تخريب دولت به اصل نظام ضربه مي‌زند
سخنگوي پيشين وزارت کشور با بيان اينکه مسائل سياسي، اجتماعي و اقتصادي پيش‌‌‌‌بيني‌‌‌پذير و قابل فهم است، گفت: برخي از اين مشکلات به تزاحم‌‌‌‌‌‌هايي که در ايام انتخابات و قبل از انتخابات وجود داشته برمي‌گردد که بخشي از جريان‌هاي سياسي قصد پايان دادن به اين منازعات را ندارند. جهانبخش خانجاني در گفتگو با ايلنا گفت: آن افراد و جريان‌ها فکر مي‌‌‌کنند به اين علت که در انتخابات شکست خوردند مي‌‌‌‌توانند با به بحران کشيدن دولت و زير سوال بردن کلان دولت به منويات خود برسند. به همين علت است که اين جريان‌ها سعي مي‌‌‌کنند دولت دوازدهم را ضعيف جلوه دهند و اخلال در کار ايجاد کنند بي‌‌‌آنکه بدانند کارهايشان به اصل نظام آسيب مي‌‌‌زند.





اجاره نشينان اول انقلاب، صاحب خانه‌هاي مجلل
نماينده تهران در خبرگان رهبري گفت: من با صراحت مي‌گويم عده‌اي که اول انقلاب اجاره‌نشين بودند و حتي توان پرداخت اجاره‌شان را هم نداشتند امروز چگونه صاحب خانه‌هاي چند هزار متري در تهران شده‌اند؟ بايد از اين افراد حسابرسي شود چرا که ما با کسي تعارف نداريم.آيت‌الله سيدهاشم بطحايي در گفتگو با ايسنا افزود: اينکه مردم از نظر اقتصادي دچار دوگانگي باشند به اين صورت که عده‌اي بر اثر نداري دست به کارهايي بزنند که در شان آنان نيست و عده‌اي بر اثر دارايي فراوان ندانند که چه مي‌کنند و عياشانه به مسافرت‌هاي بي‌مورد بروند، مطلوب نيست. مقصر وضعيت فعلي، مسئولان هستند چرا که اگر هر کدام از مسئولان درست عمل مي‌کردند وضعيت اينگونه نمي‌شد.



لزوم هماهنگي در تيم عملياتي دولت
نماينده تهران تاکيد کرد: بين تيم اقتصادي دولت متاسفانه هماهنگي‌ وجود ندارد و هر کسي ساز خود را مي‌زند و ما عملا يک ساز ناکوک را در مجموعه تيم عملياتي دولت مي‌بينيم.به گزارش ايلنا، بهروز نعمتي با بيان اينکه چرا دولت در زمان مقتضي تصميم نمي‌گيرد، گفت: مديريت زمان بايد در دستور کار قرار گيرد. بعضا دولت تصميم‌هايي مي‌گيرد که بعدا به گونه‌اي نيست که روي آنها استقامت کند و اينکه آنها را نقد نکند و تصميم جديد اتخاذ کند.وي ادامه داد: بحث بعدي نقدينگي بيش از ۱۵۰۰ ميليارد تومان است. متاسفانه يک روز اين نقدينگي به سمت بازار خودرو مي‌رود و روز بعد به سمت بازار ارز و روز بعد به سمت دلار مي‌رود. که دولت بايد اين موضوع را حل کند
حقوقهاي نجومي‌و ماوراي نجومي‌
عبدالله رمضان زاده در يادداشتي در حساب شخصي توييتر خود از حقوق‌هاي نجومي‌و ماوراي نجومي‌برخي شرکت‌هاي وابسته به شهرداري و نهادهاي نظامي‌انتقاد کرد. به گزارش ايلنا، عبدالله رمضان‌زاده با اشاره به شفاف‌سازي حقوق مديران شرکت‌هاي دولتي نوشت: قرار بود حقوق مديران شرکت‌هاي دولتي و عمومي‌شفاف اعلام شود، شستا، سازمان‌هاي بازنشستگي، شرکت‌هاي وابسته به وزارتخانه‌ها، بنياد مستضعفان، ستاد اجرايي، شرکت‌هاي وابسته به شهرداري‌ها و نهادهاي نظامي‌برخي، از نجومي‌هم گذشته و به حدي حقوق مي‌دهند که قدرت رقابت را از بخش خصوصي گرفته‌اند.
آغاز تحريم‌هاي خودرو، طلا و فلزات
رييس بخش سياستگذاري وزارت خارجه آمريکا از بخش کليدي استراتژي فشار عليه ايران خبر داد و گفت: هدف ما ايجاد کمپين حداکثر فشار اقتصادي و ديپلماتيک بر ايران است. اولين بخش آن تحريم‌هايي است که در چهارم اگوست اجرا مي‌شود. اين تحريم‌ها شامل هدف قرار دادن بخش خودرو، تجارت طلا و فلزات کليدي است. به گزارش ايلنا بريان هوک گفت: تقريبا دو ماه از خروج ترامپ از توافق هسته‌اي و يک ماه از نقشه راه «مايک پومپئو» براي رسيدن به يک توافق بهتر گذشته است.وي مدعي شد: وزير چشم‌انداز روشني را درباره يک آينده بهتر براي مردم ايران ترسيم کرد. اين آينده مي‌تواند تنها از طريق پيگيري دوازده تقاضاي آمريکا از سوي ايران و تبديل شدن اين کشور به يک کشور عادي محقق شود. کشوري عادي که ملت‌هاي ديگر را ترور نکند، موشک‌هايش را اشاعه ندهد و مردم خود را در فقر نگه ندارد. همان‌طور که وزير خارجه «مايک پومپئو» گفته بود، اين استراتژي جديد به دنبال تغيير نظام در ايران نيست. اين درباره تغيير رفتار سران ايران در برابر مردمي ‌است که همين انتظار را از آنها دارند.
ديدار برجامي‌ايران و اروپا با موگريني
روز جمعه وزراي خارجه ايران و پنج کشور بزرگ جهان با حضور فدريکا موگريني رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا در وين ديدار خواهند داشت.به گزارش ايلنا يک منبع ديپلماتيک در ادامه مطلب بالا گفت: اين ديدار براي حفظ توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ است که آمريکا چندي پيش از آن خارج شده و قرار است تحريم‌هاي لغو شده را بازگرداند.به گزارش رسانه ژاپني در اين ديدار «فدريکا موگريني» رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز حضور خواهد داشت. به گفته مقام‌هاي ايراني در صورتي که اروپايي‌ها نتوانند خسارات ناشي از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي را جبران کنند و تحريم‌هاي جديد اين کشور در ماه اگوست اجرايي شود، ايران هم از اين توافق خارج خواهد شد.
گفتگوي ظريف و لاوروف درباره سوريه
وزارت خارجه روسيه اعلام کرد سرگئي لاوروف و محمدجواد ظريف در يک تماس تلفني درباره سوريه با يکديگر گفت‌وگو کردند.به گزارش ايسنا از رويترز، وزارت امورخارجه روسيه با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام کرد: سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه و محمد جواد ظريف همتاي ايراني‌اش در يک تماس تلفني با يکديگر بحث و رايزني کردند.در ادامه اين اطلاعيه آمده است: دو طرف در اين گفت‌وگو درباره تحولات اخير در سوريه، مقدمات برگزاري نشست کشورهاي حاشيه درياي خزر در ماه اوت در آستانه و به علاوه همکاري‌هاي دوجانبه تبادل نظر کرده‌اند.لاوروف پيشتر گفته بود کشورهاي درياي خزر، شامل روسيه، قزاقستان، ايران، آذربايجان و ترکمنستان روي شروط معاهده‌اي براي تعيين وضعيت حقوقي درياي خزر که بيش از 20 سال است روي آن کار شده، به توافق دست يافته‌اند
صادرات منطقه مشروط به صادرات ایران است؛
رئيس جمهور، با تاکيد بر اينکه ملت ايران هيچ وقت در برابر فشار خارجي به زانو در نيامده و درنخواهد آمد، ايرانيان مقيم خارج از کشور را سفراي ملت ايران خواند و با اشاره به فشارهاي جديد دشمنان بر کشور، از آنان خواست در بيان واقعيتها و سرمايه گذاري و تداوم روابط علمي‌و تجاري به ايرانيان داخل کشور کمک کنند.
رئيس جمهور، با تاکيد بر اينکه ملت ايران هيچ وقت در برابر فشار خارجي به زانو در نيامده و درنخواهد آمد، ايرانيان مقيم خارج از کشور را سفراي ملت ايران خواند و با اشاره به فشارهاي جديد دشمنان بر کشور، از آنان خواست در بيان واقعيتها و سرمايه گذاري و تداوم روابط علمي‌و تجاري به ايرانيان داخل کشور کمک کنند.
به گزارش ايلنا، حجت الاسلام حسن روحاني در ديدار ايرانيان مقيم سوئيس، با بيان اينکه ايرانيان خارج از کشور، نماد فرهيختگي و اخلاق ايراني هستند، فعاليت‌هاي ارزنده و تاثير بالاي ايرانيان در خارج از کشور را موجب افتخار دانست و اظهارداشت: اگر از هم فاصله بگيريم، دشمن بيشتر توطئه مي‌کند و وظيفه همه ما تلاش براي توسعه و رفاه بيشتر ملت است.
رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه حيات مادي و معنوي ما در گرو پيشرفت و سربلندي ايران است، افزود: تلاش دولت، تحقق اهداف ملي با وحدت و همراهي مردم است.با آغاز دولت يازدهم به همه طرفهاي خارجي خود گفتيم که اگر با زبان احترام و منطق با ملت ايران سخن بگوييد، مي‌توانيم مشکلات را با منطق و گفتگو حل کنيم و اگر منطق شما تهديد، فشار و تحقير مردم ايران باشد، اين سياست هيچ وقت در ايران جواب نخواهد داد و نتيجه آن باخت باخت خواهد بود.
روحاني با اشاره به اينکه منطق ملت ايران را در مذاکره با قدرتهاي جهاني اثبات کرديم و در مذاکراتي نفس گير و طولاني با قدرتهاي بزرگ دنيا به رغم همه فشارها ، سختي‌ها و پيچ و خم‌ها به توافقي بزرگ دست يافتيم که به نفع هر دو طرف بود، اظهار داشت: در نتيجه اجراي اين توافق تعامل و تبادلات اقتصادي و علمي‌کشورمان با جهان رونق گرفت و ميلياردها دلار سرمايه گذاري در بخشهاي مختلف به ويژه از سوي ايرانيان مقيم خارج انجام شد.
رئيس جمهور با بيان اينکه برجام بر مبناي نفع ايران و جهان امضا شد، گفت: منطق ايران تغيير نکرده؛ يک طرف بي منطق از برجام خارج شده که هدفش فشار به ملت ايران است.
روحاني ادامه داد: هدف واقعي آمريکا از تحريم، فشار به زندگي مردم است اما آنها ادعا مي‌کنند که مي‌خواهند به دولت ايران فشار وارد کنند، اما وقتي واردات مايحتاج ضروري مثل دارو و نهاده‌هاي دامي‌را تحريم کنند، به چه کسي فشار وارد خواهد شد؟ آمريکايي‌ها مدعي شده‌اند که مي‌خواهند به طور کامل جلوي صادرات نفت ايران را بگيرند. آنها معني اين حرف را نمي‌فهمند، چرا که اين اصلا معني ندارد که نفت ايران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستيد اين کار را بکنيد تا نتيجه اش را ببينيد.
رئيس جمهور به اشاره به ادعاها مبني بر اينکه ايران درآمدهايش را صرف کمک به کساني که به ادعاي آمريکايي‌ها تروريست هستند، مي‌کند، خاطرنشان کرد: ما شفافيت را ادامه مي‌دهيم؛ مردم ايران بهترين ناظر هستند.در روزهاي اخير بانک مرکزي فهرست همه حدود ۱۳ ميليارد دلاري را که براي واردات به واردکنندگان تخصيص داده شده است، منتشر کرده و جزئيات بودجه سال ۹۷ کشور نيز به رغم اينکه کار آساني نبوده، بر روي فضاي مجازي منتشر شده است. حساب و کتاب درآمدهاي ايران هم که مشخص است، بنابر اين ديگر اين ادعاها موضوعيت ندارد.
روحاني گفت: براي مبارزه با فساد هيچ دستگاه نظارتي بالاتر از خود مردم نيست و مردم بهترين ناظر اجراي قانون هستند. همه مسئولين نيز بايد در برابر مردم پاسخگو باشند. وقتي ارز به قيمت مشخص در اختيار کسي قرار مي‌گيرد مردم بايد بدانند که هر کسي چقدر ارز دريافت کرده و چه چيزي با آن وارد کرده است.
رئيس جمهور با تاکيد دوباره بر اينکه فشار اقتصادي به ايران، فشار به ملت ايران خواهد بود، اضافه کرد: وقتي سرمايه گذاري در ايران با مانع مواجه شود، توسعه صنايعي که از اين سرمايه گذاري بهره مند شده و باعث شده بودند در اين سالها درآمد غير نفتي کشور از درآمد نفتي بالاتر برود، مختل خواهد شد. نتيجه اعمال فشار بر روابط بانکي و بيمه اي، در نهايت بر ملت ايران وارد خواهد شد.
روحاني با اشاره به دستاوردهاي به دست آمده در حدود ۵ سال گذشته در زمينه توليد بنزين، گاز و گازوئيل، گسترش و بهبود خدمات بهداشتي و درماني به مردم، گردشگري، ترانزيت، فضاي مجازي و امثال آنها اظهار داشت: فشار بر روابط بانکي و بيمه‌اي و صادرات نفت ايران، يعني فشار بر روي تداوم و توسعه اين موفقيتها و فشار و توطئه‌اي که امروز طراحي شده است، فشار و توطئه عليه توسعه و رفاه ملت ايران است.
رئيس جمهور تصريح کرد: همه در برابر اين وضعيت مسئوليت داريم. ايرانيان خارج از کشور به عنوان سفراي ملت ايران مي‌توانند در بيان واقعيتها و سرمايه گذاري و تداوم روابط علمي‌و تجاري با ايرانيان داخل کشور، کمک کنند و آنجا که دولت ايران يا بخش خصوصي ايران نتواند کاري را انجام دهد، آنها به کمک بيايند.
روحاني با تاکيد بر اينکه همه بايد دست به دست هم دهيم، خاطرنشان کرد: ملت ايران هيچ وقت در برابر فشار خارجي به زانو در نيامده و درنخواهد آمد. مگر ۳۰ سال پيش در اين روزها آمريکايي‌ها هواپيماي مسافربري ايران را سرنگون نکردند و مگر در جنگ به سکوي نفتي ايران حمله نکردند و مگر کشتي معمولي لجستيک ايران را تصرف نکردند. آيا توانستند با همه اين جنايات ملت ايران را تسليم کنند.
رئيس جمهور با بيان اينکه تمام نمايندگي‌هاي کشور در خارج، بايد خدمتگزار هموطنان باشند، گفت: امروز فشار جديد بر مردم و جامعه ايران، مقطعي است که همه به عنوان ايراني و براي عظمت ايران بايد کنار هم بايستيم و تلاش مان را افزايش دهيم. امروز مسئوليت همه چه ايرانيان خارج از کشور و چه ايرانيان داخل کشور سنگين تر و مهم تر از ديروز است.
روحاني در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: مقامات سوئيسي هم گفته‌اند که مي‌دانيم حق با ايران است و حامي‌برجام و تداوم روابط اقتصادي با ايران هستيم و۴۰ شرکت اقتصادي سوئيس فردا با همکاران ايراني خود جلسه دارند. در اين مقطع که آمريکايي‌ها در مواجهه با ايران به جز چند کشور از طرف همه کشورهاي ديگر جهان در زبان و عمل محکوم شده اند، اميدوارم بتوانيم با همکاري و همدلي با کمترين هزينه از اين مسير عبور کرده و شاهد ايراني سرزنده تر، آبادتر و عزتمندتر باشيم.
جامعه شناسي را مي‌توان به عنوان بررسي علم زندگي گروهي انسان‌ها تعريف کرد. انسان در درون اجتماع زندگي مي‌کند ولاجرم بخشي از رفتارها و کنش‌هايي که از او سر مي‌زند در ارتباط با تعاملات اجتماعي ست و يا به نحوي از سوي عوامل اجتماعي تحت تاثير و تغيير قرار مي‌گيرد به طوري که رفتار يک فرد در تنهايي متفاوت از رفتاري خواهد بود که در اجتماع از خود نشان مي‌دهد. رفتار اجتماعي يعني هر رفتار فرد متضمن کنش متقابل دو يا چند انسان باشد.
روان شناسي اجتماعي و اجتماعي شدن از ديرباز در جامعه بشري مطرح بوده است. نظريه‌هاي جامعه پذيري از زمان افلاطون با کتاب جمهوريتش و تئوري‌هاي فارابي در حوزه روان شناسي اجتماعي، تا به امروز که علوم اجتماعي رشد و توسعه قابل ملاحظه‌اي پيدا کرده و به شاخه‌هاي متعددي تقسيم شده مطرح بوده است.
در کشور‌هاي در حال توسعه با توجه به گسترش جمعيت و ارتقاي تکنولوژي، نسبت معاملات فيزيکي افراد و حضورشان در فعاليت‌هاي گروهي به صورت چشم‌گيري کاهش يافته است. در کشور ما نيز فضاهايي که در آن معاملات اجتماعي شهروندان شکل مي‌گيرد مانند فضا‌هاي عمومي‌که فرهنگ جامعه در بستر آن ارتقاء مي‌يابد روز به روز در حال افول است.
افراد بيشتر زمان خود را صرف فعاليت‌ها و مشاغل اقتصادي و خانواده مي‌کنند. از اين روست که در سال‌هاي اخير ارتباط ميان افراد تغيير شکل داده و فضاي مجازي نقش پر رنگي را در تعاملات اجتماعي ايفا کرده است. جامعه شناسان و روان شناسان به اتفاق معتقدند اين امر ضربه جبران ناپذيري به بدنه جامعه و جامعه پذيري افراد وارد مي‌کند .
انديشمندان اين حوزه معتقدند اگر در جامعه براي تفريح و گذراندن اوقات بيکاري مردم، برنامه ريزي‌هاي اجتماعي نشده باشد، زمينه مساعدي براي گرايش به انحرافات اجتماعي فراهم مي‌شود. طيف‌هاي مختلف جامعه به ويژه جوانان به علت بيکاري، نداشتن هدفي خاص، از بين رفتن انگيزه، نبود فضايي براي تخليه انرژي و تفريح به سمت شبکه‌هاي موبايلي، مواد مخدر و به طور کلي انحرافات اجتماعي گرايش پيدا مي‌کنند. در گذشته بازار‌ها نقش اساسي را در گذراندن اوقات فراغت و تعاملات اجتماعي مردم ايفا مي‌کردند و استفاده از الگوي بازار و فضا‌هاي شهري در معماري سنتي ايران از جايگاه ويژه‌اي برخوردار بوده است. در اين مکان‌ها مناسبات اجتماعي و فرهنگي به طور گسترده‌اي صورت مي‌پذيرفته و افراد روابط اجتماعي و ارتباطات را به صورت تجربي مي‌آموختند.
اجتماعي شدن انسان امروزي او را به سمتي سوق داده که بيشترين بهره را از امکانات موجود ببرد. در نتيجه بازار‌هاي سنتي تغيير شکل يافته و جاي خود را به مجتمع‌هاي تجاري چند منظوره دادند.
مراکز خريد امروزي به صورت مجموعه‌هاي شهري طراحي گرديده و دستيابي به الگو‌هاي فضايي جديد، خلق اشکال و فرم‌هاي نو متناسب با خصوصيات اجتماعي و فرهنگي مراجعه کنندگان و روابط اجتماعي آنان مورد توجه قرار گرفته تا ضمن برطرف نمودن نياز فضاهاي تجاري، به تامين فضاي ورزشي، تفريحي، فرهنگي و اجتماعي تغيير کاربردي داده و ايجاد بستري مناسب براي فعاليت‌هاي اجتماعي باشد. از سوي ديگر ميزان موفقيت فضاهاي شهري با ميزان استفاده از فضا و حضور انسان رابطه دو سويه‌اي دارند و بر يکديگر تاثير‌گذارهستند. اين موفقيت زماني حاصل مي‌شود که نياز به کسب حمايت و امنيت به عنوان اولين نشانه نيازمندي فرد در تعامل با محيط بيروني تامين گردد.
از اين رو يکي از مهم‌ترين فضا‌هاي شهري که افراد جهت خريد و اوقات فراغت و حتي تفريح به آن رجوع مي‌کنند مجتمع‌هاي تجاري هستند. با توجه به نظارت و امنيتي که در اين محيط‌ها حاکم است افراد آرامش خاطر بيشتري در مال‌ها دارند.
ايجاد سالن‌هاي ورزشي، فضاي سبز ، مجتمع‌هاي تجاري ، سينما و… در يک محيط مناسب به صورت منسجم راهي براي ايجاد موقعيتي مناسب براي سرگرمي‌و فعاليت است اما بايد در نظر داشت فضا‌هاي عمومي‌شهري تنها براي بهره بردن از اوقات فراغت شهروندان مطرح نيست بلکه عنصر مهمي‌در زندگي محسوب مي‌شود.
امروزه مجتمع‌هاي تجاري چند منظوره به عنوان بستر مهمي‌از تعاملات روزمره و اجتماعي فعال مي‌باشند و افراد آگاهانه يا ناآگاهانه در طول شبانه روز با آن در ارتباط هستند. بناهاي تجاري از جمله فضاهايي هستند که در درون بافت شهر قرار گرفته و به عنوان جزئي از شهر موجوديت آن را بقا بخشيده و با گذشت زمان به عنوان فضا‌هايي مهم و حياتي احساس شده‌اند که مي‌توانند بسياري از نيازهاي شهروندان را پاسخگو باشند. اين فضاها مي‌توانند محيطي پويا و فعال در زمينه‌هاي اجتماعي،ورزشي و فرهنگي نيز باشد و در جهت رشد و فرهنگ خريد و فروش و تعاملات اجتماعي نقش موثري را ايفا کنند. بنا بر اين ايجاد چنين فضايي نياز جامعه امروز و از وظايف اصلي مسئولان است