ضرب‌الاجل ۱۵ روزه روحانی به وزیر صنعت
رئيس‌جمهوري به شريعتمداري دستور داد ظرف ۱۵ روز تخلف در بخش خودروي خارجي و داخلي را بررسي و نتيجه را صريحا اعلام نمايد. به گزارش ايسنا، در پي تخلف اعلام شده از سوي مراجع نظارتي مبني بر ثبت سفارش و واردات بيش از ۶۴۰۰ خودرو از مسيرهاي غير قانوني، و همچنين دريافت گزارشهايي مبني بر نارضايتي مردم و مصرف کنندگان از نحوه توزيع و يا قيمت گذاري محصولات خودروسازان داخلي؛ روحاني با تاکيد بر لزوم شفافيت و مقابله با هر گونه فساد، به شريعتمداري وزير صنعت دستور داد تا ظرف ۱۵ روز هر دو موضوع را بررسي و چنانچه هر گونه تخلفي صورت گرفته، متخلفان را هر چه سريعتر به مردم و دستگاه قضايي معرفي کند.






اعلام نام گيرندگان ارز دولتي حق دولت است
نايب رييس دوم مجلس تصريح کرد: دولت بايد بشدت روي قيمت گذاري‌ها نظارت داشته باشد و حق دارد نام دريافت کنندگان ارز دولتي را اعلام کند.علي مطهري به ايرنا گفت: دولت اين حق را دارد که نام افرادي را که ارز دولتي مي‌گيرند اعلام کند تا بر قيمت فروش آنها نظارت درستي شود.وي درباره سخنان وزير صمت درباره مقاومت‌ها و پيامدهاي اعلام نام استفاده کنندگان از ارز دولتي گفت: حرف وزير صنعت در شرايط عادي درست است و نبايد بخش خصوصي را در منگنه بگذاريم اما اکنون شرايط کشور عادي نيست.وي افزود: کشور تحت فشار خارجي بوده و شرايط اضطراري و بحراني است. در چنين شرايطي بايد نظارت‌ها شدت گيرد و دولت با جديت قيمت گذاري‌ها را زير ذره بين داشته باشد.




دستگيري129 معاند در تجمع بازار
رييس کميسيون شوراها گفت: 129 نفر در تجمع غيرقانوني اخير کاسبان در بازار تهران و مقابل مجلس دستگير شدند که اين افراد از گروه معاندين بودند. به گزارش خانه ملت، جواد کوليوند گفت: هفته گذشته تعدادي از کاسبان دراعتراض به وضعيت اقتصادي کنوني کشور اعتراض کردند اما در اين ميان گروهي از افراد غيرکاسب که دلسوز نظام و کشور هم نيستند و آموزش ديده‌هاي دشمنان ملت ايران هستند بر موج نگراني مردم سوار شده و نسبت به تخريب اموال عمومي‌اقدام کردند.نماينده کرج گفت: اين افراد در مواجهه با برخورد نيروي انتظامي‌به داخل يک مغازه رفته و در آنجا پناه گرفتند، نيروي انتظامي‌هم نسبت به دستگيري اين گروه از افراد اقدام کرد.
اعتماد مردم به مويي بند است
نماينده تهران در مجلس با تاکيد بر اينکه امروز نيازمند ورود عاجل به وضعيت اقتصادي کشور هستيم گفت: حال اقتصاد کشور خوب نيست، هر روز که پيش مي‌رويم بحراني جديد بر جامعه بحران زده وارد مي‌شود که ديگر مردم ياراي مقابله با آن را ندارند.به گزارش ايلنا، سيده فاطمه ذوالقدر در نطق ميان دستور، با بيان اينکه موج اعتراضات و واکنش‌هاي امروز صرفا مطالبات قشر يا گروه خاصي نيست که بتوان با قوه قهريه آن را سامان داد، بلکه اينبار، غم نان است، گفت: معيشت مردم در تمام اقشار مورد تهديد است و شاغلان عليرغم کار تمام وقت در دخل و خرج مانده‌اند چه برسد به قشر بيکار، در حالي که مردم حق داشتن يک زندگي شرافتمندانه و آرام و توأم با رفاه دارند.وي با بيان اينکه از مردم همدلي و همراهي و اعتماد به دولت درخواست شده گفت: اين اعتماد با توجه به وضعيت اقتصاد و فشار اقتصادي وارد به مويي بند است، اما در عمل براي اعلام نام متخلفان و سوداگران بازار ارز وزيري شفاف سازي کرد و ديگري با اکراه و تأخير اين اقدام را انجام داد.
کسي مانع ارتباط رييس‌جمهور نيست
رئيس دفتر رئيس جمهور در خصوص استفاده از نخبگان در کابينه و دولت گفت: بايد از نخبگاني که در بدنه دولت نيستند، استفاده کنيم.سيدمحمود واعظي در گفتگو با ايلنا، درباره اين که برخي عقيده دارند اطرافيان رئيس‌جمهور اجازه نمي‌دهند وي با حاميان و جريان‌هاي سياسي مختلف براي برون رفت از وضعيت موجود ارتباط داشته باشد، گفت: چنين نيست، رييس‌جمهور با گروه‌ها و جريان‌هاي مختلف ارتباط دارد.وي ادامه داد: چند روز بعد از ماه رمضان گروه‌هاي مختلف آمدند و با رئيس‌جمهور به گفت‌وگو نشستند!رئيس دفتر رئيس‌جمهور تاکيد کرد: اتفاقا در مهماني‌هاي امسال رئيس‌جمهور، ساز و کار به گونه‌اي طراحي شد که هيچ مقام دولتي و اعضاي کابينه سر ميز با ايشان ننشينند و اين فرصت در اختيار ميهمانان قرار داده شد.وي با بيان اين که از هنرمندان و سياسيون گرفته تا ساير اقشار و گروه‌هاي مختلف با ايشان ديدار کردند، گفت: گروه‌هاي مختلف با ديدگاه‌ها و سليقه‌هاي متفاوت با رئيس دولت به مذاکره و گفت‌وگو پرداختند.
مجلس به دنبال عدم کفايت نيست
عضو فراکسيون اميد مجلس با تاکيد بر اينکه فراکسيون‌هاي مجلس به دنبال استعفاي رئيس‌جمهور نيستند، گفت: ناکارآمدي دستگاه‌ها و جنگ اقتصادي دلايل وضعيت کنوني کشور است.مصطفي کواکبيان در گفتگو با خانه‌ملت، در خصوص پيشنهاد برخي از سياسيون درباره استعفاي رئيس جمهور به دليل مسائل و مشکلات سياسي و اقتصادي اخير کشور، گفت: برخي دوران مسابقات باشگاهي را متصور هستند حال آنکه بايد به تيم ملي فکر کرد، در شرايط کنوني هيچ کدام از فراکسيون‌هاي سياسي مجلس به دنبال سوال يا استيضاح رئيس‌جمهور نيستند.نماينده تهران گفت: ما هيچ گاه راضي به سقوط دولت نيستيم، در شرايط کنوني همه نيروها و مسئولان بايد با همدلي و وحدت کار را پيش ببرند.وي افزود: دولت پيش از آنکه مجلس ورود کند بايد نسبت به تغيير وزرا يا مديران ناکارآمد اقدام کند، به خصوص تغيير افرادي که حساسيت بسيار روي آنها است را بايد در اولويت قرار داد.
از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری مطرح شد؛
معاون اول رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه همه بايد کمک کنيم تا مفت‌خورها و رانت‌خوارها شناسايي شوند و با شديدترين وجه با آنها برخورد شود گفت: اينکه الان اين حرف را بزنيم و بعد فلان مدير خصوصي بگويد اينقدر به من بده تا اين کار را انجام دهم درست نيست درب دفتر من باز است و مي‌توانيد اين موضوع را به ما انتقال دهيد تا اکنون فساد ، رشوه و رانت معادل خيانت به کشور است و شديدترين برخورد با آن خواهد شد.
معاون اول رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه همه بايد کمک کنيم تا مفت‌خورها و رانت‌خوارها شناسايي شوند و با شديدترين وجه با آنها برخورد شود گفت: اينکه الان اين حرف را بزنيم و بعد فلان مدير خصوصي بگويد اينقدر به من بده تا اين کار را انجام دهم درست نيست درب دفتر من باز است و مي‌توانيد اين موضوع را به ما انتقال دهيد تا اکنون فساد ، رشوه و رانت معادل خيانت به کشور است و شديدترين برخورد با آن خواهد شد.
به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در همايش روز ملي صنعت و معدن گفت: مي‌دانستيم اگر دعواهاي بين مسئولين و قواي سه گانه حل شود و اگر صداي واحدي از کشور به گوش برسد براي فعالين اقتصادي اميد ايجاد مي‌شود. ما در سياست خارجي به برجام رسيديم و ايران توانست در طي ۱۸ ماه مذاکرات فشرده به يک توافق بين المللي برسد ما همه خود را ملزم به ايجاد ثبات اجتماعي و اقتصادي مي‌دانيم نتيجه اين اتفاقات آن شد که اقتصادي که ۱۰ سال قبل از آن سالي ۷۰ هزار شغل ايجاد مي‌کرد فقط در سال قبل توانست ۸۰۰ هزار شغل ايجاد کند.
وي با اشاره به کاهش قدرت خريد مردم گفت: در زماني که شوک اقتصادي وارد مي‌شود و درآمد مردم کاهش پيدا مي‌کند بايد دوره‌اي بگذرد تا قدرت خريد مردم باز گردد. شوک‌هايي که در سال ۸۶ و ۹۲ اتفاق افتاد قدرت خريد مردم شديدا کاهش پيدا کرد. مردم مي‌ديدند که با وجود مثبت شدن شاخص‌هاي اقتصادي و کاهش تورم اما باز هم تاثيري در زندگي آنها نداشته است.
جهانگيري با اشاره به دست‌اندازي سعود‌ي‌ها گفت:‌ اتحادي از سوي عربستان و اسرائيل شکل گرفته که با حضور شرکت‌هاي اروپايي و سرمايه‌گذاري در ايران مقابله مي‌کنند از طرف ديگر تعاملي که بين دولت و بخش خصوصي شکل گرفته به طوري که رئيس اتاق بازرگاني، رئيس دفتر رئيس جمهور و اکنون معاون اقتصادي باشد در طول اين ۴۰ سال بي‌سابقه است.
وي ادامه داد: اکنون عربستان و اسرائيل تلاش مي‌کنند که روند اقتصادي کشور را به هم بزنند البته روسياهي برخي از کشورها نيز براي تاريخ باقي خواهد ماند در پشت پرده با اين دو کشور همکاري مي‌کنند آنها عددي نيستند که بخواهند امنيت خليج فارس را به تنهايي تامين کنند.
وي ادامه داد: همين کشورها محدوديت‌هايي براي کاهش اسکناس ارز در کشور آغاز کردند ما چون نمي‌توانيم با کارت‌هاي اعتباري کار کنيم به حجم زيادي از اسکناس نياز داريم در نتيجه اين محدوديت‌ها فضا ملتهب شد و يک عده به بازار مراجعه کردند که اسکناس بخرند و در خانه نگهداري کنند اين يک تقاضاي تعريف نشده براي بازار بود. اگر فضا ناامن‌‌تر شود عده‌اي اسکناس مي‌خرند که در خارج از کشور ملک خريداري کنند پس فشار بيشتري به بازار خواهد آمد همين تقاضاها بود که باعث بالا رفتن قيمت ارز شد.
وي افزود: ما در مهر و آبان نفت خوبي فروختيم و درآمد آن را به راحتي به کشور منتقل کرديم و هيچ عدم تعادلي در بازار ارز وجود نداشت اما ما همان زمان يک سري تلاطم‌هايي را ديديم.
وي با اشاره به اين که نبايد همه مسائل را به تحريم وصل کرد گفت:. اقتصاد ما چون دولتي و وابسته به درآمد نفتي است داراي مشکلاتي است از سوي ديگر بخش خصوصي حضور کمرنگي دارد آن هم به دو دليل نبود فضا و برخي مشکلات فرهنگي. در تمام دنيا هر وقت کسي به يک درآمد بالايي مي‌رسند جشن مي‌گيرند اما ما عادت کرديم که هميشه به ديگران نشان دهيم که وضع‌مان خوب نيست.
معاون اول رئيس‌جمهور ادامه داد: دولت هر وقت مشکل دارد به بانک مرکزي مراجعه مي‌کند بانک‌ها نيز به همين ترتيب. همين امر باعث افزايش نقدينگي مي‌شود و اقتصاد تبديل به يک انبار باروت مي‌شود که براي انفجار فقط به يک جرقه نياز دارد.
معاون اول رئيس جمهور تصريح کرد: راهبرد ما در مقابل حرف زور و توهين به ملت و مقررات بين المللي مشخص است. آمريکايي‌ها بايد بدانند که اگر با ما توافقي کردند و بعد با تغيير دولت زير آن زدند براي آنها هزينه نخواهد داشت. ما بايد طوري برخورد کنيم که در تاريخ ثبت شود براي رسيدن به اين امر بايد هر سه قوه و تمام احزاب و گروه‌هاي دوستدار کشور با يکديگر متحد شوند. اين مساله را حتي اردشير زاهدي در مقاله‌اي به دولت آمريکا يادآور شد که آنها هنوز مردم ايران را نشناختند.
جهانگيري ادامه داد: ما بايد روند اصلاح را آغاز کنيم و فاز اول آن کنار گذاشتن اختلافات است. فاز دوم اين است که با هر کشوري که اهل گفت‌وگو باشد کار خواهيم کرد. خيلي‌ها انتظار داشتند بعد از خروج آمريکا از برجام ما نيز خارج شويم اما روساي جمهور فرانسه، روسيه و چين در همان زمان با ما تماس گرفتند که از برجام خارج نشويم و براي مذاکره فرصت بدهيم و ما هم قبول کرديم.
وي ادامه داد: آمريکايي‌ها چند نقطه را هدف‌گذاري کرده‌اند که اولين آن نفت است آنها با پررويي اعلام کردند که تا آبان‌ماه فروش نفت ايران را به صفر مي‌رسانيم و به دست و پاي عربستان افتاده‌اند که جاي ايران را پر کند اما هر کسي که اندکي به فضاي بين المللي آشنا باشد مي‌داند که افزايش توليد ۲ ميليون بشکه شوخي است. اين را بگويم که هر کشوري بخواهد در بازار نفت جاي ايران را پر کند به ملت ايران خيانت کرده است و تقاص آنها را خواهد گرفت ما نفت خود را به کشورهاي دوست خواهيم فروخت و به زودي در بورس نيز عرضه خواهيم کرد شما مي‌توانيد نفت را از دولت بخريد و آن را صادر کنيد مساله ديگر ايجاد اخلال در جابجايي پول حاصل از صادرات است که البته اين مشکل را ما از سال ۹۱ داشته‌ايم ما با سازوکارهايي که در دولت در نظر گرفتيم از اين مشکل نيز عبور خواهيم کرد. در مورد حمل و نقل نيز ما زميني از طريق راه‌آهن با تمام کشورهاي همسايه رابطه داريم و شرکت‌هاي خوب کشتيراني در شمال و جنوب داريم ضمن آنکه شرکت‌هاي خارجي جديدي نيز براي حمل و نقل اعلام آمادگي کرده‌اند.
جهانگيري در خصوص شفافيت ارزي گفت: مهمترين برنامه ما اکنون اين مورد است نمي‌شود کسي کالايي صادر کند و ارز آن را وارد کشور نکند مهمترين حرف ما اين است در خصوص واگذاري ارز حاصل از صادرات بين صادر کننده و وارد کننده دولت چهار مورد را تعريف کرده و اتاق بازرگاني نيز دو مورد ديگر را پيشنهاد داده که ما آن را بررسي خواهيم کرد.
وي ادامه داد: در بحث واردات نيز حرف ما اين است که هر کسي که ارز گرفت بايد کالا را وارد کند اين اصرار ما به دليل بحث اتفاقاتي است که قبلا اتفاق افتاده است.
جهانگيري در مورد تعيين قيمت ارز گفت: آيا کشوري که حجم تجارت خارجي آن ۱۷۰ ميليارد دلار است بايد قيمت ارز آن در يک خيابان مشخص شود و آن خيابان مبناي قيمت ارز کشور باشد. من اميدوار هستيم ظرف امروز و فردا کارهايي که براي قيمت گذاري ارز بين صادرکننده و واردکننده صورت گرفته اعلام عمومي‌شود و قيمت ارز مشخص شود. ما اکنون براي گروه يک کالايي که به نيازهاي اساسي مردم اختصاص دارد ارز حاصل از صادرات پتروشيمي‌را در نظر گرفتيم. من از وزارت صنعت مي‌خواهم اکنون براي اختصاص ارز اولويت ‌بندي کنند تا هيچ کارخانه‌اي به دليل تعويق در تامين مواد اوليه تعطيل نشود.