تعرفه اينترنت آزاد چقدر است؟
اگرچه بيشتر استفاده کاربران اينترنت همراه از بسته‌هاي ارائه‌شده توسط اپراتورهاست، اما با تمام شدن اين بسته‌ها، اينترنت براي کاربر با تعرفه آزاد محاسبه مي‌شود. به گزارش ايسنا، در حال حاضر ديتاي موبايل و خصوصا بسته‌هاي ارائه‌شده توسط اپراتورها حداکثر استفاده افراد به اينترنت را تشکيل مي‌دهد؛ با اين حال، با تمام شدن بسته‌هاي اينترنتي، تعرفه آزاد اپراتورها فعال مي‌شود. کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه براي سيم‌کارت‌هاي دائمي‌به ازاي هر کيلو بايت را ۰.۴ ريال کرد. اطلاعات مربوط به نحوه خريد، فعال‌سازي و استعلام مانده حساب طرح‌هاي تشويقي و بسته‌هاي تخفيفي اينترنت از طريق پورتال رسمي‌اپراتورهاي همراه اعلام مي‌شود. همچنين اپراتورها براي اطلاع مشترکان از وضعيت بسته‌هاي اينترنتي خريداري شده، شامل ميزان اعتبار حجمي‌يا زماني بسته از دو روش پيامک و کد دستوري (USSD) استفاده مي‌کنند. در روش پيامکي، در دو مرحله پيامکي با محتواي رو به اتمام بودن زمان يا حجم بسته و نيز پس از اتمام اعتبار، آغاز مصرف اينترنت آزاد اطلاع‌رساني مي‌شود. در روش کد دستوري USSD، هم مشترکان سيم‌کارت دائمي‌و اعتباري مي‌توانند با وارد کردن کد دستوري لازم، از ميزان اعتبار زماني و حجمي‌بسته‌هاي اينترنتي خود مطلع شوند.
فيلم‌هاي سينماي ايران از جمله «تگزاس»،«خجالت نکش» و «عصباني نيستم» در هفته‌اي که گذشت فروش نسبتاً خوبي داشتند .
به گزارش خبرنگار حوزه سينما گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران جوان؛در هفته‌اي که گذشت فيلم‌هاي سينماي ايران از جمله فيلم‌هاي«تگزاس»،«خجالت نکش» و «دلم مي‌خواد» فروش خوبي داشتند.
در ادامه، جديدترين آمار فروش فيلم‌هاي سينماي ايران را مشاهده مي‌کنيد:
فيلم سينمايي«تگزاس» با در اختيار داشتن 78 سالن سينمايي؛ 10 ميليارد و 700 ميليون تومان
فيلم سينمايي «خجالت نکش» با در اختيار داشتن 120 سالن سينمايي؛ 3 ميليارد و 200 ميليون تومان
فيلم سينمايي«عصباني نيستم» با در اختيار داشتن 68 سالن سينمايي؛ 3 ميليارد و 40 ميليون تومان
فيلم سينمايي«چهار راه استانبول» با در اختيار داشتن47 سالن سينمايي؛ 2 ميليارد و 930 ميليون تومان
فيلم سينمايي«دلم مي‌خواد» با در اختيار داشتن 77 سالن سينمايي؛ 690 ميليون تومان
فيلم سينمايي«دشمن زن» با در اختيار داشتن 100 سالن سينمايي؛ 472 ميليون تومان
فيلم سينمايي«در وجه حامل» با در اختيار داشتن 38 سالن سينمايي؛ 61 ميليون تومان
متقاضياني که چک برگشتي دارند بخوانند!
معاون وزير کار درباره آن دسته متقاضيان وام اشتغال روستايي که به دليل داشتن چک‌هاي برگشتي و بدهي سررسيد شده، موفق به دريافت وام اشتغال نشدند، توضيحاتي ارائه کرد.
عيسي منصوري در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: در راستاي اجراي طرح اشتغال روستايي بهمن ماه سال گذشته ۲۵ درصد منابع صندوق توسعه ملي براي تخصيص به متقاضيان در اختيار بانک‌هاي کشاورزي، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفريني اميد به‌عنوان بانک‌هاي عامل توزيع وام قرار گرفت و قسط دوم ارديبهشت‌ماه امسال به حساب موسسات عامل واريز و موجب شد تا روند پرداخت وام به متقاضيان با قوت بيشتري دنبال شود.
وي درباره شرايط پرداخت وام گفت: در بحث پرداخت وام اشتغال روستايي، اهليت و شناسايي مشتري در بانک مدنظر است و بانک مرکزي در اين باره دستورالعمل و قوانين سختگيرانه‌اي اعمال مي‌کند؛ لذا کساني که داراي چک‌هاي برگشتي هستند و معوقات بانکي دارند نمي‌توانند از اين تسهيلات استفاده کنند

تيراژ 20 جلدي کتاب‌ها با چه هدفي؟
سخنگوي انجمن قلم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آثار رسيده به جايزه قلم زرين بيان کرد: در بيانيه هيئت داوران جايزه ادبي قلم زرين به اجمال نکات برجسته حوزه‌هاي مختلف در اين جايزه ادبي محسن پرويز مطرح شد همه حوزه‌ها نقاط ضعف و قوت مشترکي نداشتند و نقاط ضعف و قوت يک حوزه در حوزه ديگر ديده نمي‌شود. وي با تاکيد بر اينکه در اين دوره جايزه ادبي قلم زرين با نقطه ضعف مشترکي مواجه شديم، افزود:اين نقطه ضعف کاهش شديد تيراژ کتاب است که با تاسف زياد بايد بگويم عناوين کتاب‌هايي در اين دوره جايزه قلم زرين وجود داشت که ظاهرا به معناي تجاري توليد نشدند.نام کتاب‌هاي ثبت شده که در حد کمتر از بيست نسخه توليد شده بود و در آمار کتاب‌ها وجود داشت. وي با اشاره به اينکه توليد کتاب در حد بيست نسخه، توليد تجاري کتاب نيست تصريح کرد: اساسا اين کتاب‌ها وارد بازار کتاب نمي‌شود اين کتاب‌ها توليدات اندکي هستند که براي آرامش خاطر نويسنده و افزايش آمار ناشر در حد بيست نسخه توليد مي‌شود

هشدار در خصوص پيش فروش ساختما
يک سازنده پروژه‌هاي ساختماني در منطقه گيشا با پيش‌فروش واحدهاي در حال ساخت به طور همزمان به چندين نفر، علي‌رغم صدور کد رهگيري بالغ بر ۸۰ ميليارد تومان کلاهبرداري کرده و متواري شده است.
يکي از مالباختگان درباره جزئيات اين کلاهبرداري ميلياردي به مهر گفت: اين سازنده مسکن که همزمان دو دفتر مشاور املاک در منطقه گيشا دارد، با سوء استفاده از دسترسي به اطلاعات سامانه فروش املاک، از طريق دست بردن در کدپستي مندرج در سيستم صدور کد رهگيري، اقدام به صدور مبايعه‌نامه‌هاي متعدد با کد رهگيري رسمي‌براي واحدهاي مختلف کرده و هر واحد را همزمان به چندين نفر پيش‌فروش کرده است.
اين شهروند با بيان اينکه مجموع مالباختگان به ۸۰ نفر مي‌رسد، گفت: همه اين افراد همه اموال خود را که در طول زندگي شان جمع کرده اند، در اختيار اين فرد گذاشتند تا براي آنها سرپناهي بسازد؛ ولي نتيجه اين شد که اين کلاهبردار با سوء استفاده از اعتماد پيش خريداران، از آنها کلاهبرداري کرد و در حال حاضر متواري است

نرخ مواد لبني افزايش منطقي مي‌يابد!
معاون وزارت جهاد کشاورزي در امور بهبود توليدات دامي‌از افزايش منطقي قيمت خريد شير و فرآورده‌هاي لبني خبر داد. به گزارش ايرنا، مرتضي رضايي در نخستين جشنواره توليد شير شهرستان نظرآباد استان البرز افزود: بررسي موضوع قيمت لبنيات و شير به کارگروه ستاد تنظيم بازار کشور رفته و طي هفته آينده قيمت اين محصولات اعلام مي‌شود. وي اضافه کرد: افزايش قيمت محصولات لبنيات به صورت منطقي در سال‌هاي گذشته امتحان خود را پس داده است. رضايي با اشاره به نوسانات قيمت ارز در بازار گفت: اين نوسانات سبب افزايش حبابي قيمت‌ها شده اما مقطعي است و اين افزايش‌ها واقعي مي‌شود. معاون وزير جهاد کشاورزي بيان داشت: امروز کشور در توليد شير به مرز خودکفايي و صادرات رسيده است. رضايي دربخش ديگري از سخنان خود به تامين نهاده‌ها اشاره کرد و گفت: در بخش نهاده‌هاي ذرت، سويا و جو محدوديت نداريم و به اندازه کافي وجود دارد. وي افزود: دولت نيز به طور کامل اين آمادگي را دارد که ارز 3 هزار و 800 توماني براي کنجاله سويا به هر ميزان که ثبت سفارش بشود را تامين کند
گزارش
اين روزها پرداخت شهريه مدارس به دغدغه خانواده‌ها تبديل شده است. اين در حالي است که مسئولان آموزش و پرورش هر ساله در بخشنامه‌هاي مختلف اعلام مي‌کنند مدارس دولتي حق گرفتن شهريه از خانواده‌ها را ندارند و مدارس غيردولتي هم بايد طبق مصوبه آموزش و پرورش شهريه دريافت کنند. به گزارش ايسنا، «ايران» در ادامه نوشت: بررسي‌هاي ميداني ما نشان مي‌دهد که برخي از مدارس دولتي به بهانه‌هاي مختلف با ارائه برنامه‌هاي جانبي از خانواده‌ها پول مي‌گيرند. مدارس غيردولتي هم که ديگر تکليفشان روشن است. هزينه‌هاي غير قابل باور شماري از اين مدارس صداي خيلي‌ها را در آورده است. خبرنگار روزنامه ايران در پيگيري‌هايش به اين نتيجه رسيد که تعدادي از مدارس سرشناس تهران تا حداکثر مبلغ ۱۰۰ ميليون تومان هم از والدين پول دريافت مي‌کنند. در همين شهرمدارسي هستند که با قدرت و نفوذ صاحبانشان هر چقدر که دلشان بخواهد پول مي‌گيرند و مديرانشان هم ترسي از نظارت بر شهريه‌هاي نجومي‌ندارند. اين مدارس معمولاً بر خاص بودن کيفيت آموزشي خود مانور مي‌دهند. بر اساس پرس و جوهاي انجام‌شده از والديني که فرزندانشان را در اين مدارس ثبت‌نام کرده‌اند، هزينه ثابت همان هزينه‌اي است که آموزش و پرورش مصوب کرده است اما خانواده‌ها براي فوق برنامه‌هاي مختلف هزينه‌هاي بسياري پرداخت مي‌کنند. در اين ميان تعدادي از خانواده‌هاي دانش‌آموزاني که در اين مدارس ثبت‌نام کردند، اعلام کردند که از پرداخت اين هزينه‌ها راضي هستند؛ اگر چه براي رسيدن به اين مدرسه مراحل سخت و طولاني را پشت سر گذاشته‌اند. بر اساس گفته‌هاي برخي از اوليا تقريباً همه دانش‌آموزان چند سالي در نوبت ثبت‌نام مي‌مانند چرا که اين مدارس، مدارس خاص هستند. مثلاً مدرسه چند صد متري در نياوران که براي يکي از آقازاده‌ها هم هست، چندين شعبه در تهران دارد. اين مدرسه محل رفت و آمد بسياري از آقازاده‌هاست. حتي همين آقازاده‌ها هم براي ثبت‌نام در اين مدرسه بايد از سال قبلش اقدام کنند. البته مسئولان مدرسه چند ماهي تحقيق مي‌کنند و در نهايت پدر و مادر به همراه دانش‌آموز براي مصاحبه ابتدايي دعوت مي‌شوند. اگر در اين مصاحبه قبول شوند تازه اول راه است. نشستن پشت اين ميز و نيمکت‌ها، هم پول مي‌خواهد، هم پارتي و هم اسم و رسم خانوادگي.
مدارس خاص تا ساعت ۴ و نيم بعدازظهر براي دانش‌آموزانشان برنامه دارند. دانش‌آموزان اگر المپيادي يا کنکوري باشند هم برنامه‌هاي ويژه خود را دارند. مدارس خاص هر روز ۴ ساعتي را به کلاس‌هاي استخر، تنيس و فوتبال اختصاص مي‌دهند. همچنين هزينه ناهار، عصرانه، سرويس، اردوهاي علمي‌داخلي و خارجي و يادگيري زبان دوم را هم بايد به شهريه اين مدارس اضافه کرد. با اين همه ۴ مدرسه خاص در حدود ۴۰ تا ۱۰۰ ميليون تومان از خانواده‌ها شهريه دريافت مي‌کنند.
اين اطلاعاتي بود که اولياي چند دانش‌آموز درباره چند مدرسه خاص که فرزندانشان در آنجا تحصيل مي‌کنند به ما مي‌دهند. مادر علي جهاني يکي از دانش‌آموزاني که در يکي از اين مدارس خاص واقع در يوسف‌آباد تهران درس مي‌خواند، مي‌گويد: پسرم کلاس هفتم است و حدود ۲۵ ميليون تومان هزينه کرده‌ام. هزينه اين مدارس بسيار گران است اما مي‌دانم که فرزندم در اين مدرسه درس مي‌خواند و روي ويژگي‌هاي اخلاقي و رفتاريش کار مي‌شود. پسرم ۵ سال در مدرسه دولتي بود اما به‌ لحاظ رفتاري اصلاً رضايت از دوستانش نداشتم اگر مدارس دولتي و هيأت امناي هم مثل اين مدرسه بود حتماً آنجا ثبت‌نام مي‌کردم. هنگامي‌که اين مدرسه را انتخاب کردم دو سال طول کشيد تا پسرم را ثبت‌نام کنند. چند آزمون تستي و تشريحي از دانش‌آموزان گرفتند و در نهايت با دانش آموز و پدر و مادر، چند جلسه حضوري داشتند. شما نگاه کنيد از ۱۶ تير ماه برنامه درسي‌اش شروع مي‌شود ۴ روز در هفته از ساعت ۷ تا ۲ بعد ازظهر به مدرسه مي‌رود و همين هفته اردوي داخلي برايشان گذاشته‌اند. کلاس‌هاي ورزش هم که هر روز هست. البته زبان دوم هم آموزش مي‌دهند.
توقیعات عجیب
در اين ميان، برخي مديران مدارس سرشناس شهر نيز توقعاتي دارند که گاه به نظر عجيب و غريب مي‌آيد. «هزينه‌هاي صبحانه دانش‌آموزان»؛ اين پيشنهاد يک مدير مدرسه سرشناس به خانواده يکي از دانش‌آموزان بود. مادر مهرداد يگانه‌فر درباره ثبت‌نام فرزندش در يک مدرسه سرشناس مي‌گويد: «نمرات پسرم عالي بود. خيلي دوست داشتم که فرزندم در اين مدرسه درس بخواند. مدير مدرسه به همسرم گفت اگر مي‌خواهيد پسرتان وارد اين مدرسه شود علاوه بر شهريه، نيمي‌از هزينه صبحانه هم با شماست. وضع مالي آنچناني نداشتيم که شهريه را پرداخت کنيم.» موضوعي که بسياري از کارشناسان تعليم و تربيت هم به آن انتقاد مي‌کنند و بر اين باورند که اين مدارس عدالت آموزشي را زير سؤال مي‌برند. البته آنها مي‌گويند بيشتر قبولي‌هاي کنکور نيز از آن همين مدارس خاص هستند که مخاطبان آنها از بين طبقات خاص جامعه‌اند و طبيعي است که اين مدارس با توجه به امکانات خاصشان در مقايسه با ساير مدارس از جمله سالن مطالعه و اردوهاي نوروزي، خيلي بهتر از ساير مدارس در کنکور نتيجه بگيرند و اين همين مسأله‌اي است که باعث تبعيض بين مردم و طبقاتي‌شدن آموزش مي‌شود.
رضا نهضت، کارشناس آموزش و پرورش در اين‌باره مي‌گويد: «خيلي از خانواده‌ها براي اينکه فرزندانشان را در مدارس خاص ثبت‌نام کنند حاضرند علاوه بر اين شهريه‌هاي سنگين، چندين ميليون ديگر هم به واسطه بدهند تا آنها سريع‌تر دانش‌آموزانشان را ثبت‌نام کنند. اين مدارس براي دانش‌آموزان المپيادي تضميني پول مي‌گيرند. آنها واحدي به نام المپياد دارند که هزينه آن ۳۰ تا ۴۰ ميليون تومان است. کلاس‌هاي المپياد هم در سطح کلاس نيست. اين دانش‌آموزان خاص تا شب کلاس‌هاي مختلفي دارند و خيلي از خانواده‌ها هم راضي از پرداخت اين هزينه‌ها هستند. البته اردوهاي داخلي و خارجي هم دارند.» وي با اشاره به انواع مدارس ديگر غيرانتفاعي مي‌گويد: «اين مدارس مثل مدارس برند و صاحب نام نيستند اما دانش‌آموزانشان از خانواده‌هاي مرفه هستند. فقط براي پيش‌دبستاني ۱۴ ميليون تومان شهريه مي‌گيرند. مدارس ديگري هم هستند که مانند مدارس قبل نيستند و آنها شهريه مصوب آموزش و پرورش را مي‌گيرند و تخفيف هم مي‌دهند و البته نمره هم به دانش‌آموزان مي‌دهند. اين مدارس، عدالت آموزشي را زير سؤال مي‌برند. با اين همه امکانات معلوم است که دانش‌آموزان مناطق محروم نمي‌توانند با دانش‌آموزان مدرسه خاص رقابت کنند.»
نهضت با اشاره به اينکه برخي از آقازاده‌ها مدارس ويژه‌اي براي همسران و خودشان تأسيس کرده‌اند، مي‌گويد: «مديران مياني و ارشد آموزش و پرورش درگير تأسيس مدارس غيرانتفاعي هستند. خيلي از مسئولان تا زماني که پستي دارند، زميني مي‌گيرند و مدرسه تأسيس مي‌کنند و خيلي‌هايشان هم توجهي به شهريه‌هاي مصوب ندارند. چرا بايد مديران مياني براي خودشان مجوز مدرسه بگيرند و کسي هم نظارتي نداشته باشد؟»
بالاترين شهريه، ۱۰ ميليون تومان
چند سالي مي‌شود که وزارت آموزش و پرورش براي برقراري عدالت آموزشي و يکسان‌سازي شهريه مدارس غير دولتي الگوي را طراحي کرده تا مديران مدارس بر اساس آن از خانواده‌ها شهريه دريافت کنند؛ الگويي که در کمتر مدرسه غير دولتي اجرايي شده است. رئيس سازمان مدارس و مراکز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش درباره حداقل و حداکثر شهريه مصوب مدارس غيردولتي در تهران مي‌گويد: «حداقل شهريه در دوره ابتدايي امسال به ۲ ميليون و ۶۵۲ هزار تومان رسيده است. حداقل شهريه در متوسطه اول امسال به ۳ ميليون و ۶۲۸ هزار تومان رسيده است. حداقل شهريه در متوسطه دوم امسال به ۴ ميليون و ۱۸۲ هزار تومان رسيده است.»
مجتبي زيني‌وند تأکيد مي‌کند: «سقف و حداکثر شهريه ثابت مصوب در دوره ابتدايي امسال ۷ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان است. در متوسطه اول به ۸ ميليون و ۲۶۷ هزار تومان رسيده است. سقف شهريه در دوره متوسطه دوم نيز به ۱۰ ميليون و ۱۳۴ هزار تومان رسيده است. همچنين الگوي شهريه مدارس غيردولتي امسال بر اساس محاسبه هزينه تمام‌شده و برنامه آموزشي و پرورشي ارائه‌شده از سوي مدارس تعيين شده است. با توجه به برنامه هفتگي و وضعيت فضاي فيزيکي، امکانات و ساير شاخص‌ها، ميزان شهريه مدارس محاسبه و تعيين مي‌شود و مهم‌ترين ويژگي آن تفکيک فعاليت‌ها و خدمات و شفافيت در هزينه‌هاست.»
منبع: ايسنا
مسعود یوسفی

روزنامه نگار

دادستان کل کشور پنج شنبه شب گذشته و در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به موارد متعددی از پرونده های فساد که از سوی قوه قضاییه در دست رسیدگی است اشاره کرد. این پرونده ها شامل قاچاق خودرو؛ موسسات مالی غیر مجاز، اعمال منافی عفت، حقوق های نجومی، املاک نجومی وخرید سکه است. این حجم از فساد که از زبان یک مقام مسئول به آن پرداخته می شود قدری حیرت آور و تامل برانگیز است. تازه این مقدار به غیر از موارد فراوان دیگری است که در مراکز قضایی سراسر کشور مورد رسیدگی قرار می گیرد.  چرایی شکل گیری فساد در یک جامعه و راه مقابله با آن موضوعی است که از سوی محققان و پژوهشگران مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و پاسخ مناسب به آن داده شده است. اما در راس همه پاسخ ها و راهکارها یک نکته را نمی توان از نظر دور داشت؛ آن هم اینکه برای اصلاح یک جامعه هرشخص باید از خودش شروع کند و صد البته مسئولان اولی تر از هر شخص دیگری در عمل به این نکته هستند. متاسفانه این نکته ای است که کمتر مورد توجه برخی مسئولان جامعه ما است و از همین ناحیه آسیب های زیادی به کشور و اخلاق و اقتصاد جامعه وارد شده است. وقتی که این قبیل مسئولان و مدیران تریبون ها و منابر و اجتماعات مردمی را برخلاف آموزه های شرع و عرف و قانون به محلی برای نمایش و جنگ قدرت تبدیل می کنند و به هیچ وجه در این جنگ قدرت کوتاه نمی آیند و به جای اینکه فرصت و انرژی خود و ثروت جامعه را صرف آبادانی و پیشرفت مملکت کنند در شیپور نزاع و اختلاف می دمند و برای پیروزی در این آوردگاه از هیچ تلاشی حتی دست اندازی به بیت المال فروگذار نمی کنند، در نهایت نتیجه همین می شود که باید از زبان دادستان کل کشور بشنویم.  بهترین گواه بر این سخن تشکیل پرونده و محاکمه و زندانی شدن تعدادی از مسئولان و اطرافیان آن ها بنا به دلایلی همچون اختلاس، رشوه، قاچاق کالا و سوءاستفاده از موقعیت های شغلی و مناسبت های رانتی است که موجبات کاهش اعتماد عمومی و گسترش تخلف در سطح جامعه شده است. از این رو بار دیگر به صدر سخن بر می گردیم که راه پیشگیری و جلوگیری از فساد آن است که همه از خودشان شروع کنند.