وزير صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد
گروه صنعت، معدن و تجارت: براساس ابلاغيه وزير صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ رديف تعرفه‌اي کالا که شامل بيش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع اعلام شده است. خودرو نيز جزو کالاهاي ممنوعه واردات قرار دارد. به گزارش ايسنا، وزير صنعت، معدن و تجارت در نامه‌اي به تاريخ سي‌ام خرداد ماه جديدترين مصوبه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي را براي اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرده است. در اين نامه آمده است:" بدين وسيله فهرست گروه چهارم کالايي شامل ۱۳۳۹ رديف تعرفه ۸ رقمي‌که ثبت سفارش آنها در جلسه روز جاري ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ممنوع گرديده، جهت اجرا ابلاغ مي‌شود. لازم به ذکر است که تمام ثبت سفارش‌هاي صادره قبلي مربوط به اين رديف کالاها فاقد اعتبارند مگر اينکه قبل از اين تاريخ توسط شبکه بانکي تامين ارز شده و يا بدون انتقال ارز باشند".
در اين شرايط طبق ابلاغيه وزير صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش و واردات کالاهاي قرار گرفته در گروه چهارم کالايي که شامل ۱۳۳۹ رديف تعرفه گمرکي کالا است ممنوع اعلام شده و متوقف خواهد شد و همچنين ثبت سفارش‌هاي پيشين انجام شده براي واردات اين کالاها نيز ابطال مي‌شود مگر براي آن دسته از کالاهاي ثبت سفارش شده‌اي که ارز آن‌ها از طريق شبکه بانکي تامين شده يا واردات آنها در شرايط بدون انتقال ارز باشد. در اين ۱۳۳۹ رديف تعرفه گمرکي کالايي، بيش از ۱۴۰۰ قلم کالا وجود دارد که شامل شش گروه کالايي عمده بوده و خودروي آماده (CBU) نيز از جمله کالاهاي ممنوعه واردات تعيين شده است. به نظر مي‌رسد اين تصميم در راستاي حمايت از کالاهاي توليد داخل و همچنين کنترل خروج ارز اتخاذ شده است.
برنامه وزارت صنعت براي مديريت واردات
در همین حال قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: به منظور هدفمندي فعاليت‌ها در حوزه واردات نسبت به مديريت واردات ۱۶ قلم کالاي اساسي برنامه‌ريزي دقيقي انجام شده است. رضا رحماني اظهار کرد: ما امسال بحث مديريت وارادات را با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري در توجه جدي به توليد ملي مورد دقت قرار داديم به طوري که ۱۲ برنامه راهبردي در اين حوزه اجرا مي‌کنيم تا از واردات بي‌رويه در باب کالاهايي که در داخل کشور توليد مي‌شود به نوعي جلوگيري شود. وي خاطرنشان کرد: ما قطعا در مبارزه با قاچاق کالا و واردات بي‌رويه تعرفه‌هايي را نيز اعمال مي‌کنيم و در کنار آن سعي مي‌کنيم با تقويت توليد کنندگان داخلي زمينه شکوفايي و خوداتکايي آنها را فراهم کنيم.
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت رويکرد وزارت صمت را توجه به توسعه صنعتي مناطق محروم و کمتر توسعه يافته دانست و بيان کرد: ما منابع خوبي را از محل‌هاي مختلف براي ايجاد فرصت‌هاي اشتغال به ويژه اشتغال روستايي در نظر گرفتيم به طوري که دولت در سال گذشته براي حمايت از بنگاه‌هاي اقتصادي و توليدي ۵۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخت کرد و يک و نيم ميليارد دلار نيز با عنايت مقام معظم رهبري از طريق صندوق توسعه ملي برار اشتغال روستايي برداشت شد. رحماني ادامه داد: منابع در دسترس ما بايد به صورت هدفمند تخصيص يابد و استانداران با توجه به شناسايي مزيت استان خود در رشته‌هاي مختلف بايد اين منابع را درست و هدفمند پرداخت کنند و در اين زمينه انتظار مي‌رود به خوشه‌هاي صنعتي و زنجيره‌هاي توليد بيش از گذشته توجه شود. وي حمايت وزارت صمت را از راه‌اندازي شهرک‌هاي تخصصي با حمايت همه جانبه توليدکنندگان و فعالان عرصه صنعتي يادآور شد و تصريح کرد: تمام تلاش ما بر اين است تا با واگذاري زمين‌هاي رايگان و يا کاهش قيمت در اين حوزه نسبت به انعقاد قرارداد با صاحبان واحدهاي توليدي به گونه‌اي عمل کنيم تا در متن قرارداد امکان حضور سرمايه‌گذار در مراجع قضائي و دادگاه‌ها به حداقل برسد.
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد دولت و رئيس جمهور را در توجه جدي به استان‌هاي کمتر توسعه يافته نظير استان اردبيل يادآور شد و گفت: ما آمارهايي که از استان‌ها در قالب ستاد تسهيل دريافت مي‌کنيم نسبت به وضعيت پرداختي آنها آگاهي داريم به طوري که استان اردبيل وضعيت خوبي را در پرداختي‌ها تجربه مي‌کند و قطعا با تامين سرمايه‌هاي موثر براي فعالان صنعتي و اقتصادي حمايت‌هاي جدي و پشتيباني‌هاي لازم از اين حوزه به عمل مي‌آيد. رحماني در ادامه بيان کرد: با توجهي که به استان‌هاي کمتر توسعه يافته در بخش صنعتي انجام مي‌شود اميدواريم در آخر سال يک روند متوازني را در فعال‌سازي واحدها و بنگاه‌هاي اقتصادي راکد و يا تعطيل شده در اين استان‌ها شاهد باشيم تا يک جهش اقتصادي و توسعه‌ همه جانبه در زمينه‌ها و بخش‌هاي مختلف اتفاق بيفتد. وي به استمهال بدهي صاحبان واحدهاي صنعتي و رايزني با بانک‌ها براي اعمال اين استمهال و همراهي بيشتر با صاحبان واحدهاي توليدي و صنعتي را يادآور شد و اظهار کرد: ما قطعا با ابلاغ بسته‌هايي که به صورت مرتب و در راستاي تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاران انجام مي‌دهيم تلاشمان بر اين است تا بانک‌ها به ويژه براي واحدهاي کوچک و متوسط بدون اعمال بدهي‌هاي مالياتي و بيمه‌اي و معوقات قبلي نسبت به پرداخت تسهيلات جديد اقدام کرده و مشکلات برخي از اين واحدها به سرعت برطرف شود.
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت با اذعان به اينکه در اجراي مصوبات بانک‌ها به نسبت ساير حوزه‌ها کندتر حرکت مي‌کنند، خاطرنشان کرد: ساير حوزه‌ها در اجراي مصوبات روان‌تر از بانک‌ها عمل مي‌کنند و اين عدم اجرا در بانک‌ها نارضايتي‌هايي را به همراه داشته که مقرر شده در قالب کارگروه‌هاي استاني و با اختيار تام بانک مرکزي استانداران در اين زمينه پيگير مسايل باشند تا موانع پيش‌رو برطرف شود. وي در مورد پرداخت تسهيلات از طريق صندوق توسعه ملي نيز گفت: فعلا هيچ سهميه‌اي براي استان‌ها در نظر گرفته نشده و سقف بدون محدوديت در پرداخت تسهيلات به بنگاه‌ها و واحدهاي اقتصادي باز بوده و ما بنابه درخواست متقاضيان پررونده‌هاي آنها را مورد رسيدگي قرار مي‌دهيم

در همايش روز ملي اصناف تاکيدشد؛
همايش بزرگداشت روز ملي اصناف با حضور روساي اصناف سراسر کشور، رحماني فضلي وزير کشور، سينکي معاون وزير صنعت و فعالان صنفي برگزار شد.
همايش بزرگداشت روز ملي اصناف با حضور روساي اصناف سراسر کشور، رحماني فضلي وزير کشور، سينکي معاون وزير صنعت و فعالان صنفي برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم رئيس اتاق اصناف ايران از اصناف خواست با وحدت و آرامش در بازار بر مشکلات غلبه کنند. علي فاضلي به پنج محور مهم که اهداف همکاري اتاق اصناف ايران و وزارت کشور است، اشاره کرد و گفت: روز اصناف نمي‌خواهم از مشکلات و اشکالات موجود صحبت کنيم؛ شک نداريم که امروز دشمن در عرصه هدف گذاري اقتصادي فعال است. فاضلي افزود: تحريم‌هاي گوناگون و اجراي برنامه‌هاي مختلف براي ايجاد جنگ رواني و شايعه سازي از جمله کارهايي است که امروز دشمن انجام مي‌دهد. وي تصريح کرد: ما امروز وظيفه داريم ايجاد وحدت براي آحاد جامعه مردم ، هماهنگ کردن اقتصاد، نگاه به مزيت‌هاي داخلي، فعال تر کردن بنگاه‌هاي توليدي و نظام بخشي به سيستم توزيع کشور در جهت حمايت از کالاهاي ايراني از جمله کارهايي است که بايد انجام دهيم. فاضلي گفت: اصناف سربازان خط مقدم جبهه اقتصادي هستند و امروز نگاه رهبري، دولت، مجلس و مردم به اصناف کشور است و قبول دارم که ابزارهاي لازم براي اين افسران اقتصادي بايد فراهم شود. وي افزود: تصويب قوانين کارآمد ، قرار دادن نظام بانکي با بهره مناسب، و مبارزه عملي با قاچاق کالا و حذف قوانين زائد از جمله کارهايي است که مجموعه حاکميت نظام بايد در اين عرصه کمک حال اصناف کشور باشد. رئيس اتاق اصناف ايران خطاب به وزير کشور گفت: ناهماهنگي‌هاي زيادي بين دستگاه‌هاي اصناف و شهرداري در کل کشور وجود دارد که تقاضاي بنده ايجاد برگزاري يک جلسه مشترک و شهرداران کلانشهرها و روساي سازمان‌هاي اتاق‌هاي اصناف کشور است. همچنين بحث ستاد تنظيم بازار نيز در اختيار استانداران کشور است و به يقين برگزاري جلسه مشترک براي حل مشکلات کارگشا خواهد بود. فاضلي تاکيد کرد: در اجراي ماده ۲۷ و ۲۸ معضل مهمي‌را داريم که اصناف و نيروي انتظامي‌و وزارت کشور درگير هستند و بايد جلسه مشترکي براي حل آن برگزار شود. وي افزود: ساماندهي واحدهاي بدون پروانه و گسترش بي رويه نظام دستفروشي که سبب شده افزون بر يک ميليون نفر در اين عرصه در کنار واحدهاي صنفي بازار کشور را تحت تاثير قرار دهند و همکاري وزارت کشور براي حل اين مشکل مي‌تواند موثر باشد. فاضلي تصريح کرد: برگزاري جلسه از سوي وزارت کشور ، استانداران و روساي اتاق‌هاي مراکز استان‌ها باعث حل شدن مشکلات خواهد شد. رئيس اتاق اصناف ايران افزود: هيچ زماني به حساسيت امروز نبوده و نيست . دشمن موثرترين نهادهاي اقتصادي کشور را هدف قرار داده است. تضعيف مولفه‌هاي قدرت آفرين و امنيت زا در دستور کار دشمن قرار گرفته و متاسفانه برخي از بنگاه‌هاي صنفي خودي نيز در جهت تضعيف بازار سخن مي‌رانند و بازار را متهم به گرانفروشي مي‌کنند که صحت ندارد. فاضلي اظهار کرد: اصناف به عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادي هستند و از اصناف و بازاريان کشور مي‌خواهم اگر حداقل‌ها را در بازار رعايت کنند، به طور مطمئن بر مشکلات فائق خواهيم آمد. ما قدرتمند تر از آن هستيم که تحت تاثير تبليغات دشمن قرار بگيريم.
تحريم‌ها اتفاق جديدي نيست
همچنين در ادامه اين مراسم معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزير صنعت ، معدن و تجارت گفت: تحريم‌ها اتفاق جديدي براي اقتصاد کشور نيست و جامعه صنفي نخستين سنگر موفقيت اقتصادي کشور هستند. حسن يونس سينکي با بيان اينکه زحمات فراموش نشدني اصناف در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي قابل تقدير است، افزود: بار اول نيست که از ناحيه دشمن مورد تهاجم قرار مي‌گيريم ؛ دشمن به روش‌ها و شيوهاي مختلف ما را آزموده و اين شرايط نياز نياز به مديريت و کارشناسي دارد. وي با بيان اينکه آرامش در عرصه‌هاي مختلف بخصوص دوران دفاع مقدس مديون فداکاري‌هاي اصناف است، تصريح کرد: جامعه صنفي نخستين سنگر موفقيت اقتصادي کشور هستند و اقتصاد اجتماعي نخستين پارامتر و سرمايه ملي براي توسعه اقتصادي کشور است. يونس سينکي اظهار کرد: سياست جديد بيروني براي کشور ايجاد شده و بايستي با يک دور انديشي و تجارب حرفه‌اي اجازه نداد که از تحريم مشکلي براي اقتصاد کشور ايجاد شود. معاون وزيرصنعت با بيان اينکه بايد از ظرفيت‌هاي جديد استفاده کرد، افزود: بدون ترديد استفاده از ظرفيت‌هاي جامعه صنفي مي‌تواند دست مايه پيروزي مجدد در عرصه اقتصادي باشد. وي تاکيد کرد: ۳ ميليون واحد صنفي در ترکيب اصناف هستند که خود ظرفيتي است براي حوزه اقتصادي، امنيت و رفتارهاي اجتماعي و فرهنگي که بايد از اين ظرفيت‌ها پاسداري و بهرگيري کرد. يونس سينکي افزود: نخستين خواسته وزارت صنعت از اصناف اين است که ظرفيت حرفه‌اي خودتان را دست مايه موفقيت قرار دهد و با بهره گيري از ظرفيت‌هاي حرفه‌اي قدم‌هاي موثري را در شبکه توزيع و تامين کالا بردارد؛ جريان تامين اگر به درستي مديريت شود، دست مايه اتفاقات خوب خواهد بود. وي آرامش اجتماعي را يک سرمايه دانست و گفت: ناآرامي‌ها هزينه‌ها را وارد حوزه اقتصادي مي‌کند و بايد براي اين ناهماهنگي هزينه بدهيم و لازم است با دقت نظر و بهره گيري از ظرفيت‌ها شرايط را مديريت کنيم. معاون وزير صنعت با بيان اينکه اتحاد و يکپارچگي اصناف مهم است، افزود: ما به اندازه اصناف مشکلات و فرصت‌ها را نمي‌شناسيم و بايد مديريت کنيم. وي تاکيد کرد: اجازه ندهيد دشمنان تحت هيچ عنوان و ادبياتي اتحاد و يکپارچگي شما را خدشه دار کنند و اجازه ندهيد ظرفيت حرفه‌اي و تخصصي شما را خدشه دار کنند . يونس سينکي گفت: اصناف ما درون مايه فرهنگي و اجتماعي دارند و براي توسعه يافتگي‌هاي امروز اقتصادي کار سخت مي‌شود و بايد براي شبکه توليد و توزيع کارشناسي کرد . وي افزود: بحث حمايت از کالاي ايراني چيزي حدود ۴۸۰ هزار صنف توليدي اصناف کشور هستند که مي‌توانند حمايت از توليد داخلي کشور را فراگير کنند و به تمام معنا اجرا کنند و بحث صنوف توليدي بايد حمايت شوند و زمينه صادرات را افزايش دهند. يونس سينکي تصريح کرد: بحث مبارزه با قاچاق خيلي جدي است و مهم‌ترين سنگري که مي‌تواند آن را به صفر برساند، جامعه صنفي کشور هستند. با اتحاد و هماهنگي اصناف اين کار شدني است و بايد از عرضه کالاي قاچاق جلوگيري کنند.
سهم اصناف در توليد ناخالص داخلي
از سوي ديگر وزير کشور به اهميت اصناف و نقش بازار در تاريخ معاصر ايران پرداخت. عبدالرضا رحماني فضلي گفت: در«ابتدا بايد به جايگاه اصناف بپردازيم؛ نهادي که در طول تاريخ نزديک‌ترين، موثرترين و همراه‌ترين با مردم بوده است. وقتي از بازار مي‌گوييم، مردم در ذهن تداعي مي‌شود. جدايي اين دو غيرقابل تصور است چرا که بيشترين تاثيرگذاري و تاثيرپذيري را در ارتباطش با مردم داشته است. موضوعي که بازار را به قوي‌‎ترين نهاد مردمي‌بدل مي‌کند. بازار با بيش از دو و نيم ميليون واحد صنفي مجاز و پوشش جمعيتي ۱۰ ميليوني نقش بزرگي را ايفا مي‌کند. همچنين ۱۸ درصد توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص داده است که باز هم تاکيدي بر اين ادعاست.» وزير کشور بازار را نهادي موثر در ايجاد امنيت و آرامش جامعه دانست و گفت: «عرضه کالا با قيمت واقعي و به ميزان نياز مردم موجب امنيت و آرامش رواني جامعه خواهد شد. اگر اصناف وظيفه خود را در تامين کالاهاي مورد نياز مردم به درستي انجام ندهند، زمينه تنش در جامعه دامن خواهد خورد.» رحماني‌فضلي با اشاره به همراهي بازار و پيوستن بازاريان به انقلاب و نقش مستقيم آن در وقوع انقلاب و تلاش براي تهيه و توزيع کالاهاي مهم مردم در روزهاي طولاني جنگ، گفت: «امروز همراهي و همدلي اصناف با مردم و مقابله با دشمنان موضوعي قطعي و ضروري است که در شرايط امروز باز هم بايد شاهدش باشيم.» او با اشاره به شرايط فعلي اقتصاد کشور گفت: «ما از ابتداي انقلاب بايد در حوزه مقاوم و مستقل کردن اقتصاد گام‌هاي اساسي بر مي‌داشتيم اما در اين حوزه کوتاهي کرديم و در استقلال اقتصادي نتوانستيم با تراز انقلاب حرکت کنيم. بايد طوري حرکت مي‌کرديم که اگر شيرهاي نفت بسته شود دچار تنش‌هاي داخلي نشويم، اين در حالي است که نتوانسته‌ايم با استفاده از منابع داخلي و توانمندي‌هاي منطقه‌اي بودجه‌اي داشته باشيم که به نفت وابستگي نداشته باشد. رحماني فضلي ادامه داد: «در سه ماه گذشته با وجود جنگ رواني دشمن از نظر ميزان فروش و قيمت نفت همچنين صادرات و واردات کشور نه تنها کمبود نداشته‌ايم بلکه شاهد افزايش بوده‌ايم اما با توجه به جنگ رواني دشمن در داخل دچار نوسانات قيمت‌ها و نگراني مردم مي‌شويم. بخشي از اين مشکل به خاطر حجم نقدينگي مردم و مراجعه بيش از حد به بازار است که دولت نيز بايد در تنظيم مقررات براي مديريت بهتر بازار در اين شرايط عمل کند.» وزير کشور افزود: «جلسات مورد نياز براي ساماندهي بازار با شهرداري‌ها و استانداران برگزار خواهد شد تا حدود ۷۰۰ هزار واحد صنفي غيرمجاز ساماندهي شود. سازمان اصناف طرح خود را در اين زمينه در ساماندهي دستفروشان ارائه کند
معاون سازمان دريانوردي هشدار داد
گروه راه و مسکن: کمتر از دو ماه پيش و همزمان با اعلام تصميم دونالد ترامپ درباره خروج آمريکا از برجام و تصميم او مبني بر تحريم شرکت‌هاي اروپايي که با شرکت‌هاي ايراني همکاري مي‌کنند، شرکت‌هاي بزرگي چون توتال، اني، زيمنس، ايرباس، آليانتس، ساگا، دنيلي و مرسک تصميم گرفتند از ايران خارج شوند. چند روز بعد بود که رئيس کميسيون اتحاديه اروپا اعلام کرد اين اتحاديه براي محافظت از شرکت‌هاي اروپايي در برابر تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران قرار است مقررات بازدارنده را به اجرا درآورد. اما خبرهايي مبني بر خروج برخي از شرکت‌هاي بزرگ و چندمليتي اروپايي از ايران به گوش مي‌رسد.
گروه راه و مسکن: کمتر از دو ماه پيش و همزمان با اعلام تصميم دونالد ترامپ درباره خروج آمريکا از برجام و تصميم او مبني بر تحريم شرکت‌هاي اروپايي که با شرکت‌هاي ايراني همکاري مي‌کنند، شرکت‌هاي بزرگي چون توتال، اني، زيمنس، ايرباس، آليانتس، ساگا، دنيلي و مرسک تصميم گرفتند از ايران خارج شوند. چند روز بعد بود که رئيس کميسيون اتحاديه اروپا اعلام کرد اين اتحاديه براي محافظت از شرکت‌هاي اروپايي در برابر تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران قرار است مقررات بازدارنده را به اجرا درآورد. اما خبرهايي مبني بر خروج برخي از شرکت‌هاي بزرگ و چندمليتي اروپايي از ايران به گوش مي‌رسد.
هنوز خردادماه به نيمه نرسيده بود که دو شرکت بزرگ کشتيراني جهان، مرسک لاين و ام‌اس‌سي اعلام کردند که پس از اعلام خروج آمريکا از برجام در همکاري خود با ايران بازنگري مي‌کنند. دفتر شرکت ام‌سي‌اس در سوييس اعلام کرد که اين شرکت در حال بازنگري کارکرد، خدمات و روابط تجاري خود با ايران است تا ببيند که آيا اين موارد با برنامه‌ زماني آمريکا مطابقت دارد يا خير. آنطور که يورونيوز گزارش داده آن زمان يک منبع آگاه در زمينه کشتيراني اعلام کرد که اين شرکت از پيش، دريافت سفارش براي حمل برخي محموله‌ها را متوقف کرده است؛ محموله‌هايي که احتمال مي‌رود برنامه تحريم‌هاي آمريکا بر آنها اثر بگذارد. همچنين شرکت دانمارکي مرسک لاين نيز جداگانه اعلام کرد که حمل و نقل برخي محموله‌هاي خاص را که در سياهه تحريم‌هاي وزارت خزانه‌داري ايالات‌ متحده قرار دارند متوقف کرده و نمي‌پذيرد. اين شرکت در پيامي‌آورده است: «حضور ما در ايران محدود است. ما تحولات را زير نظر داريم تا تأثير آنها را بر فعاليت‌هاي خودمان برآورد کنيم.»
در چنين شرايطي است که‌هادي حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و دريانوردي در گفتگو با ايلنا با تاکيد بر اينکه اگر اروپايي‌ها به مواضع سياسي که اعلام کرده‌اند، پايبند باشند؛ در بخش دريايي؛ حداقل عوارض خروج امريکا از برجام را خواهيم داشت، گفت: آمريکا به تنهايي در تردد و تعاملات خطوط کشتيراني دنيا با بنادر و خطوط کشتيراني کشورمان نقشي ندارد. به نظر مي‌رسد که زمزمه‌هاي بدعهدي احتمالي از سوي شرکت‌هاي اروپايي اين روزها بيشتر از گذشته شنيده مي‌شود. کارشناسان اقتصادي نيز معتقدند که بسياري از شرکت‌هاي بين‌المللي و اروپايي به علت اينکه مسائل مالي آنها ارتباط پيچيده‌اي با بانک‌ها و سيستم مالي و اقتصادي آمريکا دارند، حاضر نخواهند بود که ريسک حضور در ايران و احتمال تحريم شدن را بپذيرند.
در همين ارتباط‌هادي حق‌شناس در گفتگو با ايلنا، درباره شرايط پيش روي صنعت حمل و نقل دريايي پس از خروج آمريکا از برجام، اظهار داشت: اگر اروپايي‌ها به مواضع سياسي‌ که اعلام کرده‌اند؛ پايبند باشند، در بخش دريايي حداقل عوارض خروج امريکا از برجام را خواهيم داشت. اما اگر آنها هم رفتار مشابه به آمريکا را داشته باشند، چالش‌هايي در حوزه حمل و نقل دريايي خواهيم داشت. معاون سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به چالش‌هايي که در صورت بدعهدي اروپايي‌ها پيش روي حمل و نقل دريايي خواهيم داشت، گفت: يکي از موضوعاتي که پس از برجام در حوزه حمل و نقل دريايي رفع شد، مشکل بيمه خطوط کشتيراني بود همچنين مشکلات موجود در حوزه موسسات رده‌بندي هم حل شد و امکان کلاس‌بندي کشتي‌ها به وجود آمد. وي ادامه داد: براي اينکه کشتي‌هاي ايراني به بنادر دنيا و خطوط کشتيراني خارجي به بنادر ايراني تردد داشته باشند بايد علاوه بر رعايت نکات فني، الزامات کنوانسيون‌هاي دريايي رعايت مي‌شود که دو فاکتور بسيار مهم اين الزامات بحث بيمه و موسسه رده‌بندي بود که پس از برجام اين مشکلات رفع شد. حال با تغيير شرايط و احتمال بدعهدي اروپايي‌ها، امکان برگشت اين مشکلات نيز وجود دارد.
حق‌شناس تاکيد کرد: در حال حاضر و پس از خروج امريکا از برجام؛ همچنان تردد کشتي‌هاي ايراني به بنادر دنيا و رفت و آمد خطوط کشتيراني خارجي به بنادر ايران ادامه دارد و تاکنون مشکلي پيش نيامده است. عضو هيات مديره سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به نقش آمريکا در تعاملات خطوط کشتيراني دنيا با ايران اظهار داشت: آمريکا به تنهايي در تردد و تعاملات خطوط کشتيراني دنيا با بنادر و خطوط کشتيراني کشورمان نقشي ندارد و نداشته است. تنها زماني نقش آمريکا در اين همکاري‌ها و تعاملات پررنگ شد که قطعنامه شوراي امنيت قطع شد. وي تاکيد کرد: تفاوت شرايط پيش از برجام و پس از برجام در اين است که ممنويت ورود و تردد کشتي‌ها به بنادر ايران و ممنوعيت تردد کشتي‌هاي ايراني در برخي از بنادر؛ مصوبه شوراي امنيت سازمان ملل بود و اگر کشوري اجراي اين مصوبه را رعايت نمي‌کرد، مجرم شناخته مي‌شد و بايد جريمه پرداخت مي‌کرد. اما اين تحريم‌هاي جديد مصوبه دولت آمريکا است و اگر کشوري تابع آن نباشد، مجرم نيست اما دليل اينکه شرکت‌هايي مثل "مرسک" بنادر ايران را ترک کردند؛ به اين دليل بود که درآمدهاي آنها در تعامل با بنادر آمريکايي بسيار بيشتر از بنادر ايران بود و طبيعي‌ست که آنها منافع خود در امريکا را به منافعشان در ايران ترجيح دهند.
معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي درباره ادامه حضور شرکت‌هاي اروپايي در قراردادها و تفاهمنامه‌هاي پس از برجام در صنعت دريايي گفت: در نهايت اين دولت‌هاي اروپايي هستند که در اين باره تصميم مي‌گيرند و اگر اراده سياسي در کشورهاي اروپايي براي ماندن در برجام وجود داشته باشد؛ حتما شرکت‌هاي اروپايي هم تابع آن خواهند بود.
پيش از اين نيز دبيرکل انجمن کشتيراني و خدمات وابسته گفت: شرکت‎هاي کشتيراني که تا به امروز بنادر ايران را در همسويي با خروج آمريکا از برجام ترک کردند، حداکثر ۱۳ درصد در گردش کانتينري بندري سهم داشتند که اين ميزان خوشبختانه توسط ساير شرکت‎هاي کشتيراني پوشش داده مي‌شود. مسعود پل مه تاکيد کرد: شناورهاي شرکت مرسک پس از امضاي برجام و رفع تحريم‌ها هيچگاه به صورت پويا به بنادر ايران نيامدند، بلکه باکس‌هاي کانتينري اين شرکت‌ها توسط ساير شرکت‌ها به صورت فيدر و ترانشيپي وارد بنادر کشور مي‌شدند. وي با بيان ناچيز و اندک بودن صادرات و واردات باکس‎هاي کانتينري مديريت شده توسط مرسک در بنادر ايران، تصريح کرد: با بررسي انجام شده مشخص شد، خدمات متداول و متعارفي که يک نمايندگي کشتيراني بايد به صاحبان کالا و گيرندگان کانتينري ارائه کند ، شرکت مرسک در ايران ارائه نمي‌کرد.
رئيس فدراسيون لجستيک ايران با اعلام اينکه مرسک به جاي ارائه خدمات در ايران، فعاليت‎هايش را در کشور هند (شهر کنيا) متمرکز کرده، گفت: اين رويکرد غيراصولي باعث سرگرداني اکثر صاحبان کالاها مي‌شد که در ارتباط با اين شرکت بودند. وي با تاکيد بر اينکه سهم شرکت‎هاي کشتيراني مرسک و MSC در جابجايي کانتينر در ايران تنها ۱۳ درصد است، گفت:با پوشش اين ميزان توسط ساير شرکت‌هاي کشتيراني فعال در بنادر ايران، اخلال و تاثير منفي در جريان انتقال کالا به ايران و بالعکس به وجود نخواهد آمد. رئيس فدراسيون لجستيک ايران اظهار داشت: انجمن کشتيراني و خدمات وابسته از سه هفته پيش از اعلام خروج دولت آمريکا از برجام، اطلاعات لازم را در خصوص تاثيرات ناشي از اين تصميم را به کليه مسئولان منتقل و راهکارهاي مواجه با تبعات خروج آمريکا از برجام و پيروي برخي از شرکت‎هاي کشتيراني از اين تصميم را طي نشستي با مديران سازمان بنادر و دريانوردي بررسي کرد. مسعود پل مه تاکيد کرد: درصدديم مبنا و اساس هر تفکر و تصميم گيري را بر فعاليت‌هاي ايران مدار متمرکز کنيم؛ به گونه‌اي که شرکت‎هاي ايراني ابتکار عمل را در دست داشته باشند. وي همچنين از برنامه‎ريزي براي جلوگيري از اثرات سوء در حوزه کسب و کار دريايي به کمک سازمان بنادر و دريانوردي خبر داد.
 اگر اروپايي‌ها به مواضع سياسي‌ که اعلام کرده‌اند؛ پايبند باشند، در بخش دريايي حداقل عوارض خروج امريکا از برجام را خواهيم داشت. اما اگر آنها هم رفتار مشابه به آمريکا را داشته باشند، چالش‌هايي در حوزه حمل و نقل دريايي خواهيم داشت
رئيس ستاد ايمن‌سازي واحدهاي صنفي تهران اخطار داد
گروه اجتماعي: در سطح کشور به ويژه در بافت فرسوده و بازار، پلاسکوهاي ديگري وجود دارند که امکان ايجاد حادثه دلخراش از سوي آن‌ها مي‌رود؛ لذا مقرر شده در صورت عدم ايمن‌سازي، اين واحدها با دستور قضايي پلمب شوند.
گروه اجتماعي: در سطح کشور به ويژه در بافت فرسوده و بازار، پلاسکوهاي ديگري وجود دارند که امکان ايجاد حادثه دلخراش از سوي آن‌ها مي‌رود؛ لذا مقرر شده در صورت عدم ايمن‌سازي، اين واحدها با دستور قضايي پلمب شوند. روزهاي انتهايي سال ۱۳۹۵ بود که خبري فضاي رسانه‌اي کشور را در برگرفت تا سرآغازي باشد بر ايمن‌سازي واحدهاي صنفي؛ در آن روزها پلاسکوي نه چندان پير در آتش سوخت تا زنگ خطر واحدهاي بسيار قديمي‌در کوچه پس کوچه‌هاي تنگ محله بازار به صدا درآيد و از سوي ديگر حواس‌ها در ساخت واحدهاي جديد بيش از پيش جمع شود. مناطق پر رفت و آمد تهران همچون بازار بزرگ که محل کسب و کار بسياري از افراد است، بافتي قديمي‌دارد که در شرايط فعلي ايمني قابل قبولي ندارد و در کنار آن، بافت اين منطقه به گونه‌اي است که دسترسي سريع و در لحظه براي واحدهاي امدادرساني بسيار سخت و مشکل است. حال جاي سوال دارد با توجه به تجربه ساختمان پلاسکو، اصناف و ديگر مجموعه‌هاي ذيربط چه اقداماتي را تا به امروز انجام داده‌اند.
در اين رابطه خسرو ابراهيمي‌نيا، رئيس ستاد ايمن‌سازي واحدهاي صنفي تهران به ايسنا گفت: در راستاي ايمن سازي واحدهاي صنفي قوانين مناسبي در گذشته وضع شده و در اين رابطه مشکلي وجود ندارد اما در بحث اجرايي، اصناف قدرت اجرايي و برخورد با متخلفان را ندارد. وي ادامه داد: در حال حاضر به واسطه بافت فرسوده برخي از مناطق شهر همچون بازار تهران مشکلاتي در راستاي ايمن سازي وجود دارد که براي حل اين مشکلات جلسات متعددي با دستگاه‌هاي مرتبط برگزار مي‌شود که مقرر شده در صورتي که واحدهاي صنفي به ايمن سازي نپردازند با دستور قضايي پلمب شوند.
رئيس ستاد ايمن سازي واحدهاي صنفي تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخي از واحدهاي صنفي و مراکز تجاري که موارد ايمن سازي را رعايت نکرده بودند، از مقام قضايي مهلت گرفته‌اند و با نظارت سازمان آتش نشاني به رفع نواقص مي‌پردازند. او يکي از مشکلات اساسي در عدم ايمن‌سازي واحدهاي صنفي قديمي‌را سيم‌کشي بسيار قديمي‌و بدون استاندارد دانست و يادآور شد: ساختمان‌هاي غير ايمن بسيار خطرناکي در منطقه ۱۲ وجود داشت که با دستور قضايي، استانداردسازي اوليه آنها صورت گرفته و با توجه به شرايط، راه بسيار طولاني در پيش است. وي ادامه داد: خطرات و حادثه براي ساختمان‌هاي تازه تاسيس نيز وجود دارد و بايد با ايمن‌سازي و تجهيز آن‌ها با دستگاه‌هاي ايمني از ريسک‌ها کاسته شود.
در همين حال حامد عسگري، وکيل پايه يک دادگستري درخصوص نوسازي بافت‌هاي فرسوده به باشگاه خبرنگاران جوان مي‌گويد که به منظور نوسازي اماکن تجاري و استفاده مالکان از بسته‌هاي تشويقي ويژه شهرداري، بايد از مالکان سرقفلي حمايت لازم به عمل آيد تا تبديل به مالکيت يکپارچه شوند. وي ادامه داد: اگر حق سرقفلي از حق مالکيت جدا نباشد و به تبع آن مالک سرقفلي و اعيان از يکديگر جدا نشوند، در اين شرايط سازمان‌هاي مربوطه مي‌توانند با ارايه بسته‌هاي پيشنهادي نوسازي براي مناطق داراي بافت فرسوده به طور نمونه طي يک فرآيند 20 ساله مشکلات سرقفلي مالکان رفع و اين مناطق فرسوده شهري نيز نوسازي شوند.
عسگري تصريح کرد: به دليل نامفهوم و گنگ بودن قوانين مربوط به سرقفلي مانند عدم اجازه مالک براي نوسازي محل تجاري خود و يا عدم توانايي در پرداخت بهاي سرقفلي به علت تعدد مالکان به مالک سرقفلي، تاکنون شرايط بازسازي اين مناطق ايجاد نشده که با توجه به شرايط بحراني بافت‌هاي فرسوده لازم است تا مسئولان براي اين موارد چاره‌انديشي کنند. اين وکيل پايه يک دادگستري با بيان اينکه با وجود توجه قانون‌گذار به موضوع نوسازي واحدهاي تجاري و تلاش‌هاي بسياري که از سوي سازمان‌هاي مختلف براي بهسازي مناطق شهري انجام شده است، گفت: تهران شهري است که بر روي گسل‌هاي خطرناکي بنا شده و با توجه به اينکه اکثر واحدها و انبارهاي تجاري، بازارهاي سنتي، پاساژها و مغازه‌هاي قديمي‌در مناطق فرسوده قرار دارند، بايد مشکلات سرقفلي اين واحدها در راه نوسازي حل شود
کارلوس کی‌روش در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، گفت: اگر قرار است به توافق برسیم، نباید اتفاقات گذشته دوباره تکرار شود و همان افراد به تیم ملی لطمه بزنند، در این صورت هیچ توافقی بین من و فدراسیون صورت نمی‌گیرد.
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، گفت: اگر قرار است به توافق برسیم، نباید اتفاقات گذشته دوباره تکرار شود و همان افراد به تیم ملی لطمه بزنند، در این صورت هیچ توافقی بین من و فدراسیون صورت نمی‌گیرد.
کارلوس کی‌روش در حاشیه تمرین امروز تیم ملی فوتبال در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هنوز کارهای ریکاوری باقی مانده است. امروز آخرین تمرین در مسکو است. کار بزرگ و بازی مهمی در پیش داریم. این جذاب‌ترین و مهمترین بازی این چند سال حضورم در ایران است و امیدوارم بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.
بازی با پرتغال مهمترین بازی تیم ملی است
وی در پاسخ به این سؤال که شاید بازی با پرتغال را بتوان یکی از مهمترین بازی‌های تاریخ ایران دانست، گفت: مطمئناً این مهم‌ترین بازی است. ما این حق را کسب کردیم که با تلاش بتوانیم به این مرحله برسیم. قبل از آمدن‌مان به روسیه کسی این رویا را برای ما متصور نمی‌شد، اما ما با بازی‌هایمان باعث شدیم تا این رویا همچنان زنده بماند. این یک مسئله خاص و متفاوت برای ما است.
توقع داریم داورانی با توانایی مناسب برای قضاوت این مسابقات در نظر گرفته شود
سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال که خیال همه از کادر فنی و بازیکنان راحت است اما نگران این هستیم که جذابیت پرتغال و بازیکنی مثل رونالدو باعث شود در صحنه‌های ۵۰-۵۰ سوت‌ها به سود حریف باشد و همان برخوردهای دوگانه در بازی با اسپانیا به وجود بیاید، اظهار داشت: ما هم نگران این موضوع هستیم. ما مربیان برای صحبت در این موارد در موضع خوبی نیستیم. مسابقه مقابل حریفانی مثل اسپانیا و آرژانتین آنقدر سخت است که ما توقع داریم داورانی با توانایی مناسب برای قضاوت این مسابقات در نظر گرفته شود.
به ناظر بازی با اسپانیا گفتم داور می‌خواهد من را بزند مشکلی نیست
کی‌روش افزود: در بازی ما مقابل اسپانیا همان‌طور که متوجه شدید داوری اهل آمریکای جنوبی که هم‌زبان با تیم حریف بود انتخاب شد. بازیکنان اسپانیایی دائم با او صحبت می‌کردند و او را تحت‌تأثیر قرار می‌داند. در رفتار داور دوگانگی مشهود بود، او با آنها با محبت و متأثر از رفتارشان صحبت می‌کرد اما هنگام صحبت با بازیکنان ما و دادن کارت‌های نابجا رفتار خشن داشت، حتی وقتی سمت داور چهارم رفتم، او طوری صحبت کرد که به ناظر بازی گفتم اگر می‌خواهد من را بزند مشکلی نیست.
هنوز علت خلق کمک‌داور ویدئویی را نمی‌دانم
وی در ادامه یادآور شد: هنوز علت خلق کمک‌داور ویدئویی را نمی‌دانم. این دوربین برای جلوگیری از خطاهای انسانی در نظر گرفته شده است. بارها صحنه‌ گل بازی با اسپانیا را دیدیم و هنوز متوجه نمی‌شویم معیارها چیست.
رویای یک ملت خیلی وقت است روی شانه های من است
سرمربی تیم ملی در مورد عملکرد خوب تیم ملی که باعث شد رهبر معظم ایران هم پیام تشکری صادر کند و حالا همه از تیم ملی انتظار دارند، گفت:رویای یک ملت خیلی وقت است روی شانه‌های من است و وظیفه من این است که بتوانم این رویا را به واقعیت تبدیل کنم. خیلی وقت است ما برای این رویا می‌جنگیم، برنامه‌ریزی کردیم تا به اهدافمان برسیم، اما بعضی از افراد به دنبال خراب کردن برنامه‌های ما هستند، فکر می‌کردند ما خواب هستیم در صورتی‌که ما یک سال برنامه منظمی را طراحی کرده‌ایم تا به آن برسیم ولی زندگی بدون آب و غذا بسیار سخت است. پس ما اهداف خوبی داشتیم که متأسفانه میسر نشد.
یک عده همیشه بی‌احترامی کردند و نگذاشتند برنامه‌های تیم ملی منظم پیگیری شود
کی‌روش در ادامه تأکید کرد: ما باید از گذشته و اتفاقاتی که افتاده درس بگیریم، زمانی که از جام جهانی برزیل برگشتیم، به جام ملت‌های استرالیا رفتیم و الان هم در روسیه هستیم. در این مدت هیچ اتفاقی در فوتبال ایران نیفتاده است؛ چراکه یک عده همیشه بی‌احترامی کردند و نگذاشتند برنامه‌های تیم ملی منظم پیگیری شود. در این ۸ سال هیچ تغییراتی صورت نگرفت ولی الان نمی‌خواهم راجع‌به این موضوع صحبت کنم. در حال حاضر تمام تمرکز روی بازی با پرتغال است. از صمیم قلب از کسانی که از تیم ملی حمایت کردند، از مردمی که همیشه برای تیم ملی آرزوی موفقیت کردند، دستانشان را می‌فشارم. متأسفانه روزهایی که از دست دادیم را نمی‌توانیم دوباره به دست بیاوریم و متأسفانه حافظه من بسیار قوی است و همه چیز یادم هست، ولی الان تمرکزم بیشتر برای بازی با پرتغال است.
برای توافق با فدراسیون مشکلی ندارم اما به شرطی که اتفاقات گذشته تکرار نشود
وی در پایان در خصوص اینکه تاج رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه روز گذشته تأکید کرد که با کی‌روش به توافق می‌رسیم تا در مسابقات جام ملت‌های آسیا به عنوان سرمربی حضور داشته باشد، گفت: الان زمان، زمانی نیست که بخواهیم راجع‌به آینده صحبت کنیم. زمان حال است و من تمام تفکرم برای بازی با پرتغال است. ما یک صحبت رسمی با رئیس فدراسیون داشتیم ولی الان وقتش نیست که راجع‌به این موضوع صحبت کنم ولی یادتان باشد هیچ اختلاف و مشکلی بین من و فدراسیون فوتبال وجود ندارد، ولی اگر قرار است به توافق برسیم، نباید اتفاقات گذشته دوباره تکرار شود و همان افراد به تیم ملی لطمه بزنند، در این صورت هیچ توافقی بین من و فدراسیون صورت نمی‌گیرد. اجازه بدهید من به فکر بازی با پرتغال باشم، بعداً راجع‌به همه چیز صحبت می‌کنیم
زنگنه در مصاحبه با تلويزيون بلومبرگ آمريکا خبرداد؛
وزير نفت توافق اوپک را به معني عرضه نفت بيشتر به بازارها ندانست و گفت: برخي کشورها مي‌توانند در چهارچوب سهميه خود در اوپک، توليدشان را افزايش دهند.
وزير نفت توافق اوپک را به معني عرضه نفت بيشتر به بازارها ندانست و گفت: برخي کشورها مي‌توانند در چهارچوب سهميه خود در اوپک، توليدشان را افزايش دهند.
به گزارش ايرنا، «بيژن زنگنه» در مصاحبه با تلويزيون بلومبرگ آمريکا در پاسخ به اين که آيا توافق سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) به معني عرضه نفت بيشتر به بازارها به ميزان 600 يا 700 هزار بشکه در روز نيست؟ اظهار کرد: ميزان پايبندي برخي اعضا مانند عربستان، قطر و ونزوئلا به توافق کاهش توليد نفت بيش از 100 درصد بوده است و اين کشورها مي‌توانند در چهارچوب سهميه، توليدشان را افزايش دهند.
وي در پاسخ به اين که چرا ايران نظر خود را عوض و در نهايت با افزايش توليد موافقت کرد؟ گفت: ما نظر خود را عوض نکرديم و پيشتر گفته بوديم با حذف مازاد عرضه نفت از بازارها مشکل نداريم و در پايان سال 2016 موافقت کرديم که نفت اوپک روزانه 1.2 ميليون بشکه کاهش يابد و اين کاهش بين اعضا تقسيم شد.
زنگنه ادامه داد: در ماه مه (ارديبهشت-خرداد) سطح پايبندي اوپک به توافق کاهش توليد 150 درصد بود يعني اعضا 50 درصد بيش از تبعيت کامل، از آن توافق حمايت کردند.
وزير نفت کشورمان تصريح کرد: اکنون ادامه اين توافق مورد موافقت و تاکيد قرار گرفت، يعني اعضا نمي‌توانند به هر اندازه که مي‌خواهند سطح توليد خود را افزايش دهند بلکه توليد بايد بر اساس سهميه باشد.
مقام ارشد نفتي کشورمان در پاسخ به اينکه آيا اين افزايش توليد يا به باور شما کاهش محدوديت توليد، يک پيروزي براي عربستان که از طرف آمريکا براي افزايش توليد نفت تحت فشار بود، نيست، تصريح کرد: آنها به طور رسمي‌چنين نگفته اند، اما بر اساس گزارش‌هاي دريافتي، فشارهايي بر اوپک يا شايد برخي اعضا بوده است. براي من عجيب است که رئيس جمهوري آمريکا برخي اعضاي اوپک مانند ايران را مجبور مي‌کند که صادرات نفت خود را کاهش دهند و آنها را تحريم مي‌کند و از سوي ديگر از اوپک مي‌خواهد تا کسري عرضه نفت را جبران کنند.
وي تاکيد کرد: اين اقدام رئيس جمهوري آمريکا، خلاف اصول بازار آزاد است و هيچ کس از آن سود نمي‌برد، زيرا نتيجه آن افزايش قيمت نفت است.
وزير نفت کشورمان گفت: اوپک يک سازمان مستقل است نه بخشي از وزارت انرژي آمريکا و براي اوپک خيلي بد است که از ترامپ دستور بگيرد.
زنگنه در پاسخ به سوال «پيش بيني شما از کاهش صادرات (نفت ايران) پس از شروع تاثير گذاري تحريم‌هاي آمريکا چيست؟» بيان کرد: ما سعي مي‌کنيم که از صادرات نفت خود محافظت کنيم و راه‌هاي زيادي براي توليد نفت و صادرات آن هست، اما من نمي‌توانم توضيح بيشتري بدهم.
وي پاسخ داد: نه ما فقط تلاش مي‌کنيم، هيچ کس نمي‌تواند به طور دقيق موقعيت را پيش بيني کند.
از زنگنه سوال شد، آيا مشتري‌هايي هستند که هنوز از ايران نفت مي‌خرند؟ و وي در پاسخ گفت: بله اغلب آنها هنوز از ايران نفت مي‌خرند، اما برخي پس از آنکه آمريکا نقل و انتقال پول به ايران يا بيمه حمل و نقل را ممنوع کرد، مشکلاتي پيدا کردند.
وزير نفت کشورمان همچنين در پاسخ به اين سوال که چه کساني خريد نفت از ايران را متوقف کرده اند؟ گفت: شرکت‌هايي مانند توتال و شل.
مقام ارشد نفتي کشورمان در مورد اينکه چه اتفاقي در ماه نوامبر (آبان - آذر) که تاثيرگذاري تحريم‌هاي آمريکا شروع مي‌شود، مي‌افتد؟ پاسخ داد: ما تلاش مي‌کنيم که مقاومت و از صادرات نفت خود محافظت کنيم.
وي در پاسخ به اينکه آيا شرکاي اروپايي تضمين‌هايي داده‌اند گفت: ما سعي مي‌کنيم مشتريان جديد پيدا کنيم، اولويت نخست ما محافظت از سطح صادرات نفت است.
زنگنه در پاسخ به اين که آيا روشي براي غلبه بر تحريم‌هاي آمريکا، تداوم فروش نفت به مشتريان و معاف شدن آنها از تحريم‌ها وجود دارد؟ گفت: هر روز دولت آمريکا مقررات جديدي وضع مي‌کند و ما خود را براي بدترين شرايط آماده مي‌کنيم.
خبرنگار بلومبرگ سوال کرد وقتي در زمان رياست جمهوري باراک اوباما برنامه جام اقدام مشترک (برجام) امضا و تحريم‌ها لغو شد، منافع زيادي براي اقتصاد ايران به ويژه در بخش نفت پديد آمد و اين بخش رشد کرد. براي اينکه اين رشد (پس از تحريم مجدد) ادامه يابد، چکار مي‌کنيد؟وزير نفت کشورمان تصريح کرد: من رد يا کتمان نمي‌کنم که تداوم رشد در بخش نفت سخت مي‌شود اما تا جايي که بتوانيم تلاش خواهيم کرد که صادرات نفت کاهش نيابد.
وي پرسيد، آيا ايران قصد دارد اقدام آمريکا براي تحريم اين کشور را تلافي کند؟مقام ارشد نفتي کشورمان تاکيد کرد: ما فقط مي‌توانيم با حفظ سطح صادرات نفت خود مقاومت کنيم و براي استفاده از پول نفتي که مي‌فروشيم راهي پيدا کنيم.
زنگنه در جواب اين که «شما گفتيد که شرکاي شما از تحريم‌هاي آمريکا معاف نمي‌شوند و به دنبال راه‌هاي ديگري (براي ادامه همکاري اقتصادي با آنها) هستيد، اين راه‌ها کدام است» اظهار کرد: نمي‌توانم در اين مورد چيزي بگويم چون اگر آمريکا بداند که ما مي‌خواهيم چکار کنيم، جلوي ما را مي‌گيرد. اما در عين حال، کار خود را مي‌کنيم
خبرنگار پرسيد: آيا کشور خاصي هست که ايران سرگرم مذاکره با آن در مورد يافتن راه‌هاي ديگري براي امکان پذير کردن معاملات است؟ وزير نفت کشورمان پاسخ داد: من نمي‌توانم بگويم که چطور و کي مي‌خواهيم تاثير تحريم‌هاي آمريکا را کاهش دهيم.
خبرنگار بلومبرگ پرسيد: آيا معاملات تهاتري کالا با کالا با روسيه، يکي از اين راه حل‌هاست؟ زنگنه پاسخ داد: ما قرارداد معامله کالا با کالا با روسيه نداريم بلکه با اين کشور قراردادي امضا کرده‌ايم که بر اساس آن نفت مي‌فروشيم، پول مي‌گيريم و سپس 50 درصد اين پول را از روسيه کالا وارد مي‌کنيم.
وي در مورد اين که «نظرتان در مورد قيمت 75 دلار در هر بشکه نفت چيست» گفت: قيمت 70 دلار در هر بشکه براي نفت را مناسب مي‌دانيم و نمي‌خواهيم به مصرف کنندگان فشار وارد بيايد و در عين حال مي‌خواهيم ما نيز پول کافي براي سرمايه گذاري و تامين بودجه مورد نياز خود داشته باشيم.
به گزارش ايرنا، وزيران نفت کشورهاي اوپک و هم پيمانان غيراوپک اين سازمان آخر هفته گذشته در مورد توليد نفت در وين با يکديگر گفت و گو و موافقت کردند که رقم کاهش يک ‌ميليون ‌و 800 هزار بشکه مورد توافق رعايت شود و ميزان کاهش بيش ‌از ‌حد که در حدود يک ميليون بشکه پيش‌بيني مي‌شود، در بازار جبران شود
رييس سازمان بازرسي قول داد؛
رئيس سازمان بازرسي کل کشور در حاشيه بازديد از گروه صنعتي ايران‌خودرو برنامه‌هاي اين سازمان را براي از بين بردن قيمت‌هاي کاذب خودرو تشريح کرد.
به گزارش ايسنا، قاضي ناصر سراج در حاشيه بازديد از گروه صنعتي ايران‌خودرو اظهار کرد: بعد از افزايش ناگهاني قيمت خودرو سازمان بازرسي کل کشور به طور مستمر در دو گروه بزرگ خودروسازي کشور حضور داشته و ارتباط مستقيمي‌با مديرعامل ايران خودرو و ساير مديران خودروساز داشتيم تا تمهيداتيصورت گيرد و اقدام عاجلي راجع به شکستن فضاي قيمت خودرو که افزايش سرسام آوري در حاشيه بازارداشته، انجام شود. رئيس سازمان بازرسي کل کشور با اشاره به مذاکرات اين سازمان با شرکت‌هاي خودروساز داخلي، گفت: با ورود سازمان، شرکت‌هاي خودروساز هم برخورد مثبتي داشتند و قول مساعد همکاري درباره افزايش توليد خودرو و عرضه به بازار داده‌اند و همان طور که امروز شاهد بوديد، در برخي خطوط توليد مانند خط پژو توليد 206 کارگران عنوان کردند که سه شيفته کار مي‌کنند. همچنين سازمان درباره عرضه خودرو توسط خودروسازهاي داخلي از طريق فروش اينترنتي ورود کرده و بررسي‌ها درباره ميزان توليد و عرضه خودرو از سوي خودروسازها ادامه دارد.
قاضي سراج با تاکيد بر حمايت از خودروسازان داخلي گفت: با توجه به بيانات و فرامين مقام معظم رهبري درباره حمايت از توليد داخلي که اتفاقا شعار سال هم است، همه وظيفه داريم از توليد داخل حمايت کنيم. سازمان بازرسي کل کشور نيز در راستاي اين سياست، وارد بازار خودرو شده و تلاش دارد از خودروساز داخلي حمايت کند.
وي با اشاره به کاهش قيمت خودرو طي چند روز اخير گفت: البته سازمان بازرسي به اين مقدار کاهش قيمت خودرو در بازار قانع نيست و اين مسير را تا واقعي شدن قيمت خودرو ادامه خواهد داد. رئيس سازمان بازرسي کل کشور همچنين از قول مساعد خودروسازهاي داخلي در عرضه سريع خودرو خبر داد و گفت: امروز قرار است ايران خودرو از ساعت 11 صبح اقدام به فروش اينترنتي خودرو به قيمت تعيين شده از سوي شوراي رقابت کند و شهرونداني که مايل به خريد خودرو هستند مي‌توانند خودروي مورد نظر خود را ثبت نام کنند. البته مقرر شده که سايت براي فروش خودروهاي مختلفمرحله به مرحله بازگشايي شود و ثبت نام طي چند روز براي مدل‌هاي مختلف خودرو اين شرکت ادامه خواهد داشت. وي افزود: توافقي که انجام شده است اين بود که خودروسازان سعي کنند خودرو را به دست مصرف کننده واقعي برسانند و حتي کنترل کنند چنانچه خودرويي تحويل نمايندگي‌ها داده مي‌شود، به دست مصرف‌کننده برسد تا ان‌شاءا... بازار خودرو دست دلال‌ها نيفتد و از اقدامات عوامل خارجي و داخلي که به دنبال برهم زدن بازار هستند، جلوگيري شود. قاضي سراج خاطرنشان کرد: همچنين توافق کرده‌ايم که خودروسازان از طريق کنترل سامانه ثبت نام و فروش نظارت کنند تا با هر کد ملي به شخص حقيقي و مصرف کننده واقعي، يک خودرو تحويل داده شود. با اين اقدامات اميدواريم قيمت خودرو را به حداقل ممکن کاهش دهيم و با حذف دلالان از اين بازار، همه مردم بتوانند از خودرو داخلي استفاده کنند. رئيس سازمان بازرسي کل کشور همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار درباره احتکار خودرو گفت: من نيز اين موضوع را شنيده‌ام. سازمان بازرسي موضوع را بررسي کرده است و انشاءا... در آينده نزديک درباره اين موضوع نظر نهايي خود را اعلام خواهد کرد
عراقچي نسبت به آينده برجام ابراز اميدواري کرد؛
معاون سياسي وزير امور خارجه با اعلام اينکه سه کشور اروپايي و اتحاديه اروپا به ما قول دادند که يک بسته عملي براي حفظ برجام و تامين منافع و خواسته‌هاي ايران از برجام ارائه دهند گفت: اميدواريم که تا آخر ماه ميلادي جاري اين بسته به ما داده شود. در حال حاضر اروپايي‌ها به کمک روسيه و چين در تلاش هستند که اين بسته پيشنهادي را تهيه کنند به نحوي که ايران بتواند به فروش نفت خود، دريافت پول نفت، تبادلات بانکي، حمل و نقل، بيمه و ... ادامه دهد.
به گزارش ايسنا، سيدعباس عراقچي گفت: برجام به دليل خروج آمريکا از اين توافق بين‌المللي در يک شرايط غيرعادي به سر مي‌برد و ما و ديگر اعضاي برجام در تلاش هستيم که اگر بشود برجام به مسير خود ادامه دهد و اگر نشد به وضعيت قبل برجام و حتي فراتر از آن برمي‌گرديم.
وي با بيان اين که حيات ايران وابسته به برجام نيست، گفت ما بر اساس منافع ملي کشور تصميم مي‌گيريم چه در برجام بمانيم و يا از آن خارج شويم.
وي با بيان اين که ما براي هر شرايط و سناريويي از آمادگي لازم برخوردار هستيم و رييس جمهور دستورات لازم را به دستگاه‌هاي اقتصادي و ديگر دستگاه‌هاي مسئول داده‌اند افزود: حتي اگر از برجام خارج شويم شرايط ما به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود. ما با برجام و يا بدون برجام به مسير پرعزت خود ادامه مي‌دهيم و حيات جمهوري اسلامي‌وابسته به برجام نيست.
سيد عباس عراقچي گفت: برجام دو پايه دارد که پايه اول فعاليت‌هاي هسته‌اي آن است و پايه دوم آن بر موضوع رفع تحريم‌هاست و تعادل برجام بر روي اين دو پايه است و هر کدام از اين دو پايه بخواهد از بين برود يا متزلزل شود برجام نيز متزلزل مي‌شود و ما اکنون نيز در اين شرايط به سر مي‌بريم.
وي با تاکيد بر اينکه تعادلي که در برجام وجود داشت تعادل بسيار حساس و ظريفي بود که در طول مذاکرات هسته‌اي به دست آمده بود تاکيد کرد: در مصاحبه‌ اخير با يورونيوز گفتم که برجام در اتاق مراقب‌هاي ويژه است؛ اين يک واقعيت است. شرايطي که وجود دارد اين است که برجام از حالت طبيعي و متعادل خود خارج شده است.
اين ديپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: کشورهاي اروپايي از ايران درخواست کردند که در برجام بماند و ايران نيز به آن‌ها پاسخ داد که اگر آن‌ها بتوانند منافع ايران در برجام را تامين کنند ما مي‌توانيم بحث ماندن در برجام را بررسي کنيم. ما در همين راستا چند هفته به ديگر اعضاي برجام فرصت داديم که سازوکاري را تهيه کنند که منافع ايران در برجام را تامين کنند و اگر آن‌ها نتوانند اين کار را بکنند ما تصميم ديگري مي‌گيريم. در حال حاضر چند هفته است که به صورت فشرده مذاکراتي را با طرف‌هاي اروپايي، چين و روسيه داريم و اين مذاکرات هر روز در حال انجام است. سه کشور اروپايي که در برجام هستند و همچنين اتحاديه اروپا به ما قول داده است يک پکيج عملي را براي تامين خواسته‌هاي ايران و منافع کشورمان از برجام ارائه دهند و ما اميدواريم که تا آخر ماه جاري ميلادي که چند روز از آن باقي مانده است اين بسته به ما داده شود. کاري که اروپا به کمک چين و روسيه مي‌خواهد انجام دهد اين است که ايران بتواند به بحث فروش نفت خود، دريافت اين فروش، تبادلات بانکي، حمل و نقل و... ادامه دهد
سرمقاله
يعقوب شيوياري
عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي‌
 امروزه بحث بخشودگي جرايم بيمه‌اي کارفرمايان از سوي سازمان تامين اجتماعي مطرح مي‌شود. يکي از جدي‌ترين مشکلات کارفرمايان، ناتواني در پرداخت حق بيمه است و اگر به کارگاهها مراجعه کنيم، کارفرمايان بسياري وجود دارند که توان پرداخت حق بيمه را ندارند، چه برسد به اينکه بخواهند جريمه ديرکرد هم بدهند. بنابر اين بخشودگي جرايم کارفرمايان اقدام بسيار مناسبي بوده است. نکته مهم بحران در صنايع و بنگاههاي اقتصادي است. کارفرماياني را سراغ داريم... که به دليل ناتواني در پرداخت مطالبات دولتي مانند بهره بانکي، ماليات و حق بيمه، کارشان به تعطيلي کشيده و با مشکلات بسياري دست به گريبان شده اند. در اين شرايط جرايم ديرکرد بحران آفرين خواهد بود زيرا وقتي کارفرمايي توان پرداخت اصل ديون را به صورت ماهيانه ندارد، چگونه آقايان انتظار دارند جريمه را هم بپردازد؟ بخشنامه سازمان تامين اجتماعي مبني بر بخشودگي جرايم کارفرمايان روح تازه‌اي به بنگاههاي اقتصادي مي‌دمد به ويژه آنهايي که مدتهاست حق بيمه را پرداخت نکرده‌اند و اکنون مبالغ حق بيمه آنان با جرايم ديرکرد چندين برابر شده است. بي شک پرداخت نشدن حق بيمه به زيان کارگر، کارفرما و سازمان تامين اجتماعي است. وقتي کارفرما حق بيمه را پرداخت نکند، سازمان تامين اجتماعي در ايجاد تناسب بين کارگر و کارفرما دچار مشکل مي‌شود زيرا بايد حق بيمه را از کارفرما بگيرد تا به کارگر خدمات بدهد و از سوي ديگر نقدينگي تامين اجتماعي نيز با مشکل رو به رو مي‌شود. بنابراين سه بخش بزرگ کشور دچار چالش مي‌شوند. بخشودگي جرايم به نفع دولت نيز مي‌شود. زيرا دولت در اشتغالزايي مشکل دارد و بيکاري پاشنه آشيل دولت است. در نتيجه هنگامي‌که بنگاه اقتصادي با انبوهي از بدهي‌ها رو به رو شود، ناچار به تعديل نيرو يا محدود کردن توليد خواهد شد که تبعات بدي براي اشتغالزايي کشور دارد. البته شناسايي بنگاههايي که توان پرداخت حق بيمه را ندارند، بايد در اولويت قرار گيرد زيرا اين نگراني وجود دارد که کارفرماياني که توان مالي لازم را براي پرداخت به موقع حق بيمه دارند، از اين کار خودداري کنند و چشم انتظار بخشودگي جرايم کارفرمايي شوند. به همين دليل سازمان بايد به صورت کارشناسي شده کارفرمايان را شناسايي کند تا پرداخت نکردن حق بيمه به صورت روال در بنگاههاي اقتصادي در نيايد.
یادداشت
سيد حجت‌هاشمي‌يركي
كارشناس ارشاد بازاريابي
و مدير روابط عمومي
هر سازماني از بدو تاسيس دغدغه‌اي جز ديده شدن و شهرت ندارد . اين سازمان چنانچه آشکار باشد يا پنهان، عمومي‌باشد يا خصوصي ، مختص به عموم مردم باشد يا سري و براي اهداف خاصي دنبال آن است که اعتماد مخاطبان خود را جلب کند و سازماني که نتواند اعتماد ديگران را جلب کند سازماني شکست خورده و بحران زده است . شهرت سازماني از جمله واژه‌هايي است که محل بحث‌هاي زيادي بين کارشناسان شده است....اجزاء شهرت سازماني:
شهرت سازماني سه جزء اساسي دارد که در واقع مي‌توان گفت شهرت سازماني با استفاده از اين موارد است که مي‌تواند شهرت سازماني باشد: تشخيص نام، احساس کلي از بنگاه و تداعي‌کننده‌هاي شرکت.
1- تشخيص نام
شهرت سازمان زماني وجود دارد که عامه مردم در باب آن فکر کنند. مفاهيم مربوط به شهرت، از طريق قابليت مشاهده، تشخيص‌ و آگاهي عمومي‌به سادگي فهميده مي‌شوند. در تحقيقات سازماني از اصطلاحاتي خاص براي مفهوم قابليت مشاهده استفاده مي‌شود. قابل مشاهده بودن در رسانه‌ها، به ياد آورده شدن، تشخيص، دانش و آگاهي، همه نشان‌دهنده وضعيتي از بحث تشخيص عمومي‌هستند. مفهوم تشخيص عمومي‌براي درک شهرت، مهم و اساسي است و وجودش براي يک شخص به سادگي يک واقعيت پيش‌ساخته نيست، بلکه اين عامل را بايد همراه با ساير عوامل ديد. براي مثال، بنگاه‌هايي که شهرت دارند آن‌هايي هستند که به صورت عمومي‌تشخيص داده مي‌شوند، خصوصيت متمايز‌کننده‌اي دارند، معروف هستند، صاحب ميزان بالايي از قابليت رؤيت مي‌باشند و به موضوعاتي مي‌پردازند که مورد علاقه عامه مردم است
2- احساس کلي از بنگاه
مفهوم تداعي‌کننده‌هاي شرکت، براي اولين بار در بازاريابي، توسط براون و داسين‌، به عنوان شناخت احساسات در نظر گرفته شد و به‌مانند واژه‌‌اي چتري، دربرگيرنده شهرت و سيما بود. با بررسي موضوعات رفتار شناختي شهرت، برنز و فان ريل دريافتند که تعداد شيوه‌هايي که با آن‌ها تداعي‌کننده‌هاي شناختي طبقه‌بندي مي‌شوند، بسيار زياد است؛ اما آن‌ها براي تمايز بين انواع تداعي‌کننده‌هاي شرکت، بر روي سه مفهوم اساسي توافق کردند: انتظارات اجتماعي، شخصيت شرکت و اعتماد.
3- تداعي‌کننده‌هاي شرکت
تداعي‌کننده‌هاي شرکت، به عنوان موضوعات شناختي، که در رابطه با بنگاه است، در نظر گرفته مي‌شوند. شرکت‌هاي بسيار معتبر مانند مجله فورچون هشت تداعي‌کننده را در نظر مي‌گيرند که بر‌اساس آنها درباره بنگاه‌ها قضـاوت مي‌شود. اين تداعي‌کـننده‌ها عبارت‌اند از‌:
- کيفيت مديريت
- کيفيت محصولات و خدمات
- نوآوري
- ارزش سرمايه‌گذاري بلندمدت
- مخاطبان مالي
- توانــايي براي جـذب و نگهـداري افـراد با استعـداد
- مسئوليت‌پذيري در قبال جامعه
- استفاده آگاهانه از دارايي‌ها
اعتماد عامل قوي در حفظ شهرت سازماني
براي بوجود آمدن و حفظ شهرت سازماني بايد مخاطبان سازمان به اعتماد کامل به سازمان برسند و به نيروي انساني، کالا و خدمات و ماهيت سازمان اعتماد کنند و در غير اين صورت شهرت سازمان به سرعت از بين رفته و به يکي از منفور ترين‌ها تبديل مي‌شود .
اعتماد از جمله مفاهيمي‌است که بر سر چيستي آن توافق و تفاهمي‌اندک وجود دارد. اما در کليت ماجرا، گيدنز، ضمن بر شمردن تعريف لومان از اعتماد، متذکر
گرديده است که «هر کجا که اعتماد مطرح باشد فرد براي تصميم گيري در پيش گرفتن يک مسير کنش خاص، شقوق گوناگوني را آگاهانه در ذهن دارد». او اعتماد و مفاهيم ملازم با آن را در چندين عنصر مفهوم بندي مي‌‌کند:
اعتماد را مي‌توان به عنوان اطمينان به اعتماد پذيري يک شخص يا نظام با توجه به يک رشته پيامدها يا رويدادهاي معين تعريف کرد.
اعتماد اساساً به احتمال وابسته است. اعتماد هميشه بر اعتماد‌پذيري در برابر پيامدهاي محتمل دلالت مي‌کند، چه اين پيامدها به کنش‌هاي افراد ارتباط داشته يا به عملکرد نظام‌ها مربوط باشند. در مورد عوامل انساني اعتماد براي فرد عواقب روانشناختي دارد زيرا احتمال دارد که از اين اعتماد لطمه اخلاقي ببيند.
اعتماد مي‌تواند معطوف به نشانه‌هاي نمادين يا تخصصي باشد. اين اعتماد نيز مبتني بردرستي اصولي است که شخص از آن‌ها بي‌خبر است. اعتماد به کارکرد شايسته نظام‌ها مربوط است نه به عملکرد واقعي‌شان.
اعتماد به غيبت در زمان و مکان ارتباط دارد، زيرا نيازي به اعتماد به کسي که فعاليت‌هايش در معرض ديد هستند نداريم. پس اعتماد تمهيدي براي تطبيق با آزادي‌هاي ديگران است؛ اما شرط اصلي مورد نياز براي اعتماد نه فقدان قدرت، بلکه کمبود اطلاعات کامل است.
به‌طور کلي، روان‌شناسان اعتماد و فرآيند اعتماد را به عنوان يکي از پايه‌هاي اساسي از توسعه فردي توصيف کرده‌اند. امروزه انديشمندان ديگر رشته‌ها، خٌصوصاً مديريت بازرگاني، فرآيندهاي اعتماد را در محيط‌هاي تجاري و بازرگاني، به عنوان استراتژي، مشارکت و رفتار سازماني فراگير توصيف مي‌کنند.
اعتماد متصل کننده مدلهاي شهرت سازماني
در تئوري‌هاي شهرت سازماني مدل‌هاي مختلفي وجود دارد. اما عامل پيوند اين مدل‌ها واژه اعتماد اسست . که مهمترين آن عبارت از :
- تئوري ديده شدن
- تمايز
- اصالت
- شفافيت
- پايداري
پنج بُعد در مدل شهرت تماماً با يکديگر ارتباط متقابل داشته و با تأثيراتي که در رفتار، ارتباطات و نمادها دارند، درهم تنيده‌ شده‌اند. رابرتز و داولينگ نشان مي‌دهند که شرکتهايي که شهرت خوبي دارند، در تقويت آن شهرت از طريق ارتباطات بازاريابي و شرکتي (براي مثال، تبليغات برند) فعالترند. در زمينه تصاحب مالکيتها، شهرت به سرعت پيشتاز مي‌شود. در تصاحب مالکيتهايي همانند تصاحب کرافت توسط فيليپ موريس يا تصاحب روونتري مکنتاش Rowntree Macintosh توسط نستله، ارزش واقعي شرکت بشدت زيادي سبب افزايش ارزش دفتري آن مي‌شود.
تمايز يک سرمايه ارزشمند است که به عنوان "خوشنامي” شناخته مي‌شود و شامل نام برندها، لوگوهاي شرکت و وفاداري مشتري است. در کل، براي سنجش برندها به اين روش عمل مي‌شود که ارزش برندها را در ترازنامه قرار مي‌دهند، اما تا چه حدي مي‌توان خوشنامي‌را به جنبه‌هاي بصري هويت نسبت داد. در تحليلهاي اينتربرند در مورد ارزشمندترين برندها، قدرت برندها بر اساس عواملي چون رهبريت، ثبات، بازار، بين‌المللي بودن، روندها، حفاظت و حمايت قانوني سنجيده مي‌شود. اين سنجشها براي مشخص کردن درجه نفوذ در بازار، توزيع و دادن مجوز، و ارزيابي ارزش نام تجاري است و متخصصاني از حوزه‌هاي بازاريابي، حسابداري، امور مالي و قانوني به آنها مي‌پردازند.
ارزيابي هويت بصري در شناسايي نقاط ضعف سازماني مفيد است و هويت بصري ضعيف ممکن است نشانه يک شرکت بيمار باشد. هويت بصري جديد يک شرکت هر چقدر هم قوي باشد بايد بخشي از رويکرد يکپارچه در جايگاه‌سازي مجدد سازمان باشد. نمادها همچون لوگو، نام و گرافيکها به وضوح در ابراز وجور سازمان سودمند هستند، اما مهمترين موضوع براي مديريت بشمار نمي‌آيند. ارتباطات شرکت به طور فزاينده‌اي استراتژيک مي‌شود. برند شرکت-نماد بصري، همچنين اتصالهاي آن به کالاها و خدمات- بايد به خوبي مديريت شود زيرا جنبه‌هاي فراواني براي تمايز شرکت در برابر رقبا فراهم مي‌آورد.
نتيجه گيري
سزمان تئوري‌هاي شهرت سازماني داراي مدلهاي مختلفي هستند که در يک مفهوم با هم پيوند دارند و آن مفهوم اعتماد است . سازماني که نتواند شفافيت، اصالت ، پايداري و جاه طلبي قانوني و تمايزي با سازمانهاي پيراموني نداشته باشد ، چگونه مي‌تواند اعتماد مخاطبان خود را جلب کند . در واقع مخاطبان زماني به يک سازمان اعتماد مي‌کنند که بتواند در بلند مدت خود را تثبيت کند و اعتماد اطرفايان را جلب کند . لذا حلقه مفقوده سازمان است
رئيس کل سازمان امور مالياتي کشورخبر داد:
رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور از تشکيل کارگروه ويژه برخورد مالياتي قاطع با سوداگران بازار ارز، سکه، مسکن و خودرو خبر داد.
به گزارش ايرنا از سازمان امورمالياتي کشور، «سيد کامل تقوي نژاد» با اشاره به دستور رييس جمهوري در جلسه ساماندهي بازار و بررسي نوسانات اخير در قيمت برخي کالاهاي مورد نياز مردم، گفت: پس از دستور رييس جمهوري و وزير امور اقتصادي و دارايي مبني بر برخورد قاطع مالياتي با سوداگران اقتصادي، کارگروه تخصصي با هدف رصد مالياتي بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن در سازمان امور مالياتي کشور تشکيل شده است.
وي در با اشاره به مکاتبات سازمان امور مالياتي با مراجعي چون بانک مرکزي، دستگاه‌هاي نظارتي، وزارت صنعت، معدن وتجارت و ساير دستگاه‌هاي ذيربط براي دريافت اطلاعات مورد نياز، گفت: بيش از 6 ميليون و 400 هزار رکورد اطلاعات مرتبط با خريد و فروش ارز، سکه و خودرو در پايگاه اطلاعات سازمان امور مالياتي، سازماندهي شده و به روزرساني اين اطلاعات نيز در دست پيگيري است.
تقوي نژاد اضافه کرد: در اين کارگروه مقرر شد اطلاعات مرتبط با خريد و فروش ارز، سکه و خودرو و به‎ روز رساني آنها برابر اتفاقات امسال از ناحيه بانک مرکزي و ساير مراجع ذيربط، پيگيري و پس از تحليل اطلاعات اخذ شده، فرايند رسيدگي و تشخيص پرونده‌هاي مذکور براي مطالبه ماليات حقه انجام شود.
وي همچنين درباره رصد بازار سکه نيز گفت: اطلاعات مرتبط با پيش فروش سکه با اطمينان از احراز هويت خريداران حقيقي و حقوقي و اصالت سنجي اطلاعات توسط مراجع ذيربط، پيگيري و نتايج حاصل جهت تشکيل پرونده‌هاي مالياتي و يا تکميل پرونده‌هاي موجود و به تبع آن انجام فرايند رسيدگي و مطالبه ماليات، در دستور کار سازمان امور مالياتي قرار گرفته است.
رئيس کل سازمان امور مالياتي اظهار داشت: براي گسترش تعاملات و همگرايي و هم افزايي ظرفيت‌هاي مبارزه با فرار مالياتي و پولشويي در کشور، شناسايي و عضويت نمايندگان سازمان در کارگروه‌هاي فعال و مرتبط با موضوع بحث، به صورت جدي پيگيري مي‌شود.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: براي تسهيل و تسريع فرايند رسيدگي و تشخيص پرونده‌هاي مالياتي مرتبط با سوداگران بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن، گروه‌هاي رسيدگي خاص متشکل از ماموران متخصص و زبده مالياتي تشکيل و انجام اين مهم، خارج از رويه‌هاي مرسوم اداري خواهد بود. به گفته تقوي نژاد، دستورالعمل‌ها و مقررات مرتبط با ماليات، ارز و سکه با هدف تسريع و تسهيل فرايند رسيدگي، بازنگري و در صورت لزوم بازنويسي خواهد شد. رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور با اشاره به مقوله جرم انگاري فرار مالياتي در اصلاحيه قانون ماليات‎هاي مستقيم، بر اقامه دعوي عليه مرتکبان فرار و جرايم مالياتي به استناد موضوع ماده 274 قانون مذکور تاکيد کرد.
به گزارش ايرنا، 28 خرداد جلسه‌اي با عنوان ساماندهي بازار و بررسي نوسانات اخير در قيمت برخي کالاهاي مورد نياز مردم با حضور رييس‌جمهوري مسوولان دستگاه‌هاي ذي‌ربط تشکيل شد. رييس جمهوري در اين جلسه تاکيد کرد که هزينه‌ سودجويي عده‌اي نبايد بر دوش مصرف‌کننده باشد و مبناي افزايش قيمت کالاها و خدمات نبايد فراتر از نرخ تورم باشد؛ هر چند اين گزاره چندان قابل دفاع نيست، چرا که تورم از نوسانات قيمت‌ها محاسبه مي‌شود و نه بالعکس. يعني نمي‌توان فرض کرد که نرخ تورم يک عدد دستوري و ثابت است و قيمت باقي کالاها بايد متناسب با آن نرخ نوسان کند.
رييس‌جمهوري به فعالان اقتصادي که دنبال سود بادآورده در کالاهاي مورد نياز مردم هستند هشدار دارد که منتظر عقوبت مالياتي خود نيز باشند.
به گزارش ايرنا، يکي از راه‌هاي شناسايي فرار مالياتي، رصد تراکنش‌ها و حساب‌هاي بانکي است که به گفته مسعود کرباسيان وزير امور اقتصادي و دارايي اکنون 80 درصد نظام بانکي همکاري لازم را در اين خصوص با سازمان مالياتي دارد.