سپ در ميان ۵۰ شرکت برتر فعال بورس
در تازه‌ترين به‌روزساني فهرست شرکت‌هاي فعال بورس، سپ در ميان ۵۰ شرکت فعال‌تر بورس قرار گرفت. به گزارش روابط عمومي‌بانک سامان، پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه ايران اعلام کرد: در حالي فهرست ۵۰ شرکت فعال‌تر بورس تهران براي سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ به‌روز شد که با حذف و اضافه شدن ۴ نماد جديد، نام شرکت پرداخت الکترونيک سامان (سپ)، تنها با گذشت دو هفته از عرضه اوليه، در اين فهرست به چشم مي‌خورد. بر اساس اين گزارش، رتبه‌بندي و شناسايي شرکت‌هاي فعال‌تر در بورس اوراق بهادار تهران بر پايه ترکيبي از قدرت نقدشوندگي سهام و ميزان دادوستد سهام در تالار معاملات (تعداد و ارزش سهام دادوستد شده).




اوراق تامين مالي براي بخش خصوصي منتشر مي‌شود
بنا بر تصميم سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان انتشار اوراق براي تامين مالي بخش خصوصي با نرخ‌هاي مناسب تر از نرخ تسهيلات بانکي فراهم مي‌آيد. به گزارش ايبِنا، در جلسه روز گذشته سازمان بورس که با حضور وزير امور اقتصادي و دارايي برگزار شد، اعضاي هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار با عرضه شرکت‌هاي دولتي که بخشي از سهام آن در بازار سرمايه پذيرفته شده، به صورت صندوق مشترک سرمايه گذاري، موافقت کردند. اين تصميم، با تنوع بخشي به سهام، زمينه سرمايه گذاري عموم مردم را در واحدهاي سرمايه گذاري صندوق‌هاي مذکور با امکان مديريت بهتر و ريسک مناسب، فراهم مي‌آورد. بنا بر اين گزارش، همچنين، در اين جلسه تصميم گرفته شد.




۱۰۲۵ ميليارد ريال سهم و دارايي دولت فروخته شد
سازمان خصوصي‌سازي از ابتداي امسال تاکنون، ۱۰۲۵ ميليارد ريال سهم و اموال دولتي از طريق مزايده واگذار کرد. به گزارش ايبِنا، ۱۰۲۵ ميليارد ريال سهم و اموال دولتي از ابتداي امسال تاکنون توسط سازمان خصوصي‌سازي به‌ صورت بلوکي و از طريق مزايده واگذار شده است. اين گزارش مي‌افزايد: به‌استناد ماده دو فصل دوم سياست‌هاي اجرايي اصل ۴۴ قانون اساسي دولت مکلف است تا ۱۰۰ درصد سهام شرکت‌هاي «گروه يک» را به بخش خصوصي واگذار کند.همچنين در تبصره‌هاي ماده ۳ فصل ۲ اين قانون در خصوص شرکت‌هاي «گروه ۲» آمده که دولت مجاز است.
ريزش سنگين بورس‌ها در آسيا
معاملات ديروز دوشنبه 11/4/97 بورس‌هاي آسيايي در حالي به پايان رسيد که بيشتر آنها با ريزش سنگين سهام مواجه شدند.
به گزارش ايبِنا، بورس‌هاي آسيايي در معاملات ديروز دوشنبه 11/4/97 نيز به روند نزولي خود ادامه دادند تا بدين ترتيب بدترين عملکرد فصلي آنها از سال ۲۰۱۵ تاکنون رقم بخورد. بر پايه اين گزارش، جنگ تجاري بين چين و آمريکا کماکان از اصلي‌ترين عوامل قرمزپوش شدن بورس‌هاي آسيايي است.
در روزي که بورس هنگ کنگ به دليل تعطيلات بسته بود، در ساير بورس‌هاي مهم آسيايي زيان‌ها سنگين بود: شاخص «تاپيکس» ژاپن ۱.۴ درصد، شاخص «شانگهاي کامپوزيت» ۱.۱ درصد و شاخص «کسپي» کره جنوبي ۱.۶ درصد ريزش کردند. شاخص «اس اند پي/ اس اند ايکس ۲۰۰» بورس سيدني استراليا هم از اين ريزش در امان نبود و ۰.۲ درصد عقب نشست.
همچنين در معاملات ارزي، روز خوبي براي دلار رقم خورد و با رسيدن يوان به پايين‌ترين سطح خود از سال ۲۰۱۵ و فشار ناشي از اختلافات دروني دولت آلمان بر يورو، شاخص دلار که ارزش دلار در برابر سبدي از ارزهاي مهم جهاني را اندازه مي‌گيرد ۰.۲ درصد افزايش يافت.
هر يورو با ۰.۳ درصد کاهش به ۱.۱۶۴۹ دلار و هر پوند با ۰.۳ درصد کاهش به ۱.۱۳۷۵ دلار رسيد. ين توانست بيش از ساير همتايان خود مقاومت کند و هر دلار با افزايشي اندک نسبت به معاملات روز جمعه به ۱۱۰.۸۱ ين رسيد.
ادامه کاهش سهم دلار از ذخاير ارزي جهان
صندوق بين‌المللي پول اعلام کرد سهم دلار از ذخاير ارزي جهان به پايين‌ترين سطح خود در ۴ سال اخير رسيده است.
به گزارش «کالاخبر»، تازه‌ترين آمارهاي صندوق بين المللي پول نشان مي‌دهد در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸، سهم دلار و ين از ذخاير ارزي جهاني کاهش و سهم يورو، يوان و پوند افزايش يافته است. به دليل رشد سريع تر کشورهاي ديگر به نسبت آمريکا و احتمال پايان دادن سياست‌هاي انبساطي و محرک توسط بانک‌هاي مرکزي اين کشورها، اقبال به ارزهاي ديگر افزايش يافته است و ذخيره سازي دلار براي پنجمين دوره متوالي کاهش يافته است.
با اين حال ارزش دلار در برابر ارزهاي ديگر در سه ماهه دوم سال تقويت شده است که ناشي از جنگ تجاري بين آمريکاي و شرکاي تجاري بزرگ اين کشور و افزايش نرخ بهره در آمريکا بوده است. ذخاير بانک‌هاي مرکزي جهان عمدتا متشکل از طلا و ارزهاي معتبر جهاني است که بانک‌هاي مرکزي از آن‌ها براي حمايت از ارزهاي خود و پرداخت بدهي استفاده مي‌کنند
مديرعامل شرکت کارگزاري بانک توسعه صادرات:
مديرعامل شرکت کارگزاري بانک توسعه صادرات، اصلاحات سال گذشته سازمان بورس را براي توسعه بازار سرمايه مثبت ارزيابي کرد. و ادامه داد افزایش تورم و نرخ ارز باعث شده تا گزینه ارزش جایگزینی برای شرکت های بازار سرمایه مهم شود.
مديرعامل شرکت کارگزاري بانک توسعه صادرات، اصلاحات سال گذشته سازمان بورس را براي توسعه بازار سرمايه مثبت ارزيابي کرد. و ادامه داد افزایش تورم و نرخ ارز باعث شده تا گزینه ارزش جایگزینی برای شرکت های بازار سرمایه مهم شود.
سيدرضا علوي در گفت و گو با پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، در خصوص اصلاحات و اقداماتي که سال گذشته سازمان بورس براي افزايش عمق بازار و کاهش محدويت‌ها اجرا کرد، گفت: بازبيني دستورالعمل کوتاه شدن توقف نمادها از دستاوردهاي بسيار خوب و مثال زدني در دوره مديريت جديد است که کمک زيادي به بازار مي‌کند و ريسک نقدشوندگي در بازار سرمايه را کاهش مي‌دهد.
وي با تاکيد بر اينکه نقدشوندگي مهمترين ريسک بازار سرمايه بود، اظهار داشت: يکي از ريسک‌هاي بزرگ و مهم بازار سرمايه موضوع نقدشوندگي بود که اين دستورالعمل بزرگترين کمک را در اين حوزه به بازار داشته و قابل تقدير است. علوي در ادامه، توسعه ابزارهاي مالي در بازار سرمايه را مورد توجه قرار داد و گفت: ابزارهاي ارتباطي به توسعه بازار سرمايه و افزايش عمق بازار کمک مي‌کند . وي با اشاره به اينکه بازار سرمايه ما در دوران گذار از شرايط سنتي به شرايط جديد، به روز رساني و استانداردسازي قوانين بر مبناي بازارهاي جهاني است، گفت: ورود از اين دوران مستلزم توسعه ابزارهاي مالي و سيستم‌هاي جديد است. همچنين مديريت ريسک از ديگر موارد مورد توجه است که سازمان بورس در سال‌هاي اخير به آن توجه ويژه‌اي داشته است. مدير عامل شرکت کارگزاري بانک توسعه صادرات با تاکيد بر اينکه توسعه ابزارهاي مالي جديد در بازار سرمايه بسيار مهم است، گفت: بايد زيرساخت‌هاي لازم براي توسعه بازارهايي مانند بازار اوراق تبعي و مشتقه ايجاد شود تا اين بازارها رونق بيشتري بگيرند.
علوي به تجديد نظر قوانين در حوزه کاهش ريسک‌هاي اعتباري اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه ريزي‌هاي سازمان بورس، اميد است مشکلات و محدوديت‌هاي ريشه‌اي برطرف شود تا به بازارهاي جهاني نزديکتر شويم .
وي موضوع به روز رساني سيستم‌هاي معاملاتي را مورد توجه قرار داد و گفت: سال گذشته سازمان بورس قانون جديدي درباره حذف پيش بيني سود از صورت‌هاي مالي شرکت‌ها و انتشار گزارش‌هاي مديريتي و تفسيري تصويب کرد که اقدام خوبي براي استانداردسازي قوانين و نزديک شدن به بازارهاي جهاني بود.
به گفته علوي، هرچند اين تصميم سازمان بورس بسيار مثبت است اما کاهش تبعات اجراي آن نيازمند زمان بيشتري است تا در حوزه مشاورهاي سرمايه گذاري ، بازار سرمايه توسعه بيشتري پيدا کند. شرکت‌هاي مشاوره سرمايه گذاري بازار سرمايه ما هنوز نوپا هستند و تعداد آنها نيز اندک است .
اين کارشناس بازار سرمايه همچنين تاکيد کرد: کنترل مديريت ريسک در بازار سرمايه اقدام مثبتي است که باعث کاهش شايعات و دستکاري بازار سرمايه مي‌شود.
علوي با تاکيد بر اينکه سرمايه گذاران نبايد متاثر از کانال‌هاي مجازي و خط دهي سفته بازان در بازار تصميم گيري کنند، گفت: توصيه من به اهالي بازار سرمايه اين است که با استفاده از ابزارهاي جديد و مديريت ريسک باعث افزايش عمق بازار شوند و بازار سرمايه را به درکي برسانند که شايعات در آن تاثير نداشته باشد.
وي در ادامه به روند معاملات بازار سرمايه اشاره کرد و گفت: افزايش تورم و نرخ ارز باعث شده تا گزينه ارزش جايگزيني براي شرکت‌هاي بازار سرمايه مهم شود. علوي با تاکيد بر اينکه سهام شرکت‌هاي بازار سرمايه در حال حرکت به سمت واقعي شدن قيمت‌ها هستند، گفت: دولت بايد از صادرکنندگان حمايت بيشتري کند چرا که مشوق‌هاي صادراتي مي‌تواند باعث رشد حاشيه سود اين شرکت‌ها در بازار سرمايه شود. وي با اشاره به افزايش نرخ تورم گفت: صنايع بازار سرمايه در حال تطبيق هزينه‌ها و قيمت‌هاي فروش با شرايط جديد هستند. مدير عامل شرکت کارگزاري بانک توسعه صادرات ادامه داد: شرکت‌هايي که با افزايش نرخ محصولات مواجه شده‌اند و شرکت‌هاي صادراتي مي‌توانند گزينه‌هاي خوبي براي خريد سهام و سرمايه گذاري باشند.
علوي به فصل مجامع اشاره کرد و افزود: با توجه به برگزاري مجامع، شرکت‌هايي که DPS‌هاي مناسبي دارند، گزينه‌هاي خوبي براي سرمايه گذاري هستند که باعث مي‌شود سرمايه گذاران با رضايت از مجامع خارج شوند. اين شرکت‌ها با توجه به شرايط صعودي بازار، پس از برگزاري مجمع و بازگشايي نماد با کاهش قيمت سهام نيز مواجه نخواهند شد.
معاون عمليات و نظارت بازار فرابورس مي‌گويد چهارشنبه هفته جاري ۱۳۰ ميليون از سهام شرکت پتروشيمي‌غدير براي اولين بار در فرابورس ايران عرضه مي‌شود.
به گزارش ايسنا، نشستي در فرابورس ايران به مناسبت تشريح ظرفيت‌هاي شرکت پتروشيمي‌غدير برگزار شد. معاون عمليات و نظارت بازار فرابورس ايران درباره مشخصات عرضه اين شرکت در فرابورس گفت: تعداد کل سهام شرکت ۱۳۰۰ ميليون سهم و تعداد کل سهام قابل عرضه ۱۳۰ ميليون سهم است.
بهنام محسني افزود: اين سهام به روش ثبت سفارش با دامنه قيمتي ۱۶۵ تا ۱۷۰ تومان عرضه مي‌شود.
امين بيانکي - مديرعامل پتروشيمي‌غدير - در ادامه اين جلسه گفت: ما يکي از شرکت‌هاي توليد کننده pvc هستيم و توانستيم با عبور از توليد اسمي‌اين سهم را در فرابورس عرضه کنيم. تلاش داشتيم پايداري خود را در توليد به ثبت برسانيم.
وي در پاسخ به سوالي درباره مقدار توليد شرکت اظهار کرد: سال‌هاي گذشته ما در چنين روزي حداکثر بين ۲۶ تا ۲۷ تن توليد داشتيم، ولي امسال توليدمان به ۳۴.۵ تن رسيد.
بيانکي در پاسخ به سوالي درباره سود آوري شرکت گفت: مشکل ما در سال ۱۳۹۴ و قبل از آن، نبود اتيلن در توليدمان نبود که به آن خاطر سودمان کم باشد. از اول سال ۱۳۹۵ که من کارخانه را تحويل گرفتم مشکل اش اين نبود که زنجيره توليد کامل نبود من کارخانه‌اي را تحويل گرفتم که تجهيزات مستهلک و از بين رفته داشت.
مديرعامل پتروشيمي‌غدير اظهار کرد: ما با ۱۲۰ هزار تن توليد نقطه تعادل بازار ايران هستيم. حاشيه سود ما پايين است چون کارخانه‌اي را نداشتيم که تعميرات نياز نداشته باشد ما سود نداديم و سهامداران را راضي کرديم که تعميرات را انجام دهيم، طبيعي است که به خاطر تعميرات انجام شده مارجين سود پايين بيايد.
عباس آرگون، عضو کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران با اشاره به لزوم ارتقاء درجه شفافيت در اقتصاد کشور گفت: از ابزارهاي اصلي رسيدن به شفافيت اقتصادي، بازار سرمايه است به طوريکه در حال حاضر شرکت‌هايي که سهام آنها در بورس و فرابورس و کالاهاي آن‌ها در بورس کالا و انرژي عرضه مي‌شود به مراتب داراي شفافيت بيشتر نسبت به شرکت‌هايي که در خارج از بورس فعاليت دارند، هستند. وي به نقش بالاي بورس کالا در ايجاد ثبات اقتصادي اشاره کرد و افزود: انجام معاملات محصولات در تالار شيشه‌اي و شفاف بورس کالا باعث شده تا همه از روند دادوستد کالاها مطلع باشند و اگر خللي در روند عرضه و تقاضاي محصولات استراتژيک در حال رخ دادن باشد، سريع نمايان شود. از اين رو اگر معاملات در بازار خارج از بورس انجام مي‌شد، با التهابات ناگهاني بازار مواجه مي‌شديم. عضو کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران تاکيد کرد: يکي از مشکلات حاکم در کشور، بحث شفافيت است و در بخش‌هاي مختلف اقتصادي آن شفافيتي که به دنبال آن هستيم، وجود ندارد؛ در اين بين اينکه توليدکنندگان و مصرف کنندگان بزرگ محصولات کشور به طور شفاف در بورس کالا حضور دارند به ايجاد شفافيت عمومي‌در بازار کالاها کمک ويژه‌اي کرده است.
آرگون به سال حمايت از توليد و کالاي ايراني اشاره کرد و گفت: تصميمات اقتصادي اتخاذ شده در کشور را نبايد تنها متمرکز بر بازار مصرف داخل کرد، بلکه بايد ابزارهاي لازم که زمينه ساز ايجاد فضاي رقابتي در کشور هستند، فراهم شود. در اين بين بايد فضايي فراهم شود که کالاي ايراني از نظر قيمت و کيفيت در قياس با کالاي خارجي قابليت رقابت و بتواند در فضاي صادراتي حرفي براي گفتن داشته باشد که در زمينه ايجاد فضاي رقابتي، بورس کالا بسيار تأثيرگذار است
نماد معاملاتی بانک دی «دی» با صدور اطلاعیه مدیر عملیات بازار و اعضا فرابورس بازگشایی شد.
به گزارش خبرنگار ایبِنا، مدیر عملیات بازار و اعضا فرابورس با صدور اطلاعیه ای رسمی اعلام کرد:‌ نماد معاملاتی شرکت بانک دی «دی۱» پس از رفع تعلیق و برگزاری مجمع سال مالی ۹۵ و ارائه اطلاعات، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت، امروز دوشنبه ۱۱ تیر ماه ۹۷ آماده انجام معامله است.
بر اساس این گزارش و بر مبنای اطلاعیه منتشر شده در سایت کدال باتوجه به این که توقف نماد معاملاتی شرکت بانک دی «دی۱» قبل از تاریخ لازم الاجرا شدن اصلاحات دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در فرابورس صورت پذیرفته است؛ لذا بازگشایی نماد تابع مقررات اصلاحیه اخیر نیست. لازم به ذکر است، محدودیت حجمی «حداکثر تعداد اوراق بهادار درهر سفارش» ۱۰۰.۰۰۰ سهم اعلام شده است. همچنین سهامداران این شرکت می توانند در خصوص ارائه مهلت به بانک دی جهت خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، به وب سایت رسمی فرابورس به نشانی www.ifb.ir را مراجعه کنند. آخرین اطلاعات مالی: این گزارش می افزاید: بر اساس اطلاعات تارنمای TSETMC در حال حاضر نماد معاملاتی شرکت بانک دی که با نماد « دی» در بازار دوم فرابورس فعال است در حالت مجاز قرار دارد. همچنین آخرین وضعیت این شرکت در بازار سهام نیز نشان می دهد «P/E» سهام این شرکت منفی (۰.۱۵) مرتبه و «EPS» آن نیز به میزان منفی (۴۶۵۳) ریال در صورت های مالی درج شده است. سهامداران عمده: بر اساس گزارش ایبِنا، ۵ سهامدار عمده بانک دی، شامل « شرکت آتیه سازان دی با ۴.۴۰۰ درصد، سرمایه گذاری پاک اندیشان امین با ۳.۶۰۰ درصد، کشتیرانی جنوب خط ایران با ۳ درصد، سازمان اقتصادی کوثر با ۲.۷۰۰ درصد و گروه صنعتی نورد نوشهر با ۲ درصد» است