراغ سبز نشان داده بودند.برخي کشورها از جمله ايران، عراق و ونزوئلا مخالف افزايش توليد اوپک هستند. زنگنه با بيان اينکه متن نهايي(توافق وي و وزير انرژي عربستان)بايستي به تاييد برسد،رابطه خود با وزير انرژي عربستان را به رغم تنش‌هاي سياسي ميان تهران و رياض مناسب توصبف کرد.
وي در بخش ديگري از اظهارات خود به تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران پرداخت و هشدار داد که چنانچه اين مساله منجر به کاهش توليد نفت ايران شود، ' اين امر به نفع مصرف کنندگان نخواهد بود'
وزير نفت ايران افزود: به نظر من بازار نفت بايستي بر اساس عرضه و تقاضا عمل کند و اعمال تنش‌هاي سياسي به ضرر مصرف کنندگان خواهد بود.
وي در پاسخ به اين سئوال که تحريم‌هاي آمريکا تا چه ميزان بر توليد نفت ايران اثر خواهد گذاشت، گفت: آمريکا از هم اکنون فشارهاي خود را آغاز کرده و تحريم‌ها را عملا به اجرا گذاشته است. اين امر سبب شده تا برخي مصرف کنندگان از ايران فاصله بگيرند. اما ما تلاش مي‌کنيم تا به توليد خود ادامه بدهيم.
وي با اشاره به اين مطلب که تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران 'يک جانبه است' و مورد حمايت جامعه جهاني نيست ابراز اميدواري کرد که ايران راه‌هايي را براي فروش نفت خود پيدا خواهد کرد.
زنگنه در همين رابطه اظهار داشت که بازارهاي جديدي براي نفت ايران موجود است، اما از توضيح بيشتر در باره آن امتناع کرد. وي اظهار داشت که ارائه اطلاعات بيشتر در اين باره سبب مانع تراشي خواهد شد.
وي در پاسخ به سئوالي درباره پيام او به ترامپ، يادآور شد: اوپک يک نهاد مستقل است و ما از ترامپ دستور نمي‌گيريم که آن را اجرا کنيم. او بايستي اين مساله را درک کند.
وزير انرژي عربستان نيز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت که عربستان مشکل ظرفيت توليد ندارد و آماده است تا هرگونه کاهشي را در بازارهاي نفتي جبران کند.
شرط ژاپن براي خريد نفت ايران
در همين رابطه رييس اتحاديه نفت ژاپن گفت، بدون معافيت از تحريم‌هاي اعمال شده از سوي آمريکا احتمالا از اول اکتبر واردات نفت از ايران را متوقف مي‌کند.به گزارش ايرنا از رويترز، 'تاکاشي تسوکيوگا' گفت در صورتي که دولت ژاپن مشمول معافيت تحريم‌هاي آمريکا درباره ادامه واردات نفت از ايران نشود، پالايشگاه‌هاي نفت ژاپن ممکن است از اکتبر بارگيري نفت خام ايران را متوقف کنند.وي افزود: اگر پس از دوره 180 روزه که در 4 نوامبر به پايان مي‌رسد، امکان ادامه پرداختي‌هاي ايران نباشد، اين امکان وجود دارد که خريداران ژاپني نفت ايران مجبور شوند در ماه اوت آخرين سفارش خود را ثبت کنند.تسوگيوگا خاطر نشان کرد: فکر مي‌کنم که ارزش اين را دارد که به اقدامات کشورهايي مانند چين و هند که به موجب آن در طول تحريم‌هاي قبلي آمريکا، واردات نفت خود از ايران را افزايش دادند، توجه کنيم.به گفته وي، در آستانه تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران، موسسات مالي به خاطر نگراني از امکان سلب فعاليت شان در آمريکا، بسيار محافظه کار شدند.
تحريم‌هاي بي‌تاثير آمريکا
در همين رابطه وزير نفت عراق در حاشيه ديدار رسمي‌اوپک در وين گفت: تحريم‌هاي آمريکا بر توافق ميان ايران و عراق براي سوآپ نفت خام تاثير نخواهد گذاشت. عراق سال گذشته با ايران توافق کرد نفت ميدان نفتي کرکوک را براي استفاده در پالايشگاه‌هاي ايران ارسال کند و ايران نيز به همان ميزان نفت خام را به بنادر جنوبي عراق تحويل دهد.جبار اللعيبي - وزير نفت عراق - گفت: در حال حاضر نفتي که به ايران ارسال شده، بيشتر از اينکه يک سواپ نفتي باشد، به عنوان پرداخت پول برقي که عراق دريافت کرده، منظور شده است.وي به خبرنگاران گفت: ما تحويل ميزان اندکي نفت به پالايشگاه‌هاي ايران را آغاز کرديم و اين اقدام بر مبناي سوآپ نفتي نبوده است
 وزير نفت عمان گفت: کشورش به رغم تحريم‌هاي آمريکا عليه تهران، همچنان پيگير پروژه خط لوله گاز طبيعي به ارزش ۱.۵ ميليارد دلار است که اين سلطان نشين را به ايران متصل مي‌کند.
به گزارش ايسنا ، اين پروژه خط لوله زيردريايي که در سال ۲۰۱۳ مورد توافق قرار گرفت، يک ميليارد فوت مکعب گاز در روز به عمان منتقل مي‌کند که احتمالا فراوري شده و به LNG تبديل مي‌شود و همچنين به مصرف داخلي مي‌رسد.
محمد الرومهي که در آستانه ديدار رسمي‌اوپک در روز جاري صحبت مي‌کرد، گفت: ما همچنان پيش مي‌رويم و رسما منتظر جزئيات تحريم‌هاي آمريکا هستيم. روي کاغذ ما اسناد مناقصه را به شرکت‌هاي علاقمند در سراسر جهان ارسال کرده‌ايم.
تحريم‌هاي آمريکا که بخش انرژي ايران را هدف گرفته، قرار است در نوامبر اجرا شود، اما انتظار مي‌رود که صنعت نفت ايران متمرکز شود. تعهد فعلي عمان به ارتباط گازي با ايران بر خلاف ساير شرکاي احتمالي است.
شرکت توتال فرانسه در ماه مه اعلام کرد کليه فعاليت‌هاي خود در رابطه با ايران را در آستانه چهارم نوامبر که تحريم‌هاي آمريکا عليه تهران به اجرا گذاشته خواهد شد، خاتمه مي‌دهد. اين شرکت يک قرارداد دو ميليارد دلاري براي توسعه بخشي از ميدان گازي بزرگ پارس جنوبي امضا کرده بود.
عمان به گاز براي تامين تقاضاي روبه رشد خود و افزايش دادن عرضه از قطر از طريق خط لوله دلفين که از امارات عبور مي‌کند، نياز دارد. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژي آمريکا، مصرف در اين سلطان نشين در يک دهه منتهي به ۲۰۱۶ بيش از دو برابر افزايش يافته است.
اين کشور همچنين حجم قابل توجهي را از طريق کارخانه‌هاي LNG خود در قلهات صادر مي‌کند، اما ناچار شده است به ميزان قابل توجهي از توليد اين کارخانه‌ها را براي تامين تقاضاي داخلي اختصاص دهد. عمان با وجود اين که خارج از اوپک قرار دارد با اين گروه متحد است.
وزير نفت عمان همچنين اظهار کرد: اين کشور ظرفيت توليد يک ميليون بشکه نفت را در روز دارد و مي‌تواند در صورت لزوم توليد خود را ظرف چند هفته‌ افزايش دهد.
با وجود اين که عمان قصد دارد به پروژه‌ خط لوله گازي ايران ادامه‌ دهد، الرومهي گفت‌ که کشورش نيازمند اطلاعات بيشتر درباره جزئيات بيشتر در مورد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران است.

به گفته وزير نيرو چنانچه وسايل سرمايشي بعد از ساعات اداري در سازمان‌ها و مراکز دولتي فعال باشد با استفاده از تجهيزات و فناوري‌هايي که در اختيار داريم برق اين مراکز را قطع خواهيم کرد.
به گزارش صداوسيما، رضا اردکانيان با اشاره به اينکه طرح گسترده‌اي را با کمک استانداران درباره پايش عملکرد سازمان‌هاي دولتي در بخش مصرف برق انجام داده‌ايم افزود: در همين چند روز با اجراي طرح مديريت مصرف در سازمان‌ها و مراکز در استان‌هاي گرم مانند خوزستان شاهد کاهش ۲۰ درصدي ميزان مصرف برق بوديم.
وي گفت: دو هفته پيش مصوبه‌اي را مبني بر تغيير ساعات کار ادارات دولتي در استان‌هاي گرم با دماي بالا ارائه کرديم که در حال اجراست.
وزير نيرو افزود: علاوه بر اين در صورت تصويب در هيئت دولت تعرفه برق مصرفي سازما‌ها و ادارات دولتي پر مصرف افزايش مي‌يابد.
اردکانيان گفت: اصلاح الگو و عادات مصرف را از سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي آغاز کرديم و اميدواريم اصلاح روش مصرف به ۱۳ هفته اوج مصرف محدود نشود.
وي افزود: تعرفه برق مصرفي خانواده‌هاي پرمصرف نيز مشمول افزايش قيمت خواهد بود.
وزير نيرو همچنين گفت: سازمان برنامه و بودجه نيز آمادگي دارد تا هزينه‌هاي اضافي مصرف برق و آب سازمان‌ها و ادارات دولتي را در بودجه آنها لحاظ کند.
اردکانيان افزود: اين اقدامات به اين علت انجام مي‌شود که پرمصرف‌ها احساس کنند دولت بناي مسامحه ندارد. وي گفت: اميدواريم با همکاري صنايع بزرگ و بهره‌برداران از چاه‌هاي کشاورزي، خانوارها و مراکز و سازمان‌هاي دولتي نيروگاه‌هاي موجود کفاف برق مورد نياز کشور را بدهد و امسال خاموشي نداشته باشيم.
وزير نيرو تاکيد کرد: اصلاح الگوي مصرف برق و آب بايد به عادت تبديل شود و روي همکاري وسيع حساب کرده‌ايم.
اردکانيان گفت: ۱۳ هفته بحراني مصرف از امروز آغاز شده است و پيش‌بيني کرديم در اين مدت ۵۸ هزار مگاوات برق مصرف شود.
وي ميزان برق مصرفي در ۱۳ هفته بحراني مصرف را در سال گذشته ۵۵ هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: چنانچه ميزان مصرف در اين ۱۳ هفته کاهش يابد به دستاورد بزرگي در اصلاح الگوي مصرف دست مي‌يابيم

رييس انجمن نفت ژاپن گفت: واردکنندگان ژاپني نفت ايران به منظور ادامه وارداتشان، به دريافت معافيت از تحريم‌هاي آمريکا تا چهارم نوامبر نياز دارند.
به گزارش ايسنا، تاکاشي تسوکيوکا گفت: اگر همان طور که آمريکا ادعا کرده صادرات نفت ايران را به صفر خواهد رساند. ما به اقدامات خاصي براي ادامه واردات نفت از ايران نياز داريم.
وي اظهار کرد: بدون دريافت معافيت از تحريم‌هاي آمريکا، خريد نفت ايران از سوي پالايشگاه‌هاي ژاپني در اوت ممکن است آخرين خريد باشد زيرا نفتي که پس از سپتامبر بارگيري مي‌شود، مشمول تحريم‌ها قرار مي‌گيرد.
وي در ادامه افزود: پول نفتي که در اکتبر بارگيري مي‌شود در نوامبر پرداخت خواهد شد.
دونالد ترامپ - رييس جمهور آمريکا - در هشتم ماه مه اعلام کرد آمريکا از توافق هسته‌اي بين المللي با ايران خارج مي‌شود و تحريم‌هاي اقتصادي عليه تهران که از ژانويه سال ۲۰۱۶ تحت برجام معلق شده بود، مجددا اعمال خواهد شد.
بر اساس گزارش پلاتس، آمريکا به خريداران بين‌المللي نفت ايران تا چهارم نوامبر پيش از اينکه تحريم‌ها عليه بخش‌هاي نفت، انرژي، کشتيراني و بيمه به اجرا گذاشته شود، براي خاتمه دادن به قراردادهايشان مهلت داده است.
طبق اسناد وزارت خزانه داري آمريکا، واشنگتن اجازه به کشورها براي ادامه واردات نفتشان از ايران را به شرطي بررسي خواهد کرد که آنها حجم خريدشان را هر ۱۸۰ روز کاهش دهند.
دايسوکه هيروتا - يک مقام وزارت اقتصاد، بازرگاني و صنعت ژاپن - پيش از اين اظهار کرده بود: شرکت‌هاي ژاپني نمي‌خواهند واردات نفتشان از ايران را متوقف کنند. ژاپن در دوران تحريم‌هاي قبلي از سوي آمريکا و اتحاديه اروپا، معافيت گرفته بود و تصور مي‌کند براي ادامه اين ميزان واردات از ايران همچنان از آمريکا معافيت بگيرد.
پالايشگاه‌هاي ژاپني به نفت نسبتا کم هزينه ايران به دليل کيفيت سنگين‌تر آن علاقمند هستند. واردات از ايران حدود پنج درصد از کل واردات نفت خام ژاپن است.
طبق محاسبات "اس اند پي گلوبال پلاتس" بر مبناي آمار وزارت اقتصاد، بازرگاني و صنعت ژاپن، واردات نفت ژاپن از ايران در سال ۲۰۱۷ به ميزان ۲۴.۲ درصد کاهش يافت و به ۱۷۲ هزار و ۲۱۶ بشکه در روز در مقايسه با ۲۲۷ هزار و ۱۴۲ بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ رسيد. در ژانويه و فوريه سال ميلادي جاري، واردات ژاپن بر مبناي سالانه ۱۲.۳ درصد کاهش يافت و به ۱۹۲ هزار و ۲۸۹ بشکه در روز رسيد