بليت گران مي‌شو،د خدمات درجا مي‌زند
عضو کميسيون عمران مجلس، از رشد ۱۰ درصدي نرخ بليت قطار بدون توجه به وضعيت ناوگان و بهبود خدمات ارايه شده به مسافران انتقاد کرد و گفت: نرخ بليت قطار بايد واقعي‌سازي شود. اقبال محمديان با اشاره به افزايش 10 درصدي قيمت بليت قطار در روزهاي اخير، گفت: متاسفانه افزايش قيمت بليت در شقوق مختلف حمل و نقل بدون توجه به افزايش کيفيت و خدمات رخ مي‌دهد. وي با بيان اينکه شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي همسو با افزايش قيمت بليت‌ها بايد خدمات بهتر و باکيفيت‌تري به مردم ارايه کنند، افزود: متاسفانه فعاليت انحصاري شرکت‌هاي ريلي منجر به شکل‌گيري رقابت ناسالم بر سر افزايش بي‌ضابطه نرخ‌ها شده است.



سرعت مجاز در بزرگراه‌ها کاهش يابد
مشاور وزير راه و شهرسازي معتقد است با توجه به شرايطي که در بسياري از بزرگراه‌هاي ايران وجود دارد، کاهش سرعت مجاز در اين راه‌ها مي‌تواند به بالا رفتن ايمني و کاهش تصادفات کمک کند. داود کشاورزيان در ادامه اظهار کرد: متاسفانه با وجود تمام اقداماتي که در طول سال‌هاي گذشته براي کاهش ميزان تلفات رانندگي در جاده‌هاي ايران صورت گرفته، هنوز آمارهاي موجود با استانداردهاي جهاني فاصله دارد و با توجه به کاهش سرعت پايين آمدن آمار تلفات در سال‌هاي اخير، مي‌توان گفت که اين عدد به هسته سخت خود رسيده و براي عبور از آن بايد سياست‌هاي جديدي در دستور کار قرار گيرد.



سياست پرداخت وام مسکن موفق نبود
محمدرضا رضايي، رئيس کميسيون عمران مجلس با انتقاد از نابه ساماني نرخ‌ها در بازار مسکن، گفت: نشستي با حضور وزير راه و شهرسازي و معاونان وي براي تعيين تکليف وضعيت بازار مسکن به زودي در هفته جاري در کميسيون عمران مجلس برگزار خواهد شد. اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه آمارهاي مختلفي از استقبال مردم از تسهيلات مسکن ارايه مي‌شود، تصريح کرد: در حال حاضر اعلام مي‌شود که 200 هزار نفر براي اخذ وام مسکن ثبت نام کرده‌اند در اين زمينه بايد بدانيم که اين ميزان شايد صحت داشته باشد؛ اما به علت اينکه راهکار ديگري پيش پاي مردم وجود ندارد اين استقبال رخ داده است
نشانه‌هاي افت معاملات مسکن
با اين‌که هنوز آمار رسمي‌اعلام نشده، بر اساس اطلاعات سامانه‌هاي ملکي، بازار مسکن که در ارديبهشت ماه با پرش قيمت مواجه شده بود در خردادماه ۱۳۹۷ دچار افت ۶۶ درصدي معاملات نسبت به ماه قبل شده است. به گزارش ايسنا، بازار مسکن تحت تاثير يک انحراف از مسير متداول با سقوط معاملاتي مواجه شد. پس از آن‌که حوزه معاملات مسکن شهر تهران در ارديبهشت ماه و يک ماه زودتر از سال‌هاي قبل وارد فاز رونق خريد و فروش شد که با رشد بازارهاي موازي و متعاقبا جهش ۳۵ درصدي قيمت مسکن همراه بود، در خردادماه شاهد افت شديد معاملات بوديم. بر اساس اطلاعات سامانه‌هاي معاملاتي در خردادماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۹۶۹۷ خريد و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به ارديبهشت ماه ۶۶ درصد کاهش نشان مي‌دهد. اين افت فشار معاملات در حالي رخ داده که در سال‌هاي گذشته رونق ملک معمولا از خردادماه آغاز مي‌شد اما امسال با توجه به اثرپذيري از جهش قيمت ارز و سکه، روند افزايش معاملات و قيمت مسکن با ورود تقاضاي سرمايه‌گذاري از ارديبهشت ماه کليد خورد.
تاييد حکم تعليق
رييس سابق نظام مهندسي تهران
از سوي شعبه ۴۵ ديوان عدالت اداري شکايت رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران مبني بر ابطال تصميم وزير راه و شهرسازي درباره تعليق پروانه اشتغال به مهندسي او رد شد. به گزارش ايسنا، شعبه ۴۵ ديوان عدالت اداري سي ام خردادماه سال جاري، راي خود را در خصوص شکايت حسن قربانخاني رئيس سابق سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران، به خواسته ابطال تصميم وزير راه و شهرسازي نسبت به تعليق پروانه اشتغال وي که موجب خروج وي از هيات مديره و رياست اين سازمان شده بود، صادر و ابلاغ کرد. در اين راي ديوان حکم به رد شکايت شاکي داده است. چهارشنبه گذشته و همزمان با صدور اين راي، آقاي قربانخاني طي مصاحبه‌اي اعلام کرده بود که ديوان عدالت اداري به نفع وي دستور موقت صادر کرده است و در روزهاي اخير اخباري مبني بر صدور دستور موقت به نفع قربانخاني منتشر شده بود.
بازاري که مستاجران را نقره‌داغ مي‌کند
در حالي که افزايش هزينه‌هاي زندگي به برخي اقشار متوسط فشار آورده است، افزايش بي‌منطق اجاره بها که هيچ نظارتي بر آن وجود ندارد سبب شده تا خانوارهاي زيادي با مشکل مواجه شوند. به گزارش مهر، در حالي که بسياري از مسئولان دستگاه‌هاي نظارتي و نمايندگان مجلس از افزايش بي‌اندازه قيمت مسکن و بي‌تفاوتي دولت نسبت به آن انتقاد مي‌کنند، اما اين بازار رهن و اجاره است که از وضعيت وخيم‌تري رنج مي‌برد و افزايش قيمت‌ها در آن به گونه غيرقابل وصفي افزايش يافته است. براساس مشاهدات ميداني، افزايش اجاره بها در برخي مناطق تهران طي دو ماهه ارديبهشت و خرداد امسال بصورت چشمگيري افزايش يافته به گونه‌اي که ميزان افزايش نرخ اجاره بها در مقايسه با سال گذشته که معمولا عرف بازار رقمي‌مابين ۵ تا ۱۰ درصد داشت، بعضا شاهد رشدي بيش از ۵۰ درصدي است
توسعه صنعت ريلي کشور با فروش سهام پروژه و انتشار اوراق تامين منابع مالي مي‌شود
گروه راه و مسکن: عمليات اجرايي براي ساخت بيش از سه هزار و ۴۱۰ کيلومتر طرح ريلي در سراسر کشور آغاز شده است. اين خبر را خيرا... خادمي، مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل کشور اعلام کرده و گفته است که مقدمات ساخت پنج هزار کيلومتر خط آهن در دست مطالعه است و پارسال شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل کشور موفق شد ۵۱۶ کيلومتر خط آن را ريل گذاري کند. خادمي‌در ادامه خاطرنشان کرد: ساخت خط آهن شيراز- بوشهر يکي از اين طرح‌هاي ريلي است و ساخت آن با ۲ هزار و ۳۶۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري در دستور کار قرار دارد. وي يادآوري کرد: در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط ۱۴ هزار و ۶۵۶ مترمربع ايستگاه و ابنيه ريلي در کشور ساخته شد اما پارسال وزارت راه و شهرسازي توانست ۲۴ هزار و ۵۲۰ مترمربع ايستگاه راه آهن و ابنيه بسازد. معاون وزير راه و شهرسازي بيان کرد: در مجموع پارسال ۲۷ ايستگاه جديد راه آهن در دست ساخت قرار گرفت که بيش از ۲۱۸ هزارمترمربع آن به ايستگاه و بيش از هفت ميليون مترمربع آن به محوطه اين ايستگاه‌ها مربوط مي‌شود.
صحبت‌هاي خادمي‌درباره آغاز عمليات اجرايي براي ساخت بيش از سه هزار کيلومتر طرح ريلي در سراسر کشور در حالي مطرح شده که سعيد محمدزاده، مديرعامل شرکت راه‌آهن از تضمين سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حمل‌و نقل ريلي در کشور خبر داده است. محمدزاده در گفتگو با صما با بيان اينکه پيام وزارت خارجه جمهوري اسلامي‌ايران درخصوص قرارداد و مشارکت کاملاً صريح و روشن است گفت: طبعتا کشورهاي مخاطب ما نيز اين پيام‌ها را دريافت کرده و تاکنون در مجموع اقداماتي که مشغول انجام آن‌ها هستيم اختلالي را مشاهده نمي‌کنيم. مديرعامل شرکت راه‌آهن با بيان اين مطلب گفت: براي اولين بار با استفاده از ظرفيت ماده ۶۷ قانون دائمي، موفق شديم سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در بازار سرمايه ايران را ضمانت کنيم و به دنبال اين هستيم که با سرعت و قدرت، تمامي‌قراردادها را به ثمر برسانيم. وي با بيان اينکه بايد از تمام ظرفيت‌هاي راه‌آهن استفاده کنيم، عنوان کرد: نياز است بارهاي بلند برد توسط راه‌آهن حمل‌ونقل شود. محمدزاده گفت: اگر اين مورد محقق شود از جهت نگاه ملي همه منتفع خواهند شد. به‌هرحال نبايد فراموش کنيم از پيامدهاي مهم استفاده از راه‌آهن به‌خصوص در مسافت‌هاي طولاني بهينه‌سازي مصرف سوخت و رسيدن به محيط‌زيست سبز است.
3 پيشنهاد براي ارتقاي حمل بار در راه آهن
به گفته مديرعامل شرکت راه‌آهن، ضرر و زيان ناشي از عدم ناديده گرفتن ظرفيت راه‌آهن دامن کل جامعه را مي‌گيرد؛ و باعث ايجاد چالش‌هاي متعدد در بخش سوخت‌هاي فسيلي، آلودگي‌هاي زيست‌محيطي و حمل‌ونقل ايمن مي‌شود. محمدزاده در ادامه افزود: بر اين اساس با صاحبان عمده بارها در نهادها دولتي و غيردولتي جلسات متعددي برگزار کرديم؛ و به دنبال توافق‌هاي چندجانبه در خصوص حمل‌ونقل بار هستيم. وي گفت: يکي از موارد مهم در حمل‌ونقل بارها توجه به مقوله حمل بار از در مبدأ به در مقصد است که در اين خصوص به دنبال حمل‌ونقل ترکيبي هستيم؛ و اقداماتي در اين خصوص شکل‌گرفته است. مديرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به مشوق‌هاي لازم در استفاده از سيستم حمل و نقل ريلي گفت: در اين خصوص به دنبال مفهوم پارک‌هاي لجستيک، مشوق در تعرفه‌ها و زمان هستيم. وي ادامه داد: ما در اين خصوص مکانيسيم‌هايي را پيگيري مي‌کنيم تا پايبند زمان باشيم؛ و اگر به زمان‌ها عمل نکرديم شاهد جريمه شويم.
افزايش بهره وري شعار سال 97
محمدزاده درخصوص وضعيت احداث ريل نيز اظهار کرد: در سال ۹۶، ۱۳۰۰ کيلومتر خط‌ آهن جديد احداث شد که ۵۰۰ کيلومتر آن را شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور و ۸۰۰ کيلومتر آن را راه‌آهن در قالب خطوط دوم و سوم احداث کرد. وي ادامه داد: اين نشان از توان کشور در توسعه صنعت ريلي دارد، ما در سال ۹۷ مبنا را بر بهره‌وري شبکه ريلي گذاشته‌ايم. مديرعامل راه‌آهن افزود: استفاده از بازار سرمايه و مدل‌هاي تأمين مالي در بخش داخل و خارج کشور در دستور کار است. محمدزاده بيان کرد: به کمک سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در تأمين ناوگان قدم برداشته‌ايم. وي بابيان اينکه در بحث بهره‌وري فعاليت‌هاي مستمري را در دستور کارداريم، گفت: تعرفه حمل بار براي واگن‌هاي داراي بار در سال ۹۷ کاهش يافت و براي واگن‌هاي خالي تااندازه‌اي افزايش يافت که اين موضوع هفته گذشته در هيئت‌مديره راه‌آهن مطرح شد.
مديرعامل راه‌آهن ادامه داد: در سال ۹۵، ۴۰ ميليون تن بار و در سال ۹۶، ۴۷ ميليون تن بار از طريق راه‌آهن جابه‌جا شد. محمد زاده گفت: از ۲۲ ميليارد تن کيلومتر حمل بار در سال ۹۲، در سال ۹۶ به ۳/ ۳۰ ميليارد تن کيلومتر رسيديم. وي افزود: در سه سال آينده نياز داريم به رقم ۱۲۰ ميليون تن بار در سال در بخش ريلي برسيم که در وضعيت فعلي امکان جذب بيش از ۱۰۰ ميليون بار وجود دارد. مديرعامل راه‌آهن در نهايت گفت: در حوزه ريلي تلاش مي‌کنيم بتوانيم به فهم و جايگاه کشور در ريل برسيم.
روش تامين منابع مالي لازم براي توسعه صنعت ريلي
در همين حال عضو کميسيون عمران مجلس با اشاره به کسري بودجه صنعت ريلي کشور، گفت: مي‌توان پروژه تعريف کرد و در بازار سرمايه از طريق فروش سهام پروژه، انتشار اوراق و استفاده از سرمايه‌هاي خرد و... منابع مالي براي اجرا آن را تامين کرد. به گزارش وزارت راه و شهرسازي، مجيد کيان‌پور با اشاره به کسري بودجه صنعت ريلي کشور و راهکارهاي مناسب براي جبران اين کسري، گفت: مجلس با تصويب قوانيني مانند بودجه سنواتي و برنامه ششم توسعه اقدامات خوبي در جهت حمايت از صنعت ريلي انجام داده‌است؛ اما براي اجرايي شدن به تلاش بيشتر مسئولان نياز دارد؛ اگر موانعي در مسير اجرا شدن وجود دارد مسئولان امر بايد با کمک نمايندگان درصدد رفع موانع برآيند. اين نماينده مجلس افزود: کشورهايي مانند چين متقاضي اجراي پروژه‌هاي ريلي در ايران هستند؛ کشور ما براي تامين منابع مالي فقط به نفت و بودجه سالانه کشور اتکا دارد اين در حالي است که روش‌هاي مختلفي براي تامين منابع مالي وجود دارد و مي‌توان از طريق بازار بورس منابع لازم براي گسترش صنعت ريلي را تامين کرد. کيان‌پور بيان کرد: مي‌توان پروژه را تعريف کرد و در بازار سرمايه از طريق فروش سهام پروژه، انتشار اوراق، استفاده از سرمايه‌هاي خرد و... منابع مالي براي اجرا آن را تامين نمود؛ روش اجراي پروژه در کشور بايد تغيير اساسي داشته باشد. وي با بيان اينکه شرکت‌ها بايد به صورت کنسرسيومي‌روش‌هاي جديد تامين مالي را از طريق فايناس داخلي و خارجي را فراهم کنند، خاطرنشان کرد: شرکت‌ها مي‌توانند از سرمايه‌هاي بازار بورس استفاده کنند و شبکه‌هاي حمل و نقل ريلي شمال به جنوب، شرق به غرب و مسيرهاي منتهي به بنادر آزاد را توسعه دهند. عضو کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه ايران واسط شرق به غرب و شمال به جنوب در دنيا است، اظهار کرد: ايران مي‌تواند از شمال کشور به اروپا متصل شود و اين ارتباط مي‌تواند باعث اشتغالزايي شود و در بخش توسعه زيرساخت‌هاي ريلي براي ما دست آوردهاي زيادي به همراه داشته باشد
مشاور وزير راه و شهرسازي معتقد است: قيمت‌ها در بازار زمين، بادکنکي است و قيمت در اين بخش به مرور زمان، خالي مي‌شود. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، حسين عبده تبريزي اقتصاددان و مشاور وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه بخش زمين ماهيتي متفاوت از بخش آپارتمان دارد بنابراين نبايد با دوربيني که بخش آپارتمان تحليل ميشود به سراغ بخش زمين رفت، گفت: روند افزايش قيمت در بخش زمين اگر چه در اين چند ماه متوقف بوده و امکان دارد تا حدودي بالا رود اما به نظر نمي‌رسد قيمت‌ها در بازار زمين حتي به اندازه شاخص تورم رشد پيدا کند. وي ادامه داد: آنچه براي بازار زمين مشخص است آن است که قيمت‌ها در اين بخش به تدريج شروع به کاهش مي‌کنند البته اينکه سرعت کاهش قيمت تا چه حد باشد تا حدود زيادي به روند ساير بازارها و متغيرهايي همچون قيمت دلار و سکه دارد. به تعبير ديگر روند قيمتي اين متغيرها در تسريع يا کند شدن خالي شدن قيمت بازار زمين تاثيرگذار است.
عبده تبريزي روند قيمتي در بخش آپارتمان را متاثر از دو عامل جنس تقاضا و هزينه ساخت دانست و افزود: در حال حاضر قيمت آهن در بازارهاي جهاني بالا رفته است طبيعتا در ايران نيز بالا مي¬رود. قيمت ساير محصولات نيز در اين مدت رشد داشته است. برآوردها نشان ميدهد هزينه ساخت از بيش از يک ميليون تومان به حدود نزديک به دو ميليون تومان افزايش يافته است. بنابراين بخشي از رشد قيمت آپارتمان به صورت واقعي رخ داده است. از اين منظر بعيد است کاهش قيمت رخ دهد. وي پيش‌بيني کرد: با توجه به سهم بالاي کارگران مهاجر در اين بخش هزينه کارگر نيز بالا ميرود. چون آنها به ايران آمده‌اند که درآمد کسب کنند بنابراين آستانهاي براي خود تعريف کرده‌اند. اگر قيمت دلار همين طور بالا رود آنها طلب دستمزد بيشتري مي‌کنند و گرنه براي آنها صرف نمي‌کند با دستمزدهاي قبلي کار کنند. بنابراين افزايش دستمزد نيز محتمل است با افزايش دستمزد هزينه ساخت بالاتر مي‌رود. از اين رو به صورت طبيعي بخشي از افزايش قيمت‌ها رخ داده تثبيت مي‌شود. به گفته وي بخش ديگري از اين بازار نيز بسته به تقاضا دارد.
مشاور وزير راه و شهرسازي توضيح داد: در حوزه مسکن‌هاي ميان متراژ و کوچک متراژ من فکر مي‌کنم کماکان پتانسيل رشد را دارد اما در بخش¬‌هاي ديگر شايد قيمتها نشست کند. البته اگر دلار و سکه نيز تعديل شود. وي با توجه به شرايط کنوني بازار مسکن که برخي از کارشناسان توصيه به عقب نشيني براي خريد را دارند، اظهار کرد: رفتار متقاضيان براي ورود يا عدم ورود به بازار بسته به مشتري و جنس خريد دارد. اگر مشتري مسکن را براي مصرف ميخواهد توصيه ميکنم حتما تهيه کند. منتهي بايد در بازار زياد جست و جو کند چون در حال حاضر قيمتها نامتعادل است اما اگر زمان جست و جو و چرخ در بازار را بالا ببرد امکان دارد در همين بازار نامتعادل بتواند مورد مناسبي را يافت کند. عبده تبريزي تاکيد کرد: حتي اگر کسي ميخواهد در منطقه يک خريد کند در صورت صرف زمان مناسب حتما به مورد دلخواه مي‌رسد. براي مثال هم اکنون در منطقه يک برخي عرضهکنندگان هستند که متاسفانه قصد مهاجرت از کشور دارند. آنها فروشنده واقعي هستند و امکان توافق با آنها آسانتر از ديگران است. اين مورد ميتواند در بخش ميان متراژ نيز يافت شود هرچند که کسي که به دنبال سرپناه است در هر شرايطي بد نيست نياز خود را تامين کند مگر آنکه قدرت خريدش کاهش يافته باشد. در بخش بازار زمين نيز به نظر مي‌رسد بازدهي اين بازار در مجموع از نرخ تورم و حتي سود بانکي بالاتر نخواهد رفت
عضو کميسيون عمران مجلس، ايجاد محدوديت در عرضه مسکن را عامل ايجاد رکود در بازار خواند و گفت: در شرايط فعلي بازار از حباب قيمتي اشباع شده است. يوناتن بت کليا در گفتگو با خانه ملت، با بيان اينکه افزايش عرضه مسکن و ايجاد تعادل ميان عرضه و تقاضا راهکار جلوگيري از رکود در بازار است، گفت: ايجاد محدوديت به هر نحوي در عرضه مسکن تبعات بسياري براي بازار داشته و مي‌تواند حجم حباب قيمتي را نيز افزايش دهد. نماينده مسيحيان آشوري و کلداني در مجلس با تاکيد بر اينکه سياست تسهيلات‌دهي در بخش مسکن بايد تقويت شده و ساير بانک‌ها نيز به حوزه وام‌دهي اضافه شوند، افزود: در شرايط فعلي بايد با افزايش توليد مسکن از رکود احتمالي در اين بازار اجتناب کرد. وي با بيان اينکه در شرايط فعلي بازار از حباب قيمتي اشباع شده است، تصريح کرد: بايد سازوکارهايي براي تخليه حباب قيمتي در اين بخش در نظر گرفته شود در غير اين صورت رکود تورمي‌بازار را درگير مي‌کند.
بت کليا با تاکيد بر اينکه اجراي طرح مسکن اجتماعي با هدف توليد مسکن انبوه براي اقشار متوسط و ضعيف جامعه ضروري است، افزود: دولت علاوه بر اهتمام به بازآفريني شهري بايد اقدامات مناسبي در مسير توليد مسکن نيز داشته باشد. اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه جبران کسري مسکن در کشور با فعال‌سازي بخش خصوصي در حوزه ساخت و ساز ممکن است، تصريح کرد: دولت بايد با ميدان دادن به بخش خصوصي در حوزه مسکن تنها سياست‌گذاري کند. بت کليا با تاکيد بر اينکه تعامل تيم اقتصادي دولت با دستگاه‌هاي مسئول در بخش مسکن مي‌تواند ساماندهي بازار را تسريع کند، گفت: در شرايط فعلي بازار مسکن ملتهب بوده و هرچند که دولت اقداماتي در مسير بهبود انجام داده؛ اما هنوز در بازار نمود نداشته است. عضو کميسيون عمران مجلس يادآور شد: ارايه مشوق‌ها و تسهيلات کارآمد به بخش خصوصي يکي از مهم‌ترين مولفه‌هاي ساماندهي بازار مسکن است زيرا اين بخش مي‌تواند تحرک رو به مثبتي در بازار ايجاد کند