از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری مطرح شد؛
معاون اول رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه همه بايد کمک کنيم تا مفت‌خورها و رانت‌خوارها شناسايي شوند و با شديدترين وجه با آنها برخورد شود گفت: اينکه الان اين حرف را بزنيم و بعد فلان مدير خصوصي بگويد اينقدر به من بده تا اين کار را انجام دهم درست نيست درب دفتر من باز است و مي‌توانيد اين موضوع را به ما انتقال دهيد تا اکنون فساد ، رشوه و رانت معادل خيانت به کشور است و شديدترين برخورد با آن خواهد شد.
معاون اول رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه همه بايد کمک کنيم تا مفت‌خورها و رانت‌خوارها شناسايي شوند و با شديدترين وجه با آنها برخورد شود گفت: اينکه الان اين حرف را بزنيم و بعد فلان مدير خصوصي بگويد اينقدر به من بده تا اين کار را انجام دهم درست نيست درب دفتر من باز است و مي‌توانيد اين موضوع را به ما انتقال دهيد تا اکنون فساد ، رشوه و رانت معادل خيانت به کشور است و شديدترين برخورد با آن خواهد شد.
به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در همايش روز ملي صنعت و معدن گفت: مي‌دانستيم اگر دعواهاي بين مسئولين و قواي سه گانه حل شود و اگر صداي واحدي از کشور به گوش برسد براي فعالين اقتصادي اميد ايجاد مي‌شود. ما در سياست خارجي به برجام رسيديم و ايران توانست در طي ۱۸ ماه مذاکرات فشرده به يک توافق بين المللي برسد ما همه خود را ملزم به ايجاد ثبات اجتماعي و اقتصادي مي‌دانيم نتيجه اين اتفاقات آن شد که اقتصادي که ۱۰ سال قبل از آن سالي ۷۰ هزار شغل ايجاد مي‌کرد فقط در سال قبل توانست ۸۰۰ هزار شغل ايجاد کند.
وي با اشاره به کاهش قدرت خريد مردم گفت: در زماني که شوک اقتصادي وارد مي‌شود و درآمد مردم کاهش پيدا مي‌کند بايد دوره‌اي بگذرد تا قدرت خريد مردم باز گردد. شوک‌هايي که در سال ۸۶ و ۹۲ اتفاق افتاد قدرت خريد مردم شديدا کاهش پيدا کرد. مردم مي‌ديدند که با وجود مثبت شدن شاخص‌هاي اقتصادي و کاهش تورم اما باز هم تاثيري در زندگي آنها نداشته است.
جهانگيري با اشاره به دست‌اندازي سعود‌ي‌ها گفت:‌ اتحادي از سوي عربستان و اسرائيل شکل گرفته که با حضور شرکت‌هاي اروپايي و سرمايه‌گذاري در ايران مقابله مي‌کنند از طرف ديگر تعاملي که بين دولت و بخش خصوصي شکل گرفته به طوري که رئيس اتاق بازرگاني، رئيس دفتر رئيس جمهور و اکنون معاون اقتصادي باشد در طول اين ۴۰ سال بي‌سابقه است.
وي ادامه داد: اکنون عربستان و اسرائيل تلاش مي‌کنند که روند اقتصادي کشور را به هم بزنند البته روسياهي برخي از کشورها نيز براي تاريخ باقي خواهد ماند در پشت پرده با اين دو کشور همکاري مي‌کنند آنها عددي نيستند که بخواهند امنيت خليج فارس را به تنهايي تامين کنند.
وي ادامه داد: همين کشورها محدوديت‌هايي براي کاهش اسکناس ارز در کشور آغاز کردند ما چون نمي‌توانيم با کارت‌هاي اعتباري کار کنيم به حجم زيادي از اسکناس نياز داريم در نتيجه اين محدوديت‌ها فضا ملتهب شد و يک عده به بازار مراجعه کردند که اسکناس بخرند و در خانه نگهداري کنند اين يک تقاضاي تعريف نشده براي بازار بود. اگر فضا ناامن‌‌تر شود عده‌اي اسکناس مي‌خرند که در خارج از کشور ملک خريداري کنند پس فشار بيشتري به بازار خواهد آمد همين تقاضاها بود که باعث بالا رفتن قيمت ارز شد.
وي افزود: ما در مهر و آبان نفت خوبي فروختيم و درآمد آن را به راحتي به کشور منتقل کرديم و هيچ عدم تعادلي در بازار ارز وجود نداشت اما ما همان زمان يک سري تلاطم‌هايي را ديديم.
وي با اشاره به اين که نبايد همه مسائل را به تحريم وصل کرد گفت:. اقتصاد ما چون دولتي و وابسته به درآمد نفتي است داراي مشکلاتي است از سوي ديگر بخش خصوصي حضور کمرنگي دارد آن هم به دو دليل نبود فضا و برخي مشکلات فرهنگي. در تمام دنيا هر وقت کسي به يک درآمد بالايي مي‌رسند جشن مي‌گيرند اما ما عادت کرديم که هميشه به ديگران نشان دهيم که وضع‌مان خوب نيست.
معاون اول رئيس‌جمهور ادامه داد: دولت هر وقت مشکل دارد به بانک مرکزي مراجعه مي‌کند بانک‌ها نيز به همين ترتيب. همين امر باعث افزايش نقدينگي مي‌شود و اقتصاد تبديل به يک انبار باروت مي‌شود که براي انفجار فقط به يک جرقه نياز دارد.
معاون اول رئيس جمهور تصريح کرد: راهبرد ما در مقابل حرف زور و توهين به ملت و مقررات بين المللي مشخص است. آمريکايي‌ها بايد بدانند که اگر با ما توافقي کردند و بعد با تغيير دولت زير آن زدند براي آنها هزينه نخواهد داشت. ما بايد طوري برخورد کنيم که در تاريخ ثبت شود براي رسيدن به اين امر بايد هر سه قوه و تمام احزاب و گروه‌هاي دوستدار کشور با يکديگر متحد شوند. اين مساله را حتي اردشير زاهدي در مقاله‌اي به دولت آمريکا يادآور شد که آنها هنوز مردم ايران را نشناختند.
جهانگيري ادامه داد: ما بايد روند اصلاح را آغاز کنيم و فاز اول آن کنار گذاشتن اختلافات است. فاز دوم اين است که با هر کشوري که اهل گفت‌وگو باشد کار خواهيم کرد. خيلي‌ها انتظار داشتند بعد از خروج آمريکا از برجام ما نيز خارج شويم اما روساي جمهور فرانسه، روسيه و چين در همان زمان با ما تماس گرفتند که از برجام خارج نشويم و براي مذاکره فرصت بدهيم و ما هم قبول کرديم.
وي ادامه داد: آمريکايي‌ها چند نقطه را هدف‌گذاري کرده‌اند که اولين آن نفت است آنها با پررويي اعلام کردند که تا آبان‌ماه فروش نفت ايران را به صفر مي‌رسانيم و به دست و پاي عربستان افتاده‌اند که جاي ايران را پر کند اما هر کسي که اندکي به فضاي بين المللي آشنا باشد مي‌داند که افزايش توليد ۲ ميليون بشکه شوخي است. اين را بگويم که هر کشوري بخواهد در بازار نفت جاي ايران را پر کند به ملت ايران خيانت کرده است و تقاص آنها را خواهد گرفت ما نفت خود را به کشورهاي دوست خواهيم فروخت و به زودي در بورس نيز عرضه خواهيم کرد شما مي‌توانيد نفت را از دولت بخريد و آن را صادر کنيد مساله ديگر ايجاد اخلال در جابجايي پول حاصل از صادرات است که البته اين مشکل را ما از سال ۹۱ داشته‌ايم ما با سازوکارهايي که در دولت در نظر گرفتيم از اين مشکل نيز عبور خواهيم کرد. در مورد حمل و نقل نيز ما زميني از طريق راه‌آهن با تمام کشورهاي همسايه رابطه داريم و شرکت‌هاي خوب کشتيراني در شمال و جنوب داريم ضمن آنکه شرکت‌هاي خارجي جديدي نيز براي حمل و نقل اعلام آمادگي کرده‌اند.
جهانگيري در خصوص شفافيت ارزي گفت: مهمترين برنامه ما اکنون اين مورد است نمي‌شود کسي کالايي صادر کند و ارز آن را وارد کشور نکند مهمترين حرف ما اين است در خصوص واگذاري ارز حاصل از صادرات بين صادر کننده و وارد کننده دولت چهار مورد را تعريف کرده و اتاق بازرگاني نيز دو مورد ديگر را پيشنهاد داده که ما آن را بررسي خواهيم کرد.
وي ادامه داد: در بحث واردات نيز حرف ما اين است که هر کسي که ارز گرفت بايد کالا را وارد کند اين اصرار ما به دليل بحث اتفاقاتي است که قبلا اتفاق افتاده است.
جهانگيري در مورد تعيين قيمت ارز گفت: آيا کشوري که حجم تجارت خارجي آن ۱۷۰ ميليارد دلار است بايد قيمت ارز آن در يک خيابان مشخص شود و آن خيابان مبناي قيمت ارز کشور باشد. من اميدوار هستيم ظرف امروز و فردا کارهايي که براي قيمت گذاري ارز بين صادرکننده و واردکننده صورت گرفته اعلام عمومي‌شود و قيمت ارز مشخص شود. ما اکنون براي گروه يک کالايي که به نيازهاي اساسي مردم اختصاص دارد ارز حاصل از صادرات پتروشيمي‌را در نظر گرفتيم. من از وزارت صنعت مي‌خواهم اکنون براي اختصاص ارز اولويت ‌بندي کنند تا هيچ کارخانه‌اي به دليل تعويق در تامين مواد اوليه تعطيل نشود.
ضرب‌الاجل ۱۵ روزه روحانی به وزیر صنعت
رئيس‌جمهوري به شريعتمداري دستور داد ظرف ۱۵ روز تخلف در بخش خودروي خارجي و داخلي را بررسي و نتيجه را صريحا اعلام نمايد. به گزارش ايسنا، در پي تخلف اعلام شده از سوي مراجع نظارتي مبني بر ثبت سفارش و واردات بيش از ۶۴۰۰ خودرو از مسيرهاي غير قانوني، و همچنين دريافت گزارشهايي مبني بر نارضايتي مردم و مصرف کنندگان از نحوه توزيع و يا قيمت گذاري محصولات خودروسازان داخلي؛ روحاني با تاکيد بر لزوم شفافيت و مقابله با هر گونه فساد، به شريعتمداري وزير صنعت دستور داد تا ظرف ۱۵ روز هر دو موضوع را بررسي و چنانچه هر گونه تخلفي صورت گرفته، متخلفان را هر چه سريعتر به مردم و دستگاه قضايي معرفي کند.






اعلام نام گيرندگان ارز دولتي حق دولت است
نايب رييس دوم مجلس تصريح کرد: دولت بايد بشدت روي قيمت گذاري‌ها نظارت داشته باشد و حق دارد نام دريافت کنندگان ارز دولتي را اعلام کند.علي مطهري به ايرنا گفت: دولت اين حق را دارد که نام افرادي را که ارز دولتي مي‌گيرند اعلام کند تا بر قيمت فروش آنها نظارت درستي شود.وي درباره سخنان وزير صمت درباره مقاومت‌ها و پيامدهاي اعلام نام استفاده کنندگان از ارز دولتي گفت: حرف وزير صنعت در شرايط عادي درست است و نبايد بخش خصوصي را در منگنه بگذاريم اما اکنون شرايط کشور عادي نيست.وي افزود: کشور تحت فشار خارجي بوده و شرايط اضطراري و بحراني است. در چنين شرايطي بايد نظارت‌ها شدت گيرد و دولت با جديت قيمت گذاري‌ها را زير ذره بين داشته باشد.




دستگيري129 معاند در تجمع بازار
رييس کميسيون شوراها گفت: 129 نفر در تجمع غيرقانوني اخير کاسبان در بازار تهران و مقابل مجلس دستگير شدند که اين افراد از گروه معاندين بودند. به گزارش خانه ملت، جواد کوليوند گفت: هفته گذشته تعدادي از کاسبان دراعتراض به وضعيت اقتصادي کنوني کشور اعتراض کردند اما در اين ميان گروهي از افراد غيرکاسب که دلسوز نظام و کشور هم نيستند و آموزش ديده‌هاي دشمنان ملت ايران هستند بر موج نگراني مردم سوار شده و نسبت به تخريب اموال عمومي‌اقدام کردند.نماينده کرج گفت: اين افراد در مواجهه با برخورد نيروي انتظامي‌به داخل يک مغازه رفته و در آنجا پناه گرفتند، نيروي انتظامي‌هم نسبت به دستگيري اين گروه از افراد اقدام کرد.
تغيير رويکرد منوط به ارائه برنامه عملياتي است
نماينده مردم همدان در مجلس گفت: مجلس و مردم منتظر تغيير رويکرد و هم‌چنين تغيير تيم ناکارآمد اقتصادي دولت هستند. ما از گذشته تحريم داشتيم اما الان با بحران روبرو شديم.
امير خجسته گفت: رويکرد جديد رييس جمهور در تغيير رويکرد منوط به ارائه برنامه دقيق عملياتي منوط به ارائه برنامه دقيق و عملياتي در حل مشکل اقتصادي بازار و معيشتي و تغيير تيم اقتصادي ناکارآمد است. ولي دوستان اجازه دهند صحبت‌ها در قالب برنامه و اقدام عملياتي ارائه شوند. فعلا فقط رويکرد کلامي‌دولت تغيير کرده است. وي افزود: صحبت‌هاي اخير آقاي روحاني در خصوص بحران ارزي و تغيير رويکرد ايشان به يک رويکرد استقلال طلبانه و انقلابي بسيار مثبت است .




لزوم هماهنگي دولت و مجلس
رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: بايد اولويت‌هاي خود را با دولت، هماهنگ و يکي کنيم. غلامرضا تاجگردون افزود: مهمترين وجهي که اين روزها اقتصاد را متلاطم کرده، حجم نقدينگي در جامعه است و مردمي‌که نقدينگي دارند نسبت به ثروت خود نگران هستند. وي با اشاره به اينکه اين حجم نقدينگي، زنگ خطري براي اقتصاد کشور است، اضافه کرد: با بروز مسائل جديد سياسي در عرصه بين الملل و نداشتن تاکتيک مناسب براي شرايط جديد که قابل پيش بيني بود، شرايط خاصي به وجود آمده است. تاجگردون گفت: مردم نسبت به شرايط، نااطمينان و نگران از دست دادن ثروت شان هستند به همين علت حجم نقدينگي تکان خورد و از حفره‌هاي اقتصادي بيرون زد.




حذف صرافي‌ها؛ اشتباه فاحش بانک مرکزي
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت:‌ يکي از اشتباهات فاحش بانک مرکزي و دولت که جاي تأسف دارد و از جمله کارهاي عجيب و غريبي است که در اين ماه‌ها انجام شده، خروج صرافي‌ها از گردونه مبادلات ارزي کشور است. محمدرضا پور ابراهيمي‌در خصوص اينکه چرا صرافي‌ها در بازار ثانويه نقشي ندارند، اظهارداشت: اعتقادمان بر اين است يکي از اشتباهات فاحش بانک مرکزي و دولت که جاي تأسف دارد و کارهاي عجيب و غريبي است که در اين ماه‌ها انجام شده است خروج صرافي‌ها از گردونه ارزي کشور بود. وي افزود: يعني در شرايطي که با تحريم‌هاي بيشتري روبرو مي‌شويم و يک دوره تحريم را در سال‌هاي اخير پشت سر گذاشتيم و تجربه صرافي‌ها را داشتيم، حذف آنها خطاي راهبردي بود
موز، عدس، لوبیا، اتو، بخارشوی، چای‌ساز در لیست گیرندگان دلار 4200 قرار دارند
گروه اقتصاد کلان- ایلیا پیرولی: هرروز يک بحران؛ وضعيت امروز اقتصاد ايران است. بازار ارز به گرانيگاه اقتصاد رفاقتي و رانتي تبديل‌شده و مثل مثلث برمودا همه ارکان اقتصاد مولد را در خود فرو مي‌بلعد. درحالي‌که دولت مدتي پيش با تعيين نرخ ارز 4200 توماني در تلاش براي ساماندهي اين بازار بوده ؛ اما حالا اخبار از انحراف در تخصيص ارز حکايت دارد.
گروه اقتصاد کلان- ایلیا پیرولی: هرروز يک بحران؛ وضعيت امروز اقتصاد ايران است. بازار ارز به گرانيگاه اقتصاد رفاقتي و رانتي تبديل‌شده و مثل مثلث برمودا همه ارکان اقتصاد مولد را در خود فرو مي‌بلعد. درحالي‌که دولت مدتي پيش با تعيين نرخ ارز 4200 توماني در تلاش براي ساماندهي اين بازار بوده ؛ اما حالا اخبار از انحراف در تخصيص ارز حکايت دارد.
پرده اول
پرده اول اين قصه از زماني شروع شد که محمدجواد جهرمي، وزير ارتباطات هفته گذشته اسامي‌دريافت‌کنندگان ارز دولتي براي واردات گوشي تلفن همراه را منتشر کرد و اين امر به مطالبه عمومي‌تبديل شد چراکه ارائه ليست راهکاري مناسب براي مبارزه با فساد و رانت بوده و هست. ازاين‌رو جامعه، منتقدان و فعالان اقتصادي و بخش خصوصي واقعي اعلام اسامي‌دريافت‌کنندگان ارز دولتي از ساير وزارتخانه‌ها ديگر را خواستار شدند؛ چنانکه حسن روحاني رئيس‌جمهوري، به وزارتخانه‌هاي دولتي دستور داد تا اسامي‌دريافت‌کنندگان دلار ۴۲۰۰ توماني را براي آگاهي عموم مردم کنند. بعدازآن بود که بسياري از وزارتخانه‌ها به‌خصوص معاونان وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند که ظرف چند ساعت، اسامي‌مذکور را منتشر خواهند کرد. هر چه باشد، وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولي سيستم ثبت سفارش کشور، نقش عمده‌اي در واردات و معرفي متقاضيان دلار ۴۲۰۰ توماني به بانک مرکزي براي دريافت ارز را ايفا کرده است. اما باگذشت چند روز از اين دستور، محمد شريعتمداري وزير صنعت نه‌تنها اقدام به ارائه ليست نکرد بلکه، شيوه رفتاري وزير ارتباطات را موردانتقاد قرارداد.
شريعتمداري، بخش خصوصي را بهانه کرد و گفته بود که با اين روش عملاً بخش خصوصي مورد هجمه قرار خواهد گرفت ! مسئله‌اي که واکنش اغلب منتقدان و اقتصاددانان را به همراه داشت. به باور آن‌ها مگر شفاف‌سازي اقتصادي آسيب‌زا و درعين‌حال جنگ با بخش مولد اقتصاد است؟ آن‌ها مي‌گويند؛ برخلاف گفته‌هاي وزير صنعت، اين موضوع واقعيت‌هاي تلخي را براي اقتصاد کشور آشکار کرد؛ چراکه پنهان‌کاري خود مصداق همان اقتصاد رفاقتي است که حدود سي سال است بانفوذ بر بدنه دولت اقتصاد رانتي را توسعه داده است.
البته آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در تأييد گفته‌هاي منتقدان در تويتي اعلام کرد: باايمان قلبي که بر پايه «عقل خدادادي» است مي‌گويم: فساد، موريانه و عامل بي‌ثباتي اقتصاد کشور است. بخش خصوصي پاک دست از انتشار ليست ارز بگيران حمايت کرده و خواهد کرد. بايد به جنگ اقتصاد رانتي رفت.
پرده دوم
بانک مرکزي به‌منظور شفاف‌سازي و عمل به دستور رئيس‌جمهوري ليست دريافت‌کنندگان ارز دولتي را درحالي‌که منتشر کرد که برخي بندهاي فهرست کالاهايي که از ارز 4200 توماني استفاده کرده‌اند مردم و رسانه‌ها را متعجب کرده است! فهرست منتشره از سوي بانک مرکزي واکنش‌هاي متعددي را در رسانه‌ها به همراه داشته است که مهم‌ترين آن نقد به بانک مرکزي و وزارت صنعت براي عدم اعلام اسامي‌کامل دريافت‌کنندگان ارز دولتي است. بر پايه خبر تسنيم، بسياري از مردم در واکنش به اسامي‌درج‌شده در ليست 1482 دريافت‌کنندگان ارزهاي دولتي به شريعتمداري و سيف گفته‌اند که چرا ليست را با نخود و لوبيا و عدس پرکرده و واردکنندگان اصلي را معرفي نکرده‌ايد.
پرده سوم
نکته مهم که با انتشار اسامي‌دريافت‌کنندگان ارزهاي دولتي براي مردم مشخص شد اين است که شرکت‌هاي واردکننده باوجود دريافت ارز دولتي در هفته‌هاي اخير قيمت کالاهاي خود را دو برابر کرده‌اند.
در بين لوازم‌خانگي نيز باوجود واردات اجناس مختلف ازجمله يخچال، ماشين لباسشويي، ماشين ظرف‌شويي، انواع اتو، گاز و فر، هود آشپزخانه و ... ولي گزارش‌هاي رسيده از بازار لوازم‌خانگي نشان مي‌دهد که فعالان اين بازار به بهانه نوسانات بازار ارز دست از کار کشيده و از فروش اجناس به مردم خودداري مي‌کنند. در اولين نگاه به ليست دريافت‌کنندگان ارزهاي دولتي مشخص مي‌شود که بسياري از ثروت‌هاي ملي صرف واردات نخود، لوبيا، عدس، لپه و جو شده است.
پرده چهارم
اما اين پايان ابهامات ليست دريافت‌کنندگان ارزهاي دولتي نيست؛ چراکه مشاهده ليست منتشره از سوي بانک مرکزي بيانگر آن است که تعدادي از شرکت‌هاي خودرويي با تعرفه دولتي ارز 4200 توماني، براي واردات چاي و چاي‌ساز و قهوه ساز گرفته‌اند. نگاهي به شرکت‌هاي دريافت‌کننده ارز دولتي از سوي بانک مرکزي نشان مي‌دهد که 29 شرکت توانسته‌اند با دريافت بيش از 36 ميليون يورو ارز دولتي موز وارد کشور کنند.
پرده پنجم ؛ حقايقي تلخ آشکارشده
به گفته کارشناسان اقتصادي اين امر نشان از انحراف در تخصيص ارزي دارد که قرار بود هزينه‌هاي توليد را با واردات مواد اوليه توليدکنندگان کاهش داده و نيازهاي ضروري جامعه از قبيل کاهش قيمت داروهاي صادراتي را برطرف کند. اما نه‌تنها اين امر رخ نداد بلکه توليد را بيش‌ازپيش به محاق فروبرد؛ مسئله‌اي که رهبري بارها بر توليد ملي تأکيد و اشرافي گري را نفي کرده بودند ، حالا برخلاف رهنوردهاي ايشان نيز عمل شده است.
تنها کساني از اين مسئله نهايت استفاده را کرده‌اند،؛گروه‌هاي ضد توليد يا همان گروه‌هاي رانتي هستند که حدود سي سال است با شيوه دست‌کاري قيمتي، اختلال در توليد و گسترش اقتصاد غير مولد در اثر نفوذ در درون دولت به شيوه‌اي منحصربه‌فرد مال‌اندوزي مي‌کنند.
احسان سلطاني پژوهشگر اقتصادي درباره ايجاد اين‌گونه فضاي رانتي در بازار ارز و به عبارتي در اقتصاد گفته است: اقتصاد ايران قادر به توليد ارز نيست و ارزي هم که عرضه مي‌شود، يا مستقيم از فروش منابع خام به دست مي‌آيد يا به‌واسطه اعطاي مجوزها و رانت‌هاي دولت به گروه‌هاي منتخب از صادرات منابع خام يا توليد مواد اوليه از آن‌ها حاصل مي‌شود. بنابراين منشأ تحصيل ارز، کار و تلاش جامعه مانند اکثر اقتصادها نيست. در اقتصاد تک‌محصولي ايران، سهل‌الوصول براي رفع کسري بودجه نرخ ارز است؛ زيرا با سازوکار حاکم بر اين اقتصاد، عامل ديگري در دسترس دولتمردان قرار ندارد. بنابراين با ناديده گرفتن ريشه‌ها و عوامل کليدي، افزايش نرخ ارز و اقلام اساسي به‌عنوان تنها متغير کليدي اقتصادي معرفي مي‌شوند. اين نسخه براي گذران روزمره امور دولت و استمرار کسب منافع رانتي‌هاست.
پرده ششم؛ پيوند اضلاع رانتي
فرشاد مومني، اقتصاددان در مورد رانت در اقتصاد ايران گفت: شاهد اتحاد سه‌گانه منحوس و ضد توسعه‌اي هستيم که توجه ما روي وجهه انديشه‌اي آن است. او ادامه داد: اين اتحاد سه‌گانه شامل دولت‌هاي کوته نگر و دولت‌هايي است که مسائل بلندمدت را قرباني امور روزمره و فوري مي‌کند. طيف دوم غيرمولدها هستند که ويژگي مشترکشان در منافع آني و زودگذر است. مومني ‌تصريح کرد: ضلع سوم بازاريان هستند که پيوندشان از منظر انديشه با گروه‌هاي ديگر بر اساس تحليل‌هاي بازار از محل تعادل‌هاي لحظه‌اي است که اتحاد اين سه گروه ريشه بر تيشه اقتصاد ايران مي‌زند. اين کارشناس اقتصادي شيوه مديرت تقاضا براي ارز در ايران را موردانتقاد قرار مي‌دهد و مي‌گويد:وقتي‌که شيوه مديريت تقاضا براي ارز در ايران را بررسي مي‌‌کنيم به‌وضوح مي‌شود مطامع فاسد را مشاهده کرد. همواره آزادسازي تجاري در مرکز توجه قاعده گذاران بوده است و اين آزادسازي تجاري عملاً کشور را به سمت مصرف‌‌هاي لوکس و تجملي و ضد توسعه‌اي و محروم کردن اکثريت جمعيت از دسترسي به نيازهاي اساسي‌شان مي‌‌کشاند.
حالا بازار ارز اقتصاد را دچار آبستن حوادث کرده است. حوادثي که پيش‌ازاين بارها و بارها تجربه‌شده و در اين ميان اقتصاد رانتي همچنان درحال‌توسعه است.



وزير صنعت در مراسم روز ملي صنعت و معدن خواستار شد
شريعتمداري: ارزش افزوده بخش صنعت حدود ٧برابر شده است
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته سالن اجلاس سران ميزبان جهانگيري، معاون اول رئيس جمهوري، شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت، برخي نمايندگان مجلس و همچنين فعالان اقتصادي بخش خصوصي در حوزه‌هاي مختلف بود تا در مناسبت روز ملي صنعت و معدن پيرامون مشکلات و وضعيت اقتصاد کشور صحبت کنند. برنامه روز ملي صنعت و معدن در حالي ديروز برگزار مي‌شد که بانک مرکزي در جواب درخواست شريعتمداري براي انتشار اسامي‌افراد و شرکت‌هايي که اقدام به واردات با ارز رسمي‌کرده بودند، فهرست بخشي از اين واردکنندگان را منتشر کرده بود. مراسم روز ملي صنعت و معدن اما همراه بود با درخواست شريعتمداري از جهانگيري براي آزادسازي نرخ ارز بدون سقف قيمت در مورد قيمت توافقي ميان صادرکنندگان و واردکنندگان.
وزير صنعت، معدن و تجارت، روز گذشته در آيين روز ملي صنعت و معدن گفت: ارزش افزوده بخش صنعت از سال 57 تاکنون طبق آخرين آمارها بيش از 6.9 برابر شده که نشان دهنده روند پرشتاب رشد بخش صنعت است. محمد شريعتمداري افزود: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ارزش افزوده کل اقتصاد کشور بدون احتساب نفت 2.9 برابر شده است. وي خاطرنشان کرد: در سال 57 و ابتداي پيروزي انقلاب، مجموع واحدهاي صنعتي کشور 890 واحد بود که اکنون به بيش از 84 هزار واحد افزايش يافته است.
شريعتمداري با اشاره به فعاليت 592 شهرک صنعتي در کشور تاکيد کرد: ميزان توليد در زنجيره فولاد از 2.4 ميليون تن در سال 57 به بيش از 200 ميليون تن افزايش يافته که 80 ميليون تن آن در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم حاصل شده است. اين مقام مسئول با بيان اينکه در مقايسه با ابتداي انقلاب، توليد آلومينيوم با ظرفيت 457 هزار تني 10 برابر شده است، افزود: توليد زنجيره مس به ظرفيت 1.6 ميليون تني رسيده، توليد سيمان 14 برابر شده و در توليد کاشي و سراميک رشد 50 برابري به ثبت رسيده است. وي بيان داشت: در حوزه صنايع، ساخت و توليد خودرو با ظرفيت 2.2 ميليون دستگاه 13 برابر زمان انقلاب شده و توليد تاير با ظرفيت 454 هزار تني رشد 7.5 برابري نسبت به سال 57 داشته ضمن اينکه در حوزه لوازم خانگي، توليد يخچال 10 برابر، توليد تلويزيون 60 برابر و توليد ماشين لباسشويي 74 برابر شده است. وي تاکيد کرد: اين آمارها نتيجه تلاش مردم و صنعتگران است و همواره با افتخار از آنها ياد مي‌کنيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين از رشد 24.6 درصدي توليد خودرو و 12 درصدي توليد فولاد در دو ماهه ابتدايي امسال در همسنجي با پارسال خبر داد. وي با بيان اينکه در حوزه توليد، سياست‌هاي جديدي اتخاذ شده است، گفت: از جمله اين سياست‌ها، راه اندازي واحدهاي توليدي جديد است که در اين رابطه پارسال 5800 واحد توليدي جديد پا به عرصه گذاشت. شريعتمداري از وجود حدود 5700 معدن فعال در کشور خبر داد و افزود: به تازگي 40 پهنه اميدبخش معدني شناسايي شده و بهره برداري از آنها، افزايش توليد و اشتغال را در پي خواهد داشت. وي با تاکيد بر اينکه وظيفه ما ايجاد امنيت در فضا اقتصادي کشور است، افزود: شوراي هماهنگي سران قوا در فعاليت‌هاي اقتصادي به دنبال تحقق اين مهم هستند.
شريعتمداري با اشاره به آمارهاي 2 ماه ابتدايي امسال، گفت: تسهيلات پرداختي به بخش صنعت در همسنجي با پارسال 13درصد رشد داشت اما با سهم 40 درصدي رشد پيش بيني شده همچنان فاصله داريم. وي کمبود نقدينگي و تامين سرمايه در گردش را مشکل 70 درصد از واحدهاي توليدي کشور دانست و افزود: واحدهاي توليدي ما امروز از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده رنج مي‌برند، البته اين موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد و حتي يک روز رسيدگي زودتر با آن، به نفع توليدکننده است. شريعتمداري، استقبال از خريد کالاي ايراني و کاهش قيمت تمام شده را دو اقدام اساسي براي حمايت از توليد عنوان کرد و افزود: در اين راستا به دنبال حذف ماليات بر ارزش افزوده، به حداقل رساندن ماليات بر درآمد در شرايط رکودي و نيز تامين مالي پروژه‌ها و طرح‌ها هستيم. وي افزود: اگر 32 هزار ميليارد تومان تسهيلات درنظر گرفته شده، زودتر در اختيار واحدهاي توليدي قرار گيرد، حرکت نقدينگي سرگردان به سمت فعاليت‌هاي سفته بازي متوقف مي‌شود.
اين عضو کابينه دولت افزود: ميزان صادرات غيرنفتي در 2 ماه ابتدايي امسال، 18.8 ميليون تن به ارزش 7.7 ميليارد دلار بود که 5.8 ميليارد دلار آن به بخش صنعت اختصاص داشت و 200 ميليون دلار هم سهم بخش معدن بود. وي افزود: در 2 ماه امسال براي تاسيس واحدهاي صنعتي جديد 22.2 درصد از نظر تعداد افزايش تقاضا مطرح شده که بيانگر علاقه مندي مردم به توليد است. شريعتمداري افزود: در 2 ماهه نخست امسال، شاخص مصرف برق واحدهاي صنعتي بزرگ، متوسط و کوچک 7.9 درصد رشد داشته که از پا به عرصه گذاشتن واحدهاي صنعتي جديد حکايت دارد. وزير صنعت معدن وتجارت يادآور شد: با همه رشدهاي حاصل شده، نبايد از مسايل و مشکلات موجود غافل شد، به طوري که رشد منفي صنعتي که در دوره‌اي شاهد آن بوديم، امروز بتدريج آثار خود را نشان داده است. وي تاکيد کرد: بايد به خلق ارزش افزوده در بخش صنعت و معدن توجه داشته باشيم و قيمت تمام شده توليد را کاهش دهيم.
شريعتمداري، قيمت بالاي تمام شده توليد و همچنين متوسط هزينه حمل و نقل بالا را از جمله مشکلات بخش صنعت عنوان کرد. به گفته اين مقام مسئول، ممنوعيت ورود 1339 قلم کالا به کشور به معناي حمايت از توليد کالاي داخلي و فرصتي بزرگ براي بخش صنعت کشور است. وي افزود: اگر کنترل جدي در مرزها داشته باشيم و 30 درصد ظرفيت خالي مانده توليد صنايع سرمايه‌اي و 50 درصد ظرفيت خالي مانده توليد کالاي مصرفي بي دوام را به فعليت درآويم، مي‌توان توليد کشور را متحول کرد. شريعتمداري خاطرنشان کرد: هرچند صنعتگران ايراني قول مي‌دهند بهره وري توليد را افزايش داده و در جهت تامين نيازمندي‌هاي داخلي و کم کردن نياز به خارج اقدام کنند، اما از دولت انتظار دارند که به کاهش هزينه‌هاي مالي توليدي و کاهش هزينه‌هاي سرمايه در گردش بپردازد. وي تاکيد کرد: اگر زنجيرها را از دست و پاي فعالان اقتصادي کشور براي فعاليت آزادانه آنها برداريم، تحريم‌هاي ترامپ را بي اثر خواهند کرد. اين عضو کابينه دولت دوازدهم با اشاره به اقدام آمريکا براي اعمال مجدد تحريم‌ها اظهار داشت: با توجه به هجمه اقتصادي آمريکا، اقتصاد کشور در شرايط خطير و ويژه‌اي قرار گرفته است که بايد براي آن مقدماتي انديشيد. وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين خواستار آزادسازي معامله ارز با نرخ توافقي ميان صادرکنندگان و واردکنندگان بدون سقف قيمت شد و همچنين از مجلس شوراي اسلامي‌درخواست کرد تکليف ماليات بر ارزش افزوده را مشخص کند. شريعتمداري اظهار کرد: بايد با رشد بهره‌وري، قيمت تمام شده محصول کاهش يابد، چراکه در غير اين صورت نمي‌توانيم به رشد صنعتي بالا دست يابيم. بايد بدانيم که قيمت تمام شده توليد در کشور بالاست و در راستاي حل مسائلي که موجب افزايش قيمت تمام شده مي‌شود گام برداشت. وي ادامه داد: ۵۰ درصد صنايع کشور منبع محور هستند و بايد در راستاي توسعه صنايع دانش بنيان حرکت کنيم و در غير اين صورت با چالش صنعت‌زدايي روبرو خواهيم شد. وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اين‌که بايد سود تسهيلات بانکي تخصيص يافته به بخش صنعت کاهش يابد، اظهار کرد: بايد هزينه مالي ۲۵ درصدي سود تسهيلات بانکي کاهش يابد و اگر نمي‌توانيم نظام بانکي را در اين راستا سوق دهيم بايد از منابع عمومي‌يارانه به توليد پرداخت شود. کاهش هزينه‌هاي تامين اجتماعي و در نظر گرفتن مشوق‌هاي صادراتي در بخش توليد از ديگر موضوعاتي بود که توسط شريعتمداري در اين مراسم مطرح شد. وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اين‌که صنعت کشور در حال حاضر با مشکلات مختلفي روبه‌روست، گفت: ممنوعيت واردات به معناي ايجاد فرصت براي واحدهاي توليدي است و بايد بدانيم که در شرايط فعلي ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفيت واحدهاي توليدي خالي است و بايد در جهت استفاده از اين ظرفيت‌ها حرکت کنيم. وي در ادامه از معاون اول رييس جمهوري درخواست کرد تا معامله ارز با نرخ توافقي ميان صادرکننده و واردکننده آزاد شود و سقفي براي قيمت در نظر نگيرند. به گفته شريعتمداري، بايد اجازه داد واردکننده و صادرکننده با نرخ توافقي ارز را به فروش برسانند و هرچند محدوديت‌ها و حساسيت‌هايي در بازار ارز وجود دارد.
همه مشکلات به تحريم‌ها ربط ندارد
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران ضمن انتقاد از اينکه در تصميم‌گيري‌ها نظر بخش خصوصي خواسته نمي‌شود، اظهار کرد: کل مشکلات کشور به تحريم‌ها ربط ندارد و مشکلات داخلي ما کمتر از تحريم‌ها نيست. غلامحسين شافعي نيز در مراسم روز ملي صنعت و معدن با اشاره به اين‌که صنعت و توليد کشور در وضعيت مناسبي به سر نمي‌برد، گفت: با افزايش درآمدهاي نفتي دولت‌ها با توهم بي‌جاي عدم نقش تعيين کننده بخش خصوصي در اقتصاد کشور روبه‌رو و دايره فعاليت‌هاي بخش خصوصي محدود شد. وي ادامه داد: دولت با گسترش فعاليت‌هايش رقيب پرقدرتي براي بخش خصوصي شد و اين مساله موجب گرديد نوآوري و خلاقيت صنعت که موتور خلق ثروت به شمار مي‌رود با مشکل مواجه و به جاي آن واسطه‌هاي مالي فعال شوند و فروش ثروت‌هاي خداداي مدنظر قرار گيرد. نتيجه اين اتفاقات اقتصادي شکننده است که با مشکلات حادي مواجه شده است. شافعي با اشاره به اين‌که به گونه‌اي رفتار مي‌شود که گويا کل مشکلات کشور به تحريم‌ها ربط دارد، بيان کرد: اين مساله صحت ندارد و مشکلات داخلي ما کمتر از تحريم‌ها نيست. سهم بخش صنعت و معدن از توليد ناخالص داخلي ۱۳ درصد و سهم صادرات صنعتي از کل صادرات جهاني تنها معادل ۰.۲ درصد است. رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران ادامه داد: ديگر نمي‌توان بدون توجه به حجم عظيم مشکلات بر اقدامات و تصميمات گذشته پافشاري کرد. متاسفانه علي‌رغم دستور صادره سازمان‌ها در تصميم‌گيري‌هايشان نظر بخش خصوصي را نمي‌خواهند، در حالي که اين مساله به عنوان يک دستور به عنوان معاون اول رييس جمهوري مدنظر قرار گرفت.
معاون وزير راه و شهرسازي مطرح کرد
گروه راه و مسکن: معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اين مطلب که بخش زيادي از علل و عوامل سوانح دريايي به خطاي انساني مرتبط است، گفت: ارتقاي آموزش و همچنين ارتقاي کيفيت زندگي دريانوردان براي آنکه بتوانند خدمات مناسب‌تري ارايه کنند جزو الزامات بين‌المللي و از جمله ايران است.
گروه راه و مسکن: معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اين مطلب که بخش زيادي از علل و عوامل سوانح دريايي به خطاي انساني مرتبط است، گفت: ارتقاي آموزش و همچنين ارتقاي کيفيت زندگي دريانوردان براي آنکه بتوانند خدمات مناسب‌تري ارايه کنند جزو الزامات بين‌المللي و از جمله ايران است. به گزارش وزارت راه و شهرسازي، محمد راستاد در مراسم روز بين‌المللي دريانورد، اعلام کرد: شعاري که امسال سازمان بين‌المللي دريانوردي انتخاب کرده رفاه و حمايت از زندگي دريانوردان است که به تناسب آن کشورهاي عضو در تحقق آن گام‌هايي را برداشته‌اند. راستاد افزود: هدف اين است به گونه‌اي با دريانوردان برخورد شود که سلامت روحي آنها نيز مورد توجه ويژه قرار گيرد.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در سازمان بين‌المللي کار (ILO) تاکيد شده که نبايد به گونه‌اي با دريانوردان برخورد شود که تعبير به تبعيض شود و ايران نيز بر اين اصل پايبندي دارد. وي با تاکيد مجدد بر تلاش براي ايجاد احساس رضايت شغلي دريانوردان، گفت: پرداخت حقوق دريانوردان و شرايطي که دريانوردان را ترغيب کند تا با آسايش به کشتي‌ها ملحق شوند و بتوانند در فضاي بين المللي فعاليت کنند از جمله مواردي است که سلامت روحي دريانوردان را تضمين مي‌کند. معاون وزير راه و شهرسازي، با بيان اينکه نبايد دريانوردان دغدغه‌اي درخصوص امنيت شغلي داشته باشند، تصريح کرد: يکي از مصاديق سلامت روحي و رواني دريانوردان، پرداختن به موضوع پرداخت به موقع حقوق و دستمزد آنها و نيز اعزام دريانوردان در زمان مقرر به مرخصي است. وي افزود: در بازرسي از کشتي‌ها علاوه بر موضوع رسيدگي به رفاه، آسايش و امکانات بهداشتي و خوراک دريانوردان، مسائل مربوط به امنيت شغلي و رسيدگي به نيازهاي روحي و رواني آنها نيز مورد بازرسي قرار مي‌گيرد و اگر اين موارد را رعايت نکرده باشند کشتي متوقف مي‌شود تا ايرادات برطرف شود.
راستاد تصريح کرد: بنابراين انتظاري که از شرکت‌هاي کشتيراني داريم اين است که به مقوله دريانوردي توجه ويژه‌اي داشته باشند. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: امسال هفتادمين سال تاسيس سازمان بين‌المللي دريانوردي (IMO) است و دبير کل سازمان بين‌المللي دريانوردي، شهريورماه به ايران مي‌آيد تا در اين مراسم به ميزباني ايران شرکت کند. وي ادامه داد: ايران، ميزبان اين مراسم است و اين مراسم فرصتي است که توانمندي‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي و کشور ايران به دنيا معرفي شود. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در بررسي علل و عوامل سوانح دريايي شاهد هستيم که بخش زيادي از علل سوانح دريايي مرتبط با خطاي انساني است که اين مساله، ضرورت توجه به دريانوردي، دريانوردان و ارتقاي سطح زندگي آنها را تاکيد مي‌کند.
همچنين معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اين مطلب که ايجاد منافع مشترک با ديگر کشورها از طريق فعاليت دريانوردي و فعاليت دريانوردان ايراني براي کشتي‌هاي بين‌المللي ميسر مي‌شود، گفت: يکي از دلايل عدم اقبال رشته دريانوردي اين است که خطوط کشتيراني متنوع در کشور وجود ندارد و در عين حال بخشي از دلايل نيز به اين موضوع مرتبط است که سهم دريانوردان ايران در آب‌هاي بين‌المللي کم است.‌هادي حق‌شناس گفت: دريانوردي يکي از سخت‌ترين مشاغل است که در بخشي از نقاط دنيا کمتر به آن پرداخته شده است. با توجه به آنکه اقتصاد دريامحور در ادبيات ما گسترش يافته است نشان دهنده اهميت دادن به دريانوردي و دريانوردان است و در عين حال مويد اين مطلب است که سهم دريا در اقتصاد سهم قابل توجهي است.
معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: در سال ۲۰۱۰ سازمان جهاني دريانوردي به دليل محروميت‌هاي زيادي که شغل دريانوردي دارد و به منظور تجليل از قشر دريانورد، ۲۵ ژوئن (۴ تيرماه) را به عنوان روز دريانورد نامگذاري کرد. حق شناس با اشاره به اينکه صنعت دريانوردي بر چهار کنوانسيونِ STCW، سولاس، مارپل و MLC استوار است، گفت: در ۳ سال گذشته که ايران توجه مهمي‌به اين کنوانسيون‌ها داشت، گام‌هاي مهمي‌در جهت حفاظت از دريانوردادن برداشته شد اما تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد که بايد تلاش کنيم تا فاصله‌ها را به حداقل ممکن برسانيم. وي اعلام کرد: بر اساس STCW در کشور ما ۱۰ نوع سند مختلف از گواهينامه شايستگي تا اسناد دريانوردي و کارت‌هاي مختلف براي بيش از ۷۰ صنعت مربوطه صادر مي‌شود. در عين حال، در حال حاضر، ۱۲۵ هزار نفر دريانورد در کشور وجود دارد که تنها ۱۵ هزار نفر از اين تعداد دريانورداني هستند که دور از ساحل به فعاليت مشغول‌اند. اين آمار در مقايسه با آمار جهاني که يک ميليون و ۶۰۰ هزار نفر است و همچنين گستردگي آب‌هاي ايران، رقم ناچيزي است که بايد تلاش کنيم اين تعداد را افزايش دهيم.
معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: در حاليکه در کشور نرخ بيکاري دو رقمي‌وجود دارد به نظر مي‌رسد که اهميت دادن به شغل دريانوردي و تلاش براي فرهنگ سازي و ترغيب به فعاليت در اين شغل بسيار حائز اهميت است. حق‌شناس يادآور شد: در حال حاضر بيشترين دريانورداني که در ايران و در سواحل دور فعاليت مي‌کنند مربوط به کشورهايي از جمله چين، بنگلادش و آفريقا هستند که بايد تلاش کنيم تا دريانوردي به عنوان يک شغل در بين مردم کشور بيشتر معرفي و شناخته شود. وي همچنين گفت: در حال حاضر ۵۶ مرکز آموزش علوم دريانوردي در کشور وجود داردکه هفت مرکز از آنها دولتي هستند واز اين بين نيز تنها دانشگاه آزاد خارک به آموزش و پرورش دانشجوي دريانوردي مبادرت ورزيده است. در عين حال کمتر ليسانس دريانوردي داريم که بيکار باشد و بايد تلاش کنيم که ظرفيت آموزش دريانوردي در دانشگاه‌هاي ما گسترش يابد.
حق شناس ادامه داد: يکي از دلايل عدم اقبال رشته دريانوردي اين است که خطوط کشتيراني متنوع در کشور وجود ندارد و در عين حال بخشي از دلايل نيز به اين موضوع مرتبط است که سهم دريانوردان ايران در آب‌هاي بين‌المللي کم است. وي افزود: فعاليت دريانوردان و ارايه خدمات دريانوردي دريانوردان ايران براي شناورهاي بين‌المللي و ساير کشورها، موجب مي‌شود تا ايران با کشورهاي ديگر داراي منافع مشترکي شود که همان منافع نيز مي‌تواند در سياست‌هاي کلان کشور نقش مهمي‌ايفا کند.
طی یک نامه رسمی صورت گرفت
وزير نفت کشورمان در نامه‌اي خطاب به وزير انرژي و صنعت امارات متحده عربي و رييس کنفرانس اوپک ضمن يادآوري تصميماتي که در جلسه اخير اوپک گرفته شد، با اشاره به اقدام برخي اعضاي اوپک به افزايش توليد فراتر از توافق و انجام درخواست آمريکا هشدار داد:ما درخصوص واگذاري سهم توليد يک کشور به اعضاي ديگر تصميمي‌نگرفتيم.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايسنا، بيزن زنگنه خطاب به سهيل محمد المزروعي نوشت: "براساس تصميم گرفته شده توسط کنفرانس اوپک مقرر شد کشورها تلاش خود براي پايبندي کلي اوپک ۱۲ عضو و کاهش ميزان آن به ۱۰۰ درصد از تاريخ اول ژوييه ۲۰۱۸ تا پايان بازه زماني مندرج در قطعنامه ياد شده به کار گيرند و قرار شد کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک – غيراوپک توليد را رصد کرده و مراتب را به رييس دوره‌اي کنفرانس اوپک گزارش کنند.
ايران در خصوص واگذاري سهميه توليد يک کشور عضو به اعضاي ديگر تصميمي‌اتخاذ نکرده است. در واقع براساس مندرجات قطعنامه با درخواست از کميته مشترک وزارتي نظارت به توافق اوپک – غيراوپک به منظور رصد بازار و گزارش‌دهي به رييس دوره‌اي اوپک بررسي اين موضوع به رييس دوره‌اي کنفرانس واگذار شده تا از طريق برگزاري کنفرانس فوق‌العاده و يا مکاتبه با کليه اعضاي اوپک و رسيدن اجماع اين موضوع را حل و فصل کند.
هرگونه افزايش در توليد توسط هر عضوي از اوپک فراتر از تعهدات درج شده در بيانيه کنفرانس‌هاي ۱۷۱ و ۱۷۴ اوپک ناقض توافق مورد بحث است. زنگنه از طريق اين نامه از رييس کنفرانس اوپک تقاضا کرد که به کليه کشورهاي عضو منعکس کند که نسبت به تعهدات خود و تصميمات گرفته شده توسط اوپک در کنفرانس‌هاي ۱۷۱ و ۱۷۴ پايبند بوده و از انجام هرگونه اقدام يک جانبه که موجب وارد آمدن آسيب به وحدت و استقلال سازمان اوپک مي‌شود، خودداري کند.
ايران در جلسه کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک – غيراوپک، اعلام کرد که هرگونه افزايش يک جانبه توليد توسط کشورهاي عضو بيش از ميزان تعهد آنها درج شده در صورت جلسه تصميمات اوپک آمريکا را تهييج مي‌کند تا عليه ايران اقدام کند. متاسفانه رفتارهاي يک جانبه برخي کشورهاي عضو باعث تضعيف بنيان و اساس سازمان ما مي‌شود.
تصميمات اوپک به گونه‌اي نيست که بر پايه آن بتوان اقدام برخي از کشورهاي عضو را در دنباله‌روي از خواست آمريکا براي افزايش توليد که با انگيزه‌هاي سياسي عليه جمهوري اسلامي‌ايران اتخاذ شده و به صورت عمومي‌نيز اعلام شده توجيح کند. از آنجايي که ما همگي در خصوص سياست‌زدايي از تلاش‌هاي اوپک اتفاق‌نظر داريم، نبايد به ديگران اجازه دهيم که با اقدامات سياسي، وحدت و استقلال اوپک را خدشه‌دار کنند. در حالي که ما ممکن است مواضعي مشابه نظرات اعلام شده توسط هر يک از شرکاي غيراوپک خود مثلا روسيه داشته باشيم، اما من از حضرت عالي مي‌خواهم که به عنوان ريي دوره‌اي اوپک در اين برهه تاريخي از اصول بلندمدت، وحدت و منافع اوپک صيانت کنند. "
زنگنه در پايان نامه درخواست کرد:چنانچه دستور فرماييد که نامه حاضر در بين عاليجنابان و هيات‌هاي نمايندگي کشورهاي عضو اوپک توزيع شود موجب مزيد امتنان خواهد بود.
بر اساس اين گزارش، حدود ۱۰ روز پيش اعضاي اوپک در جلسه ۱۷۴ اوپک گرد هم جمع امدند و درمورد آينده اين سازمان تصميم گرفتند. در اين جلسه مقرر شد اعضاي اوپک با هدف کاهش ميزان وفاداري به تعهد کاهش توليد از ۱۵۰ درصد به صد درصد توليد خود را يک ميليون بشکه افزايش دهند. بعد از اين جلسه آمريکا که پيش از جسله مذکور خواستار افزايش توليد اعضاي اوپک شده بود مجدد از عربستان درخواست کرد توليد خود را روزانه دو ميليون بشکه افزايش دهد. در اين راستا دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا، روز شنبه در توييتي اعلام کرد پادشاه عربستان سعودي با درخواست وي براي افزايش توليد حداکثر به ميزان دو ميليون بشکه در روز به منظور ملايم کردن رشد قيمت‌ها موافقت کرده است.
گزارش تجارت از سوء استفاده فرصت طلبان از ارز دولتی؛
با افزايش قيمت ارز و آشفته بازار ناشي از آن، دولت تصميم گرفت به کالاهاي اساسي ارز دولتي بدهد و اين گام را هم برداشت اما متاسفانه عده‌اي فرصت طلب هم ارز دولت را گرفتند و هم کالاهايي که با استفاده از اين ارز وارد کرده بودند با قيمت آزاد در بازار فروختند. اما اين مساله حاشيه‌هايي برجاي گذاشت تا آنکه رييس دولت دوازدهم خطاب به وزير صمت و رييس کل بانک مرکزي خواستار اعلام ليست اشخاص و شرکتهايي شد که ارز دولتي دريافت کرده اند. شريعتمداري وزير صمت در نشست خبري به مناسبت هفته صنعت اعلام اسامي‌شرکتها را به بانک مرکزي احاله داد و چون توپ در زمين بانک مرکزي افتاد، اين بانک به منظور شفاف سازي و عمل به دستور رئيس جمهوري ليست دريافت کنندگان ارز دولتي را درحالي منتشر کرد که فهرست کالاهايي که از ارز 4200 توماني استفاده کرده‌اند مردم و رسانه‌ها را شوکه کرده است!بانک مرکزي سرانجام ليست 53صفحه‌اي شامل 1482 شرکت دريافت‌کننده ارز رسمي‌را منتشر کرد. در اين ليست محل تأمين ارز براي واردکنندگاني که در 2 ماه اخير ثبت سفارش انجام داده‌اند از طريق بانک مرکزي (منابع نفتي) و ارز ورودي سامانه نيما مي‌باشد.در اولين نگاه به ليست دريافت کنندگان ارزهاي دولتي مشخص مي‌شود که بسياري از ثروت‌هاي ملي صرف واردات نخود، لوبيا، عدس، لپه و جو شده است. اما اين پايان ابهامات ليست دريافت کنندگان ارزهاي دولتي نيست؛ در اين فهرست مشخص شده که ميليون‌ها دلار صرف واردات چاي، قهوه ساز، کاغذ، تاير خودرو، اتو، بخار شور و ساير لوازم خانگي شده است.مشاهده ليست منتشره از سوي بانک مرکزي نشان ميدهد که تعدادي از شرکت‌هاي خودرويي با تعرفه دولتي ارز 4200 توماني، براي واردات چاي و چاي ساز و قهوه ساز گرفته اند. به نوعي که شرکت رهروان خودرو پيشگامان نگين جنوب 134.242 هزار يورو ارز دولتي گرفته و نام او در فهرست واردکنندگان چاي قرار گرفته است.
کره ارز گرفت و گران شد
در حالي قيمت کره در بازار با افزايش قيمت ۵۰ درصدي نسبت به سال گذشته مواجه شده که بالغ بر ۶۵ ميليون يورو ارز رسمي‌به نرخ ۴۲۰۰ توماني براي واردات اين محصول از ۲۱ فروردين ماه تاکنون اختصاص پيدا کرده است. رئيس اتحاديه فروشندگان لبنيات گفت: براي ما به عنوان توزيع کننده و فروشنده لبنيات و کره سوال است که چرا بايد اين محصول با افزايش قيمت اين‌چنيني مواجه شود درحاليکه نه تنها ارز ۴۲۰۰ توماني گرفته بلکه بسته‌بندي و قالب بندي آن هزينه چنداني ندارد.علي رجبي با تاکيد بر اينکه افزايش حدود ۵۰ درصدي قيمت کره منطقي نيست به ايسنا گفت: اين سوال در ذهن ما هم ايجاد شده که چرا بايد قيمت کره از ابتداي امسال تاکنون حدود ۳۰ درصد و نسبت به همين بازه زماني نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزايش قيمت پيدا کند.رجبي اظهار کرد: هر قدر ديگر هزينه‌هاي جانبي بسته‌بندي و قالب بندي کره وارداتي افزايش يابد، آنقدر روي قيمت تمام شده اين محصول تاثيرگذار نيست، چراکه بخش بسيار زيادي از آن را مواد اوليه يعني همان کره وارداتي شامل مي‌شود که طي اين بازه زماني و بر اساس ليست منتشر شده از سوي بانک مرکزي از ارز ۴۲۰۰ توماني استفاده کرده‌اند.
برنج هم درگير شد
در همين رابطه بر اساس ليست اعلام شده از سوي بانک مرکزي که به دستور رئيس جمهور منتشر شد، ۱۰۴ شرکت از ارز دولتي ۴۲۰۰ توماني براي واردات برنج سفيد استفاده کرده‌اند که مجموع ارز تخصيص يافته به آنها به ۵۰۲ ميليون و ۹۵۷ هزار و ۶۶۰ يورو مي‌رسد. در اين ميان ۹۱۳ هزار و ۴۷۳ يورو از سامانه نيما تامين شده و بقيه آن که عددي معادل ۵۰۲ ميليون و ۴۴ هزار و ۱۸۷ يورو است، از طريق بانک براي واردکنندگان تامين شده است.اين در حالي است که بر اساس آخرين آمار منتشر شده از سوي بانک مرکزي از متوسط قيمت خرده‌فروشي برخي از مواد خوراکي در سطح شهر تهران در هفته منتهي به اول تيرماه امسال هر کيلوگرم برنج وارداتي غيرتايلندي ۷۸۱۲ تومان قيمت داشته که نسبت به هفته مشابه سال قبل ۴۴.۱ درصد افزايش قيمت را تجربه کرده است.اين افزايش قيمت در حالي اتفاق افتاده که مديرکل تنظيم بازار وزارت جهاد کشاورزي به ايسنا گفت: برنج جزو کالاهاي گروه يک بوده که هر گونه تغيير قيمت در آن بايد با مصوبه ستاد تنظيم بازار باشد اما تاکنون هيچ مصوبه‌اي براي افزايش قيمت اين محصول استراتژيک در ستاد تنظيم بازار ابلاغ نشده و هر گونه افزايش قيمت برنج غيرقانوني است.
گوشي موبايل گران نخريد
گوشي همراه نيز از اين قاعده جدا نبود و افزايش قيمت موبايل را شاهد بوديم و البته بخشي از اين ارزها نيز مشخص نيست. بر مبناي انتشار ليست از سوي وزير ارتباطات و بانک مرکزي، بالغ بر ۲۲۰ ميليون يورو ارز به واردات انواع تلفن همراه اختصاص پيدا کرده اما فقط حدود ۷۵ ميليون يورو آن به گوشي موبايل تبديل و وارد بازار شده است. رئيس اتحاديه دستگاه‌هاي مخابراتي، ارتباطي و لوازم جانبي اعلام کرد: همه برندهاي تلفن همراه موجود در بازار از ارز دولتي ۴۲۰۰ توماني براي واردات سه ماهه گذشته استفاده کرده‌اند و هيچ تفاوتي در برندها براي اختصاص ارز وجود نداشته است، چراکه طي سه ماهه گذشته طرح رجيستري اجرا شده و هيچ دستگاه تلفن همراهي نمي‌تواند از طرق غيرقانوني يا قاچاق به کشور وارد شود.مهدي محبي افزود: واردکنندگان تلفن همراه که از ارز ۴۲۰۰ توماني استفاده کرده‌اند، نبايد کالاي خود را با نرخي بالاتر از آن به بازار عرضه کنند و آنهايي که در اين ميان شيطنت کردند حتما مرتکب تخلف شده و با آنها برخورد خواهد شد اما بايد مسائل و چالش‌هاي ديگري را نيز در نظر بگيريم.رئيس اتحاديه دستگاه‌هاي مخابراتي، ارتباطي و لوازم جانبي ادامه داد: بايد به اين نکته توجه کرد که مصرف و نياز ماهيانه بازار به انواع تلفن همراه حدود يک ميليون دستگاه است که طي سه ماهه اخير به سه ميليون دستگاه مي‌رسد. حال آنکه بر اساس آمار و ارقام رسمي‌اعلام شده در اين بازه زماني تنها حدود ۷۳۰ تا ۷۴۰ هزار دستگاه تلفن همراه با ارز دولتي ۴۲۰۰ توماني وارد شده است که همين عامل سبب افزايش قيمت مي‌شود چرا که با توجه به کمبود موجود موبايل دست به دست مي‌شود و نهايتا با افزايش قيمت مواجه خواهد شد.محبي با تاکيد بر اينکه حتي در صورت کم بودن ميزان واردات تلفن همراه نبايد اين کالا با افزايش قيمت مواجه شود، چراکه از ارز دولتي ۴۲۰۰ توماني استفاده کرده است، گفت: هم اکنون در حال بررسي مشکلات موجود در تلفن همراه و لوازم جانبي آن هستيم تا بتوانيم بازار را ساماندهي کنيم چون تلفن همراه جزو سبد خانوار بوده و بايد به آن توجه کرد.
واردات چاي‌ساز به جاي خودرو
در همين رابطه يک شرکت واردکننده خودرو براي واردات اقلامي‌همچون چاي‌ساز و قهوه‌ساز هم ارز دولتي دريافت کرده است.بررسي ليست نشان مي‌دهد که شرکت ماموت خودرو با شناسه ملي "۱۴۰۰۴۷۰۸۷۲۷" که حوزه فعاليت آن واردات خودرو با برند فولکس‌واگن است، معادل ۳۶۴۱ يورو براي واردات "چاي‌ساز و قهوه‌ساز" ارز دولتي دريافت کرده است.اين وضعيت در حالي است که تجارت و واردات خودرو ارتباطي با واردات لوازم آشپزخانه از جمله چاي‌ساز و قهوه‌ساز ندارد و مشخص نيست چرا ارز دولتي به شرکت فعال در تجارت خودرو براي واردات چاي‌ساز و قهوه‌ساز تخصيص يافته است.البته يکي از مديران ماموت خودرو اعلام کرد که "واردات چاي‌ساز و قهوه‌ساز براي عرضه به عنوان لوازم جانبي خودروهاي وارداتي صورت گرفته که در صورت درخواست خريداران خودرو به آنها ارائه مي‌شود".
اين در حالي است که بر اساس اعلام گمرک، بيشرين ميزان واردات به قطعات خودرو اختصاص دارد اما معلوم نيست چه مقدار ارز به اين مساله اختصاص داشته است.
رييس بانک مرکزي تاکيد کرد؛
رئيس بانک مرکزي گفت: بانک مرکزي تصميمي‌براي افزايش نرخ سود بانکي ندارد.
ولي اله سيف در گفت وگو با خانه ملت، درباره حضورش در نشست کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: در نشست مشترک با اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس گزارشي از عملکرد و تصميمات ارزي بانک مرکزي به نمايندگان ارائه شد.4 گروه کالايي براي تامين ارز در نظر گرفته شده است که بر اين اساس ارز کالاهاي اساسي و مهم با استفاده از ارز حاصل از فروش نفت تامين مي‌شود.
رئيس بانک مرکزي ادامه داد: ارز مورد نياز کالاهاي ضروري و مواد اوليه کارخانه‌ها از منابع ارزي حاصل از صادرات کالاهاي غيرنفتي مانند صادرات محصولات پتروشيمي‌و فولادي از طريق سامانه ارزي نيما تامين مي‌شود.
سيف ادامه داد: همچنين مقرر شد ارز گروه سوم کالايي از طريق منابع ارزي حاصل از صادرات کالاهاي غيرنفتي به صورت توافقي از طريق بازار الکترونيکي و تحت نظارت تامين شود که پيش بيني مي‌شود تا 4 روز آينده اين مهم عملي شود و گروه چهارم کالايي نيز مربوط به کالاهاي ممنوعه است.
وي با اشاره به اينکه پيش بيني مي‌شود که قيمت سکه منطقي شود، تصريح کرد: براساس برنامه ريزي‌ها سکه‌هاي طلاي پيش فروش شده مي‌تواند تبديل به گواهي سپرده شود تا در بورس گواهي سپرده، معامله شود، در اين راستا با بورس توافقاتي صورت گرفته تا امکان خريد و فروش مذکور فراهم شود.
رئيس بانک مرکزي در پايان يادآور شد: بانک مرکزي تصميمي‌براي افزايش نرخ سود بانکي ندارد و در اين راستا بخش نظارتي با بانک‌هايي که نرخ سود را به صورت غيرمتعارف تغييردهند برخورد مي‌کند./
در همين رابطه سخنگوي کميسيون اقتصادي از تغيير سياست‌هاي ارزي دولت براي تامين ارز مورد نياز کالاها خبر داد. زهرا سعيدي گفت: اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس دغدغه‌هاي خود را در خصوص نابساماني‌هاي بازار ارز و مسائل اقتصادي بيان کردند و رئيس بانک مرکزي نيز گزارشي از آخرين وضعيت بازار ارزي کشور ارائه کرد.
وي افزود: تغيير سياست‌هاي ارزي يکي از اولويت‌ها و تاکيدات اعضاي کميسيون اقتصادي بود که در اين راستا تاکيد شد که بازار ثانويه ارز در روزهاي آينده ايجاد شود.
وي ادامه داد: مجلس در طرح دو فوريتي ساماندهي بازار ارز بر لزوم تقويت صرافي‌ها تاکيد کرده بود و در اين راستا تاکيد شد که معاملات ارز از طريق صرافي‌ها انجام شود.همچنين اشکالات سامانه ارزي نيما برطرف شود تا شرايط براي کاهش نرخ‌هاي غيرمنطقي ارز فراهم شود.
نماينده مبارکه ادامه داد: نحوه اصلاح نظام بانکي، مديريت نقدينگي و رسيدگي به مسائل ارزي از محورهاي ديگر مورد بررسي در نشست امروز کميسيون اقتصادي مجلس بود.
سخنگوي کميسيون اقتصادي يادآور شد: مجلس و دولت توافق کردندکه ارز مورد نياز براي اولين گروه کالايي که شامل کالاهاي ضروري و مواد اوليه مي‌شود و به نحوي تامين شود تا مصرف کننده نهايي براساس نرخ ارز ترجيحي بتواند کالاهاي مورد نياز را خريداري کند. سعيدي مبارکه يادآور شد: ارز مورد نياز کالاهاي ضروري و مواد اوليه کارخانه‌ها از منابع ارزي حاصل از صادرات کالاهاي غيرنفتي تامين خواهد شد ارز سومين گروه کالاها از طريق منابع ارزي حاصل از صادرات کالاهاي غيرنفتي به صورت توافقي از طريق بازار الکترونيکي تامين مي‌شود همچنين کالاهاي گروه چهارم نيز مربوط به کالاهاي ممنوعه است.
سرمقاله
علي اکبر عيوضي
عضو هيات مديره کانون بازنشستگان تهران
 
وضعيت اقتصادي کشور مناسب نيست و بدترين شرايط را حقوق بگيران دارند. در بين حقوق بگيران وضعيت بازنشستگان از همه بدتر است زيرا روزگاري براي بازنشستگان درست کرده‌اند که در 30 سال گذشته چنين روزگاري را سپري نکرده اند. متاسفانه بهار بازنشستگان در سال 97 سخت، تيره و تاريک بود و اين شرايط در نتيجه سومديريت بوده است. در همين مدت سه ماه اخير آنقدر گراني رقم خورده و آنقدر ارزش پول ملي کشورمانپايين آمده که مردم سخت‌ترين روزگار را مي‌گذرانند. متاسفانه معيشت مردم به دلار وابسته شده و با گراني ارز، معيشت بازنشستگان روز به روز تيره تر مي‌شود. دولت شعار مي‌داد که بيش از تورم افزايش حقوق داده اما گراني‌ها به نوعي شد که نه تنها تاثيري بر معيشت حقوق بگيران نداشت بلکه 80 درصد وضعيت معيشت مردم بدتر شد. البته ارزش دلار در کمتر از سه ماه سه برابر شد، اما جاي تعجب داشت که ارزش پول ملي دهها برابر پايين آمد و ارزش پول ملي ما به اندازه‌اي اسفبار است که در کشورهاي ديگر هم خريدار ندارد زيرا از ثبات افتاده و هر روز بي ارزش تر مي‌شود. نان، حبوبات، آب معدني و تمامي‌کالاها به دلار وابسته است و هرچيزي که مي‌خواهيم بخريم، گران شده و توجيه فروشندگان اين است که دلار گران شده است. بايد بپذيريم که وضعيت کشور ناشي از مديريت دولت تدبير و اميد است. متاسفانه دولت دوازدهم بي تدبيرترين دولت بعد از پيروزي انقلاب تاکنون بوده است. اين دولت بايد بپذيرد که محبوبيت خود را در بين مردم به ويژه اقشار حقوق بگير از دست داده و مي‌دهد. البته احتمال وجود عده‌اي فرصت طلب که به زيان کشور کار مي‌کنند را رد نمي‌کنيم، اما حرف اين است که اگر چنين افرادي وجود دارند، چرا روحاني اسامي‌آنان را اعلام نمي‌کند، تا بازنشستگان و حقوق بگيراني که به وضعيت اسفباري افتاده اند، تکليف خودشان را با اين افراد روشن کنند. به نظر مي‌رسد که دولت مردم را با خودش بيگانه مي‌داند زيرا اگر اسامي‌اين افراد را مي‌دانند اما زورشان به آنان نمي‌رسد، کافي است اسامي‌و آدرس آنان را به مردم بگويند واز مردم بخواهند حساب خودشان را با آنان تسويه کنند. اگر آقايان جرات ندارند آنهايي که يک شبه قارون شده‌اند را سرجاي خودشان بنشانند، بهتر است به مردم اعتماد کنند واز مردم بخواهند تا تکليف خودشان را با آنان روشن کنند.
یادداشت
شهرام کوسه غراوي
عضو کميسيون عمران مجلس
 
هنوز طرح اصلاح قانون نظام مهندسي مورد تصويب نهايي واقع نشده و اجراي آن زمان بر بوده اما با اصلاحات صورت گرفته اعمال سليقه‌ها به حداقل مي‌رسد. با اشاره به تصويب کليات قانون نظام مهندسي در کميسيون عمران مجلس در جلسه هفته گذشته اين کميسيون کميته نظام فني و اجرايي دو گزارش براي اصلاح قانون نظام مهندسي ارائه داد که يک گزارش معطوف به اصلاح قانون نظام مهندسي ساختمان با روال موجود و رفع ايرادات فعلي بودو گزارش ديگر معطوف به اصلاح اين قانون با استفاده از ظرفيت نظام فني و اجرايي کشور بود. با راي گيري استمزاجي صورت گرفته در کميسيون نمايندگان به اصلاح قانون نظام مهندسي معطوف به استفاده از ظرفيت نظام فني و اجرايي با زير مجموعه شدن در سازمان برنامه و بودجه موافقت کردند. اين موضوع بايد در کميسيون عمران مورد راي گيري نهايي نيز قرار بگيرد. پس از راي گيري کلي در خصوص کليات طرح اصلاح قانون نظام مهندسي جزييات آن نيز مورد بررسي واقع خواهد شد هنوز طرح موجود مورد تصويب نهايي مجلس واقع نشده از اين رو عملياتي شدن آن زمان بر است. با تصويب نهايي اين طرح دوگانگي‌هاي موجود در حوزه تصميم گيري نظام فني و اجرايي دولتي و خصوصي برطرف مي‌شود. اکنون جامعه مهندسان با رويه قبل و قانون پيش از اين اداره شده و تفاوتي در قانون هنوز رخ نداده است. با تصويب نهايي طرح اصلاح قانون نظام مهندسي برداشت‌هاي سليقه‌اي در اين حوزه نيز به حداقل ممکن کاهش مي‌رسد. در حال حاضر سازمان نظام مهندسي زير مجموعه وزارت راه وشهرسازي بوده صلاحيت‌ها و پروانه‌هاي مهندسان را تاييد مي‌کند. با تصويب قانون مذکور اتفاقي مشابه ساختاري که انجمن پيمانکاران دارند و صلاحيت‌ها را سازمان برنامه و بودجه مي‌دهد در خصوص جامعه مهندسان نيز رخ مي‌دهد.اختلاف نظرهايي در خصوص اينکه صلاحيت مهندسان از کدام کانال تاييد شود وجود دارد. در حال حاضر اکثر نمايندگان با تاييد صلاحيت و پروانه‌هاي مهندسان به وسيله سازمان برنامه و بودجه موافق هستند.به طور حتم در جلسات پيش رو تعيين تکليف نهايي طرح اصلاح قانون نظام مهندسي با هدف بهبود عملکرد اين جامعه صورت خواهد گرفت.
دادستان تهران خبر داد:
دادستان تهران با اشاره به پديده تجاهر به بي‌حجابي افزود: در اين پرونده دادگاه با توجه به اتهامات مطروحه بيست سال حبس در نظر گرفته و هجده سال آن را تعليق کرده است. اين دادستاني با اعتقاد به قابل تعليق نبودن حکم صادره، اعتراض خواهد کرد. عباس جعفري دولت‌آبادي از صدور کيفرخواست در مورد رحيم‌مشايي با سه عنوان اتهامي‌و هنگامه شهيدي با پنج عنوان اتهامي‌خبر داد و گفت: پرونده‌هاي نامبردگان به زودي جهت محاکمه به دادگاه ارسال خواهد شد. وي در مورد نارضايتي‌هاي اخير گفت: نمي‌توان مدعي شد که منشا همه نارضايتي‌ها، آمريکاست، اما تلاش‌هاي آمريکا بر اين است که تمام گروه‌هاي معاند و در راس آن منافقين را عليه جمهوري اسلامي‌متحد کند و تحرکات امنيتي اشرار و گروهک‌ها در مرز‌هاي شرقي کشور مصداقي از اين گونه تلاش‌ها است. وي اهداف ديگر آمريکا را تبديل مسائل اجتماعي ايران به موضوعات امنيتي، تشديد مشکلات اقتصادي مردم، ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامي‌و جنگ رواني و رسانه‌اي عليه جمهوري اسلامي‌ذکر نمود و افزود: دشمن درصدد گره زدن مسائل اجتماعي و اقتصادي به حوزه امنيت است و کوچک‌ترين واقعه در ايران را به نحو گسترده بازتاب مي‌دهد و در سطح وسيع به آن مي‌پردازد. هم‌چنين تمرکز بر چهار بازار مهم اقتصادي شامل ارز، سکه، ملک و خودرو که طي چند ماه اخير متلاطم شده است به وضوح نمودار است. دادستان تهران گفت: امروزه که مشکلات جنگ و مانند آن موجود نيست، دشمن زمينه را براي اقداماتي که تلقي ناکارآمدي نظام را در ذهن مردم پررنگ کند فراهم ديده و نمونه آن، آشوب‌هاي دي ماه و اسفند ماه بود که دشمن سعي کرد ضمن ايجاد نااميدي در مردم نگراني را به بدنه افکار عمومي‌انتقال دهد. جعفري دولت‌آبادي تلاش براي براندازي نظام را برنامه جديد دشمن خواند و گفت: نبايد از جنگ رسانه‌اي دشمن عليه جمهوري اسلامي‌نيز غافل ماند. جعفري دولت‌آبادي با اشاره به يک پرونده ارزي که در سال ۱۳۹۵ مفتوح و اخيراً به صدور کيفرخواست منتهي شد گفت: از سي و هفت متهم اين پرونده فقط براي پانزده نفر کيفرخواست صادر شده و در خصوص تعدادي از آن‌ها نيز قرار منع تعقيب صادر شده و پرونده نسبت به تعدادي از متهمان بدون اتخاذ تصميم اقدام شده است. در جرايم ارزي نمي‌توان به متهمان نگاه عادي داشت بلکه نقش اين متهمان در اخلال نظام اقتصادي به گونه‌اي است که انتظار مي‌رود تعداد قرار‌هاي منع تعقيب در اين پرونده‌ها به حداقل برسد. البته اين بيان به منزله مجاز دانستن ظلم نمي‌باشد، اما قرار نيست دلالان ارز از اين در دادسرا داخل و از در ديگر خارج شوند. دادستان تهران به حوادث بازار تهران اشاره نمود و افزود: نبايد بنا بر آزادي افرادي باشد که در اين آشوب‌ها دستگير شده‌اند و کساني که در خيابان‌ها خودرو‌هاي پليس را آتش زدند بايد بازداشت و تحت تعقيب قضايي قرار گيرند. وي به مقايسه شرايط فعلي کشور با دهه شصت و ضرورت تغيير رويکرد‌ها پرداخت و افزود: در آن ايام، کشور درگير اقدامات مسلحانه گروهک‌هاي معاند بود، اما امروزه متهمان اقتصادي کشور را در مخاطره قرار داده‌اند؛ به گونه‌اي که هنوز تحريم‌ها شروع نشده، چهار بازار ارز، سکه، املاک و خودرو ملتهب گرديده است.