ايران در توليد ريل خودکفا شد
قائم‌مقام راه‌آهن با بيان اينکه از توان داخل براي مقابله با تحريم‌ها استفاده مي‌کنيم گفت: در بحث توليد ريل، بوژي، علائم و ارتباطات، تراورس، پابند، واگن باري و... ايران به خودکفايي رسيده است. حسين عاشوري درخصوص تأثير تحريم‌ها بر حمل‌ونقل ريلي کشور، اظهار کرد: در حوزه زيرساخت و فني خوشبختانه بخش زيادي توليد داخل است و مشکلي در اين حوزه نداريم. وي با بيان اينکه تأمين قطعات تنها جايي است که مقداري براي راه‌آهن گلوگاه است، تصريح کرد: در گذشته و در زمان تحريم، قطعات را تأمين مي‌کرديم. راه دور زدن تحريم‌ها را مي‌دانيم فقط اين کار مقداري هزينه‌ها را افزايش مي‌دهد. وي گفت: ايران در توليد ريل خودکفا شده است.



ورود هواپيماهاي بالاي 10سال ممنوع شود
عضو کميسيون عمران مجلس گفت: شرکت‌هاي هواپيمايي به جاي خريد هواپيماهاي فرسوده از شرکت‌هاي خارجي، هواپيماهاي نو اجاره کنند. مجيد کيان‌پور با بيان اينکه دولت بايد مانع ورود هواپيماهاي با سن بيش از 10 سال به کشور شود، گفت: ورود هواپيماهاي با سن بالا به صنعت هوايي کشور، زمينه‌ساز افزايش تأخيرات هواپيماها مي‌شود. وي ادامه داد: شرکت‌هاي هواپيمايي به جاي خريد هواپيماهاي فرسوده از شرکت‌هاي خارجي بايد به دنبال راهکار بهتري باشند به‌عنوان مثال مي‌توان با اجاره کردن هواپيماهاي نو تحريم‌ها را دور زد. کيان‌پور افزود: اجاره هواپيماها يکي از مناسب‌ترين راه‌ها جهت افزايش خدمت‌رساني به صنعت هواپيمايي است که اميدواريم دولت و سازمان هواپيمايي کشور اين برنامه را در اولويت قرار دهند.



توسعه زيرساخت‌هاي ريلي بندر امام
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: بعد از بندر شهيد رجايي اولويت ما توسعه بندر امام است، زيرا که عمده کالا‌هاي فله‌اي ما از طريق اين بندر وارد مي‌شود. محمد راستاد بيان کرد: بايد از ظرفيت ساير شقوق حمل و نقل براي توزيع کالا استفاده شود به خصوص بخش ريلي که باعث ايجاد مزيت‌هاي رقابتي در بنادر مي‌شود. وي در ادامه افزود: سازمان بنادر ايران براي اولين بار اين مزيت حمل و نقل را در دستور کار قرار داده است. راستاد تصريح کرد: تمرکز ما در بندر شهيد رجايي است و سعي مي‌کنيم با مشارکت داخلي و خارجي مذاکرات جديد را شروع کرده تا زيرساخت‌هاي ريلي در اين بندر توسعه يابد
تخفيف‌ تعرفه‌ صادرات تا‌ ۷۰ درصد
در بنادر خزر
معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي جزئيات مشوق‌ جذب سرمايه‌گذار و توسعه صادرات و ترانزيت در بنادر شمالي کشور را تشريح کرد و گفت: تخفيفات تعرفه‌اي تا سقف ۷۰ درصد بابت رشد صادرات در بنادر شمالي کشور اعمال شد. محمدعلي حسن‌زاده‌ در گفتگو با فارس، درباره تمهيدات سازمان بنادر و دريانوردي براي افزايش صادرات از بنادر شمالي کشور و توسعه بنادر خزر در ايران اظهار داشت: کل بنادر حاشيه خزر در ايران، استعداد رشد تخليه و بارگيري را دارا هستند که در اين باره مي‌توان به بنادر اميرآباد، آستارا، نوشهر، فريدون‌کنار و انزلي به عنوان بنادر مهم تجاري در حوزه صادرات اشاره کرد. وي افزود: ظرفيت‌هاي صادرات و واردات (تخليه و بارگيري) در اين بنادر مطلوب ارزيابي مي‌شود و هيچ محدوديت ظرفيتي با توجه به سرمايه‌گذاري‌هايي که سازمان بنادر و دريانوردي در سالهاي گذشته در اين بنادر انجام داده است، وجود ندارد. حسن‌زاده ادامه داد: در حال حاضر تخفيفات تعرفه‌اي تا سقف 70 درصد براي ارتقاي صادرات از بنادر شمالي کشور اعمال شده است؛ تلاش سازمان بنادر و دريانوردي بر اين است که هزينه تمام شده خدمات بندري را به حداقل برساند که صادرات از طريق بنادر شمالي افزايش يابد.
تحريم‌ها مشکلي براي همکاري ريلي
ايران و چين ايجاد نمي‌کند
مدير فروش شرکت CRRC چين با بيان اينکه «ما از پيشنهادات امريکاه استفاده نمي‌کنيم» گفت: تحريم‌هاي مجدد امريکا عليه ايران مشکل بزرگي براي همکاري‌هاي في‌مابين نخواهد بود. پو لينگ مدير فروش شرکت لجستيکي CRRC در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي ضمن ابراز علاقه و اميدواري نسبت به ادامه همکاري‌ها با صنعت حمل‌ونقل ريلي ايران علي رغم تحريم‌هاي مجدد امريکا عليه ايران اظهار داشت: شرکت هلدينگ CRRC در زمينه‌هاي ساخت قطارهاي پر سرعت، مترو، لکومتيو‌هاي ديزلي و الکتريک و قطعات و ملزومات آن فعاليت مي‌کند. وي زمينه فعاليت‌ در حوزه حمل‌ونقل ريلي ايران را قطارهاي پرسرعت، مترو و لکوموتيو‌هاي ديزلي عنوان کرد و گفت: شرکت CRRC يکي از بزرگترين شرکت‌هاي فعال در بازار حمل‌ونقل ريلي جهان محسوب مي‌شود و با توجه به قدمت ۱۰۰ ساله اين شرکت که از ادغام شرکت‌هايCNR و CSR تشکيل شده است، سهم بزرگي در بازار ريلي جهان دارد و کشورهاي آرژانتين، استراليا، کنيا، عربستان، تايلند و برخي کشورهاي اروپايي مشتريان محصولات اين شرکت محسوب مي‌شوند. مدير فروش شرکت CRRC در پاسخ به اين سوال ‌که تحريم‌هاي مجدد امريکا تصريح کرد: ما از پيشنهادات امريکاه استفاده نمي‌کنيم و اين طور به نظر مي‌رسد که تحريم‌هاي مجدد امريکا عليه ايران مشکل بزرگي براي همکاري‌هاي في‌مابين نخواهد بود. زيرا محصولات اين شرکت در داخل کشور چين توليد مي‌شود.
ورود تاثيرگذار سازمان بازرسي به بازار مسکن
سخنگوي کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي مجلس ورود سازمان بازرسي به مسائل مربوط به بازار مسکن ز را مثبت ارزيابي کرد. به گزارش تسنيم، رحيم زارع با بيان اين‌که يکي از مشکلات اقتصادي کشور وجود فضاي رانتي است که با توجه به تاکيدات رهبر معظم انقلاب بايد به‌طور همه جانبه با فساد مقابله شود، اظهار کرد: تلاطم بازار ارز باعث شده قيمت‌ها در بازارهاي مختلف با افزايش روبرو شود اين در حالي است که تاثيرپذيري قيمت برخي کالاها از نوسانات نرخ ارز بسيار کم است. وي تصريح کرد: در شرايطي که بخشي از خانوارها با مشکلات اقتصادي روبرو هستند برخي سوداگران براي دستيابي به سودهاي بدون حساب و کتاب، تلاش مي‌کنند بازار ملتهب تر شود. وي افزود: سازمان بازرسي کل کشور با ورود به مسائل مربوط به بازارهاي مانند ارز، سکه، ارز،خودرو و مسکن اقدام مناسبي انجام داده و بايد با بررسي دقيق تر مانع از افزايش قيمت کاذب در بازارها شود. وي ادامه داد: اين سازمان بايد اجازه ندهد تا برخي اقتصاد کشور را بي ثبات کنند البته بديهي است علاوه بر اقدامات نظارتي بايد سياست گذاري‌هاي اقتصادي مناسب و مديريت صحيح نيز اعمال شود.
هند تا سال ۲۰۱۹ بندر چابهار را به
بهره‌برداري مي‌رساند
وزير کشتيراني هند گفت، اين کشور تلاش مي‌کند تا سال ۲۰۱۹ بندر استراتژيک چابهار ايران را به بهره برداري برساند. به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري پي تي آي، نيتين گادکاري، وزير کشتيراني هند گفت، اين کشور تلاش مي‌کند تا سال 2019 بندر استراتژيک چابهار ايران را به بهره برداري برساند. گادکاري که براي انجام سفري 2 روزه به تاجيکستان سفر کرده گفت: «هنند تلاش مي‌کند بندر چابهار در ايران را تا سال 2019 عملياتي کند... گشايش بندر چابهار دسترسي (هند) به مشترک المنافع کشورهاي مستقل را تسهيل خواهد کرد.» وزير کشتيراني هند اين اظهارات را در سخناني با موضوع تلاش‌ها و ابتکارات دولت هند در 4 سال گذشته و فعاليت‌هاي زيرساختي اين کشور بيان کرد. اين در حالي است که دولت آمريکا اخيرا با اعلام خروج از توافق هسته‌اي با ايران، کشورها و شرکت‌هاي طرف همکاري با ايران را تهديد به تحريم کرده است.
60 واگن باري در اراک توليد شد
مديرعامل شرکت واگن پارس اراک گفت: 60 واگن باري لبه بلند از ابتداي سال جاري در اين شرکت توليد و به شرکت‌هاي بهره بردار تحويل شده است. محمدرضا مختاري در گفتگو با ايرنا، افزود: اين واگن‌هاي باري براساس استانداردهاي جهاني توليد شده و پس از تحويل به شرکت‌هاي توکاريل و ريل سيرپرداز، به ناوگان ريلي کشور پيوستند. وي ادامه داد: ارزش ريالي هر يک از واگن‌هاي باري لبه بلند بيش از سه ميليارد ريال است و قرارداد ساخت اين واگن‌ها اسفندماه سال گذشته با شرکت واگن پارس اراک منعقد شد. مديرعامل شرکت واگن پارس اراک بيان کرد: واگن پارس در بهترين شرايط توليد قرار دارد و ظرفيت توليد سالانه بيش از 100 دستگاه واگن مسافري و هزار دستگاه انواع واگن باري در آن وجود دارد. مختاري گفت: به تازگي قرارداد ساخت 200 واگن باري بين شرکت‌هاي واگن پارس اراک با سينا ريل پارس و صنايع مس ايران امضا شده و واگن پارس موظف است از تاريخ دريافت پيش پرداخت به مدت يک سال واگن‌هاي باري را به اين 2 شرکت‌ها تحويل دهد. وي افزود: ارزش ريالي اين قرارداد 710 ميليارد ريال است که انجام آن در واگن پارس بيش از هشت ميليون يورو صرفه جويي ارزي دارد
معاون سازمان دريانوردي هشدار داد
گروه راه و مسکن: کمتر از دو ماه پيش و همزمان با اعلام تصميم دونالد ترامپ درباره خروج آمريکا از برجام و تصميم او مبني بر تحريم شرکت‌هاي اروپايي که با شرکت‌هاي ايراني همکاري مي‌کنند، شرکت‌هاي بزرگي چون توتال، اني، زيمنس، ايرباس، آليانتس، ساگا، دنيلي و مرسک تصميم گرفتند از ايران خارج شوند. چند روز بعد بود که رئيس کميسيون اتحاديه اروپا اعلام کرد اين اتحاديه براي محافظت از شرکت‌هاي اروپايي در برابر تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران قرار است مقررات بازدارنده را به اجرا درآورد. اما خبرهايي مبني بر خروج برخي از شرکت‌هاي بزرگ و چندمليتي اروپايي از ايران به گوش مي‌رسد.
گروه راه و مسکن: کمتر از دو ماه پيش و همزمان با اعلام تصميم دونالد ترامپ درباره خروج آمريکا از برجام و تصميم او مبني بر تحريم شرکت‌هاي اروپايي که با شرکت‌هاي ايراني همکاري مي‌کنند، شرکت‌هاي بزرگي چون توتال، اني، زيمنس، ايرباس، آليانتس، ساگا، دنيلي و مرسک تصميم گرفتند از ايران خارج شوند. چند روز بعد بود که رئيس کميسيون اتحاديه اروپا اعلام کرد اين اتحاديه براي محافظت از شرکت‌هاي اروپايي در برابر تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران قرار است مقررات بازدارنده را به اجرا درآورد. اما خبرهايي مبني بر خروج برخي از شرکت‌هاي بزرگ و چندمليتي اروپايي از ايران به گوش مي‌رسد.
هنوز خردادماه به نيمه نرسيده بود که دو شرکت بزرگ کشتيراني جهان، مرسک لاين و ام‌اس‌سي اعلام کردند که پس از اعلام خروج آمريکا از برجام در همکاري خود با ايران بازنگري مي‌کنند. دفتر شرکت ام‌سي‌اس در سوييس اعلام کرد که اين شرکت در حال بازنگري کارکرد، خدمات و روابط تجاري خود با ايران است تا ببيند که آيا اين موارد با برنامه‌ زماني آمريکا مطابقت دارد يا خير. آنطور که يورونيوز گزارش داده آن زمان يک منبع آگاه در زمينه کشتيراني اعلام کرد که اين شرکت از پيش، دريافت سفارش براي حمل برخي محموله‌ها را متوقف کرده است؛ محموله‌هايي که احتمال مي‌رود برنامه تحريم‌هاي آمريکا بر آنها اثر بگذارد. همچنين شرکت دانمارکي مرسک لاين نيز جداگانه اعلام کرد که حمل و نقل برخي محموله‌هاي خاص را که در سياهه تحريم‌هاي وزارت خزانه‌داري ايالات‌ متحده قرار دارند متوقف کرده و نمي‌پذيرد. اين شرکت در پيامي‌آورده است: «حضور ما در ايران محدود است. ما تحولات را زير نظر داريم تا تأثير آنها را بر فعاليت‌هاي خودمان برآورد کنيم.»
در چنين شرايطي است که‌هادي حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و دريانوردي در گفتگو با ايلنا با تاکيد بر اينکه اگر اروپايي‌ها به مواضع سياسي که اعلام کرده‌اند، پايبند باشند؛ در بخش دريايي؛ حداقل عوارض خروج امريکا از برجام را خواهيم داشت، گفت: آمريکا به تنهايي در تردد و تعاملات خطوط کشتيراني دنيا با بنادر و خطوط کشتيراني کشورمان نقشي ندارد. به نظر مي‌رسد که زمزمه‌هاي بدعهدي احتمالي از سوي شرکت‌هاي اروپايي اين روزها بيشتر از گذشته شنيده مي‌شود. کارشناسان اقتصادي نيز معتقدند که بسياري از شرکت‌هاي بين‌المللي و اروپايي به علت اينکه مسائل مالي آنها ارتباط پيچيده‌اي با بانک‌ها و سيستم مالي و اقتصادي آمريکا دارند، حاضر نخواهند بود که ريسک حضور در ايران و احتمال تحريم شدن را بپذيرند.
در همين ارتباط‌هادي حق‌شناس در گفتگو با ايلنا، درباره شرايط پيش روي صنعت حمل و نقل دريايي پس از خروج آمريکا از برجام، اظهار داشت: اگر اروپايي‌ها به مواضع سياسي‌ که اعلام کرده‌اند؛ پايبند باشند، در بخش دريايي حداقل عوارض خروج امريکا از برجام را خواهيم داشت. اما اگر آنها هم رفتار مشابه به آمريکا را داشته باشند، چالش‌هايي در حوزه حمل و نقل دريايي خواهيم داشت. معاون سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به چالش‌هايي که در صورت بدعهدي اروپايي‌ها پيش روي حمل و نقل دريايي خواهيم داشت، گفت: يکي از موضوعاتي که پس از برجام در حوزه حمل و نقل دريايي رفع شد، مشکل بيمه خطوط کشتيراني بود همچنين مشکلات موجود در حوزه موسسات رده‌بندي هم حل شد و امکان کلاس‌بندي کشتي‌ها به وجود آمد. وي ادامه داد: براي اينکه کشتي‌هاي ايراني به بنادر دنيا و خطوط کشتيراني خارجي به بنادر ايراني تردد داشته باشند بايد علاوه بر رعايت نکات فني، الزامات کنوانسيون‌هاي دريايي رعايت مي‌شود که دو فاکتور بسيار مهم اين الزامات بحث بيمه و موسسه رده‌بندي بود که پس از برجام اين مشکلات رفع شد. حال با تغيير شرايط و احتمال بدعهدي اروپايي‌ها، امکان برگشت اين مشکلات نيز وجود دارد.
حق‌شناس تاکيد کرد: در حال حاضر و پس از خروج امريکا از برجام؛ همچنان تردد کشتي‌هاي ايراني به بنادر دنيا و رفت و آمد خطوط کشتيراني خارجي به بنادر ايران ادامه دارد و تاکنون مشکلي پيش نيامده است. عضو هيات مديره سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به نقش آمريکا در تعاملات خطوط کشتيراني دنيا با ايران اظهار داشت: آمريکا به تنهايي در تردد و تعاملات خطوط کشتيراني دنيا با بنادر و خطوط کشتيراني کشورمان نقشي ندارد و نداشته است. تنها زماني نقش آمريکا در اين همکاري‌ها و تعاملات پررنگ شد که قطعنامه شوراي امنيت قطع شد. وي تاکيد کرد: تفاوت شرايط پيش از برجام و پس از برجام در اين است که ممنويت ورود و تردد کشتي‌ها به بنادر ايران و ممنوعيت تردد کشتي‌هاي ايراني در برخي از بنادر؛ مصوبه شوراي امنيت سازمان ملل بود و اگر کشوري اجراي اين مصوبه را رعايت نمي‌کرد، مجرم شناخته مي‌شد و بايد جريمه پرداخت مي‌کرد. اما اين تحريم‌هاي جديد مصوبه دولت آمريکا است و اگر کشوري تابع آن نباشد، مجرم نيست اما دليل اينکه شرکت‌هايي مثل "مرسک" بنادر ايران را ترک کردند؛ به اين دليل بود که درآمدهاي آنها در تعامل با بنادر آمريکايي بسيار بيشتر از بنادر ايران بود و طبيعي‌ست که آنها منافع خود در امريکا را به منافعشان در ايران ترجيح دهند.
معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي درباره ادامه حضور شرکت‌هاي اروپايي در قراردادها و تفاهمنامه‌هاي پس از برجام در صنعت دريايي گفت: در نهايت اين دولت‌هاي اروپايي هستند که در اين باره تصميم مي‌گيرند و اگر اراده سياسي در کشورهاي اروپايي براي ماندن در برجام وجود داشته باشد؛ حتما شرکت‌هاي اروپايي هم تابع آن خواهند بود.
پيش از اين نيز دبيرکل انجمن کشتيراني و خدمات وابسته گفت: شرکت‎هاي کشتيراني که تا به امروز بنادر ايران را در همسويي با خروج آمريکا از برجام ترک کردند، حداکثر ۱۳ درصد در گردش کانتينري بندري سهم داشتند که اين ميزان خوشبختانه توسط ساير شرکت‎هاي کشتيراني پوشش داده مي‌شود. مسعود پل مه تاکيد کرد: شناورهاي شرکت مرسک پس از امضاي برجام و رفع تحريم‌ها هيچگاه به صورت پويا به بنادر ايران نيامدند، بلکه باکس‌هاي کانتينري اين شرکت‌ها توسط ساير شرکت‌ها به صورت فيدر و ترانشيپي وارد بنادر کشور مي‌شدند. وي با بيان ناچيز و اندک بودن صادرات و واردات باکس‎هاي کانتينري مديريت شده توسط مرسک در بنادر ايران، تصريح کرد: با بررسي انجام شده مشخص شد، خدمات متداول و متعارفي که يک نمايندگي کشتيراني بايد به صاحبان کالا و گيرندگان کانتينري ارائه کند ، شرکت مرسک در ايران ارائه نمي‌کرد.
رئيس فدراسيون لجستيک ايران با اعلام اينکه مرسک به جاي ارائه خدمات در ايران، فعاليت‎هايش را در کشور هند (شهر کنيا) متمرکز کرده، گفت: اين رويکرد غيراصولي باعث سرگرداني اکثر صاحبان کالاها مي‌شد که در ارتباط با اين شرکت بودند. وي با تاکيد بر اينکه سهم شرکت‎هاي کشتيراني مرسک و MSC در جابجايي کانتينر در ايران تنها ۱۳ درصد است، گفت:با پوشش اين ميزان توسط ساير شرکت‌هاي کشتيراني فعال در بنادر ايران، اخلال و تاثير منفي در جريان انتقال کالا به ايران و بالعکس به وجود نخواهد آمد. رئيس فدراسيون لجستيک ايران اظهار داشت: انجمن کشتيراني و خدمات وابسته از سه هفته پيش از اعلام خروج دولت آمريکا از برجام، اطلاعات لازم را در خصوص تاثيرات ناشي از اين تصميم را به کليه مسئولان منتقل و راهکارهاي مواجه با تبعات خروج آمريکا از برجام و پيروي برخي از شرکت‎هاي کشتيراني از اين تصميم را طي نشستي با مديران سازمان بنادر و دريانوردي بررسي کرد. مسعود پل مه تاکيد کرد: درصدديم مبنا و اساس هر تفکر و تصميم گيري را بر فعاليت‌هاي ايران مدار متمرکز کنيم؛ به گونه‌اي که شرکت‎هاي ايراني ابتکار عمل را در دست داشته باشند. وي همچنين از برنامه‎ريزي براي جلوگيري از اثرات سوء در حوزه کسب و کار دريايي به کمک سازمان بنادر و دريانوردي خبر داد.
 اگر اروپايي‌ها به مواضع سياسي‌ که اعلام کرده‌اند؛ پايبند باشند، در بخش دريايي حداقل عوارض خروج امريکا از برجام را خواهيم داشت. اما اگر آنها هم رفتار مشابه به آمريکا را داشته باشند، چالش‌هايي در حوزه حمل و نقل دريايي خواهيم داشت
 معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي سطح استقبال از صندوق پس انداز مسکن يکم را مطلوب و قابل توجه توصيف کرد و گفت: تا کنون ۴۴۰ هزار نفر در اين صندوق حساب افتتاح کرده اند. به گزارش مهر، حامد مظاهريان گفت: حمايت از سمت تقاضاي مسکن با تاکيد بر افزايش قدرت خريد گروه‌هاي مصرفي و اقشار و طبقات متوسط جامعه براي خانه دار شدن، از جمله مهمترين سياست‌هاي وزارت راه و شهرسازي در سال‌هاي اخير بوده است که راه اندازي صندوق پس انداز مسکن يکم يکي از نمودهاي بارز تحقق اين سياست‌ها است. وي با بيان اينکه آمارها حاکي از استقبال قابل توجه از اين صندوق به منظور سپرده گذاري براي دريافت تسهيلات خريد مسکن است، گفت: تا کنون بيش از ۴۴۰ هزار نفر براي دريافت ارزان‌ترين و مناسب‌ترين شکل تسهيلات خريد مسکن که هم اکنون از طريق سپرده گذاري در صندوق پس انداز مسکن به متقاضيان واجد شرايط پرداخت مي‌شود اقدام به سپرده گذاري در صندوق يکم کرده‌اند طوري که در حال حاضر روزانه به طور متوسط حدود ۱۲۰۰ متقاضي جديد نيز به جمع متقاضيان و سپرده گذاران قبلي اضافه مي‌شود.
مظاهريان راه اندازي صندوق پس انداز مسکن يکم را مهمترين اقدام صورت گرفته به منظور حمايت از متقاضيان مصرفي خريد مسکن در دولت تدبير و اميد اعلام و خاطرنشان کرد: طي سال‌هاي اخير چند گروه عمده در راس سياست‌هاي حمايتي دولت و وزارت راه و شهرسازي در حوزه مسکن قرار گرفته اند؛ خانه اولي‌ها، ساکنان بافت‌هاي فرسوده و سکونتگاه‌هاي غير رسمي، گروه‌هاي کم درآمد و زنان خود سرپرست خانوار و همچنين همه متقاضيان مصرفي واحدهاي مسکوني افرادي هستند که به اعتقاد دولت بايد تامين مسکن آن‌ها در چارچوب برنامه‌ها و سياست‌هاي حمايتي مناسب دنبال شود. وي افزود: همه اين گروه‌ها به خصوص خانه اولي‌ها، ساکنان بافت‌هاي فرسوده و سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌متقاضي خريد مسکن در سال‌هاي اخير، به تسهيلات مناسبي به منظور ساخت و خريد مسکن دسترسي داشته‌اند که مناسب‌ترين شکل آن، تسهيلات پرداخت شده از سوي صندوق پس انداز مسکن يکم با نرخ سود تک رقمي‌و دوره بازپرداخت مطلوب در مقايسه با ساير تسهيلات است.
به گفته مظاهريان صندوق پس انداز مسکن يکم در حالي با افزايش قابل توجه متقاضيان خانه اولي براي استفاده از پوشش تسهيلات به منظور تامين هزينه مورد نياز براي خريد مسکن مصرفي در بازار ملک روبه رو شده است که اين تعداد متقاضي و دريافت کننده تسهيلات شکل دهنده تقاضاي قطعي در بازار خريد مسکن هستند. وي در اين باره توضيح داد: در حالي که بازار معاملات مسکن طي سال‌هاي اخير در رکود به سر مي‌برد سياست‌هاي حمايتي دولت و شبکه بانکي همچون پرداخت تسهيلات ارزان قيمت و با سقف نسبتا مناسب به متقاضيان مصرفي به عنوان يکي از عوامل ايجاد رونق در بازار مسکن از سمت تقاضاي مصرفي قابل شناسايي است. مظاهريان ادامه داد: اين در حالي است که دولت در سال جاري و سال‌هاي پيش رو نيز سياست‌هاي حمايتي خود در ارتباط با متقاضيان مصرفي خريد مسکن را ادامه خواهد داد؛ علاوه بر سياست‌هاي قبلي همچنين سياست‌هاي جديدي در دستور کار قرار گرفته است که مهمترين اين سياست‌ها رونق بخشي به بازار معاملات مسکن در بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شهري از طريق جريان بازآفريني شهري است.
معاون وزير راه و شهرسازي اجراي سياست بازآفريني شهري را از عوامل مهم رونق بازار مسکن در اين مناطق اعلام کرد و گفت: علاوه بر آنکه در پي اجراي اين سياست بخش زيادي از متقاضيان مصرفي خريد مسکن به واحدهاي مناسب خريد و متناسب با سطح اقتصادي و توان مالي آن‌ها دسترسي يافته و صاحب مسکن مي‌شوند، محدوده‌هاي هدف نوسازي نيز با همکاري توسعه گران بازسازي و نوسازي شده و در واقع دو هدف عمده دولت در حوزه مسکن يعني نوسازي بافت‌هاي فرسوده و تامين مسکن مورد نياز گروه‌هاي مصرفي محقق خواهد شد. مظاهريان همچنين برنامه جديد براي اتصال متقاضيان صندوق پس انداز مسکن يکم به ساخت و سازهاي جديد در بافت‌هاي فرسوده شهري را از ديگر سياست‌هاي موثر در بازار مسکن طي سال‌هاي پيش رو عنوان کرد و گفت: با هدايت سپرده گذاران صندوق پس انداز مسکن يکم به ساخت و سازهاي جديد در محلات هدف نوسازي، انگيزه فعاليت براي توسعه گران، انبوه سازان و ساير سازندگان در بافت‌هاي فرسوده شهري افزايش مي‌يابد
پس از چند ماه گمانه‌زني، سرانجام با موافقت راه آهن و سازمان حمايت مصرف‌کننده و توليدکننده قيمت بليت قطار افزايش يافت. به گزارش ايسنا، عليرضا شيخ طاهري، عضو هيئت مديره انجمن حمل و نقل ريلي در حاشيه نمايشگاه حمل و نقل ريلي در جمع خبرنگاران گفت: با پيگيري‌هاي صورت گرفته سرانجام سازمان‌هاي ذيربط با افزايش ۱۰ درصدي نرخ بليت قطار موافقت کردند که از اول تير ماه اجرايي شود. به گفته وي اين افزايش نرخ در حالي صورت گرفته که شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي با آن مخالفند و درخواست افزايش ۲۰ درصدي نرخ بليت را داشته‌اند. شيخ طاهري با اشاره به حاشيه سود بسيار محدود شرکت‌هاي ريلي، تاکيد کرد: با توجه به اينکه سالانه هزينه‌هاي جاري شرکت‌هاي مسافري افزايش پيدا مي‌کند و از هزينه حفظ و نگهداري واگن‌ها گرفته تا حقوق نيروهاي انساني، عملا بايد سالانه ۱۰ درصد بهاي بليت افزايش يابد. اين در حالي است که آخرين افزايش نرخ به سال ۱۳۹۴ باز مي‌گشت و بعد از سه سال تنها با افزايش ۱۰ درصدي نرخ‌ها موافقت شده است. اين فعال عرصه ريلي همچنين به موضوع کنار رفتن واگن‌هاي با عمر بالاي ۳۰ سال نيز اشاره کرد و گفت: آنچه در طول روزهاي گذشته بحث آن مطرح شده مربوط به کنار گذاشتن اين واگن‌ها نمي‌شود بلکه واگن‌هاي ۳۰ ساله نياز به ايمن‌سازي و بهسازي دارند. از اين رو اگر شرکت‌هاي ريلي اين واگن‌ها را بازسازي کنند مي‌توانند براي يک دوره ۱۵ ساله ديگر نيز از آنها استفاده کنند
مقام مسئول وزارت راه و شهرسازي با اشاره به تعلل شهرداري تهران در اتمام عمليات ساخت مترو شهر پرند، ‌گفت: قطار انديشه-تهران با مشارکت راه‌آهن و شرکت عمران شهرهاي جديد ساخته مي‌شود. به گزارش تسنيم، محمدرضا توکلي با بيان اينکه مشکل ترافيکي کلانشهر تهران تنها مربوط به حمل و نقل داخلي اين شهر نبوده و بخش عمده‌اي از آن مربوط به حومه شهر است، اظهار کرد: بخش قابل توجهي از آلودگي و ترافيک شهر تهران مربوط سفرهاي حومه شهر است که مي‌طلبد شهرداري به اين مسئله توجه ويژه داشته و مابقي پروژه مترو از فرودگاه امام خميني(ره) به شهر جديد پرند را هرچه سريعتر به پايان برساند. وي راه‌اندازي قطار برقي شهر جديد پرند را يکي از اولويت‌هاي اصلي شهر پرند در سال جاري افزود: شرکت عمران انتظار دارد تا شهرداري تهران ضمن تسريع در تکميل اين پروژه هرچه سريعتر به رفع مشکل حمل و نقلي شهر جديد پرند به کلان شهر تهران بپردازد چراکه عمليات زيرسازي اين خط قبلا توسط شرکت عمران از فرودگاه تا پرند انجام شده و مرحله تکميل روسازي و تأمين تجهيزات با توجه به تغيير دستگاه اجرايي به شهرداري واگذار شده ا ست. وي با بيان اين‌که شرکت عمران شهرهاي جديد آمادگي دارد تا در جهت اين مهم همکاري لازم را به عمل آورد، ضمن اين‌که پيمانکار طرح نيز آماده انجام مراحل باقيمانده است، تصريح کرد: با توجه به مشکلات اجتماعي به وجود آمده انتظار مي‌رود اين مشکل هرچه سريع‌تر رفع و خط مترو تکميل شود