افزايش وجه تضمين سکه آتي
بورس کالا از افزايش 2 ميليون و 750 هزار توماني وجه تضمين اوليه قراردادهاي آتي سکه طلا از امروز دوشنبه خبر داد.به گزارش فارس، از امروز وجه تضمين اوليه قرار داد آتي سکه طلا با توجه به افزايش قيمت تسويه روزانه قراردادهاي فعال اين بازار در روزهاي اخير ، پس از اتمام روز معاملاتي معادل با 5 ميليون و 400 هزار تومان تعيين خواهد شد.به اين ترتيب وجه تضمين در بازار قرارداد آتي سکه طلا به همراه وجه تضمين اضافي در مجموع به 7 ميليون و 250 هزار تومان افزايش خواهد يافت.بورس کالا تنها سه روز قبل از اين با افزايش وجه تضمين اوليه آنرا معادل با 2 ميليون و 650 هزار تومان تعيين کرده بود.



عرضه 11 هزار تن گندم در بورس کالا
تالار محصولات صنعتي و معدني بورس کالاي ايران روز يکشنبه 3 تيرماه ميزبان عرضه يک هزار و 145 تن مس مفتول، 2 هزار تن مس کاتد، 20 هزار تن مس کم عيار، 140 تن سولفور موليبدن، 30 هزار تن شمش بلوم و يک هزار و 600 تن سبد ميلگرد مخلوط، يک هزار و 500 تن شمش هزار پوندي و 500 تن بيلت آلومينيوم است. به گزارش روابط عمومي‌و امور بين الملل بورس تالار محصولات کشاورزي بورس کالاي ايران در اين روز عرضه 11 هزار و 400 تن گندم خوراکي، 6 هزار تن گندم دوروم، يک هزارو 800 تن کلزا، 2 هزار و 50 تن شکر را تجربه مي‌کند.




بيمه پاسارگاد شفاف‌ترين شرکت فرابورس
شرکت بيمه پاسارگاد در مراسم تقدير از فعال‌ترين نهادهاي مالي و شفاف‌ترين ناشرين بازار سرمايه ايران توانست به عنوان شفاف‌ترين ناشر فرابورسي لوح تقدير سازمان بورس و اوراق بهادار را دريافت نمايد. به گزارش خبرگزاري آريا، عملکرد مناسب و منطقي بيمه پاسارگاد، ارايه به‌موقع و شفاف اطلاعات و اعتماد سهام‌داران از عوامل رشد ارزش بازار اين شرکت بوده و بيمه پاسارگاد توانسته بر اساس امتياز کسب شده از نظر کيفيت افشا و اطلاع‌رساني مناسب در شاخص اطلاع رساني رتبه برتر را کسب نمايد. بر اساس اين گزارش امتياز اطلاع‌رساني ناشران براساس وضعيت اطلاع‌رساني آن‌ها از نظر قابليت اتکا و به‌موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه شده‌است
تعيين تکليف آزادسازي سهام عدالت
تا پايان تابستان
مشاور رئيس کل سازمان خصوصي سازي گفت: آن گونه که برخي از نمايندگان مجلس مي‌گويند، لايحه آزادسازي سهام عدالت تا پايان تابستان در صحن علني ارائه و تعيين تکليف خواهد شد.سيد جعفر سبحاني در گفت و گو با مهر در خصوص آزاد سازي سهام عدالت اظهار داشت: لايحه آزادسازي سهام عدالت همچنان در کميسيون‌هاي مجلس در دست بررسي قرار دارد.مشاور رئيس کل سازمان خصوصي سازي افزود: کميسيون‌هاي مختلف مجلس براي بررسي بيشتر با نمايندگان سازمان خصوصي سازي و سازمان بورس تاکنون جلسات متعددي برگزار کرده اند.وي ادامه داد: آن گونه که برخي از نمايندگان مجلس مي‌گويند، لايحه آزادسازي سهام عدالت تا پايان تابستان در صحن علني ارائه و تعيين تکليف خواهد شد.سبحاني با اشاره به کليت اين لايحه، گفت: هنوز مشخص نيست چه ميزان تغيير در لايحه ارسالي دولت ايجاد شود اما بر اساس لايحه کنوني که در حال بررسي در مجلس است، مديريت معاملات خريد و فروش سهام عدالت از راه صندوق سرمايه گذاري قابل معامله (ETF) مدنظر قرار دارد.وي افزود: به عنوان مثال اگر ۴۹ شرکت سرمايه پذير داشته باشيم يک صندوق ETF در بورس خواهد بود که سهام تمام ۴۹ شرکت داخل اين صندوق ريخته مي‌شود و با توجه به اينکه هر شخصي داراي يک واحد قابل معامله است، ۴۹ ميليون سهم از صندوق خارج مي‌شود.مشاور رئيس کل سازمان خصوصي سازي تصريح کرد: بخش‌هاي مختلف همچون بانک، بيمه، پتروشيمي‌و ... هر کدام به صورت تخصصي صندوق ETF مختص به خود را خواهند داشت.
پيش‌بيني بازدهي ۵۰ درصدي بورس
تا زمستان
کارشناس بازار سهام گفت: برايند سمت و سوي حرکت نماگر‌هاي بورسي حاکي از تداوم شيب ملايم صعودي قيمت‌ها بوده و به نظر مي‌رسد، فارغ از تغييرات سياسي و اقتصادي بازدهي 50 درصدي را نسبت به ابتداي سال 97 حداقل تا زمستان امسال بر جاي گذارد.
فردين آقابزرگي در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاري فارس پيرامون آخرين وضعيت بازار سهام و احتمال خروج نقدينگي از آن با تداوم نوسان بازارهاي موازي، گفت: برآيند اتفاق‌هاي رخ داده در بورس تهران و محوريت آن ناشي از اصلاح سطح عمومي‌قيمت‌ها در بازار سرمايه است. لحاظ کردن ميزان افزايش نرخ ارزها در اقتصاد کلان فارغ از بحث افت ارزش پول ملي، باعث شده تا بازار سرمايه مورد توجه قرار گيرد.وي با اعتقاد به اينکه نوسان ذات بازار سرمايه است، يادآور شد: روند سينوسي نماگرها در بازار سهام هم اکنون طبيعي بوده و افزايش يا کاهش‌هاي پرشتاب چندان خوشايند اين بازار نيست
شاخص بورس کانال 112 هزار واحد را نيز تجربه کرد؛
شتاب رشد قابل توجه شاخص بازار سهام به تبع ورود نقدينگي تازه نفس ديروز نيز منجر به رکورد شکني بورس تهران شد. برهمين اساس بورس تهران ديروز براي اولين بار در تاريخ فعاليت خود کانال ۱۱۲هزار واحدي را لمس کرد.
شتاب رشد قابل توجه شاخص بازار سهام به تبع ورود نقدينگي تازه نفس ديروز نيز منجر به رکورد شکني بورس تهران شد. برهمين اساس بورس تهران ديروز براي اولين بار در تاريخ فعاليت خود کانال ۱۱۲هزار واحدي را لمس کرد.
نماگر شاخص بازار سهام در ساعات اوليه ديروز با رشد بيش از ۲ هزار و ۶۰۰ واحد به کانال ۱۱۲ هزار واحدي وارد شد تا دومينوي رکورد شکني‌هاي شاخص همچنان ادامه داشته باشد.همچنين شاخص کل هم وزن نيز تحت تاثير رشد نمادهاي بزرگ بازار، رشد بيش از ۲۰۰ واحدي را به ثبت رساند.هجوم نقدينگي به سمت بازار سهام که از هفته گذشته شدت بيشتري گرفته است، باعث شد ديروز نيز ارزش معاملات با رشد ملموسي همراه باشد.
برهمين اساس تا لحظه تنظيم اين خبر ارزش معاملات بورس تهران به حدود ۳۰۰ ميليارد تومان رسيده است که عمده آن تغيير مالکيت از سوي بازيگران حقوقي به حقيقي است.
ديروز همچنين بار ديگر رشد نماگر شاخص با اهرم نمادهاي فلزي-معدني صورت گرفت، که با رشد حدود ۴ درصدي قيمت نفت برنت در روز گذشته گروه محصولات شيميايي نيز با اقبال زيادي از سوي سهامداران همراه شده است.
تازه واردان، هيجان زده خريد نکنند
رشد قابل توجه شاخص بورس در روزهاي اخير باعث شده است که افرادي که شناخت چنداني از بورس ندارند، تمايل داشته باشند که سرمايه خود را وارد اين بازار کنند.
اگرچه ورود سرمايه‌هاي جديد به بورس، براي بازار سرمايه و مردم مي‌تواند، جذاب و سودآور باشد، اما در صورت، سرمايه گذاري اشتباه و نادرست، نه تنها سودي عايد سرمايه گذاران نخواهد شد، بلکه امکان دارد که سرمايه‌هاي آنها را نيز بر باد دهد.
بر اين اساس، کارشناسان توصيه مي‌کنند که افراد علاقه مند بويژه تازه واردان از مشورت کارشناسان استفاده کرده و يا در صندوق‌هاي سرمايه گذاي فعال در بورس سرمايه گذاي کنند تا ريسک‌هاي آنها پوشش داده شود.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار نيز در اين باره گفت: همواره در بازار سرمايه با تحليل‌هاي صحيح مي‌توان سود مناسبي شناسايي کرد.
وي به اقدامات لازم براي کاهش ريسک‌هاي سرمايه گذاري در شرايط صعودي بازار سرمايه اشاره کرد و بيان داشت: نخستين اصل سرمايه گذاري تشکيل سبدي از سهام است. با تشکيل سبد سهام تعادل لازم در هنگام کاهش و افزايش قيمت سهام ايجاد و ريسک سرمايه گذاري به ميزان قابل توجهي کنترل مي‌شود.
شاپور محمدي به سرمايه گذاران گفت: ضروري است سرمايه گذاران و علاقه مندان به بازار سرمايه از مشاوران متخصص، کارگزاران، شرکت‌هاي مشاوره و کارشناسان خبره براي خريد سهام مشورت و راهنمايي بگيرند و به شايعات و سيگنال‌هاي سودجويان توجه نکنند.
شرکت‌هاي ارزمحور؛ محرک اصلي رشد بورس
فصل بهار در حالي پايان يافت که در روز کاري پاياني خردادماه شاخص بورس براي نخستين بار وارد کانال 108 هزار واحدي شد و به باور برخي کارشناسان، اين موضوع به رشد شرکت‌هاي داراي منابع ارزي و ارزمحور برمي‌گشت.
به گزارش ايرنا، موج شتابان رشد شاخص بورس از 22 خرداد ماه آغاز شد که رکوردشکني‌هاي پي در پي را را به دنبال داشت، بر اين اساس نماگر بازار سرمايه در کمتر از يک هفته از کانال 96 هزار به کانال 108 هزار واحدي جهش کرد.
حرکت صعودي بورس در روزهاي اخير به حدي بود که در طول عمر 50 ساله بازار سرمايه ايران، سابقه نداشت و بر اين اساس، توجه بخش‌هاي مختلف اقتصادي و حتي سياسي را به خود معطوف کرد.
با وجود رشد قابل توجه شاخص بورس که با افزايش قيمت سهام برخي شرکت‌ها همراه بود، اما برخي گروه‌هاي بورسي از قطار پر سرعت رشد شاخص جامانده‌اند که بر اين اساس کارشناسان توصيه مي‌کنند خريداران جديد و تازه وارد، با دقت انتخاب کرده و به سراغ سهام با ارزشي که بازدهي خوبي دارند بروند.
ورود نقدينگي جديد، رشد نرخ ارز، افزايش ارزش جايگزيني شرکت‌ها، رشد سودآوري و چشم انداز مثبت گروه‌هاي بورسي از مهم‌ترين عواملي هستند که کارشناسان از آنها به عنوان عوامل رشد شاخص بورس نام مي‌برند.
يک کارشناس بازار سرمايه با بيان اين که شرکت‌هاي داراي منابع ارزي و ارز محور در کانون رشد بورس قرار دارند، گفت: چشم انداز مثبت رشد سودآوري شرکت‌ها به دليل افزايش نرخ دلار، بالارفتن «ارزش جايگزيني» شرکت‌ها و ورود نقدينگي جديد از مهم‌ترين عوامل جهش بي سابقه شاخص بورس هستند.
«عزت صيادنيا طيبي» در گفت وکو با ايرنا درباره علت رشد شاخص بورس در روزهاي اخير افزود: عامل اصلي رشد اخير شاخص بورس، چشم انداز مثبت به رشد سودآوري شرکت‌هاست به طوري که انتظار مي‌رود برخي سهم‌ها تا 100 درصد نيز تعديل مثبت بدهند.
اين کارشناس بازار سرمايه يادآور شد: افزايش نرخ دلار باعث رشد سودآوري و شناسايي سود جديد براي شرکت‌ها شده است.
طيبي با بيان اين که شرکت‌هاي پتروشيمي، فلزات و معدني، پيش بيني سود بالايي را ارايه کرده اند، اضافه کرد: اين دسته از شرکت‌ها، محصولات خود را به بر اساس نرخ دلار به فروش مي‌رسانند، حتي فروش داخلي آنها نيز بر مبناي نرخ دلار است.
وي ادامه داد: بخش عمده‌اي از شرکت‌هاي توليدکننده داخلي اکنون از وضعيت فروش خوبي برخوردار هستند، زيرا کالاهاي مشابه خارجي با تفاوت قيمتي خيلي بالاتري وجود دارد که تقاضا براي آنها افزايش يافته است که از جمله آنها مي‌توان به مواد غذايي و لوازم خانگي اشاره کرد که از پتانسيل سوداوري و رشد قيمت برخوردار هستند.
**بالارفتن «ارزش جايگزيني» شرکت‌ها
اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اين که عامل ديگر رشد سهام، بالا رفتن «ارزش جايگزيني» شرکت‌ها به دليل افزايش قيمت دلار است، اضافه کرد: به عنوان مثال، هزينه ساخت يک پالايشگاه 50 هزار بشکه‌اي يک ميليارد دلار است، که سال گذشته معادل چهار هزار ميليارد تومان بوده، اما امسال به دليل رشد نرخ دلار و ساير هزينه‌ها، ارزش ساخت آن به هفت هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.
طيبي خاطر نشان کرد: اين شرايط باعث مي‌شود که شرکت‌هاي موجود، ارزشمندتر شده و توجهات به آنها بيشتر شود و به تناسب قيمت سهام آنها افزايش يابد.
وي گفت: البته بايد توجه داشت با وجود اينکه شاخص بورس در روزهاي اخير رشد خوبي داشته است، اما قيمت سهام برخي شرکت‌هاي بورسي، منفي است که نشان مي‌دهد، توجه فعالان بازار سرمايه به سوي شرکت‌هايي است که از ظرفيت خوبي سودآوري برخوردار باشند
نماد معاملاتي شرکت سرمايه گذاري ملت پس از کوچ از بورس تهران به عنوان دويست و بيست و چهارمين نماد معاملاتي در بازار پايه فرابورس درج شد.
به گزارش شمانيوز، شرکت سرمايه گذاري ملت) سهامي‌عام (از تاريخ 2 تير 97 در فهرست نرخ‌هاي بازار پايه فرابورس ايران) دويست و بيست و چهارمين نماد معاملاتي درج گرديد.
بر اساس اين گزارش، اين شرکت از اول سال جاري مشمول تعليق نماد شده بود و علت اصلي لغو پذيرش آن عدم اظهارنظر حسابرس و بازرس قانوني نسبت به صورت‌هاي مالي 12 ماهه 96 است.
طبق دستورالعمل جديد که از سال گذشته اجرايي شده، شرکت‌هايي که امکان ارايه اظهارنظر حسابرس را نداشته باشند و نتوانند در فرصت متقضي اقدام کنند، يا بايد با ادامه توقف نماد در بورس روبرو شوند يا با هدف نقدشوندگي سهام به بازار پايه فرابورس منتقل شوند. با پيشنهاد بورس تهران و تصميم هيات پذيرش " وملت" از فهرست شرکت‌هاي بورس حذف و به بازار پايه فرابورس ايران منتقل شود. براساس اين گزارش، سابقه حضور سرمايه گذاري ملت در بورس تهران به فروردين 80 مربوط است که با عرضه اوليه سهام و کشف قيمت 108 توماني هر سهم به جمع شرکت‌هاي بورسي پيوسته بود و آخرين قيمت هر سهم اين شرکت 100 ميليارد توماني مربوط به 20 اسفند سال گذشته و 66 تومان است
تالار محصولات صنعتي و معدني بورس کالاي ايران امروز ميزبان عرضه‌هاي متنوعي است.
اين تالار روز يکشنبه ۳ تيرماه ميزبان عرضه يک هزار و ۱۴۵ تن مس مفتول، ۲ هزار تن مس کاتد، ۲۰ هزار تن مس کم عيار، ۱۴۰ تن سولفور موليبدن، ۳۰ هزار تن شمش بلوم و يک هزار و ۶۰۰ تن سبد ميلگرد مخلوط، يک هزار و ۵۰۰ تن شمش هزار پوندي و ۵۰۰ تن بيلت آلومينيوم است.
۵۸ هزار و ۲۲۹ تن وکيوم باتوم، مواد پليمري، قير، گوگرد، لوب کات و مواد شيميايي نيز در تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌عرضه مي‌شود.
اين گزارش حاکي است، ۳ هزار و ۵۹۲ تن قير و گوگرد نيز در تالار صادراتي بورس کالاي ايران عرضه مي‌شود.
تالار محصولات کشاورزي بورس کالاي ايران نيز در اين روز عرضه ۱۱ هزار و ۴۰۰ تن گندم خوراکي، ۶ هزار تن گندم دوروم، يک هزارو ۸۰۰ تن کلزا، ۲ هزار و ۵۰ تن شکر، يک هزار تن روغن خام سويا، يک هزار و ۶۱۰ تن خرماي مضافتي، ۱۲۷ هزار قطعه جوجه يک روزه و يک تن زعفران رشته‌اي را تجربه مي‌کند.
بازار فرعي بورس کالاي ايران نيز در اين روز شاهد عرضه ۷۵ تن فروسيليسم و يک هزار تن روغن خام پالم اولئين است
کارشناس بازار سرمايه٬ تعطيل کردن بازار آتي را به دليل فرض سيگنال دادن آن به بازار نقد نادرست دانست و توضيح داد: بايد چند نکته را مدنظر قرار داد؛ نخست آنکه حجم بازار نقدي بسيار بزرگتر از بازار آتي است. بنابراين بعيد است که بتوان اين موضوع را پذيرفت که بازار آتي در حال سيگنال دادن به بازار نقدي است چرا که در سيگنال دادن٬ اثر اندازه بسيار بااهميت است٬ به اين معنا که اگر بازاري بزرگ باشد٬ مي‌تواند به ساير بازارها به طور جدي سيگنال دهد.
به گزارش شمانيوز، تعطيل کردن بازار آتي دقيقا به اين مفهوم است که يکي از محل‌هايي حذف شود که سرمايه مي‌تواند به آن وارد شود و به قيمت گذاري‌هاي صحيح کمک کند که اين ممکن است منجر به آشفتگي‌هاي بيشتر در بازار‌هاي نقدي شود.
اخيرا شاهد تلاطم در قيمت‌هاي بازار آتي سکه بوديم٬ به طوري که قيمت امروز سکه تحويل دي ماه به عنوان آخرين سررسيد موجود در بازار٬ حدود سه ميليون و ۱۸۵ هزار تومان و ساير قرارداد‌ها نيز بالاي سه ميليون تومان بود. اين افزايش قيمت‌ها در کنار افزايش قيمت سکه نقدي گواه ناآرام بودن بازار سکه است. بحث بازار آتي در حالي روز به روز داغ‌تر و با نوسان قيمت‌ها براي فعالان جذاب‌تر مي‌شود که هنوز نماد سررسيد‌هاي جديد باز نشده است و اين مساله اين شبهه را مطرح مي‌کند که شايد قرار نيست سررسيد‌هاي جديد وارد بازار شوند. شنيده‌ها خبر از نگراني درباره اثرگذاري تلاطم بازار آتي بر بازار نقد مي‌دهد و به نظر مي‌رسد به منظور کنترل تلاطم بازار٬ قرار است بازار آتي مهر تعطيلي بخورد؛ اما آيا چنين تصميمي‌درست است؟ آيا اساسا بازار آتي به بازار نقدي سيگنال مي‌دهد؟ آيا درست است که بازار آتي به خاطر فرض سيگنال دهي به بازار نقدي تعطيل شود؟ آيا مضرات وجود بازار آتي بيش از مزاياي آن است؟ آيا اتفاقا تعطيلي بازار آتي منجر به آشفتگي بازار نقدي نمي‌شود؟ سعيد اسلامي‌بيدگلي٬ دبير کل کانون نهاد‌هاي سرمايه گذاري ايران اين مساله را در گفت و گو با اقتصاد آنلاين بررسي کرد.
اين کارشناس بازار سرمايه٬ تعطيل کردن بازار آتي را به دليل فرض سيگنال دادن آن به بازار نقد نادرست دانست و توضيح داد: بايد چند نکته را مدنظر قرار داد؛ نخست آنکه حجم بازار نقدي بسيار بزرگتر از بازار آتي است؛ بنابراين بعيد است که بتوان اين موضوع را پذيرفت که بازار آتي در حال سيگنال دادن به بازار نقدي است چرا که در سيگنال دادن٬ اثر اندازه بسيار بااهميت است٬ به اين معنا که اگر بازاري بزرگ باشد٬ مي‌تواند به ساير بازار‌ها به طور جدي سيگنال دهد.
او ادامه داد: نکته دوم اينکه در ادبيات اقتصادي هم به طور عمومي٬ قيمت آتي از طريق قيمت نقدي تعيين مي‌شود؛ البته اگر قيمت نقدي به دليل عوامل متفاوتي از ارزش واقعي خود انحراف داشته باشد٬ آنگاه ممکن است از طريق آربيتراژي که در بازار‌هاي آتي ايجاد مي‌شود٬ خود را تصحيح کند، اما به طور عمومي‌فرض بر اين است که قيمت‌هاي نقدي بر قيمت‌هاي آتي تاثيرگذارند و اين درمورد همه دارايي‌ها برقرار است.
اسلامي‌بيدگلي تاکيد کرد: نکته سوم اينکه اگر حتي اين فرض را بپذيريم که بازار آتي در حال سيگنال دادن به بازار نقدي است٬ بايد متوجه باشيم که اين تنها سيگنالي نيست که در شرايط فعلي اقتصاد کشور وجود دارد و تعداد بسيار زيادي سيگنال درمورد ساير دارايي‌ها و اقدامات سياست گذارانه دولت و بانک مرکزي وجود دارد و عملا با حذف يک سيگنال نمي‌توان همه جريان سيگنال‌ها را قطع کرد؛ بنابراين با اين استدلال٬ تعطيل کردن بازار آتي کمکي به ساماندهي بازار نقدي نخواهد کرد.
اين استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: آنچه مهم است اينکه اگر مي‌خواهيم ساماني به بازار‌هاي نقدي بدهيم٬ يک بررسي درمورد ساير سياست گذاري‌ها بکنيم. اگر مي‌خواهيم تاثير بازار آتي را بر بازار‌هاي نقدي ببينيم٬ نکته کليدي اين است که اولا بتوان ميزان اين اثر را اندازه گيري کرد و بعد٬ دستمان براي سياست گذاري درمورد بازار آتي باز باشد. تعطيل کردن بازار آتي دقيقا به اين مفهوم است که يکي از محل‌هايي حذف شود که سرمايه مي‌تواند به آن وارد شود و به قيمت گذاري‌هاي صحيح کمک کند که اين ممکن است منجر به آشفتگي‌هاي بيشتر در بازار‌هاي نقدي شود. صد البته به دليل اينکه بازار آتي بسيار کوچک است٬ ممکن است اثر اين آشفتگي اکنون ديده نشود، اما تعطيل کردن يک بازار مالي موجود که به گفته خود مديران نقش اطلاع رساني هم دارد٬ به صلاح بازار‌هاي مالي کشور نيست